Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 2262
Har instalert Ubuntu 10.4 RC, dette funker knall på pcen min, brukar ein eee 1008ha fra asus. Har bruk det i 2 dager, instalert det eg treng til no, blandt anna spoonwep/wpa. Spotyfy og Office 2007 under wine. Det er kjekt og ha til og leke rundt med Er serleg fornøyd med den nynorske språkpakka cred til dei som har laga denne.

Men det er ein ting eg savner i ubuntu, ikkje på programvareside, men meir tastaturelatert, er van med <ctrl><alt> og feks 2 blir @ frå windows, har funne ut at <altgr> funker på same måten, men er det ein måte og få det til og bli ctrl+alt=altgr?

Har nokon ein måte og gjere dette på, og ja eg har googla i fleire timat, men det er ikkje lett og leite etter noko når ein ikkje veit etter kva.

På førehand tusen takk.
tok et lite søk, hjelper denne tråden?: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/15212
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Ikkje stort, me det var vert eit forsøk, spørmålet mitt er enkelt er det nokon måte og gjera at ctrl+alt=altgr?
Det er foresten 3 dagar igjen til 10.4LTS Kjem, Change is Comming
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg ville tro dette ville være mulig å gjennomføre vha keybinding, men jeg ser ikke helt nytten i det bortsett fra at det er innlært.
For meg er det en ufattelig uergonomisk tastekombo du prøver å benytte.
AltGr er da mye enklere å bruke enn ctrl+alt? Visste faktisk ikke om ctrl+alt engang jeg. Men det er jo lettere å trykke på og posisjonere henda/fingrene med bare AltGr. Dette er bare en bagatell som du fort venner deg til
Det er nok fullt mulig, men jeg vet ikke om det egentlig er så smart.. Ctrl+Alt er generelt forbeholdt hurtigtaster, slik som at Ctrl+Alt+L er lock screen, Ctrl+Alt+Delete er logg ut, Ctrl+Alt+D er vis desktop osv. Det er fort gjort å venne seg til at det er Alt Gr som gjelder.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Ja, det er ein bagatell, men etter over 7 år med ctrl alt så er altgr uvant, men det er jo ein vanesak som eg håper og kvitte meg med, har jo ikkje store altarnative, og eg tviler strekt på at det blir meir windows på meg, kansje i jobb sammenheng. Linux er genialt, enkel instalasjon av programvare i terminal, viss ein veit kva ein vill ha, + Ubuntuprogramvaresenter viss ein er i tvil
Beklager hvis det er altfor off-topic, men hvorfor sverger du til MS Office 2007 gjennom Wine fremfor OpenOffice?
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Ordlista, og stavekontrollen, gjør at eg bruker office, gå jo på skules, så det er greit og ha, nokon som kan foklare korleis ein instalerer ordliste i open office?
Last ned fra http://extensions.services.openoffic...n_dictionaries, og legg inn i OpenOffice med Tools -> Extensions. Restart OpenOffice.

Du kan så velge språk med Settings -> Language -> Language Settings
Etter OpenOffice 3.0 har ordbøker gått over til å bli behandlet som extensions. Gå inn på http://extensions.services.openoffic...n_dictionaries. Der laster du ned en zip-fil (normalt er det en annen filtype, bare så du er klar over det), og deretter åpner du f.eks. OpenOffice.org Word Processor og velger Tools->Extension Manager... i menyen. Så trykker du på Add...-knappen, velger zip-filen din og trykker på OK.

Edit: ALTfor sen..
Sist endret av Provo; 27. april 2010 kl. 08:36.
Sitat av http://no.openoffice.org/
Norsk stavekontroll (ordliste, synonymer og orddeling) skal nå være med. Den kan imidlertid også installeres som en egen utvidelse (Se veiledning). En annen nyttig utvidelse (ikke med som standard) er norske maler.
Vis hele sitatet...
Som OOo selv sier, så burde det være inne i siste versjonen.
Men det er det altså ikke? Man må bruke extensionen?

Edit: Eller lastet dere ned engelsk versjon kanskje?

Hvordan er det med "lagre som"-funksjonen til MS Word i siste versjonen?
Er det blittfint samsvar mellom OOo og Word? Husker at OOo ikke kunne skrive/lese rammer inne i dokumenter helt bra før i alle fall.
Sist endret av Grimdoc; 27. april 2010 kl. 09:02.
Ville holdt meg til Microsoft Office om jeg var deg FpsDog, bruker selv OpenOffice for tiden og selv om den har ordbok er den elendig. Den har først og fremst en hau med ordelingsfeil ettersom den deler opp ord etter engelsk grammatikk. Vet ikke hvordan den engelsk ordboka er, men den norske er uansett ikke spessielt bra. Ellers er jeg gennerelt mer fornøyd med microsoft office.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Takk, KP, Bruke MSoffice til skule ol, men open oficce e enkler og sterte opp, (tar mindre tid) sikkert pga wine. men det funker greit.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Som OOo selv sier, så burde det være inne i siste versjonen.
Men det er det altså ikke? Man må bruke extensionen?
Vis hele sitatet...
Hvis man under installasjonen angir at man vil ha norskspråklig Ubuntu, så får man sikkert norskspråklig OpenOffice også. Men i hvert fall når man angir engelsk som språk, får man ikke automatisk norsk ordliste. Å legge den til er veldig lettvint, så det er ikke noe særlig problem.

Sitat av Grimdoc
Hvordan er det med "lagre som"-funksjonen til MS Word i siste versjonen?
Er det blittfint samsvar mellom OOo og Word? Husker at OOo ikke kunne skrive/lese rammer inne i dokumenter helt bra før i alle fall.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke hatt problemer med å lese word-filer når det har vært nødvendig, men jeg lagrer aldri som .doc eller .docx, så akkurat det kan jeg ikke si for sikkert. Det hender av og til at enkelte felter er litt forskjøvet, men det har hittil ikke vært noe vesentlig.

Sitat av d-_-b
Ville holdt meg til Microsoft Office om jeg var deg FpsDog, bruker selv OpenOffice for tiden og selv om den har ordbok er den elendig. Den har først og fremst en hau med ordelingsfeil ettersom den deler opp ord etter engelsk grammatikk.
Vis hele sitatet...
Har ikke helt den samme erfaringen der. Ordboken har fungert helt fint for meg, og jeg har brukt OOo forholdsvis mye. Er det et ord som ikke står i ordboken, så er det veldig fort gjort å legge det til.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Poenget her folkens, er at med ALT GR + 2 klarer han ikke å nappe løken samtidig som han skriver! :P haha
Sitat av djxfade Vis innlegg
Poenget her folkens, er at med ALT GR + 2 klarer han ikke å nappe løken samtidig som han skriver! :P haha
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke vanskelig?
Sitat av djxfade Vis innlegg
Poenget her folkens, er at med ALT GR + 2 klarer han ikke å nappe løken samtidig som han skriver! :P haha
Vis hele sitatet...
Hvor ofte trenger du å nappe løken samtidig som du skrivern inn en epostadresse eller twittermelding? (kommer ikke på så mange andre bruksområder for @) xD

Sitat av Provo Vis innlegg
Har ikke helt den samme erfaringen der. Ordboken har fungert helt fint for meg, og jeg har brukt OOo forholdsvis mye. Er det et ord som ikke står i ordboken, så er det veldig fort gjort å legge det til.
Vis hele sitatet...
Bruker ordboken hver dag, og om du ikke har lagt merke til det så heter det ananasbiter i norge og ikke ananas biter som OOo ville rettet det til. Ordboken i seg selv går sånn snågelunde greit, men spessielt på ordelingsfeil er den forferdelige.
Sist endret av d-_-b; 27. april 2010 kl. 16:34.
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Bruker ordboken hver dag, og om du ikke har lagt merke til det så heter det ananasbiter i norge og ikke ananas biter som OOo ville rettet det til. Ordboken i seg selv går sånn snågelunde greit, men spessielt på ordelingsfeil er den forferdelige.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over særskrivingsregler, og er generelt nøye på å skrive korrekt norsk. Videre er det du sier helt feil. Hvilken versjon er det egentlig du bruker?

Testet akkurat nå med følgende ord, hvorav ingen ble merket som feil:
Ananasbiter, eplebåter, sigarettenner, coverklistremerke, sprettballemballasje og flaskestablemaskin.

At de tre første kan være eksplisitt definert i ordlisten er mulig, men jeg finner det svært lite sannsynlig at de tre siste er det. Konklusjonen er dermed at enten bruker du en foreldet versjon av OOo, eller så farer du med tøv og tant.
Bruker versjon 3.1.0.

Hm, får faktisk ikke feil på de ordene du skrev men får feil på; Potetringer, ananasringer, orddelingsfeil (men av en eller annen grunn er det vistnok noe som heter orddelingsfil?), temperaturmessig, tilstandsovergangene, vannkokeren, betastråling. Var bare noen jeg kom på i farta, kommer stadig vekk over slike orddelingsfeil.

Nå har riktignokk versjon 3.2.0 komt ut, så vet ikke hvordan det ligger ann der, men kan ta å oppdatere nå og sjekke.
Å lage en algoritme som klarer alle sannsynlige ordkombinasjoner, men ikke godkjenner usannsynlige ordkombinasjoner, er svært vanskelig, om ikke umulig. "Potetringer" er en rimelig sannsynlig ordkombinasjon, men "brukergensersnitt" er en usannsynlig kombinasjon som sannsynligvis er en feilstavelse av "brukergrensesnitt". Den perfekte stavekontrollen vil altså skjønne at "potetringer" er et ord, mens den ikke godkjenner "brukergensersnitt" selv om det er satt sammen av ordene "bruker", "genser" og "snitt". Nå går faktisk begge disse ordene gjennom stavekontrollen, noe som viser at stavekontroll versus særskriving er et komplisert problem. Et liknende eksempel kan være "vannkokeren" og "vannkokkeren", der det siste ordet kan ses som en sammensetning av "vann", "kokke" og "ren". Man forventer kanskje at "vannkokeren" skal gå gjennom stavekontrollen (noe for øvrig "vannkoker" gjør), men man forventer ikke at "vankokkeren" skal godkjennes.

Spørsmålet er derfor ikke om OOo sin stavekontroll er feilfri, noe den selvsagt ikke er, men hvordan den er i forhold til MS Office. Jeg har ikke MS Office her, så jeg får ikke sjekket, men det kunne vært interessant å se en grundig og objektiv sammenlikning av hvordan de takler særskrivingsproblematikken.

Uansett synes jeg feilmarkering av riktig stavede ord forekommer såpass sjelden at jeg ikke finner det som noe problem å legge de til når jeg kommer over de. Jeg vil i hvert fall ikke påstå at stavekontrollen er "forferdelig", slik du skrev tidligere. Og det er strengt tatt viktigere at den faktisk markerer feilstavede ord enn at den feilmarkerer riktig stavede ord.
Sist endret av Provo; 28. april 2010 kl. 14:06.
Vel, personlig føler jeg iallefall at OOo sin stavekonroll for nosk er dårligere enn Microsoft Office sin. Jeg har heller ikke Microsoft Office her for øyeblikket og da heller ikke konsenkvent teste forskjellige ord/ordkompinasjoner.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Nokon som veit kolokkeslett på relasen i dag? Ubuntu 10.04 LTS (Lucid Lynx)? har gleda meg som ein unge i heile dag.
De har midlertidig holdt igjen releasen for å fikse en bug i GRUB2 som gjør at andre OS som ligger på disken ikke oppdages. Den er fikset nå, men de må generere iso-filene på nytt og disribuere dem til speilserverne før de slipper Lucid.

http://www.phoronix.com/scan.php?pag...item&px=ODE5Ng
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Takk, då så, fordi eg har ein countdow på sida mi, lik den på ubuntu.no, go den står det bar comming soon på :S
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Ute her Nokon som veit korleis eg kan oppgradere frå 10.04 RC til 10.04 LTS utne og formatere?
Det vil bare være noen små forskjeller mellom RC og final, så ved å kjøre update-manager kan de få megabytene med data lastes ned. Du kan på tilsvarende måte laste ned og oppdatere deg fram til enhver ny versjon av Ubuntu, uten å måtte formatere.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
takk, er du linux/ubuntu freak du, ikkje stygt meint
Faktisk ikke :P Kjører Windows 7 på begge maskinene mine.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Men peiling har du iallefall,)
VivaLatrina det hadde ikkje kome ut når e posta sorry. men takkar og bukkar.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Men peiling har du iallefall,)
VivaLatrina det hadde ikkje kome ut når e posta sorry. men takkar og bukkar.
Vis hele sitatet...
hehe, det er ingenting å beklage, jeg postet linken kun for å opplyse om at det var sluppet
▼ ... noen uker senere ... ▼
FpsDog's Avatar
Trådstarter
nokon som veit korleis ein kan aktivere æøå i wine, funker veken i spotify eller office 2007, har aldrig virka, har bare ikkje kome på det før no.
Kan høres ut som et font-problem. Prøv 'sudo apt-get install msttcorefonts'.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
det er ikkje eit problem i linux generelt, men kun i programmer som kjører under wine

xxx@klara~$ sudo apt-get install msttcorefonts
[sudo] password for xxx:
Les pakkelister ... Ferdig
Byggjer kravtre
Leser tilstandsinformasjon ... Ferdig
Merk, vel ttf-mscorefonts-installer i staden for msttcorefonts
Den nyaste versjonen av ttf-mscorefonts-installer er installert frå før.
Følgende pakker ble automatisk installert og er ikke lenger påkrevet:
linux-headers-2.6.32-21 linux-headers-2.6.32-21-generic
Nytt 'apt-get autoremove' for å fjerna dei.
0 oppgraderte, 0 nyleg installerte, 0 skal fjernast og 48 skal ikkje oppgraderast.
Vis hele sitatet...
Sist endret av FpsDog; 18. mai 2010 kl. 09:13.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
det er ikkje eit problem i linux generelt, men kun i programmer som kjører under wine
Vis hele sitatet...
Skjønte det, men Windows-programmene gjennom Wine bruker ofte andre fonter enn de som kommer som default med Ubuntu.

Sjekk denne løsningen her. Det er en løsning for ungarsk, men den kan nok lett adapteres til norsk.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
takk , korleis finn eg ut kva eg skal sette inn i

Kode

env LANG=nn_NN.ISO?????? wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe
Altså kva språk systemet mitt kjører på?
Har du lest det som står i siden det linkes til angående hvordan man installerer locales? Det er for det første ingen locale som begynner på nn_NN, men derimot nn_NO.ISO-8859-1. Den er sannsynligvis ikke installert allerede, så du må installere den først.

Jeg tror følgende skal fungere, men jeg har ikke prøvd det selv. Du kan alltids google litt og se om du finner ut hvordan du installerer spesifikke locales.

Kode

$ cd /usr/share/locales
$ ./install-language-pack nn_NO.ISO-8859-1
$ dpkg-reconfigure locales
Sist endret av Provo; 18. mai 2010 kl. 11:18.
FpsDog's Avatar
Trådstarter
Takk Provo, gjorde det du sa.
la til LANG=nn_NO.ISO-8859-1 i shurtcuten til spotyfy, og det fungerer knirkefritt no.

Kode

env LANG=nn_NO.ISO-8859-1 WINEPREFIX="/home/hans/.wine" wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe"