Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4104
Hei,

Fjernkontrollen til garasjeportåpneren min virker ikke lengre (fruen glemte den ute i regnet). Jeg får ikke tak i ny fjernkontroll som passer til portåpneren.

Bruker for tiden en bryter som er plassert inne i garasjen for å åpne/lukke porten. Fra bryteren går det to tynne ledninger, disse kortsluttes ved hjelp av bryteren får å åpne/lukke. Er det noen som vet om det finnes trådløse brytere av typen som kortslutter eller slutter 2 ledninger. Trenger naturlig nok også en sender til bryteren.

På forhånd takk for svar!
Hva slags type hadde du før?
Sitat av noobpower Vis innlegg
Hva slags type hadde du før?
Vis hele sitatet...
innebygd i garasjeportåpneren
hva med å ta en liten kikk på www.dealextreme.com, billig og gratis frakt.
Har ikke alle mottakere egne "koder"? hvis du finner ut "koden" i hjelp av en fjernkontroll kan du jo alltids programmere en ny fjernkontroll.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
innebygd i garasjeportåpneren
Vis hele sitatet...
...? ja hva slags garasjeportåpner hadde du?
Eller bare bygge om sånn trødløs stikkontakt? har gjort det før og kan komme med en liten video/bildeserie hvordan
Kontakt produsenten av garasjeportenåpneren din. Av åpenbare grunner sender ikke alle slike samme signal, og siden du har ødelagt den du hadde fra før av er det vanskelig å kopiere signalet, slik man ellers ville gjort hvis man hadde kjøpt inn en boks selv.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Haha! Jeg hadde kost meg enormt med garasjeporten din.

Hva med hackadays "Knock-knock".

Tut-Tut-Tut-TUUUUUUUT-TUUUUT-TUT-TUUUUT *åpne garasje*. Litt plagsomt i lengden, men hallo! funny!
Ebay har masse billige RF sendere og mottakere du kan bruke, og det til fine priser. søk bare på "RF Wireless Transmitter Receiver" så kan du velge og vrake om du trenger 1 eller flere mottakere og fjernkontrollere

edit: kan vel legge inn direktelink for enkelthetens skyld
http://shop.ebay.com/i.html?_kw=RF&_..._Doors_Openers
Sist endret av rotern; 16. desember 2009 kl. 04:46.
Kjøp deg en telldus adapter og en RF strøm uttak mottaker, så kan du åpne garasjen fra pcen din

Styrer hele huset mitt med QNX Unix HMI (www.jade-norge.no) og en telldus adapter (www.telldus.se)
Sist endret av kaktusx; 16. desember 2009 kl. 07:47.
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av marko Vis innlegg
hva med å ta en liten kikk på [B]www.dealextreme.com[/b], billig og gratis frakt.
Har ikke alle mottakere egne "koder"? hvis du finner ut "koden" i hjelp av en fjernkontroll kan du jo alltids programmere en ny fjernkontroll.
Vis hele sitatet...
Litt offtopic, men hvor lang tid tar det for dealxtreme.com å sende deg pakken ? =)

lurer litt på om det er muligheter for å motta før jul hvis jeg bestiller i dag... kanskje lite sannsynelig men
Sitat av Grimmy Vis innlegg
Litt offtopic, men hvor lang tid tar det for dealxtreme.com å sende deg pakken ? =)

lurer litt på om det er muligheter for å motta før jul hvis jeg bestiller i dag... kanskje lite sannsynelig men
Vis hele sitatet...
jeg bestillte 2 hdmi kabler og 2-3 smådingser, det tok 4 uker
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Sitat av olli408 Vis innlegg
jeg bestillte 2 hdmi kabler og 2-3 smådingser, det tok 4 uker
Vis hele sitatet...
oi, hørtes ikke bra ut

det som var backup planen min for julegaver til familien ;P
Dealextreme sender ofte fort, men posten bruker variabelt med tid. Posten i Norge har uttalt at post innad i landet må sendes senest 16. desember for å være fremme til jul, så det kan se vanskelig ut å få noe fra DX innen julaften..
Trådstarter
3 0
Hei,

Takker for alle svar. Åpneren er av typen Crawford. Forhandler klarer ikke skaffe ny på grunn av at dette er en modell som er veldig gammel

Ser at det er flere gode forslag, men jeg er ikke så veldig flink med elektronikk. Hvordan er jeg sikker på at jeg får tak i riktig mottaker? Det vil si en som kortslutter de to ledningene som går fra bryteren til åpneren i dag?


På forhånd takk...
Hei! På ebay/dealextreme kjøper du en trådløs mottaker med to releer som utgang (medfølgende fjernkontroll). Du må inn i garasjeport åpneren, og jeg er sikker på at du vil finne noe ganske tilsvarende der inne. Hvis du ikke er så stødig på elektronikk ville jeg satt bort jobben til en du vet er dyktig med slikt, fordi tukle med både elektronikk og sterkstrøm uten riktig kunnskap er ikke bra...

Du vil finne ut at det er vanskelig å kjøpe ny uorginal fjernkontroll fordi de antakeligvis må programmeres inn ved hjelp av mottakeren i åpningen, og den bruker sikker alternerende koder av sikkerhetsgrunner. Prøv å grave frem litt spesifikasjoner om åpneren din? Brukermanual?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hei! På ebay/dealextreme kjøper du en trådløs mottaker med to releer som utgang (medfølgende fjernkontroll). Du må inn i garasjeport åpneren, og jeg er sikker på at du vil finne noe ganske tilsvarende der inne. Hvis du ikke er så stødig på elektronikk ville jeg satt bort jobben til en du vet er dyktig med slikt, fordi tukle med både elektronikk og sterkstrøm uten riktig kunnskap er ikke bra...

Du vil finne ut at det er vanskelig å kjøpe ny uorginal fjernkontroll fordi de antakeligvis må programmeres inn ved hjelp av mottakeren i åpningen, og den bruker sikker alternerende koder av sikkerhetsgrunner. Prøv å grave frem litt spesifikasjoner om åpneren din? Brukermanual?
Vis hele sitatet...
det er jo ikke værre enn å koble ledningene til den eksisterende bryteren (manuelle knappen) parallellt inn på NO tilkoblingene på reléet
Dealextreme har gode priser og gratis frakt, men de er usannsynlig trege. Problemet er ikke posten i Norge, det går som regel kjapt med engang den ankommer Norge, selv om den må gå gjennom tollkontroll.

Problemet ser ut til å ligge i leddet som faktisk sender pakkene ut fra hongkong post, dette kan ta dager eller uker. Jeg bestilte noe fra dealextreme 6 november, de fikk riktignok ikke inn tingen før 19 november og den ble sendt fra dealextreme sine lagre 21 november. Siden den gang har pakken stått i vente på å bli sendt med hongkong post, og det oppdateres ofte om når de venter på å få den sendt, og har stått slik siden 27 november om jeg ikke husker feil, sist jeg sjekket stod det 15 desember, nu er det 16, men har mine tvile om at den ble shippet fra Hongkong igår...

Men igjen noen ganger går det fortere enn andre, men jeg har vel i gjennomsnitt måtte vente 1 månde på pakker fra DX, og nå har pakken vært i hongkong post's besittelse i over 1 månde, og den har enda ikke forlatt landet.
Trådstarter
3 0
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det er jo ikke værre enn å koble ledningene til den eksisterende bryteren (manuelle knappen) parallellt inn på NO tilkoblingene på reléet
Vis hele sitatet...
Det er dette jeg ønsker, kortslutte de to ledningene som går til den manuelle knappen. Men "paralellt inn på NO tilkoblingene på relèet" sier meg desverre ikke så mye. Finnes det ikke en mottaker (trådløs) som kan kortslutte disse ledningene?
Sitat av torbulv Vis innlegg
Det er dette jeg ønsker, kortslutte de to ledningene som går til den manuelle knappen. Men "paralellt inn på NO tilkoblingene på relèet" sier meg desverre ikke så mye. Finnes det ikke en mottaker (trådløs) som kan kortslutte disse ledningene?
Vis hele sitatet...
jo, er akkurat det jeg sier

tegning:

http://i.imagehost.org/0641/port.png


NO betyr Normally Open, normalt åpen, altså at det normalt ikke er kontakt, men når det får signal, kortsluttes tilkoblingene
Sist endret av VivaLatrina; 16. desember 2009 kl. 23:48.
Sitat av Grimmy Vis innlegg
oi, hørtes ikke bra ut

det som var backup planen min for julegaver til familien ;P
Vis hele sitatet...
Alt spørs, jeg har bestilt opp til 20 ganger og det har vært forskjellige leveringstider, men maks 2 uker ( aldri opplevd at det har tatt 4 uker, da må i hvertfall varen vært utsolgt eller lignende ), men jeg også opplevd at det tar 4-6 dager. Tviler på at du hadde fått det innen jul (litt for sent nå).
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av torbulv Vis innlegg
Det er dette jeg ønsker, kortslutte de to ledningene som går til den manuelle knappen. Men "paralellt inn på NO tilkoblingene på relèet" sier meg desverre ikke så mye. Finnes det ikke en mottaker (trådløs) som kan kortslutte disse ledningene?
Vis hele sitatet...
Fant du noen løsning på dette?
For min del er problemstillingen omtrent lik. Har kun en fjernkontroll som virker - ønsker flere, og produsent kan ikke lenger levere slike fjernkontroller.
I mitt tilfelle er det også en egen manuell bryter montert inne i garasjen (tilkoplet en "lampe"-ledning). Det jeg også ønsker meg er en trådløs bryter som kan koples inn på denne "lampe-ledningen" mellom den manuelle bryteren og selve motoren (portåpneren). Det må da være en trådløs reciever som kan koples på svakstrøm(?) og som kan motta trådløse signaler og kortslutte kretsen fra gjerne både mindre håndholdte sendere og fra et kodepanel som kan monteres utenfor garasjeporten...

Håper noen kan linke og forklare enkelt noen mulige løsninger her...

På forhånd takk for svar!
Sist endret av Agiator; 18. oktober 2011 kl. 14:23.