Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3517
Så, vi var i Amsterdam i helga, og tre av oss fant ut at dette var rett tid for å prøve psykedelia. Ingen av oss er serlig erfarne med rusmidler, bortsett fra en og annen joint med dårlig brunt, men vi fikk veldig gode råd av en søt jente i en smartshop(husker ikke navnet), og hun anbefalte oss også å kjøpe med en såkalt after-m pack, in case of badtrip. Soppen vi ble annbefalt var av typen thai, pakken var på 35g fersk vare, og alt ble gjort etter "oppskriften", halve pakka, vent en halv time, så ta resten om alt føles å være bra. Kvelden startet bra, og de som inntok sopp, hadde det utrolig gøy. Vi røyka også litt god weed fra en shop, og hele kvelden ble tilbragt på hotellrommet.

MEN: Tre dager dager etter at virkningne er over, så er en av "deltagerene" fortsatt helt borte vekk. Sover hele tiden, snakker nesten ikke, og ser helt fjern ut. Til tider er han nesten normal, men stort sett hele tiden han er våken er han helt fjern. Veldig vanskelig å få kontakt med, og gjør plutselig snåle ting, som å gå steder uten å vite hvor han skal. Dama i shroomshoppen sa at alle kom til å være litt loka dagen etterpå, men dette begynner strengt tatt å bekymremeg litt.. Er det noen som vet hva vi burde gjøre for å "fikse" han igjen?

Beklager for rotete tekst.
Så det er automagisk soppen sin feil? Jeg vil tro han er ekstreeemt bakskeiv etter den sinnssyke weeden de har der nede. Videre har jeg ikke hørt om lignende saker utenom med DMT, ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Derealization
Gi han tid, ikke stress.. det oppleves forskjellig for alle og kanskje han opplevde noe han ikke har fortalt dere. Trenger ikke være noe å bekymre seg for. Stressa kompiser kan være forværrende, men vis at du bryr deg. Hør om han vil snakke om det og om formen er bra. Mulig det var litt 'over the top' og det tar tid å gå gennom alt som er opplevd. Kan jo også være han bad'a litt uten å tørre å si det, og derfor ikke vil snakke så mye om det.
Prøv og snakk med han om opplevelsen. Hvorfor er han slik? Hadde han det bra når han turet eller bæda han? Sitter han bare igjen med masse tanker etterpå? Hva er det han tenker på? Halve jobben er og behandle det dere har opplevd etterpå. Hadde nok vært godt for kameraten din og få snakket ut. Hvis han vil da, ikke stress han.

Mest sannsynlig har han bare hatt en heftig opplevelse og føler seg litt distansert. Det vil det gå gradvis over.
Trådstarter
63 7
Nei, det er ikke "automagisk" soppen sin feil, men jeg tenker at siden han har røyka før uten å bli sånn, så kan den jo ha noe med det å gjøre. For alt jeg vet, så kan det hende han har hatt en badtripp, for vi har strengt tatt ikke greit å kommunisere så mye med han etter dette.. Takk folk, ble litt beroliget nå. Venter noen dager å ser om han kommer seg..
Han kommer seg sikkert.. Noen dager med masse søvn og bare slappe av så blir han sikkert normal. Jeg kjenner meg igjen i det der selv, ble sånn når jeg tura på knips, røyka og puttet i meg endel xanol, føler meg loka 3-4 dager etterpå.
Ikke mas på ham men si DU tenker på ham og opplevelsene, det kan være ganske tøft å bæde. Har bæda selv mange ganger og en gang var jeg "tåka" i hodet i flere dager, og da holdt jeg meg vekk fra psykedelia (sopp) i en god stund. Noen ganger trenger man "pause" men er han bare mutt og stum eller virker han helt ødelagt?
Trådstarter
63 7
Veldig vanskelig å si om han er ødelagt, men han er ihvertfall helt umulig å få kontakt med. Tror nok strengt tatt at han ikke var helt klart for å trippe.. Kan dette i verste tenkelig fall føre til varige skader? Finnes det folk som har blitt ødelagt av en tur?
Forøvrig ville jeg fulgt rådene over her om å forsikre han om at han kan snakke helt åpent med deg uten at du forteller noe til noen. Og å la han få slappe av å behandle alle intrykk.
Har har røyka flis i etterkant? Altså, etter den soppen? Rull opp en joner og la han småtrekke i sitt eget tempo..ikke mye folk tilstede osv.. men du og han f.eks.. sett på en film og chill.. Man vet aldri, et lite trekk og vips er han i normalen igjen.. dog ikke røyk for mye.. kan da risikere flashbacks.. Dog, skjedde dette i helga som var nå vil jeg ikke bekjymre meg allerede... heftige turer kan ta lang tid å få ut.. er han sånn neste helg og videre utvover kan man vel begynne å bekjymre seg litt
Sist endret av molden; 12. august 2008 kl. 19:21.
Sitat av heggiz
Er det ikke allmen vitenskap:P at man kan få abstinenser/varende skader av rusmidler? :O finnes jo folk som er lagt inn på psykiatrisk klinikk fordi de ikke har landet enda, og ingen vet om eller når de vil gjøre det.. Du sier dere ikke hadde noen spesiell erfaring med dop, og dere drar til dopbyens hovedstad med de værste greiene og hiver i dere psykadelisk sopp... idioti kaller jeg dette.. anyways..håper det går bra med kameraten din!
Vis hele sitatet...
Har du hørt det fra fettern til en moren din kjenner som arbeider med sånne?

For det første var ikke det de gjorde idioti. For det andre, hva i helvete mener du med de verste greiene? For det tredje så får man ikke abstinenser og veldig sjeldent varige skader av og prøve sopp.

Det du snakker om er myter og det mest typiske spørsmålet blant folk som ikke har peiling eller foreldre som prøver og skremme barna sine. Det finnes en diagnose som heter HPPD derimot, les deg opp på den istedet for å sitte her og synse om ting du ikke vet noe om.
Etter altfor heftige helger med mye drikke og diverse rusmidler kan jeg føle meg helt ræva(klarer ikke holde en vanlig samtale, sitter og stirrer i veggen) i flere dager etterpå.

Angst heter det.
Kan du forklare litt bedre hvordan han oppfører seg?

Det er jo vanskelig for oss og si noe for sikkert. Jeg ville anta at han bare er litt loket i etterkant av trippen og har en del å fordøye. Det er ekstremt, ekstremt sjeldent at èn sopptripp gir noen varige skader, selv med underliggende psykiske problemer. Men det er alltid den 0.01% sjansen da.

Jeg ville oppfordra deg til å snakke med han, så han kan selv fortelle deg hvordan han har det.
Og hold oss oppdatert, jeg vil høre hvordan det går.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Nå skal det sies at jeg ikke har lest alle postene i tråden her, men bare lest fort igjenom den.
Slik jeg forstår det, er dere i Amsterdam fremdeles? Røyker dere fremdeles? Cannabis forsterker sopp og LSD effekten ekstremt, og hvis dere har forsatt å røyke dagene etter sopp trippen kan det ha trigget en slags "mini psykose" (psykose er gjerne feilt ord). Cannabis kan generelt gjøre en person rar og da spesielt med tanke på at dere røyker god potent Cannabis og i tilegg har vært på sopp tur.

Jeg tror dere kan ta det helt med ro. Folk reagerer veldig individuelt på en tripp, spesielt ved inntak av (mye) cannabis.
Jeg er rimelig sikker på at alt kommer til å ordne seg og at han vil bli som før igjen om dere bare gir han litt tid.

Ikke glem at Cannabis også er et psykoaktivt stoff. Det er lett å undervurdere akkuratt dette.
Hvis dere røyker fortsatt så ville jeg personlig stoppet cannabis røykingen en stund så han kan bearbeide det i edru tilstand
Gjør din oppgave som en god kompis, ta en prat med han. Hvis han er villig til å åpne seg, finner du vel fortere ut av det, enn at vi skal anta hva som feiler han.
Sitat av Beefman
Gjør din oppgave som en god kompis, ta en prat med han. Hvis han er villig til å åpne seg, finner du vel fortere ut av det, enn at vi skal anta hva som feiler han.
Vis hele sitatet...
Har hørt at de psykatriske sykehusene i Nederland er veldig dyktige på nark psykoser. Ta kontakt med et bra sykehus slik at han kan få hjelp. Det er dere som har ansvaret for hans helse nå.
Sitat av Kaunda
Har hørt at de psykatriske sykehusene i Nederland er veldig dyktige på nark psykoser. Ta kontakt med et bra sykehus slik at han kan få hjelp. Det er dere som har ansvaret for hans helse nå.
Vis hele sitatet...
Nå skal vi ikke ta forhastede konklusjoner her heller Kaunda, antagelig er det ikke noe alvorlig galt med han. Som alle de andre her har sagt er det bare å få pratet med han, gi han litt tid og han vil gradvis komme tilbake til seg selv. Etter all mest sannsynlighet er det ingen permanent psykisk skade, og en kraftig sopp tur sammen med mye god cannabis kan gi mye å tenke på, spesielt om man ikke har noe erfaring med slikt fra før.
Trådstarter
63 7
Takk for alle råd. Er nok som de fleste sier, at dette er en forbigående greie. Han virket mer pigg nå i kveld. Han har nok rett og slett bare hatt seg en skikkelig tur. Vi er forresten ikke i Amsterdam lengre, kom tilbake i går. Nestegang tror jeg det skal gjøres litt mer forberedelse, om det blir en nestegang..
Tenkte meg det var en tråd om meg her.

Den siste uken, som en zombie, jeg har ikke kunnet vekkes.
I natt jeg prøvde å sove, men samtidig som solen jeg våknet.
Da forsto jeg hvorfor ingen ville meg våkne opp, det var jo ingen drøm.

..min første og siste sopptur.


Takk for all hjelp.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av bdmb
Tenkte meg det var en tråd om meg her.

Den siste uken, som en zombie, jeg har ikke kunnet vekkes.
I natt jeg prøvde å sove, men samtidig som solen jeg våknet.
Da forsto jeg hvorfor ingen ville meg våkne opp, det var jo ingen drøm.

..min første og siste sopptur.


Takk for all hjelp.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke så mye av det der, men håper du har det bra igjen. Har du følt det som om du har vært i en drøm i en hel uke? (Jeg spør fordi jeg synes det er interessant)
Ja, vær så snill å skriv ordentlig, det ser jo ut som Yoda har prøvd å skrive et dikt her..
Sitat av mentalmelt
Ja, vær så snill å skriv ordentlig, det ser jo ut som Yoda har prøvd å skrive et dikt her..
Vis hele sitatet...
Eller så er det soppen som snakker.
Neida alt er fint. Bare tok en ukes tid for meg å forstå hva som virkelig hadde skjedd.
Sikkert mye å fordøye. Jeg bare loket rundt i verden ventet på at virkeligheten skulle komme.
Var du trippa en uke i ettertid? Eller hva mente du nå?
Han trippet ikke i en ukes tid. Men han følte seg kanskje litt\veldig distansert etter trippen.