Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 796
Maskinen min er igjen full av AIDS og faenskap og det er vel på tide å dra en koselig formatering igjen. Jeg kjører for tiden Vista Premium 32-bit og er egentlig greit fornøyd med det. Men, jeg lurer alikevel på om det er noe å tjene på å bytte til 64-bit eller evt. Win7. Jeg bruker PCen mest til helt vanlige oppgaver, samt endel filmtitting. Til tider spiller jeg litt spill og ser litt HD-film, og da er det viktig at ytelsen i disse er så bra som mulig. Eye-candy driter jeg i, det vil bli skrudd av uansett. Jeg vurderer forøvrig også å dual-boote med ubuntu, bør jeg installere det før eller etter windows?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Maskinen min er igjen full av AIDS og faenskap og det er vel på tide å dra en koselig formatering igjen. Jeg kjører for tiden Vista Premium 32-bit og er egentlig greit fornøyd med det. Men, jeg lurer alikevel på om det er noe å tjene på å bytte til 64-bit eller evt. Win7. Jeg bruker PCen mest til helt vanlige oppgaver, samt endel filmtitting. Til tider spiller jeg litt spill og ser litt HD-film, og da er det viktig at ytelsen i disse er så bra som mulig. Eye-candy driter jeg i, det vil bli skrudd av uansett. Jeg vurderer forøvrig også å dual-boote med ubuntu, bør jeg installere det før eller etter windows?
Vis hele sitatet...
Har du mer enn 4 gb ram? (med rambrikkene, videokortet, osv.) da kan det vaere lurt aa ha 64bit. Sikkert noen andre grunner og.

Om du skal installere ubuntu, som maa si meg veldig fornöyd med, bör du helst gjöre dette etter at du har installert windows(mye lettere mtp. dualbooting). Om du bare vil pröve det kan du installere det "inni" windows, som et program, men ikke virtuell maskin. Det blir nesten det samme som dualbooting.

Om du ikke bruker dataen til spilling, og har tilgang til internett(med den dataen) saa tror jeg du kommer til aa bli veldig glad i linux, det gjorde ihvertfall jeg. Jeg föler at nesten det eneste man trenger windowspartisjonen til er spilling og supersoftware(som photoshop og slike program).
Tommelfingerregel er å alltid legge inn windows først, så Linux. Linux takler litt bedre at det ligger et annet OS der fra før av.
Vil nok også anbefale et antivirusprogram hvis du jevnlig får pcen din full av "faenskap".
Anbefaler Win 7 på det sterkeste.
Ser ingen grunn til å ikke velge 64-bit.

Hvis filmytelse er viktig, er det verdt å nevne at CoreAVC bare funker på Windows, og er trolig den raskeste dekoderen for HD-filmer. (Kjører 720p på en 3 år gammel skole-pc med Sempron-prosessor)
Sist endret av Ozma; 12. november 2009 kl. 20:10.
For HD-film med H.264-kodek (mkv- og mp4-kontainer) er det beste å ikke installere en eneste kodekpakke, men bruke DXVA (aktiveres i settings i MPC-HC). Da tar grafikkortet seg av HD-dekodingen, og CPU blir bare belastet ca. 10% (ATI Radeon HD4330 i min laptop).

Siden DXVA er DirectX-basert, fungerer det bare på Windows. Linux har noen tilsvarende greier på trappene (XvBA, XvMC), men jeg vet ikke hvordan HD-avspilling med den pc-en vil være i Ubuntu. På min hardware får jeg det ikke til å fungere skikkelig (selv ikke på en AMD Phenom II X4 940BE med ATI Radeon HD4850 fikk jeg smooth HD-playback i Ubuntu 9.04 mens maskinen gjorde andre ting i bakgrunnen). NVidia kan selvfølgelig være bedre på HD.
Sist endret av akselsm; 12. november 2009 kl. 20:51.
Å bytte til W7 er sikkert lurt, da dette sikkert er mye sikrere en vista. Du kan jo også prøve Windows Defender?
Om jeg ikke tar helt feil så er dette en av de få anti-spyware programmene som hindrer programvaren i å "gå inn i" dataen? Om W. Defender er noe tess i det heletatt vet jeg egentlig ikke.. men du kan jo søke det opp

Kan du ikke bare legge inn anti-spyware og anti-virus, starte opp i sikkerhetsmodus og gjøre en reall opprenskning?
Mye bedre en å formatere!

Ubuntu er fint for unix-nybegynnere i og med at det fungerer out-of-the-box. Selv med ipod!

VLC ligger i repoen til ubuntu forresten: sudo apt-get install vlc
Sist endret av Prognisse; 12. november 2009 kl. 20:59.
Jeg har ikke virus, PCen er bare så full av drit. Det er mye lettere å formatere enn å prøve å rydde opp i alt tror jeg. Den bruker ca. 10 minutter å boote skikkelig og er generelt treig. Det er mulig jeg kunne fiksa det med en heavy opprenskning, men det er lettere å bare formatere egentlig.

Det blir uansett ikke ubuntu alene, jeg må ha windows av ganske mange årsaker.
hehe.. Ser ut som jeg misforsto hele greia med AIDS Er nok en fin anledning til å bytte ut vista. Windows 7 ser jo veldig lovende ut, etter hva alle it-proffene sier.
Sist endret av Prognisse; 12. november 2009 kl. 21:07.