Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1242
Jeg kom over http://www.get.no/web/kundesenter/Nytt_Nett Denne siden. Også lurer jeg på om jeg tolket det riktig med at de skal lage 6gb linje. Vil ikke det være helt sykt fort i forhold til det som er normalt i dag. Nettet mitt er på 9MB.

Så si jeg skal laste ned en film på 6 GB. Etter hva jeg har erfart og hørt, så laster man opp til 10% av linjehastigheten. Da vil jeg laste den filmen med 6gb linje på 10 sekunder da?

For meg så vil et så kraftig nettværk være noe jeg ikke kunne fårestilt meg før om minst 5 år fremover.

Rett på meg om feil.
Du må huske at det er en forskjell på GB/b
liten b = bit, stor B = byte, så 8 bit er en byte

og hvis du lastet ned med en fart på 6 GB/s så må den som sender
filmen til deg ha god upload hastighet.

/skyt hvis feilaktig info.
Sist endret av WhiteHat; 4. januar 2010 kl. 06:16.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Get
Nettverket har en kapasitet på opptil 6 gb i hver antennekontakt, og bredbåndskapasitet opp til 350 mbps.
Vis hele sitatet...
350 er antallet mbit, altså megabit. Denne hypotetiske filmen du snakker om er lagret media som vi omtaler som megabyte. Skyfex laget en gang denne tråden for å nøste opp i nettopp slike misforståelser. For å være voldsomt enkel kan jeg si at med en linje på 350mbps kan du laste ned ca 44 megabyte i sekundet. Det forutsetter også at du er innen en viss rekkevidde av sentralen. På bygda hender det ofte at kunder ikke får optimal utnyttelse av bredbåndet på grunn av avstander.
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Du må huske at det er en forskjell på GB/b
liten b = bit, stor B = byte, så 8 bit er en byte

og hvis du lastet ned med en fart på 6 GB/s så må den som sender
filmen til deg ha god upload hastighet.

/skyt hvis feilaktig info.
Vis hele sitatet...
Ja, viste egentlig det, men jeg bare surra litt med store og små bokstaver. Som jeg skrev så sa jeg at man hadde en nedlastningshastighet på ca 10% av linjehastigheten, så da laster du ikke ned 6 GB/s men ca 600 MB/s

Sitat av thomasf Vis innlegg
350 er antallet mbit, altså megabit. Denne hypotetiske filmen du snakker om er lagret media som vi omtaler som megabyte. Skyfex laget en gang denne tråden for å nøste opp i nettopp slike misforståelser. For å være voldsomt enkel kan jeg si at med en linje på 350mbps kan du laste ned ca 44 megabyte i sekundet. Det forutsetter også at du er innen en viss rekkevidde av sentralen. På bygda hender det ofte at kunder ikke får optimal utnyttelse av bredbåndet på grunn av avstander.
Vis hele sitatet...
Takk, Men fremdeles vil jeg si at 44 MB/s er ekstremt raskt i forhold til 1 MB/s som jeg er vandt til.
Vet det er god kapasitet i de nye coaxlinjene, men tviler på slik hastighet. Er vel ikke stort mer enn 6 Gb/s kapasitet pr node idag.. Aka masse folk som deler den farta.

EDIT:
"Hvor stor er kapasiteten i nettet til å motta tv- og bredbånd?
Canal Digital har ennorm kapasitet i nettene på 6200 Mbps."

Tipper det er pr node..

http://www.canaldigital.no/Bredband-...Hva-med-fiber/
Sist endret av Splendid; 4. januar 2010 kl. 07:09. Grunn: ekstra info
Get sier at de har 6 Gbps kapasitet i coaxkablene, det tilsvarer at jeg har 1 Gbps kapasitet i CAT6-kabelen i veggen (fra pc til router), og at Telenor har 26 Mbps kapasitet i trådparet fra huset mitt til sentralen. Likevel tilbyr bare Telenor 8 Mbps linje (delvis pga avstand, men det er irrelevant i denne sammenheng), og Get tilbyr bare 50 Mbps med sitt Xtreme50-abbonement (http://get.no/web/produkt/internett/getXtreme50). Kapasitet og tilbudt hastighet henger med andre ord ikke sammen. Det gir likevel en indikasjon på hva som er teoretisk mulig i framtiden.

Grunnen til at Get sier at de har 6 Gbps kapasitet, er for å lure folk til å tro at coax er bedre enn fiber, siden coax har 6 Gbps fra ende til ende, mens fiber "må" via en Gigabit Ethernet-switch, og dermed bare har 1 Gbps fra ende til ende. At de snakker om kapasitet på den måten er dermed bare markedsføring for å stille Gets hybridfibercoaxnett i et godt lys sammenliknet med et rent fibernett.
Det at coax folka ikke leverer er vel bare at de holder igjen fart, markedet er jo og holde prisene.
Du senker aldri prisen, bare øker farta. eller ?
https://netcom.no/mobiltbredband/4g.html

Oslo har som første by i verden åpnet et 4G-nettverk. Blir nesten redd når jeg ser en så rask utvikling jeg. Snart tar vel mobilt bredbånd igjen fiber? :P
GET sine coax kabler klarer ikke levere 6 GB. nå har selgere fra get vært aktive på døra til mine foreldre da de nå kan velge mellom GET og Fibernett.
Get kan ikke levere garanterte internett hastigheter, samt at den kapasiteten som du snakker om er til ett definert område. dvs at du deler med xxx antall husstander.

Når det gjelder fiber så bruker de en switch som gir 1 GB til hver husstand.

Personlig foretrekker jeg fiber fremfor GET anyday.

Edit: hva hjelper det å betale for 50 MB hvis du bare får 30 og en dårlig opplastning?

jeg sender veldig mye info fra meg, bilder,filmer til venner så for meg er synkronlinje veldig bra
Sist endret av tech freak; 4. januar 2010 kl. 09:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
https://netcom.no/mobiltbredband/4g.html

Oslo har som første by i verden åpnet et 4G-nettverk. Blir nesten redd når jeg ser en så rask utvikling jeg. Snart tar vel mobilt bredbånd igjen fiber? :P
Vis hele sitatet...
Aldri, som følge av dette. Lys har frekvens på 10^13 til 10^16Hz, eller tusener av ganger høgare enn det vi omtaler som radiobølger.

For alle praktiske formål er båndbredda i en fiber ubegrensa. 1Gb er ikkje spesielt mykje gjennom en fiber...