Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 2843
Jeg kommer over denne linken på dagbladet.no

http://www.shoutwire.com/viewstory/8...yth_Or_Reality

Sitat fra http://www.dagbladet.no/weblogg/blog...adi/post/11006 :

Det finnes en teori om at man kan legge defekte harddisker i fryseren, i en tett pose eller noe for å unngå kondens, og at disken igjen kan funke i kort periode. Forhåpentligvis lenge nok til å redde dataene. Teorien er at kulden får metallet til å trekke seg sammen og at dette sette lesehodet på plass for en kort stund.


Er det noen som har prøvd dette her på forumet?
Jeg har en hardisk som fikk seg en real kakk for noen uker siden og siden har den ikke funket. Og den hardisken inneholder noen uerstatlige filer for meg.

Men for meg høres det litt drøyt ut å putte hardisken i frysern, så vil gjerne høre hva dere siier til dette før jeg evt. prøver.
Hva vil uerstattelig si da?

Dersom det faktisk er viktige filer så burde du levere inn harddisken til noen som fikser den og får til skikkelig recovery, men dersom du snakker om bilder elsn så kan du jo alltids prøve.
Vel, hvis den er ødelagt fra før, så skader det vel aldri å prøve? Siden du starter med ingenting, har du ingenting å tape.. Det beste som kan skje er jo at du faktisk får berga de uerstattelige filene. Har ingen erfaring med dette, men foreslår at du prøver det hvis det er siste utvei.

edit: hva uerstattelig vil si? det var jo det dumeste spørsmålet idag. det kan være alt fra dokumenter han ikke har backup av, til bilder osv som han gjerne skulle ha hatt. For å få igjen disse hos et firma som henter ut data kan det bli nokså kostbart, da er det heller en bedre løsning å levere disken inn på reperasjon for å se om de evt. kan få skifta ut leserhodet eller tilsvarende..
Sist endret av cokeloop; 26. april 2006 kl. 13:57.
Sitat av sibbeee
Det finnes en teori om at man kan legge defekte harddisker i fryseren, i en tett pose eller noe for å unngå kondens, og at disken igjen kan funke i kort periode. Forhåpentligvis lenge nok til å redde dataene. Teorien er at kulden får metallet til å trekke seg sammen og at dette sette lesehodet på plass for en kort stund.
Vis hele sitatet...

øøh man unngår ikke kondens ved å legge en plastpose rundt noe som helst.
blir et object helt isolert og det er varmt og fuktighet i lufta som da møter kulde VIL det oppstå kondens, uansett hvor tett det er. en pose vil jo bare samle opp kondensen.men hiver du den til sakte nedkjøling i feks kjøla så raskt i frysern skulle det vel gå uten kondens.
men om du får opp data av det vet jeg ikke
Dette stemmer litt, har gjort det i noen tillfeller selv og fått tilbake noe av dataen. Har også blitt fortalt dette på forskjellige databutikker.
Sitat av cokeloop

edit: hva uerstattelig vil si? det var jo det dumeste spørsmålet idag. det kan være alt fra dokumenter han ikke har backup av, til bilder osv som han gjerne skulle ha hatt.
Vis hele sitatet...
Jeg mente om det gjaldt bilder eller viktige data. dersom det er familiebilder av den avdøde bestemoren så betaler du ikke et firma for å hente ut filene, men dersom det er regnskapet for microsoft så gjør du det lissm. dersom det går ann å leve uten filene, da er det da værdt å prøve å fryse den ned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det uerstatteleg sender du det til ibas og hoster oppdei 10000 dei vil ha for jobben. Jo meir du diller med det sjølv, jo større sjans er det for at du gjer ting verre. Ellers er frysing fin måte, men er somsagt ingen garanti, og om de ikkje funker gjer du garantert problemet verre...
Psych|Com tar feil på ett viktig punkt her. kondensen kommer nemlig fra fuktigheta som er i lufta. Dvs at om det er lite luft i plastposen når du putter den i frysern, vil kondensen bli nærmest ubetydelig...
Trådstarter
De uerstattelige filene mine er skole relaterte som blir veldig vanskelig for meg og gjøre om igjen, og en del bilder som står veldig høyt i min fars hode. Også noen jobb saker til far, som han hadde satt veldig stor pris på å slippe og gjøre på ny.

Så det hadde hvert litt kjiipt viss jeg putta den i frysern og gjort vondt verre...

Og betale tusenvis av kroner for å få de ut igjen er utelukket, for sååå mye er de ikke verdt.

Det er ikke noen som har noen andre hjemmevennlige og billige alternativer for å få ut data av en defekt harddisk?
vil ikke da kondensen oppstå inni selve hd eller på kretskortet under når man starter den ?
Sitat av swestre
Jeg mente om det gjaldt bilder eller viktige data. dersom det er familiebilder av den avdøde bestemoren så betaler du ikke et firma for å hente ut filene, men dersom det er regnskapet for microsoft så gjør du det lissm. dersom det går ann å leve uten filene, da er det da værdt å prøve å fryse den ned.
Vis hele sitatet...
er du egentlig klar over hvor trasig det er og miste familiebilder/fine bilder du aldri for igjen?
Hvis du ikke skal sende den inn til proffesionelle folk kan du jo like godt legge den i frysern. Jeg mener, da gjør det jo ikke noe om du gjør vondt verre, iogmed at du aldri kommer til å sende den inn..
Siden harddisken utvikler varme vil det ikke oppstå kondens på den. Jeg har flere ganger brukt nedfrossne harddisker uten noen problemer.
Trådstarter
Sitat av Raymond
Hvis du ikke skal sende den inn til proffesionelle folk kan du jo like godt legge den i frysern. Jeg mener, da gjør det jo ikke noe om du gjør vondt verre, iogmed at du aldri kommer til å sende den inn..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg kommer aldri til og sende den inn.
Men synes det er litt dumt og prøve på noe kan ødelegge den lille sjangsen jeg har for å reddde dataene vis det finnes sikrere og bedre måter og gjøre dette på selv.
Den ene disken min tilbragte et døgn i fryseren for noen år siden. Det hjalp intet, men problemene ble løst på en annen måte. Den var i aktiv bruk inntil et par måneder siden, hadde ingen problemer med den etter dette.

Forøvrig så jeg reklame for et firma som driver med det samme som Ibas, men til en helt annen(mye billigere) pris. De er kanskje ikke like proffe/håndterer ikke like herpa disker, men man betaler jo også deretter. Pengene får du tilbake dersom de ikke klarer det. Jeg husker ikke navnet på firmaet, men reklameplakaten hang i nærheten av service-desken i Datakjeden-butikken i Møllergata 1 i Oslo.
Sitat av swestre
Jeg mente om det gjaldt bilder eller viktige data. dersom det er familiebilder av den avdøde bestemoren så betaler du ikke et firma for å hente ut filene, men dersom det er regnskapet for microsoft så gjør du det lissm. dersom det går ann å leve uten filene, da er det da værdt å prøve å fryse den ned.
Vis hele sitatet...
Du er jo bare teit! Jeg tror at et familiebilde av bestemor har større personlig verdi enn data som kan gjenskapes med litt ekstra arbeid. Jeg betaler heller et firma for å hente ut bildet av bestemor enn noen bedritne data om regnskapet til MS. Tenk deg litt bedre om neste gang før du skriver.
Regnskap koster mye å lage på nytt, men det er erstattelig. Grunnen til at folk betaler for å få hentet dette ut er fordi det ofte er billigere enn å betale folk for å skrive den på ny.
Bilder av bestemor blir litt vanskelig å få igjen, med mindre du kjenner noen med tidsmaskin

Her har du et godt eksempel på hvorfor det er viktig med backup, det må som regel noe slikt til for at folk skal lære. Noen lærer aldri tho
Sitat av gepe
Du er jo bare teit! Jeg tror at et familiebilde av bestemor har større personlig verdi enn data som kan gjenskapes med litt ekstra arbeid. Jeg betaler heller et firma for å hente ut bildet av bestemor enn noen bedritne data om regnskapet til MS. Tenk deg litt bedre om neste gang før du skriver.
Vis hele sitatet...
Da sitter jeg her og venter på at du fører regnskap på nytt! Du betaler kanskje for både bildene og regnskapet? Tenk deg litt bedre om neste gang du skriver! Kanskje var bildet av bestemor særdeles dårlig, fotografen har jo kuttet hodet hennes rett under øya! Tenker jeg tar turen til bestemor på lørdag, slik at jeg kan få tatt noen nye, fine bilder
Har ikke lest alle postene men den metoden trådstarter linker til funker..
Hvorfor er det flest poster om hva som erstattelig og uerstattelig? Det er helt uvesentlig og er helt opp til den enkelte, sukk


Sitat av sibbeee
Det er ikke noen som har noen andre hjemmevennlige og billige alternativer for å få ut data av en defekt harddisk?
Vis hele sitatet...
sibbeee: Det er tatt opp mange ganger før. 49 treff på "getdataback" sier vel sitt! http://www.freakforum.nu/forum/searc...earchid=564697
Sist endret av sputch; 26. april 2006 kl. 17:13.
Sitat av slashdot
Er det uerstatteleg sender du det til ibas og hoster oppdei 10000 dei vil ha for jobben. Jo meir du diller med det sjølv, jo større sjans er det for at du gjer ting verre. Ellers er frysing fin måte, men er somsagt ingen garanti, og om de ikkje funker gjer du garantert problemet verre...
Vis hele sitatet...
Grunnprisen til IBAS er 3500 kroner, ekstra ved RAID, vann/brann-skader o.l. Jeg ville nok betalt 3500 kroner for å få tilbake viktige bilder, skolearbeid og jobberelaterte dokumenter.
Så lenge selve skivene ikke er skadet, kan du alltids ansaffe en tilsvarende disk og flytte de over. Dette vil jeg tro reperatører gjør for en billig penge. (Jeg betalte 750 kroner, pluss selve disken.)

Det er ingen grunn til å tenke på Ibas når det kommer til vanlige skader, de tar som noen har nevnt mange tusen kroner. Spørsmålet er om du i det hele tatt kunne tenke deg å betale noe, eller om du vil ha informasjonen tilbake helt gratis.
Jeg hadde ringt ibas og hørt hvor mye de tar for å redde datane dine. Kan aldri tro det koster veldig mange tusen hvis det bare er lesehodet som ligger på plata.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av commie
Grunnprisen til IBAS er 3500 kroner, ekstra ved RAID, vann/brann-skader o.l. Jeg ville nok betalt 3500 kroner for å få tilbake viktige bilder, skolearbeid og jobberelaterte dokumenter.
Vis hele sitatet...
Det er grunnpris, altså det dei tar for å sei om det er håp eller ikkje. For å hente ut data, tar dei betalt utifrå analysen dei utfører (som altså koster deg 3500,-).
Tru meg, 10k er ikkje spesielt uvanlig pris, 3500 for analyse, og 6000 for å hente ut data.
Sitat av comicz
Da sitter jeg her og venter på at du fører regnskap på nytt! Du betaler kanskje for både bildene og regnskapet? Tenk deg litt bedre om neste gang du skriver! Kanskje var bildet av bestemor særdeles dårlig, fotografen har jo kuttet hodet hennes rett under øya! Tenker jeg tar turen til bestemor på lørdag, slik at jeg kan få tatt noen nye, fine bilder
Vis hele sitatet...
Hva gjør du hvis bestemoren din er død da? Er ikke så enkelt å få tilbake enkelte bilder vettu.
Hva gjør du hvis bestemoren din er død da? Er ikke så enkelt å få tilbake enkelte bilder vettu.
Vis hele sitatet...
Drit nå i bilder av bestemora. Er de verdt 10000 norske blanke kroner for fyren så får han betale det. Det er ikke det det handler om. Saken er vel heller den at jobben det er å lage nye regnskaper/dokumenter/skolestiler/whatever tar så lang tid at det heller lønner seg å sende disken til ibas, betale de 10000 sure kronene som kunne vært spart med en brenne-cd til 3kr og være fornøyd. Tid er penger vettu. Bilder av bestemødre/hunder/kaniner/julemiddager er sjelden verdt penga.

Kjiper'n, men der får du for ikke å ta backup.
sånn ang. kondens:

På et kaldt objekt som møter varm luft vil det dannes kondens, ikke på et varmt som møter kald luft. Dvs at hvis du tar ut en frossen hd ut i "romtemperatur", så vil det bli kondens på den, ikke når den er varm og legges inn i fryseren. Grunnen er at varm luft kan inneholde mer fuktighet enn kald luft.

Hvis du har en plastpose utapå, så vil kondensen dannes på utsiden av posen, siden det kalde inni vil gjøre at overflaten på posen er kald, mens det er såpass lite luft inni posen at det ikke er mye fuktighet å snakke om. Har du noen av de småposene med sånne silica-gel-kuler som gjerne ligger i pakker med datautstyr når du kjøper det, så sleng inn (inni posen sammen med HD) det du har av dem også, så burde du bli kvitt enda mer av fuktigheten. Det øvrige av fuktighet inni plastposen vil nok ligge der som frost/rim.

Sånn ang. IBAS, fatter ringte dem ang en disk på jobben hans for litt siden, og fikk til svar at det ville koste mellom 15 og 40k. De dreit i det de. Så fikk jeg høre om det et par dager etter, og fikk ut ihvertfall ganske mye av dataene i løpet av en time for en femhundrelapp... Møkka-it-avdelingen der hadde jo ikke engang hørt om getdataback...
Sist endret av atomet; 26. april 2006 kl. 18:27.
i prinsipp så går det jo ann å gjøre jobben selv ved å kjøpe en 100% lik disk og swappe platene men visst du ikke er leet på det så kan jeg nesten gi deg en 100%garanti på at du får no støvgreier inni der og woops der var alt fuckup så test den fryse metoden din du.. nærmeste du kommer dataene dine uten å punge ut..
Sitat av flexd
Hva gjør du hvis bestemoren din er død da? Er ikke så enkelt å få tilbake enkelte bilder vettu.
Vis hele sitatet...
Aghrrrr. Hva hvis bestemor IKKE er død, da? Som atomet sier, bestemor er ikke poenget