Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 890
Skal ha linux på den ene laptoppen min men er litt usikker på hvilken distro jeg skal velge. Har sett at det finnes endel media distroer som egner seg til film pc'er.

Skal bruke den til å se på film med, spille av musikk og sjekke mail/web.. Skal ikke brukes til spilling og andre krevende oppgaver.

.:. Specs .:.
Cpu: 800Mhz
Minne: 128mb
Harddisk: 10gb

Noen som har erfaring med en slik distro? Eller lignende programmer til linux..
Jeg ville valgt gentoo med xfce. Og så får du velge film- og musikkspiller samt nettleser selv. Jeg ville mest sansynlig gått for firefox, vlc (eller mplayer) og xmms.
Hvorfor? Fordi da får du et pent, minimalistisk og raskt system som oppfyller dine krav til oppgaver.

Jeg har ikke prøvd GeeXboX selv, men det er kanskje interesant lesning for deg
Hadde egntlig planer om en alt-i-ett løsning som Windows MediaCenter. Og Firefox blir uaktuellt

GeeXboX virka litt jalla, men laster det ned nå for å teste det..
Du kan jo prøve deg på MythTV. Jeg har aldri prøvd det selv men det ser ut til å ha de fleste funksjonene du er ute etter.

http://www.mythtv.org
MythTv var akkurat det jeg letet etter! Takker..

Bare post i vei hvis det er noen som har flere forslag
Hehe, kompilere gentoo på en 800Mhz ville vel tatt tid :-p - Men hvis du legger inn debian, kjører fluxbox, bruker xine, firefox etc. vil jeg tro du vil bli veldig fornøyd :>
Ministry of Love
sptz's Avatar
jeg har en lappis med akkurat samme spessa og det funker ikke særlig bra med gentoo, det tar for lang tid til at det er nyttig på en laptop. De to distroene jeg er mest fornøyd med og kjøre på den er Arch Linux og Ubuntu som jeg kjører nå. Ubuntu er verdens enkleste distro og gjør igrunnen det meste for deg. men du har også gode muligheter til og tilpasse den dine behov.
Det med at det tar lang tid å kompilere gentoo på eldre maskiner er vel relativt, du kompilerer det jo bare en gang og så er du ferdig. PS: Jeg mener fra stage3.

Jeg har gentoo på en P2-350MHz, etter å ha lagt inn stage3 satt jeg den til å emerge det jeg ville ha en kveld. Så var det bare å komme tilbake når den var ferdig, om det tar en dag eller to gjør ikke så mye siden jeg sover om natta og gjør andre ting om dagen. KDE skal vist ta lang tid å kompilere på eldre maskiner, men jeg bruker xfce4 til eldre maskiner så...

Etter det funka maskina fint og raskt til det den skulle brukes til (web, mp3 og småtjafs)
http://freevo.sf.net er et annet alternativ.
MythTV er vel egentlig ingen distribusjon, men en pakke med programmer for multimedia avspilling/opptak (PVR). Hvis du skal bare bruke den til å se på film og spille av musikk er vel kanskje mythtv litt overkill, mplayer og xmms fungerer like greit til den jobben. Jeg personlig ville kanskje valgt ubuntu på den der laptopen. Selv kjører jeg gentoo og er veldig fornøyd med den. Er du tålmodig og klarer å vente på kompilering er gentoo et godt valg.
Likte ikke ubuntu

Laster ned mythtv, geexbox, mandriva og freevo nå, så i dag blir det testing
jeg testa ut mythtv på en eller annen knoppix distrubusjon som var moddet for nettpå knoppix. husker ikke hva den het.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg mener Mandrake (mandriva) er en ypperlig distribusjon til disse oppgavene.
Jeg har selv brukt Mandrake til lignende oppgaver. MythTV er vel spesielt laget for maskiner med TVkort og så ut fra skjermbildene til å kun støtte TV og allerede innspilte filmer.

Personlig ville jeg gådd for GeeXboX
Sist endret av colamannen; 22. september 2005 kl. 08:13.