Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Ville du ha sagt ja eller nei til denne "loven"?
Ja? 43 26,88%
Nei? 99 61,88%
Vet ikke helt 18 11,25%
Stemmegivere: 160. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  34 2396
Igår lå jeg i senga og kom på å tenke.
På jorda blir det jo mer og mer mennesker, og vis dette vil fortsette blir jorden overbelastet om noen 100 år kanskje, kanskje 1000 år.

Så vis det hadde kommet en ny lov, som sa at det bare er lov å ha ett barn selv. Altså vis du var gift, og du og dama/mannen ikke hadde fått barn før i livet, kunne dere få 2 barn(en erstarter). Og f.eks. dere gjorde det slutt og du fant en annen dame. Nå hadde du ett barn fra før, og hun nye dama hadde ingen. Så dere kunne da bare få ett barn(erstatter av den nye dama). Alle mennesker får bare ha ett barn hver.

Hva ville dere sagt til dette?

Selv ville jeg kanskje ha sagt ja. Av grunnen over, overbelastning osv.

Håper jeg omformulerte meg bra nok til at dere ville skjønne dette.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Noe lignende var vel innført i kina eller omegn, og det hadde jo en rekke interessante utfall?
Det har ikke jeg fått med meg. Hva var reaksjonen til folket?
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Selv ville jeg sagt nei. Men hvorfor i huleste undergrunn har du satt spørsmålstegn bak "Ja" og "Nei" alternativene" ?
Etter min egen mening vil vi og jorden tilsammen klare å få ned overbelastningen av mennesker. For eksempel drivhuseffekt. Hvorav drivhuseffekt => store globale katastrofer => mindre populasjon => mindre drivhuseffekt, og dette går da i teorien i en evig rundgang.

Jeg er også kristen og mener at Gud hjelper oss i dette tilfelle, på bekostning av andres liv. Du har for eksempel den forferdelige sykdommen AIDS, store globale katastrofer, og kanskje tilogmed krig.

Men tror at jorden etterhvert uansett vil bli overpopulert og dette vil da føre til ett eller annet "stort" som vil ødelegge mye av vår verden, f. eks. atomkrig.
Det gikk vell mildt sagt til helvette. Blei groteskt med tida..
Dette syns jeg ikke hadde vært noe greit...
Jeg syns det er nok regler her i landet som f.eks røykeloven. Som om ikke myndighetene skulle bryte inn og fortelle at vi ikke lenger har lov til å ha ubeskyttet sex. Det ville vært å gå litt for langt.

Samtidig om noen skulle bryte denne loven, så ville det også vært litt for dumt å tvinge en dame til å ta abort. (og samtidig straffes for å ha sex.)
Det er jo ikke akkurat så veldig lett for hvem som helst å gjøre.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av RosaKarpe
Det har ikke jeg fått med meg. Hva var reaksjonen til folket?
Vis hele sitatet...
Reaksjonen til folket var å drepe, abortere eller adoptere bort jentebarn, da menn er foretrukket i Kina.

Men ja, hvis denne loven ble til for å hindre overbefolkning av landet og planeten så hadde jeg helt klart stemt ja til dette. Avkom er viktig, men personlig mener jeg at planetens fremtid er viktigere.
Sist endret av Tias; 14. april 2007 kl. 15:59.
Noen som har tenkt på at vi kommer til og få en enorm eldrebølge i neste generasjon?
Kjempebra tema!

Har tenkt denne tanken selv x antall ganger.
Det er en tankevekker at vi blir fler å fler, at teknologi&forskning tillater mennesker leve enda lengre en hva f.eks dem er genetisk betinget, at man idag faktisk kan leve med hiv viruset og bli gammel. Er ikke kristen men er ganske sikker på at det ikke er meningen, et det skal være elementer for å tynne ut flokken. Enn så kynisk det måtte kunne høres.

Et barn loven i kina ble jo innført pga av det er det land i verden med mest eksplosiv vekst med tanke på folketall. Det blir nok enda noen generasjoner til vi her på "berget" får se samme problemer, men problemet er reelt.

Løsning? Nei, tror ikke det finnes noe fasitsvar.. Tar meg til takke for at jeg heldigvis slipper å krangle om plassen..
Sitat av Tias
Reaksjonen til folket var å drepe, abortere eller adoptere bort jentebarn, da menn er foretrukket i Kina.
Vis hele sitatet...
Kan utbrodere litt: I Kina gir brudens foreldre en medgift når datteren giftes bort til mannens familie, og dermed er det økonomisk lønnsomt å få guttebarn. Dermed er Kinas ungkarer fucked, eller snarere alt annet enn fucked, siden det er alt for få jenter å sjarmere.

Kina roer ned ettbarnspolitikken som en følge av dette. Uansett: Den beste formen for befolkningskontroll er utvikling og utdanning. Den vestlige verden har nesten negativ populasjonsvekst og hvis styring av antallet barn er aktuelt noe sted, så er det i underutviklede land. Og vi vet jo alle hvordan det går når vesten tukler i andre lands indre anliggender... Uansett, utdanning, rettigheter for kvinner (slik at de blir karrierebevisste framfor å presse ut første unge når de er 14) og prevensjonsmidler er en langt mer effektiv måte som ikke skaper aggresjon mot oss i vesten fordi vi forsøker å kontrollere barneproduksjonen til noen...
Det har seg sånn at etter hvert som mennesker får det bedre og bedre, er ikke behovet for å få så mange barn lenger slik det var før. Før var det å få barn en form for forsikring - du var sikret økonomisk. Fikk du for eksempel åtte barn var det ganske sikkert i alle fall noen ville overleve, og at det når du ble gammel skulle være nok til å ta vare på og forsørge deg. Nå har vi pensjonsordninger, sykehjem, mindre spedbarnsdødelighet og en stigende gjennomsnittlig levealder. Om jeg ikke husker feil er det faktisk negative fødselstall(<2) i så godt som hele Vest-Europa og det fødes stadig færre barn per kvinne i resten av verden også.

Ser man litt på fruktbarhetsstatistikker, som f.eks. denne, da spesielt øverste rad, er det ganske klart at fødselstall er på vei ned.
Joa. Planetens fremtid er viktigere, men jeg er rimelig sikker på at jorden overlever menneskeheten. Mulig den blir skadet og merket av menneskelige fotavtrykk, men i det lange løp er det vi mennesker som taper.

Loven din virker på meg helt på trynet... Hvis det var slik at man bare kunne få ett barn ville tilslutt det totale antall mennesker synke. Alle kan ikke få barn, noen dør tidlig osv...

Når det kommer til overbefolkning og befolkningsproblematikken generelt er det en god grunn til at vi ikke har hørt så mye om dette de siste årene. Problemet ser ut til å være mye mindre enn man før trodde og den alarmerende befolkningsveksten man ser i enkelte land hadde vi her i Norge for 100 år siden. Husk at Norge tilslutt ble så overbefolket at en tredjedel av landets innbyggere flyttet til Amerika... Som sagt. Befolkningen vil flate ut etter som flere og flere land blir utviklet og man ikke trenger å føde 10 unger for å sikre at noen overlever for å ta vare på deg som gammel.

For spesielt interreserte vil jeg anbefale et lite blikk på Thomas Robert Malthus og Ester Boserups sine teorier om befolkningsvekst. Mye interresant lesing og et artig emne.

Ellers så er emnet i en litt anne form diskutert her på forumet før:

http://www.freakforum.nu/forum/showt...folkningsvekst
I mindre utviklede land trenger folk flere unger som kan ta vare på dem når de selv blir gamle, samt at de trenger ett sterkere nettverk alt i alt.

I Norge derimot trenger en i teorien ikke ett nettverk i det hele tatt. Du kan sitte helt alene og leve på trygd til du dør. I Norge er også karriere viktigere for folk. Folk har ikke den samme lysten/trangen til å få barn rett og slett.

I Norge er det sånn i dag at vi har en fødselsrate som er lavere enn dødsraten. Dette vil si at dersom vi ikke hadde hatt innvandring til Norge ville folketallet sunket. Mange spesielt unge merker ikke dette da alle de kjenner er unge og deres foreldre tydeligvis har fått ivertfall en unge. Men i Norge er det svært mange single. De single har selvsagt venner men ingen barn. I de neste 10 årene vil nok mange her oppleve å se single kjente som dør, mer enn opp til nå da de som dør av alderdom i dag stort sett har giftet seg e.l. en gang i tiden.

En slik lov som du tenker deg her kan ikke gjøres på verdensbasis. Som nevnt prøvde de med ett barns polotikk i Kina. Det førte til "skap-barn" som ingen skulle vite om samt at mange, spesielt jenter, ble satt ut. Det er mye sånn i f.eks India også. Folk vil ha sønner og dersom de før døttre (noe som koster mye mer) så blir mange drept. Ultralyd industrien i India har de siste årene sett en del private klinikker som tjener fett fordi folk ikke vil ha døttre. Her vil de oppleve en direkte mangel på jenter om noen år. Dette var litt offtopic..

Ser hva du vil med loven men den må utformes bedre først...
Da kina innførte etbarns loven ville alle ha gutt istedet for en jente. Det er en kultur der nede. Når de skal stifte familie er de veldig opptatt av å bringe kultur og arv videre. De pisker barna sine som de ble pisket av sin foreldre og de vet/tror at det er gutter som kan prestere mest i foreksempel skolen. Jeg har ikke lest så mye av Kinesisk kultur og kultur historie men vet i hvert fall at etter at denne loven ble satt i verk ble det mindre jenter. I 2001 var det 116 jenter per 109 jenter. Dette er kanskje ikke mye i et lite land men i Kina, som er 1,3 milliarder. utgjør dette en forskjell. Skjønner ikke helt hvordan de har kvittet seg med så mange jenter da. Å adoptere er jo ikke så gale, men hvis de har tatt abort etter 6 uker eller "mistet" barnet ut av vinduet, så er jo det noe helt annet.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det er en helt grei lov spør du meg. Det er kanskje litt kjipt for de som bare føder et retarda barn, men ved hjelp av genteknologi osv. (har ikke peil på det der) så kommer vi vel til å bare føde super-barn om ikke så lenge uansett, så det er ikke noe problem. Loven er selvfølgelig grei å ha i fattige land med mye fattigdom osv., men den er jo ikke spesielt lur å innføre i Norge.

Innfører vi denne loven i Norge hadde vi fått drastisk lavere befolkning og dermed en sterkt redusert arbeidskraft. Norge er et land med lite arbeidsledighet, noe som tilsier at etterspørselen av arbeidskraft ligger på linje med tilgjengeligheten. Derfor hadde ikke denne loven fungert i Norge i lengden.

I fattige land med mye fattigdom og arbeidsledighet hadde loven vært grei å innføre ja, selv om det kanskje stilles etiske spørsmål til en slik ordning. Folk som vil ha flere enn et barn ville vel sikkert ned loven pga egne interesser. Tviler på en slik ordning ville vært mulig å innføre i et ikke-totalitært samfunn, dessverre.

Mener du vi skal innføre den i hele verden? Det kan vel gjennomføres i teorien. Iallfall økonomisk sett. Færre folk fører til mindre forbruk. Mindre forbruk fører til mindre etterspørsel og dermed mindre produksjon. Mindre produksjon fører til færre arbeidsplasser, noe som passer ypperlig til en lavere befolkning.

Men alt i alt er det nok umulig med tanke på at hele verden gradvis måtte tilpasset seg disse endringene. Hadde blitt en turbulent tid. Nå er ikke jeg en ekspert på makro-økonomi men...
Sist endret av thomasf; 14. april 2007 kl. 17:56.
Det er nokre som seier at denne lova ikkje burde vera i Noreg, men sjølv meinar eg at den ikkje burde vera i heile Europa. Grunnnen til det er at europearar føde mindre enn 2 stk. per. person. I Afrika er den nok mykje høgare, så der hadde det kanskje vore greit at dei innførte denne lova som er i Kina.
Jeg er positiv til en slik lov, men det fører jo til mange ulemper i enkelte land. Skal ikke gå noe særlig innpå det, men se Kina som eksempel. Hvis det fortsetter med en slik ukontrollert vekst som nå, så tror jeg nok at jorda selv ordner opp i det. Epedemi, matkatastrofer og lignende.

Jorda tåler en mye mer mennesker enn det er nå, men det ser ikke slik ut på grunn av skeivfordeling av mat. Syns jeg har lest et sted (ingen anelse om det er riktig) at jorda tåler minst 10 milliarder mennesker, der alle blir mette. Og uansett, så sier det stopp en gang. Til slutt dør like mange som det blir født.

For de som har biologi, sier dette kanskje noe; "...områdets bæreevne for arten."
Nei til dette, vi trenger absolutt ingen flere lover som omhandler ting som strengt tatt kun angår individet. Dessuten er det viktigere ting å tenke på, som f.eks. global oppvarming, sult, hva vi gjør når det ikke er mer olje, etc. Paradoksalt nok vil hver av disse løse befolkningsproblemet.
Syns man burde gjøre folk litt mer klar over hva de faktisk gjør da de blir gravide... og at de ikke burde beholde (eller lage dem i det hele tatt) om de ikke har økonomi til å ta seg av både seg selv og barnet (klart man får barnetrygd osv men ofte må den gå til mat til alle heller), eller om de har et godt forhold (altfor mange får barn etter 1-2 år, og skiller seg etter 3-4 år.. vips enda et skilsmissebarn.

Om man planlegger litt bedre og tar mer vare på de man faktisk får, da ville det ikke blitt så mange problemer tror jeg.
Sitat av RosaKarpe
Igår lå jeg i senga og kom på å tenke.
På jorda blir det jo mer og mer mennesker, og vis dette vil fortsette blir jorden overbelastet om noen 100 år kanskje, kanskje 1000 år.
Vis hele sitatet...
Bare for å presissere. Jorden er allerede overbelastet. Jorden bæreevne K, er nådd for mange år siden. Slik rovdrift som vi driver på jorden nå er den sikreste veien til menneskehetens undergang.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av ProXhimo
Etter min egen mening vil vi og jorden tilsammen klare å få ned overbelastningen av mennesker. For eksempel drivhuseffekt. Hvorav drivhuseffekt => store globale katastrofer => mindre populasjon => mindre drivhuseffekt, og dette går da i teorien i en evig rundgang.
Vis hele sitatet...
Den raske oppvarmingen av kloden har ikke oppstått fordi vi er for mange mennesker, men fordi en liten andel av menneskene (blant annet oss) har et uforsvarlig høyt materielt forbruk. De delene av verden som både har flest mennesker i dag og som vil produsere flest mennesker i mange år framover kan neppe tillegges særlig ansvar for den globale oppvarmingen vi merker idag. Ideen din om at store miljøkatastrofer i den tredje verden vil redusere drivhuseffekten henger derfor ikke på greip.

Sitat av nivek
Det er en tankevekker at vi blir fler å fler, at teknologi&forskning tillater mennesker leve enda lengre en hva f.eks dem er genetisk betinget, at man idag faktisk kan leve med hiv viruset og bli gammel. Er ikke kristen men er ganske sikker på at det ikke er meningen, et det skal være elementer for å tynne ut flokken. Enn så kynisk det måtte kunne høres.
Vis hele sitatet...
Hva er det egentlig du er imot? At vi skal trikse og fikse med menneskets gener, eller at vi skal behandle sykdommer med de midlene vi har. Hiv-viruset kom blant mennesker først på 80-tallet, og har ingen ting med gener å gjøre.

Sitat av supermann
Det er nokre som seier at denne lova ikkje burde vera i Noreg, men sjølv meinar eg at den ikkje burde vera i heile Europa. Grunnnen til det er at europearar føde mindre enn 2 stk. per. person. I Afrika er den nok mykje høgare, så der hadde det kanskje vore greit at dei innførte denne lova som er i Kina.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at befolkningsveksten i Afrika er høy, men så er også Afrika et tynt befolket verdensdel, i motsetning til for eksempel Europa. Det finnes dessuten land i Afrika hvor en tredel eller mer er Hiv-smittet, og som i dag sliter med en negativ befolkningsvekst - på lik linje med mange europeiske land, om enn av helt andre årsaker. Som nevnt tidligere i tråden er det også slik at mange barn ses på som en forsikring fra foreldrene, og det er jo en gang slik at de fleste afrikanske land ikke har den samme tryggheten i et velferdssystem som vi har her i landet.

Edit:

Sitat av Kanoner
Bare for å presissere. Jorden er allerede overbelastet. Jorden bæreevne K, er nådd for mange år siden. Slik rovdrift som vi driver på jorden nå er den sikreste veien til menneskehetens undergang.
Vis hele sitatet...
Det har du helt rett i. Men det er ikke på grunn av antall mennesker. Vi har i dag netto matoverskudd i verden, selv om man kanskje ikke skulle tro at det var slik.
Sist endret av aybara; 14. april 2007 kl. 20:28.
Ser ikke helt hva som skulle vært bra med å bare ha ett barn. Jordas befolkning jevnes ut med både naturkatastrofer, mord, sult, alderdom, sykdom, ulykker o.l. Det som skulle heller vært ført inn, var å flytte xxx antall mennesker til ubebodde områder på jorda slik at vi ble mer spredt. Det er så utrolig mye areal i verden som ikke blir brukt, og da ser man problemet i Kina der det nesten ikke finnes plass å bo på grunn av folkeveksten. Tvangsflytt kinesere i Kina, så er man kvitt det problemet.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av margido
Det som skulle heller vært ført inn, var å flytte xxx antall mennesker til ubebodde områder på jorda slik at vi ble mer spredt. Det er så utrolig mye areal i verden som ikke blir brukt, og da ser man problemet i Kina der det nesten ikke finnes plass å bo på grunn av folkeveksten. Tvangsflytt kinesere i Kina, så er man kvitt det problemet.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke tenkt tanken at det kanskje er en grunn til at folk faktisk bor der de gjør? Demografen John Clark gjorde en undersøkelse i 1972 som viste at to tredeler av jordas befolkning bor mindre enn 50 mil fra kysten, og at så mye som 80 prosent bor under 500 meter over havet. Konklusjonen i undersøkelsen var at folk bodde der det var tilgang på vann (dvs i nærheten av hav, elver og innsjøer) og det var mulighet for å drive jordbruk. Man kan rett og slett ikke plassere millioner av mennesker i Amazonas regnskog, Antarktis' isøde og Saharas sanddyner.
Sitat av aybara
Man kan rett og slett ikke plassere millioner av mennesker i Amazonas regnskog, Antarktis' isøde og Saharas sanddyner.
Vis hele sitatet...
Eller i fjellstrøkene i Norge.. mener der hvor det er lite folk som bor allerede, steder fulle av stein og dårlig jord, går ikke an å bygge noe særlig der. er en grunn for at det bor, hva er det 10-20 millioner menneskeri lille Storbritannia mens vi bare har 4,6 millioner i lange, store Norge.
Sitat av aybara
Du har tydeligvis ikke tenkt tanken at det kanskje er en grunn til at folk faktisk bor der de gjør? Demografen John Clark gjorde en undersøkelse i 1972 som viste at to tredeler av jordas befolkning bor mindre enn 50 mil fra kysten, og at så mye som 80 prosent bor under 500 meter over havet. Konklusjonen i undersøkelsen var at folk bodde der det var tilgang på vann (dvs i nærheten av hav, elver og innsjøer) og det var mulighet for å drive jordbruk. Man kan rett og slett ikke plassere millioner av mennesker i Amazonas regnskog, Antarktis' isøde og Saharas sanddyner.
Vis hele sitatet...

Nå tenkte jeg ikke på steder som det faktisk ikke er mulig å bo på. Ørken er tørt, regnskog er farlig pga insekter/dyr og antarktis er altfor kaldt. Tenkte på plasser som det faktisk er mulig å leve på, men som ikke er bebodd.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
margido: Regnskog er ikke "farlig pga insekter/dyr", men er ikke spesielt egnet for bosetning fordi jordsmonnet er så skrint at svibruk er omtrent den eneste jordbruksformen som er mulig. Og som kjent er det ikke så populært å brenne ned regnskogen. Men siden du tydeligvis har løsningen: Hvilke store, ubebodde områder på jorda er det du egentlig sikter til?
Sist endret av aybara; 15. april 2007 kl. 06:12.
Uansett så er de rike og maktfulle landene allerede godt i gang. Bush og amerikanske soldater har drept 1 million iraqere (nå begrunner han jo angrepet på Iraq med at det var ting som skjedde mellom sunni og shia muslimer som han måtte redde d.v.s han prøver og lage nye borgerkriger og massakrer), totalt vet jeg ikke hvor mange det er som har blitt drept i Afrika (noe som ikke har blitt gjort på grunn av at politikere vil underbefolke men p.g.a rasisme, men det er vel sånn det begynner å bli). EU selger sukker til 1/3 av det den er verdt, noe som gjør at alle de som lever av sukkerplantasjer dør av mangel på økonomi og mat eller i hvert fall har veldig lave leve vilkår. Og i Midtøsten blir det drept 20 palestinere for hver israeler som blir drept, med god støtte fra den gode vest. Jeg tror nok vesten er godt i gang med å underbefolke... Det er jo ikke Europa som føder så mye, som supermann sier.

Og todd det er jo dette det er snakk om... (å få tak i en fornybar ressurs som kan erstatte oljen og redusere CO2 utslippet) som lettest blir gjort hvis man underbefolker. Hvis Alle flytter til et areal som er på størrelse med Amerika, vil det være midre menneske tetthet enn det nå er i Bangladesh. Værstingene innenfor global oppvarming er jo oss Nordmenn fordi det er så lav mennesketetthet. Og så må jo vi kunne ha et areal hvor man kan drive med jordbruk, for fisk er det jo ikke mer igjen av. Altså folk må bo som de gjorde i Norge for 400 år siden at alle har husene sine et sted... og så må man ha et areal med jordbruk. Med tanke på at alle de ufyselige Afrikanske sykdommene er på vei opp til Tyskland og Italia, så er det vel da best at alle bor lang oppi Nord og da er det jo dumt at det er så ille med Russland som det er. Men så vil det uansett ikke noensinne funke. Hmmmm...... da går det visst til helvete med nok en organisme, bare at vi (menneskene) gjorde det på egen hånd.

Sitat av margido
Ser ikke helt hva som skulle vært bra med å bare ha ett barn. Jordas befolkning jevnes ut med både naturkatastrofer, mord, sult, alderdom, sykdom, ulykker o.l. Det som skulle heller vært ført inn, var å flytte xxx antall mennesker til ubebodde områder på jorda slik at vi ble mer spredt. Det er så utrolig mye areal i verden som ikke blir brukt, og da ser man problemet i Kina der det nesten ikke finnes plass å bo på grunn av folkeveksten. Tvangsflytt kinesere i Kina, så er man kvitt det problemet.
Vis hele sitatet...
Det du sier er helt feil. Det hjelper ikke å flytte folkrundt i hele verden. Det er det motsatte som vil lønne seg. Det er en grunn til at bønder i det fattige Norge for ikke så alt for lenge siden bodde et sted og jobbet et annet sted altså alle bygde husene sine tett inntil hverandre.

Bare for å presisere årsaken til at Norge har et større forbruk av alt sammenlignet med Kina så er det fordi i Kina har de flere sykler enn biler/kjøretøy mange tar t-bane eller lignende til jobb og kjører ikke bil (i Norge har man ikke penger til å bygge t- baner og tog overalt og folk har råd til å kjøre mange mil til jobb),i Kina bor folk tett oppå hverandre i blokker og sparer strøm mens vi I Norge har hus hver for seg som oftest (Det er ikke så mange som bor i de selve byene i Norge, i blokker). + Alt annet som vi nordmenn har råd til og behov for å ta os til. Det er av denne grunn jeg mener at alle engang må flytte til et sted som avdekker et lite areal som overhode mulig.

Sitat av Lille My
Eller i fjellstrøkene i Norge.. mener der hvor det er lite folk som bor allerede, steder fulle av stein og dårlig jord, går ikke an å bygge noe særlig der. er en grunn for at det bor, hva er det 10-20 millioner menneskeri lille Storbritannia mens vi bare har 4,6 millioner i lange, store Norge.
Vis hele sitatet...
I strobritania er er det over 50 millioner mennesker. ikke 10-20
Sist endret av Patd; 16. april 2007 kl. 16:57.
Sitat av Patd
I strobritania er er det over 50 millioner mennesker. ikke 10-20
Vis hele sitatet...
Vel det beviser jo poenget mitt! Så mange mennesker på den lille øya og så få her i lange Norge.. sier seg selv at noe "galt" her i landet, med at vi har så mye fjell og stein og styr.
Ja det må i hvert fall være noe galt siden halvparten dro til USA for 100 år siden
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Noen av de områdene jeg tror det er rom for folk ved hjelp av litt teknologi og terraforming er:

- Sentral-Russland/Sibir
- Australia
- Canada
- Svalbard
- Kunstige øyer/atoller
- Mars
jeg mener å ha lest et sted at om "utviklingslandene" skulle leve på vestlig standard så trenger vi 7 nye jordkloder. Med det tror jeg aldri kommer til å hende. Hvem skal da produsere billige prudukter og drive verden?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Patd: Vær vennlig å bruke litt mer tid på språket i innleggene dine. Dette var tungt å lese.
Uansett så er de rike og maktfulle landene allerede godt i gang. Bush og amerikanske soldater har drept 1 million iraqere
Vis hele sitatet...
Jeg kan egentlig ikke se at dette har noe med saken å gjøre, med mindre du tror at den egentlige grunnen til at USA gikk inn i Irak var et ønske om å redusere folketallet der. Jeg tror forresten du overdriver antall døde irakere. Det siste tallet jeg hørte var rundt 650000 (men for all del, det er mange nok det), men det er helt feil å si at amerikanske soldater har drept så mange. Ifølge nettstedet Iraq Body Count ligger antall døde sivile etter militære trefninger mellom 61 og 67000 (de er riktignok kritisert en del for å ha altfor lave anslag, men det har ingen ting med poenget mitt å gjøre). Terrorangrep og borgerkrig er nok en vel så viktig årsak til antallet døde irakere (man kan naturligvis mene at den amerikanske invasjonen er bakgrunnen for situasjonen i landet, men det betyr fortsatt ikke at det er den amerikanske hæren som har drept alle de som er døde).

totalt vet jeg ikke hvor mange det er som har blitt drept i Afrika (noe som ikke har blitt gjort på grunn av at politikere vil underbefolke men p.g.a rasisme, men det er vel sånn det begynner å bli).
Vis hele sitatet...
Hvilke konflikter i Afrika er det egenltig du sikter til? Selv om det er/har vært nok av vestlige interesser representert i mange av konfliktene i Afrika (f.eks. DR Kongo, Angola, Sierra Leone), og man saktens kan legge mye ansvar på den vestlige verden for f.eks. folkemordet i Rwanda i 94 og dagens uroligheter i Darfur og Sør-Sudan, er det ikke slik at det er vestlige land som står bak. De fleste konflikter i Afrika har sin bakgrunn i den kunstige oppdelingen av kontinentet som kolonimaktene etterlot seg. Man kan dermed argumentere for at det er vestlige land som har skylden, men det forutsetter nesten at man går ut i fra at det faktisk var kolonimaktenes intensjon at inndelingen av landområder skulle bli konfliktskapende. Det er forøvrig vanskelig å se alternativer til dagens inndeling, i og med at det i Afrika finnes svært få naturlige nasjonalstater, slik det gjør i Europa.

Det du sier er helt feil. Det hjelper ikke å flytte folkrundt i hele verden. Det er det motsatte som vil lønne seg. Det er en grunn til at bønder i det fattige Norge for ikke så alt for lenge siden bodde et sted og jobbet et annet sted altså alle bygde husene sine tett inntil hverandre.
Vis hele sitatet...
Jaha? Har du en kilde som faktisk sier at bosetningsmønsteret på den norske landsbygda er et nytt fenomen? Så vidt jeg vet finnes det mange gamle gårdsbruk rundt om kring i landet, mens den typiske landsbyen glimrer med sitt fravær. Men jeg tar kanskje feil?

Polar-:
- Sentral-Russland/Sibir: For kaldt, for mye skog
- Australia: For tørt
- Canada: Samme som Russland/Sibir
- Svalbard: For kaldt, pluss at det er helt på trynet å gå inn for økt bosetning i et så sårbart økosystem
- Kunstige øyer/atoller: Du har kanskje ikke fått med deg at disse er forholdsvis små av areal, samt at de fleste står i fare for å bli slukt av havet i årene som kommer?

Sitat av Mech
jeg mener å ha lest et sted at om "utviklingslandene" skulle leve på vestlig standard så trenger vi 7 nye jordkloder.
Vis hele sitatet...
Det er riktig. Det er imidlertid ikke et mål i utviklingspolitikken at alle verdens borgere skal ha to biler, stort hus, hytte og båt, samt ha råd til å reise rundt halve verden to ganger i året. I første omgang er målet å gi alle tilgang til nok og riktig mat, rent vann, samt grunnleggende helsetjenester og utdanning. Det er forresten et stort paradoks at økonomisk vekst (=økt materielt forbruk) er et gjennomgangstema i politikken til alle vestlige land.

Edit: skriveleif.
Sist endret av aybara; 17. april 2007 kl. 00:24.
Sitat av Tias
Reaksjonen til folket var å drepe, abortere eller adoptere bort jentebarn, da menn er foretrukket i Kina.

Men ja, hvis denne loven ble til for å hindre overbefolkning av landet og planeten så hadde jeg helt klart stemt ja til dette. Avkom er viktig, men personlig mener jeg at planetens fremtid er viktigere.
Vis hele sitatet...
Alle menesker vil da dø ut til slutt, de har allerede fåt problemer med og skaffe kvinner til mennene i Kina. Så det virker helt domt, men når det gjeller et barns regelen som ble forklart oven for mener du da at alle kvinner får ha et barn og men et barn hver? hvordan skal mennene få barna en kvinne ville aldrig overgi sitt barn til noen vist hun ikke kunne ha det selv.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Har tro på en mer naturlig populasjonskontroll jeg.

Store folkemasser konsentrert på små områder har en tendens til å utvikle epidemier, noe som fører til at store deler av folket stryker med, og de med sterke, resistente gener overlever.

På den måten får vi luka vekk dårlige gener, og antallet mennesker går ned igjen.