Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1478
Jeg vill ha sida mi vannrett og ikke loddrett.. Hvordan kan jeg få til følgende ting?

1. Få sida til å bli større horisontalt og ikke vertikalt?

2. Få browser til å bare vise horisontal scroll?

3. Hvordan få store tekster til å deles opp slik at de ikke gjør sida høyere?
1. Sette width/height i CSS?
3. Dele inn i avsnitt ved hjelp av <p>-taggen?

Tror du bør forklare litt nærmere hva du mener.
Sitat av mongeland
1. Sette width/height i CSS?
3. Dele inn i avsnitt ved hjelp av <p>-taggen?

Tror du bør forklare litt nærmere hva du mener.
Vis hele sitatet...
NÆRMERE FORKLARING

1. Når du setter height(500px) og width(100%), når du da legger inn informasjon på sida vill den automatisk bli høyere og ikke bredere. Jeg vill at den skal bli bredere når mer info blir fullt inn og ikke gå til sidekanten og så begynne på ny rad og gjøre sida høyere..

3. Skal dele store texter UTEN å måtte gjøre det manuelt. Akkuratt som når du skriver så går texten ned en linje når den møter side-kanten. Slik, bare at når teksten treffer bunn-kanten så skal texten fortsette i en ny rad ved siden av..
Å sette width til 100% betyr å bryke skjermens breidde. Dvs. at når teksten blir bredere enn skjermen, så brytes den. Prøv uten noen width i hele tatt - kanskje det er nok å bare fjerne den.

edit: hva du mente med pkt.3 er jeg fortsatt ikke helt sikker på. Skal det være som kolonner, slik som i avisen? At du teksten følger en kolonne nedover til bunnen, og deretter begynner i neste kolonne, slik at siden blir bredere men ikke lenger ned? Blir en utfordring det der i såfall.
Sist endret av Psy_Illusion; 22. november 2005 kl. 22:23.
Psy_Illusion: bare å bruke wordwrap() i php, easy as pie.
HTML er ikke laget for sidelengs presentasjon. Skal du få til dette må du selv bryte teksten opp i kolonner og legge inn innholdet med fast bredde. Hardt men sant.
alexandr: Såvidt jeg skjønner, så deler jo bare wordwrap() en linje i flere, f.eks. ved å sette inn <br /> etter et visst antall tegn. Slik linjebryting kan man jo like gjerne la skje automatisk i HTML. Uansett løser det ikke problemet med å presentere flere kolonner ved siden av hverandre.

Problemet er at når teksten når bunnen, f.eks. i en <div>, så strekkes <div>-en i stedet for at teksten fortsetter oppe til høgre for første kolonne (Hvis jeg har forstått problemet rett da...).
det går da fint å få horisontale sider uten noe voldsomt dill... du kan f.ex. sette width til 200%, vips, så er sida dobbelt så bred som skjermen, og vil scrolle sidelengs. Riktignok er dette noe som var pop en kort stund på nittitallet, og kjapt gikk ut av bruk fordi det er unaturlig for folk og derfor lite brukervennlig, men om du på død og liv vil, så kjør på.

Punkt tre... Vet ikke om du kan få til noe som gjør dette automatisk i forhold til forskjellige brukeres skjermer, men det er mulig i endel CMS'er å dele opp lange tekster i flere sider automatisk, men da med forhåndsbestemt sidehøyde. Skal vedde på at noen med litt snøring på php (edit: dvs ikke meg) kan få modda dette til å dukke opp i flere kolonner på samme side istedet for over flere sider. Når jeg tenker på det, så må det vel være mulig ved hjelp av et javascript som sjekker oppløsningen på skjermen, sender dette tilbake til serveren, og så gjør serveren noe magiske php-greier før den sender sidene tilbake ferdigtygd.

Faktisk... så lurer jeg på om jeg tilogmed har sett en css-løsning på dette?!
Sist endret av atomet; 23. november 2005 kl. 00:02.
Sett skjermen på sida :P
Om du faktisk har mulighet til å bruke PHP her (?), så kan du jo alltids dele opp strengen, og bruke en for-loop til f.eks. å generere en "<td> tekst her.. </td>" for hver tekstbit. Følgende er bare et raskt eksempel på hva jeg mener - jeg har ikke sjekket om dette funker, så her er det ingen reklamasjonsrett!

Kode

$tekst = "dette er en laaang lang tekst lissom...";  
// Sett inn "|" etter hvert 5. tegn for å dele den:
$deltTekst = wordwrap($tekst, 5, "|");  
// Del teksten i biter, sett inn i en array (del ved hvert "|")
$tekstArray = explode("|", $deltTekst);    

echo("<table><tr>");    

for($i = 0; $i<count($tekstArray); $i++){    
  echo("<td style=\"...\">".$tekstArray[$i]."</td>");  
}     

ehco("</tr></table>");

edit:
En liten ting til: Her kan det gjerne være lurt å regne ut på forhånd hvor mange kolonner du trenger, og sette bredden på tabellen ut fra dette.
Sist endret av Psy_Illusion; 23. november 2005 kl. 00:52.
PHP er ikke noe problem.. Men jeg vill gjøre så mye som mulig i css.

og sida skal ikke være 200% fra start av.. Den skal være uten scroll og med scroll ved mye innhold.. Som i alle loddrette sider også.. Og sida skal bruke hele bredden..
Da bør du sikkert kunne bruke noe lignende koden i den forrige posten min. Viss du har mulighet til å gjøre oppdelingen av teksten tidlig, så kan du kanskje bruke info fra Array`en for å regne ut hvor bred siden må være ( f.eks. kan width være (100*$X) prosent bred, der $X er antall kolonner du må ha for teksten e.l..).
css definerer bare layout og stil, ikke innhold...
Dette må du markere opp selv med for eksempel html eller php...

Søk litt rundt på nettet etter noen html koder som kan definere hvilke veier scrollbar'ene skal kunne gå.
De fins sikkert på en eller annen nettside, bruk google
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/053/053.css
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/048/048.css
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/037/037.css
http://www.csszengarden.com/?cssfile=/019/019.css

Her er noen forskjellige horsontale design.
Den første bruker absolute positioning, de andre en fast bredde.
Jeg har eksperimentert litt med dette, men har ikke klart å finne noen metode som tillater å "snu" retningen helt. Det eneste jeg kan tenke meg er å bruke php for å regne ut ca. hvor mye større det nye inneholdet vil bli og endre bredden.
Del opp teksten i bestemte biter med så-så mye høyde og bredde
Sett teksten til display:inline
Valg av scrolling kommer i CSS2. gled deg
Siste spørsmål er vel besvart?
Det er så vidt jeg vet en funksjon for dette i CSS3. Vet ikke om det fungerer i alle nettlesere.

http://www.alistapart.com/articles/css3multicolumn
se der ja... visste jeg hadde sett noe om det
nå har jeg prøvd litt av hvert.. Sår ikke sida til å bli bredere med mer innhold. (den blir høyere)

Er da fixed størrelser eneste som går? Eller har noen noe jeg ikke har prøvd?
Sitat av Psy_Illusion
alexandr: Såvidt jeg skjønner, så deler jo bare wordwrap() en linje i flere, f.eks. ved å sette inn <br /> etter et visst antall tegn.
Vis hele sitatet...
Som gjør at man kan feks bryte ved å sette inn "</div><div class="box">". Men klart, det finnes utallige måter å løse dette problemet på.

Kode

.box { float:left; }

<div class="box">
<?
$innhold = "innhold.html";
$handle = fopen($innhold, "r");
$tekst = fread($handle, filesize($innhold));
fclose($handle);
$kolonner = wordwrap($tekst, 200, "</div><div class=\"box\">\n");
print $kolonner;
?>
</div>
Edit: Cheap hack added(tm).
Sist endret av astoever; 25. november 2005 kl. 08:20.
Et lite spørsmål; hva er vitsen med å lage en side som er så til de grader uvennlig for sluttbruker?
Er det ikke ønskelig at flest mulig skal ønske å bruke/besøke nettstedet?

Det er virkelig en grunn, som atomet er inne på, at dette med horisontalt scroll forsvant like fort
som det kom...

Nei, ta til vett, kill your darlings og lag noe som folk kan bruke uten masse frustrasjon. Bare se på CSS Zen Graden linkene lengre opp, det er så brukerfiendtlig at eg vil spy.
Må bare si meg enig med lazyDemon. En webside som følger konvensjoner (loddrett scrolling, understrekede linker, footer nederst på siden, søkebokser som er lett å gjenkjenne, osv osv, lista er lang) gjør at brukere føler seg mye mer hjemme og derfor finner det de leter etter.

Tror du den nyeste Harry Potter-boka hadde vært særlig lettlest om forlaget plutselig trykte alle sidene rotert 90 grader f.eks?
Sitat av alexandr
Som gjør at man kan feks bryte ved å sette inn "</div><div class="box">". Men klart, det finnes utallige måter å løse dette problemet på.
Vis hele sitatet...
Ja så sannelig! Det var jo i grunn en enkel og elegant løsning.
Kontrax: Merk at om du vil bruke denne, så må du likevel regne ut antall kolonner tidlig, og ut fra dette regne ut bredden på siden. I løpet av de to min. jeg prøvde fikk jeg ikke til å sette bredden i <body> på en måte som fungerte skikkelig i IE, så løsningen er kanskje å ha:

<div style="width:<?php echo($utregnetSideBredde); ?>">

rundt hele innholdet. Det så i alle fall ut til å funke greit her.

Sitat av lazyDemon
Et lite spørsmål; hva er vitsen med å lage en side som er så til de grader uvennlig for sluttbruker?
Vis hele sitatet...
Det har da vel ingenting med saken å gjøre? Kunstnerisk frihet kalles det!
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Sitat av Psy_Illusion
Det har da vel ingenting med saken å gjøre? Kunstnerisk frihet kalles det!
Vis hele sitatet...
Eller dårlig brukervennlighet og tilgjengelighet

Men siden det er en personlig blogg-side så er det kanskje ikke noe å legge vekt på....
Sist endret av SilverKhan; 25. november 2005 kl. 20:52.
Mulig det, SilverKhan, men jeg har da sett en del sider med "alternative" layouts som både har vært stilige og enkle å navigere. Kommer jo helt an på hvordan det er gjennomført. Vi får vente og se hvordan resultatet til KonTrax blir!
lazyDemon ::: At et vannrett design ikke kan funke er en dårlig holdning. Det er kanskje derfor jeg har valgt å gå for det. For å prøve å vise at et design IKKE må være så sort/hvit. At alternative design kan være like gode og kanskje bedre? Hvem vet, kanskje det som er standard i dag ikke er det beste layout? (sier ikke at vannrett er det, men jeg vill prøve å vise at det også kan funke)

SilverKhan ::: Min side er egentlig ikke en blogg. Det er bare siste tiden den har vært det for å ha noe der mens jeg lager nytt. Blogg er lettere å opprettholde med innhold og krever mindre tid.
Men det at vannrett er dårlig brukervennlighet og tilgjengelighet er bare bløff.. Du må ikke tenke så sort/hvitt.

Psy_Illusion ::: Kunstnerisk Frihet ja.. Det virker som om en god del designere har glemt hva det er.
Better than thou.
Her skal du få et jævlig godt tips; LES SJÆL! Hvis du hadde villet funnet ut hvordan man gjør dette hadde det ikke tatt deg lange tiden å finne ut på egen hånd.

Dette er uansett ikke vanskelig. Jeg lagde et halvt dusin slike utkast i min tid.
Men det at vannrett er dårlig brukervennlighet og tilgjengelighet er bare bløff.. Du må ikke tenke så sort/hvitt.
Vis hele sitatet...
jaha? Nå må du ta å sette deg inn i mediumet du skal bruke. Les litt om interaksjons-
design og sett deg inn i hvordan nettet brukes av vanlige folk. Alle forsøk til nå med
horisontalt design har feilet, så hvorfor ska eg tru at en 16 åring plutselig har løst
alle problem med horisontalt design?

Det er ikke s/h tenking men erfaring og kompetanse som gir deg et slikt svar, du
viser tydelig du er svært uerfaren, en god webdesigner tenker også på bruker før
seg selv.

Du sier det er bløff og dårlig holdning: Bevis det motsatte, du har nødvendig info nå!

Lykke til, det trenger du!