Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 1877
Problemet idag, både for TV og film produsentene/selskapene er jo simpelt: Folk laster ned, og dermed taper de penger på at folk ikke kjøper. Selv om de fleste av oss også faktisk kjøper noe for å støtte skaperne hvis man liker det.

Det hele kunne vært løst hvis de klarte (eller prøvde) å komme opp med en business-modell som kunne tillatte nedlasting fra alle land og fortsatt generere penger. Problemet ligger vel egentlig der skaperne/produsentene vil ha like mye penger som før, og forbrukerne sier det er uaktuelt.

Hvem gidder å betale 150kr for å laste ned eller kjøpe en film på DVD når du kan laste ned i FullHD gratis?

Hvis de bare får fingeren ut av ræva og kan klare å sette opp en internett side der folk kan laste ned (for en billig penge, eller evt. gratis og ha reklamer på starten og slutten av filmen/tv serien, men IKKE i løpet av selve historien/tvserien, og i tillegg kan gi oss dette i et fritt format (f.eks .mkv uten restriksjoner), så ville jo problemet vært løst?

Nå var det jo egentlig ikke dette jeg ville ta opp, men jeg sporet litt av (uter internett i en uke, må jo tenke på NOE :d).

Uansett, problemet jeg egentlig ville ta opp var de idiotiske amerikanske produsentene som velger å cancelere tv serier pga. dårlige seertall i USA.

Når skal de egentlig lære at TV-serier, nå etter at vi faktisk benytter internett, er internasjonale.

Det finnes vel knapt en populær TV-serie i USA som noen i Norge eller andre land i Europa ikke har lastet ned eller prøvd å kjøpe.

Ta for eksempel Firefly, en flott sci-fi serie (og ja, jeg vet all sci-fi egentlig alltid ender opp med å bli avbrutt), ble avsluttet tidlig etter kun en sesong pga. dårlige seertall i USA.

Mens på verdensbasis (i form av at folk lastet ned, siden det ikke var tilgjengelig på noen annen måte) var det utrolig populært, og er fortsatt savnet av mange.

Når skal de faktisk skjønne dette å faktisk klare å både gjøre dette tilgjengelig for alle (til en realistisk pris for forbrukerne), og innse at alt som produseres idag, og som ender opp tilgjengelig på internett faktisk er internasjonalt, og må dermed også behandles internasjonalt når det snakkes om å avlyse noe.

Man kan ikke bare drepe et godt show fordi det er få som ser på de i USA, man må tenke på verdensbasis.

Eller hva tror dere? Jeg kan jo forstå at det er vanskelig å måle hvor mange som faktisk lastet ned eller ser på en TV-serie på globalt basis når mye av nedlastingen er ulovlig, men så straks en lovlig løsning hadde vært i orden ville jo det problemet i meste parten falle bort.

Det er jo alltid folk som fortsatt vil trekke til å laste ned ulovlig.

Jeg kaller nå nedlasting (da altså via torrent f.eks) fra piratebay ulovlig fordi det er stemplet som det av bransjen, jeg ønsker ingen debatt på det her nå.

Jeg laster ned selv, og syntes det er den beste måten å få tak i serier og film, og jeg er klar over regler osv som folk "benytter" seg av for å si at nedlastingen er lovlig.

Problemet i seg selv er at på verdensbasis kan det være flere titalls millioner ekstra personer som ser på en serie enn det er i USA, men alikevel blir serien avbrutt pga. dårlige seertall i USA.

Det bør faenmeg stoppe snart, jeg er lei!

Diskuter! Hva kan være løsningen på dette, og hvordan skal vi klare å formidle denne løsningen til produsentene og tv-selskapene på en måte som faktisk vil få de til å innføre noen løsninger?

PS: Beklager skrivefeil og evt. horrible setninger, jeg har aldri vært noe særlig god i norsk, beste karakteren min har vel vært 4+
Sist endret av flexd; 12. september 2009 kl. 11:15.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Jeg hadde håpet noen faktisk ville diskutere/skrive noe, ellers er jo hele poenget med en tråd bortkastet?

Dette er jo noe som er rimelig aktuelt, og det er også tatt opp ganske mange ganger uten at noen har funnet noen løsning.

Hva slags løsninger finnes det egentlig? Er det mulig å løse problemet? TV, film, musikk og spill bransjene (og alt annet som blir piratkopiert) vil ikke slå seg til ro med en løsning som gjør at de ikke tjener griserått på alt lenger.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av flexd Vis innlegg
og ha reklamer på starten og slutten av filmen/tv serien, men IKKE i løpet av selve historien/tvserien
Vis hele sitatet...
Høres lukrativt ut Spesielt på slutten, sikkert mange som blir sittende og se den
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Sant , det er jo kanskje ikke den beste ideen, men noe må jo gjøres. Og de forskjellige selskapene viser ikke så mye interesse, det eneste man kan se at de gjør offentlig er jo å gå etter folk som laster ned og saksøke for syke summer.

Men har noen en bedre ide da? Hvis man kan få igang litt brainstorming på dette så burde man kunne finne en løsning der alle kan bli fornøyde?
Du skriver ned det vi alle har sagt/tenkt i en årrekke nå, dagens lovlige tilbud kan ikke måle seg med det ulovlige.
Helt til bedre alternativ kommer på banen, vil jeg være tilhenger av de ulovlige alternativene
Jeg er helt sikker på at jeg er klar for å betale 10-20 kr for enkeltepisoder av TV-serier dersom de er tilgjengelige for (permanent) nedlasting i 720p eller høyere oppløsning umiddelbart etter kringkasting i USA. Med et enkelt nettbasert brukergrensesnitt, og mulighet for Miro-feeds, kunne de tjent 240-480 kroner på meg (gitt 20-episoders sesong). Men det gjør de ikke.

Problemet, sett fra deres side, (tror jeg) er at å tilgjengeliggjøre materiale uten kopisperrer fører til at det blir lettere å piratkopiere. Personlig tror jeg denne frykten er irrasjonell, siden alt allerede blir piratkopiert i dag.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Det høres absolutt ut som noe jeg ville gladelig betalt for også, men tror aldri i verden at man vil klare å overtale selskapene til å lage/begynne med noe sånt. Men ja, uten noen form for kopisperre og i tillegg utrolig mye lavere pris enn de tror vi er villige til å betale idag så virker det jo veldig usannsynlig :/ Men siden piratkopiering allerede er så utspredt som det er idag så kan jeg ikke helt se poenget med å IKKE innføre det? Hvis de innfører noe sånt vil de jo faktisk tjene endel på nedlasting, og forhåpentligvis vil det også bli en nedgang i piratkopiering. Hvis det ikke innføres er jo ståa det samme, og de vil fortsette å "tape" penger.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Helt enig!
Har joina som "fan" på "How I Met Your Mother" sin side på facebook, så får jeg en notification om at jeg kan se hele episoden, gratis, på nettet. Klikker på linken og får beskjed om at episoden ikke er tilgjengelig utenfor USA.

Selvsagt velger jeg å laste ned?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Høres lukrativt ut Spesielt på slutten, sikkert mange som blir sittende og se den
Vis hele sitatet...
Nei ville nok ikke tro at noen gidder å sitte og se på den reklamen nei. Men det kunne jo vært en mulighet for å legge inn reklame i midten slik det gjøres hos de fleste kanaler nå. Bare passe på å korte antall tid ned betrakelig, og holde antall reklamer til et minumum. Jeg har ikke noe imot å se på litt reklame jeg imot muligheten til å evt. se på min favoritt serie gratis, eller lovlig til en veldig rimelig penge.
Helt enig med deg flexd! Har hatt en slik tanke i noen år, men siden jeg kan laste ned ulovlig har jeg ikke orket å få tankene ut. Jeg håper inderlig at noen av de største produsentene og kanalene i USA har en slik tanke også, og at de i fremtiden finner en løsning på dette problemet. Send mail til dem sier jeg bare!
Sitat av flexd Vis innlegg
Problemet idag, både for TV og film produsentene/selskapene er jo simpelt: Folk laster ned, og dermed taper de penger på at folk ikke kjøper. Selv om de fleste av oss også faktisk kjøper noe for å støtte skaperne hvis man liker det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke vanlig.

Sitat av flexd Vis innlegg
Det hele kunne vært løst hvis de klarte (eller prøvde) å komme opp med en business-modell som kunne tillatte nedlasting fra alle land og fortsatt generere penger. Problemet ligger vel egentlig der skaperne/produsentene vil ha like mye penger som før, og forbrukerne sier det er uaktuelt.

Hvem gidder å betale 150kr for å laste ned eller kjøpe en film på DVD når du kan laste ned i FullHD gratis?
Vis hele sitatet...
Hvem gidder å betale for noe som helst hvis du en få det gratis uten konsekvenser?

Sitat av flexd Vis innlegg
Hvis de bare får fingeren ut av ræva og kan klare å sette opp en internett side der folk kan laste ned (for en billig penge, eller evt. gratis og ha reklamer på starten og slutten av filmen/tv serien, men IKKE i løpet av selve historien/tvserien, og i tillegg kan gi oss dette i et fritt format (f.eks .mkv uten restriksjoner), så ville jo problemet vært løst?
Vis hele sitatet...
Hvorfor har de reklamer i løpet av selve serien?
Hvem gidder å betale for noe som helst hvis du en få det gratis uten konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Slik at de fleste gode serier ikke blir kanselert pga seertallet i USA er lavt, mens på verdensbasis er høy.
Sist endret av Noes; 26. september 2009 kl. 12:09.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvem gidder å betale for noe som helst hvis du en få det gratis uten konsekvenser?
Vis hele sitatet...
Hovedpoenget er ikkje pris, men å ha det beste produktet trur eg. I dag har pirater det einaste produktet når det kjem til film på nett i Noreg - og dermed også det beste.

Ein faktor som verkar inn på kor godt produktet framstår som er jo lovlegheita, så eg trur faktisk at rimeleg mange hadde betalt for å få ein lovleg kopi. Men tilbodet finst jo ikkje.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Ja, det er akkurat det jeg mener! Hadde det bare fantes ett lovlig alternativ, så ville antageligvis veldig mange ta nytte av det tilbudet. Eneste muligheten vi har i dag for å få tak i gode serier er jo å enten A) Vente lenge før de kommer på norsk TV, da med utrolig mye reklame. Eller B) Laste ned ulovlig.

Hadde det da fantes et alternativ C) der vi kunne laste ned lovlig for en liten sum hadde jo dette vært ideelt.

I tillegg ville dette også forhåpentligvis kunne hindre at mange gode serier (som f.eks Firefly, The Unit osv osv) ble kansellert. Selskapene titter utelukkende på antall seere i USA, mens på verdensbasis kan det være en tidobling, men ettersom de ikke har noe måte å måle dette (og heller ikke tjener penger på det), så vil de fortsette å kansellere gode serier. Og i tillegg vil piratkopiering fortsette å være et problem i forhold til deres businessmodell.

PS: Hurra! Litt diskusjon om emnet, akkurat det jeg ville :-)
Tja, se på Spotify da, i prinsippet et genialt program, betal kun 99 kr i måneden for utrolige mengder med musikk, likevel velger flesteparten gratisversjonen eller å laste ned. Ulempen med ulovlig nedlasting er at folk blir vant til å få ting gratis, og da blir det vanskelig å betale noen usle kroner for det samme.

På en annen side har du glemt alternativet om å kjøpe seriene på DVD, i teorien gjør det jo egentlig ikke noe å vente lenge med å se en serie? Da er det jo bare utålmodigheten det går på...

Men enig i at de burde få opp øya til det internasjonale markedet også, det burde jo være penger å hente på utålmodige folk.
De har jo lovlige streamingstjenester for filmer, har de ikke? Hvordan har det gått?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
De har jo lovlige streamingstjenester for filmer, har de ikke? Hvordan har det gått?
Vis hele sitatet...
...som funker gitt at du er i USA, har PC nær tven eller er villig til å sjå det på PCskjermen etc etc. DET ER BEGRENSINGER!

Den episoden du lasta ned som DivX kan du derimot brenne som dvd, du kan finne subtitles på valgfritt språk til den, du kan sjå den når du vil og kor du vil, overalt i verden. Kort sagt er det ulovlige produktet et vanvittig mykje bedre produkt.
Hvordan kan et lovlig alternativ bli bedre? De aller fleste er ikke idealister som bryr seg om artistene. De fleste bare laster ned og driter i all debatt rundt det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hvordan kan et lovlig alternativ bli bedre? De aller fleste er ikke idealister som bryr seg om artistene. De fleste bare laster ned og driter i all debatt rundt det.
Vis hele sitatet...
Det er bedre i egenskap av å vere lovleg. Det er dårligere i egenskap av avgrensinger i kva du kan gjere med det. Kort sagt er eg, og sikkert mange andre, ikkje villig til å betale når vi faktisk får et direkte dårligere produkt. Hadde vi fått et likeverdig produkt uten avgrensinger tipper eg betalingsviljen hadde vore større...
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er bedre i egenskap av å vere lovleg. Det er dårligere i egenskap av avgrensinger i kva du kan gjere med det. Kort sagt er eg, og sikkert mange andre, ikkje villig til å betale når vi faktisk får et direkte dårligere produkt. Hadde vi fått et likeverdig produkt uten avgrensinger tipper eg betalingsviljen hadde vore større...
Vis hele sitatet...
Men nå er ikke majoriteten slik som deg og da oppstår det problemer. Hadde samfunnet kun bestått av mennesker med god moral hadde vi ikke trengt låser, passord eller andre former for sikkerhet. Men vi lever ikke i et utopia.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men nå er ikke majoriteten slik som deg og da oppstår det problemer. Hadde samfunnet kun bestått av mennesker med god moral hadde vi ikke trengt låser, passord eller andre former for sikkerhet. Men vi lever ikke i et utopia.
Vis hele sitatet...
Du fatter fortsatt ikkje poenget mitt?

Per i dag er piratane sitt produkt det beste, på TROSS AV ulovligheta, fordi det ikkje har begrensinger.

Pris er for rimelig mange hoggande likegyldig, og vi kjøper jo fortsatt DVD og bluray. Poenget mitt er at det FINST IKKJE alternativ til piratkopiering om en vil ha restriksjonsfrie nedlastinger. Det er verdt å gjere forsøket før en avfeier det, og det er ei mulig forklaring på kvifor piratkopiering er såpass utbredt.
Du kan dra å kjøpe det i butikken. Markedet for folk som gledelig betaler for noe når det ellers er helt gratis er altfor lite til å dra igang en slik stor tjeneste som du etterlyser. Det er dyrt å utvikle noe sånt. Det lovlige alternativet vil aldri bli bedre enn den ulovlige på annen måte enn at det er lovlig, noe få bryr seg om.
Tittelninja
flexd's Avatar
Trådstarter Donor
Poenget her er jo at man vil ha en LOVLIG tjeneste som tilbyr nedlasting (mot betaling), og at denne tjenesten MÅ tilby restiksjonsfrie nedlastinger.

Det er uaktuelt å betale for å laste ned et produkt som du kan skaffe "gratis" via piratkopiering.

Hvis de faktisk skal få til en lovlig nedlastings businessmodell må de faktisk fatte dette, noe de antageligvis (og forhåpentligvis) også prøver på.

Du mener da altså at vi kan heller vente X antall uker/måneder for å kunne kjøpe en DVD eller få sett det på norsk TV?

Jeg foretrekker å kunne se det samtidig som "resten" av verden. Jeg har endel venner i USA og Europa, og det er ihvertfall for min del uaktuelt å vente til det kommer til Norge. Hva skal man liksom gjøre da? Unngå resten av verden som har sett episoden?

Det er kanskje ett litt ego poeng, men uansett, de må fatte at nå som internett er så vidspredt som det er kan man egentlig regne alt av film, musikk, tv og lignende for internasjonale produkter, og de burde distribueres etter den tanken.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du kan dra å kjøpe det i butikken. Markedet for folk som gledelig betaler for noe når det ellers er helt gratis er altfor lite til å dra igang en slik stor tjeneste som du etterlyser. Det er dyrt å utvikle noe sånt. Det lovlige alternativet vil aldri bli bedre enn den ulovlige på annen måte enn at det er lovlig, noe få bryr seg om.
Vis hele sitatet...
Men dei er villige til å bruke penger på å utvikle nytteløs DRM. Kan du forklare meg logikken i det? DRM kan jo beviselig ikkje fungere.

Og apple får jo itunes til å funke; det vil neppe koste apple mykje å tilby FLAC av musikken istedenfor lossy format.

Så nei, det er neppe utviklingskostnadane som skremmer bransjen - det er nok heller holdninger det står på.

Og å be meg dra til butikken er så helvetes bak mål at det er direkte morsomt at du foreslår det. Det er ikkje en gang en konkurent for min del, fordi eg ikkje har interesse av å ha fysiske plater, ei heller bruke tid på å kjøre til butikken for å skaffe meg dei.

I mine auge repeterer du bransjen sine argumenter, og nekter å innsjå motargumenter.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men dei er villige til å bruke penger på å utvikle nytteløs DRM. Kan du forklare meg logikken i det? DRM kan jo beviselig ikkje fungere.

Og apple får jo itunes til å funke; det vil neppe koste apple mykje å tilby FLAC av musikken istedenfor lossy format.

Så nei, det er neppe utviklingskostnadane som skremmer bransjen - det er nok heller holdninger det står på.

Og å be meg dra til butikken er så helvetes bak mål at det er direkte morsomt at du foreslår det. Det er ikkje en gang en konkurent for min del, fordi eg ikkje har interesse av å ha fysiske plater, ei heller bruke tid på å kjøre til butikken for å skaffe meg dei.

I mine auge repeterer du bransjen sine argumenter, og nekter å innsjå motargumenter.
Vis hele sitatet...
DRM er sikkerhet. Har de ikke rett til å sikre produktene sine? Det at det er så vanskelig, ja tilnærmet umulig å gjøre det, kan de ikke prøve? Skal de heller tilby akkurat det samme som piratene bare kreve penger for det? Du må være usannsynlig dum og naiv om du tror mannen i gata går med på å betale penger for noe de ellers kunne fått gratis og helt fritt for konsekvenser. Og når det er så få som gjør det i Norge, vi som bor i voldsom overflod, tror du ikke det er langt færre som kommer til å gjøre det i utlandet?
Sitat av Stratops Vis innlegg
DRM er sikkerhet. Har de ikke rett til å sikre produktene sine? Det at det er så vanskelig, ja tilnærmet umulig å gjøre det, kan de ikke prøve? Skal de heller tilby akkurat det samme som piratene bare kreve penger for det? Du må være usannsynlig dum og naiv om du tror mannen i gata går med på å betale penger for noe de ellers kunne fått gratis og helt fritt for konsekvenser. Og når det er så få som gjør det i Norge, vi som bor i voldsom overflod, tror du ikke det er langt færre som kommer til å gjøre det i utlandet?
Vis hele sitatet...
De må gjerne nekte å tilby gode tjenester som reflekterer dagens bruk av medier. Men den negative siden av den politikken er jo at de taper marked siden det er mange som ikke finner seg i å bruke tid i en platebutikk. Det koster meg mindre tid å laste ned en film eller et album. Samtidig som jeg får et medium jeg kan bruke flere steder. Problemet er at om jeg kjøper en film gjennom internett, så får jeg ikke lov å brenne den ut på dvd for å se den på tv'en. Om jeg laster ned samme filmen fra en torrent-side, får jeg bedre kvalitet og kan brenne den ut på dvd for å se den på tv. Det går ofte raskere fra jeg finner filmen til den er brendt ut. Da tenker jeg på å registrere kredittkort sammen med nedlastingshastigheter.

Samme med tv-serier. Hvorfor skal jeg vente på at TV3 skal sende prison break, når jeg kan laste ned serien dagen etter den er sendt i statene? Jeg får også sett den når det passer meg. Ikke når det passer TV3

Konkurranse mellom firma finner du overalt. Er du villig til å bruke mer tid, og betale mer for et dårligere produkt enn butikken ved siden av? Tilbyderen av det beste produktet vinner. Det er pr. idag piratkopier, selv om det er ulovlig velger utrolig mange denne tjenesten. Det må plateselskapene/filmprodusentene ta til etterrettning, istedenfor å stå på sitt med skremselspropaganda og hårreisende søksmål mot enkeltpersoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
DRM er sikkerhet. Har de ikke rett til å sikre produktene sine?
Vis hele sitatet...
Problemet er at DRM beviselig ikkje kan fungere så lenge folk har kontroll over maskinvara. Det er mao. 199% bortkasta, og all DRM som har komt til no har vore knekt innan kort tid.

Det er også nok at ein knekker det, og så laster opp. Så DRM er ineffektivt, og det gjer at piratane får eit betre produkt: eit produkt du kan bruke overalt, uten DRM.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det at det er så vanskelig, ja tilnærmet umulig å gjøre det, kan de ikke prøve? Skal de heller tilby akkurat det samme som piratene bare kreve penger for det? Du må være usannsynlig dum og naiv om du tror mannen i gata går med på å betale penger for noe de ellers kunne fått gratis og helt fritt for konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Kutt ut å kalle meg dum. Eg har forklart skilnaden: piratkopiering er tungvindt - leite rundt etter ting, eller holde styr på ratio, dårlig hastighet, varierande kvalitet og alt slikt. I tillegg er det ulovlig. Eg trur faktisk at folk ville betalt for å få gitt kvalitet, god hastighet, og lovlighet.

Situasjonen i dag er ikkje bare at piratkopiering er billigere - det er bedre også.

Og telenor, platekompaniet, apple, amazon m.fl. ser jo potensiale (ENDELIG!) til å selge musikk til nedlasting uten DRM. Og dei har jo hatt ein viss suksess, mellom anna fordi dei ikkje har ulempene til piratkopieringa.

Så beklager, eg greier ikkje ta argumentasjonen din som stort meir enn hersketeknikker...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Og når det er så få som gjør det i Norge, vi som bor i voldsom overflod, tror du ikke det er langt færre som kommer til å gjøre det i utlandet?
Vis hele sitatet...
Folk kjøper jo DVDer fortsatt. Folk kjøper bluray. Folk kjøper nedlastinger og tilgang til piratkopiert materiale. Så markedet eksisterer utvilsomt - bransjen er derimot sørgelig uvillig til plukke det opp når det kjem til film. På musikksida har det vore ein viss bevegelse siste to åra, som langt på vei beviser at lovlige alternativer har livets rett, og er kommersielt lønnsomme.
Er jo ikke akkurat slik at alle nettverk som har kanselert serier ikke vil ta det opp igjen, handler litt om hva skuespillerene vil også. Men det ble jo kanselert av en grunn? Det er litt som arrested development, det er ikke dårlig.. men det er små folkegrupper som liker det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er at DRM beviselig ikkje kan fungere så lenge folk har kontroll over maskinvara. Det er mao. 199% bortkasta, og all DRM som har komt til no har vore knekt innan kort tid.

Det er også nok at ein knekker det, og så laster opp. Så DRM er ineffektivt, og det gjer at piratane får eit betre produkt: eit produkt du kan bruke overalt, uten DRM.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke mye DRM igjen og de begynner å gå bort ifra det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kutt ut å kalle meg dum. Eg har forklart skilnaden: piratkopiering er tungvindt - leite rundt etter ting, eller holde styr på ratio, dårlig hastighet, varierande kvalitet og alt slikt. I tillegg er det ulovlig. Eg trur faktisk at folk ville betalt for å få gitt kvalitet, god hastighet, og lovlighet.
Vis hele sitatet...
Piratkopiering blir stadig lettere. Det er det som skjer nå. Det er det som er "in" for piratene. Men så vanskelig er det ikke selv nå. Jeg var fullt igang selv i tidlig barneskolealder, før jeg kunne noe som helst engelsk. Men som sagt, innen et år kommer det til å bli betraktelig enklere.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Situasjonen i dag er ikkje bare at piratkopiering er billigere - det er bedre også.

Og telenor, platekompaniet, apple, amazon m.fl. ser jo potensiale (ENDELIG!) til å selge musikk til nedlasting uten DRM. Og dei har jo hatt ein viss suksess, mellom anna fordi dei ikkje har ulempene til piratkopieringa.
Vis hele sitatet...
Det er bare Apple som har hatt suksess og det bare fordi de inntil nylig hadde DRM. Nå er folk vant til å bruke iTunes. Men det daler nok etterhvert skal du se.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Folk kjøper jo DVDer fortsatt. Folk kjøper bluray. Folk kjøper nedlastinger og tilgang til piratkopiert materiale. Så markedet eksisterer utvilsomt - bransjen er derimot sørgelig uvillig til plukke det opp når det kjem til film. På musikksida har det vore ein viss bevegelse siste to åra, som langt på vei beviser at lovlige alternativer har livets rett, og er kommersielt lønnsomme.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor tror du bransjen syter? Og tjener bransjen noe som helst for at folk betaler for å piratkopiere? Jeg betaler selv for Rapidshare fordi det koster ekstremt lite og jeg har et skyhøyt film og musikkforbruk. Om jeg skulle kjøpt alt så ville det med dagens priser kostet mange tusen i måneden. Det er fullstendig uaktuelt. Jeg har fått en piratmentalitet og jeg behandler underholdning som det ikke er verdt en dritt. Bruk og kast. Hvordan skal bransjen kunne gi meg uendelig tilgang for en femtilapp i måneden?

Spotify og streamingtjenester (som er det jeg antar du referer til) er jo helt fryktelig om du er imot DRM.

1) Du må høre fra PCen (evt mobil)
2) Du kan ikke gjøre noe med musikkfilene (remix, bruke det i film etc)
3) Du må være tilkoblet internett.

Og det har vist seg å være langtifra kommersielt lønnsomt.

Fordi folk ikke betaler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nå er det ikke mye DRM igjen og de begynner å gå bort ifra det.
Vis hele sitatet...
På musikk ja. På film? Nei. Der har dei ikkje lært leksa si, og blu ray har DRM. Samme har filmarkivet.no. Eg har heller ikkje sett ei lovleg, drm-fri teneste for å laste ned spelefilmer i god kvalitet til pcen. Kanskje du kan opplyse meg?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Piratkopiering blir stadig lettere. Det er det som skjer nå. Det er det som er "in" for piratene. Men så vanskelig er det ikke selv nå. Jeg var fullt igang selv i tidlig barneskolealder, før jeg kunne noe som helst engelsk. Men som sagt, innen et år kommer det til å bli betraktelig enklere.
Vis hele sitatet...
Det har blitt betraktleg lettare, men det er fortsatt rimelig mykje styr å dille med ratio, finne ting, avgjere kvaliteten og alt slikt. Eg trur folk er villige til å betale for å slippe det, og for å få et lovlig produkt. Folk er ikkje ute etter å vere skurker, men den /totale/ mangelen på lovlige alternativer fra Internet sin framvekst til i dag har dreve folk i hendene på piratkopiering - det har lenge vore det EINASTE alternativet. No er det i ferd med å snu.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er bare Apple som har hatt suksess og det bare fordi de inntil nylig hadde DRM. Nå er folk vant til å bruke iTunes. Men det daler nok etterhvert skal du se.
Vis hele sitatet...
Hæ? Hevder du at apple hadde suksess fordi dei hadde DRM? DRM hindrer jo på ingen måte folk i å spille piratkopierte ting, så på kva i glattskurte helvete slags måte kan DRMen til apple (som forøvrig har vore triviell å fjerne) ha bidratt til itunes sin suksess? Apple har rett nok ungått alle fellene med DRM untatt ei: vendor lock in, men like fullt - å hevde at suksessen er PÅ GRUNN AV DRM høres ut som en fordømt tvilsom påstand uten rot i virkeligheta. Kan du begrunne det litt meir?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Så hvorfor tror du bransjen syter? Og tjener bransjen noe som helst for at folk betaler for å piratkopiere? Jeg betaler selv for Rapidshare fordi det koster ekstremt lite og jeg har et skyhøyt film og musikkforbruk. Om jeg skulle kjøpt alt så ville det med dagens priser kostet mange tusen i måneden. Det er fullstendig uaktuelt. Jeg har fått en piratmentalitet og jeg behandler underholdning som det ikke er verdt en dritt. Bruk og kast. Hvordan skal bransjen kunne gi meg uendelig tilgang for en femtilapp i måneden?
Vis hele sitatet...
Nei, dei tener sjølvsagt ikkje på det, men det viser at det er ein betalingsvilje. Kanskje har dagens mediebruk endra seg permanent, slik at bransjen ikkje kan regne med samme inntektene som dei har hatt tidlegare. Kanskje må dei tilpasse seg gjennom ulike prismodeller. Kanskje må dei satse på subscription services som spotify. Poenget mitt er bare at betalingsviljen er der, men dei har inntil nylig verka fullstendig uinteresserte i å la folk betale.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Spotify og streamingtjenester (som er det jeg antar du referer til) er jo helt fryktelig om du er imot DRM.

1) Du må høre fra PCen (evt mobil)
2) Du kan ikke gjøre noe med musikkfilene (remix, bruke det i film etc)
3) Du må være tilkoblet internett.

Og det har vist seg å være langtifra kommersielt lønnsomt.

Fordi folk ikke betaler.
Vis hele sitatet...
Spotify er ikkje like ille som DRM, fordi ingen hevder at eg kjøper musikken fra spotify. DRM gir kunden inntrykket av at kunden kjøper musikken, men informerer i liten grad at du er prisgitt levrandøren sine ønsker. Det er ein viss skilnad mellom DRM og streamingtenester...

Forøvrig er Spotify relativt nytt, og eg har ikkje akkurat lyst til å konkludere rundt lønnsomhet no alt - godt mulig spotify ikkje vil funke, men dei har skissert opp ein ny forretningsmodell, og viljen til å sjå på alternative forretningsmodeller er noko som har mangla totalt i mediabransjen. Difor er spotify rimelig ubetinga positivt fordi det tvinger bransjen til å tenke alternativt.