Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2264
Kjøpte en billig, men grei jamo aktiv møbelbass til mine foreldre til jul. Monterte den i dag. Noe jeg lurer på, er hva crossover, eller xover er?
Forsterkeren kuttet ved 90hz sto det i instruksjonshefte, den har egen sub utgang.
Sjekket litt på nett, og det ble anbefalt å sette max crossover på bassen, som er 120hz. Fungerte flott det, men lurer fortsatt på hva jeg stillte inn?
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det er hvor lys tone subben skal spille. Når frekvensen på lyden øker, hører vi det som at tonen blir lysere.
Crossover er tonehøyden hvor subben slutter og høyttalerene starter
Mech's Avatar
Trådstarter
Ok. Så man kan altså justere område til bassen. Ok. Merket at den var omtrent lydløs når den sto på 40hz når jeg tenker meg om. Takk for svar!
Siden forsterkeren kutter selv, så er det lite du trenger å gjøre, annet enn å sette crossoveren til minimum 90.
Så å sette den på max er like så grett =)