Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1607
Hei

Håper noen kan hjelpe meg litt med en problemstilling jeg har.
Jeg har en fem år gammel pc som restarter hele tiden. Ja jeg vet den er gammel, men det er en 5 år gammel dyr pc som er kjøpt omtrent kun til å kjøre photoshop. Og det gjør den også meget bra. Vel gjorde i alle fall...

Som sagt den begynte å restarte i hytt og pine, så jeg tenkte at den kanskje er full av støv og diverse, så kanskje det er på tide med en rengjøring. Ganske riktig full av støv så demonterte hele maskinen og rengjorde alt.

Når alt var satt sammen igjen så ble problemet bare verre. Så kom jeg på at kanskje jeg burde ha på ny kjølepasta og prøvde det. Virket litt. men ikke mye.

Jeg har kjørt all slags diagnose programmer og ting som jeg kommer over, googlet masse men blir ikke klokere.

Alle diagnose programmer påstår at all hardware er tipp topp.

Er det noen her ute som har vært borti noe slikt?

Skulle selvsagt aller helst hatt ny pc ,men dette lar seg ikke gjøre nå.
Er fotograf så pc er like viktig som kamera...

Glemte å nevne at hvis jeg bare lar maskinen gå uten å kjøre noen programmer, ser den ut til å holde lenger, men med engang jeg begynner å gjøre noe arbeid så restarter den.
Bare restarter den uten noen beskjed om at noe er galt, feks blåskjerm?
Nei får ingen blåskjerm...
Kan det være temperaturrelatert? Støvsuge og stripse kabler for friere luftgjennomstrømning?

Last ned et program (google) som viser temperatur av GPU/CPU, og se hva du finner.
Hei igjen
Jeg har kjørt Speedfan (aner ikke om det er beste programmet) men jeg er ikke mester på hva temperaturene skal ligge på. Mener at GPU var rett over 70 og CPU på 65. Kablene er allerede stripset og maskinen er støvsugd. Har jo tenkt temperatur selv og har derfor de to siste ukene kjørt uten sideveggen i kabinettet som i tillegg står rett ved et vindu så det får ganske mye luft/kjøling derfra ville jeg tro.
Nå er jeg litt ute av dataverdenen, men mener CPU'en din er årsaken. Om den er 5 år gammel skal den nok automatisk skru seg av ved ca 65 grader, correct me if im wrong.

Ta av cpu'en og få på ny kjølepasta(aluminiumspasta). Kna den godt på. Ellers får du sikkert mer hjelp av noen mer erfarne

Det er i alle fall et temperaturproblem!
Sist endret av enanthate; 15. oktober 2013 kl. 19:46.
Den største sannsynlige feilkilden er harddisk, så jeg ville anbefale at du tar sikkerhetskopier av det du vil ta vare på snarest.

Sitat av enanthate Vis innlegg
Nå er jeg litt ute av dataverdenen, men mener CPU'en din er årsaken. Om den er 5 år gammel skal den nok automatisk skru seg av ved ca 65 grader, correct me if im wrong.
Vis hele sitatet...
Der tar du feil. Eldre maskiner hadde det heller slik at de ikke skrudde seg av ved for høy temp. 65C er uansett ikke mye.
Ja det kan godt være at den skal Der er ikke jeg helt up to speed heller. Men det du sier nå gjorde jeg i går. Det hjalp litt. Men som jeg nevnte lenger oppe så restarter den med en gang jeg belaster den litt. Lar jeg den bare stå og surre på desktopen så går den lenger før den starter på nytt.

Sitat av meitemark Vis innlegg
Den største sannsynlige feilkilden er harddisk, så jeg ville anbefale at du tar sikkerhetskopier av det du vil ta vare på snarest.


Der tar du feil. Eldre maskiner hadde det heller slik at de ikke skrudde seg av ved for høy temp. 65C er uansett ikke mye.
Vis hele sitatet...
Finnes det noen måte jeg kan påvise dette? Jeg har backup så det er greit.
Jeg spør bare siden alle diagnose testene jeg har kjørt sier harddisk er ok. Har jo lurt på det samme, men siden flere forskjellige diagnose programmer sa det samme så slo jeg meg til ro med det...
Ved 5 år gammel hardware kan det være haugevis med forskjellige feilkilder. Harddisken er en mekanisk del og de går gjerne oftest i stykker, spesielt med tanke på at det er Vista, det OSet har aldri vært særlig hyggelig mot disker.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Den største sannsynlige feilkilden er harddisk, så jeg ville anbefale at du tar sikkerhetskopier av det du vil ta vare på snarest.


Der tar du feil. Eldre maskiner hadde det heller slik at de ikke skrudde seg av ved for høy temp. 65C er uansett ikke mye.
Vis hele sitatet...
Jeg vet du kan ditt om pc, men vi snakker om en maskin som bare er 5 år gammel.
Jeg hadde en for 6-7 år siden som stadig skrudde seg av nettopp pga dette, CPU nådde 65 grader. Oppgraderte viftene for å fikse dette, pluss ny kjølepasta som jeg knadde ordentlig godt på for å få ut mikro-luftbobler. Hjalp veldig.
Hmm..ja neimen om jeg vet. Jeg slo meg til ro med at diskene var i orden jeg, men vet jo selvsagt ikke...
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Hmm..ja neimen om jeg vet. Jeg slo meg til ro med at diskene var i orden jeg, men vet jo selvsagt ikke...
Vis hele sitatet...
Vel, du har sikkerhetskopi, det er det viktigste.

Last ned Speccy, kjør det og gå på File, Publish snapshot. Da får vi vite alt vi trenger å vite om datamaskinen. (du får en lenke som du må kopiere inn hit).
Okei vi prøver.

Setter stor pris på hjelpen

http://speccy.piriform.com/results/N...YM2wTK8qVmdfrO
Sitat av enanthate Vis innlegg
Jeg vet du kan ditt om pc, men vi snakker om en maskin som bare er 5 år gammel.
Jeg hadde en for 6-7 år siden som stadig skrudde seg av nettopp pga dette, CPU nådde 65 grader. Oppgraderte viftene for å fikse dette, pluss ny kjølepasta som jeg knadde ordentlig godt på for å få ut mikro-luftbobler. Hjalp veldig.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda til gode å støte på en maskin som ikke takler mer enn 65 grader. 85-95C bruker å være rundt den tempen en maskin skrur seg av. Djevelen i spørsmålet er kanskje om maskinen kjører med 65C idle eller om det er under last. Hvis det er idle skal vi ikke se bort fra at den lett kan sprette opp til det dobbelte under last, og de aller fleste maskiner produsert de siste 10 årene vil enten skru seg av eller klokke seg ned for å unngå slike temperaturer.

CPU og GPU tåler helt fint temperaturer opp mot kokepunktet for vann, men feks en harddisk tåler ikke mer enn 55-60C. Da utvider platene seg nok til at data plutselig ikke lenger er der de skal være og det får de fleste OS til å si god natt.
Ifølge Speedfan ligger CPU nå på 67 grader. Da har jeg åpen chrome til denne nettsiden og speedfan pluss speccy
GPU ligger på 75 grader

Speccy hevder CPU er 52 grader....
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Okei vi prøver.

Setter stor pris på hjelpen

http://speccy.piriform.com/results/N...YM2wTK8qVmdfrO
Vis hele sitatet...
Er dette en ferdigmaskin av noe slag? HP acer eller noe annet?


CPU på 53C, en harddisk på 47C og et 9800GT. Jeg tror vi klassifiserer dette som et varmeproblem. Som enanthate skriver, bytte av kjølepasta vil nok hjelpe.

Eventuelt ville jeg ha anbefalt at du bare kjøpte denne og byttet ut med.
Ja det er en HP ferdig sak. (Jeg gadd ikke bygge selv forrige gang jeg byttet PC hehe)
Som har gått som en drøm fram til nå uten feil.

Jeg byttet kjølepasta i går, men du mener jeg bør gjøre det igjen og bytte cpu vifte? Det burde kunne funke?
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Ja det er en HP ferdig sak. (Jeg gadd ikke bygge selv forrige gang jeg byttet PC hehe)
Som har gått som en drøm fram til nå uten feil.

Jeg byttet kjølepasta i går, men du mener jeg bør gjøre det igjen og bytte cpu vifte? Det burde kunne funke?
Vis hele sitatet...
Hmmm.... hvordan la du på kjølepasta? Liten ert på toppen eller smurte du det utover først?

(ert på toppen er best)
Jeg brukte nok den sparkel saken som fulgte med. Skulle bare lagt erten på toppen istedet? Er i og for seg ikke noe problem for det jo mer igjen i tuben

Men mener du jeg burde bytte den cpu viften også? (Jeg er glad for alle sånne billige fixer..hehe)
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Okei vi prøver.

Setter stor pris på hjelpen

http://speccy.piriform.com/results/N...YM2wTK8qVmdfrO
Vis hele sitatet...
Har du ikke engang installert Service Pack 2 av windows Vista?(noe jeg anbefaler på det sterkeste.)

Lær hvordan du installerer Windows Vista Service Pack 2 (SP2)
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Men mener du jeg burde bytte den cpu viften også? (Jeg er glad for alle sånne billige fixer..hehe)
Vis hele sitatet...
Vel, jeg antar at det som står i er stock-kjøler fra Intel. De er ikke laget for å gi veldig god kjøling, de er laget for å vare i all evighet (så langt har jeg bare opplevd EN Intel-kjøler der viften har gått i stykker), så det å bytte kjøler kan hjelpe.
Nei jeg har ikke fått inn service pack2, maskinen restartet midt i oppdateringen.....typisk ikke sant?
Men jeg tenker vel at hvis jeg hiver på den viften du viste meg pluss legger kjølepastaen som en ert, så blir den kanskje stabil nok til at jeg kan få inn service pack2 (reinstallerte windows også i håp om at det kunne hjelpe )
At pc restarter uten forvarsel er ofte pga defekt ram
Det er også en mulighet ja. Som nevnt lengger oppe så rapporterer alle diagnose greier at minne, ja faktisk all hardware er ok.
Men gjorde et lite forsøk nå nettopp med å presse maskinen ekstra. Først kjørte jeg en test hvor jeg hadde vinduet igjen (nevnte lenger oppe at pcen står ved siden av et vindu) Da føk cpu tempen ganske raskt opp og maskinen restartet siste tempen jeg så før den gikk i svart var 78 grader. Under den automatiske oppstarten like etterpå gikk viften noe helt hinsides. Så åpnet jeg vinduet og kjørte samme test en gang til. Cpu tempen gikk opp nå også men bare en liten dupp over 70 for så å synke igjen. Testen gikk helt fint og cpu temp er nå på 46 grader og virker ganske stabil der.

Er jeg helt ute eller kan man se en sammenheng her? En slags bekreftelse på at det som har blitt sagt over er korrekt? At cpu trenger mer kjøling
Sitat av Badboy Photo Vis innlegg
Det er også en mulighet ja. Som nevnt lengger oppe så rapporterer alle diagnose greier at minne, ja faktisk all hardware er ok.
Men gjorde et lite forsøk nå nettopp med å presse maskinen ekstra. Først kjørte jeg en test hvor jeg hadde vinduet igjen (nevnte lenger oppe at pcen står ved siden av et vindu) Da føk cpu tempen ganske raskt opp og maskinen restartet siste tempen jeg så før den gikk i svart var 78 grader. Under den automatiske oppstarten like etterpå gikk viften noe helt hinsides. Så åpnet jeg vinduet og kjørte samme test en gang til. Cpu tempen gikk opp nå også men bare en liten dupp over 70 for så å synke igjen. Testen gikk helt fint og cpu temp er nå på 46 grader og virker ganske stabil der.

Er jeg helt ute eller kan man se en sammenheng her? En slags bekreftelse på at det som har blitt sagt over er korrekt? At cpu trenger mer kjøling
Vis hele sitatet...
Ja, CPU'en trenger mer kjølig og du trenger sikkert en kraftigere PSU.(MERK: jeg bare tror, ikke vet.)
PSU også ja..hehe blir jo bare verre dette her (la merke til at du tror, ikke vet )
Selv så stabil som jeg påsto den var i sted så restartet den likevel. Samme infernalske vifte turtallet i oppstarten igjen. Men denne gangen brukte jeg ikke maskinen. Den sto bare der med et google chrome vindu åpent...

Fikk tak i en vifte i dag. Men ikke den som jeg ble anbefalt. Den hyggelige mannen i butikken sa at det ikke var noe særlig den jeg spurte etter, så han gikk like godt på lageret og fant en vifte til meg som jeg fikk! Bra service.
Men etter jeg fikk den på plass så ville ikke skjermen slå seg på.... Nytt problem.....