Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 535
Heisann. Skal prøve å forklare min situasjon så godt som jeg kan, men mine begrensede PC-kunnskaper setter en viss grense. Setter pris på all hjelp og forklaringer.

Fikk ny CD\DVD\Brenner til jul (denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314091&cks=SER)

Når jeg istad prøvde å sette den inn i pc'en (implantere?), måtte jeg ta ut den gamle CD-romen for å få plass. Men når jeg startet PC'en igjen, fant jeg verken harddisk eller ny cd-rom.

Dette er hva jeg gjorde:
Dissa IDE-kablene (er vel det de heter, de brede, flate?) var "forsvarlig plassert". Harddisken var koblet som tidligere (på dissa IDE-kablene er det to "plug-ins" (aiit?)) Den grå plug-in festet til harddisk og jeg tok dermed den andre "svarte plug-in" på samme IDE-kabel og festet til nye CD\DVD\Brenner. Når jeg nå startet PC fant jeg verken harddisk eller CD-rom. Når jeg igjen plugget ut den "grå plug-in" fra harddisk og plugget den heller i den Nye CD\DVD, fant den denne stasjonen, men IKKE harddisk.
Ettersom jeg har mange ledige IDE-kabler har jeg prøvd meg litt fram, men ingenting har "klaffet" 100% (slik at jeg finner både harddisk og nye CD\DVD samtidig)
Jeg har alltid koblet til disse "kablene som kommer fra strømforsyninga", så er vel ikke det som er problemet?
Jeg har kun koblet til IDE og strømforsyningskabel, selv om det ser ut som det er plass til å plugge inn også andre kabler bak på HD og nye CD\DVD.

Noen som forstår hva jeg skriver og som kan klare og fortelle meg hva jeg skal gjøre? Eller en kort introduksjon i plassering av slike HD og DVD\CD med hensyn til alle disse hersens kabler?

Noe jeg må stille på i BIOS? (har prøvd meg litt på å finne meg fram vha BIOS til HD eller CD`\DVD dersom det manglet, men fant ingenting)

Noe jeg må gjøre med nye CD\DVD-rom før bruk?

Litt om min PC:
Prossessor: Athlon XP2000+
Hovedkort: ASUS A7V333
Minne: 768 DDR
Harddisk: Western 120GB

Håper virkelig på positive svar!
Dette kan være feilen.

Sjekk ut http://www.hardware.no/guider/annet/pc-bygging/9369/10. Les delen om jumpere. Kort fortalt skal du konfigurere én enhet som master og én som slave på hver IDE-kabel. Hvordan jumperen plasseres står på selve enheten, og sannsynligvis i manualen.