Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 3461
Fem personer blir plassert på rekke, de står snudd samme vei, sånn at man kan se personene foran seg i rekka, men ikke bak seg.

Hver person får enten en svart eller en hvit hatt. Det er 50% sjanse for hver mulighet. Du kan se hatten til alle som står foran deg, men ikke deg selv eller noen som står bak deg.

Han som står bakerst starter med å si enten "svart" eller "hvit", deretter så sier han nest bakerste enten "svart" eller "hvit" osv. Alle de andre kan høre dette. Men ingen har lov til å si noe annet enn "svart" eller "hvit" EN gang, og bare når det er sin tur.

Før alt dette fikk de lov til å diskutere strategi. Med hvor stor sannsynlighet kan alle klare å si navnet på sin egen hatt hvis de følger optimal strategi?
Sist endret av GreyWanderer; 30. oktober 2004 kl. 20:40.
Hvis det er lov å bøye reglene litt så kan de signalisere hvilken hatt den som er foran seg har ved tonefallet de bruker når de sier svart eller hvit.

Hvis ikke må den bakerste si fargen på hatten til han forreste, nest bakerst sier fargen til nest forrest. Han i midten gjetter! Da blir to av gutta sikre på fargen mens en gjetter og de to bakerste kan treffe hvis de tilfeldigvis har samme farge som de to forreste...

Min ungdomskolemattematikk strekker sikkert ikke til, så en eller annen dude får regne på det!!

Blir det 32,5 prosent??? Heheh.. jeg suger i matte!!
Du kan ikke bøye reglene på den måten nei. Var faktisk akkurat den "løsningen" jeg kom på første gang jeg så den også.

Men det er faktisk mulig å bruke en bedre strategi enn den du foreslo, som vil gi 2 riktige.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Den bakerste må tippe. Men han sier fargen til han forran. Han forran sier fargen til han som er forran ved hjelp av trykk på måten han sier svart og hvit. Lang svart og hvit betyr at det ikke er det han forran har, kort betyr at det er det han forran har.

Så viss han bakerste ser at han forran har svart sier han, "svart", han forran igjen ser at han forran seg igjen han, "svaaaarrrt", da vet han forran at han har hvit. OSV.
Opprinnelig postet av GreyWanderer
Men det er faktisk mulig å bruke en bedre strategi enn den du foreslo, som vil gi 2 riktige.
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Odne
Hvis ikke må den bakerste si fargen på hatten til han forreste, nest bakerst sier fargen til nest forrest. Han i midten gjetter! Da blir to av gutta sikre på fargen mens en gjetter og de to bakerste kan treffe hvis de tilfeldigvis har samme farge som de to forreste...
Vis hele sitatet...
Denne gir da to riktige.
Jeg synes denne gåta var litt.. kludrete. Jeg har en som minner en del om den, men er mye bedre.

Fire personer blir plassert på en rekke etter hverandre. Mellom de to første personene er det en vegg. Alle fire ser i retning av veggen.

4 3 2 || 1

Det ser altså slik ut. Hvert tall representerer personene, og || representerer veggen som alle ser mot. Person 1 og 2 ser altså rett i veggen. Person 3 ser bakhodet på person 2, mens person 4 ser bakhodet på både person 3 og 2.

Alle får plassert en hatt på hodet. 1 og 3 får en svart hatt, mens 2 og 4 får en hvit hatt. De ser ikke hvilken farge de selv har på hatten, men er klar over at det er to av hver farge.

Vi går ut ifra at ingen av personene er idioter, men har en normal logisk sans.

De har ikke lov til å kommunisere eller snu seg. Det eneste de skal gjøre, er å henvende seg til "dommeren" så fort de vet hvilken farge det er på sin egen hatt. Hvem av de fire kan med sikkerhet vite fargen på sin egen hatt, og hvordan kan han vite det?
Vrien liten jævel, men tror denne skal stemme:

Bakerste (nr. 5): Hvis nr.1 og nr. 2 har like, sier han svart. Hvis ikke sier han hvit.

Nr. 4: Sier fargen til 3.

Nr. 3: Har fargen som 4 sa.

Nr. 2: Vet hva han har etter svaret til nr. 5 og fargen til nr. 1.

Nr. 1: Hvis 5 sa svart, har han det samme som nr. 2 sa. Hvis 5 sa hvit, har han det motsatte som 2 sa.

EDIT: Med 3 rette!
Skjønner ikke problemstillingen jeg, Skulle hver av personene si enten svart eller hvit i rekke følgen 54321 og ikke mere enn det?





Har en annen en though, den er litt lett da :

Det er i Egypt, og 10 personer frakter en gullbar hver for Farao, fra Saharah til Egypt.

Det går rykter om at en av tjernerne er en sleip liten jævlel, som filer av litt gull og tar det selv, dette vises ikke på gullbaren, så for å finne ut hvem det er kan vi veie gulbarrene, men vi har bare lov å bruke vekten 3 ganger. For tjukkholmen har bestillt vekten for å veie deltagerne. :S

Vekten har ikke måler, det er bare en skålvekt som viser hva som er tyngst.

Hvordan finner vi tyven?
Opprinnelig postet av Laurentius
Denne gir da to riktige.
Vis hele sitatet...
Jeg formulerte meg litt feil der. Jeg mente at hans løsning ga 2 riktige, mens den optimale kan gi 4 riktige. Og den er det ingen som har klart ennå. Men du har kommet nærme (:

Og Delusional, du bøyer jo reglene på akkurat samme måte som ble nevnt tidligere. Smart, men ikke det svaret jeg er ute etter (;
Sist endret av GreyWanderer; 30. oktober 2004 kl. 20:35.
Opprinnelig postet av BakkiZ
Skjønner ikke problemstillingen jeg, Skulle hver av personene si enten svart eller hvit i rekke følgen 54321 og ikke mere enn det?
Vis hele sitatet...
Ja.

Det er i Egypt, og 10 personer frakter en gullbar hver for Farao, fra Saharah til Egypt.

Det går rykter om at en av tjernerne er en sleip liten jævlel, som filer av litt gull og tar det selv, dette vises ikke på gullbaren, så for å finne ut hvem det er kan vi veie gulbarrene, men vi har bare lov å bruke vekten 3 ganger. For tjukkholmen har bestillt vekten for å veie deltagerne. :S

Vekten har ikke måler, det er bare en skålvekt som viser hva som er tyngst.

Hvordan finner vi tyven?
Vis hele sitatet...
Går utifra at ikke mer enn _en_ tjener har stjålet.

- Veier to grupper på fem mot hverandre og velger ut den letteste gruppa

Fem igjen

- Veier to barrer mot to andre. Lar en av de ligge.

Hvis de veier likt er det den som ligger der som er lettest, ellers så er det to igjen som man kan veie mot hverandre for å finne den letteste.
Er jeg dum?
Alle sier fargen på hatten til personen foran seg, bakerste gjetter på sin egen farge.
4 rette, 50% sjanse for 5.
Opprinnelig postet av bread
Er jeg dum?
Alle sier fargen på hatten til personen foran seg, bakerste gjetter på sin egen farge.
4 rette, 50% sjanse for 5.
Vis hele sitatet...
Man kan bare si en farge EN gang, og det er den gangen man gjetter.
Got it!
Venter litt med å poste den så andre kan vrenge hjernen like mye som meg

Hint: Alle kan regne seg frem til hva de har på seg ved hjelp av planen og hva de bak seg sier.
Sist endret av Odne; 31. oktober 2004 kl. 00:03.
Javel da... siden ingen har funnet ut hvordan man gjør det så kommer løsningen her:

Planen:

Hvis nr 5 ser et oddetall antall sorte hatter sier nr 5 "svart".
Hvis det er partall svarte hatter så sier han "hvit".

Når nr 4 hører "svart" bak seg, vet han at nr 5 har sett et oddetall svarte hatter. Han ser foran seg og hvis han ser et partall svarte hatter vet han at han selv må være den siste svarte hatten som gjorde at nr 5 så oddetall. Nestemann vet at nr 5 så oddetall og at mannen bak ham sa svart og at det derfor bør være et partall hatter foran ham, hvis det er det er han selv hvit, men hvis han ikke har partall svarte hatter foran seg, så¨er han svart selv han også.


Dvs at alle utenom en vet fargen på sin egen hatt og han bakerst i køen har 50% sjans!


Denne løsningen funker uansett hvor mange det er i køen.
Gratulerer, Odne!

Klarer du å finne en generell løsning om man istedenfor svart og hvit har n antall farger?
nei.

Si det!!!!!!!
hva om alle sier fargen på hatten foran, og den forreste gjetter på fargen til den bakerste?
garantert 4 riktige, og 50% for å få 5 riktige?
Neida wicked - Da har ingen gjettet riktig på SIN EGEN hatt. Det er jo det man skal finne, og ikke hatten til den foran.
Opprinnelig postet av LocHolmez
Jeg synes denne gåta var litt.. kludrete. Jeg har en som minner en del om den, men er mye bedre.

Fire personer blir plassert på en rekke etter hverandre. Mellom de to første personene er det en vegg. Alle fire ser i retning av veggen.

4 3 2 || 1

Det ser altså slik ut. Hvert tall representerer personene, og || representerer veggen som alle ser mot. Person 1 og 2 ser altså rett i veggen. Person 3 ser bakhodet på person 2, mens person 4 ser bakhodet på både person 3 og 2.

Alle får plassert en hatt på hodet. 1 og 3 får en svart hatt, mens 2 og 4 får en hvit hatt. De ser ikke hvilken farge de selv har på hatten, men er klar over at det er to av hver farge.

Vi går ut ifra at ingen av personene er idioter, men har en normal logisk sans.

De har ikke lov til å kommunisere eller snu seg. Det eneste de skal gjøre, er å henvende seg til "dommeren" så fort de vet hvilken farge det er på sin egen hatt. Hvem av de fire kan med sikkerhet vite fargen på sin egen hatt, og hvordan kan han vite det?
Vis hele sitatet...
Nr. 3 finner ut at han har svart, fordi han ser at nr. 2 har hvit. Dersom han selv hadde hatt hvit, ville nr. 4 sagt fra om at han hadde svart, siden nr. 4 da ville sett at de to foran ham hadde hvite hatter. Ettersom nr. 4 har holdt kjeft fordi han ikke vet noe, er nr. 3 sikker. Sikkert litt vanskelig forklart, jeg er trøtt...
Må vel være riktig det Cthulhu...
Nr fire ser fargen på begge de foran seg, og ser at de har forskjellig. Hadde de vært like ville han ha visst at han hadde hatt motsatt. Siden han dermed ikke går, vet nr3 at han må ha motsatt farge av nr2.
Akkurat. Er ikke så vanskelig, bare man tenker seg om...
Jeg venter fremdeles på en generell løsning for n antall farger. (:
må vel være at hver farge står for hvert n'te tall eller noe?

Noen som har flere lignende gåter btw?
Du har to lunter som hver brenner opp på nøyaktig en time. Luntene brenner ujevnt og ikke likt. Det betyr at man ikke kan se hvor langt på en lunte man har kommet. Man kan heller ikke se at luntene har kommet like langt, siden den eneste likheten mellom de er at de brenner helt opp på en time.

Hvordan kan man ved hjelp av disse luntene måle 45 minutter med tid?
Man tenner på de to endene på den ene lunten, og en side på den andre. Når da den første lunten er oppbrent har det da gått et kvarter, og da tenner man på den andre enden på den lunta som ikke er oppbrent. Når da den siste lunta er oppbrent har det gått 3/4 time altså 45 min.
Jarne: de bruker 1 time hver. Ikke 1 time til sammen.

Opprinnelig postet av GreyWanderer
Jeg venter fremdeles på en generell løsning for n antall farger. (:
Vis hele sitatet...
Den der er det nok bare å ta av seg hatten for
De bruker en time hver hvis man tenner på fra en side og lar den brenne. Hvis den brenner fra begge sider går det dobbelt så fort. Get it?

Man har to lunter hvor en strek står for 1/4 ubrent lunte:
----
----

"I" står for hvor det er flamme:
I----I
I----

Når da den første er ferdigbrent etter en halvtime ser det slik ut hvor "_" er en utbrent lunte:
__II__
__I--

Da vil i utgangspunktet den siste lunta brenne i en halvtime til, så for å halvere dens "levetid" tenner man da på den andre enden av den:
__II__
__I--I

og ender opp på

___II_

Man har da brent 3/4 lunte
Opprinnelig postet av Cthulhu
Nr. 3 finner ut at han har svart, fordi han ser at nr. 2 har hvit. Dersom han selv hadde hatt hvit, ville nr. 4 sagt fra om at han hadde svart, siden nr. 4 da ville sett at de to foran ham hadde hvite hatter. Ettersom nr. 4 har holdt kjeft fordi han ikke vet noe, er nr. 3 sikker. Sikkert litt vanskelig forklart, jeg er trøtt...
Vis hele sitatet...
Korrekt.