Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1174
Heisann!
Ja, nå som det snart er helg og jeg er keen på litt film, tenkte jeg å laste ned noe. Vi har nettop kjøpt den Bredbånd Premium pakken til telenor med 16000 kbit/s ned og 800 kbit/s opp, så det skal bli en fryd å laste ned

Problemet kom da jeg skulle åpne en port til uTorrent, jeg gikk in på routeren og åpnet porten 37290, alt så greit ut på routeren, men da jeg skulle plotte den inn på uTorent å kjøre forbinelsestest kommer det opp at porten ikke er åpen

Kan de ligge noe å blokkerer? Eller er det noe jeg har glemt?
Og du har tilfeldigvis ikke to routere i huset som fører til dobbel-nat ?

Mao et speedtouch routermodem og en jalla d-link trådløsrouter ?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og du har tilfeldigvis ikke to routere i huset som fører til dobbel-nat ?

Mao et speedtouch routermodem og en jalla d-link trådløsrouter ?
Vis hele sitatet...
Nei, har bare èn router og det er et zyxel multi modem.
Da er det stor sjanse for at noe blokkerer på din egen maskin, antivirus eller windows brannmur f.eks.

Kjør en portscan med f.eks nmap fra en annen maskin i huset.
Du har husket å skifte til statisk ip?
Sitat av frodo94 Vis innlegg
Du har husket å skifte til statisk ip?
Vis hele sitatet...
Ja, seff! Fant ut av problemet, på en eller annen måte var ikke det gjort unntak i brannmuren!
Sitat av Xzip Vis innlegg
Ja, seff! Fant ut av problemet, på en eller annen måte var ikke det gjort unntak i brannmuren!
Vis hele sitatet...
Akkurat det AtX mente. Du har glemt å åpne porten lokalt på PC-en din. (Unntak i brannmurer er for å åpne porter / programmer altså).

Sitat av frodo94 Vis innlegg
Du har husket å skifte til statisk ip?
Vis hele sitatet...
Og forresten så har statisk IP ingenting med dette å gjøre.

Edit:
Med mindre du mente den lokale IP-adressen..
Sist endret av Hybelkanin1; 16. september 2010 kl. 23:35.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nå har det fucka seg igjen!!! :@ Har åpnet porten og laget unntak i brannmur, men jeg får forsatt opp "porten er ikke åpen"

Noen som har en ide?
UPnP er jo en fin ting, så slipper du å manuelt åpne porter ... Dessuten kan det hende det fungerer helt fint selv om testen feiler. Du vet ikke før du har prøvd. Sett i gang torrentnedlasting av den linux distroen du liker best og se hvordan det går.
Sitat av Gisse Vis innlegg
UPnP er jo en fin ting, så slipper du å manuelt åpne porter ... Dessuten kan det hende det fungerer helt fint selv om testen feiler. Du vet ikke før du har prøvd. Sett i gang torrentnedlasting av den linux distroen du liker best og se hvordan det går.
Vis hele sitatet...
okei, nå har opensuse stått på i èn time. Hadde det vært slik det var før, ville nedlasningen vært ferdig for lenge siden, men nå er den bare kommet litt på vei :S

Når jeg ikke helt sikker på hva UPnP er, men er ganske sikker på at det er noe som gjør at det blir kontakt mellom pc'n min og servern som torrenten ligger på uten at jeg trenger å gjøre noe(som å åpne porter)? Er dette noe jeg kan aktivere i µTorrent?
Hei. Jeg har også et slikt Zyxel modem fra telenor. Jeg forsøker å åpne porter. Det står at alt er bra, til jeg lagrer regelen, så når jeg går på overveiw, så står regelen min der, men portene er borte! Har du også det problemet?
Sitat av Xzip Vis innlegg
okei, nå har opensuse stått på i èn time. Hadde det vært slik det var før, ville nedlasningen vært ferdig for lenge siden, men nå er den bare kommet litt på vei :S

Når jeg ikke helt sikker på hva UPnP er, men er ganske sikker på at det er noe som gjør at det blir kontakt mellom pc'n min og servern som torrenten ligger på uten at jeg trenger å gjøre noe(som å åpne porter)? Er dette noe jeg kan aktivere i µTorrent?
Vis hele sitatet...
UPnP er basically noe som sier i fra til brannmuren at den trenger at port X, Y og Z skal slippe igjennom til IP xxx.xxx.xxx.xxx. Dette skjer ofte ved bruk av f.eks. spill der det blir vanskelig å få åpnet slik uten videre. Så vidt jeg vet så må UPnP både skrus på i brannmur (blir vel ZyXel modemet ditt) og på klientsoftware som skal bruke UPnP. Se etter innstillinger for å skru det på.

Farten på torrenten avhenger helt av antall seeders, deres opphastighet og antall tillatte koblinger som router klarer å håndtere av gangen og som klienten din er satt opp med. Prøv å last ned flere distroer samtidig og se om du faktisk får mer hastighet på overall (Det vil si at det da er torrenten som setter begrensningen) eller om du får mer hastighet når flere settes på (da er det nettlinja. Enten så kan ikke telenor levere opp til 16000 eller så er det noe som stopper pakkene. Prøv også en speedtest for å se om linja di faktisk klarer å få inn 16000.
Kom til å tenke på en ting! Jeg har jo bare gjort unntak i windows brannmuren, må jeg og gjøre dette i brannmuren til routeren og?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Såklart.

Det hjelper lite å låse opp baderomsdøren hvis du ikke låser opp ytterdøren når noen vil låne toalettet.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Såklart.

Det hjelper lite å låse opp baderomsdøren hvis du ikke låser opp ytterdøren når noen vil låne toalettet.
Vis hele sitatet...
Hahahahah, beste jeg har hørt i dag :P

Hvordan gjør jeg det? altså, gjør unntak i routerens brannmur?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du logger inn på routerens webinterface og følger instruksjonene på skjermen, mer informasjon finner du i manualen.
Hvis du har router fra telenor, med merket zyxel så skal brukernavnet være admin og passordet blankt, så skal det ligge under NAT hvor du plotter inn port og hvilken ip den peker til, f.eks 10.0.0.4.

edit; du plotter gatewayadressen i nettleseren (mest sannsynligvis 10.0.0.138).
Sist endret av kengro; 30. oktober 2010 kl. 17:34.
Sitat av kengro Vis innlegg
Hvis du har router fra telenor, med merket zyxel så skal brukernavnet være admin og passordet blankt, så skal det ligge under NAT hvor du plotter inn port og hvilken ip den peker til, f.eks 10.0.0.4.

edit; du plotter gatewayadressen i nettleseren (mest sannsynligvis 10.0.0.138).
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort, men lurer på hvordan jeg gjør unntak i brannmuren som er i routeren!