Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1430
Jeg har lastet ned noen filmer nylig, og flere av de har hatt overraskende bra kvalitet til å være det jeg vil kalle ekstremt små. 350 mb for en film som har langt bedre kvalitet enn andre filmer jeg har sett som har blitt rippet til 1.4gb.

Jeg har ikke lov til å poste linker til nedlasting her, men lurte på om noen kan komme med en pekepinn på hvordan man kan komprimere film, med minst mulig tap i kvalitet, ned i størrelser på hele 350-500 mb.

Jeg ble i hvertfall mektig imponert over at en film, lar seg komprimere ned til 350 mb, og alikevel er mye bedre enn DVDRip (699mb)


Filene er vanligvis i MKV eller MP4.





Hvordan gjør de det?
h.264 (.mkv) komprimerer ca 50% mer effektivt enn xvid/divx.
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
h.264 (.mkv) komprimerer ca 50% mer effektivt enn xvid/divx.
Vis hele sitatet...
Står det, x264 i filnavnet/torrenten. Er det det den beste komprimeringen.
nidhogg's Avatar
Trådstarter
Aha, takk Det besvarer ca alt.

Men fungerer den komprimeringen på avi filer også?
Sist endret av nidhogg; 19. mars 2011 kl. 22:12.
Matroska (.mkv), mp4 og avi er containerformater. Inni containeren kan man i teorien putte det man vil, men stort sett putter man video enkodet med h264-kodeken (man bruker ofte programmet/enkoderen x264) inni containerformatene mkv eller mp4. Video enkodet med xvid-kodeken puttes gjerne i avi-containeren.
Sist endret av akselsm; 19. mars 2011 kl. 22:20.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Avi er ikke en codec, men en container, og hensikten med å komprimere en container som inneholder en fil som allerede er komprimert trolig med en annen codec gir ingen mening.
Ja.
Men ikke forvent fantastiske resultater. Gå heller for MP4.

EDIT: Too late
Sist endret av cubanboogie; 19. mars 2011 kl. 22:21.
Sitat av nidhogg Vis innlegg
Aha, takk Det besvarer ca alt.

Men fungerer den komprimeringen på avi filer også?
Vis hele sitatet...
Forskjellen på Avi og mkv-filer. Er at Mkv-filer kan lagre flere lydspor/Subtitles og videoer i fila.

Ellers, så har det ikke noe å si hva filnavnet ender på. Man kan putte i hva man ønsker.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Forskjellen på Avi og mkv-filer. Er at Mkv-filer kan lagre flere lydspor/Subtitles og videoer i fila.
Vis hele sitatet...
Det kan ordnes med .avi også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cubanboogie Vis innlegg
Det kan ordnes med .avi også.
Vis hele sitatet...
Sidan når støtta avi ting som subtekster, alternative video eller lydstraumar?