Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1676
Jeg går siste året på allmen og har bodd hjemme hos mamma og pappa i en liten by hele livet mitt. Så nå tenker jeg at det er på tide med nye erfaring fra den store verden!

Det jeg er interessert i er å ta et år i utlandet, helst USA eller Kina, evt. andre spennenes land. Jeg er mesk keen på folkehøyskole stil, altså lære litt, men ikke noe eksamensstress. Kunne gjerne lært litt om økonomi, da jeg planlegger å ta 3 år på BI etterpå. En bekjent tok et halvt år i en mellomstor by i Frankrike hvor hun lærte fransk og bodde hos en enke. Det var i regi av en svensk folkehøyskole. Hun fikk også støtte av lånekassen.

Er det noen som har tips om dette? Linker? Ideer?

Kina og Japan har tendenser til å bli fryktelig dyrt så skal du dit vær forberedt på å ha med stor lommebok. Men søk litt på nettet etter interessante land som du har lyst å besøke så finner du der etter ut om det finnes noen ordning for å reise dit med Støtte fra Lånekassen for opplevelsen er noe du vil alltid huske for håpentligvis med glede. Frankrike som du nevnte hørtes jo ut som en opplevelse.
http://fredskorpset.no/no/Aktivitet/...m/Ung-program/

Jeg var 10 måneder i Sørafrika gjennom fredskorpset/norad/nmf. Sinnsykt fett år.
Tipper du er under 22, så da er det bare ungprogrammet som funker. 3 måneder ute er uansett fett.
Gateway College ( http://www.gatewaycollege.no/ ) er såvidt jeg vet støttet i Lånekassen og diverse studier inkludert språkstudier og økonomi. Ex. phil og ex. fac på Bali er vel relativt mainstream for norsk ungdom nå om dagen. Minuset med de fleste av slike ordninger er jo at den sosiale sfæren vil i stor grad bestå av nordmenn. For språkstudie vil det være et minus, men om du tar f. eks økonomi er jo det like greit.

Du sier du tenker BI, så da ser jeg for meg at du skal studere økonomi (med mindre du tar en svada-grad som 'entreprenørskap'). I så tilfelle kan det jo være en ide å ta hele graden din i utlandet? Du vil garantert vinne mye på det i form av nettverk for fremtiden, ikke minst er det god credz på CVen.

P.S. Stavanger e isje en liden by
Tusen takk duxo! Jeg skal studere eiendomsmekling på BI .

Forstår jeg det rett, at jeg ikke begynner på bacheloren det året? Er det eksamener og sånnt?
Hørtes awesome ut å studere økonomi og administrasjon i New York, elsker den byen!

Jeg leste at det var eksamen og sånnt Har ikke så lyst til å stresse med å studere når jeg skal ha et friår, da er det jo friår Men det så jo fantastisk ut!!