Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3264
Sitter nå i morgentimene og leser en artikkel på dagbladet om spill ABB har kjøpt og spillt for å, la meg sitere journalisten(e), «trene seg» og «tilegne seg militær erfaring og våpentrening» ... (Dette blir støttet opp av oberstløytnant Atle Egil Johnsen)

(jeg er faktisk ganske tom for ord etter å lese dette)

Hvordan kan det ha seg at retten får lov til å bruke skytespill som et viktig moment i denne saken, og at mennesker i media velger å gå ut med slik propaganda mot leserne sine? Saken omhandler et menneske uten noe som helst virkelighetsperspektiv, og har fullstendig mangel på empatiske evner overfor sine medmennesker; mer tilnærmet en narsissistisk personlighetsforstyrrelse.

Det å legge skyld eller peke fingre er ikke på noen måte riktig for at han er den han er, eller at det som har skjedd har skjedd. Utover dette velger jeg å ikke peke fingre selv for hvor vidt dette burde, eller kunne, vært hindret.

But I digress...

Slik jeg ser det er faren for å ta inn dataspill som et moment i en slik sak er at det faktisk får medhold og ender opp enten 1) med høyere aldersgrense*, eller 2) bannlysning av spill**.

* Jeg kan på ingen måte se noe mulig aldersgrense på voksent innhold satt over 18 år, så her frafaller dette punktet.
** Dette er mer sannsynlig i et «worst case scenario», men det vil gå utover spillbransjen i norge og markedet i seg selv for/mot Ola Nordmann.

Vi har tydeligvis allerede fått anmeldelser mot spesifikke dataspill etter hendelsene.

/frustrasjon utløpt, kjør debatt!
Sist endret av waf; 3. november 2011 kl. 08:30.
Det er alltid viktig å se årsakssammenhenger. Jeg mener vi i samme slengen bør sette en grense for voldtektsbølgen som pågår. Dette kan kun gjøres ved å forby sex og intimitet.
Stemmer faktisk godt det der. Har selv nylig gått til innkjøp av Sims 3 for å utdanne meg som arkitekt.

Men for å være seriøs. Skrev om noe lignende i en skoleoppgave i Medie- og Informasjonskunnskapsklassen min.

Hitler, Stalin og andre store diktatorer klarte fint å gjøre mer skade enn ABB uten å ha tilgang til Dexter, World of Warcraft og Call of Duty.

Å ta tiltak som å nekte å selge spill, serier og filmer han hadde sett på forskjellige butikker blir like latterlig som å totalforby Jarlsberg å selge i Norge fordi han spiste det til frokost på brødskiva.

Jeg skal ikke nekte for at han har blitt PÅVIRKET, men det er på ingen måte årsaken til at han gjorde noen av handlingene sine.

Å være så kaldblodig og følelsesløs som han var på Utøya kommer ikke av å spille spill eller å se på TV, rett og slett. At media skriver at denne handlingen var på grunn av slike ting er fordi de ikke har noe annet saklig å skrive om. Anders pusset jo tennene hver dag, kanskje vi burde slutte, og heller gjøre det annenhver dag så vi ikke også ender opp som han?
Vis hele sitatet...
Sist endret av fcknfreak; 3. november 2011 kl. 08:52.
Snart er det kun lov å spille ludo, men uten røde brikker for de minner om bloddråper
Synes denne passet bra inn her
http://www.dagbladet.no/tegneserie/nemiarkiv/tmp/0763277d93b12b01fa64d8577d3b0b05.gif
Vet egentlig ikke om jeg skal gråte eller le når jeg leser sånne påstander. Selvfølgelig kan spill være trening pga erfaringen i å mestre forskjellige situasjoner, men det er på ingen måte spillet som får noen til og utføre dette.
Jeg liker og spille ett spill hvis jeg mestrer det, det er vel egentlig det som er motivasjonen min, får jeg det ikke til er det kjedelig samme hvor "fett""1337" og "überkult" det spillet skal være.


Media eier ikke moralske skruppler, de tenker bare penger, uansett. Sånn er det blitt og det kommer alltid til og være sånn. Det som er mest skremmende er egentlig det at ikke alle mennesker tar seg tid til og reflektere over det de blir fortalt, selvølgelig vil ikke alle ha rett hele tiden, men det kan være lurt og google litt så kanskje de får ett litt bredere perspektiv på saken.


Høyere aldersgrenser kan jo bli ett resultat, ihvertfall flere spill som er 18 år, blir heller ikke forrundret om de setter noe opp til 20 år etter dette, presset fra en del av samfunnet kan jo bli massivt etterhvert som ABB blir avhørt om "treningen" sin. Jeg vet at ts ikke har noe tro på at det kan bli høyere aldersgrenser enn 18 år, men disse grensene har vi jo allerede, se bare på vinmonopolet, dessuten har jo Hostel en anbefalt aldersgrense på 20 år.

Bannlysing av spill er jo noe som også kan bli ett resultat, hadde ikke vært første gangen noe "underholdning" har blitt gjort ulovelig. Eks. A Serbian Film, Ichi the Killer....

Synes virkelig han driter seg ut han som har anmeldt CoD, må kanskje være en av norgeshistoriens teiteste anmeldelser. Er en selvfølge i mine øyne ihvertfall at ikke det blir noen sak ut av det, egentlig burde de saksøke han i etterkant for og prøve og sverte dem. Synes nesten det var litt USA tendenser i den anmeldelsen, og hjernedøde uoverveide anmeldelser/saksøkinger trenger vi ikke i Norge.
Om norge går inn å bannlyser et spill kommer dette bare til å vekke større interesse for spillet hos mange, hadde lett kjøpt spillet fra utlandet/lastet ned en piratversjon om dette hadde skjedd.

lykke till sier nå bare jeg :P
Faktisk så er jo de minst påvirkede plassene på jorda ofte de voldeligste. Afrika og midtøsten har nok en svært stor andel innbyggere som ikke har hørt om dataspill. Jeg tror voldelige spill og serier kan gjøre oss mindre voldelige. Ved å vise oss konsekvensene av drap får vi forståelse for moralen rundt det. Ja man kan si at ABB hentet inspirasjon fra spill, men vi kan ikke forby historie fordi noen kan la seg inspirere av Hitler.
Om spill hadde fungert bra som trening, og så mange timer jeg har i CoD/Halo. Hadde paintballen jeg var på i helga gått mye bedre.

bare idiotisk tull og vage påstander fra teknofobe skribenter.
Det er ikke mer rasjonelt å skylde på dataspill når en mann blir voldelig, enn det er å skylde på sminke når en kvinne blir voldelig. --Alle gutter har spilt voldelige dataspill, alle jenter har brukt sminke--

Hele oppstyret rundt dataspill er enkelt og greit på grunn av at generasjonen før oss aldri helt har forstått noe som helst av det, og pene fruer på 50 som aldri har prøvd ett eneste dataspill, og som har altfor lite å tenke på.. Kommer frem til at det er livsfarlig.
Å anmelde utviklere av dataspill er så bak mål at enhver bør innse at dette bare er en måte for de påvirkede å prøve å legge skylden over på noe mer "empirisk" fordi de ikke kan akseptere at en eneste sinnsforstyrret mann kan forvolde så mye skade som han gjorde.

Det hele er nesten for tåpelig for en rasjonell diskusjon i det hele tatt:
Mennesker er ikke voldelig fordi dataspill er voldelig,
dataspill er voldelig fordi mennesker er voldelig.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det er så lett å legge skyld på dataspill, blant annet fordi flere inneholder vold.

Det blir alikevel langt bakmål å dra masse spill inn som en unnskyldning for massakren 22. Juli.
Kusetjuv: enig med deg i at spill ikke bør brukes som unnskyldning.
Har selv spilt masse voldsspill før, dog gått over til mer strategi spill nå, for å trene hjernen litt,
men føler selv at voldsspill "kan" ha hatt en påvirkning på meg, i form av at (jeg selv iallefall) føler reaksjonsevnene mine ble noe økt, da dette ble "trent" på i spillene (samt egen entusiasme) og evnen til å ta raske avgjørelser \ se for seg et teoretisk scenario virket også styrket for min del.

jeg skal ikke straffe utviklerne på dette nivået, jeg føler vi har Yin og Yang. hvilke spill folk søker seg til er opp til dem, og man kan lære noe utav dem, positivt eller negativt.
Jeg lærte meg mer fokus, raskere tankegang og bedre reaksjonsevner (jeg fikk skryt en gang da en tannbørste falt ned på badet, og jeg hadde sett den i sidesynet og reagert før den falt ved å fakke den.)
ikke det at det var en "stooooor magisk evne" eller noe, men merket selv at jeg hadde fokus på "potensielle farer" som kunne oppstå, og hadde derav hyppigere tankegang for raske konklusjoner.
Dette har også styrket meg gjennom kampsporten (da avledningsmanøver eller raske bevegelser) og gir en mestringsfølelse, en pådriver for å fortsette.

Sånn sett "kan" ABB ha fått noe økt motivasjon for sin personlige adferd, personlig tror jeg noe av det bygger litt på kjærlighetslivet hans, eller at han ble mobbet.
likevel var det noe som stoppet i urverket hans på et tidspunkt. Det er neppe bare dataspilling og asosialisering som har gjort han syk.
Men sånn i teorien, hvorfor rekrutterer ikke militæret en del av de beste dataspillerne for militære formål?
fordi det er ytterst få som er som ABB. (og takk og pris for det)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er riktignok mest overbeskyttende soccer moms fra bibelbeltet i USA som har vært hardest på dette, men at enkelte folk tror spill gjør normale folk til seriemordere er ikke noe nytt.
Det er faa som tror at dataspill var grunnen til at han ble sinnsyk og gal- men at timer med simulert dreping hver dag kan paavirke en allerede ustabil person i en farling retning synes jeg ikke er sa droyt aa anta.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
TV/Data-spill musikk påvirket og inspirerte meg til å spille piano, nå er jeg pianist.
En soleklar påvirkning, men det ville ikke disse irrasjonelle anti-spill folka tenkt et sekund på.
Om jeg hadde blitt mobbet på skolen vær dag, og til slutt hadde grisebanket en medelev,
så hadde det tatt dem under et sekund å hoppe til konklusjonen at det er på grunn av voldelige spill.

Er så idiotisk når man skal dra så bra paralleller og hoppe til konklusjoner uten å i de hele tatt forstå hvorfor folk spiller slike spill.
Vil anbefale alle å se http://www.youtube.com/watch?v=LWr4htYp9dM
Er så sykt at media bruker spillindustrien som synder i slike saker.
Jeg vet ikke om dere har lest artiklene og uttalelsene før dere uttaler dere, men er det egentlig noen som har sagt at spill fører til massemord? Sånn jeg tolker det mener alle at spill, i tillegg til andre faktorer kan være med på å påvirke personer i feil retning. Tror dere virkelig ikke det er sånn?
Militærtrening fra call of duty? Give me a fucking break! Du må være bra korka for å tro at man kan spille call of duty for så å dra rett ut i en krig uten reell opplæring! Og utøya var ikke en krig. Det var en massaker. Noe man ikke trenger trening for å gjøre, annet enn mental trening. Men hallo, ta da å bannlys "hjelp til selvhjelp" bøker, og militærbøker som faktisk har en bedre skildring av krig enn et spill kan ha. Hvis man leser om nen som har vært i en krig, å får høre hans historier og hvordan han opplevde ting, er IKKE det samme som å se noen røde pixler på skjermen som skal forestille blod. Jeg griner virkelig ikke når en "venn" av meg i et spill blir skutt og blodet flommer overalt. det gjør meg da ikek til en hard jævel for det? Jeg hadde grint i flere år om en kompis av meg hadde blitt skutt og drept i virkeligheten.
Og jeg har spilt ca alle spillene breivik har spilt. Han er en GAL mann, han har ikke BLITT gal av spillene. Om han er lett mottakelig for vold, og om voldelige videospill var bannlyst, så kunne han jo bare sett på CNN og nyhetene og allikevel utviklet seg til den han er i dag.

Nei jeg merker jeg kan skrive altfor mye uten å egentlig få fram noe her....
Skjønner at folk reagerer på skytespill, de har en viss påvirkning på forvridde mennesker, og de som reagerer har to valg: Drite i spillet og leve livet videre, eller å crazy bananas å klikke i vinkel på alle dataspill som finnes.

Hvem er det som lager spill? Mennesker.
Hvem er det som gjør faen og ikke oppfører seg? Mennesker

Så alt dette er noe folk uansett ville funnet på, og om du allerede mangler visse saker og ting i toppetasjen, JA, så er det en mulighet at du kan spe på med ideer fra diverse spill.
Nå er det da ikke sagt at etter at du, et normalt menneske (som de fleste andre også er), har spilt, har du fått så mange ideer at du bare MÅ UT å gjøre jævelskap.
Kan jo da sende en jobbsøknad til militæret, med anbefaling fra clanen din, K/D'en din, accuracyen og hvor mange timer du har spilt. Eventuelt et lite klipp fra en Priv lobby dær jeg leker kul med sniper.

Btw, vi kan ikke ha historie på skolen lengre. Å lære om krig og folk som Hitler, gjør deg til en empatiløs massemorder.
Sist endret av TheGloryHole; 3. november 2011 kl. 20:43.
Da jeg leste den artikkelen og så "Lord of the Rings: Return of the King" skjønte jeg at artikkelen ikke var seriøs nok, og at journalisten burde tenke på å skaffe seg ny jobb.
Sånn som vi holder på nå forundrer det meg ikke om nettopp det omvendte skjer.
La oss si det sånn:
Vi forbyr skytespill. Hva skjer med de personene som er avhengig av å slippe ut sinnet sitt på bots og multiplayere?
Hvem skal de gå løs på da? Nettopp oss vanlige mennesker.
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
«Coop Norge og Platekompaniet har fjernet voldelige dataspill fra butikkhyllene etter terrorangrepene i Oslo og på Utøya forrige uke.» Kilde (Publisert 29.07.11)
Sist endret av waf; 4. november 2011 kl. 15:15.
Games don't kill people people kill people.
Sitat av ZarXon Vis innlegg
Sånn som vi holder på nå forundrer det meg ikke om nettopp det omvendte skjer.
La oss si det sånn:
Vi forbyr skytespill. Hva skjer med de personene som er avhengig av å slippe ut sinnet sitt på bots og multiplayere?
Hvem skal de gå løs på da? Nettopp oss vanlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Ja jøss. Før det kom dataspill i Norge var det også vanlig at folk løp gatelangs og drepte folk for å få ut aggresjonen sin. Dette vil helt sikkert skje igjen dersom slike spill blir forbudt.
Det er vell langt flere "bevis" på at dataspill(m.a.o Call of Duty, World of Warcraft) IKKE utvikler voldelig oppførsel.
Og spesielt da i det nivået voldelig oppførsel som ABB.
Av alle årene jeg har spilt, så har jeg lært MYE gjennom WoW.
Engelsk karakterene mine skøyt i været etter jeg begynte og spille "profesjonelt".
Både muntlig og skriftlig. Så jeg tror det er flertallet har fått mer kunnskap og kreativitet, enn sinne og voldelig oppførsel.


Bare min mening, og har aldri opplevd at noen jeg kjenner har utviklet voldelige atferder p.g.a dataspill.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vet ikke om dere har lest artiklene og uttalelsene før dere uttaler dere, men er det egentlig noen som har sagt at spill fører til massemord? Sånn jeg tolker det mener alle at spill, i tillegg til andre faktorer kan være med på å påvirke personer i feil retning. Tror dere virkelig ikke det er sånn?
Vis hele sitatet...
Jeg tror at det kan være med å påvirke en person i feil retning, men hva kan vel ikke det? Blir latterlig om man skal begynne å legge skyld på ting som kan ha vært med på å påvirke en person til å utføre de handlingene han gjør. Da burde de i det minste ha tatt med alle disse potensielle faktorene og ikke bare hatt dette en-vinklede synet på saken.
De fremstiller det som om spill er hovedårsaken til at han handlet som han gjorde Dette synes jeg blir helt feil, journalistene er langt fra kvalifisert til å evaluere en person de vet såpass lite om. Jeg ville helst sett av de overlot en slik vurdering til profesjonelle og slutte med all denne synsingen de driver på med.
Sist endret av Jorg; 5. november 2011 kl. 01:22.
Folk burde for lengst skjønt at de ikke skal lese dagbladet da det bare står uviktig piss og sladder der. Har ikke kjøpt dagbladet på år og dager nå, leser bare lokalaviser. Står hvertfall noe fornuftig der....
Å Kalle Breivik ABB blir veldig villedende når det er et stort firma som også heter det..
Tror det kan ligge litt i dette for ABB, men de fleste som spiller blir ikke påvirket av dette. Det må ha skjedd noe feil før.

<skal vi fjerne insert fordi ABB gjorde det?>