Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  113 8565
jeg er ikke særlig velartikulert eller flink til å skrive systematiske tekster osv., så tilgi meg dersom jeg skriver litt surrete og usystematisk. jeg ønsker å prate litt om religion og hvorfor jeg ikke tror på det. jeg synes dette er et aktuelt tema nå for tiden. her i skandinavia er vi svært ateistiske. vi er faktisk blant de mest ateistiske landene i hele verden med sverige på topp. jeg har faktisk ikke særlig mye å klage på; jeg blir verken diskriminert eller truet på livet grunnet mitt syn på religion. allikevel så er det slik at andre steder i verden så blir ateister sett ned på og diskriminert. i amerika blir faktisk ateisme sett på som verre enn både scientologi og islam. er du åpen om din ateisme i amerika kan du glemme en karriere innen politikk. er du åpen om din ateisme i amerika kan du forvente mindre jobbmuligheter. er du åpen om din ateisme i amerika kan du til og med forvente problemer med å adoptere barn. alt dette kun fordi du er et rasjonelt og tenkende menneske som tviler på hvorvidt det er lurt å basere sin virkelighetsforståelse på en 2000 år gammel uverifisert myte om en mann med superkrefter som trosset fysikkens lover og atpåtil var Guds sønn.
verden er full av religiøse fanatikere, og Islam er nok den religionen jeg frykter mest. menn flyr fly inn i bygninger og sprenger seg selv på åpen gate fordi de faktisk tror at de på den måten sikrer en spesiell plass i himmelen for seg selv og hele sin familie. i en verden som er rigget med atombomber så føler jeg meg svært utrygg når jeg tenker over det faktum at Islam har så mange troende.

jeg er en ateist.
ateisme = fravær av tro på Gud. det er det eneste det betyr. mange har en tendens til å anta at det ligger mer i begrepet ateisme enn det egentlig gjør. ateisme er ikke en ideologi.


argument 1 - problemet med lidelse og ondskap i en verden som overvåkes av en allmektig og barmhjertig skaper

grunnen til at jeg avfeier ideen om en Gud er ikke like mye vitenskapelig som den er etisk.
jeg finner det rett og slett vanskelig å tro at en allmektig, altvitende og barmhjertig skapning vil la mennesker gå gjennom så mye lidelse som vi gjør. jeg trenger ikke å gå i detalj... bare se på nyhetene. lidelse er overalt. mennesker tar liv av hverandre, mennesker torturerer hverandre, mennesker pines til døde av smertefulle sykdommer...

dette er grunn nok for meg til å ikke tro på Gud
http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/7708169.stm
en 13 år gammel jente som blir steinet til døde fordi hun ble voldtatt av eldre menn og valgte å fortelle om det.

noen sier at smerte og lidelse er Guds måte å teste oss på. jeg kan ikke akseptere en slik tankegang.

Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?
- Epicurus

argument 2 - både bibelen og koranen er fulle av motsigelser og dårlig moral
klipp og lim. religiøse som tror på hellige bøker har en tendens til å forkaste det som ikke passer med vår nåværende forståelse av etikk og vitenskap. bibelen burde i utgangspunktet ha mistet all sin kredibilitet da vi har klart å motbevise at verden ikke er 6000 år gammel og at mennesker ble til via evolusjon gjennom flere millioner år. moderate kristne mener at bibelen fremdeles er flott å ha siden den har slike gullkorn som "elsk din nabo som deg selv".... men la oss for all del ignorerer den delen om at homofile og utro bør steines til døde. fortsatt en skikkelig bra bok å leve livet sitt etter.

poenget mitt er at kristendommen blir mer og mer utvannet etterhvert som tiden går. når man allerede har forkastet såpass mye av boka så har den allerede mistet alt av kredibilitet. når man først har forkastet halvparten hvorfor ikke forkaste resten.

koranen er nok den desidert verste boka, med unntak av det gamle testamentet. mange er av den oppfatning at Islam er en religion som baserer seg på kjærlighet og respekt, og at den rett og slett bare er feiltolket av fanatikere. vel, det blir litt klipp og lim akkurat som i bibelen, bare at i koranen så står det spesifikt at dersom en lov som er gitt av allah er i konflikt med en lov som er gitt tidligere, så er det den nyeste loven som gjelder. de delene i koranen som snakker så varmt om kjærlighet og tolerans er de første lovene som er gitt. etterhvert som man leser videre i boken vil man se at den blir voldligere og mer intolerant etterhvert som den progresserer. muslimene som sprenger seg selv på åpen gate og dreper titalls av uskyldige mennesker har ikke misforstått noe som helst; det står ordrett i koranen at de vil bli belønnet for sine handlinger.



argument 3 - mennesker har lett for å oppleve hallusinasjoner, samt. trekke naive konklusjoner grunnet mangel på kunnskap og forståelse

når våre forfedre tittet opp på nattehimmelen og observerte de skremmende naturkreftene buldre og brake og lyse opp himmelen med sitt elektriske lysshow, så var det logisk å skylde på en ond naturånd av noe slag som var sint. vi visste ikke bedre, og vi hadde heller ikke muligheten til å undersøke fenomenet nærmere, så vi gjorde det vi vanligvis gjør når vi konfronteres med noe vi ikke forstår; vi valgte den enkleste forklaringen.
og dette baserer seg mye på intuisjon. fram til vi fikk muligheten til å undersøke disse fenomenene ved hjelp av mer vitenskapelige metoder, så har vår intuisjon og våre antagelser om verden fra dag 1 vist seg å være helt på jordet.
jeg snakker om den samme intuisjonen som mange støtter seg på når de ser på dette utrolige universet og bastant konkluderer med at det MÅ være en intelligent designer av noe slag.

og angående hallusinasjoner så kan denne artikkelen være interessant: http://en.wikipedia.org/wiki/God_helmet



hvorfor er det tabu å kritisere religion?

dersom man diskutererer et hvilket som helst annet emne kreves det at du som person er istand til å backe opp dine påstander, enten dette gjelder emner som geografi, biologi eller historie.
men når samtalen handler om religion, så kan man påstå nesten hva som helst uten et eneste snev av bevis. man trenger bare å si det magiske ordet TRO, og plutselig er man er immun mot all kritikk, og det forventes at alle og enhver respekterer hva nå enn du måtte påstå.

dersom en person påstår at the holocaust aldri hendte, så vil folk umiddelbart kreve bevis for en slik påstand, og dersom personen ikke har noen annen begrunnelse enn tro, så vil personen straks bli latterliggjort. en slik holdning har vi ikke til religiøse påstander. hvorfor ikke?


ålreit, vi skjønner, men kan ikke folk bare få tro på hva de vil dersom det bidrar til en lettere hverdag?

jeg tror ikke det. sam harris, forfatter av the end of faith, argumenterer for at religiøs moderasjon bidrar til å skape et dekke for de religiøse fanatikerne ved å gjøre kritikk av religion et tabu.
jeg vil beskrive religiøs moderasjon slik:
'du skal få lov til å ha din tro, og så lenge du oppfører deg pent så skal vi ikke kritisere deg' - en slik tankegang gjør ikke tingene noe lettere. vi må begynne å kritisere religion og kreve bevis for påstandene folk kommer med. kun på den måten kan vi bli kvitt religiøse fanatikere og fundamentalister.
jeg er enig med sam harris på denne, og jeg er redd for at de fleste av oss er for dårlige til å kritisere religion.


ateisme og etikk

mange religiøse ser ut til å være av den oppfatning at religion har monopol på moral. så hvor kan en ateist få moral fra?

compassion is the basis of morality
- arthur schopenhauer

empati og forståelse er noe de fleste oppegående mennesker har, enten de er religiøse eller ikke. de fleste av oss bryr oss, enten vi vil eller ikke.
og vi vil alle bo i et så trygt samfunn som mulig. vi vil at våre barn og våre nære skal vernes mot farer. det er derfor i vår egen og samfunnets interesse at vi oppfører oss bra. kort sagt, smiler du til verden så smiler mest sannsynlig verden til deg. å oppføre seg pent er lurt.
det er klart at samfunn kan fungere flott uten altfor mye religion. vi i skandinavia er selvfølgelig et prakteksemplar i forhold til andre land. bare sjekk statistikken

- det virker som du fremmer militant ateisme. skal vi liksom forby religion nå?
nei, vi har ikke lover mot holocaust nektere. det jeg ønsker er at vi som et samfunn kultiverer en mer kritisk holdning til religiøse påstander.


mennesket - et vesen på søken etter mening

understand man is not a machine,
he needs a surface and a purpose and a reason for being

- vinnie paz i låta death messiah

viktor frankl, en jødisk psykolog som var fanget i konsentrasjonsleir og overlevde the holocaust, har formulert en hypotese om at det som virkelig driver oss mennesker er en vilje til mening. jeg er nokså enig med frankl, og jeg tror at de fleste mennesker har et behov for en mening med tilværelsen. når religion ikke lenger er i stand til å servere disse svarene på sølvfat, så kan folk lett føle seg litt engstelige. de fleste klarer seg fint uten religion, men noen av oss opplever det vi populært kaller eksistensiell angst. når man ikke lenger har objektive verdier å lene seg på er veien til nihilisme kort.
(nihilisme - fornekter alle verdier og moralske sannheter og ser på livet som fullstendig meningsløst. nihilisme blir som oftest sett på som utelukkende negativt.)
filosofen friedrich nietzsche mente at nihilisme var en nødvendig og nyttig prosess; etter at man har blitt kvitt alle illusjoner påbrakt av religion, så er man endelig fri til å skape sine egne verdier.
med andre ord, man er fri til å skape sin egen mening med livet. anbefaler alle å lese litt eksistensialist filosofi, enten det er sartre, camus eller nietzsche.

vår frykt for døden
en av grunnene til at vi er religiøse er nok fordi vi er redde for døden. det sies at mennesket er det eneste dyret som vet det skal dø, og dette er nok utvilsomt en stor kilde til engstelse for en del mennesker. dersom det ikke skulle være bevissthet etter døden, hva er det da å frykte? mest sannsynlig vil du ikke være istand til å tenke "pokker, nå er jeg død. dette suger". du kommer altså ikke til å være istand til å føle noe smerte eller noe lengsel etter livet fordi du ikke er istand til å tenke - du eksisterer ikke. så det er simpelten ingenting å frykte.

death is nothing to us

- epicurus

og til slutt vil jeg henvise til denne artikkelen skrevet av sam harris:
http://newsweek.washingtonpost.com/o...t_faith_1.html
Argumentene dine forklarer ikke helt hvorfor du er ateist, de forklarer hvorfor du ikke er kristen/muslim.
En skaper trenger nødvendingvis ikke være snill.
Og fordi mennesker lett innbiller seg ting og søker mening i en meningsløs tilværelse, betyr vel det ikke at det ikke finnes noe overnaturlig?
Sitat av torla Vis innlegg
Argumentene dine forklarer ikke helt hvorfor du er ateist, de forklarer hvorfor du ikke er kristen/muslim.
En skaper trenger nødvendingvis ikke være snill.
Og fordi mennesker lett innbiller seg ting og søker mening i en meningsløs tilværelse, betyr vel det ikke at det ikke finnes noe overnaturlig?
Vis hele sitatet...
Her må man passe på begreper. En ateist er etter den ordinære definisjonen en gudsfornekter (dictionary.com og ordbok.no). Man benekter altså at det finnes ett eller flere gudommelige vesener. En ateist kan derfor likevel tro på noe overnaturlig, som for eksempel gjenferd.

Personlig føler jeg at en ateist er like ensrettet som en troende. Man insisterer på at man har rett, uten å kunne bevise noe som helst (selv om ateister i stor grad kan argumentere med grunnlag i vitenskap, noe religiøse utrolig nok har en svak evne til å kunne gjøre). Personlig er jeg agnostiker da jeg mener mennesket ikke er i stand til å bevise/motbevise det oversanselige, selv om det er høy sannsynlighet for at en gud (eller flere) ikke eksisterer.
Sist endret av Marken; 26. august 2009 kl. 08:11.
I like turtles
Skyfex's Avatar
isak: Virker som du glemte det viktigste argumentet etter min mening. At det finnes hundrevis av religioner, hvor alle tror like intenst på sin tro. Hvis man virkelig tar dette inn over seg, er den åpenbare konsekvensen at enten alle (absurd) eller ingen har rett. Hvis man også tar hensyn til at de aller fleste har religionen til foreldrene sine eller andre i sin sosiale omkrets, og at ingen plutselig har begynt å tro på en religion de ikke har hørt om, så må man konkludere med at tro er et sosialt fenomen, og ikke noe som har noe relasjon til virkeligheten.

Det livssynet jeg ender opp etter den tankerekken er at det ikke er umulig at det finnes et spirituelt aspekt av virkeligheten vår, men at det rett og slett er umulig å vite hva dette spirituelle er. Og det man må handle etter i den virkelige verden (utenfor filosofiske, hypotetisk tenking og diskusjon) er det som kan bevises.

Jeg har også andre grunner til å tro at det er umulig å vite om verden er spirituell. Det finnes mange argumenter for at man ikke kan vite hva som skjer etter at man dør (gidder ikke gå inn på det nå). Og siden det som skjer etter døden nødvendigvis har med spiritualitet å gjøre (med mindre spiritualitet ikke finnes), så kan man forstå at man ikke kan vite hva det spirituelle aspektet av universet er.

Man kan godt tro på noe. Og man kan gjerne for min del ha harmløse ritualer som baserer seg på denne troen. Ritualer, spesielt overgangsritualer, kan være flott og kanskje nødvendig. Men man bør aldri handle i alvorlige situasjoner etter denne troen.
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Vis hele sitatet...
Fordi om man er ateist så kan man som kjent ikke elske de rundt seg eller føle kjærlighet.

Eneste grunnen til at du forstår at det å steine mennesker er galt er fordi det kan tolkes slikt ut fra bibelen? Nei, vent, det står jo i Det nye testamentet at dette er greit.
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Vis hele sitatet...
Ateister har familie, etikk og moral. Ateister elsker seg selv like mye som en kristen, men en ateist tror rett og slett ikke på gud. Jeg er ateist, har selv familie, jeg har etikk og moral. Men jeg blir irritert av folk som mener at vi ateister er dårligere enn de kristne fordi vi ikke tror på noe vi ikke har sett. Svake mennesker trenger en "gud" de trenger en grunn for å stå opp, det er iallefall min mening.
Alle og enhver tror på et eller annet. Noen tror på usannsynlige ting i den forstanden vi kan forstå ting, mens andre tror på sannsynlige ting i den forstanden vi forstår ting. Det er faktisk ikke noe vanskeligere enn det...
Sitat av Athleon Vis innlegg
Alle og enhver tror på et eller annet. Noen tror på usannsynlige ting i den forstanden vi kan forstå ting, mens andre tror på sannsynlige ting i den forstanden vi forstår ting. Det er faktisk ikke noe vanskeligere enn det...
Vis hele sitatet...
ALLE tror ikke på noe nei. Jeg har ingen tro på noen type gud, det er bare slikt. Det er en ateist, jeg tror heller at vi kommer fra aper. Men det er ikke en tro, som religion.
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Vis hele sitatet...
Slik du ordlegger deg (som er en typisk kristen ting å si), får kristne til å fremstå som grunnleggerne av moral og etikk, selve forbildet for alle mennesker. Det er sjøsprøyt fra ende til annen. Dere har tatt noe så jordnært og vanlig, og kaller det deres eget. Snakker vi egoisme?

Om du tar en titt på historien til religionen din, vil du finne så mye ugress at dere i realiteten burde grave dere ned med sannheten og aldri nevne det igjen.

Jeg blir direkte kvalm av kristne bedrevitere som i hver eneste setting skal fremstå som bedre mennesker enn andre, når dere i realiteten er nøyaktig like gode.

Jeg er overhodet ikke kristen, min familie er ikke det, mine barn skal ikke læres i det, and so on. Men jeg har fortsatt jobb, en kjærlig familie, haugevis med venner, masse opplevelser, minner, gode stunder...osv. Og om du ser rundt deg, klarer folk seg helt fint uten din "tro".

Slutt og hev dere over alle andre, slutt å eksludere mennesker i samfunnet, slutt å sett folk i bås. Dere er IKKE feilfrie, get over with it.
Sist endret av tafsern; 26. august 2009 kl. 11:06.
Sitat av Apu Vis innlegg
ALLE tror ikke på noe nei. Jeg har ingen tro på noen type gud, det er bare slikt. Det er en ateist, jeg tror heller at vi kommer fra aper. Men det er ikke en tro, som religion.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri sagt at du har en tro i form av religion. Likevel tror du på noe. Du sier det selv der. Rart at nesten alle mennesker sliter med å godta det...
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg har heller aldri sagt at du har en tro i form av religion. Likevel tror du på noe. Du sier det selv der. Rart at nesten alle mennesker sliter med å godta det...
Vis hele sitatet...
Utrolig hjernedød uttalelse! Hva slags forutsetning har du for å si noe sånt?
Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?

Jeg tror f.eks ikke på the big bang. Jeg avviser ikke at det kan ha skjedd, men før jeg vet helt sikkert velger jeg og ikke tro.. Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå?

Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Vis hele sitatet...
Vi som er ateister syns bæsj er ekkelt. Hvis du liker å spise bæsj, javel, være kristen...

Ser du hvor dum kommentaren din var nå?
Sist endret av fetter; 26. august 2009 kl. 11:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fetter Vis innlegg
Utrolig hjernedød uttalelse! Hva slags forutsetning har du for å si noe sånt?
Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?

Jeg tror f.eks ikke på the big bang. Jeg avviser ikke at det kan ha skjedd, men før jeg vet helt sikkert velger jeg og ikke tro.. Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå
Vis hele sitatet...
Du påstår at min uttalelse er hjernedød. Da TROR du at den er det også fordi man kan ikke vite noen ting for sikkert. Tenk før du svarer nå.
muslimene som sprenger seg selv på åpen gate og dreper titalls av uskyldige mennesker har ikke misforstått noe som helst; det står ordrett i koranen at de vil bli belønnet for sine handlinger.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har misforstått veldig mye.
I og med du vet så mye om hva som står i koranen og hvordan den utbygger seg, kan du vel si noe om hva som skjer om du begår selvmord? - Det blir hvertfall ingen belønninger.
Sitat av fetter Vis innlegg
Vi som er ateister syns bæsj er ekkelt. Hvis du liker å spise bæsj, javel, være kristen...

Ser du hvor dum kommentaren din var nå?
Vis hele sitatet...
Helt idiotisk innlegg Fetter.
Jeg sier heller, er du kristen? Fint, det bryr meg ikke.



Tro det du vil, om du vil tro på en ku gjør det! Hvem er vi til å dømme hva folk skal tro på?
Det er ikke snakk om å tro eller ikke tro, men til hvilken grad du tror. på hva nå enn det skulle være.
Sitat av snox Vis innlegg
Det er ikke snakk om å tro eller ikke tro, men til hvilken grad du tror. på hva nå enn det skulle være.
Vis hele sitatet...
Takk. Endelig en som forstår.
Vil bare si at innlegget mitt IKKE var ment direkte til TempoGigante...men mer et generelt syn på kristendommen.
Sitat av fetter Vis innlegg
Utrolig hjernedød uttalelse! Hva slags forutsetning har du for å si noe sånt?
Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?

Jeg tror f.eks ikke på the big bang. Jeg avviser ikke at det kan ha skjedd, men før jeg vet helt sikkert velger jeg og ikke tro.. Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå?
Vis hele sitatet...
Om du er slik du beskriver,er du agnostiker. Altså du vet ikke om det er noe eller ikke, men ateist er noe helt annet.
Sitat av fetter Vis innlegg
Vi som er ateister syns bæsj er ekkelt. Hvis du liker å spise bæsj, javel, være kristen...

Ser du hvor dum kommentaren din var nå?
Vis hele sitatet...
Den var "dum", men du toppet jaggu den med en enda dummere en?
Det er ingenting her som ikke har blitt diskutert tusen ganger tidligere, og noen enighet kan man uansett se langt etter. Føler førstepost hører mer hjemme i en blogg enn her.

På den annen side, åtte hundre innlegg.
Sist endret av Snillorg; 26. august 2009 kl. 13:25.
Problemet er vel ikke religion, problemet er at alle skal ha rett. Og det gjelder for alle mennesker uansett om man tror eller ikke tror. F.eks er dere ateister ofte like gale som mange religiøse når det kommer til å forklare hvorfor akkurat deres mangel på tro er det riktige og alle religioner er feil. Hva er forskjellen? Dere tror fortsatt på vitenskapen? Det er jo også en slags tro, greit nok at den ofte kan backes opp med fakta, men om du ikke har observert fakta selv så gjør man ikke annet enn å tro på en eller annen teori som en eller flere mennesker har snekkret i sammen. Jeg mener, så lenge man ikke har direkte erfaring og kan bekrefte det på egenhånd, så lener man seg fortsatt på en tro, enten den kommer ifra bibelen eller discovery channel. Så hvor går skillet? Man har religiøse fanatikere, man har ateister som er fanatikere og man har fanatiske vitenskapsmenn/kvinner. Alle ønsker å fremme sitt ego, alle ønsker å ha rett.. Er det virkelig så rart at det er krig og elendighet i verden?

Så til alle dere som hater kristendommen, islam, jødedommen, hinduismen, buddhismen, ateismen, vitenskapen etc. Hvorfor gidder dere? Føles det godt å trakke på alt og alle som ikke tenker det samme som deg? Det spiller ingen rolle hva man kaller seg eller hvilken form for tro/ikke tro man velger å identifisere seg med. Om du går til angrep på alle andre som ikke har de sammen verdiene som deg selv er du en del av problemet.

Det er ikke religion eller mangel på religion som er årsaken til så mye onskap, men det menneskelige ego som absolutt alltid skal ha rett og som trakker på alle andre for å fremme sitt synspunkt.

Det er hva jeg tror.
Sist endret av serpentine; 26. august 2009 kl. 13:38.
Sitat av Apu Vis innlegg
Om du er slik du beskriver,er du agnostiker. Altså du vet ikke om det er noe eller ikke, men ateist er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Feil. Han sa spesifikt at han ikke tror på gud; og det er definisjonen på en ateist. Han sa også at han ikke vet og det er definisjonen på en agnostisker. Han er altså en agnostisk ateist. Det går ann å være en kristen agnostiker også. (en som tror på gud men sier at han ikke vet).

Personlig synes jeg det er rart å tro på noe en ikke vet. Jeg forstår at alle - også i ikke-religiøse spørsmål, "tror" på noe de ikke kan belegge en viten for. Uten en tro, eller en slags "tentativ aksept om at slik er ting uten at jeg vet helt hva eller hvorfor", men det later for meg mest til å være utifra en livsnødvendighet. Å tro på gud framstår ikke for meg som livsnødvendig (med mindre noen kunne bevise ham) og derfor meningsløst.
Sitat av serpentine Vis innlegg
Det er ikke religion eller mangel på religion som er årsaken til så mye onskap, men det menneskelige ego som absolutt alltid skal ha rett og som trakker på alle andre for å fremme sitt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i veldig mye du sier, men denne her ble for drøyt. Det fins religioner som sier at noen mennesker er bedre enn andre, og om man følger denne religion så har man ikke særlig annet valg enn å være ond mot en person som religionen sier er mindre verdt. Trist, men sant. Uansett så kan man jo si at dette også er menneskeskapt etter som det er vi som har skrevet disse reglene.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg ser du trekker frem at det er tabu å kritisere religion. Jeg tror det varierer litt fra hvor en bor. Bor en i bibelbeltet på vestlandet/sørlandet er det tabu. Men jeg er av den oppfatningen at det gjerne er mer tabu å snakke om hvorfor noen tror. Altså på det nivået en blir aktiv i trossamfunn. Gå i kirke, be daglig osv. Men det kan hende det er slik da en får flere kritiske spørsmål rundt livssyn hvis en bygger mye av livet sitt rundt det. Ateister og agnostikere har ikke noen særlig organisasjon å gå til, og det strider gjerne mot synet deres at de skal måtte være medlem i noen organisasjon, og derfor får vi færre fanatiske ateister enn hva som finnes av fanatiske religiøse. Og derfor er det lettere å kritisere religiøse. Da var degrisjonen min over
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg er enig i veldig mye du sier, men denne her ble for drøyt. Det fins religioner som sier at noen mennesker er bedre enn andre, og om man følger denne religion så har man ikke særlig annet valg enn å være ond mot en person som religionen sier er mindre verdt. Trist, men sant. Uansett så kan man jo si at dette også er menneskeskapt etter som det er vi som har skrevet disse reglene.
Vis hele sitatet...
Joda, er med på den. Men man har da alltid ett valg, om noen forteller deg at du skal være ond mot andre, så MÅ man ikke være det. Så er det virkelig religionen sin feil, eller er det mennesket? Kanskje er det begge deler..
Sitat av fetter Vis innlegg
Utrolig hjernedød uttalelse! Hva slags forutsetning har du for å si noe sånt?
Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?

Jeg tror f.eks ikke på the big bang. Jeg avviser ikke at det kan ha skjedd, men før jeg vet helt sikkert velger jeg og ikke tro.. Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå
Vis hele sitatet...
Innledningsvis vil jeg bare informere om at innlegget mitt ikke er direkte rettet mot deg, dette til tross for at det kan virke slik. Jeg føler bare for å kommentere deg akkuratt nå, fordi refleksjonsnivået ditt ser ut til å være såppass labert.

For å sitere ditt første avsnitt:
"Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?"
Du fremstiller seg selv altså som en agnostisker, noe jeg verken kan klarere eller avklarere ut i fra dette innlegget alene. Merkelig.

Videre skriver du følgende:
"Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå"
Faktisk, så er dette rimelig vanskelig å forstå. Alle mennsker tror til enhver tid, ikke nødvendigivis på religiøse ting, slik som Athleon så fint forklarte, men igjen: Alle tror.

Både i måten man samhandler, trekker sluttninger, handler etter sannsynlighet o.l. handler om å tro. Det kan være så enkelt som at du tror at du gjør det rette for deg. Hvilke parti stemmer du f.eks? Stemmer du det partiet fordi du vet at det vil være best for velferdsstaten? Fordi du vet at det lønner seg rent økonomisk? Nei, du tror, og du handler deretter.

Nå til høsten kommer jeg til å stemme et borgelig parti, ikke fordi jeg med 100% sikkerhet vet at stemmen min går til det bedre, men fordi jeg tror at de kommer til å passe bedre inn i dagens samfunn. Jeg tror at en bedre infrastruktur vil hjelpe oss i fremtiden, om det enn koster endel penger nå. Så i mine øyne er det en prislapp verdt og betale.

Et menneske som ikke tror - i det hele tatt - vil i min teori ikke eksistere. En eksistens baserer ikke alt en gjør og tenker på vitenskapelig forskning, så komplekse og fulle av informasjon er vi ikke. Du ser faktisk ut til å tilegne deg egenskaper fra en datamaskin, eller et program: som kun gjør det den blir fortalt, ingen ting annet. Om du enn ikke tror på "The Big Bang", så er det alltid noe man tror på.

Om ikke annet: Så tror du at du ikke tror på noe. Jeg kan med sikkerhet si at du tror du vet noe, som ikke stemmer.
Sist endret av Restyle; 26. august 2009 kl. 13:56.
Sitat av Marken Vis innlegg
Her må man passe på begreper. En ateist er etter den ordinære definisjonen en gudsfornekter (dictionary.com og ordbok.no). Man benekter altså at det finnes ett eller flere gudommelige vesener. En ateist kan derfor likevel tro på noe overnaturlig, som for eksempel gjenferd.

Personlig føler jeg at en ateist er like ensrettet som en troende. Man insisterer på at man har rett, uten å kunne bevise noe som helst (selv om ateister i stor grad kan argumentere med grunnlag i vitenskap, noe religiøse utrolig nok har en svak evne til å kunne gjøre). Personlig er jeg agnostiker da jeg mener mennesket ikke er i stand til å bevise/motbevise det oversanselige, selv om det er høy sannsynlighet for at en gud (eller flere) ikke eksisterer.
Vis hele sitatet...
De aller fleste ateister er svake ateister, og dermed også agnostikere. Selv Richard Dawkins holder seg for god til å definere seg som sterk ateist. Ateisme betyr bare fravær av gudstro, altså man tror at det ikke finnes en gud, man vet det ikke.
Fett nok å väre ateist. Men du angriper mest religionene kristendom og Islam og dets hellige böker - snarere enn "Gud" og Gudebegrepet i dets myriader av forskjellige tolkninger og meninger.

Personlig er jeg ikke så veldig interresert i å putte meg selv i den ene eller andre båsen. Men jeg har ingen problemer med å ha en oppegående samtale med noen som velger å bruke ordet Gud (eller ateist for den del). Ordet Gud finnes i filosofien med mange forskjellige meninger. Personlig er jeg en stor fan av filosofen Spinoza - en etter min mening svärt religiös mann, som brukte ordet Gud flittig i sin filosofi. Vår norske filosof Arne Näss er også en spinozist, som elsket Spinoza og hans filosofi. Arne Näss karakteriserer seg selv derimot som ateist. Ikke fordi han er imot Spinozas filosofi, men fordi han mener at Spinozas gudebegrep ikke egentlig er et Gudebegrep (jeg er uenig.. men nok om det).

jeg er enig med deg i at religion kan före til mye dritt for samfunnet og dets forvirrede sjeler. Samtidig er det åpenbart at det motsatte kan väre tilfelle også. Jeg har truffet mange mennesker som sier dem hörer til en spesiell religion, og som viser seg å väre svärt reflektert oppegående og ikke minst lykkelige mennesker (hva er vel en höyere mening med livet enn å väre lykkelig?). Organisert ateisme og ateistisk "misjonering", til forveksling lik religion (som dem man har sett i gamle kommuniststater) er ikke akkurat fri for dritt den heller. Men det betyr ikke at jeg dermed dömmer alle ateister som massemordere osv (en slutning trådstarter synes å dra om f.eks Íslam).

...

Om man velger å kalle seg ateist eller om man velger å höre til en religion bryr jeg meg egentlig svärt lite om.


Det som derimot er å trakte etter (i mine öyne) er sann religiösitet. Med dette mener jeg å åpne öynene for livets fantastiske mysterium. Hvert åndedrag man tar er ett mysterium og fantastisk. At vi er materie som går rundt på en svevende klinkekule og har evne til å tenke og reflektere er utrolig. Å leve religiöst mener jeg å innse at livet er hellig (i mangel på mer nöytralt ladede ord) - å närme seg dette. Dette fantastiske det er å leve.

Så kall deg gjerne Ateist. Fornekt gjerne ordet Gud i alle dets myriader av meninger. Men pröv å närme deg det sanne religiöse (som definert over)likevel. Gjör man det så kan hende man faktisk vil identifisere seg med noen mennesker som kaller verden Guds skaperverk... Og istedet for å föle det vrenge seg av motvilje så kan man kanskje forstå hva som menes bak ordene og väre venner likevel

hehe..

Jeg blir litt forundret over at det kan virke som at man tro...på noe. Man ...kalle seg noe. man virkelig det?

Jeg er ingenting. Jeg er ikke ateist, jeg er ikke kristen, jeg er ikke agnostiker, jeg er ikke...noe annet enn meg selv. Jeg står opp, går på jobb/skole, spiser og legger meg. Jeg er et menneske, og jeg har min tid på denne kloden før livet, som med alt annet, forsvinner. Det er naturlig.

Er det bare jeg som ikke tror på noe, som velger å ikke kalle meg noe annet enn et menneske? Er enkelte så opphengt i det å tro, i sin tro, at man ser ned på mennesker som ikke gjør dette?

Jeg har hørt så ofte "tror du ikke på noe!?".. og folk blir ofte lettere sjokket over at jeg faktisk ikke tror på noe som helst. Jeg er meg. That's it.
Sitat av serpentine Vis innlegg
Joda, er med på den. Men man har da alltid ett valg, om noen forteller deg at du skal være ond mot andre, så MÅ man ikke være det. Så er det virkelig religionen sin feil, eller er det mennesket? Kanskje er det begge deler..
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har alle et valg, men det finnes de menneskene som ikke klarer å ta et valg selv. Som oftest er disse religiøse i en eller annen form ettersom de mest sannsynlig har blitt født inn i religiøs familie. På denne måten får du vite at om de ikke gjør som deres religioner sier så får de et dårlig liv osv. Dette kommer jo an på hva de forskjellige sier. Dessverre klarer ikke så mange å gå utenom dette og ta et eget valg.

Så ja, begge deler er skyld i det, men først og fremst mennesket ettersom vi skapte alle verdens religioner.

Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg har hørt så ofte "tror du ikke på noe!?".. og folk blir ofte lettere sjokket over at jeg faktisk ikke tror på noe som helst. Jeg er meg. That's it.
Vis hele sitatet...
Du tror på deg selv med andre ord. Dette burde da andre medmennesker forstå er en helt naturlig ting. Personlig tror jeg at vi ikke kan vite noen ting for sikkert. Dette kan kun være en illusjon for alt vi vet, men jeg velger å leve "livet" slik vi kjenner det og slik vi oppfatter det. Man vil jo ikke bli gal i hodet heller. Akkurat nå kan jeg føle noe, men dette er 100% sikkert vet jeg ikke, likevel liker jeg følelsen så derfor fornekter jeg den ikke heller.

Vær deg selv og nyt det så lenge det varer.
Sist endret av Athleon; 26. august 2009 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TempoGigante Vis innlegg
Kristendommen idag lærer deg om å elske degselv og han vedsiden av deg. Den lærer deg om familie, etikk og moral. Hvis du syns det her er dårlige verdier, javel, vær ateist.
Vis hele sitatet...
Det er verdier vi burde ha. Uansett om man er religiøs eller ikke.

Fikk etpar forkynnere på døra for 1 års tid siden. Så MÅTTE jeg jo bare diskutere med dem. Til slutt kom de frem til grunnen til at jeg ikke er kristen måtte jo være pga. alle krigene (med tanke på at mange kriger begynner med religiøse konflikter), og at det står jo ikke i bibelen at vi skal sloss for å gjøre alle kristne! (eller av andre grunner)h

Joda, greit nok det, sier jeg. Men alvorlig talt. Er din tro det eneste som får deg til å oppføre deg som et godt menneske?

Da holdt de kjeft og sa takk for seg. Religion er gammeldags, i vanskelige tider kan jeg forsåvidt forstå at det er godt å ha "noe/noen" å støtte seg til.

Religion betyr bråk. Og burde vært ulovlig på våres vakre planet
Sitat av Apu Vis innlegg
Om du er slik du beskriver,er du agnostiker. Altså du vet ikke om det er noe eller ikke, men ateist er noe helt annet.
Vis hele sitatet...
Hva var poenget ditt? Jeg påstod aldri at jeg var ateist! Jeg prøvde bare å få frem at jeg ikke tror på noe som helst!

Sitat av Athleon Vis innlegg
Du påstår at min uttalelse er hjernedød. Da TROR du at den er det også fordi man kan ikke vite noen ting for sikkert. Tenk før du svarer nå.
Vis hele sitatet...
Hva vil du frem til? Mitt poeng er bare at jeg må ikke ta et standpunkt!

Alt kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet "tro", men å si at jeg "tror" fordi jeg ikke vet, mener jeg blir feil! Jeg tror på masse rart i denne verden (godtar), men det betyr ikke at jeg har en tro! Jeg har rett og slett ingen formening om hvordan denne verden ble til, og komfortabel med det!
Sist endret av fetter; 26. august 2009 kl. 15:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
De aller fleste ateister er svake ateister, og dermed også agnostikere. Selv Richard Dawkins holder seg for god til å definere seg som sterk ateist. Ateisme betyr bare fravær av gudstro, altså man tror at det ikke finnes en gud, man vet det ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke ifølge definisjonene jeg viste og refererte til i mitt innlegg.
Ordbok.no: "tro som går ut på at det ikke fins noen (personlig) gud, gudsfornektelse"

dictionary.com: "a person who denies or disbelieves the existence of a supreme being or beings." - "An atheist is one who denies the existence of a deity or of divine beings."

Jeg vil si at benektelse er et ganske sentralt stikkord. En ateist er altså overbevist om at det ikke eksisterer høyere makter. Likevel er det som du sier lite som er sort/hvitt når det kommer til tro. Det finnes jo også de som anser seg selv som kristne som ikke tror på Gud.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Den var "dum", men du toppet jaggu den med en enda dummere en?
Vis hele sitatet...
Ja det var jo liksom hele poenget da. Hadde liksom mistet litt futten om jeg hadde kommet med en uttalelse som faktisk stemte?
Sitat av tafsern Vis innlegg
Jeg blir litt forundret over at det kan virke som at man tro...på noe. Man ...kalle seg noe. man virkelig det?

Jeg er ingenting. Jeg er ikke ateist, jeg er ikke kristen, jeg er ikke agnostiker, jeg er ikke...noe annet enn meg selv. Jeg står opp, går på jobb/skole, spiser og legger meg. Jeg er et menneske, og jeg har min tid på denne kloden før livet, som med alt annet, forsvinner. Det er naturlig.

Er det bare jeg som ikke tror på noe, som velger å ikke kalle meg noe annet enn et menneske? Er enkelte så opphengt i det å tro, i sin tro, at man ser ned på mennesker som ikke gjør dette?

Jeg har hørt så ofte "tror du ikke på noe!?".. og folk blir ofte lettere sjokket over at jeg faktisk ikke tror på noe som helst. Jeg er meg. That's it.
Vis hele sitatet...
Jeg synes dette er forsøk på en slags naiv superydmykhet som egentlig ikke har noe for seg.

I teksten tror du på flere ting. Du tror eksplisitt på at livet ditt på denne kloden "vil forsvinne som med alt annet" (hvordan vet du det? hva om du egentlig ikke kan dø? hva om du går over til noe annet?).

Det jeg mest bet merke i er at du også tror på det menneskelige språket (siden du bruker det til å kommunisere). Språk i seg selv er en forenkling og systematisering av verden. Definisjonen på en ateist er "en som ikke tror" og når du sier at du ikke bare ikke tror, men ikke tror på noe som helst så passer du denne språklige definisjonen perfekt. Om du mener at denne definisjonen medbringer seg andre ting (at *hvis* du er en ateist så *bør* du oppføre deg slik og slik som f.eks være medlem av humanetisk forbund eller kritisere kirken ved enhver anledning) så er det en feilslutning fra din side, som jo ikke er nødvendig.

Hadde jeg fulgt samme holdning som deg kunne jeg poengtert at du kaller deg selv "menneske". Hvorfor *må* du kalle deg menneske? Kunne du ikke kalt deg et tenkende vesen? Eller bare en tanke? Hvorfor kategorisere lissom?
Sitat av Athleon Vis innlegg
Du tror på deg selv med andre ord. Dette burde da andre medmennesker forstå er en helt naturlig ting. Personlig tror jeg at vi ikke kan vite noen ting for sikkert. Dette kan kun være en illusjon for alt vi vet, men jeg velger å leve "livet" slik vi kjenner det og slik vi oppfatter det. Man vil jo ikke bli gal i hodet heller. Akkurat nå kan jeg føle noe, men dette er 100% sikkert vet jeg ikke, likevel liker jeg følelsen så derfor fornekter jeg den ikke heller.
Vis hele sitatet...
Tro på seg selv? Denne "Alle har en tro" greia begynner jeg å bli skikkelig lei av! Bare fordi man godtar at de tingene man ser og tar på er "ekte" betyr ikke at jeg har noen tro! Jeg godtar at det er der og at jeg er her, men hvordan og hvorfor har jeg ingen "tro" om!
Sitat av fetter Vis innlegg
Hva vil du frem til? Mitt poeng er bare at jeg må ikke ta et standpunkt!

Alt kommer selvfølgelig an på hva du legger i ordet "tro", men å si at jeg "tror" fordi jeg ikke vet, mener jeg blir feil! Jeg tror på masse rart i denne verden (godtar), men det betyr ikke at jeg har en tro! Jeg har rett og slett ingen formening om hvordan denne verden ble til, og komfortabel med det!
Vis hele sitatet...
Som tidligere nevnt, ingen har nevnt at du tror på en tro som en religion. Ingen. Det eneste jeg ville frem til er at du tror på noe, akkurat som alle andre. Forskjellen på deg og hvem som helst andre er hva dere tror på bare. Det samme er forskjellen mellom deg og en Kristen person, dere tror på forskjellige ting.

Jeg har heller ingen formening om hvordan verden ble jeg tvil, jeg har gitt å tenke på det. Jeg tviler heller på at verden i det hele tatt er til. Ingen kan motbevise eller bevise noe som helst, kun anta, tro. Det samme gjør du med alt annet du gjør. Simpe as that.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg har heller ingen formening om hvordan verden ble jeg tvil, jeg har gitt å tenke på det. Jeg tviler heller på at verden i det hele tatt er til. Ingen kan motbevise eller bevise noe som helst, kun anta, tro. Det samme gjør du med alt annet du gjør. Simpe as that.
Vis hele sitatet...
Ergo, du er agnostiker
Sitat av fetter Vis innlegg
Tro på seg selv? Denne "Alle har en tro" greia begynner jeg å bli skikkelig lei av! Bare fordi man godtar at de tingene man ser og tar på er "ekte" betyr ikke at jeg har noen tro! Jeg godtar at det er der og at jeg er her, men hvordan og hvorfor har jeg ingen "tro" om!
Vis hele sitatet...
Forstår du virkelig ikke? Du sitter og puster nå, ikke sant? Hadde du ikke trodd du klarte det hadde du ikke gjort det heller. Hadde du ikke trodd du klarte å skrive på et tastatur hadde du ikke gjort det heller. Vanskelig å forstå? Nei.

Sitat av Marken Vis innlegg
Ergo, du er agnostiker
Vis hele sitatet...
Takk da vet jeg det. Jeg har aldri brydd meg slike ord og dets meninger, men er vel fint å bli satt i en bås.
Sist endret av Athleon; 26. august 2009 kl. 15:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes dette er forsøk på en slags naiv superydmykhet som egentlig ikke har noe for seg.

I teksten tror du på flere ting. Du tror eksplisitt på at livet ditt på denne kloden "vil forsvinne som med alt annet" (hvordan vet du det? hva om du egentlig ikke kan dø? hva om du går over til noe annet?).

Det jeg mest bet merke i er at du også tror på det menneskelige språket (siden du bruker det til å kommunisere). Språk i seg selv er en forenkling og systematisering av verden. Definisjonen på en ateist er "en som ikke tror" og når du sier at du ikke bare ikke tror, men ikke tror på noe som helst så passer du denne språklige definisjonen perfekt. Om du mener at denne definisjonen medbringer seg andre ting (at *hvis* du er en ateist så *bør* du oppføre deg slik og slik som f.eks være medlem av humanetisk forbund eller kritisere kirken ved enhver anledning) så er det en feilslutning fra din side, som jo ikke er nødvendig.

Hadde jeg fulgt samme holdning som deg kunne jeg poengtert at du kaller deg selv "menneske". Hvorfor *må* du kalle deg menneske? Kunne du ikke kalt deg et tenkende vesen? Eller bare en tanke? Hvorfor kategorisere lissom?
Vis hele sitatet...

Hehe, joda, hvorfor kategorisere.

Jeg er enig med mye, men overhodet ikke med menneskeutsagnet ditt.
Ordet menneske beskriver oss, og det har ingenting med tro å gjøre. Jeg håper da ikke at du er usikker på at du er et menneske? :P Det bare er slik, og det er ingenting å vri og vrenge på. Hvorfor vri og vrenge på det åpenlyse, vi er mennesker, dyr er dyr...det er ikke noe jeg kaller meg fordi jeg synes det er morsomt, det er bare slik det er.

Jeg har da aldri sagt at det å være ateist innebærer å måtte rakke ned på noen???? Vi alle har meninger. Men jeg tror ikke på noe...og det er skremmende hvor mange mennesker som sliter med å forstå det .

Som ble nevnt, jeg tror på meg selv. Og jeg fungerer. Og alt er bra
Sist endret av tafsern; 26. august 2009 kl. 15:21.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Forstår du virkelig ikke? Du sitter og puster nå, ikke sant? Hadde du ikke trodd du klarte det hadde du ikke gjort det heller. Hadde du ikke trodd du klarte å skrive på et tastatur hadde du ikke gjort det heller. Vanskelig å forstå? Nei.
Vis hele sitatet...
Men hva faen har det med saken å gjøre? Det blir jo å strippe et begrep ned til det grunnleggende, for å prøve å dra i land et poeng som egentlig ikke hadde noen mening!

Hva prøvde du å få frem med "Alle har en tro" ? Du vet jo godt at betydningen du akkurat beskrev er vidt forskjellig fra det å tro på en gud, eller hvordan verden ble til!

Goddag mann fuckings Kosteskaft ass!
Sitat av Restyle Vis innlegg
Innledningsvis vil jeg bare informere om at innlegget mitt ikke er direkte rettet mot deg, dette til tross for at det kan virke slik. Jeg føler bare for å kommentere deg akkuratt nå, fordi refleksjonsnivået ditt ser ut til å være såppass labert.

For å sitere ditt første avsnitt:
"Jeg tror ikke på noe! Jeg godtar at jeg ikke vet og aldri kommer til vite, er det en tro?"
Du fremstiller seg selv altså som en agnostisker, noe jeg verken kan klarere eller avklarere ut i fra dette innlegget alene. Merkelig.
Vis hele sitatet...
Hvem har bedt deg avklare hva jeg er? Trenger jeg en papirlapp i panna for at du skal kunne forstå hva jeg mener?

Sitat av Restyle Vis innlegg
Videre skriver du følgende:
"Jeg går rett og slett ikke utifra at noe jeg ikke vet noenting om er sant, er det så vanskelig å forstå"
Faktisk, så er dette rimelig vanskelig å forstå. Alle mennsker tror til enhver tid, ikke nødvendigivis på religiøse ting, slik som Athleon så fint forklarte, men igjen: Alle tror.

Både i måten man samhandler, trekker sluttninger, handler etter sannsynlighet o.l. handler om å tro. Det kan være så enkelt som at du tror at du gjør det rette for deg. Hvilke parti stemmer du f.eks? Stemmer du det partiet fordi du vet at det vil være best for velferdsstaten? Fordi du vet at det lønner seg rent økonomisk? Nei, du tror, og du handler deretter.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er her hele misforståelsen ligger. Jeg snakket om religion og livssyn, og prøvde ikke å diskutere begrepet "tro" i seg selv. Jeg inrømmer at jeg kanskje misforstod hva han mente, men alikevel syns jeg det blir flisespikking da de fleste burde skjønne at jeg snakker om livssyn i en tråd som dette.

Sitat av Restyle Vis innlegg

Et menneske som ikke tror - i det hele tatt - vil i min teori ikke eksistere. En eksistens baserer ikke alt en gjør og tenker på vitenskapelig forskning, så komplekse og fulle av informasjon er vi ikke. Du ser faktisk ut til å tilegne deg egenskaper fra en datamaskin, eller et program: som kun gjør det den blir fortalt, ingen ting annet. Om du enn ikke tror på "The Big Bang", så er det alltid noe man tror på.
Vis hele sitatet...
Igjen med definisjonen. Selvfølgelig tror alle på et eller annet i hverdagen sin, men det var ikke det jeg ville frem til. Jeg tror ikke på noe "livssyn", siden ingen av de har blitt bevist tilstrekkelig.


Sitat av Restyle Vis innlegg
Om ikke annet: Så tror du at du ikke tror på noe. Jeg kan med sikkerhet si at du tror du vet noe, som ikke stemmer.
Vis hele sitatet...
Voldsomt til lang man skulle gå for å motsi meg da! Jeg vet da at jeg ikke tror på noe livssyn. Ja jeg tror på alt jeg tror jeg vet, uavhengig om det stemmer eller ikke, men det blir faen meg å dra det for langt!
Jeg personlig fatter ikke hvor du vil hen. Syns det er blitt ganske klisjé å diskutere dette. Gud finnes ikke sier du, velkommen etter sier jeg så smiler vi Du kommer langt med sunn fornuft og logikk, men å overbevise noen andre om det du har funnet ut er lite vits i da de mangler både logikken og fornuften.

Døden kan du forestille deg slik: se for deg verden før du var født. Du var ikke, men du kommer til å bli. Det er vanskelig for mange å forestille seg dette, fordi de ikke kjenner noe annet enn sin egen realitet.
Sitat av Apu Vis innlegg
Helt idiotisk innlegg Fetter.
Vis hele sitatet...
Nei?
Det var jo et helt saklig innlegg, han bruker nøyaktig samme type argumentasjon som TempoGigante gjorde i sitt innlegg.
Jeg henger meg etter Bearass sin post tidligere i tråden. Det er nettopp det fokuset som regjerer i denne tråden som bidrar til å opprettholde unødvendige og tilbakestående virkelighetsbegrensende modeller som drar oss bort fra det religion i utgangspunktet var, og fortsatt burde være. Slik jeg ser det handler det om å åpne seg opp for det fantastiske og hellige mirakelet som hele tiden utfolder seg overalt rundt og i deg gjennom personlig erfaring og tankeeksperimentering, ikke å tro slik man gjerne blir overbevist om i vårt vestlig samfunn som er sterkt preget av den monoteistiske virkelighetsmodellen (som nå i nyere tid har havnet i konflikt med vitenskapens progresjon).

Når man forholder seg til disse virkelighetsbegrensende modellene er det virkelig ikke rart at folk snakker om å tro og ikke tro, å være ateist eller ikke etc med tanke på hvor vitenskapen står i dag. Om jeg skulle hatt samme ståsted, noe jeg selvfølgelig ikke har, så hadde sikkert jeg falt inn under å være ateist eller agnostiker selv. Men om man kan bevege seg litt bort fra alle disse begrensende perspektivene og forklaringene som har blitt presset ned i halsen på oss har man en reell mulighet til å identifisere seg selv med det fantastiske og uforklarelige du fullt og helt er en del av, samtidig som man beholder naturvitenskapen som et godt ryggstøtte. Om man velger å kalle dette for Gud eller ikke får være opp til enhver.

Jeg synes Albert Einstein summerer dette ganske godt opp:

"A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."
Sist endret av Sky; 26. august 2009 kl. 18:02.
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg synes Albert Einstein summerer dette ganske godt opp:

"A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest to us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty."
Vis hele sitatet...
Og hva nøyaktig har dette med religion å gjøre? Verden er vakker, vi er heldige som er til. Om man åpner seg, nyter det eller ikke får være opptil hver enkelt å velge selv.
einsteins quote er fin, ja. selv skulle jeg gjerne sett at vi som samfunn kultiverte en mer panteistisk tilærming til virkeligheten med litt innskudd av østens visdom.

dessverre tynges begreper som spiritualitet og meditasjon ned av en rekke pseudovitenskapelige og religiøse påstander.

rasjonell spiritualitet er fullt mulig, og også noe jeg håper vi kan benytte oss av som et substitutt for religion og overtro.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Og hva nøyaktig har dette med religion å gjøre? Verden er vakker, vi er heldige som er til. Om man åpner seg, nyter det eller ikke får være opptil hver enkelt å velge selv.
Vis hele sitatet...
Enten så har du ikke lest det jeg har skrevet skikkelig eller så har du blankt oversett essensen i mitt utsagn. Det er vanskelig å forklare et slikt perspektivskifte, men det jeg prøvde å komme fram til gjennom posten min uten å ta i bruk begrepet Gud (som har forskjellige betydninger for forskjellige mennesker, og som får mange til å heve på øyenbrynene) var at enten så er Gud en fantasifigur som sitter og styrer universet (slik de monoteistiske religionene prakker på oss er sannhet), eller så er Gud alt som eksisterer -altså universet itself.

At noe eksisterer i det hele tatt er jo et ufattelig mysterium, og et fantastisk mirakel sådan. Og mange, inkludert meg selv, vil tolke dette som Gud. Som sagt får det være opp til enhver hva man ønsker å kalle denne ufattelige viljen universet viser ved å kontinuerlig blomstre seg selv inn i eksistens mens alt hele tiden kompleksifiserer seg og organiserer seg selv i systemer. For det er, ifølge alt vi til dags dato har observert gjennom naturvitenskapen, ikke slik at det sitter en slags skapning og produserer alt dette vi ser rundt og i oss, men en konstant selvproduksjon av enorme proporsjoner som ikke stopper og stadig blir mer og mer komplekst. Og med dette utgangspunktet er ikke du separert fra dette på noen som helst måte, selv om vi ofte har blitt påvirket i den grad at vi er under en slik oppfatning.

Og det er denne innflytelsen, mye pga det monoteistiske synet som har regjert i vesten for så å kræsje med vitenskapen, jeg mener bringer oss bort fra det sanne religiøse. Jeg mener også at dette bidrar til å separere oss fra omgivelsene våres på en måte som vi i mange sammenhenger kan se er ugunstig. Det er jo nesten som om vi sloss for å beseire naturen eller noe sånt, uten å erkjenne at vi faktisk springer rett ut fra den og er en del av den.

Om en kar her i vesten sier at han er Gud vil han mest sannsynlig bli sett på som riv ruskende gal, men om en kar i østen sier at han er Gud vil de smile og si noe sånt som "Ah, endelig fant du det ut!". Dette sier litt om de enorme kultur forskjellene vi har her i verden, som også gjør at vi jobber med radikalt forskjellige virkelighetsmodeller. Og for mitt vedkommende er jeg mye mer inn i det synet de har på Gud i østen som er mer naturvitenskapelig kompatibelt enn det bilde som har blitt prakket på oss her i vesten. Og det er dette jeg synes religion burde fokusere på, og som antakelig var utgangspunktet til religion med det første. Altså ikke noen blind tro, men en overbevisning gjennom personlig erfaring.
Sist endret av Sky; 26. august 2009 kl. 20:47.
Først og fremst. Ordet gud med stor G, altså ordet Gud er navnet på den kristne gud. Hvorvidt du sikter til han her tviler jeg sterkt på...

Sitat av Sky Vis innlegg
Enten så har du ikke lest det jeg har skrevet skikkelig eller så har du blankt oversett essensen i mitt utsagn. Det er vanskelig å forklare et slikt perspektivskifte
Vis hele sitatet...
Først klager på at jeg ikke har lest hva du har skrevet og ikke først meningen med innlegget ditt. Deretter sier du at det er vanskelig å forklare poenget ditt. Burde du kanskje ikke da la være å klage...?
Vis hele sitatet...
, men det jeg prøvde å komme fram til gjennom posten min uten å ta i bruk begrepet Gud (som har forskjellige betydninger for forskjellige mennesker, og som får mange til å heve på øyenbrynene) var at enten så er Gud en fantasifigur som sitter og styrer universet (slik de monoteistiske religionene prakker på oss er sannhet), eller så er Gud alt som eksisterer -altså universet itself.
Vis hele sitatet...
Gud har kun et begrep for alle mennesker. Det er kun den kristne gud som heter Gud, det er med andre ord begrepet. Hvilken gud eller hva/hvem gud/guder er er det ingen som kan bevise eller motbevise. Inkludert deg. Dessuten er universet universet, et navn vi har gitt det. Akkurat som at vi mammaen din ga deg ditt navn. Vi vet ikke om universet er ekte engang. Vi vet ikke om noen ting er ekte.

At noe eksisterer i det hele tatt er jo et ufattelig mysterium, og et fantastisk mirakel sådan.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bevise at noe eksisterer. Det er temmelig fantastisk syns jeg.

Og mange, inkludert meg selv, vil tolke dette som Gud. Som sagt får det være opp til enhver hva man ønsker å kalle denne ufattelige viljen universet viser ved å kontinuerlig blomstre seg selv inn i eksistens mens alt hele tiden kompleksifiserer seg og organiserer seg selv i systemer. For det er, ifølge alt vi til dags dato har observert gjennom naturvitenskapen, ikke slik at det sitter en slags skapning og produserer alt dette vi ser rundt og i oss, men en konstant selvproduksjon av enorme proporsjoner som ikke stopper og stadig blir mer og mer komplekst.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du dette for sikkert? Det er hva du tror. Du kan ikke motbevise det i det hele tatt. Hva andre mennesker tror på har du faktisk ingen verdens ting med.

Og med dette utgangspunktet er ikke du separert fra dette på noen som helst måte, selv om vi ofte har blitt påvirket i den grad at vi er under en slik oppfatning.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hva du mener? Oppfatning om hva da? At jeg ikke er den kristne gud eller noen annen gud? Vel, jeg er faktisk et menneske. Et pattedyr akkurat som en elefant bare at jeg har litt mindre ører, kun to bein og tomler. Det gjør ikke meg til gud.

Og det er denne innflytelsen, mye pga det monoteistiske synet som har regjert i vesten for så å kræsje med vitenskapen, jeg mener bringer oss bort fra det sanne religiøse.
Vis hele sitatet...
Hva er det sanne religiøse og hvordan vet du at det er det sanne?

Jeg mener også at dette bidrar til å separere oss fra omgivelsene våres på en måte som vi i mange sammenhenger kan se er ugunstig. Det er jo nesten som om vi sloss for å beseire naturen eller noe sånt, uten å erkjenne at vi faktisk springer rett ut fra den og er en del av den.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg faktisk slik at vi mennesker lærer på barneskolen at vi kommer i fra naturen. Jeg tror ved sine fulle fem benekter at vi er et dyr og kommer i fra naturen. Vi lever på naturen og vi bor i naturen.

Om en kar her i vesten sier at han er Gud vil han mest sannsynlig bli sett på som riv ruskende gal,
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ville han det. Den kristne gud har aldri vist seg noe sted. Hadde han på en annen side stått fram som Gud og bevist det ville ingen kalt ham gal. Sier han at han er gud, slik som du omtaler gud så ville folk ha beviser på hva som gjør ham til en gud fra å være et dyr slik som alle oss andre?

men om en kar i østen sier at han er Gud vil de smile og si noe sånt som "Ah, endelig fant du det ut!".
Vis hele sitatet...
Det du prater om her minner sterkt om å finne seg selv. Dette er en del av østen og jeg synes det er utrolig flott at det finnes mennesker som mediterer for å klarne tankene sine og finne seg selv. Om man finner seg selv så blir man ikke gud selv om.

Dette sier litt om de enorme kultur forskjellene vi har her i verden, som også gjør at vi jobber med radikalt forskjellige virkelighetsmodeller.
Vis hele sitatet...
Virkelighets modeller? Vel det finnes vel strengt tatt bare en "virkelighet" som vi alle tror er virkelig. Det er den som befinner seg her på jorden. Hva som skjer etter det er det ingen som vet og det får vi tenke hva selv vil om. Ingen ting er rett og ingen ting er feil.

Og for mitt vedkommende er jeg mye mer inn i det synet de har på Gud i østen som er mer naturvitenskapelig kompatibelt enn det bilde som har blitt prakket på oss her i vesten. Og det er dette jeg synes religion burde fokusere på, og som antakelig var utgangspunktet til religion med det første. Altså ikke noen blind tro, men en overbevisning gjennom personlig erfaring.
Vis hele sitatet...
Nå er jo dette tross alt to forskjellige religioner så det forklarer kanskje hvorfor du ikke ser forskjellen på synet av gud. De fleste religioner har forskjellige gud(er).

Håper jeg ikke har glemt noe nå, orker ikke å gå igjennom en gang til.