Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 2573
Jeg så et program på tvnorge her om dagen som tok for seg reinkarnasjon, var en liten gutt der som de mente hadde levd et liv før. Han kunne huske hvor han bodde før, og hvordan plassen så ut. Mora ble fortvilt så reiste de omsider dit, og det stemte overens med hans forklaringer. Dette programmet virket veldig interessant, og det fikk meg faktisk til å tro på det. Tror dere på reinkarnasjon ?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Nei, det gjør jeg ikke.Han har sikkert sett og hørt om stedet før. Eller vært der når han var veldig liten. Jeg husker masse småting fra da jeg var bitteliten. Kunne godt vært noe sånt.
Centurius's Avatar
Trådstarter
Var snakk om en fyr på 4 år som aldri hadde hørt om plassen. Gutten hadde vist levd et liv tidligere på en øy i skottland. Da de dro til huset og gutten kom inn i huset ble han helt stille og man kunne se trisheten hans. Etter turen til skottland sluttet han å prate om den andre moren han hadde i sitt tidligere liv. For han hadde pratet om henne siden han kunne prate når han var 2 år.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Og du er 100% sikker på at dette ikke er noe foreldrene har lært gutten å si?

Siden at jeg skjønner ikke hvordan en dau person kan komme in i (skal bruke et pent ord nå) penisen på en gutt også inn i vaginaen på en jente. Da snakker vi om en rar overføring av gener gjennom støv fra et sted til et annet sted langt ifra..

Det er jo også veldig usannsynlig.
Centurius's Avatar
Trådstarter
Ja, så jo på mora at det ikke var noe kødd med henne.

Ja, det er mye mellom himmel og jord som ikke alle tror, men det er jo alt etter som så skeptisk mennesker er født.

Jeg mener at det finnes mer mellom himmel og jord enn du tror. Men skal jo være mulig, det er så mye vi ikke vet, er så mye som blir funnet om dagen av forskere som ikke vi viste fra før av, så hvorfor ikke?

Var enda en anna gutt på 10 år de tok for seg, som alltid har ment han har vært bestefaren sin i sitt tidligere liv, og han sa at søstra hannes var blitt tatt av noen "farlige menn" så hadde selvfølgelig ikke foreldrene ville fortalt det til guttungen som ikke skulle vite noe sånt. Det hadde i værtfall ikke foreldrene gjort.

Var jo enda en forsker som var med til huset og de klarte å finne ut at gutten faktisk hadde mye som stemte. Veldig rart.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg mener at alt sammen er bullshit. At det bare en en måte for tv-stasjonen for å tjene penger.

Mer mellom himmel og gjort? Vi har jo et høyt CO2 utslipp, vanlig luft, gress, jærn, bygninger, pcer, biler, skyer, osv. Men ikke noe overnaturlig.
du får kontakte tvnorge på kødd og si at du mener at du har levd et annet liv og se hva dem sier
Jeg tror på potensiell reinkarnasjon av mine atomer/molekyler i andre menneskehjerner og kropper etter at jeg er borte, akkurat som min hjerne og kropp nå inneholder atomer som antagelig har tilhørt andre før. Men reinkarnasjon av et fnugg av det som utgjør meg? -Nei.
Det er mange gode skuespillere her i verden. Jeg personlig tror ikke på reinkarnasjon og synes det er bare tull. Du dør, du rotner i jorda.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Men det er faktisk forska på. Det er veldig rart. Husker ikke hvor mye gram det var. Men når en person dør, så mister den 71 gram eller noe. Veldig merkelig xD
Centurius's Avatar
Trådstarter
Standard negative allmenn følgende freakforum..
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av Centurius
Standard negative allmenn følgende freakforum..
Vis hele sitatet...
Hæ?? *titegn*
Centurius's Avatar
Trådstarter
Altså, blir nesten aldri diskusjoner, blir flama ned :P
Sitat av PureOwnage
Men det er faktisk forska på. Det er veldig rart. Husker ikke hvor mye gram det var. Men når en person dør, så mister den 71 gram eller noe. Veldig merkelig xD
Vis hele sitatet...
Bakpå filmen "21 Grams" står det hvertfll at man blir 21 gram lettere når man dør. Har prøvd å søke litt, men finner ikke noe mer informasjon enn det jeg husker fra coveret.

Edit:
Centurius: Nå er det en tråd oppe om dette. Prøv å hold denne litt on topic.
Sist endret av Vadder; 26. mai 2007 kl. 01:59.
Det er basert på forskning som er 100 år gammel, gjort av en fyr ved navn DUncan MacDougall.

Sitat av Wikipedia
In 1907, MacDougall weighed six patients while they were in the process of dying. He took his results (a varying amount of perceived weight loss in most of the six cases) to support his hypothesis that the soul had weight, and when the soul departed the body, so did the weight. MacDougall also measured fifteen dogs in similar circumstances and reported the results as "uniformly negative", with no perceived change in weight. He took these results as confirmation that the soul had weight, and that dogs did not have souls. MacDougall's complaints about not being able to find dogs dying of the natural causes that would have been ideal have led at least one author to conjecture that he was in fact poisoning dogs to conduct these experiments.[1] In March 1907, accounts of MacDougall's experiments were published in the New York Times and the medical journal American Medicine.
Vis hele sitatet...
Wikipedia

Edit: Også verdt å merke seg fra artikkeln på wikipedia: Although generally regarded either as meaningless or considered to have had little if any scientific merit,[1] MacDougall's finding that the human soul weighed 21 grams has become a meme in the public consciousness. It lent itself to the title of the film 21 Grams. In the end however, his practices were considered fallible due to shakey methods and small sample size.
Sist endret av andios; 26. mai 2007 kl. 02:27.
Centurius's Avatar
Trådstarter
In the end however, his practices were considered fallible due to shakey methods and small sample size.

hmm, virka litt rart, men la gå. Er nok bare skeptikere som legger til noen ord i slutten av wikipedia =)
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av xtapolapocetl
Jeg tror på potensiell reinkarnasjon av mine atomer/molekyler i andre menneskehjerner og kropper etter at jeg er borte, akkurat som min hjerne og kropp nå inneholder atomer som antagelig har tilhørt andre før. Men reinkarnasjon av et fnugg av det som utgjør meg? -Nei.
Vis hele sitatet...
Helt klart. Universet består av et konstant antall atomer. Tallet går hverken ned eller opp. På lik linje så er også energien konstant i universet, og det er vel det som er essensielt!
Sitat av Centurius
In the end however, his practices were considered fallible due to shakey methods and small sample size.

hmm, virka litt rart, men la gå. Er nok bare skeptikere som legger til noen ord i slutten av wikipedia =)
Vis hele sitatet...
Nei, metodene hans var svært tvilsomme. Jeg tror du skal lete svært lenge for å finne seriøse forskere som støtter hans funn (eller synes forskningen han viser til holder mål for den saks skyld)

Jeg er ikke nødvendigvis fremmed for tanken på reinkarnasjon, men jeg tror ikke vi vil huske tidligere liv, så jeg tror dette er bare bull. Jeg tror heller ikke på medier som snakker med de døde o.l.

Tanken om reinkarnasjon er egentlig litt festlig. I de religioner som tror på dette er reinkarnasjonen noe negativt. Del av den evige lidelse. Det er bare her i vesten at vi har klart å gjøre det til noe positivt. "Så fint å kunne leve flere ganger", mens den orginale tanken er "Så fint det vil være å få dø, å slippe ut av den evige lidelse"
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det som også er spesielt er at vi i et land med høy andel som tror på reinkarnasjon - da som det samme individ - tar flest selvmord.
Tja, hele karmatankegangen er jo tatt ut av reinkarnasjonsligningen her til lands (min oppfatning anyways) så hvorfor ikke. Jeg har det jævlig, men jeg får en ny sjanse når jeg dør --> selvmord!?

Men skal jeg være helt ærlig, så tror jeg egentlig ikke det er en sammenheng mellom de to. Bor vi forresten i et land der en høy andel tror på reinkarnasjon? Norge er vel i stor grad et sekulært land. New Age er ikke så utbredt her til lands. Ei heller wicca o.l. som også tendenserer til å tro på reinkarnasjon
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg forskreve meg litt der i sta. Mente selvfølgelig vesten generelt sett. På tide å legge seg ser jeg!
Centurius's Avatar
Trådstarter
Flott og lese deres innlegg, satt å drakk pils i stad da jeg merket at for vært innlegg jeg skrev ble jeg mer ustødig på hva jeg egentlig skrev, men etter det jeg leser i innleggene her, begynner jeg mer og mer å tvile på det overnaturlige, pga at det virker veldig logisk slik dere formulerer dere.

Men ja, new age, det er Norge.
Sitat av PureOwnage
Men det er faktisk forska på. Det er veldig rart. Husker ikke hvor mye gram det var. Men når en person dør, så mister den 71 gram eller noe. Veldig merkelig xD
Vis hele sitatet...
Som andre har påpekt var det 21 gram. Men som også påpekt brukte han shaky metoder. Andre har videreført forskingen hans, og kommet fram til at alle mennesker mister vekt hele tiden gjennom fordamping av svette. At han kom fram til 21 gram er tilfeldig, folk mister vekt i forskjellige mengder og tempo. Altså har det ingenting med sjelen å gjøre.
Reinkarnasjon er en tanke som har satt seg ganske sterkt i den vestlige kulturen etter at Østens filosofi begynte å påvirke tenkere her oppe. Det virker kanskje sannsynlig siden det er en fremstilling som går igjen i svært mange filmer, bøker og ikke minst blir på et nivå trodd av en del mennesker, men de tingene er på ingen måte en indikasjon på at det er sant. Husk at fremstillingen av aliens som små, hvite menn med store sorte øyne er veldig vanlig, men har først oppstått etter andre verdenskrig når media har spredt myten basert på øyenvitner.

Sitat av Deezire
Helt klart. Universet består av et konstant antall atomer. Tallet går hverken ned eller opp. På lik linje så er også energien konstant i universet, og det er vel det som er essensielt!
Vis hele sitatet...
Tallet går stadig opp og ned, jeg foreslår at du titter nærmere på f.eks. solen. Det er dog intet bevis for at det finnes en sjel

Forøvrig er 21 gram svært lite i forhold til rundt 70 kg et menneske veier. (noe sånt som 0,03 prosent av vekten.) Dette gjør at sannsynligheten for at målingene, gjort med utstyr fra tidlig 1900-tall er svært upålitelige. Fuktigheten vi slipper ut med en solid pust reduserer antagelig vekten vår med langt mer. I tillegg har du faktorer som at tarmgass (metan) med høy tetthet slipper ut når man mister kontrollen over endetarmsåpningen idet man dør. Det er ufattelig mange faktorer her, og det er også viktig å huske på det historisk-vitenskaplige perspektivet: For over 100 år siden var de fleste forskere fremdeles sterkt religiøse og farget ofte resultatene deretter.

Newton insisterte på at det var sju farger i regnbuen, fordi sju er et hellig tall.
Centurius's Avatar
Trådstarter
Ingen som har forsket på det med 21 gram i nyere tider med mer nøyaktige og beregnelige apparater? Hadde vært veldig interessant om det faktisk stemte. En sjel tviler jeg sterkt på kan ha en vekt, en sjel er en psykisk ting som eksisterer uten vekt, etter min mening.


Det virker sannsynlig at folk mister svette når de dør, for kroppen generer hele tiden litt svette for å holde systemet i gang.
Tror det er like mye bullshit som 'åndenes makt'.

Bare innse at når du er død så er du død.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg har vanskeligheter - eller rettere sagt, jeg klarer ikke å forestille meg døden som et punkt hvor man bare opphører å eksistere. Hvis noen her faktisk klarer å tenke seg til hvordan det må være å ikke tenke, se eller føle i det hele tatt (til evig tid i tillegg) så blir jeg mektig imponert. Siden jeg ikke klarer det så kan jeg vel heller ikke tro på at alt slutter med døden. Så da står jeg igjen med to mulige løsninger: 'Den Sjette Sansen'-stil, hvor sjelen bare sprader rundt i verden (går igjen om du vil) og nettopp reinkarnasjon.

Jeg utelukker heller ikke hele konseptet med at det finnes sjeler, siden man ikke bare kan snekkre sammen et menneske og forvente at det lever. Man trenger tydeligevis noe ekstra for å kunne være levende og tenkende og ha en personlighet.

Ang. Åndenes Makt har jeg også tenkt litt på naturlige forklaringer for hva som egentlig skjer. Jeg tviler ikke på det de klarsynte sier, jeg er overbevist om at det finnes personer som har evner til å føle noe, men nøyatig hva de føler er jeg ikke helt sikker på. Det kan tenkes at de får følelser og hører stemmer som egentlig bare kommer fra deres egen underbevissthet - slik at de faktisk lyger uten å selv vite om det.
Sist endret av Moff; 26. mai 2007 kl. 14:22.
Sitat av Moff
Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg har vanskeligheter - eller rettere sagt, jeg klarer ikke å forestille meg døden som et punkt hvor man bare opphører å eksistere. Hvis noen her faktisk klarer å tenke seg til hvordan det må være å ikke tenke, se eller føle i det hele tatt (til evig tid i tillegg) så blir jeg mektig imponert. Siden jeg ikke klarer det så kan jeg vel heller ikke tro på at alt slutter med døden. Så da står jeg igjen med to mulige løsninger: 'Den Sjette Sansen'-stil, hvor sjelen bare sprader rundt i verden (går igjen om du vil) og nettopp reinkarnasjon.

Jeg utelukker heller ikke hele konseptet med at det finnes sjeler, siden man ikke bare kan snekkre sammen et menneske og forvente at det lever. Man trenger tydeligevis noe ekstra for å kunne være levende og tenkende og ha en personlighet.

Ang. Åndenes Makt har jeg også tenkt litt på naturlige forklaringer for hva som egentlig skjer. Jeg tviler ikke på det de klarsynte sier, jeg er overbevist om at det finnes personer som har evner til å føle noe, men nøyatig hva de føler er jeg ikke helt sikker på. Det kan tenkes at de får følelser og hører stemmer som egentlig bare kommer fra deres egen underbevissthet - slik at de faktisk lyger uten å selv vite om det.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil vite hvordan det er å være død, tenk bare på hvordan det var før du ble født.
Det å ikke eksistere er faktisk bare det. Du eksisterer ikke. Du puster ikke, du føler ikke, du kjenner ingen smerte eller glede.
Det at du trenger noe ekstra for å kunne leve som menneske kan man jo kalle en slags programmering. Mennesket trenger å utføre de mentale prosesser som starter allerede i mors mage for å kunne bli et levende menneske, og det er disse mentale prosessene som opphører da man dør.
Å tro at bevisstheten fortsatt er eksisterende etter det punktet der hjernen slutter å oppleve verden er absurd. Vår bevissthet er bare summen av våre erfaringer som tolker det vi kan oppfatte med sansene våre.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av lars?
Hvis du vil vite hvordan det er å være død, tenk bare på hvordan det var før du ble født.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det var et skrekkelig dårlig eksempel i og med at du faktisk ikke kan vite om du hadde et annet liv før du ble født. Det er en mulighet, ja, men overhodet ikke et bevis eller slikt.

Ninjaedit: Akkurat som når du har vært på fylla og ikke husker om du var Spider Man eller deg selv kvelden før, så kan minnet ditt bli slettet hvis du blir gjenfødt. Det vites jo ikke...

Sitat av lars?
Det at du trenger noe ekstra for å kunne leve som menneske kan man jo kalle en slags programmering. Mennesket trenger å utføre de mentale prosesser som starter allerede i mors mage for å kunne bli et levende menneske, og det er disse mentale prosessene som opphører da man dør.
Vis hele sitatet...
Det er da vel likegyldig om du kaller det 'en sjel' eller 'en slags programmering'. Det er jo akkurat det samme...
Sist endret av Moff; 26. mai 2007 kl. 15:10.
Sitat av Moff
Det er da vel likegyldig om du kaller det 'en sjel' eller 'en slags programmering'. Det er jo akkurat det samme...
Vis hele sitatet...
Så ditt bilde av en sjel er en sammensetning av kjemiske og elektriske forbindelser som er tilpasset det miljøet det ble sammensatt i?
Jeg tror det finnes mye mellom jord og himmel som ikke mennesker er "konstruert" for og forstå. Man må huske på at sansene våre er veldig begrenset.

Eks. Hvis et menneske kunne hadde oppfattet et lite område av lysspektret, la oss si blått. Da hadde mennesket oppfattet andre farger som uv-stråler eller kanskje korte radiobølger? Mennsket ville da skapt sin egen virkelighet, og ville antatt at det ikke fantes noe annen farge en blå.

Det jeg vil fram til er at jeg tror vi sanser en veldig liten brøkdel av hva som faktisk skjer. Hvordan ville vi sanset verden med for eks. echo som syn? Luktesansen til en hund? Hva hvis vi kunne sanset hele spektret av elektromagnetisk stråling?

"Only about 4% of the total energy density in the universe (as inferred from gravitational effects) can be seen directly. About 22% is thought to be composed of dark matter. The remaining 74% is thought to consist of dark energy, an even stranger component, distributed diffusely in space." -Wikipedia

Det jeg prøver og si er at vi bør være litt skeptisk til hva vi faktisk opplever/sanser, og godta at det finnes ting som vi ikke kan sanse/tolke. Jeg tror ikke vi kan forklare alt med kjemi.
Sist endret av SnippeX; 26. mai 2007 kl. 20:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SnippeX
Jeg tror det finnes mye mellom jord og himmel som ikke mennesker er "konstruert" for og forstå. Man må huske på at sansene våre er veldig begrenset.
Vis hele sitatet...
Tja. Dei er ikkje så veldig begrensa no lenger. Vi har instrument som kan oppfatte for oss. Og vi har dyr som kan oppfatte for oss.
Sitat av SnippeX

Det jeg vil fram til er at jeg tror vi sanser en veldig liten brøkdel av hva som faktisk skjer. Hvordan ville vi sanset verden med for eks. echo som syn? Luktesansen til en hund? Hva hvis vi kunne sanset elektromagnetisk stråling?
Vis hele sitatet...
Vi sanser elektromagnetisk stråling, med ekstremt stor nøyaktighet og oppløsning.
Sitat av SnippeX

"Only about 4% of the total energy density in the universe (as inferred from gravitational effects) can be seen directly. About 22% is thought to be composed of dark matter. The remaining 74% is thought to consist of dark energy, an even stranger component, distributed diffusely in space." -Wikipedia

Det jeg prøver og si er at vi bør være litt skeptisk til hva vi faktisk opplever/sanser, og godta at det finnes ting som vi ikke kan sanse/tolke. Jeg tror ikke vi kan forklare alt med kjemi.
Vis hele sitatet...
vel, alt du har greid å dra opp eksempel på kan nok forklarast med fysikk (kjemi er strengt tatt fysikk det også). Og vi kan iallefall forklare dei prosesser som foregår i et menneske rimelig bra, og vi kan forklare og forstå universet.

Så eg er tilbøyelig til å sei at jo, alt faller på plass gjennom matematikk og fysikk.
Vi sanser ikke hele spekret av elektromagnetisk stråling, kun 400–720 nm. (frekvensområde: 749,5–416,4 THz)

Mulig det var dårlige eksempler, men det jeg ville fram til, er at alle skaper sin egen virklighet, om den er "virkelig" i virkeligheten er spørsmålet.
Sist endret av SnippeX; 26. mai 2007 kl. 20:41.
Sitat av Moff
Jeg synes det var et skrekkelig dårlig eksempel i og med at du faktisk ikke kan vite om du hadde et annet liv før du ble født. Det er en mulighet, ja, men overhodet ikke et bevis eller slikt.
Vis hele sitatet...
Et bedre eksempel er spørsmålet ditt om hvor bevisstheten din blir av mens du sover... Husk REM (drømmesøvn) pågår bare i et par timer hver natt. Ellers er det helt dødt i hodet ditt.


Sitat av SnippeX
Vi sanser ikke hele spekret av elektromagnetisk stråling, kun 400–720 nm. (frekvensområde: 749,5–416,4 THz)
Vis hele sitatet...
Her mener du det vi ser. Vi merker en del andre deler av spekteret, som bla. infrarød stråling gjennom huden. I tillegg har de andre delene av det elektromagnetiske spektret blitt nøye kartlagt og forstått - det er en veldig godt utviklet gren av fysikken.

Mulig det var dårlige eksempler, men det jeg ville fram til, er at alle skaper sin egen virklighet, om den er "virkelig" i virkeligheten er spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Klart, men dette er jo mer et psykologisk og filosofisk spørsmål enn et vitenskaplig et. Alle kan utføre de samme eksperimentene og ende opp med samme konklusjoner om f.eks. elektromagnetisk stråling (forutsatt at man tar seg tid og har bryet... nerder utgjør den lille prosentandelen som faktisk gidder ) og tilsynelatende er disse faktorene konstante for alle andre. Så kommer spørsmålet om sansene ikke lyver, om virkelig andre enn seg selv har bevissthet eller om de bare later som, men disse konklusjonene medfører enten en allmektig kraft som forfalsker kommunikasjon eller andre ting som tilsynelatende vil forandre hele vårt verdensbilde. Uansett kan vi jo aldri vite akkurat de tingene.

Men det er klart at det er stort subjektivt aspekt rundt sjeler og reinkarnasjon og alt som har med virkelighetsoppfatning å gjøre. De fleste her har en vestlig bakgrunn, og mange av oss har en liten bakgrunn innen vitenskapsteori som metode for å forstå verden rundt oss så svarene man får er selvsagt deretter. Dog, vestlig tankegang beveger seg bare vekk fra troen på esoterisk kunnskap på overflaten...
Limited edition
Moff's Avatar
Det der er faktisk litt intressant. Men om jeg skal prøve å forsvare meg, så vil jeg si at jeg klarer å forstå dette 'fenomenet' (soving uten drømmer) i ettertid fordi jeg husker når jeg sovnet (før) og jeg husker når jeg våknet (etter). Hvis døden er sånn at man ikke har noe sluttpunkt å forholde seg til så får jeg bare ikke ting til å stemme.

Svært vanskelig å få dette ned med ord, hei - jeg prøvde.
Disclaimer: Har ikke fått lest gjennom hele tråden enda, så om noe av dette er tatt opp før får dere tilgi meg.

Diskusjonen om reinkarnasjon blir omtrent som diskusjonen om liv etter døden. I begge tilfeller må vi godta at vi har en sjel, en slags essens, en ubevisst eller bevisst ånd som utgjør "det som er oss selv".

Hva sjelen er og hvordan den virker er et spørsmål i seg selv. Er sjelen "deg", selvet ditt, egoet ditt, personligheten din, det som gjør deg til deg? Vil du gå over i evigheten eller det neste liv med intakte minner om "det før"? I så fall, hva skjer med demente og psykisk syke mennesker etter døden (og hva skjer med sjelene deres i livet)?

Eller er sjelen ubevisst, en slags livsessens, en underliggende del av Gud, ånd e.l. som finnes i oss alle, og som kan overføres mellom levende vesener mellom død og fødsel (evt. gå tilbake til Gud i evigheten)? Eller er den "alt som utgjør deg", bare uten minnene fra dette livet?

Det er lett å forstå at mange tror på en udødelig sjel og på liv etter døden, det være seg i form av reinkarnasjon eller evig liv i himmelen. Det er lett å forstå at menneskene har utviklet en tro på at handlingene vi gjør på jorden bestemmer hva som skjer med oss videre. Det er lett å forstå, med all urettferdigheten som får styre verden, at mennesket skapte troen på Rettferdighet Etter Døden.

Om vi diskuterer reinkarnasjon eller evig liv i himmelen er ikke så viktig. Det som er viktig er dette Rettferdighet Etter Døden-prinsippet: troen på at gode mennesker, etter døden, belønnes for livet man har levd, og enda viktigere, troen på at onde mennesker blir straffet for sine ugjerninger etter endt liv. Dette siste punktet er kanskje spesielt forlokkende på mange mennesker, det er en god ting å kunne trøste seg med at slemme mennesker som har gjort deg eller dine kjære vondt, vil få sin straff i Himmelen (evt. gjenfødes som gjødselbille).

Men etter å ha levd 28 år på denne planeten og sett, hørt, lest og opplevd mye rart, etter å ha blitt oppdratt som kristen, vært tvilende, troende og søkende gjennom et spekter av vestlige og østlige trosretninger, filosofi og mystikk, etter en lang og smertefull prosess hvor jeg måtte være ubarmhjertig ærlig mot meg selv, etter å ha knust grunnleggende fordommer og bygget meg opp et livssyn basert på verdenen jeg lever i og det jeg opplever (framfor et syn basert på troen på overnaturlig inngripen i våre liv), kan jeg si meg helt sikker på at det ikke er noe liv etter døden, det være seg som reinkarnasjon eller overgang til evigheten.

Det er rett og slett ingenting som tyder på at det er "noe mer" etter at hjernen dør. Tvert imot tyder alt på at vi er hjernene våre, og at alt som utgjorde "oss" forsvinner med den døende hjernen. Nei, alle tegn peker nok mer i retning av at livet etter døden er et menneskeskapt konsept, oppstått som en måte å takle livet på.

I tiden før de store verdensreligionene var alle relativt primitive polyteister (jøder* var et særtilfelle) uten fokus på liv etter døden. Religion i form av gudsdyrkelse var et praktisk anliggende, et verktøy, noe man måtte gjøre for å tilfredsstille gudene, for å oppnå resultater her og nå, på jorden, i sine dagligliv. Etikk og moral var et filosofisk spørsmål, gudene brød seg ikke med slikt. Og trodde man på én gud, og ble overbevist om en annen guds eksistens, fikk man en gud i tillegg til den gamle. Det vanlige var å tro på et vell av større og mindre guder, som alle hadde et spesifikt ansvarsområde, og som måtte tilbes / ofres til på spesifikke måter. Kristendommen var den første religionen som sa "vi har rett, alle andre tar feil", for å sette det litt på spissen.

(*Jødene trodde fullt ut på andre guder, men de hadde en pakt med sin Gud om å ikke tilbe andre guder.)

Dette forandret seg med de store religionene, først med reinkarnasjon i øst, så idéen om et himmelrike i vest. Felles for disse synene er dommen, det at man straffes eller belønnes for sine jordlige handlinger. Det var nok ikke det at folk filosoferte/tenkte seg fram til at slik må det være, basert på observasjoner og opplevelser, det var nok snarere et syn født i desperasjon hos religiøse grupper for å holde flokken samlet og under kontroll.

Det er et verktøy som den dag i dag brukes av undertrykte religiøse grupper for å klare å leve med urettferdighetene. Det må være lettere å leve et hardt, vondt og urettferdig slitsomt liv hvis man har vissheten om at alt blir bedre i himmelen/neste liv, og at slemmingene får sin straff.

Men når man ikke lenger tror på ting som "fri vilje", "sjelen", "liv etter døden" eller "godt og ondt" blir det bare feil å klamre seg fast til noe man vet innerst inne ikke stemmer. Så good riddance, sier jeg.
Sist endret av xtapolapocetl; 27. mai 2007 kl. 05:34.
Bare for å få det slått fast:
Liv er vel først og fremst definert som det vi har her på jorda med menneskeform, pust, blod, avkom, mat etc?

Jeg tror vel ikke på reinkarnasjon i den forstand at vi lever flere liv i tilsvarende form som den vi lever nå. Derimot tror jeg følelser og erfaringer på en eller annen måte lagres, og når det kommer ut av det fysiske livet, altså kroppen, smelter det bare inn i altet. Mitt livssyn baserer seg på at jeg tror på en slags felles bevissthet – akkurat som ladninger som fyller opp tomrom. Alt fysisk er jo bygget opp av nettopp dette. Atomer mener jeg. Jeg tror imidlertid vi ikke er utrustet til å forstå en fysikk som går over i metafysikk, som igjen går over i parapsykologi. Det er så mange mysterier vi ikke er klar over ennå. Det bør vi være ydmykt klar over. Vi kan jo le og synes oppdagelser for 300 år siden er komplett naive, så kanskje menneskene en dag finner beviselig svar på dødengåten mens de ennå er i live.

Personlig er jeg veldig vár på andres følelser, så jeg kjenner fysisk hvordan et annet mennekse har det. Dette tror jeg alle er i stand til, men har forstått det sånn at få bruker det. Dyr i mye større grad enn oss. Dette kan selvsagt være ørsmå luktpartikler e.l og følelser kan rett og slett instinkter. Men jeg tror ikke det er sånn.

I følge livssynet mitt, tror jeg heller ikke på noen avstraffelse for handlinger gjort i livet. Men jeg tror vårt felles følelsesliv/bevissthet får en knekk når vi påfører andre vondt. Hvis jeg tror på en Gud, må det være den vi alle er en del av, den som rommer alle erfaringer og følelser, alt som fyller universet, alt fysisk og metafysisk.

Kanskje de som husker "et annet liv" har fått tilgang på en annen hukommelse i glimt? Kanskje alt bare svever rundt og tid ikke finnes? Det er så mye vi får vite en dag om ikke så alt for lenge. Lev livet nå, ikke gruble

P.S Jeg har opplevd å komme inn i et relativt lite rom like etter at personen der inne hadde lidd en voldsom, brå og følelsesladet død. Det som hendte meg der inne og etterpå var noe helt helt spesielt som ikke lar seg beskrive med ord, da døden ikke innheholder et eneste ord. Døden inneholder ikke en lyd, men jeg opplevde likevel en slags frekvens som jeg hørte/følte i hele kroppen. Og jeg følte avdødets følelser i så stor grad at mine egne kom i bakgrunnen. Opplevelsen og opplevelser i etterkant av dødsfallet gjorde meg sikker i min sak om at det er noe etter døden, og at dette noe inneholder følelser og en måte å kommunisere disse. I ettertid har jeg også opplevd at det har skjedd noe med meg, jeg er mer sensitiv, jeg ser mye mer av denne delen i andre mennesker, den som ikke har med kropp, intelligens, rase, alder, språk etc. å gjøre, men simpelt hen den delen vi ikke forstår helt.

Sitat av Deezire
Det som også er spesielt er at vi i et land med høy andel som tror på reinkarnasjon - da som det samme individ - tar flest selvmord.
Vis hele sitatet...
Selvmord har oftest minimalt med hva selvmorderen tror vil skje etter døden. Å ta sitt eget er en måte å slippe unna fra noe og ikke for å komme til noe. Det er en fortvilet handling som gjøres av mennesker som opplever livet sitt og sin egen måte å takle livet som for vanskelig å bære. Mine erfaringer med dette tilsier at de som tar sitt eget liv her til lands ikke er av de som tror på reinkarnasjon eller liv etter døden for øvrig, men at det er helt slutt og bare det. Kanskje en nødvendig overbevisning for å kunne utføre handlingen? Når et depressivt menneske dør, er det ikke depresjonene som dreper, men hvordan man håndterer sykdommen
Sist endret av robinson; 28. mai 2007 kl. 03:02.
Sitat av Cajsa
Bare for å få det slått fast:
Liv er vel først og fremst definert som det vi har her på jorda med menneskeform, pust, blod, avkom, mat etc?
Vis hele sitatet...
Det var en rimelig snever definisjon. Jeg definerer livet en del videre, men jeg tror forsåvidt ikke på reinkarnasjon.

Sitat av Cajsa
Personlig er jeg veldig vár på andres følelser, så jeg kjenner fysisk hvordan et annet mennekse har det. Dette tror jeg alle er i stand til, men har forstått det sånn at få bruker det. Dyr i mye større grad enn oss. Dette kan selvsagt være ørsmå luktpartikler e.l og følelser kan rett og slett instinkter. Men jeg tror ikke det er sånn.
Vis hele sitatet...
Det første kalles empati. Hva dyreverden angår så er det instinkter og diverse luktsekreter. Ingenting overnaturlig med det...

Sitat av Cajsa
I følge livssynet mitt, tror jeg heller ikke på noen avstraffelse for handlinger gjort i livet. Men jeg tror vårt felles følelsesliv/bevissthet får en knekk når vi påfører andre vondt. Hvis jeg tror på en Gud, må det være den vi alle er en del av, den som rommer alle erfaringer og følelser, alt som fyller universet, alt fysisk og metafysisk.
Vis hele sitatet...
Eh, ditt livssyn er anarki? Hva slags livssyn er det som fordrer at alle kan gjøre akkurat hva de vil uten noen konsekvenser?




Sitat av Cajsa
Selvmord har oftest minimalt med hva selvmorderen tror vil skje etter døden. Å ta sitt eget er en måte å slippe unna fra noe og ikke for å komme til noe. Det er en fortvilet handling som gjøres av mennesker som opplever livet sitt og sin egen måte å takle livet som for vanskelig å bære. Mine erfaringer med dette tilsier at de som tar sitt eget liv her til lands ikke er av de som tror på reinkarnasjon eller liv etter døden for øvrig, men at det er helt slutt og bare det. Kanskje en nødvendig overbevisning for å kunne utføre handlingen? Når et depressivt menneske dør, er det ikke depresjonene som dreper, men hvordan man håndterer sykdommen
Vis hele sitatet...
Tja, selvmord handler vel like mye om et rop etter hjelp, et desperat forsøk på oppmerksomhet etc. Og dersom det er måten vedkommende håndterer sin depresjon på (eller mangel på å håndtere den) så er det vel strengt tatt depresjonen som dreper... Eller tenkte du på samfunnets måte å håndtere enkeltindividers depresjoner?
[quote=Cikey]Det var en rimelig snever definisjon. Jeg definerer livet en del videre, men jeg tror forsåvidt ikke på reinkarnasjon.

Jeg også, men som sikkert de fleste forstår måtte jeg sammenfatte noen av de enkle tingene som utgjør vårt fysiske liv som menneskeart.



Det første kalles empati. Hva dyreverden angår så er det instinkter og diverse luktsekreter. Ingenting overnaturlig med det...

Emati er evnen til å leve seg inn i andre menneskers følelsesliv, ikke å føle det selv. Som nevnt bruker dyr i større grad luktesans og instinkter enn vi gjør, så ingen tvil om det.


Eh, ditt livssyn er anarki? Hva slags livssyn er det som fordrer at alle kan gjøre akkurat hva de vil uten noen konsekvenser?

Anarki er en politisk plattform og har ingenting med mitt syn på liv etter døden eller reinkarnasjon å gjøre. Dessuten min venn, må jeg få presisere at jeg i aller høyeste grad snakker om konsekvenser (huffda for et ord!) Dersom du påfører andre smerte, eller fyller livet ditt med negative handlinger og dårlige intensjoner vil det i seg selv forplante seg i ditt følelsesliv da det er ting der du ikke kan vedkjenne deg uten å få det forferdelig vondt i samvittigheten. Vi rammes altså direkte når vi fyller vårt eget liv med negativitet, og vi rammes ved at vi rammer det som vi i fellesskap er vårt. Dette er en overbevisning som selvsagt gir meg kvaler da jeg er en av de få i verden som er avhengig av andres blodslit for min overflod. Men jeg har ikke denne overbevisningen for enkelhets skyld.




Tja, selvmord handler vel like mye om et rop etter hjelp, et desperat forsøk på oppmerksomhet etc. Og dersom det er måten vedkommende håndterer sin depresjon på (eller mangel på å håndtere den) så er det vel strengt tatt depresjonen som dreper... Eller tenkte du på samfunnets måte å håndtere enkeltindividers depresjoner?

Selvmord er ikke et rop om hjelp, da man ikke behøver hjelp til å takle livet etter å ha dødd. Derimot er det mange selvmordsforsøk som er et rop om hjelp. Kvinner har størst andel av sistnevnte, menn bruker mer endelige metoder som hengning/skyting. Det skjer også at selvmord gjøres som et statement, at det gjort i sinne, for å redde ansikt (eks Tore Tønne og mediajakten på ham for et par år tilbake) eller mennesker som mister jobb eller sosial status og ikke kan møte verden med fornedrelsen.

Samfunnet er deg og meg og alle – og også den som velger å ta sitt eget liv. Psykiatrien i Norge er en vits når det kommer til suicidalitet. Men den som tar livet sitt er ansvarlig for hva handlingen fører til for andre, selv om sykdommen ofte har gått for langt når det først skjer. Den som dør av depresjon, dør fordi sykdommen har fått utvikle seg dithen.

La meg utdype dette med depresjon og det å leve med depresjon: Et menneske kan ta konsekvenser av at h_n er syk og søke hjelp før det blir for galt. I de fleste tilfeller skjer et selvmord etter mange års bevisst eller ubevisst planlegging. En selvmordsprosess er lang, handlingen har vist seg å skje når det "passer inn". En selvmorder har ofte gjennomgått en tid hvor det har utviklet et slags "tunellsyn" og hvor enden av tunnellen stadig kommer nærmere mens verden rundt forsvinner for en. Til slutt ser de bare målet, og er i stand til å utføre handlingen uten tanke på gjenlevende eller hva som kommer, bare en innprogrammert handling som frigjør fra det vonde. Når selvmord skjer i affekt, er det typisk helt unge som rammes, da gjerne i kombinasjon med rus. Ellers er det en ganske lik prosess for de fleste.
Sist endret av robinson; 28. mai 2007 kl. 04:11.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av xtapolapocetl
Jeg tror på potensiell reinkarnasjon av mine atomer/molekyler i andre menneskehjerner og kropper etter at jeg er borte, akkurat som min hjerne og kropp nå inneholder atomer som antagelig har tilhørt andre før. Men reinkarnasjon av et fnugg av det som utgjør meg? -Nei.
Vis hele sitatet...
xtapolapocet oppsummerer her ganske godt min mening og det jeg hadde tenkt å skrive selv. Så takk og god natt.