Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 6190
Hvis noen gir ut personlig opplysninger til ukjente personer, telefonselgere, ol. Og når disse opplysningen blir misbrukt, vil flesteparten si "Du må passe på hvem du gir personlige opplysninger til".

Hvorfor det? Skal man ikke stole på en som ringer og sier de er fra DNB?

Hvis en person kommer på døra di, og viser deg legitimasjon og sier han kommer fra <insert banken din> og sier det har skjedd noe feil, og fortsetter med at han trenger personnummeret og banknummeret ditt.

Skal du stole på han da?

Hvis en person kommer på døra di og viser deg legitimasjon og sier han kommer fra <insert banken din> og sier det har skjedd noe i banken og ber deg sette deg inn i bilen hans, så dere kan kjøre sammen til banken og fikse problemet sammen.

Setter du deg inn i bilen hans da?

Her kommer det jeg egentlig er ute etter:

Politiet kommer på døra og spør om personopplysninger.
Vil du gi han det helt uten videre?

Politiet kommer på døra og sier at du skal sette deg inn i bilen hans, han vil at du skal bli med ned på politistasjonen.

Vil du sette deg inn i bilen hans da?

Hovedspørsmålet mitt er:
Hvordan kan politiet bevise at de er politi?

Du har ingen mulighet til å sjekke opp tjenestenummeret om du er i byen og de tvinger deg inn i bilen med håndjern.

Kan du nekte å svare på noe før du har fått gyldigbevis på at de er politi?

Se for dere dette senarioet her:

Du blir stoppet i byen en fredagskveld. De mistenker at du har vært i 'bråk'.
De spør om ID osv.
Kan du da kreve å få bevis for at de er politi. Hvis tjenestenummeret er det eneste de da gir, så holder ikke det. Du sitter ikke akkurat med tilgang til en database med tjenestenummeret til alle ansatte i <insert byen din/Norge>. Hva skal du da gjøre?
Sist endret av JuZt3r; 6. september 2008 kl. 22:31.
Bare be om legitimasjon, hvis de ikke kan vise deg dette (i tjenestetiden sin) så har du god grunn til å tvile på om de er politi.
Sitat av kriss
Bare be om legitimasjon, hvis de ikke kan vise deg dette (i tjenestetiden sin) så har du god grunn til å tvile på om de er politi.
Vis hele sitatet...

Legitimasjon kan forfalskes

EDIT::

For at det ikke skal forekomme misforståelser her:

Hvis jeg blir oppsøkt av falske politifolk som viser falsk legitimasjon, da er jeg plikta til å oppgi masse infomasjon uten at jeg kan få verifisert at de faktisk er politi.
Sist endret av JuZt3r; 6. september 2008 kl. 22:37.
Vel du kan ikke bevise at noen er politi hvis du skal være så nøye på alt. Eneste du kan gjøre er å ringe 112 og spørre om å bli satt over til nærmeste politikammer å spørre om den aktuelle tjenestemannen jobber der..
Sitat av giefprofitplix
Vel du kan ikke bevise at noen er politi hvis du skal være så nøye på alt. Eneste du kan gjøre er å ringe 112 og spørre om å bli satt over til nærmeste politikammer å spørre om den aktuelle tjenestemannen jobber der..
Vis hele sitatet...
Så jeg kan få lov til å ringe 112 å spørre om Person XX eller Person med tjenestenummer XXX er politimann før jeg behøver å svare på noen av spørsmålene, evnt før jeg blir tvunget inn i politibilen?
Politibilen burde vel være bevis nok da?...tviler egentlig på at du får lov til å ringe 112, politiet har vel egne skilt som er bevis for at de er politi. Du får ikke mer bevis enn det.
Det er nok ingen som har en politibil med blålys og alt, uansett kan ALT forfalkses
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av JuZt3r
Hvis jeg blir oppsøkt av falske politifolk som viser falsk legitimasjon, da er jeg plikta til å oppgi masse infomasjon uten at jeg kan få verifisert at de faktisk er politi.
Vis hele sitatet...
Du plikter til å oppgi navn, kor du bur, og yrke afaik. Det er ikkje veldig stort potensiale for misbruk i den informasjonen...
Sitat av giefprofitplix
Politibilen burde vel være bevis nok da?...tviler egentlig på at du får lov til å ringe 112, politiet har vel egne skilt som er bevis for at de er politi. Du får ikke mer bevis enn det.
Vis hele sitatet...
Politibilen kan være stjålet / falsk.
Det skiltet du referere til kan jeg ikke huske å ha sett før(nå har ikke jeg studert politiet når jeg har snakket med dem) i såfall kan det være stjålet/falskt.


Hvis det da ikke er noe sikring for at privatpersoner kan skaffe seg en polituniform og tegne på noen siffer, så har i allefall jeg funnet ut hvordan jeg skal tjene penger.

Sitat av slashdot
Du plikter til å oppgi navn, kor du bur, og yrke afaik. Det er ikkje veldig stort potensiale for misbruk i den informasjonen...
Vis hele sitatet...
Du må oppgi fødselsdato også forresten. (ikke at det her så mye å si)

De har ikke lov til å ta deg med til 'politiasjonen'?
Altså 'tvinge' deg inn i politibilen? -UANSETT- ?
Sist endret av JuZt3r; 6. september 2008 kl. 22:49.
Sitat av JuZt3r
Politibilen kan være stjålet / falsk.
Det skiltet du referere til kan jeg ikke huske å ha sett før(nå har ikke jeg studert politiet når jeg har snakket med dem) i såfall kan det være stjålet/falskt.
Vis hele sitatet...
ALT kan være "falsk" for helvete. Hva om "de slemme gutta" har cappet linja di, så når du ringer 112 kommer du rett til «bad guys HQ™»? Hva om det ikke egentlig finnes politi, det er bare en konspirasjon mot akkurat deg som vi alle er med på? Hva om verden er et eneste stort reality-show der du er hovedrollen? Aner ikke hva «The Truman Show» ville gjort med deg, altså.

Det du spør etter er bare ulogisk og irriterende spekulering som du allerede vet svaret på selv.
Sist endret av Exmagician; 6. september 2008 kl. 22:51.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, om banken din ringer så har de allerede personnummer og kontonummer fra før av, så om de ber om det er det vel ganske åpenlyst at det er noen som kødder.

og banken vil aldri komme på døra di, de ringer eller sender brev.

og ja, jeg jobber innenfor bank / kortsikkerhet.
Faen til paranoide dere er! Greit hvis det kommer en fyr i finbukse og blå skjorte og sier han er politi, da er det lov til å utvise skepsis, men kommer det to fullt uniformerte politifolk kjørende i en politibil, så skal jeg innrømme at jeg tror dem.

Ang. bank så hadde jeg aldri oppgitt noe som helst over telefon eller lignende. Jeg kan gå ned i banken om de ringer å spør, men hadde det vært fordi "det er noe galt med kontoen din" så hadde jeg lagt på og ringt til banken selv.
Sist endret av bobbo; 6. september 2008 kl. 22:54.
Sitat av loathsome
ALT kan være "falsk" for helvete. Hva om "de slemme gutta" har cappet linja di, så når du ringer 112 kommer du rett til «bad guys HQ™»? Hva om det ikke egentlig finnes politi, det er bare en konspirasjon mot akkurat deg som vi alle er med på? Hva om verden er et eneste stort reality-show der du er hovedrollen? Aner ikke hva «The Truman Show» ville gjort med deg, altså.

Det du spør etter er bare ulogisk og irriterende spekulering som du allerede vet svaret på selv.
Vis hele sitatet...

Nå har ikke jeg lest om folk som har 'cappet' mobilnettet og utgitt seg for å være en politistasjon her i Norge.
Men jeg har lest om folk som har utgitt seg for å være politi og fått gjort endel med det.

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article268472.ece

Når en 17åring klarer å lure noen. Hvor mye trur du ikke noen som setter inn en del ressurser på det får gjort?
Sist endret av JuZt3r; 6. september 2008 kl. 22:58.
Du er rimelig langt ute på jordet her. Når du møter uniformert politi, må du la de paranoide tankene din hvile og akseptere at det er politiet.

Hvis du handler anderledes, er det ganske enkelt slik at det blir ditt problem og slik at du må bære følgende av det. I et slikt tilfelle er flere handlinger der det er straffbart å handle som om det ikke er politiet du står overfor.

For å gjøre det enkelt for deg; uniformen er god nok identifikasjon på at det er politi. Hvis de er sivile bør de vise politibevis.
Sist endret av Kaunda; 7. september 2008 kl. 01:35.
For de som lurer på det: Jepp du kan si at du ikke stoler på at politimannen er politi og dermed be om å få ringe 112 og spørre om tjenestenummeret til politimannen faktisk er i registeret til politiet. Dersom du er smart og på en høfflig måte forteller dette til politimannen og blir stående og ikke stikker av eller noe sånt så skal det gå helt fint. I tillegg vet jeg at det er blitt stjålet en uniformert politibil for et par år siden, den er ikke kommet til rette. Den ble tatt fra leverandøren (volvo) før den ble levert til politiet. Inni er den som en helt standard v70.
Politiuniformer er det sansynligvis endel av på avveie av også. Men har ikke noe info på dette.

MEN! Hvorfor skulle noen gidde å bruke en stjålet uniformert politibil og bruke rappet uniform og oppsøke deg bare for å få vite navn, adresse og personnummer? Tror det er like greit å ta uniformen, bilen og makkeren til snuten som ber om ID for godt nok bevis for at han er ekte snut
Sitat av Kaunda
Du er rimelig langt ute på jordet her. Når du møter uniformert politi, må du la de paranoide tankene din hvile og akseptere at det er politiet.

Hvis du handler anderledes, er det ganske enkelt slik at det blir ditt problem og slik at du må bære følgende av det. I et slikt tilfelle er flere handlinger der det er straffbart å handle som om det ikke er politiet du står overfor.

For å gjøre det enkelt for deg; uniformen er god nok identifikasjon på at det er politi. Hvis de er sivile bør de vise politibevis.
Vis hele sitatet...

Takk for at du svarer på ingenting.
Jeg kan skaffe meg en uniform. Hadde jeg gjort litt research så hadde jeg nok funnet med et tjenestenummer også. Så en person med politiuniform trenger ikke nødvendigvis være en politibetjent, som jeg allerede har illustrert:
17-åring drev svindel ikledd politiuniform
Vis hele sitatet...
En politibil er litt vanskligere å kjøpe på nettet enn en uniform, men det er langt ifra vansklig for en svindlerliga å utstyre seg med et par uniformer og politibil.

utarbeidet 17-åringen en falsk henteordre fra politiet
Vis hele sitatet...
Hva om de har laget falsk ransakelsesordre.
Så tar de med bankkort, regninger alt du har fått i posten, pcen din, ol.
Brått så har de kontonummeret ditt, passord på pcen, masse personopplysninger.

Men spørsmålet mitt var ikke hva folk kunne gjort med falsk uniform. Så det her er litt offtopic.

Det jeg vil ha svar på:

Er det en måte å bekrefte at "Pelle Politimann" faktisk er "Pelle Politimann" og ikke "Pelle svindlermann".

Hvis "Pelle Politimann" begynner å grave etter opplysninger han ikke har noe med, kan du ringe XxXXXX og spørre om "Pelle Politimann med tjenetenummer ZZZZZ" jobber for <sett inn politidistrik her> og for tiden er i tjeneste.


Og hvis du faktisk nekter å oppgi opplysninger og de vil ha deg med til politistasjonen, kan du kjøre egen bil istede for å sitte på med dem?

(Grunn har ingen betydning her, til alle som kommer til å si "hvorfor ikke bare oppgi de opplysningene de vil ha")


Må se det utenfor en reelle situasjoner. Det er ikke det at jeg mistenker alle politifolk jeg ser på gata. Jeg vil vite hva jeg har RETT til å gjøre og hva jeg KAN gjøre.
Sitat av JuZt3r
Takk for at du svarer på ingenting.
Jeg kan skaffe meg en uniform. Hadde jeg gjort litt research så hadde jeg nok funnet med et tjenestenummer også. Så en person med politiuniform trenger ikke nødvendigvis være en politibetjent, som jeg allerede har illustrert:


En politibil er litt vanskligere å kjøpe på nettet enn en uniform, men det er langt ifra vansklig for en svindlerliga å utstyre seg med et par uniformer og politibil.



Hva om de har laget falsk ransakelsesordre.
Så tar de med bankkort, regninger alt du har fått i posten, pcen din, ol.
Brått så har de kontonummeret ditt, passord på pcen, masse personopplysninger.

Men spørsmålet mitt var ikke hva folk kunne gjort med falsk uniform. Så det her er litt offtopic.

Det jeg vil ha svar på:

Er det en måte å bekrefte at "Pelle Politimann" faktisk er "Pelle Politimann" og ikke "Pelle svindlermann".

Hvis "Pelle Politimann" begynner å grave etter opplysninger han ikke har noe med, kan du ringe XxXXXX og spørre om "Pelle Politimann med tjenetenummer ZZZZZ" jobber for <sett inn politidistrik her> og for tiden er i tjeneste.


Og hvis du faktisk nekter å oppgi opplysninger og de vil ha deg med til politistasjonen, kan du kjøre egen bil istede for å sitte på med dem?

(Grunn har ingen betydning her, til alle som kommer til å si "hvorfor ikke bare oppgi de opplysningene de vil ha")


Må se det utenfor en reelle situasjoner. Det er ikke det at jeg mistenker alle politifolk jeg ser på gata. Jeg vil vite hva jeg har RETT til å gjøre og hva jeg KAN gjøre.
Vis hele sitatet...
Du skal få svar på spørsmålene dine, men jeg vet ikke om du vil like dem.

Du kan bekrefte at du står overfor en politimann ved å se at hans uniform er korrekt og ekte, eventuelt at hans politibevis er ekte og utstedt til den person som står foran deg.

Det er ikke noe sted du kan ringe for å kontrollere en politi manns ektehet, og det er heller ikke nødvendig.

Du kan ikke kjøre egen bil til arresten.

Du må rette deg etter det politiet pålegger deg.

Din mistenksomhet er oppkonstruert og har ikke noe grunnlag i virkeligheten. At andre enn politiet utgir seg for å være politi foregår svært sjelden. Du som er en mistenksom person vil lett oppdage om du møter en falsk politimann.
Sist endret av Kaunda; 7. september 2008 kl. 02:21.
Sitat av Kaunda
Det er ikke noe sted du kan ringe for å kontrollere en politi manns ektehet, og det er heller ikke nødvendig.
Vis hele sitatet...
Det er nok feil dette gitt. Man kan ringe 112 og be de bekrefte at polititjeneste mann XXXXXXX er på jobb. Alt det andre du skrev er fullstendig rett!
Sitat av sandkasse
Det er nok feil dette gitt. Man kan ringe 112 og be de bekrefte at polititjeneste mann XXXXXXX er på jobb. Alt det andre du skrev er fullstendig rett!
Vis hele sitatet...
Ikke alle politfolk vil akseptere at personen tar opp telefonen og begynner å ringe. Kommer ann på tid, sted, tjenestehandlingens formål og hvordan personen vurderes. En politimann bestemmer selv når han er på jobb etter egen vurdering.

Operasjonssentralen vil også lett avvise slike henvendelser da det er svært hektisk og mange viktigere samtaler som kommer inn. 112 og også feil nummer å ringe da en slik person ikke er i nød. Slik personer skal ringe 02800, eller vanlig 8 sifret nummer til sitt politdistrikt.
Sist endret av Kaunda; 7. september 2008 kl. 02:27.
Sitat av Kaunda
Ikke alle politfolk vil akseptere at personen tar opp telefonen og begynner å ringe. Kommer ann på tid, sted, tjenestehandlingens formål og hvordan personen vurderes.

Operasjonssentralen vil også lett avvise slike henvendelser da det er svært hektisk og mange viktigere samtaler som kommer inn. 112 og også feil nummer å ringe da en slik person ikke er i nød. Slik personer skal ringe 02800, eller vanlig 8 sifret nummer til sitt politdistrikt.
Vis hele sitatet...
Ja forsåvidt enig. Dersom du feks er i slagsmål på byen og snuten legger deg i bakken så kan du nok drite i å ringe 02800. Men feks dersom en politibil stopper deg langs veien uten at du har gjort noe galt, ville det være greit å ringe og sjekke. Btw så blir du satt over til det riktige politidistriktet når du ringer 02800
Din mistenksomhet er oppkonstruert og har ikke noe grunnlag i virkeligheten. At andre enn politiet utgir seg for å være politi foregår svært sjelden. Du som er en mistenksom person vil lett oppdage om du møter en falsk politimann.
Vis hele sitatet...
At det foregår svært skjeldent er urelevant, at du ikke oppfatter det som et problem kan du holde for deg selv.

Har vi kommet til en enighet at man kan rinde et nummer og spørre om Betjent med tjenestenummer XXXX er på aktivtjeneste?

Først sier du at det IKKE går an, så mener du at du kan men ikke alle politimenn vil la deg gjøre det?
Får meg til å tenke: Har du peiling på hva du snakker om, eller tar du alt fra det du TRUR ?
Sitat av JuZt3r
At det foregår svært skjeldent er urelevant, at du ikke oppfatter det som et problem kan du holde for deg selv.

Har vi kommet til en enighet at man kan rinde et nummer og spørre om Betjent med tjenestenummer XXXX er på aktivtjeneste?

Først sier du at det IKKE går an, så mener du at du kan men ikke alle politimenn vil la deg gjøre det?
Får meg til å tenke: Har du peiling på hva du snakker om, eller tar du alt fra det du TRUR ?
Vis hele sitatet...
Ditt spørsmål om aktiv tjeneste blir helt feil. Det er den enkelt politibetjent som bestemmer selv om han er i aktiv tjeneste.

Alt går selvfølgelig ann, og politifolk generelt er joviale personer som ser etter løsninger fremfor konflikter. Men ofte er det mye som skjer samtidig og mindre viktig og useriøse henvendelser må avvises. En henvendelse om en politibetjent i vanlig arbeid er ekte betraktes som useriøs/mindre viktig.

Hvis innringer er 85 år og ringer om en politibetjent i sivil som har kommet på døra for å kontrollere hvordan sparepengene blir oppbevart er derimot seriøst.
Sitat av Kaunda
Ditt spørsmål om aktiv tjeneste blir helt feil. Det er den enkelt politibetjent som bestemmer selv om han er i aktiv tjeneste.

Alt går selvfølgelig ann, og politifolk generelt er joviale personer som ser etter løsninger fremfor konflikter. Men ofte er det mye som skjer samtidig og mindre viktig og useriøse henvendelser må avvises. En henvendelse om en politibetjent i vanlig arbeid er ekte betraktes som useriøs/mindre viktig.

Hvis innringer er 85 år og ringer om en politibetjent i sivil som har kommet på døra for å kontrollere hvordan sparepengene blir oppbevart er derimot seriøst.
Vis hele sitatet...

Hvor har du det ifra? At de vil behandle samtalen min som useriøs? Jobber du i politiet?

Jeg ser ikke på en slik henvendelse som useriøs, når det faktisk har skjedd at folk har kledd seg ut som politifolk.
Noen folk er paranoide og det er ikke alltid negativ å være litt paranoid

Og med aktiv tjeneste er vel kanskje greit. Når du er politi så er du politi.
Men du kan spørre om tjenestenummer xxxx jobber i det distriktet du er i?

Er tjenestenummeret 8 siffer? Har de sifferene noen betydning? f.eks 3 første er fylke, 2 andre er kommune, de andre er random eller noe slik?

Jeg setter pris på at du tar deg tid til å svare på spørsmålene mine, jeg prøver ikke å være drittsekk, jeg vil bare vite hva jeg har RETT til å gjøre.
Sist endret av JuZt3r; 7. september 2008 kl. 02:56.
Sitat av JuZt3r
Hvor har du det ifra? At de vil behandle samtalen min som useriøs? Jobber du i politiet?

Jeg ser ikke på en slik henvendelse som useriøs, når det faktisk har skjedd at folk har kledd seg ut som politifolk.

Og med aktiv tjeneste er vel kanskje greit. Når du er politi så er du politi.
Men du kan spørre om tjenestenummer xxxx jobber i det distriktet du er i?

Er tjenestenummeret 8 siffer? Har de sifferene noen betydning? f.eks 3 første er fylke, 2 andre er kommune, de andre er random eller noe slik?

Jeg setter pris på at du tar deg tid til å svare på spørsmålene mine, jeg prøver ikke å være drittsekk, jeg vil bare vite hva jeg har RETT til å gjøre.
Vis hele sitatet...
En politibetjent har politimyndighet i hele landet. Tjenestenummeret består av en bokstav og tre siffer. Det er ikke inndeling på fylker, kommuner eller annet.

Forstår at du har en reel, om enn etter min oppfatning ubegrunnet, oppfatning av at du kan bli utsatt for en falsk politimann. Som du selv er inne på er det svært vanlig at folk er "drittsekker" når de møter politiet. Du vil lett bli oppfattet slik om du betviler ektheten av politbetjenten du møter, og lovverket er lagt opp slik at politi som har på uniform eller viser tjenestebevis har beskyttelse av lovverket under utøvelse av tjenestehandlinger.

Det å utgi seg for å være politi uten at det er riktig er ganske alvorlig. Kan ikke huske at jeg har sett det, utenom han som er ute etter sparepengene til pensjonister.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kaunda
For å gjøre det enkelt for deg; uniformen er god nok identifikasjon på at det er politi. Hvis de er sivile bør de vise politibevis.
Vis hele sitatet...
Du har et par tilfeller fra Irak der motstandsrørsla fekk tak i uniformer og brukte det aktivt. Det illustrerer vel at uniform åleine er langt ifra god nok autentisering? Det er alt for lett å forfalske ei uniform til at det er ei svært god autentisering... Har vedkommande patruljebil og uniform er det brått betre, men fortsatt fullt ut mulig å forfalske.

Sitat av Kaunda
Det å utgi seg for å være politi uten at det er riktig er ganske alvorlig. Kan ikke huske at jeg har sett det, utenom han som er ute etter sparepengene til pensjonister.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, problemet finst. Folk flest har ikkje peiling på korleis en gyldig politilegitimasjon ser ut, meg inkludert. Hadde du vist meg noko du hadde printa heime og laminert så hadde eg antakeleg godtatt det. Folk flest er godtruande, og folk flest har aldri sett det før. Då har du optimalt utgangspunkt for svindel...
For all del, ikke ring 112, ring 02800 - det er nummeret som automatisk setter deg over til nærmeste politistasjon/kontor. La 112 være tilgjengelig for de som virkelig trenger det!
JuZt3r: Du konstruerer latterlige situasjoner. Du vil ALDRI få besøk av noen fra banken din som "trenger" ditt personnr. Dersom det skjer ringer du politiet (112) og oppgir at det er et svindelforsøk på gang. Du oppgir heller aldri kontonr, pin koder eller lignende på telefon fra noen som hevder de ringer fra banken.

Politiet som kommer på døren legetimerer seg. Dersom du fortsatt ikke tror på dem sier du til dem at du ønsker å sjekke opp i deres legitimitet og ber dem oppgi navn / tjenestenr slik at du kan kontakte politistasjonen for å få bekreftet av de er på jobb.

Dersom politiet ringer deg for å få opplysninger ber du om å få navn / avdeling og sier du ringer dem opp igjen. Så finner du selv telefonnr til vedkommende avdeling, ringer sentralbordet og ber om å få snakke med personen som ringte til deg.

På denne måten er det bortimot umulig for deg å bli svindlet. Skulle det på tross av overnevnte tiltak klare å svindle ut av deg noe som helst vil du være kraftig dekket og få igjen alt du eventuelt mister. Men jeg tør sette mye penger på at du ikke vil bli svindelt om du tar overvnevnte forhåndsregler.

Dersom politiet nekter å oppgi hvem de er trenger du ikke oppgi annet enn navn og alder, (og muligens yrke) og si at resten av samtalen må skje på politistasjonen.

Lykke til med livet og paranoia!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey
Politiet som kommer på døren legetimerer seg. Dersom du fortsatt ikke tror på dem sier du til dem at du ønsker å sjekke opp i deres legitimitet og ber dem oppgi navn / tjenestenr slik at du kan kontakte politistasjonen for å få bekreftet av de er på jobb.
Vis hele sitatet...
Eg har aldri sett politiet sin legitimasjon. Korleis veit eg at den er ekte, og at ikkje ein person med kortprinter laga den for fem minutter siden?

Heile greia faller tilbake på at å autentisere en enkelt person er jævlig vanskelig - nesten umulig, og risikoen for falske politimenn er så liten at det er ikkje fornuftig å bruke veldig mykje energi på å validere dei. I tillegg er det streng straff for å utgi seg for å vere politi, så ein har ein kontrollfunksjon der...
Sitat av slashdot
Eg har aldri sett politiet sin legitimasjon. Korleis veit eg at den er ekte, og at ikkje ein person med kortprinter laga den for fem minutter siden?

Heile greia faller tilbake på at å autentisere en enkelt person er jævlig vanskelig - nesten umulig, og risikoen for falske politimenn er så liten at det er ikkje fornuftig å bruke veldig mykje energi på å validere dei. I tillegg er det streng straff for å utgi seg for å vere politi, så ein har ein kontrollfunksjon der...
Vis hele sitatet...
Det er derfor du da kontakter politiet for å få dobbeltsjekket denne personen. Det er veldig lett å svindle mennesker som tar alt de ser for god fisk. Det har vi sett utallige eksempler på. Så det er selvsagt ikke noe problem må utgi seg for å være politi. Men om du ber om å få navn og tjenestenummer kan du ringe politiet og si du er usikker på hvorvidt mannen er politi eller ikke. Lar ikke det seg gjøre kan du selvsagt si til ham at "Joda, jeg svarer gjerne på spørsmål, men da bare på politistasjonen". Du kan være trygg på at han ikke kommer inn der med et billig hjemmelaget ID skilt.

Det er selvagt mulig å utgi seg for å være politi, men det er også mulig for deg som privatperson å dobbeltsjekke det. Personlig bekymrer det meg svært lite. Jeg har liten kontakt med politiet, og skulle det oppstå en situasjon hvor en politimann krevde å få utlevert informasjon jeg har reservasjoner mot å dele ville jeg brukt en av metodene over. Det aller meste en politimann kunne tenkes å spørre meg om på gaten ville jeg kunne besvare uten å nøle, uavhengig av hvorvidt jeg var sikker på at han var politimann eller ikke.
Sist endret av Cikey; 7. september 2008 kl. 14:16.
Så du har bestemt deg nå? Det er ikke paranoid å faktisk bekrefte at politi er politi?
Tilfelle du ikke forstod det, så var bank-scenarioene bare noe for å få frem poenget.

Og jeg har heller aldri ment at jeg ikke stoler på politiet, eller hvis jeg blir stoppet i en promillekontroll at jeg vil KLIKKE MONGO og kreve å se fødselspapirene hans.

Det jeg mener er hvis jeg havner i en situasjon der jeg ikke føler meg trykk på at politimannen forran meg er en politimann. Hvordan kan jeg bekrefte det?

Så du kan ta den negative tonenen din, og plage noen andre. For du har ikke skrevet noe som hjelper, du har skrevet ting som allerede står her, utenom det at du kalte meg paranoid.

*Jeg vil ikke høre hva deres PERSONLIGE mening er.
*Jeg vil ikke vite hva dere TRUR.
*Jeg vil ikke vite at sjansen er liten.

Cikey: Så du vil sette deg inn i bilen til en person du trur utgir seg for å være noen andre?

Det er bra, natural selection virker.
Sitat av JuZt3r
Det jeg mener er hvis jeg havner i en situasjon der jeg ikke føler meg trykk på at politimannen forran meg er en politimann. Hvordan kan jeg bekrefte det?
Vis hele sitatet...
Dersom du er i tvil, spør etter legitimasjon. Dersom du ikke er overbevist, ring politiet og spør. Dette er nevnt i tråden jo! Men for all del, ta litt tæring etter næring. Du ringer ikke for å validere vedkommende, dersom det er i Oslo sentrum en natt, og du møter en politgjeng. Men som du nevnte, en politimann alene på en landevei, da kan varsel-lampen lyse litt. Personlig tror jeg ikke jeg hadde gidd noe informasjon til "en poltimann", da politimenn svært skjelden jobber alene.

Ellers, her er en liste over ting som kan indikere at vedkommende er politi:

- Politiskiltet er av kredittkort-størrelse, omtrent samme tykkelse også. På forsiden er det løvemerke, på lyseblå bakgrunn. På baksiden er det bilde av tjenestemannen, samt tjenestenummer.

- Vedkommende kjører uniformert. Ja, en politibil er vel unødvendig å beskrive.

- Vedkommende har politiuniform på seg.

Uansett, tror jeg du skal være forsiktig med å utgi senitiv informasjon "på gaten" til en politimann. Jeg tror heller ikke politimannen noensinne vil spørre deg om personnummeret ditt.

Alle andre sensitive spørsmål, hører ikke hjemme "på gaten", som f.eks vitnestestamenter etc. Spør vedkommende om dette, kan dette være en indikasjon på at det ikke er en politi.
De aller fleste politifolk gir deg en mulighet til å sjekke opp legitimasjonen deres. Men jeg vil ikke anbefale deg å være "kødd" dersom du har gjort noe galt. Hvis du derimot har gjort noe som strider mot norges lover, og politiet dukker opp på døra, bør du godta at de er fra politiet i stedet for å stille deg på bakbeina.

Men finnes det noen grunn til at du tror noen vil svindle deg? Har du så mye verdier at du er spesiellt attraktiv?

Det er sjelden politiet spør etter fødsels -og personnummer, og ALDRI etter bankkontonummer.

Forøvrig er det svært sjelden at politiet reiser ut med en mann på døra, og politiet har heller ikke for vane å gå rundt på dørene og finne ut personlig informasjon om personer. Det er dette vi har folkeregisteret til.

Jeg kunne gjerne lagt ut tjenestebeviset mitt her, men ønsker ikke å gjøre det.

Tror nok du bare bør stole på politiet, og være høflig hvis de kommer på døra di. Har hatt flere tilfeller selv der jeg ved besøk har blitt bedt om mulighet til å verifisere legitimasjonen, og det har jeg selvfølgelig gjort.

Politiet SKAL legitimere seg dersom de er i sivil, så vet du det.
Hvorfor skulle noen gjøre alt det du beskriver bare for å svindle deg? Er du milliarder i en alder av 23 eller noe? Du er for paranoid, hadde skjønt det hvis de ba om å beslaglegge pc'en din eller noe, men for navn og bosted opplysninger? Våkn opp!
Sitat av skopusser
Hvorfor skulle noen gjøre alt det du beskriver bare for å svindle deg? Er du milliarder i en alder av 23 eller noe? Du er for paranoid, hadde skjønt det hvis de ba om å beslaglegge pc'en din eller noe, men for navn og bosted opplysninger? Våkn opp!
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg sagt at jeg trur noen vil svindle -meg-?
Sist endret av JuZt3r; 7. september 2008 kl. 17:41.
Sitat av JuZt3r
Cikey: Så du vil sette deg inn i bilen til en person du trur utgir seg for å være noen andre?

Det er bra, natural selection virker.
Vis hele sitatet...
Ja, det pleier hjelpe på diskusjonen å falle til slike hentydninger. Jeg skal alikevel svare...


Ja, om en uniformert politimann ber meg bli med i en uniformert politibil så vil jeg uten betenkeligheter gjøre det. Å tro at det i et slikt scenario er noen som er ute etter å svindle meg er intet mindre enn paranoia. Men ja, du kan fremdeles be om å få sjekke ID før du setter deg inn i bilen (og dobbeltsjekke mot politistasjonen).

Hvordan kan vi vite at politimannen i politiuniform, med uniformert politibil faktisk er politimann? Selv etter at vi har sjekket ID med stasjonen. Nei, du har selvsagt rett, det kan vi ikke vite. Vi kan heller ikke vite hvorvidt solen står opp i morgen, men de fleste av oss føler oss likevel ganske trygge på det.

Ingenting er sikkert i denne verden. Vi kan aldri være sikker på hvem vi omgås, eller om de er dem de utgir seg for å være. Men ved å bruke normal fornuft, og tenke oss om en ekstra gang i blandt kan vi være rimelig trygg på at ting ordner seg.

Du kan selvsagt gå rundt å være sikker på at det alltid er en konspirasjon imot deg, og at dersom du blir stilt noen spørsmål av politiet så er det noen som er ute etter deg, men det finnes gode medisiner for slikt om du bare spør etter profesjonell hjelp...
Ja, om en uniformert politimann ber meg bli med i en uniformert politibil så vil jeg uten betenkeligheter gjøre det. Å tro at det i et slikt scenario er noen som er ute etter å svindle meg er intet mindre enn paranoia. Men ja, du kan fremdeles be om å få sjekke ID før du setter deg inn i bilen (og dobbeltsjekke mot politistasjonen).
Vis hele sitatet...
Jeg vil sikkert gå uten baktanker selv. Men hvis den personen da er ubarbert, ser ut som en ræv i trynet, stinker alkehol, har på seg joggesko, har buksa bakfrem, har -en- tann, og tatoveringer i hele trynet.

Ville du ikke følt deg litt tryggere om du kunne ringt inn til politistasjonen og fått bekreftet at han er politimann?

Hvordan kan vi vite at politimannen i politiuniform, med uniformert politibil faktisk er politimann? Selv etter at vi har sjekket ID med stasjonen. Nei, du har selvsagt rett, det kan vi ikke vite. Vi kan heller ikke vite hvorvidt solen står opp i morgen, men de fleste av oss føler oss likevel ganske trygge på det.
Vis hele sitatet...
jeg vil si at hvis jeg får ringe med egen mobiltelefon til politistasjonen og fått bekreftet at tjenestenummeret er gyldig, og personen jobber for Sarpsborg Politikammer, så vil jeg føle meg nokså trygg på at han er den han sier han er. Får jeg i TILLEGG lov til å vite navnet og se iden til politimann vil jeg føle meg tryggere.
Jeg vil ikke si at det er 100% umulig å forfalske noe sånt, men det gjør det mye vanskligere enn å kjøpe en uniform på nettet.
At sola ikke står opp i morgen kan jeg desverre ikke gjøre noe med, så det er ikke noe jeg tenker på så alt for mye.

Ingenting er sikkert i denne verden. Vi kan aldri være sikker på hvem vi omgås, eller om de er dem de utgir seg for å være. Men ved å bruke normal fornuft, og tenke oss om en ekstra gang i blandt kan vi være rimelig trygg på at ting ordner seg.
Vis hele sitatet...
I min mening hjelper det lite å tenke på at ting går bra, uten at du faktisk går inn for å gjøre det bra selv. Og hvis du ikke stoler på de personene du henger med, bør du kanskje prøve å finne noen andre venner. Jeg har ikke noe problem med å låne bort en 1000lapp til venner, men jeg gir ikke 1000kr til en jeg ikke kjenner. (Ser du forkjellen?)
Sunn fornuft er en fin ting. Ikke bare gå rundt å tru at alt vil ordne seg, Still spørsmål om det er noe du er usikker på. Ikke bare si til deg selv "Sikkert sånn det skal være, Hvis ikke hadde sikkert noen sagt i fra."


Du kan selvsagt gå rundt å være sikker på at det alltid er en konspirasjon imot deg, og at dersom du blir stilt noen spørsmål av politiet så er det noen som er ute etter deg, men det finnes gode medisiner for slikt om du bare spør etter profesjonell hjelp...
Vis hele sitatet...
Takk igjen for at dere påpeker hvor paranoid jeg er, det var hele poenget med denne tråden, at en gjeng med nerder på nettet leker hobby-psykolog.

Har politiet vondt av at jeg stiller spørsmål? Er det frekt å være redd for at noen vil gjøre meg vondt(i form av fysisk eller psykisk skade)?

Jeg ser meg f.eks til begge sider før jeg går over veien, for jeg ser på det som en enkel metode for å UNNGÅ å bli drept.
Men jeg er jo trossalt paranoid og trur at alle konspirerer mot meg, og prøver å kjøre over meg hvis de får sjansen.
Du er jo en godtruende person, så du trenger ikke å se til begge sider. Du vil bare tape tid på det.
Lite innspill : Har en kamerat som til tider oppgoldt seg på øslandet i en liten by han hadde et krypinn i. Stram økonomi gjorde at han bedrev litt piratkjøring i helgene, kjørte en "sånn typisk sivilbil" og alltid i svart skinnjakke. På skuldersiden av skinnjakken hadde han teipet på sånn borrelås, motsatt av den han hadde på politistripene sine. Slik at de kom av og på i en fart.

Når det var for mange pirater ute og kjørte, satt han de på, kjørte opp på siden av hver enkelt og sa greit : Her kan du ikke stå..
Da forsvant hele hurven, og han fikk tur. Har aldri spurt hvor han fikk politieffektene fra, og har ikke planer om det. Men for meg så det ekte nok ut, og jeg hadde nok tatt de for god fisk. Ihverfall hvis jeg kjørte pirat selv og ikke var lysten på bot for det.

Så - ja det går an å utgi seg for å være politi, her er nok et eksempel, selvom han var så lur å ikke havne i avisene. Sannsynligvis fordi han er litt eldre og erfaren, og vet når han skal gi seg, tar ikke noe særlig sjanser.

Du Kaunda, som er politi : forsvinner det effekter fra dere, er de vanskelig å forfalske/etterligne?

Bare lurer..
Sitat av JuZt3r
Jeg vil sikkert gå uten baktanker selv. Men hvis den personen da er ubarbert, ser ut som en ræv i trynet, stinker alkehol, har på seg joggesko, har buksa bakfrem, har -en- tann, og tatoveringer i hele trynet.

Ville du ikke følt deg litt tryggere om du kunne ringt inn til politistasjonen og fått bekreftet at han er politimann?
Vis hele sitatet...
Med all mulig respekt, klarer du ikke selv innse hvor latterlig langt ute på jordet du er nå? Nei, i det tilfellet du beskriver ville jeg ikke tatt med bryet med å ringe for å sjekke ID. Jeg hadde ringt 112 og anmeldt forholdet på flekken. Det ville du gjort også, det ville alle gjort. Slutt å kaste bort tiden vår.

Sitat av JuZt3r
jeg vil si at hvis jeg får ringe med egen mobiltelefon til politistasjonen og fått bekreftet at tjenestenummeret er gyldig, og personen jobber for Sarpsborg Politikammer, så vil jeg føle meg nokså trygg på at han er den han sier han er. Får jeg i TILLEGG lov til å vite navnet og se iden til politimann vil jeg føle meg tryggere.
Jeg vil ikke si at det er 100% umulig å forfalske noe sånt, men det gjør det mye vanskligere enn å kjøpe en uniform på nettet.
Vis hele sitatet...
Jah, og derfor har jeg siden første posten min skrevet at det ville være en naturlig ting å gjøre. Hvorfor kverulerer du på dette? Vi er åpenbart enige...



Sitat av JuZt3r
I min mening hjelper det lite å tenke på at ting går bra, uten at du faktisk går inn for å gjøre det bra selv. Og hvis du ikke stoler på de personene du henger med, bør du kanskje prøve å finne noen andre venner. Jeg har ikke noe problem med å låne bort en 1000lapp til venner, men jeg gir ikke 1000kr til en jeg ikke kjenner. (Ser du forkjellen?)
Sunn fornuft er en fin ting. Ikke bare gå rundt å tru at alt vil ordne seg, Still spørsmål om det er noe du er usikker på. Ikke bare si til deg selv "Sikkert sånn det skal være, Hvis ikke hadde sikkert noen sagt i fra."
Vis hele sitatet...
Igjen, hvorfor kverulerer du? Vi er jo enige. Du gjentar bare mine poenger. Hva ønsker du å oppnå med innlegget ditt?


Sitat av JuZt3r
Takk igjen for at dere påpeker hvor paranoid jeg er, det var hele poenget med denne tråden, at en gjeng med nerder på nettet leker hobby-psykolog.
Vis hele sitatet...
Din sinntilstand er i grunn revnende likegyldig for meg, og antagelig alle andre her inne. Men dersom man i et slikt scenario som jeg beskrev i den aktuelle posten fortsatt tror noen er ute etter å "ta deg" da er man paranoid og trenger sterke droger. Igjen snakker vi om noe enhver med sunn fornuft kan se.



Sitat av JuZt3r
Har politiet vondt av at jeg stiller spørsmål? Er det frekt å være redd for at noen vil gjøre meg vondt(i form av fysisk eller psykisk skade)?
Vis hele sitatet...
Nei, har noen påstått at politiet tar skade av dette? Igjen, hva er poenget ditt?



Sitat av JuZt3r
Du er jo en godtruende person, så du trenger ikke å se til begge sider. Du vil bare tape tid på det.
Vis hele sitatet...
Hvem er det nå som uttaler seg om andres sinnstilstand. Jeg vil tro jeg er langt mindre godtroende til menneskets natur enn gjennomsnittmannen, men det er igjen helt irrelevant. Hvilken side av denne saken er det du mener jeg ikke ser? Har jeg ikke i alle mine innlegg vurdert begge sider? Skrevet litt om hvilke forhåndsregler det kan være naturlig å ta og skrevet litt om når det blir overdrevet?

Finnes det flere sider jeg burde vurdert? Kanskje du kan opplyse meg og alle andre om dette da. Det kunne bli interessant...
Ikke glem en ting da gutter.

Det kan jo være at noen har stjålet en politibil, slaktet alle på den lokale politistasjonen og rydda opp etter seg. For og så dukke opp på døra di og be deg om og bli med ned på stasjonen. Deretter blir du satt inn i ett knallhardt avhør i beste James Bond stil hvor du får et sett jernpinner slått opp i dine Cohones gjentatte ganger, før de til slutt innrømmer at de bare kødda og dette var en prank for og skremme deg.


Ærlig talt, Hvis noen dukker opp på døra di, og spør etter Ola Nordmann og ber om personopplysningene dine, så er det som slashdot sier, Du må oppgi hvem du er og hvor du bor.
De spør etter Ola Nordmann, og de vet ho tydeligvis hvor du bor(Siden de er der). Hvorfor skader det da og oppgi det? Som et Worstcase kan du kjøpe deg "kikkehull" og be de lese opp fra ransakelsesordren.
Fra Bergensavisen idag : "* Da garasjeporten brøt sammen, måtte vektere fra Securitas hyres inn for å holde vakt. I flere timer sto porten til politiarresten åpen og ubevoktet. For å forhindre at noen stakk av med bilene deres, samlet en politimann inn alle nøklene."

I slike situasjoner er det vel en litt større mulighet for å snuske til seg noe av politiets materiell? (Ikke ment som en oppfordring, dog..
Å nei! Du må ikke oppgi navnet ditt til noen! De kan sjekke deg i skattelistene - og da er du ille ute altså!

Jeg skjønnte ikke helt den der med banken, greit nok at "common sence" ikke er så "common" - men for de som faktisk har det så vet de at banken aldri kommer på døra, og de ringer ikke for å få personlig info av deg, slik som personnummeret ditt.

Og det at noen kan kle seg ut som politi og komme og ta meg er noe jeg tenker minimalt på i løpet av dagen.
Man må ha rotet seg borti noe skikkelig triste greier om falske politimenn kommer og setter håndjern på deg og putter deg inn i en stjålet politibil for å maltraktere deg etter å ha presset pin-koden til mobilen din ut av deg. Sånn fks
Sist endret av GothQueen; 9. september 2008 kl. 15:58.