Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 3135
Så..Jeg har gått med avisen i godt over 2,5 år. Det som har skjedd etter at jeg hadde gått i kanskje.. litt under et år, hadde ejg begynt å høre på musikk hver gang jeg gikk. etterhvert kunne jeg selvfølgelig ruten utenat.

Så skjedde det. Jeg begynte og lever i transe... Altså, selfølgelig ikke som en robot, men når jeg var ferdig med en blokk, å tenkte om jeg hadde glemt noe, så husket jeg ingen ting av den oppgangen. Gikk å skjekket, alt var somd et skulle.

Dette har skjedd utallige ganger ( så å si hver dag..) Har undert meg over dette lenge, og lurte på om noen kunne forklare hva som skjer..?
Kan jeg utnytte dette på noen måte i andre sammenhenger?
Noen som ahr opplevd det samme?

Mulig at denne posten virker litt rar, menmen :P
Tenk de som har kjørt post hele sitt liv, da..
Blir sånn når man gjør ting for lenge, har det samme på min jobb. Plutselig "våkner" jeg og lurer på ka som har skjedd
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Sitat av Savyer Vis innlegg
Blir sånn når man gjør ting for lenge, har det samme på min jobb. Plutselig "våkner" jeg og lurer på ka som har skjedd
Vis hele sitatet...
Nettopp..! Helt merkelig..:P
Hadde det samme selv, for en god del år tilbake da jeg hadde jordbærplukkingsjobb.

Det er vel fordi du har samme rutine, og arbeidet blir derfor mer mekanisk enn et sammarbeid mellom hjerne og muskler.

Nå skal ikke jeg si noe sikkert ,men dette er bare en påstand, så om andre har noen sikre kilder, bring it on!
Lucid dreaming, men i våken tilstand? Få deg en lapp i lomma for sikkerhetsskyld.
Fordi du har gjentatt dagene så ofte er det ikke noe som skiller dem. Du vil da få vanskeligheter med å huske detaljer i større grad. Dette forsterkes av at du ikke lenger "konser" slik du gjorde i begynnelsen.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Lucid dreaming, men i våken tilstand? Få deg en lapp i lomma for sikkerhetsskyld.
Vis hele sitatet...
Haha, hadde det for noen uker siden.. Dre å prøvde å lucid dreame.. men ga opp etter litt over en uke. orket ikke å skjekke lappen hvert 10min.
Jeg jobber som anleggselektriker, dvs at jeg gjør samme arbeid hele tiden. Jeg har headset med musikk på, og jeg havner i transe hele tiden. Synes dette er sinnsykt godt, for tia går så jævla fort. Er litt kjedelig at andre tror du er fjern da, sitter der med det tommeste blikket i nato liksom.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg merker dette ofte når jeg kjører bil... :P
Plutselig bare våkner jeg opp fra helt andre tanker. Men kjører fortsatt like fint på veien. Blir nesten som om jeg styrer bilen med underbevisstheten, fordi det er blitt en vanesak.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Jaja, jeg må stikke ut å lever nå.. :P Får prøve og ikke falle helt vekk så jeg bare går å glemmer å levere :P
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg merker dette ofte når jeg kjører bil... :P
Plutselig bare våkner jeg opp fra helt andre tanker. Men kjører fortsatt like fint på veien. Blir nesten som om jeg styrer bilen med underbevisstheten, fordi det er blitt en vanesak.
Vis hele sitatet...
Akkuratt dette fenomenet har jeg merket meg selv. Iblandt når jeg kjører kvikkner jeg plutselig opp, og kan ikke huske de forrige par-hundre meterne, men kjører akkuratt like normalt som jeg pleier. Skjer som oftest når jeg sitter å tenker på noe. Litt merkelig egentlig.
Skjer med meg når jeg gjør ting som er blitt en rutine. Du "lever" i nuet, men etter en stund husker du ikke hva du gjorde. Om du tenker på noe helt annet enn det du skal gjøre skjer dette som oftest hver gang om du holder på med rutinejobbing. På vei hjem fra jobb der jeg kjører den samme ruten hver dag husker jeg rett og slett ingenting ifra kjøringen, selv om jeg er lys våken når jeg kjører.
Det heter dissosiering.

Hvis du søker på det finner du også ut at den samme mekanismen er virksom når folk har splitta personlighet, PTSD og sånt. Det er ekstreme varianter av noe som alle opplever til en viss grad.
Sitat av djxfade Vis innlegg
Jeg merker dette ofte når jeg kjører bil... :P
Plutselig bare våkner jeg opp fra helt andre tanker. Men kjører fortsatt like fint på veien. Blir nesten som om jeg styrer bilen med underbevisstheten, fordi det er blitt en vanesak.
Vis hele sitatet...
Det har skjedd meg og når jeg har lærekjørt. Jeg synes at det er temmelig skummelt, men mamma påstår jeg kjører like bra uansett
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Så..Jeg har gått med avisen i godt over 2,5 år. Det som har skjedd etter at jeg hadde gått i kanskje.. litt under et år, hadde ejg begynt å høre på musikk hver gang jeg gikk. etterhvert kunne jeg selvfølgelig ruten utenat.

Så skjedde det. Jeg begynte og lever i transe... Altså, selfølgelig ikke som en robot, men når jeg var ferdig med en blokk, å tenkte om jeg hadde glemt noe, så husket jeg ingen ting av den oppgangen. Gikk å skjekket, alt var somd et skulle.

Dette har skjedd utallige ganger ( så å si hver dag..) Har undert meg over dette lenge, og lurte på om noen kunne forklare hva som skjer..?
Kan jeg utnytte dette på noen måte i andre sammenhenger?
Noen som ahr opplevd det samme?

Mulig at denne posten virker litt rar, menmen :P
Vis hele sitatet...
Dette er helt seriøst: Du (og ikke bare du, men alle) opplever transer flere ganger om dagen. Du er i transe når du leser dette for eksempel. Hva med når man hører på musikk og glemmer alt annet? Ser på TV? Kjører bil?

Alt annet enn det ene du fokuserer på, "går vekk". Det er et kjennetegn av transe. Men det de fleste ikke vet er at man kan INDUSERE transer, dvs å putte andre i transe.

Sjekk her for å lære dette selv, helt gratis. Stedet er seriøst.
gjør man det samme mange ganger så blir det en vane. dette er fordi på et visst punkt har ditt bevisste sinn klart å programere ditt underbevisste sinn til å gjøre den oppgaven. ditt underbevisste sinn er den delen av hjernen som får hjertet til å punpe og lungene til å puste osv osv. jo enklere oppgaven er jo lettere er den å lære. dette vet tobakselskapene mye om kan jeg love deg
Sist endret av skeptfisk; 29. mai 2009 kl. 16:20.
ja skjer med meg her på forumet, plutselig husker jeg ikke hvilke tråder jeg har lest osv.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
gjør man det samme mange ganger så blir det en vane. dette er fordi på et visst punkt har ditt bevisste sinn klart å programere ditt underbevisste sinn til å gjøre den oppgaven. ditt underbevisste sinn er den delen av hjernen som får hjertet til å punpe og lungene til å puste osv osv. jo enklere oppgaven er jo lettere er den å lære. dette vet tobakselskapene mye om kan jeg love deg
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen tvil om det. Heldigvis.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Sitat av KEBL Vis innlegg
Dette er helt seriøst: Du (og ikke bare du, men alle) opplever transer flere ganger om dagen. Du er i transe når du leser dette for eksempel. Hva med når man hører på musikk og glemmer alt annet? Ser på TV? Kjører bil?

Alt annet enn det ene du fokuserer på, "går vekk". Det er et kjennetegn av transe. Men det de fleste ikke vet er at man kan INDUSERE transer, dvs å putte andre i transe.

Sjekk her for å lære dette selv, helt gratis. Stedet er seriøst.
Vis hele sitatet...
Siden du sier siden er seriøs.. Har du prøvd..? Å lære det altså.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Siden du sier siden er seriøs.. Har du prøvd..? Å lære det altså.
Vis hele sitatet...
Ja. Testet det også. Det virket.

Edit: Så alle vet det: Hypnose er ikke avmakt, slik som bl.a. mange tegnefilmer fremstiller det.
Sist endret av KEBL; 29. mai 2009 kl. 16:45.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
om du skulle fokusere på å huske hendelser som du repeterer sikkert 100 gang om dagen, hver dag, i 2,5 år, så hadde hjernen din ville gått amok.

det er helt naturlig, hjernen anstrenger seg ikke mer enn nødvendig.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Ikke noe uvanlig det, kjenner meg igjen i det selv.

Har vært avisbud fra jeg var 9år - 20år og med opptil 1600 aviser, og har opplevd det du beskriver ofte, spesielt når jeg har vært megatrøtt og levert 1600aviser på 2,5 timer.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Sitat av KEBL Vis innlegg
Ja. Testet det også. Det virket.

Edit: Så alle vet det: Hypnose er ikke avmakt, slik som bl.a. mange tegnefilmer fremstiller det.
Vis hele sitatet...
Så du ahr fått til å hypnotisere noen ved hjelp av den sia?
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Så du ahr fått til å hypnotisere noen ved hjelp av den sia?
Vis hele sitatet...
Ja. Lykket hver gang.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Tørr jeg spørre hvor lang tid du brukte på å lære det?
Det er dette du har opplevd; Flow (state).
Sist endret av Defqon; 29. mai 2009 kl. 19:54.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Tørr jeg spørre hvor lang tid du brukte på å lære det?
Vis hele sitatet...
Det gjør du sikkert, men jeg måtte lære det ved å se på videoklipp, noe som tok litt tid (flere måneder). Grunnen til det er at IATH (The International Assosiation for Teenage Hypnotists) ble lansert først i høsten 2008, og jeg begynte å lære det året før. Skal du lære det via IATH, tar det ikke særlig lang tid (du kan klare det på en uke), men andre steder kan ta litt tid. Dessuten er 99% av det du finner på internett om hypnose, bare tull/dritt.

Nathan, en av de to grunnleggerne i IATH, har en del videoer på Youtube: http://www.youtube.com/user/KeysToTheMind?blend=2&ob=1
Her er en enkel induksjon som Nathan demonstrerer på en venn av seg.
Flere induksjoner (les mer om dette i IATH)
Noen fenomener ved hypnose

Husk at du må registrere deg i IATH for å få tilgang til informasjonen.
Jeg opplever også litt det samme når jeg er veldig trøtt og skal kjøre, eksempelvis når jeg har døgnet og skal ut og kjøre bil. Da kan jeg kjøre med musikk på, og plutselig tenker jeg "oi, nå må jeg følge med", og våkner fra noen helt andre tanker.

På jobben (kassejobb i fotobutikk) kommer jeg av og til i en slags gladtranse, der jeg bare blir veldig positivt innstilt og får en munter holdning uten at det egentlig er noen grunn for det. Jeg går inn i en slags kundeservice-transe, ganske merkelig. Tiden bare farer forbi uten at jeg tenker på det engang. Kjipe kunder vet selvfølgelig hvordan de skal få meg ut av en sånn god transe.
W.O.T Troll
opplevde noe lignende i militæret. Var på utmars i skogen i noen dager, regna nesten hele tia.
Gikk etter noen da jeg plutselig befant meg i senga hjemme, hadde det varmt og godt.
Vet ikke hvor lenge det varte, men da jeg kom tilbake til virkeligheten, gikk jeg enda etter han forran meg mens regnet hølja ned.
Litt sånn som når du går, du husker ikke hvert enkelt steg, siden hjernen din har laget seg et mønster (det samme skjer når du går i trapper), men når mønsteret brytes (mangler et trinn) "våkner" du igjen.
Da har jo dere bekreftet hva jeg tidligere har skrevet.
Vel, siden det er så mange eksperter på hva dette er så regner jeg med mitt bidrag også har sin rett. Dette er rett og slett hjernen som "kobler ut" når den gjør rutinejobber. Dette er faktisk en overlevelsesstrategi som gjør av vi ikke trenger å bruke hjernen hele tiden. Et flott resultat av mange år med evolusjon. Tenk bare hvis du måtte tenke så det knakte hver gang du skulle skjære deg en brødskive.

Dette har jeg sett på discovery eller lest i illustrert vitenskap, så det er jeg rimelig ganske helt sikker på tror jeg er riktig. Det er ihvertfall ikke transe eller noe annet tull. Flow er det vel heller ikke siden man ofte er helt borte (jfr. bileksempelet som jeg kjenner meg igjen i).
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Restyle Vis innlegg
Akkuratt dette fenomenet har jeg merket meg selv. Iblandt når jeg kjører kvikkner jeg plutselig opp, og kan ikke huske de forrige par-hundre meterne, men kjører akkuratt like normalt som jeg pleier. Skjer som oftest når jeg sitter å tenker på noe. Litt merkelig egentlig.
Vis hele sitatet...
Akkurat slik opplever jeg det også!
Merka det samme som trådstarter da jeg jobba på truckfører-lager forrige sommer...
12 timer gikk skummelt raskt, og overtidsmaten gikk ned på få minutter over skitprat med kolleger...

Det som var skummelt, var at jeg etterhvert la meg til en rytme hvor jeg arbeidet 12 timer hver dag, gikk heim og sov i 8 timer, og gikk på jobb igjen...

Raske penger... som robot.
Jazzin's Avatar
Trådstarter
Dette blir jo litt som i filem "Click" hvor han spole over livet. Sansynlig vis ikke såå smart og prøve å få dette til ettersom du da ikke "lever"? :P
Det skjer meg hele tiden på skolen iallefall.
sitte å leser i norsk boka, kan lese en lang historie å ikke ha fått med meg en skit.
"våkner" ikke før jeg hører en tåkete stemme si at det er friminutt eller noe sånt.

sikkert flere som kjenner seg igjen på den? : )
Dere kan jo lære dere det. Reinduksjoner og post-hypnotiske suggesjoner kan være dritmorsomme.
Post-hypnotisk suggesjon litt på kanten (morsomt): http://www.kissyoutube.com/watch?v=-kcMBRZBAmY
Reinduksjon: http://www.youtube.com/watch?v=qLQe5iSskvk
merket dette når jeg gikk eller løp ned en trapp i leiigheten i Paris. Begynnte på toppen, også var jeg plutselig i bunn av trappen.
Dette skjer også noen ganger når jeg går.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette pleide å skje med meg når jeg leverte reklame for nordpost for noen år siden. Sykt irriterende når man plutselig ikke husker hvor man har levert og deretter må gå tilbake og sjekke alle postkassene. Tapte en del tid på dette.
Skjer hele tiden. På skolen, på jobb. Leide en gang en lydbok på biblioteket på skolen for å bruke i kjedelige timer. Har stort lyddempende headset, så hørte null av andre ting. Begynte å tenke på andre ting, stirre ut i luften mens lydboken rullet og gikk. plutselig "våknet" jeg og husket ingen ting av det som skjedde i boka. funka dårlig, måtte spole tilbake hele tiden. hehe
Er faktisk flere ganger jeg har satt meg i bilen på jobb, og plutselig er jeg halvveis på hjemturen. Vet faktisk ikke om det er fordi jeg er trøtt(noe jeg vanligvis er), eller om det er bare vane, som nevnt i denne tråden.
Aldri skjedd meg, og ut ifra jeg har lest, så er jeg jævlig glad for det