Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 726
Hallais, klokka cpu`n min til 3,2ghz i høstferien(uke 40) men slet med temperaturer...

Som sagt, q6600 er den beste cpun intel noen gang har laga når det gjelder klokking, og kan fint komme opp i 3,6 ghz..
kjører:
asus p5e deluxe
intel 2.4ghz q6600
asus silent knight 2 som kjøler, resta er vel ikke så nøye med klokkinga
måtte sette strømmen volten på cpun manuelt(husker ikke helt hvor mye) men måtte gå en del høyere enn hva "standaren" sier...
tok stresstester osv. glatt og kjørte cpun på 100% uten blåskjerm, blåskjermen pga. for mye varme kom først da jeg spilte cs 1.6 eller bc2.. noen ideèr om hva det kan være?
Hvordan kan du si at den er den beste CPU når det gjelder klokking ? Du klarer jo tydeligvis bare en økning på 40ish prosent.

En Celeron 300 kunne lett klokkes til 500Mhz (600 noe ustabilt), så etter dine standarder på hva som er beste CPU for overklokking er jo denne overlegen ettersom den kan nå 60-100 bedre klokkeratio.
Trådstarter
54 3
som sagt, så nevnte jeg uten problemer, men vifta jeg har nå - så skal den kunne komme opp i 3,6 uten problemer. men det har vel ikke noe med saken å gjøre om hvem cpu som er best der og der, men det er den beste intel noen gang har laga - poenget mitt ligger i hvorfor jeg slet så jævlig med temperaturer.
Sist endret av LiegerZ; 12. desember 2010 kl. 21:08.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Sitat av LiegerZ Vis innlegg
som sagt, så nevnte jeg uten problemer, men vifta jeg har nå - så skal den kunne komme opp i 3,6 uten problemer. men det har vel ikke noe med saken å gjøre om hvem cpu som er best der og der, men det er den beste intel noen gang har laga - poenget mitt ligger i hvorfor jeg slet så jævlig med temperaturer.
Vis hele sitatet...
fordi når du klokker den jobber den hardere. mao mere varme

kjøp bedre kjøler
Trådstarter
54 3
asus silent knight 2... trenger ikke noe bedre enn det for å nå 3,2...
lurer bare på hvor feilen ligger, kan det "volumet" cpun fikk i volt ha gjort at det ble for varmt?
er det pastaen?
skal kjøpe ny pasta i morra i og med at jeg ser pcn blir mye varmere enn den skal nå, er bare rart at det blir såpass varmt med den vifta (tror jeg nådde 80-90 før jeg fikk blåskjerm)
Sist endret av LiegerZ; 12. desember 2010 kl. 21:26.
tydeligvis så trenger du bedre iom den cpu din blir varm enkel logikk tillsier iallefall dette
kan være dårlig kontakt mellom kjøler og prosessor. Bør være et veldig tynt lag.

Et viktig prinsipp i overklokking er jo at du må holde spenningen (volt) så lav som mulig, selv om den må økes for å holde systemet stabilt.
Du bør prøve å gradvis redusere spenning og stressteste for å se om det fryser.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hver cpu er forskjellig, om du ser en på youtube som klarer 3.6, så er det ikke sikkert du kommer i nærheten engang, og volt og andre verdier vil ikke alltid være de samme, slik at den holder seg stabil.

Q6600 er LANGT ifra den beste cpuen å klokke.

Du sliter med temp, siden det er 4 kjerner, som genererer mye varme, spesielt om du har høy volt på den.

Prøvd å reseate cpu kjøleren med ny fersk termisk pasta, husk å bruke VELDIG lite.

Husk at ram timings må klare å henge med når du endrer FSB/frekvens.
Trådstarter
54 3
angående cpu pasta, så tenkte jeg på https://www.mamoz.no/mamozv5/default...dusentID=NT-H1
den bør være grei? har ikke planer om å klokke opp igjen enda, men lurer på om jeg skal prøve meg nå snart(fikk en til å gjøre det for meg sist.)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Om du vil har mer fps/ytelse i spill, så syntes jeg heller du burde klokke/oppdatere skjermkortet ditt, da dette som oftest er flaskehalsen i spill

Edit: Nocuta/Artic Silver er gode kjølepastaer, spiller et par graders forskjell i de.
Sist endret av Fleff; 12. desember 2010 kl. 22:01.
Om du ikke gidder å kjøpe inn ekte kjølepasta så kan du jo se om du finner noen tips her?

http://www.hardware.no/artikler/det_...ennomgaa/71296

EDIT: Bruk smør, det skal visstnok være best.
Sist endret av Curver; 12. desember 2010 kl. 23:09.
Kan også hende at du har B3-stepping CPU, noe som betyr dårligere overklokkingsevne.
Les litt mer om B3 vs G0-stepping her.

Høres også ut som om du bør lese deg opp litt mer på overklokking.
Er mye vissvass ute og går, bl.a. at Q6600 er den beste CPUen Intel noen gang har laga. Hvor har du fått det fra?
Sist endret av hedningen; 12. desember 2010 kl. 23:06.