Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 4462
Her er linken til rapporten: http://www.globalcommissionondrugs.org/Report

Den er på 24 sider, men jeg oppfordrer alle til å lese den. Kommisærer inkluderer Thorvald Stoltenberg, Kofi Annan, tidligere presidenter og statsministere fra flere land, m.m.

Mye flott her, håper virkelig at den fører til raske og effektive tiltak på et globalt nivå.

Rapporten har allerede blitt omtalt i media:
http://www.guardian.co.uk/world/2011...gs-not-working

Selvsagt irrelevante og idiotiske tilbakemeldinger fra USA.. Hva annet var det å vente? Får håpe at de tar til vettet snart.
Vargas's Avatar
Trådstarter
Okei, hvor ble det av tråden som lå under samfunn, etikk og politikk???
Klarer ikke å laste ned rapporten :/ Uansett, så flott! Dette var gode nyheter. Thorvald har jo en del innflytelse på norsk politikk, og klarer kanskje å få litt vett inn i skallen på sønnen sin.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 3. juni 2011 kl. 13:50.
Bra rapport!
Håper verdenslederne rundt om kan ta dette til seg og tenke nytt!
Tusen takk for at du gjorde meg (og alle på forumet) oppmerksomme på denne rapporten, Vargas.

Jeg skjønner at det blir spekulering, men er det noen grunn til å tro at dette vil være et veldig viktig dokument i f.eks. den norske ruspolitiske debatten? Vil det i det hele tatt være mulig å ignorere en slik rapport eller tyder det på at dette er den virkelig store begynnelsen på en seriøs, offentlig debatt rundt legalisering/avkriminalisering av enkelte rusmidler? Jeg regner med at jeg ikke er alene om å mene at store, offentlige rusdebattene - de få som har vært - har vært preget av svært lavt generelt nivå.
Sist endret av httpwhat; 3. juni 2011 kl. 15:37.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094840

Hareide er selvfølgelig helt imot dette.
KrF-lederen er grunnleggende imot legalisering av narkotika, og han synes det er beklagelig at utvalget sender «et så sterkt uheldig signal».

- Jeg har stor respekt for Kofi Annan og Thorvald Stoltenberg, men når det gjelder å forstå hvorfor ungdom begynner med dette - der er vi uenige. En legalisering vil gi flere rusmisbrukere, øke forbruket av narkotika og føre enda flere inn i narkohelvete, sier Hareide.

Han mener en legalisering vil bidra til å ufarliggjøre narkotika.
Vis hele sitatet...
Begynner å bli lei av at VG (og media generelt) lar hvem som helst stille opp og synse og tro om hva som helst, og når det først kommer en rapport som denne så får politikerne fortsatt sitte og synse og mene uten en gang å bli konfrontert med noen håndfaste argumenter fra rapporten. Det blir for dumt. Samtlige politikere burde vært stilt til veggs og konfrontert med rapportens innhold og fått 24 timer til å samle kilder og tenke seg om før de returnerer og legger fram sitt syn på saken - MED KILDER.
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg skjønner at det blir spekulering, men er det noen grunn til å tro at dette vil være et veldig viktig dokument i f.eks. den norske ruspolitiske debatten? Vil det i det hele tatt være mulig å ignorere en slik rapport eller tyder det på at dette er den virkelig store begynnelsen på en seriøs, offentlig debatt rundt legalisering/avkriminalisering av enkelte rusmidler? Jeg regner med at jeg ikke er alene om å mene at store, offentlige rusdebattene - de få som har vært - har vært preget av svært lavt generelt nivå.
Vis hele sitatet...
Som jeg i grunn har sagt her før:
Jeg mener at denne rapporten, som forøvrig ikke er laget av en organisert gruppe (som FN) og derfor kan miste litt troverdighet, mer er et tegn på utviklinga som finnes allerede enn noe revolusjonerende nytt. Som de selv sier også, så går de lengre enn mange andre, men det de sier er absolutt ikke nytt. Om den blir det utslagsgivende for reformer rundt omkring i verden kommer an på f.eks hvor mye oppmerksomhet det blir rundt den - burde nok være litt mer enn ett oppslag i hver avis. Dessverre er det som du sier, generelt lavt nivå i offentlige debatter og jeg tviler i grunn på at mange som er imot "narkotika" kommer til å lese rapporten uansett. Derfor kan gjerne en ny debatt om rusmiddelpolitikk fordummes like raskt som de pleier.
Men poenget er at iom. jeg mener dette er et tegn på utvikling så tror jeg ikke det er veldig lenge til vi ser reform selvom det ganske sikkert ikke blir i løpet av året akkurat.
Sjokk at diskusjonen rundt denne rapporten døde helt etter at den andre tråden ble slettet..
Utrolig at de lar pusekatten Hareide delta i debatten. En person som i stor grad lar seg styre av religiøse tekster er rett og slett ikke egnet til å delta i en slik debatt.

Han var å høre på radion for en times tid siden, en del piss om at legalisering vil føre til at alle begynne å røyke Cannabis. Men beit meg merke til at han hevdet at Norge har totaltsett hatt større suksess med forbudet vårt mot narkotika enn f eks. Nederland. Stemmer dette overhodet eller er dette også bare piss?

Hadde vært utrolig innteresant hvis det ble en stor paneldebatt av dette, med forskere på den ene siden og Hareide og co på den andre siden.

Er litt redd mange partier også holder litt tilbake på dette rett og slett for å ikke miste velgere. Utrolig feigt, men det er vel sånn det fungerer i politikken.
Må si jeg mister troen på systemet når de som er folkevalgte ikke tør å prøve noe nytt for å få bukt med en av, om ikke DEN største inntektskilden til organisert-kriminalitet i frykt for å miste stemmer.
Det er rett og slett feigt, og viser tydelig at det setter sine egne interesser foran folkets.
Sitat av TheView Vis innlegg
Utrolig at de lar pusekatten Hareide delta i debatten. En person som i stor grad lar seg styre av religiøse tekster er rett og slett ikke egnet til å delta i en slik debatt.

Han var å høre på radion for en times tid siden, en del piss om at legalisering vil føre til at alle begynne å røyke Cannabis. Men beit meg merke til at han hevdet at Norge har totaltsett hatt større suksess med forbudet vårt mot narkotika enn f eks. Nederland. Stemmer dette overhodet eller er dette også bare piss?

Hadde vært utrolig innteresant hvis det ble en stor paneldebatt av dette, med forskere på den ene siden og Hareide og co på den andre siden.

Er litt redd mange partier også holder litt tilbake på dette rett og slett for å ikke miste velgere. Utrolig feigt, men det er vel sånn det fungerer i politikken.
Vis hele sitatet...
At Hareide blir bedt om å uttale seg handler vel mest om at VG vil skape overskrifter og å gå til KRF når det kommer til ruspolitikk blir litt som å gå til FRP og be om deres mening om innvandring.

Og en paneldebatt er absolutt på tide. Faktisk vil jeg gå så langt som å hevde at alle politikere burde være oppe til "eksaminering" en gang eller to årlig, slik at vi kan få vite hvilke kilder de har for å feks. hevde at legalisering vil føre flere ut i "narkohelvette".. På universitet stryker jeg om jeg ikke har kilder på alt jeg hevder i essays og rapporter, men politikerne trenger bare si ord som "mener", "synes" og "tror" og media trykker det som sannhet. Noe er alvorlig feil..

Sitat av Esnc Vis innlegg
Må si jeg mister troen på systemet når de som er folkevalgte ikke tør å prøve noe nytt for å få bukt med en av, om ikke DEN største inntektskilden til organisert-kriminalitet i frykt for å miste stemmer.
Det er rett og slett feigt, og viser tydelig at det setter sine egne interesser foran folkets.
Vis hele sitatet...
Det er et prima eksempel på at ingen vil være den som inrømmer av de har tatt feil hele tiden, og at det er viktigere for dem å beholde jobben enn å gjøre den skikkelig.
Skal bli spennende å følge dette fremover å se utfallet etter hvert. Noe jeg selv tror,er at uansett vil vi se regulering av cannabis i en eller annen form om ikke alt for lenge,nok for min del Et lite avsnitt i rapporten som jeg fallt for: "Drug policies must be based on human rights and public health principles. We should end the stigmatization and marginalization of people who
use CERTIAN drugs (cannabis?) and those involved in the lower levels of cultivation, production and distribution,
and treat people dependent on drugs as patients,
not criminals"
Men alle opposisjonpartiene har allerede uttalt negativ innstilling i Dagbladet,hypotetisk: Om jens-skrens skulle vise seg å stille seg positiv til hva hans far mener å de andre partiene forsatt stiller seg negative,kommer da AP noen vei videre? Det må vel ende i enstemmighet i de partiene som styrer landet om dette skal bli en realitet?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898
Rusmisbrukerforeninger: - Norge: Se til Sverige!
Mener oppskriften mot dop ligger hos söta bror

Tvangsbehandling

Knut Reinås i Forbundet Mot Rusgift deler langt på vei RIOs oppfordring om å se på Sveriges narkotikapolitikk.

- Sveriges politi har intensivert jakten på brukerne på gata, slik at interessen for å omsette blir mindre. I tillegg har de en mer utstrakt bruk av tvangsbehandling av narkomane. Dette mener vi er bedre metoder enn å legalisere cannabis i håp om å redusere misbruket, sier Reinås til VG Nett.

Professor Ted Goldberg ved Högskolan i Jävle sier det tilstanden i Sverige er oppskrytt.
Vis hele sitatet...


Noen andre meninger om hvorfor sverige kommer bedre ut enn norge?
Sist endret av sneipen; 3. juni 2011 kl. 21:31.
Sitat av sneipen Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898
Rusmisbrukerforeninger: - Norge: Se til Sverige!
Mener oppskriften mot dop ligger hos söta bror





Noen andre meninger om hvorfor sverige kommer bedre ut enn norge?
Vis hele sitatet...
Er det å forfølge brukerne på gata et humant og godt alternativ for å få løst opp i narkotikaproblematikken?

Er det ikke da bedre å revurdere synet på cannabis og heller behandle tunge misbrukere som pasienter og ikke som kriminelle slik det står i rapporten?

Det er tross alt mennesker vi her snakker om, ikke objekter som skal forfølges og behandles som annenrangs borgere.

I tillegg sier Ted Goldberg at tilstanden i Sverige er oppskrytt. Hvorvidt dette er sant vet jeg ikke, men fra mitt ståsted kan jeg ikke se for meg at noen skal slenge ut en sånn komentar fra intet.

Slik jeg ser det har Norge en narkotika politikk som burde settes i nytt lys og heller se menneskene framfor dyster statistikk og turistenes første møte med Oslo sentrum.
Nå har jo alle knarke-svenskene flyttet til Norge.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Håper så inderlig på en debatt i Norge om dette, uansett utfall. Så lenge det er en saklig debatt med fakta i hånden, og med fordommer lagt til siden, tror jeg man kommer fram til den beste løsningen. Måtte dette være legalisering, avkriminalisering eller andre tiltak.

Vet hva jeg hadde stemt da!
Sitat av sneipen Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898
Rusmisbrukerforeninger: - Norge: Se til Sverige!
Mener oppskriften mot dop ligger hos söta bror





Noen andre meninger om hvorfor sverige kommer bedre ut enn norge?
Vis hele sitatet...
Norge og Sverrige kommer visstnok ganske likt ut, forskjellen er bare at svenske har greid å heve debuttaldern for førstegangsbrukerne. Når nordmenn starter som 16 åringer starter svenskene som 18 åringer, men det er like mange prosentvis som bruker cannabis. Det var i hvert fall slik jeg forsto det.
Feilen norske politikere gjør er å kjempe mot narkotika, når de egentlig burde kjempe mot skader forårsaket av narkotika. En kan aldri vinne kampen mot narkotika, men en KAN begrense skadene forårsaket av dem.

Før tullinger som Knut-Arild Hareide innser dette vil vi ikke komme noe sted i denne debatten.
Sitat av sofa Vis innlegg
Feilen norske politikere gjør er å kjempe mot narkotika, når de egentlig burde kjempe mot skader forårsaket av narkotika. En kan aldri vinne kampen mot narkotika, men en KAN begrense skadene forårsaket av dem.

Før tullinger som Knut-Arild Hareide innser dette vil vi ikke komme noe sted i denne debatten.
Vis hele sitatet...
Før tullinger som kun repeterer det andre sier uten å komme med noen argumenter selv vil vi ikke komme noe sted i denne debatten.
Noen artikler, for de interesserte.

Sturla Berg Johansen trodde aldri han skulle bli 40
Vis hele sitatet...
Det jeg synes er litt trist, er at det er filskiftet som er den store vendingen for folk. Mange år før det var jeg nesten død, flere ganger. Den største endringen i livet mitt er fra narkoman til klin edru i 11 år, ikke fra å ha sex med både gutter og jenter til å komme ut av skapet som homofil, sier han til avisa.
Vis hele sitatet...
http://www.kjendis.no/2011/06/04/kje...iker/16791659/

Eddie Eidsvåg raser mot Stoltenbergs cannabis-utsagn.
Vis hele sitatet...
Det er sjokkerende at profilerte mennesker, voksne fornuftige mennesker som jeg alltid har sett på som fornuftige, har misset på denne måten. Nå må noen stoppe Stoltenberg, han må stoppes. For slik det har kommet ut nå, handler det jo om å gjøre ungdommer avhengige av narkotika, sier en rystet Eddie Eidsvåg til NRK.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7659188

– Debatten rundt legalisering av narkotika nådde et lavmål med Eddie Eidsvågs utspill, sier en forbannet leder i Foreningen for human narkotikapolitikk, Arild Knutsen.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.7660091

Virker som det snart bare er nrk som enda har saken oppe. Artikler som siv jensen får trøst på facebook, og kjendisnyheter er viktigere hos tabloidene...
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Før tullinger som kun repeterer det andre sier uten å komme med noen argumenter selv vil vi ikke komme noe sted i denne debatten.
Vis hele sitatet...
Var det ment som kritikk mot meg, eller er du enig med meg? Om så er, må jeg påpeke at du ikke bidrar mye selv.
Finnes det noen facebook-gruppe som støtter rapporten på noe vis?
Facebook-grupper har jo vist seg å være noe som får oppmerksomhet, etter å ha nådd et vist antall medlemmer.
Har du en 1-2 sider edition for oss som er for slæskete til og lese 24 sider?
Sitat av sofa Vis innlegg
Var det ment som kritikk mot meg, eller er du enig med meg? Om så er, må jeg påpeke at du ikke bidrar mye selv.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er forsåvidt enig med deg. Problemet var at innlegget ditt, i likhet med mitt ikke bidro til noe som helst. Du hadde ingen egne synspunkter og kunne i grunn like gjerne sagt "enig". Jeg tror at hvis man vil noe sted med en debatt så må man fortsette argumentene i stedet for å kun gjenta det andre sier eller komme med personangrep og ubegrunnede påstander.

Sitat av Zitto Vis innlegg
Har du en 1-2 sider edition for oss som er for slæskete til og lese 24 sider?
Vis hele sitatet...
Rapporten starter med et 1-2 siders sammendrag. Du kan finne den her: http://www.globalcommissionondrugs.org/Report på engelsk og spansk. Kopier det inn i google translate om du føler deg mer kompetent på middels godt norsk enn engelsk.
Sitat av Wilibald Vis innlegg
Vel, jeg er forsåvidt enig med deg. Problemet var at innlegget ditt, i likhet med mitt ikke bidro til noe som helst. Du hadde ingen egne synspunkter og kunne i grunn like gjerne sagt "enig". Jeg tror at hvis man vil noe sted med en debatt så må man fortsette argumentene i stedet for å kun gjenta det andre sier eller komme med personangrep og ubegrunnede påstander.
Vis hele sitatet...
Jeg finner ingen steder i denne tråden som kritiserer Hareide for å ha fokus på "krigen mot narkotika" istedenfor skadereduksjon. Jeg syns det var et relevant tilskudd i debatten, selv om jeg sikkert kunne tilført mer til svaret mitt.

Kan du referere til en post du mener mitt svar er en "kopi" av, siden du mener jeg ikke har egne synspunkter?
Vargas's Avatar
Trådstarter
Noen som har lagt merke til at ingen av "anti-legaliserings"-folka som har ytret sine meninger om denne rapporten har ett eneste (godt) argument? De bare tyter videre på den samme gamle "legalisering er fri flyt og fører til at alle blir narkomane"-leksa. De har vel ikke lest rapporten engang, langt mindre reflektert over innholdet, sjekket kilder osv.
Neida, de bare avkrefter rapporten uten å lese den, slik at de slipper å delta i en debatt hvor de vil tape ettertrykkelig.

Dette er en rapport som er full av praktisk tankegang, bruker FAKTA og relevant statistikk for å fremme budskapet. Det er hårreisende krenkende at responsen har vært såpass dårlig... Jeg kommer sannsynligvis til å skrive et debattinnlegg som skal inn i Aftenposten eller noe liknende, og jeg ber dere om å gjøre det samme. Vi MÅ vise at det finnes mennesker som tar rapporten på alvor, og innser at vi trenger endringer. Bare post innlegget ditt her først, slik at vi alle kan komme med forslag, slik at tekstene er gode nok til å representere budskapet.
Man trenger en politisk paneldebatt der de som 'tror' og 'syns' hva det skal være, i håp om å få flest stemmer, blir satt mot veggen og må underbygge sine utsagn me fakta.
Jeg har også til gode å se noen politikere bli konfrontert med spørsmålet om det enorme pengesummene som går rett i lommen på mafia og kartell, som en direkte følge av den lovgivingen vi har idag.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Noen som har lagt merke til at ingen av "anti-legaliserings"-folka som har ytret sine meninger om denne rapporten har ett eneste (godt) argument? De bare tyter videre på den samme gamle "legalisering er fri flyt og fører til at alle blir narkomane"-leksa. De har vel ikke lest rapporten engang, langt mindre reflektert over innholdet, sjekket kilder osv.
Neida, de bare avkrefter rapporten uten å lese den, slik at de slipper å delta i en debatt hvor de vil tape ettertrykkelig.

Dette er en rapport som er full av praktisk tankegang, bruker FAKTA og relevant statistikk for å fremme budskapet. Det er hårreisende krenkende at responsen har vært såpass dårlig... Jeg kommer sannsynligvis til å skrive et debattinnlegg som skal inn i Aftenposten eller noe liknende, og jeg ber dere om å gjøre det samme. Vi MÅ vise at det finnes mennesker som tar rapporten på alvor, og innser at vi trenger endringer. Bare post innlegget ditt her først, slik at vi alle kan komme med forslag, slik at tekstene er gode nok til å representere budskapet.
Vis hele sitatet...
Synes det og er div kommentarer for legalisering som ikke virker så gjennomtenkte. Tror ikke at så mange ,uansett side har lest rapporten.

Det jeg synes lyser uvitenhet er hvordan mange omtaler narkotika som ett stoff. Synes at folk med sterke meninger bør forstå at man bør greie og gå litt mer i detalj.
Politikere har og denne stygge vanen, politi er og flinke til og bruke begrepet og ikke minst personer som ikke vet noe spesielt om rusmidler.
Viss det noen gang skal bli en seriøs debatt bør man i de minste greie å skille mellom stoffer, samlebegrepet narkotika er ikke ett godt utgangspunkt til en bra og seriøs diskusjon.

Snodige begreper og "fakta" jeg har sett er.

"Vil ikke legalisere cannabis pga det er narkotika."
"Cannabis er sterkere enn marihuana."
Sikkert noen som er uenige, men argumentet at "vi ikke trenger ett nytt rusmiddel i samfunnet."
Stoffer er i samfunnet selv om det er ulovlig.
De jeg kommer på i farten, utenom div uttalelser fra dem som har blitt intervjuet som jeg ikke gidder og skrive..
Sist endret av sneipen; 4. juni 2011 kl. 22:15.
Vargas's Avatar
Trådstarter
Jajajajaja, forsåvidt mange dårlige argumenter for legalisering... Men det er nok gode argumenter for, og ingen gode argumenter mot..

Dersom man skal argumentere mot/for det en "ny" rapport sier, bør en i hvert fall vise såpass respekt at man leser rapporten!!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10094898

Jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor Sverige kommer bedre ut en oss. Jeg trodde vi hadde ganske lik narkotikapolitikk? Hva er det de har gjort, konkret, som har bedret situasjonen? Hvordan ser deres tall ut i forhold til eks. Portugal, som har avkriminalisert?
Vargas's Avatar
Trådstarter
En av reaksjonene til Sveriges påståtte "fungerende" narkotikapolitikk:

http://stoppkrigen.wordpress.com/201...r-falsk-flagg/

Her er et utdrag:
Sverige respekterer ikke narkotikabrukeres menneskerettigheter
- Sverige har flere dødsfall og mer sykdom enn mer liberale land som f.eks. Sveits og Nederland
- Den svenske politikken skaper utstøtte befolkningsgrupper, splittelser i familier og stigmatisering. Dette er det mostatte av inkludering, toleranse og hjelpetiltak.
- Sverige er ikke isolert fra resten av verden, og ikke alle befolkningsgrupper er like lydige eller moralistiske som svenskene. I Danmark er det f.eks. ikke noe folkekrav at alle skal oppfylle statens krav om ekstrem sunnhet og moral.
- Sverige blir sett på som en outsider i resten av Europa i forhold til narkotikapolitikken, med sin erklærte motstand mot skadereduksjon og annen vitenskaplig bevisbar politikk.
- Svenske kriminologer som f.eks. Henrik Tham mener at svensk narkotikapolitikk er en skam.
Vis hele sitatet...

Det er en video der også, som jeg regner med fungerer som kilde for påstandene i teksten.


Dessuten: Selv om det faktisk hadde vært sånn at Sverige hadde mindre narkotikabruk enn Norge, så er det allikevel ikke akseptabelt at de bryter menneskerettigheter. Om politiet hadde rett til å henrette alle som var mistenkte for kriminelle handlinger på stedet, hadde nok kriminalitet gått raskt og dramatisk ned.. Men til hvilken pris? Folk har rettigheter.
Sist endret av Vargas; 5. juni 2011 kl. 15:15.
Har nå lest meg gjennom 12 sider kommentarer til denne saken på afteposten.no (http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle4138496.ece), det som slår meg er at det er mange intelligente og sindige mennesker som fronter avkriminalisering/legalisering. Jeg blir glad når de som er for legalisering fører ordentlig debatt, god bruk av retorikk og få personangrep. Jeg synes det er viktig at legaliseringsbølgen ikke fremstår som den stereotypiske stoner. En annen ting er at ett av de hyppigste argumentene MOT legalisering er at vi trenger ikke fri flyt av narkotika. Det virker som om mange har problemer med å forstå hvordan narkotikasalget foregår nå, idag er det fri flyt av narkotika. Ingen restriksjoner (bortsett fra at det er ulovelig), ingen aldersgrenser. Hvis narkotika blir legalisert vil salg skje under kontrollerte omgivelser og staten vil få både innsyn og kontroll over rusproblemene!
Debatt om legalisering av narkotika: Knut Arild Hareide vs Arild Knutsen

http://www.youtube.com/watch?v=vhNJu...ature=youtu.be
Knut Arild Hareide "tror at.." og "tror ikke.." Har sikkert ikke lest rapporten engang. Helt fjernt å mene det ikke er gode nok argumenter for avkriminalisering/legalisering.
Sitat av Vale Vis innlegg
Debatt om legalisering av narkotika: Knut Arild Hareide vs Arild Knutsen

http://www.youtube.com/watch?v=vhNJu...ature=youtu.be
Vis hele sitatet...
Knut Arild Hareide argumenterer med at han tror ikke at en legalisering vil føre til færre brukere. Han tror også at samlet sett så kommer land som har legalisert narkotika ut dårligere enn de som har strenge forbud.

Og attpåtil er det Hareide som klager over dårlige argumenter for en legalisering.
Arild Knutsen er en bra frontmann å ha for FHN.... God til å snakke for seg og begynner å bli mediavant. Svigermors drøm også, i følge min svigermor
Hareide er jeg glad fronter et parti jeg ikke har mye til felles med.
Det som er så synd er at Hareide sitter i bedre posisjon enn Knutsen til å påvirke. Folk flest vet hvem han er og derfor stoler de på ham. Argumentene hans funker på "vanlige" folk, innbiller jeg meg...

Denne rapporten kommer snart til å gå i glemmeboken, spår jeg. Sånn er det alltid....
Sist endret av Vale; 7. juni 2011 kl. 22:36.
Folk har dog muligheten til og slenge ut blogger som tar rapporten som utgangspunkt.
Usikker på om det vil hjelpe noe spesielt, vet heller ikke hvordan man kan få blogger i avisspaltene. Har bare sett at det har skjedd.
Jeg er dog ikke rette personen til dette.

Virker som de fleste nettavisene skubber saken under teppet, saken forsvant ganske fort fra forsidene. Viktigere at siv jensen får trøst via facebook, motetips og ikke minst lady gagga's pupper.
Virker som det er nrk som har hatt saken lengst på nettsiden, og saker som er relatert.
Sist endret av sneipen; 8. juni 2011 kl. 15:26.
http://www.dagbladet.no/2011/06/10/k...raff/16870313/

Krigen er tapt
Man bør ikke straffeforfølge mennesker som gjør dårlige valg som går ut over deres egen helse.
Vis hele sitatet...
Da den knusende rapporten fra Global Commission on Drug Policy kom i forrige uke var det lov å håpe på at noen av våre ledende politikere ville våge å ta opp ballen. Vi ble skuffet. Fornektelse av fakta og bruken av moralistiske skylapper ser ut til å fortsette med uforminsket styrke. I Portugal, derimot, har de folkevalgte for lenge siden tatt faglige råd på alvor. I 2001 avkriminaliserte Portugal all bruk av narkotika, og ti år senere må dette vågale steget kunne karakteriseres som vellykket. Blant annet har man sett en dramatisk nedgang i antall overdoser, mindre narkotikabruk blant yngre ungdom og en stor reduksjon i HIV-smitte. Det totale forbruket har vært stabilt, mens bruken i sammenliknbare land med strenge straffer har gått opp i samme periode.
Vis hele sitatet...
Joa, de er inne på noe.... Men dette er jo fra ungdomsgruppa til Venstre og FrP. Bare vent noen få år, så er nok disse to like forkrøplet i hodet som resten av gjengen. Like inkorporert som dagens makthavere. Holdningene til de gamle ser jo jaggu meg ut til å gå i arv...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vargas's Avatar
Trådstarter
Fant dette på nettsia til Venstre: http://www.venstre.no/artikkel/35289/ (fra Venstres landsstyre, 18. juni 2011).

De stiller seg nå bak de fire prisippene kommiteen kom fram til, og vil reformere Norges narkotikapolitikk slik at den er i tråd med disse.

Venstre vil nå blant annet støtte heroin som en del av LAR. I tillegg skal de utrede Portugal-modellen for avkriminalisering av bruk/besittelse av narkotika, og alternative straffereaksjoner for småskala-dealere.
Sist endret av Vargas; 1. juli 2011 kl. 22:20.