Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 6664
Hei!
Hentet forleden en tekst fra Daria.no som jeg tenkte å bruke i en innleveringsoppgave i norsk. Teksten var skrevet på nynorsk, men jeg har nå skrevet den om til bokmål + endret en del setninger.
Tror dere det fortsatt er mulig å bli tatt for plagiat i It's learning sin "vaskemaskin"??
Håper på raskt svar...
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Ja, det tror jeg. Tips: skriv teksten selv
Så det er så episk alltså ?

Glad ikke fronter har sånt, eller har de ?

Eller er lærerne rett og slett idioter på skolen min =?
Dette er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det skal gå greit. It's learnings plagiatkontrollsystem er veldig merkelig synes jeg. En gang tok den i meg i plagiat med en egen skrevet tekst, jeg hadde levert inn, ombestemt meg, endret litt på teksten og levert inn igjen. Fikk 97% utslag. Ergo, den sjekker også alle innleverte oppgaver. Oppgavene ligger i en database, sannsynligvis en stor en som en kommune bruker. Disse oppgavene tror jeg også blir lagret over en lang tid, ellers ville hensikten blitt borte.

Kan ikke på sikkerhet si at den ikke slår utslag, siden den søker etter sammenlignende tekster. Men endrer du på teksten, altså skriver om til dine egne ord burde du være fin. Hvis du får rundt 30% utslag etc så kan du ta en samtale med læreren din, henvise til kilder etc. Prøve å overbevise h*n. Hjelper da selvfølgelig å ikke bare kopiert rett av da hehe.
Trådstarter
2 0
Takker gilde

Skal prøve å endre litt mer på den!
Sitat av gilde Vis innlegg
. En gang tok den i meg i plagiat med en egen skrevet tekst, jeg hadde levert inn, ombestemt meg, endret litt på teksten og levert inn igjen. Fikk 97% utslag.
Vis hele sitatet...
Ehm.. Vis du leverer to ganger uten å slette den første så for du selvølgelig utslag. Lærerne på skolen min snakket med oss alle om det.

Edit: Har jeg misforstått deg?
Sist endret av Tyrus; 18. mars 2010 kl. 01:08.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Plagiatkontrollen fungerer ganske godt faktisk, og særlig om du har tatt tekstet fra Daria. Du bør skrive MYE om, begynn med hele teksten i hvert fall. Skulle gjerne skrevet mer, men det er natt her nå.
Sitat av Tyrus Vis innlegg
Ehm.. Vis du leverer to ganger uten å slette den første så for du selvølgelig utslag. Lærerne på skolen min snakket med oss alle om det.

Edit: Har jeg misforstått deg?
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har missforstått meg. På skolen min går det ikke an å slette en innleverelse, er den innlevert så er den innlevert. En kan fjerne den etter den ved å levere inn en ny og forbedret innlevering.

Jeg viste da ikke om dette på dette tidspunktet, og har aldri blitt fortalt dette av noen som helst personell i skolen og ville da opplyse trådstarter om dette. Da dette kan medførte lange diskusjoner med lærere i faget, kontaktlærere osv som ikke klarer å få situasjonen inn i hodet...

+ Som jeg har forstått er "plagieringskontroll" noe lærerne kan velge selv å bruke. Siden i mange av mine fag er plagieringskontrollen aldri brukt, men med en lærer jeg har i to fag bruker det alltid i begge fagene sine.
Sist endret av gilde; 18. mars 2010 kl. 01:40. Grunn: leifer
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg hjalp min lillebror med en elektronikk oppgave for ikke så lenge siden. Vi skrev teksten helt for hånd, Alikevel fikk han den avvist av denne kontrollen. Så helt stabil er den ikke...
Sleng inn f.eks en stjerne istedenfor mellomrom/space og endre på alle stjernene til hvite. Da vil vel plagiatkontrollen lese alt som et jævla stort ord hehe... Og lærerene ser det jo ikke.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Mitt tips er; IKKE GJØR DET!

Gikk selv i den fella og trodde at hvis jeg "oversatte fra Nynorsk til Bokmål og endret et par setninger" så ville det gå bra - det gjorde det ikke. Utfallet ble nedsatt i orden i 1. Termin i år!
Jeg har tatt mye poenger og hele setninger fra andre språk og norsk men da jeg brukte It's Learning hadde jeg aldri mer en 10-20% plagiat noe som lærerne mente bare var tilfeldig.
Daria.no er den første siden de sjekker.. Regn med å skrive om ca. 75% av teksten..
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Sleng inn f.eks en stjerne istedenfor mellomrom/space og endre på alle stjernene til hvite. Da vil vel plagiatkontrollen lese alt som et jævla stort ord hehe... Og lærerene ser det jo ikke.
Vis hele sitatet...
Er dette mulig å gjennomføre uten å bli tatt av plagiatkontrollen?
Jeg trodde de fleste skoler brukte et program som heter Ephorus. Da kan man i hvertfall ha maks 20% kopiert tror jeg det er.
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Så det er så episk alltså ?

Glad ikke fronter har sånt, eller har de ?

Eller er lærerne rett og slett idioter på skolen min =?
Vis hele sitatet...
Alle skoler har en måte å gjøre dette på nå, fronter er mer eller mindre et verktøy for utlevering og innlevering. Hvilken type plagiatkontroll kommer an på skolen.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
Sleng inn f.eks en stjerne istedenfor mellomrom/space og endre på alle stjernene til hvite. Da vil vel plagiatkontrollen lese alt som et jævla stort ord hehe... Og lærerene ser det jo ikke.
Vis hele sitatet...
Vil anta alle fornuftige plagiatkontroller splitter opp ord der det forekommer hull, uansett om det er mellomrom, spesialtegn eller bokstaver i andre farger.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Vil anta alle fornuftige plagiatkontroller splitter opp ord der det forekommer hull, uansett om det er mellomrom, spesialtegn eller bokstaver i andre farger.
Vis hele sitatet...
Kan ikke forestille meg at den skulle kunne klare å skille ut ord ifra en lang streng, om du f.eks bruker en vanlig bokstav som skilletegn. en hvit "k" f.eks..?
Selvfølgelig klarer den det! Det ligger jo spesialkoder imellom som forteller at det skal være en spesiell farge, og disse spesialkodene tolkes som ordbrytere.
Istedenfor tegn da, kan man ikke bare legge inn en hvit bokstav da? Sånn hvis tegnene ikke funker...
Sitat av ymgve Vis innlegg
Selvfølgelig klarer den det! Det ligger jo spesialkoder imellom som forteller at det skal være en spesiell farge, og disse spesialkodene tolkes som ordbrytere.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig. My bad.

Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Istedenfor tegn da, kan man ikke bare legge inn en hvit bokstav da? Sånn hvis tegnene ikke funker...
Vis hele sitatet...
som nevnt av ymgve, en hvit bokstav krever spesialtegn som indikerer fargen på bokstaven.
Sist endret av fetter; 18. mars 2010 kl. 14:39.
Kan vi ikke bare skrive stilene våre selv da?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kan vi ikke bare skrive stilene våre selv da?
Vis hele sitatet...
jeg forstår ikke hvorfor folk vil bruke så mye tid og arbeid på å jukse npr de ikke lurer andre enn seg selv. Tar faktisk ikke så mye lenger tid å gjøre leksa selv, i forhold til noen av forslagene jeg leser - og utbytte er uendelig mange ganger større.

edit: quotet deg fordi jeg var veldig enig ^^
Sist endret av etse; 18. mars 2010 kl. 16:00.
eeeeller du kan bruke litt tid og skrive teksten selv. (Y) med mindre du har dårlig tid, det er bollebekk.
Mye rar info om it's learnings plagiatkontroll her.

It's learning bruker et system levert av det nederlandske selskapet Ephorus. Dette fungerer ved at alle innleveringer får en unik ID, og sendes til en database hos Ephorus i Nederland. Der kontrolleres innleveringen, og resultatet, med oversikt over hvor mange % plagiat, og hvilke kilder den har trigget på sendes tilbake til it's learning. Ephorus får dermed ikke vite navnet ditt, men de får beholde teksten i sin database for framtidige sjekekr.

Utdanningsdirektoratets prøvegjennomføringssystem (PGS) som brukes på eksamen benytter også Ephorus.

Med andre ord sjekkes alle innleveringer på it's learning der plagiatkontrollen er slått på mot tidligere innleveringer (uavhengig av kommune eller fylke), og mot alle eksamener avholdt i PGS og eventuelle andre systemer som bruker Ephorus.

Les mer om Ephorus i it's learning her. (pdf)

Og ja, Ephorus gjennomskuer det meste av påfunn man måtte forsøke seg på. Moralen er med andre ord å skrive teksten selv.
god som gull
It's learning plagiat kontrollen er noe forbanna bullshit. Jeg fikk STRYK på en engelsk prøve fordi jeg fikk 29% plagiat. Jeg hadde ikke jukset på noen som helst måte. Hun mente også at jeg hadde lastet ned teksten min fra nettet før prøven, noe hun ikke kunne bevise, MEN siden plagiat kontrollen viste 29% var det godt nok bevis for hun. Jeg går på VGS btw.
Sitat av potetgull0 Vis innlegg
It's learning plagiat kontrollen er noe forbanna bullshit. Jeg fikk STRYK på en engelsk prøve fordi jeg fikk 29% plagiat. Jeg hadde ikke jukset på noen som helst måte. Hun mente også at jeg hadde lastet ned teksten min fra nettet før prøven, noe hun ikke kunne bevise, MEN siden plagiat kontrollen viste 29% var det godt nok bevis for hun. Jeg går på VGS btw.
Vis hele sitatet...
29%?
Læren vår sier 10 - 15 % får du nesten uansett!

Når det begyner og nærme seg 40% plagiat da tar læren oss ut til en samtale. 29% høres jo litt mye ut, men vet ikke helt jeg! Har aldri blitt tatt i og jukse!
Det er ikke plagiatkontrollen som er bullshit i så tilfelle. Det er eventuelt læreren. Hun får jo ikke bare opp tallet 29%, hun kan gå inn og sammenlikne ord for ord i avsnittene som påstås å være plagiert. Hvis du ikke har plagiert denne kilden, vil jo enhver lærer med et fnugg av vett i skolten innse at du har rent mel i posen.
Skriv teksten for hånd, da blir det mer trøblete å kjøre den igjennom nettbasert plagiatkontroll.

I tillegg vil den faste læreren din raskt merke om det er dine eller andres ord som er brukt.

Skolen min har plagiatkontroll i fronter, i tilleg til at de tar ut enkeltdeler som de ikke tror er dine ord, og kjører de igjennom en søkemotor, og da kan det fort hende at de finner akkuratt samme teksten, bare litt omformulert.