Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1000
Nå har jeg hatt ett problem som har vedvart i lang tid, men som jeg ikke finer en løsning på og jeg håper derfor dere kan hjelpe.

Det dreier seg om en laptop - Acer Aspire 5930G, og mer spesifikkt (tror jeg) om harddisken.
Når strømmen er koblet til kommer det tidvis en fryktelig irriterende lyd fra maskinen. Den er vanskelig å beskrive, men kan nærmest minne om isopor som gnikkes mot isopor. Lyden kan bli relativt høy, jeg har ikke lagt merke til noen faste rutiner eller gjøremål som setter den i gang og det hender at den også stopper av seg selv.

Det jeg derimot har lagt merke til er at den kun forekommer når strømmen er koblet til. Trekker jeg ut strømmen blir det stille med en gang. Jeg har googlet meg grønn, men finner ingen som har spesifikt samme problemet. Nærmeste jeg kom var en som mente det hjalp å defragmentere, noe jeg har gjort flere ganger uten resultat. Har også prøvd ut et program som kalles HHDLife Pro, men det sa meg inget annet enn at HDDen min nå er 50 grader og at det var 'urgent overheat'.

Jeg bekymrer meg for 2 ting:
1. Jeg er på stillerom på skolen og får noen sinte indiske forbannelser kastet på meg i ny og ne.
2. Høyst kjipt om laptopen bestemmer seg for å dø (dog denne lyden har vedvart i ca. ett halvår nå).

Har noen lignende problem eller opplevelser, og enda viktigere: har noen en løsning?
Høres mer ut som det er CPU/GPU-vifta som lager lyden, siden det bare er der når du har strøm på.
prøv å støvsuge det som kan støvsuges.. kan være at det har lagt seg så mye støv i viftene at de rett og slett streber med å fungere :P
sikker på at lyden kommer fra maskinen og ikke fra laderen din ? Ladere har en tendens til å lage syke lyder :P (ja, min lider av det)
..
Trådstarter
Har rensket støv fra viften for en måned siden, men hadde ikke lite nok skrujern til å åpne viftehuset, så fikk kun tatt det som kunnes ta med dekselet av. Men vet dog at viften er litt løs da det tidvis kan høres. Forøvrig den eneste viften jeg kunne se når dekselet var av.

Lyden kommer fra maskinen (venstre side når laptopen står bordrett, og det er der harddisken ligger etter hva jeg har forstått). Hadde det vært fra laderen hadde jeg hørt det.

Uten at jeg vet om det har noe å si så prøvde jeg ut en god del distroer over sommeren og jeg lurer på om problemet kan ha blitt forverret av det? Det hele endte med at jeg rensket disken og la inn W7 på ny. Vil det fikse/hjelpe noe dersom jeg legger inn en linux-distro igjen?

Det kan godt være dette høres ganske klumsete ut, men har altfor lite peiling på hardware så jeg prøver alle løsninger

Jeg bumper denne da jeg la til litt mer info i sist post, og håper noen kløktige mennesker ser noe nå som de ikke så i går.
Merkelig problem, som jeg ikke har hørt om før.
Skjer ikke når laptopen står uten lader?

Hadde også vært greit om du tok et opptak eller video, så vi får med oss lyden.
Er den "elektrisk"? Eller "mekanisk"?

Har du mulighet til å stille ytelse-strøm innstillinger?
Prøv i så fall å sette lav ytelse (lik når den kjører på batteri), når du har i laderen, eller full ytelse hele tiden. Om lyden forsvinner på <lav ytelse+strøm>, eller er der ved <høy ytelse+batteri>, sier det oss i alle fall at det ikke er ladeporten eller mottaket av strøm som er mongo.

50 grader på harddisk er uansett høyt, og du bør rengjøre vifter, eller kjøpe en laptop av typen ikke-Acer. Acer. *riste på hodet*
..
Trådstarter
Takker for svar, beklager jeg ikke så det før nå.

Lyden er 'elektrisk' ja, og merkelig nok varierer den også i lydstyrke. Skal få opptak neste gang det skjer.
Har som regel høy ytelse, og lyden forsvinner ikke dersom jeg setter ned på 'balansert' - har ikke prøvd 'strømsparing' enda (definisjonene er W7-standarder). Lyden kutter kun når lader trekkes ut, men da kutter den også i samme øyeblikk.

Videre kan jeg jo nevne at jeg installerte Ubuntu via Wubi, og den gav med en gang beskjed om at batteriet mitt er slitent og må byttes. Når jeg så booter i W7 igjen, får jeg samme beskjed (aldri fått før Ubuntu ble lagt inn).
Prøvd å fjerne batteriet?
Her er de forskjellige lydene harddisker gir når de er på vei til å dø: http://datacent.com/hard_drive_sounds.php
Sitat av duxo Vis innlegg
Lyden er 'elektrisk' ja, og merkelig nok varierer den også i lydstyrke. Skal få opptak neste gang det skjer.
Har som regel høy ytelse, og lyden forsvinner ikke dersom jeg setter ned på 'balansert' - har ikke prøvd 'strømsparing' enda (definisjonene er W7-standarder). Lyden kutter kun når lader trekkes ut, men da kutter den også i samme øyeblikk.
Vis hele sitatet...
Gjør som halalgeir sier og fjern batteriet.
At det kom sammen med en Ubuntu-installasjon, er nok tilfeldigheter.
La oss få vite hvordan det går =)