Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1180
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Hei, jeg var i banken her om dagen og satte inn 1500kr, og når jeg logget meg på nettbanken i dag sto innskuddet to ganger, og jeg regnet meg til at jeg hadde fått dobbelt opp. det jeg lurer på:

er det stor sjanse for at de vil finne ut av det her?

ligger det noe ansvar på meg om å melde fra om dette?
Du har vel ansvar å si ifra om noe er galt/feil med bankkontoen din?
Når dette evt blir oppdaget, skjer det vel ikke noe mer enn at de trekker deg for 1500.
Sist endret av marchans; 13. desember 2010 kl. 12:02.
1: Sannsynligvis oppdager de det og annullerer den ene posteringen
2: Om de over tid ikke gjør det så har du plikt til å si i fra
3: I mellomtiden vet du godt at dette ikke er penger som er dine og du har derfor ikke lov til å bruke av de
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
1: Sannsynligvis oppdager de det og annullerer den ene posteringen
2: Om de over tid ikke gjør det så har du plikt til å si i fra
3: I mellomtiden vet du godt at dette ikke er penger som er dine og du har derfor ikke lov til å bruke av de
Vis hele sitatet...
1. ja det er vel kanskje ganske sannsynlig
2. om de ikke merker noe er det ingen grunn for meg å si ifra er det vel?
3. det skjønner jeg, men hvor gøy hadde det ikke vært å bruke penger man ikke har?
Om de ikke merker det nå, og du bruker dem, og de merker det senere, kan du stå i fare for å bli trekt i en ugunstig tid
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av marchans Vis innlegg
Om de ikke merker det nå, og du bruker dem, og de merker det senere, kan du stå i fare for å bli trekt i en ugunstig tid
Vis hele sitatet...
Ja du har vel rett i det da.
hadde ikke vært så flott..
Om du heller vil satse på å beholde 1500 kr gratis, så sett pengene over på en konto og spar dem, om banken da trekker deg 1500, så har du fortsatt 1500 i reserve
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av marchans Vis innlegg
Om du heller vil satse på å beholde 1500 kr gratis, så sett pengene over på en konto og spar dem, om banken da trekker deg 1500, så har du fortsatt 1500 i reserve
Vis hele sitatet...
Kjempegod ide
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Kjempegod ide
Vis hele sitatet...
Koster sannsynligvis banken mer enn 1500kroner å rette opp i dette, så med litt flaks beholder du pengene
Hvis du syns det er så moro å bruke penger du ikke har så vil jeg anbefale deg kredittkort.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du syns det er så moro å bruke penger du ikke har så vil jeg anbefale deg kredittkort.
Vis hele sitatet...
haha aldri i livet :P

men serriøst, om du hadde hatt 200kr i lomma og du sto i en kiosk og skulle betale, og når du tar opp lommeboka ligger det 400kr der, så ville du jo sikkert brukt de selv om du visste at du bare skulle ha 200 der? :P
Med mindre bankens system logger alle innskudd, og varsler ved dobbelt innskudd, så vil jeg tro at de ikke kommer til å merke det der!
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
haha aldri i livet :P

men serriøst, om du hadde hatt 200kr i lomma og du sto i en kiosk og skulle betale, og når du tar opp lommeboka ligger det 400kr der, så ville du jo sikkert brukt de selv om du visste at du bare skulle ha 200 der? :P
Vis hele sitatet...
Det er jo ingen forskjell på det og ett kredittkort.
Du får jo ikke 1500 spenn av banken, de kommer til å finne feilen og ta tilbake pengene sine. I prinsippet kan du bli dømt for underslag hvis du bruker penger du ikke eier.
Sist endret av Mith; 13. desember 2010 kl. 12:34.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er jo ingen forskjell på det og ett kredittkort.
Du får jo ikke 1500 spenn av banken, de kommer til å finne feilen og ta tilbake pengene sine. I prinsippet kan du bli dømt for underslag hvis du bruker penger du ikke eier.
Vis hele sitatet...
okei, men for at jeg skal bruke "pengene jeg ikke eier" må jeg jo ha under 1500 på kontoen, så det er ingen fare for å bli dømt for underslag, siden jeg har en del penger på konto fra før,så den blir ikke tømt.
Sannsynligvis er det en dobbel postering som ligger i systemet og den posteringen som er feil(en av de) vil bli korrigert i nær fremtid. Dette koster banken veldig lite. Sannsynligvis ingenting eller så inngår det i en sikkerhetsrutine.

Bruker du disse pengene i den tro at du har fått 1500 kr gratis så vil du få deg en oppvekker når du ser at banken rått og brutalt trekker disse pengene tilbake. Da er du 1500 kr fattigere enn ellers. I tillegg er det ulovlig, og i ytterste konsekvens straffbart.
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
okei, men for at jeg skal bruke "pengene jeg ikke eier" må jeg jo ha under 1500 på kontoen, så det er ingen fare for å bli dømt for underslag, siden jeg har en del penger på konto fra før,så den blir ikke tømt.
Vis hele sitatet...
Korrekt, hvis du ikke bruker pengen så kan de selvfølgelig ikke klandre deg for en feil de har gjort. For å få saken ut av verden så snakker du med banken din.
Sist endret av Mith; 13. desember 2010 kl. 12:42.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
Okei, takk for alle svar..

blir bare å la de ligge til banken trekker de tilbake, fikk uansett lønning i går så =)
Sjansen stor for at dette bare er en feil i systemet. Jeg har selv to (!) ganger opplevd at disponibel saldo på kontoen min har steget med nøyaktig en million over natten. Jeg har svettet like mye hver gang, og blitt like skuffet hver gang beløpet forsvant igjen.

Det samme gjelder fondsoversikt, hvor samtlige fond plutselig har vært verdt kr. 0,-, samtidig som fondsandelene har holdt seg stabile.

Mitt råd er å vente noen dager og se hva som skjer. Er pengene enda der får du ta stilling til din egen etikk.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Trådstarter
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10020331

det var bare en feil i systemet dems ja :P