Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1284
Hei!
Jeg har planer om å kjøpe Play Station. Deretter vil jeg kjøpe ny harddisk og sette opp en liten server på en PC her hjemme, slik at jeg kan streame fra denne til Play Stationen. Har tenkt til å instalere linux (Yellow Dog) på den. Ønsker å bruke NTFS filsystemet på serveren ettersom jeg vil ha mulighet for å ha større filer enn 4GB, og spørsmålet blir derfor:
Klarer Play Stationen å lese fra harddisken formatert i NTFS over nettverket, eller blir jeg nødt til å ha den i FAT32??

Takker for alle svar!
Det spiller ingen rolle hva slags filsystem du har på maskinen som er server for andre å koble seg til.

Yellow Dog støtter fint lesing av NTFS lokalt.

Linux på PS3 er så grusomt tragisk tregt at det er poengløst.
Sist endret av Kinseek; 23. november 2009 kl. 19:39.
Linux støtter ntfs ja, men du kan ikke lage det fra linux(ihvertfall ikke ubuntu). Det har vel ikke noe å si for PS'en din hvilket filsystem det er på serveren(?). Hvis det ikke har noe å si ville jeg gått for ext4.
Vær oppmerksom på at PS3 Slim har sperre for installasjon av Linux.
Sitat av Wikipedia: PS3
The PS3 Slim no longer has the ability to install third party operating systems such as Linux,
Vis hele sitatet...
Sist endret av akselsm; 23. november 2009 kl. 19:46.
Sitat av akselsm Vis innlegg
Vær oppmerksom på at PS3 Slim har sperre for installasjon av Linux.
Vis hele sitatet...
Les nå ihvertfall den bittelille tråden før du svarer.. Han skal sette opp en server, ikke installere noesomhelst på PS'en
Hvorfor ikke bruke et av de filsystemene som Linux støtter godt? Linux har en hel drøss filsystemer som er mye mer egnet enn NTFS, slik som EXT3. Når det er på serveren så vil det ikke ha noe å si for PS3-en hvilket filsystem som kjøres.
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Les nå ihvertfall den bittelille tråden før du svarer.. Han skal sette opp en server, ikke installere noesomhelst på PS'en
Vis hele sitatet...
Sorry, men han sa da vitterlig
, slik at jeg kan streame fra denne til Play Stationen. Har tenkt til å instalere linux (Yellow Dog) på den.
Vis hele sitatet...
Yellow Dog er en PS3-rettet linuxdistro (kun for PPC-arkitektur). og hvorfor spør han om Linux kan lese NTFS, hvis ikke han skal ha en server med NTFS og PS3 med Linux?

Var usikker på hva han mente før jeg postet (hvis min tolkning var korrekt, var det feil bruk av objekt i første sitat), men før man legger ut 3000 kroner for en PS3 er det greit å ha sånne fakta på bordet. Derfor valgte jeg å poste det. Det er ikke nødvendig å skjelle meg ut av den grunn.
Sist endret av akselsm; 23. november 2009 kl. 20:09.
Sitat av akselsm Vis innlegg
Det er ikke nødvendig å skjelle meg ut av den grunn.
Vis hele sitatet...
Var absolutt ikke meningen å skjelle deg ut, sorry om du føler deg truffet.
Neida, jeg er bare drittlei av folk som kommer med ovenfra-og-ned-kommentarer av den typen. Synes jeg ser litt for mye av det på dette forumet. De fleste vil bare hjelpe.
Her ble det tydeligvis litt misforståelse om hva som skal være hvor på hva. Hvis du deler filer fra en Windows-maskin så deles det over SMB-protokollen. For klienten, som her er en PS3 med Yellow Dog (etter det vi skjønner), er det likegyldig hva slags filsystem serveren har, da det er SMB-protokollen den kommuniserer over. Med andre ord, bruk NTFS på serveren.
Anbefaler heller at man titter på PS3 Media Server, hvorfor gjøre livet vanskeligere enn det er ?
Trådstarter
8 0
Takker for gode svar og tips!
Tror jeg prøver med Yellow Dog og boxee først. Da regner jeg med jeg også kan bruke Spotify?? Om dette blir for tregt (som en nevner) prøver jeg PS3 Media Server. Noen som har testet Yellow Dog på Ps3 og har noen erfaringer??
Sitat av sandaas Vis innlegg
Takker for gode svar og tips!
Tror jeg prøver med Yellow Dog og boxee først. Da regner jeg med jeg også kan bruke Spotify?? Om dette blir for tregt (som en nevner) prøver jeg PS3 Media Server. Noen som har testet Yellow Dog på Ps3 og har noen erfaringer??
Vis hele sitatet...
Som nevnt lengere oppe, å kjøre Linux på PS3 er som å installere Windows Vista på en hjemmePC fra 1993, det er bortimot ubrukelig til alt utenom å vise kompisene dine at du er helt lol.
Trådstarter
8 0
Ok
Får teste det da, og heller avinstalere det etter jeg har vist kompisene mine at jeg er helt lol