Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 688
Hei.

Har et par gode ideer som kan komme arbeidsplassen min til gode. De kan også være en god inntektskilde for meg ved siden av jobben, men i det tilfellet ville det blitt konkurrerende virsomhet muligens og da ville jeg nok blitt oppsagt.

Jeg er interessert i å dele ideen med jobben om jeg kunne bli den som utvikler og gjennomføer konseptet mot en lønnsøkning.

Problemet er at jeg er redd for å dele ideen med jobben i frykt for at de bare vil legge til tjenesten i sitt tjenestespekter og ansette en annen til å gjøre dette, og la meg sitte igjen uten noe ekstra.

Finnes det noen gode måter jeg kan sikre meg slik at jobben ikke bare kan stjele ideen min om jeg velger å presentere denne i et møte?
Nei. Dette er prisen du betaler for å være ansatt.

Med mindre det er snakk om noe som kan patenteres, så har du ingen rettigheter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kom du på det som direkte følgje av jobben du har no? I så fall er det truleg at arbeidsgjevar har rettane, ettersom det er så sterkt relatert til det du gjer. Om eg kjem på ein genial måte å håndtere offshoreløft på, i arbeidstida, så har arbeidsgjevar rettane på den oppfinninga.

Om ikkje - du kan patentere det om det er patenterbart, eller du kan gå i forhandlinger med arbeidsgjevar under dekke av NDA som forbyr reprodusering av ideen. Då er du avhengig av at arbeidsgjevar signerer - om ikkje kan du ikkje dele det med dei.

Det er litt grovt sagt dei to vala du har. Men grensegangen rundt om arbeidsgjevar har retten eller ikkje, er vanskeleg. Du bør snakke med ein ekspert på området om du meiner ideen er verdt store penger.
Sist endret av vidarlo; 22. september 2013 kl. 22:48.
Det spørs også om bedriften er villig til å høre på idèen din. Det spørs om det er intelligent nok lederskap til å ta til seg idèen din. Det er ikke alltid.
Eller så kan du bare gå frem til sjefen, legge frem idéen, og håpe han blir imponert. For så å kanskje få en forfremmelse, kanskje ikke.
Du skal få flere idéer i livet, og du må ikke henge deg opp i at det er så mye verdt. Du må heller dele med deg for så å sakte men sikkert utvikle en karriere(som søren ikke kommer ufortjent).

Det er nå min erfaring og tro på arbeidslivet.

Hadde vært interesant å vite hvor gammel du er? Kan det ikke tenkes at sjefen din allerede har hatt idéen(eller en liknende), men bestemt seg for ikke å satse på det? Bare nysgjerrighet altså. Kan godt hende idéen din er veldig god, kan også hende den ikke er noe tess.