Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4659
Hei.


Jeg har i noen uker hatt det litt rart. Jeg har begynnt og hallisunere veldig ofte.
Jeg går ikke på noe type dop, jeg drikker mer eller mindre aldri og er en sund gutt.
Det som er rart er at mine drømmer kommer på en måte inn i dagen min, inniblandt når jeg ser på noen kan jeg hallisunere at personen brenner, eller at han blør.

Det har begynnt og skje mer og mer, og jeg forstår det ikke.

Jeg har full kontroll over kroppen min når jeg begynner og hallisunere men alikevel ser jeg ting. Jeg har tenkt at "triggeren" min er når jeg blir ukonsentrert. Hver gang jeg ikke jobber med noe, eller tenker på noe framover begynner det. Det varer i rundt 2-3 minutter også blir jeg veldig slapp etter det.

Jeg har merket at ofte de tingene jeg ser om dagen, er de tingene jeg har drømt om. Så jeg vet ikke, går jeg i søvne i en bevist tilstand kanskje..

Jeg har vært hos legen og han sendte meg videre til psykolog, men jeg føler jeg trenger mer enn en psykolog for og få vekk disse tingene.


Noen som har hatt lignendes?
Har googla veldig mye og som sagt vært hos legen, men kunne vært fint og sett om noen hadde hatt lignendes opplevelser.

Takk.
Sist endret av Nike; 27. mai 2008 kl. 19:26.
Schizofreni er vel en mulighet er det ikke? Siden han hallisunerer som det er virkelig med kontroll over kroppen? Men legen ville vel merket det.
Det fortoner seg som en begynnende schizofreni. Du får sikkert hjelp av psykologen, antipsykotiske medisiner vil antakelig hjelpe deg.
veit åssen det er.. delvis iallefall.. jeg har noe av det samme jeg å.. går rundt å drømmer, når jeg ikke konser på noe.. jeg har en tendens til å drømme at jeg skader folk.. men har ikke prata med noen "voksne" om det.. hvis du finner ut noe som hjelper, kan du si ifra da??

er vel egentlig vanskelig å sammenligne sånne ting, men jeg har iallefall sagt hva jeg har.. merker at det er litt kjipt, å har lenge lurt på om jeg er eneste.. virker ikke som at jeg er det..
Sist endret av ThexZed; 27. mai 2008 kl. 19:45.
Spørsmålet er: Kan du kontrollere drømmene?
snakker du til meg eller Nike nå?? ..
Jeg har hatt noe lignende, småe hallusinasjoner i sidesynet i form av lys, skygger og andre ting. Satt på busstoppet med en kompis idag da jeg plutselig ser bussen komme i sidesynet, så jeg reiser meg opp og der er det ingenting.
Hvis jeg ser på striper og sånn kan det se ut som det puster, men da må det være lyse og mørke farger.

Jeg har ikke hatt noe problemer med dette da, men du virker som om du har et mye verre problem enn meg.
Det du beskriver er vel mer optiske illusjoner som alle opplever en gang i blandt. At man derimot kan se en fyr brenne i 2 minutter er noe helt annet.
ok sry.. tenkte bare å poste det for å se om noen kunne se noe fellestrekk.. tydelig at jeg har noe annet.. xD
Sist endret av ThexZed; 27. mai 2008 kl. 19:53.
Nike's Avatar
Trådstarter
Jeg kan ikke kontrollere drømmene. Og det var veldig skummelt til og begynne med, det og se din bror brenne og at huden blir ja skal ikke fordype meg, men det er sykt.
Jeg var nettop på butikken og i kassen satt en dame som jeg så blødde fra hode, og det bare rant og rant. For meg er det og være alene den eneste tingen jeg kan forholde meg til vist jeg ikke vil ha "synene".
Det hadde vært greit om noen hadde hatt lignendes og få hørt hva de gjorde liksom. Er litt rart og sitte i klasserommet og se at ting skjer rundt deg. Har heller ikke fått noen legeerklæring enda så virker vel litt rart for andre.
Symptomer
For å stille diagnosen schizofreni kreves det at man skal ha hatt

* en psykotisk fase av en viss varighet
* forverring av tidligere funksjonsnivå
* vedvarende sykdomstegn.

Du har vel krysset ut alle.

Men husk!
Behandling er mulig, forskjellig fra person til person men det er mulig
Sist endret av Pegasus; 27. mai 2008 kl. 20:07.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Diagnoser over nettet er like trygt som å velge medisiner og dosering ved terningskast. Dra til legen igjen. Evt til en annen lege, dette er ikke stedet å spørre.
til tider har jeg noe lignende.. Ofte på starten av sommeren, siden jeg da ikke drikker nok (er ikke vant til å måtte drikke så mye på vinteren.) Går alltid bra etter at jeg har fått i meg væske/næring. Prøvd dette, eller går det alltid over? At du er slapp etterpå KAN bare være at du rett og slett blir sliten og lar tankene vandre.

Edit: Spilt mye GTA, og tenker på det?
Sist endret av Xasma; 27. mai 2008 kl. 20:24.
Jeg har merket at ofte de tingene jeg ser om dagen, er de tingene jeg har drømt om. Så jeg vet ikke, går jeg i søvne i en bevist tilstand kanskje..
Vis hele sitatet...
Har opplevd lignende. Plutselig skjer et lite scenario jeg har drømt eller sett for meg tidligere. Da stopper jeg opp og tenker hvor jeg har sett dette før. Men kommer aldri frem til når eller hvor jeg har dette fra...
Nike's Avatar
Trådstarter
Sitat av robhol
Diagnoser over nettet er like trygt som å velge medisiner og dosering ved terningskast. Dra til legen igjen. Evt til en annen lege, dette er ikke stedet å spørre.
Vis hele sitatet...
Vist du leser litt nermere så står det at jeg vil vite om noen har hatt samme opplevelser. Og isåfall hvordan de greide og holde ut..

Vist noen har vel gått igjennom det samme som jeg har. Hadde jeg vært intresert i og snakke med de.
Nike:

Jeg har en god og en dårlig nyhet til deg.

DEN GODE NYHETEN
.. er at jeg også har sett noe lignende..

DEN DÅRLIGE NYHETEN
.. er at jeg var sterkt påvirket av lsd og andre psykedeliske stoffer da jeg så det ..

Psykologen har mulighet for å skrive ut henvisning til andre spesialister på feltområdet, i tillegg har en psykose-team og små artige medikamenter, de sterkeste av de er grønne og kalles Risperdal. I tilfelle dommedagsprofetene i denne tråden har rett og påstanden om schizofreni er riktig basert på symptomer.

Ikke baser deg på terningspill, du taper uansett. Gå til legen din og bli behandlet på riktig måte.
Sitat av shonny
Har opplevd lignende. Plutselig skjer et lite scenario jeg har drømt eller sett for meg tidligere. Da stopper jeg opp og tenker hvor jeg har sett dette før. Men kommer aldri frem til når eller hvor jeg har dette fra...
Vis hele sitatet...

er ikkje det eit såkalt "deja-vu"? har slik eindel og, prøver alltid å huske tilbake då å se ka som skjer etterpå og "forutse" framtida, har ikkje lykkes hittil.
sorry for litt OT
Sitat av Nike
Jeg har vært hos legen og han sendte meg videre til psykolog, men jeg føler jeg trenger mer enn en psykolog for og få vekk disse tingene.
Vis hele sitatet...
For eksempel random 14-17 åringer med en felles interesse for data?

nFF ER IKKE KVALIFISERT HELSEPERSONELL
Sist endret av froskenfredrik; 27. mai 2008 kl. 21:20.
Sitat av kverulanten
er ikkje det eit såkalt "deja-vu"? har slik eindel og, prøver alltid å huske tilbake då å se ka som skjer etterpå og "forutse" framtida, har ikkje lykkes hittil.
sorry for litt OT
Vis hele sitatet...
Jo mulig det. Men det varer bare et lite sekund. F.eks en person som snur seg, noe jeg vet jeg har sett før... Om du skjønner
wow.

- Sjekk rommet ditt for radioaktivitet.
- Se om den som lager middag hjemme har kjøpt noe lugubert, f.eks sopp fra asiabutikken.
- Kanskje mangler du et vitalt stoff i kroppen?

Etter alle mine medisin/lege kunnskaper tror jeg kanskje du bør ta turen til en eksorist! Det kan være det bor en liten zatan i deg
deja-vu fenomen har jeg titt og ofte, i ikke beruset tilstand også. Selvom det ikke er tema til tråd-starter vil jeg bare bemerke at det visstnok er forskjellige grader av dette også, særlig hyppigheten. Faktisk er disse deja-vu tilfellene såpass hyppige for min del at de begynner å bli særdeles plagsomt. Har også forsøkt å forutse framtida, men det har ikke lykkes helt på lotto-sida. Men til opplysning, så er det ikke bare morsomt disse deja-vu fenomenene. Etter lengre tenketid har jeg nå bestemt meg for å utrede det videre til behandling, men det har ikke vært noen enkel prosess å få forklart meg overfor terapeut, psykiater eller psykolog. I verste tilfelle får jeg aldri oppklart hva som feiler meg, om det feiler meg noe - og med min rushistorikk får jeg ikke engang små morsomme runde blå, grønne, gule eller hvite piller å knaske på. Ikke engang lilla depot xanor, som normalt gis slike som de symptomene jeg har beskrevet for min terapeut. Urettferdig egentlig..
grats med 1000 inlegg, den var bra
Sitat av piuu
wow.

- Sjekk rommet ditt for radioaktivitet.
- Se om den som lager middag hjemme har kjøpt noe lugubert, f.eks sopp fra asiabutikken.
- Kanskje mangler du et vitalt stoff i kroppen?

Etter alle mine medisin/lege kunnskaper tror jeg kanskje du bør ta turen til en eksorist! Det kan være det bor en liten zatan i deg
Vis hele sitatet...
Herregud, fyren spør om råd fordi han går igjennom noe jeg ikke vil tro vi her på nFF kan forstå. Vist du har noe annet en wrøl og komme med speak free, men hold dette inne. Herregud.

Og schizofreni har ukjent årsak til at du får det. Alt du sier her er ingenting med tema.
Sist endret av Pegasus; 27. mai 2008 kl. 21:48.
Sover du lite/dårlig?
Vet ingenting
Shit, har nesten samme greie som deg . Kan holde på helt vanlige ting, særlig har dette skjedd når jeg har vært på soverommet og lagt sammen klær som er vasket. Da får jeg en sånn syyk følelse i kroppen som om at jeg har mareritt i våken tilstand. Jeg ser på en måte marerittene som jeg har hatt oppi gjennom tidene. Skikkelig creepy, og den følelsen gjør at jeg freaker ut. Klarer ikke å tenke på noe annet heller, følelsen er der HELE TIDEN. Det eneste som får meg til å slutte å tenke på det, er enten å gå ut, eller å prate med folk.

Nå har ikke jeg verken schizofreni eller andre problemer psykisk. Men akkurat den følelsen der freaker meg helt ut.
Sist endret av margido; 27. mai 2008 kl. 21:54.
Om du virkelig ser at de brenner/blør og det ser helt ekte ut akkurat som at det faktisk skulle skje, så vil jeg si at du begynner å bli psykotisk, det kan utvikle seg så langt at du faktisk tror at de faktisk er i brann eller blør. Snakker av erfaring her, er innlagt på nps (Nordland psykiatriske sykehus) for øyeblikket
Sitat av Pegasus
Herregud, fyren spør om råd fordi han går igjennom noe jeg ikke vil tro vi her på nFF kan forstå. Vist du har noe annet en wrøl og komme med speak free, men hold dette inne. Herregud.

Og schizofreni har ukjent årsak til at du får det. Alt du sier her er ingenting med tema.
Vis hele sitatet...
Svaret mitt var skrevet med en viss humor. Det må være lov å bruke humor i et offentlig forum - selv om det dreier seg om seriøse emner av ymse karakterer, noe som også trådstartere må være forberedt på.

Det jeg skrev inneholder drøftingsmomenter. Legen har helt sikkert tatt opp noe av det jeg skrev, unnatt eksorsismen min. Feil ernæring kan føre psykiske plager, det kan kanskje trigges av noe en ikke tåler av mat også. At kroppen mangler et stoff, er helt sikkert noe grunnlegendes innenfor en viss lege.

Pegasus; jeg velger å refere til froskenfrediks innlegg om: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78675.
Tørr jeg si at Nike ikke spør om legehjelp. Han spør om noen har opplevd det samme som han.
Han har vært hos legen, han spør om råd. Jeg syntes det er et ganske alvorlig tema og syntes ikke at det er noe vits og ta opp "humor" i alle tråder som vi kommer over.

Jeg forstår at du prøvde og være morsom og ikke mente noe med det. Men tenk hvordan det hadde vært for deg og sitte alene og ikke ville gå ut fordi du ser folk brenne/blød. Da forstår du at du sikkert også hadde hatt lyst og vite om andre som hadde like opplevelser.
Er greit å spøke i de fleste tråder men når det kommer til sånne her tråder uansett hvor mye man har lyst å kødde med den fyren fordi han spør på et offentlig forum så er det noe man ikke burde gjøre men som en over meg spørte, har du en normal døgnrytme? får du i deg nok næring? det har ofte veldig mye å si på psyken
Sitat av Pegasus
Tørr jeg si at Nike ikke spør om legehjelp. Han spør om noen har opplevd det samme som han.
Han har vært hos legen, han spør om råd. Jeg syntes det er et ganske alvorlig tema og syntes ikke at det er noe vits og ta opp "humor" i alle tråder som vi kommer over.

Jeg forstår at du prøvde og være morsom og ikke mente noe med det. Men tenk hvordan det hadde vært for deg og sitte alene og ikke ville gå ut fordi du ser folk brenne/blød. Da forstår du at du sikkert også hadde hatt lyst og vite om andre som hadde like opplevelser.
Vis hele sitatet...

Da spør jeg deg om han er på riktig forum i henhold til disclaimeren du godtok da du registrerte deg? Neppe. Men det gjør så klart ingenting at slike poster forekommer, så langt det kan hjelpe et menneske, er det jo bra.

Videre så skrev han:
"Jeg har vært hos legen og han sendte meg videre til psykolog, men jeg føler jeg trenger mer enn en psykolog for og få vekk disse tingene."

Etter å ha lest en artikkel i magasinet FHM om eksorsisme, tenkte jeg med en gang på dette. I artikkelen kommer det blant annet frem hvor mange mennesker som fått utført dette på seg, og i hvilken grad det hjulpet. Hvor troverdigheten ligger, stiller jeg meg ikke noe krav til.

Det viktigste er jo å få frem mange sider av trådstarters problem. Og da tenker jeg også på; har han først slike visuelle forstyrrelser som brennende og blødende gjenstander, kan han like godt være innenfor et problem av eksorsistisk karakter. Begge dreier seg om det mentale, og hjernens kraftfulle evne til å lyve om øyets sannhet.
Sitat av Pegasus
Schizofreni er vel en mulighet er det ikke? Siden han hallisunerer som det er virkelig med kontroll over kroppen? Men legen ville vel merket det.
Vis hele sitatet...
Du vet vel ikke hva du snakker om.

Schizofreni er ett annet ord for spaltet persnonlighet, og har på ingenmåte noe å gjøre med hallusinasjoner. Er vel kanskje en grunn til at han sendte deg til psykolog hvis du ser folk som brenner og folk som blør. Har selv opplevd hallusinasjoner på dagen i edru tilstand, men aldri folk som blør eller brenner. Og aldri så lenge som 2-3 minutter.=/ Snakk med psykologen om dette, kanskje det finnes en løsning ett sted
ang det med deja-vu.. har slike av og til, men en husker ikkje noe spess, men for et par mnd siden da dette skjedde, husket eg hva som kom til å skje:P
spilte poker og hadde to par på turn, da trigget den og eg viste at han andre var på flushedrag og at den kom på river.. så eg checka bak og flushen traff på river. han checka igjen for å check-raise, men da sa eg ka han hadde og checka bak:P ..var litt skummelt
Sitat av Gromstad2
Du vet vel ikke hva du snakker om.

Schizofreni er ett annet ord for spaltet persnonlighet, og har på ingenmåte noe å gjøre med hallusinasjoner. Er vel kanskje en grunn til at han sendte deg til psykolog hvis du ser folk som brenner og folk som blør. Har selv opplevd hallusinasjoner på dagen i edru tilstand, men aldri folk som blør eller brenner. Og aldri så lenge som 2-3 minutter.=/ Snakk med psykologen om dette, kanskje det finnes en løsning ett sted
Vis hele sitatet...

Wikipedia er ikke altid den "sikreste" siden vettu.

Hallusinasjoner/sansebedrag
Pasienten kan også ha hallusinasjoner og sansebedrag. Dette kan oppstå i alle sansene, og man kan ha sansebedrag i en eller flere sanser samtidig. Det vanligste ved schizofreni er hørselshallusinasjoner, men man kan og se syner, ha smaks- og lukthallusinasjoner eller berøringshallusinasjoner. Kroppslige hallusinasjoner er ikke uvanlig.

- tankeforstyrrelser
- hallusinasjoner
- vrangforestillinger
- uvanlig tale eller oppførsel

Schizofreni er en kompleks sykdom som trolig skyldes både arv og miljø. Også andre elementer ser ut til å ha betydning.

Hallusinasjoner er en av de normale tingene innenfor Schizofreni. Virkelig, lær deg og lese litt lengre før du kommer her og tror du er smart.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Gromstad2
Du vet vel ikke hva du snakker om.

Schizofreni er ett annet ord for spaltet persnonlighet, og har på ingenmåte noe å gjøre med hallusinasjoner. Er vel kanskje en grunn til at han sendte deg til psykolog hvis du ser folk som brenner og folk som blør. Har selv opplevd hallusinasjoner på dagen i edru tilstand, men aldri folk som blør eller brenner. Og aldri så lenge som 2-3 minutter.=/ Snakk med psykologen om dette, kanskje det finnes en løsning ett sted
Vis hele sitatet...
Schizofreni og DID (Disassociative Identity Disorder) er forskjellige sykdommer. Schizofreni har mye mer med hallusinasjoner (eg. høre stemmer, se ting) enn DID som rett og slett er to eller tom. flere forskjellige identiteter i en person.

Hvem vet ikke hva han snakker om, sa du?

Edit; Velkommen til forumet Bateman, og absolutt en bra førstepost!
Sist endret av robhol; 29. mai 2008 kl. 07:27.
Sitat av shonny
Har opplevd lignende. Plutselig skjer et lite scenario jeg har drømt eller sett for meg tidligere. Da stopper jeg opp og tenker hvor jeg har sett dette før. Men kommer aldri frem til når eller hvor jeg har dette fra...
Vis hele sitatet...
Er ikke det Déjà vu?
déjà vu kan vi ikke si er "true" eller "false".

Men jeg vil tro at vist du ser noe, foreksempel la oss si at du ser en person bli påkjørt
.Så har du sett dette før, du føler du har opplevd dette før vil jeg mene at dette er et triks i hode. For du ser så mye på nyhetene, filmer og overalt hver dag.
Og som alle vet er det sånn at vi kobler ofte de mest bizarre ting sammen.
Deja vu betyr jo «Allerede sett».
Følelsen av déjà vu følges av en sterk fornemmelse av gjenkjennelse, og ofte en underlig eller nifs stemning.

Det er bare min mening, men jeg tror ikke déjà vu er like déjà vu som vi tror .
Sist endret av Patrick bateman; 30. mai 2008 kl. 10:04.
"hypnopompic visual night-time hallucinations" - Det er en "sykdom"(om du kan kalle det for det) som gjør at man får REM-hallusinasjoner uten at man går inn i søvnen.

Har lest litt om dette i biologisk psykologi. Det finnes visst medisiner mot det, men har ikke boken her for øyeblikket så husker ikke hva mer det stod. Snakk med legen din, han må da i så fall kunne gi deg medisiner mot det.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av piuu
Svaret mitt var skrevet med en viss humor. Det må være lov å bruke humor i et offentlig forum - selv om det dreier seg om seriøse emner av ymse karakterer, noe som også trådstartere må være forberedt på.

Det jeg skrev inneholder drøftingsmomenter. Legen har helt sikkert tatt opp noe av det jeg skrev, unnatt eksorsismen min. Feil ernæring kan føre psykiske plager, det kan kanskje trigges av noe en ikke tåler av mat også. At kroppen mangler et stoff, er helt sikkert noe grunnlegendes innenfor en viss lege.

Pegasus; jeg velger å refere til froskenfrediks innlegg om: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=78675.
Vis hele sitatet...
Klart det er lov med humor. Når hele posten din er usaklig piss derimot, er det bedre å la være.
Sist endret av robhol; 30. mai 2008 kl. 10:54.
Sitat av Nike
Vist du leser litt nermere så står det at jeg vil vite om noen har hatt samme opplevelser. Og isåfall hvordan de greide og holde ut..

Vist noen har vel gått igjennom det samme som jeg har. Hadde jeg vært intresert i og snakke med de.
Vis hele sitatet...
Her i byen har vi en mann (alkoholiker) som går med navnet "lille-jan". Det sto en 4-siders artikkel om ham i lokalavisen, om hvordan livet hans har vært og hvordan han havnet på skråplanet.

Det du forklarer her er sinnsykt likt det lille-jan har forklart journalisten.
..og han lider av schizofreni.

Jeg anbefaler deg seriøst å prøve ta opp med psykologen at du kan være redd for at du er i et tidlig stadium av schizofreni og at du ønsker at han finner ut om dette stemmer eller ikke.

Lykke til!
Er det bare jeg som synest det hadde vært utrolig fett og lidd av dette?
at det hadde vært fett å lidd av schizofreni?
Sitat av Knowledge
Er det bare jeg som synest det hadde vært utrolig fett og lidd av dette?
Vis hele sitatet...
I starten, hvis det ikke hadde vært alvorlige hallusinasjoner, så.. KANSKJE...

men tenk deg å oppleve å se mennesker dø rundt deg, det gjør garantert noe med psyken din..
Sitat av Knowledge
Er det bare jeg som synest det hadde vært utrolig fett og lidd av dette?
Vis hele sitatet...

tenkte på det jeg og

men det hadde nok ikke vært så fett når jeg først hadde fått det..

edit: quota feil
Sist endret av torby34; 30. mai 2008 kl. 15:14.
Hei

Jeg tror at psykolog er akkurat tingen for deg ! ..
da får du snakket ut om ting, og www.ung.no ...der kan du spør om alt..og de svarer alltid!
Sitat av nidhogg
I starten, hvis det ikke hadde vært alvorlige hallusinasjoner, så.. KANSKJE...

men tenk deg å oppleve å se mennesker dø rundt deg, det gjør garantert noe med psyken din..
Vis hele sitatet...
eh, kamerat, lege nå straks - fort deg
den opplevelsen der kan du fint få i Nigeria, Afghanistan og Mogadishu også har jeg hørt.

Snakker om schizofreni er det en vanskelig sykdom å diagnosere gitt. Tror det handler litt om psykologens kompetanse på fagområdet. Om han etter første gangs visit inni huet ditt griper tak i reseptblokka og skriver ut risperdale kan det være en god ide å konsultere en annen psykolog istedet. Kanskje prøve en psykiater?

Nå vet jeg ikke generellt sett åssen en med schizofreni opplever sine symptomer, men ta for eksempel en amfetaminpsykose som inntreffer under rus. Å skilne forskjell mellom virkelighet og fantasi er så vanskelig at jeg kan love deg det gjør noe med psyken din. Gjør noe med deg fysisk også. Og amfetaminpsykoser kan vare lenge, uten at du merker det!

Alt ettersom grad og styrke på slik psykose og når eller hvor den treffer kan du pent beskrive dette som den berømte steinen som plasker midt i dammen. Vannringene som brer seg fra midten og utover defineres ofte som ringvirkninger. Ringvirkning benyttes normalt i dagligtale negativt om hendelser. Merkelig nok er det usedvanlig sammenlignbart om psykoser også. Det innebærer gjerne negative hendelser.

Det som er "fett" med psykoser, er uten tvil ringvirkningene. Jeg har en teori om hvordan moderne samfunnssyn på konspirasjonsteori ble til, og jeg er en del av teorien! Helt sant, et offer er jeg. Det var jeg som fikk steinen i huet. Dette medførte både bjelleklang og ustabil gange, dobbeltsyn og usammenhengende babling i et kodespråk kun jeg forstår hver fjerde torsdag i jule-uka. Ved disse tider venter jeg på den tredje fredagen i samme uke. Det har noe med ringvirkninger, det er jeg sikker på.

Om du leser dette og forstår ikke det pøkk, eller mener du forstår det men allikevel synes det ikke henger på greip - velkommen til den fantastiske verden kalt psykose, i inngangs-fasen før det virkelig tar av. Vil tippe dette fenomenet ikke er helt uvant for de med schizo eller spaltet personlighetsforstyrrelser eller supermanisk depressivitet eller lignende.

Hele starten på moroa som gjør slike ting så "fett" er nemlig den opplevelsen du har ved at noe skjer som du tror alle ser, men kanskje bare du opplever - uten å ane det?

Forvirret? Det er helt korrekt, det blir du, og no så inni h... Til eksempel tør jeg påstå at trådstarter her er inne i en slik forvirrelsesfase akkurat nå, hvorav skepsis, bekymring og kanskje etterhvert småparanoide tendenser, der troen om at alle prater om deg, ser på deg og "kan lese dine tanker" lusker rundt hjørnet - spesielt med slike opplevelser han deler med oss her. "Fett" for andre å høre, til sammenligning med en konspirasjonsteori - virkelig kjipt for den det gjelder, fortsatt sammenlignbart med en konspirasjonsteori.

Men det er vel litt drøyt å sammenligne konspirasjonsteori med schizofreni - men til psykose er det merkbart sammenlignbart. Kanskje psykosetilstand er en konspirasjon? Det innebærer ihvertfall ringvirkninger, det er jeg sikker på - og tror nok ikke du skal ha for store forventninger til de hallusinasjonene som inntreffer der. Langt fra fett, og om du merker det der og da veit du hva ordet "tar på psyken" betyr.

Et klassisk spøkelseshistorie-ligning kan være at en psykose inntreffer i det du befinner deg mutters alene i huset, det trenger ikke engang være mørkt ute, alt som trenger er at du går litt inn i dine egne tanker. Dette skjer jo ofte når en er alene - forestill deg at du hører en katt som mjauer inn på badet og vil ut. Men du har da for fanden ingen katt? Allikevel hører du den helt ekte - uten tvil, til du åpner opp døra. For hvert skritt du går mot døra så virker det som noe beveger seg i synsfeltet ditt, dette oppdager du ikke akkurat da, men du har oppfattet det. Når du brått åpner døra, kjenner pusten stoppe opp litt, og... puster lettet ut av å oppdage ingen katt på badet. Puh!

Så snur du deg, men hva f... det var da virkelig en katt som smøg seg under sofaen. Og hva er det på teppet, små kattespor?? Våte? På det nyrensa teppet. Fordømte kattejævel, hvis jeg får tak i'n så.. også går det plutselig opp for deg at du er nervøs for ei KATTE! Du stopper opp på vei mot sofaen, småler til skraplatter for deg selv av hele psycho situasjonen, litt tvilende bestemmer du deg endelig for å legge deg ned på alle fire, og en-to-tre SE! Ingen katte! Haha, noe så urkomisk, noe så urteit. Letta som f... legger du deg ned på sofaen, trekker etter pusten, trekker på smilebåndet og blir flau av deg selv for å nesten ha pissa i buksa for ei katte, av alle ting! Haha, haha - phu, ikke så ille dette var det vel?

Nå, neste gang forestiller du deg samme situasjonen, men bytt ut katta med ei lita jente-stemme og skikkelse!

fett og fett fru blom - careful for what you wish for, it may be granted

EDIT:
Om noen skulle se en merkbar sammenligning av gjentagende spøkelseshistorie med mitt tidligere innlegg av plagsom deja-vu, så har dere helt rett. Den "deja-vu" følelsen der er plagsom, spesielt hvis du merker at du har opplevd nøyaktig situasjon før.

Til eksempel kan du benytte deg av spøkelsesligningen til å gjøre opp et bilde av situasjonen.

Greit med en katte, skummelt med ei jente-stemme, på tide å rømme huset hvis den avdøde bestemora til bestekompisen din plutselig skriker og vil ut av badet. Det hadde jeg gjort..
Sist endret av paranoy; 30. mai 2008 kl. 22:58.
Kjempeflott innlegg, paranoy! Som vanlig!

Har selv slitt en del med psykoser, og har en del venner som har kommet seg igjennom helvete, mens noen enda er igjen, og desverre også noen som enda er igjen, men vet det ikke selv. Sistenevnte er garantert det værste tilfellet!

Som jeg har opplevd det, så sier de fleste, som har kommet seg ut av det, at de er glad for at de opplevde psykosens verden, de føler at de har opplevd noe nytt, og lært mer om seg selv.

I alle mine vennes (og mitt) tilfelle, så er det ett voldsomt stort speedbruk som er grunnen til det, eller, ihvertfall utløste det. Etter jeg tok noen mnd pause fra amfetamin, og trappet KRAFTIG ned, så har jeg nesten ingen problemer me det enda. Men jeg bruker og merke at alt er litt "annerledes" når jeg er alene, og "går inn i hodet mitt", som du nevner der. Jeg tenker litt for mye når jeg er alene, og det plager meg. Jeg tror nok jeg kunne blitt helt kvitt dette problemet, hvis jeg bare hadde sluttet og røyke hasj. Jeg byttet ut amfetaminbruken min, med ett ekstemt stort hasjbruk, hver eneste dag, ellers klarer jeg meg dårlig igjennom dagen. Jeg regner nok med at dette er ikke så veldig bra, og det fucker litt med hodet mitt.

Så for og bli helt "frisk", må jeg slutte med det som jeg elsker mest i hele verden. Nemmelig cannabis! Jeg klarer ikke og se for meg at jeg skal få meg en helt vanlig jobb og gjøre "normale ting" (HVA er det?!) istedenfor og røyke meg skeiv for og få dagene til og gå. Jeg er arbeidsledig, sossialn betaler leiligheta, og jeg selger hasj på siden, for og få penger nok.


Noen vil kalle meg snål som ikke slutter og røyker hasj, men da får jeg være snål! For dette er det jeg lever for, kunne ikke tenkt meg noe annet.



Edit: Den beste medisinen for meg, for dette, er og ikke la det plage deg. LE av det! Lar du det plage deg, så blir det bare værre og værre. Men det er jo litt værre, hvis man blir får panikk og tror, ehm jeg mener VET, at det man opplever er SANNHET! The real life!
Det blir så ekte at man ikke engang rekker og tenke om det er sannhet eller ikke. Hvis man f.eks ser en jente som ligger og blør ihjel i veikanten, så klarer man jo selvfølgelig ikke og gå videre og late som ingenting har skjedd.
Jeg har opplevd at medisiner og folk som prøver og hjelpe, hjelper lite. Du må klare og forstå det selv, men andre ting rundt deg kan jo selvfølgelig hjelpe deg på vei.
Jeg innså at jeg var/er litt annerledes oppi topplokket, men what the fuck. Hvis man gå rundt og tenker på at man er ikke som de andre, og missliker det sterkt, så vil det bare bli værre.

Edit2:
Sitat av Xasma
til tider har jeg noe lignende.. Ofte på starten av sommeren, siden jeg da ikke drikker nok (er ikke vant til å måtte drikke så mye på vinteren.) Går alltid bra etter at jeg har fått i meg væske/næring. Prøvd dette, eller går det alltid over? At du er slapp etterpå KAN bare være at du rett og slett blir sliten og lar tankene vandre.

Edit: Spilt mye GTA, og tenker på det?
Vis hele sitatet...
Kult du sku nevne dette Har aldri hørt noen si dette før, men har merket selv at når jeg får i meg lite næring og/eller veske, så kommer det. Bruker enda og ha det sånn etter en helg på fylla, lite vann selvfølgelig, og lite mat siden man springer rundt på fest. Da bruker jeg alltid og bli fuck'd up på søndagen, med (svake, heldigvis) psykoser og greier.
Sist endret av Ftnfw; 31. mai 2008 kl. 22:02.
Fortsettelse:


Edit3:
Jeg regner med at det du skrev om GTA var en spøk, men når jeg leste det, så kom jeg til og tenke på noe. Når jeg har gjort noe over lang tid, som og f.eks spille tekken i 4 timer i strekk, så når jeg skal legge meg om kvelden, så ser jeg tekkenfigurene sloss mot hverandre bak øyenlokkene mine. Er dette noe alle gjør, eller bare de "spesiellt utsatte"? :p

Har opplevd noe artig ang tvspill i psykoser da. Som en gang jeg speeda i en ukes tid, og hadde veldig oppheng på disse ps2boksene, det gikk mye i tekken og need for speed. Etter vi var ferdig og spille tekken, etter ca 2 døgns oppheng, så skrudde vi på tvn. Og hver eneste gang jeg så 2 mennesker møte hverandre, så så det ut som om de skilte seg ut fra alt annet, bakrunnen og alle andre menneskene. Og der satt jeg bare og ventet på at de skulle begynne og sloss, akkurat som tekken.
Døgnet etter så hadde jeg klart og kave meg til en kamerat for og hente 2stk 3mg xanor, som jeg hadde tenkt og lande på. Når jeg kom hjem satte vi på film, skrudde av lyset, og jeg la meg i senga med en flaske saft på nattbordet, 2xanor og en stor yoghurt. Jeg legger en under tunga først, og spiste litt yoghurt, mens jeg gjorde meg klar for og sove en god natts søvn. - Det er alt jeg husker! - Kompisene mine viste jo at jeg var helt på trynet, og i psykoser allerede, så de prøvde og passe litt på meg. De har fortalt meg at de prøvde og nekte meg og spise den siste, men rett etter de sa at jeg ikke skulle ta den, så har jeg hoppet opp på bordet og knasa i meg den siste også. Da brøt helvete løs har jeg fått fortalt meg. Jeg har visstnok sprunget rundt i hele leiligheta og kastet ting rundt meg og i veggene, skrudd på stekeplatene og bare gått der i fra, og når jeg kommer tilbake og ser kompisen min skrur den av, så har jeg kjefta hull i hodet hans, spurt om han har latt den stå på for og lage brann og sånt, men så skrudde han jo den egentlig av, og måtte følge etter meg hele tiden for og passe på at jeg ikke gjør noe alt for dumt. - Så det sier jo litt om hvor gode venner jeg har! -
Ja, det var det jeg pratet om, need for speed. Etter jeg var i full psykose verden, og husket ingenting, så har jeg satt meg forran pcn min, som var avskrudd, og sett på skjermen samtidig som jeg har spilt need for speed med tastaturet. Ropte og gnalt om at jeg kjørte utfor veien, og at jeg ikke klarte den og den banen, osv. Jeg tror nok jeg er bare glad til at jeg ikke husker det, litt av en idiot, hæ? hehe

Forresten, så vokna jeg opp på badegulvet, 1 døgn etter og husket INGENTING. Trodde jeg hadde sovna rett av, men så fant jeg jo ut etterhvert at jeg hang ett døgn bak alle andre.
Sist endret av Ftnfw; 31. mai 2008 kl. 22:58.
Sitat av Knowledge
Er det bare jeg som synest det hadde vært utrolig fett og lidd av dette?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg og! Det høres heftig ut.
pleier ikke å se ting, men jeg får jævlig ofte følelsen av at noen prater til meg når jeg f.eks. sitter på bussen i mine egne tanker og begynner å se meg rundt og ofte blir jeg jævlig usikker på om jeg har sakt noe jeg har tenkt høyt uten å mene det, eller bare tenker det når jeg skal si det og tror jeg har sagt det.

tror søvnmangel her en liten finger med i spillet. fåkke mye mer en 6 timers søvn i døgnet (har problemer med å sove). noe som egentlig er litt dritt når man kommer fra en familie med hjerte problemer og når søvnmangel kan forverre tilstanden.
Hvordan går det med trådstarter?