Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1541
Har prøvd ubuntu linux i nokre dagar og kommet fram til at det vil ta meg ganske lang til å sette meg inn i. Så langt liker eg tanken, på å ikkje vere avhangig av microsoft, bedre enn systemet. Så no lurer eg litt på om det finnes klare fordeler med linux, eller om det berre er sjarmen det lever på.

Prøver rett og slett å finne ut om det er vert det, er det bedre enn windows når ein kan det. Så langt har eg ikkje ein gang fått til ein bra mp3 spiller.
http://www.whylinuxisbetter.net/ - veldig overfladisk, men besvarer spørsmålet ditt. Bruk Amarok til mp3.
Neutral Good
Mith's Avatar
Hvilke fordeler linux har kommer helt ann på hva du skal bruke systemet til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Tja, går mykje på vanesak. For min eigen del er eg blitt avhengig av unixverktøya som finst, f.eks. å kunne gjere ting som grep ": 200" /usr/local/apache/logs/bitsex.net_access.log | awk '{ print $10 }' | uniq | wc -l for å finne kor mange unike besøkande eg har hatt. Eller hive på et par kondisjonar til og få ut total båndbreddebruk:

Kode

vidarlo@juiced:/usr/local/apache2/logs$ a=0;
vidarlo@juiced:/usr/local/apache2/logs$ for i in `cat bitsex.net-access_log | awk '{ print $10 }' | grep -v '-'`; do
> let a=$a+$i
> done
vidarlo@juiced:/usr/local/apache2/logs$ echo $a
3427822
Enkelt, og veldig greit i bruk.
Derfor foretrekker eg UNIX; du har så mange verktøy, som kvar for seg er rimelig teite og unyttige, men kombinert blir det genialt!
Grunner til at jeg brukte linux i perioder:
-Stabilt
-Får ikke virus
-Gratis (samt programvare).

Greit å slippe å tenke på cracking, akivering, antivirus osv. Live CD er genialt
som slashdot sier, liker de småverktøyene som gjør livet mye enklere om man vet hvordan man bruker de...
Liker også programvare utvalget faktisk

Angående mp3 spiller, Exaile er ikke så alt for ille. Om du liker winamp kan du bruke gammle XMMS eller en nyere spiller, Audacious, de tar winamp2 skinns og hele pakken.
Trådstarter
Takker for svar.

Ser ut til at eg kan ha ei framtid med linux.
Må bare bruke det meir sånn at eg lærer meg det eg trenger.
Hvordan er ubuntu i forhold til Xandros?
Jeg brukte Xandros advanced mode på min Eee, og hatet det.

Gikk så over til Windows Xp, men tenker litt på å gi linux en ny sjanse..
Noe som irriterer meg noe så grenseløst er at noen distroer ikke har auto-mount på HDD'er og at du noen ganger må instalere ntfs support.

Noe som også er irriterenede er at Min Datamaskin, ikke existerer det er ikke så veldig brukervennlig lagt opp. Og om man ikke bruker synaptics package manager kan det være vanskelig og compilere ting om du ikke vet hvilke andre pakker du trenger. Det å installere f.eks. hydra tok meg over en god time.

Ubuntu har jo nesten dette, så den er ikke så gale.
sudo apt-get install vlc

LazySunday:
Jeg vil anbefale deg å prøve ubuntu, alle videoer på nettet viser bare den spinnende kuben, men den har nesten alt det vanlige og har et GIGANTISK supportforum. Jeg har gitt opp XP allerede, og du har helt rett i at Xandros suger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LazySunday
Hvordan er ubuntu i forhold til Xandros?
Jeg brukte Xandros advanced mode på min Eee, og hatet det.

Gikk så over til Windows Xp, men tenker litt på å gi linux en ny sjanse..
Vis hele sitatet...
Eg har to syn på det: som administrator foretrekker eg enkelte distroer (SuSE på desktop og debian på server), men som bruker så bryr eg meg filla om kva som kjører, fordi alle er like nok til at brukeren ikkje merker forskjell. Eg bryr meg strengt tatt ikkje om kva UNIX det er heller, som bruker. Det er irrelevante detaljer.

Når eg skal administrere et system er hovedtingen at eg kjenner det godt, og at det funker bra for oppgava. OpenSuSE kjenner eg, og det krever minimalt med fikling. Alt funker ut av boksen, og det er generelt sett null stress. For server foretrekker eg debian fordi dei har en hang til stabile pakker som bare funker, uten mykje fuzz. Dei har også mulighet for et minimalistisk tilsnitt, samtidig som apt er genialt for oppgraderinger.

Men poenget er: på desktop bruker eg det som funker, og bryr meg ikkje meir med det. OpenSuSE fyller det kravet glatt, sidan det er å sette i cd, vente en halvtime, ta boksen i bruk. Eg har ikkje funne andre desktopdistroer som fyller det kravet like bra.
Sitat av Pyro_Killer
Noe som også er irriterenede er at Min Datamaskin, ikke existerer det er ikke så veldig brukervennlig lagt opp. Og om man ikke bruker synaptics package manager kan det være vanskelig og compilere ting om du ikke vet hvilke andre pakker du trenger. Det å installere f.eks. hydra tok meg over en god time.
Vis hele sitatet...
"Det er dårlig fordi det er forskjellig fra windows". Tilsynelatande ok argument, men samtidig er jo det at det er forskjellig ikkje negativt - det betyr bare at det er forskjellig... Alle nye ting har ei læringskurve som du må gjennom. Den er rimelig mjuk i moderne distroer sammenligna med det eg begynte med (RH5.1)... Forøvrig så har OpenSUSE "My Computer". Første eg gjorde var å fjerne den, fordi eg aldri bruker det ikonet uansett.

Og når det gjelder kompilering av pakker: BRUK PAKKESYSTEMET VISS MULIG!! Legg heller til ekstra repositories, men bruk pakkesystemet. Då går oppgraderinger greit, depencies funker og alt er gull. Og når det gjelder kompilering så vil vanligvis automake spytte ut kva ting som mangler, slik at du kan installere dei. Dei aller fleste pakker inkluderer også depencies-liste, gjerne i INSTALL, README eller på websida si.
Sist endret av vidarlo; 25. juli 2008 kl. 18:08.
Sitat av Pyro_Killer
Noe som irriterer meg noe så grenseløst er at noen distroer ikke har auto-mount på HDD'er og at du noen ganger må instalere ntfs support.

Noe som også er irriterenede er at Min Datamaskin, ikke existerer det er ikke så veldig brukervennlig lagt opp.
Vis hele sitatet...
Åjoda

Sitat av Pyro_Killer
Og om man ikke bruker synaptics package manager kan det være vanskelig og compilere ting om du ikke vet hvilke andre pakker du trenger. Det å installere f.eks. hydra tok meg over en god time..
Vis hele sitatet...
apt-get, smart, etc. kan du få på alle distroer. Riktignok fungerer f.eks. ikke apt-get særlig bra i OpenSUSE, men smart er helt fantastisk. Om du har gode repos er det veldig sjeldent at man har bruk for å kompilere ting selv, og selv det er utførlig forklart i README-filen som følger med tarballen. Ikke ment som kritikk mot deg, men det blir litt feil å si at "Linux ikke har det eller det" når det finnes et utall distroer som kan tweakes til å ha det meste du kan tenke deg :P

Linux blir litt hva du gjør det til. Dessverre er det så mye man kan gjøre at nye brukere blir litt paffe.

Edit: Eid av Slashdot
Sist endret av Dyret; 25. juli 2008 kl. 18:12.
En av de tingene som irriterer meg med linux, er alt dette pakke -styret.
Prøvde det litt da jeg hadde Xandros, men er ei plage når en, som pyro-killer nevner,
må holde på i en time eller mer for å få ett enkelt program til å fungere.

Da er det bedre med windows. Er ubuntu mer likt windows der?

Er det en lik "software-flora" til ubuntu som til windows?

Bare å snakke om dette gir meg fæle flashbacks da jeg styrte på som verst med å få wine til å fungere..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av LazySunday
En av de tingene som irriterer meg med linux, er alt dette pakke -styret.
Prøvde det litt da jeg hadde Xandros, men er ei plage når en, som pyro-killer nevner,
må holde på i en time eller mer for å få ett enkelt program til å fungere.

Da er det bedre med windows. Er ubuntu mer likt windows der?
Vis hele sitatet...
Sånn utover DLL-helvete, software som ikkje funker etc. etc.

Mi erfaring er at finner du ting i pakke-repos, funker det *ALLTID* uten fuzz. Tre sekunder så er det installert og fungerande. Vanvittig mykje bedre enn wintendo...
leser litt nå, vurderer sterkt å gi det en sjanse i alle fall, i august.

tips til hvilke program som er gunstige?
Så lenge du bruker "Synaptic Package Manager" (skrevet rett?) og sudo apt get install program, og holder deg borte fra selv compilering er det lett system

Ja, ubuntu er mer likt

Ikke 100%, men med litt googling og forum-spørring får du ut det meste, fant nettopp ut at det var et eget program for Creative Zen til ubuntu, bare litt vanskelig å google seg til (gnomad 2)

$ Sudo apt-get install wine
downloading...
Installing...
succesfully installed

Vlc er greit å ha, men eller ser jeg litt blank gitt, sitter på en vista nå...
MISFORNØYD!!!
Sist endret av Pyro_Killer; 25. juli 2008 kl. 19:25.
Sitat av Pyro_Killer
$ Sudo apt-get install wine
downloading...
Installing...
succesfully installed
Vis hele sitatet...
haha, i prinsippet skal det være så enkelt ja. meeeeeeeeeeen det viste seg å være hakkket være gitt.
Ikke i ubuntu, kun i crappy Xandros o.l. dritsystemer, kanskje litt mer slik:

$ Sudo apt-get install wine
Checking packages...
needs some packages...
downloading packages...
Installing packages...
ready for wine
downloading wine...
Installing wine...
wine succesfully installed
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Denne artikkelen vil jeg anbefale til folk som er usikre på Linux fordi det er annerledes enn Windoze, og mennesker som snakker om brukervennlighet på ting fordi de er vant til andre ting og måter å gjøre det på.

Jeg skriver dette på en relativt gammel maskin (Dell Latitude C400) som jeg kjører Linux Mint på. Det bygger på Ubuntu, og dokumentasjon og løsninger på problemer fra denne meget populære distroen. Bedre maskinvaredrivere, utseende og Minttools som mintconfig, minmenu osv. gjør denne distroen meget attraktiv for brukermassen dens. Den har dessuten rykte på seg for å være mer brukervennlig enn Ubuntu.

(OMG! TrådIDen slutter på 1337! Det er et tegn!)
Ubuntu 8.04 LTS Desktop Edition - Supported to 2011

eller

eeeXubuntu

Har da en Eee. Men vil ikke ha en crappy nedstrippa versjon. Erfaringer, anyone?