Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 4068
Hei!
Henviser til en artikkel på vg: http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=574932

Er generelt i mot røyk, og er for en skriftlig advarsel på pakkene slik som det er i dag, men dette blir for mye.
Jeg er av den typen som nesten besvimer når jeg ser sånne bilder (spesielt det hvor den fyren ligger på det operasjonsbordet). Dette gjør meg rett og slett svett i hendene og får nesten lyst til å besvime.

Har forståelse for farene ved å røyke, men min far røyker, og jeg har små søsken som sikkert blir ganske skremt av disse typen bilder.

Kan bare være meg som er litt trangsynt, men dette var rett og slett for mye.
Sist endret av trauMa; 12. oktober 2009 kl. 17:36.
Ja de går forlangt. iallefall med å gjøre sånne lattelige tiltak som skremselbilder.
Hvem finner ikke noe annet å ha sigarettene sine i ?
kommer til å bli et market for det også.
Vel, at det vil fungere tviler jeg sterkt på, så det er bortkastede penger i form av blekk spør du meg. De fleste som røyker VET hvor skadelig det er, så at flere vil slutte pga bilder med litt gørr på ser jeg på som latterlig.
Ingen klarer å relatere seg til dette, det blir alt for kraftig.
I og med at det er 18-årsgrense på det å kjøpe røyk og at røyken i tillegg ikke ligger til åpen skuing i butikken ser jeg ikke problemet ved dette.

Poenget er jo tross alt ikke å få mindreårige til å se dette. Men så vil man aldri kunne kontrollere hva folk tillater i hjemmene sine. Det kan hende at følelsen av å risikere at barna ser slike bilder fører til at røykeren i huset slutter å handle inn (ekstern stimulering for å slutte å røyke). I tillegg som trådstarter sier: Han blir kvalm av å se slike bilder, besvimer kanskje (?). Det er sikkert flere som føler det samme som deg (og som røyker) som gjør at du må holde deg borte.

Dette betyr jo at det virker... Poenget er ikke "alt eller ingenting", men en reduksjon av det totale konsumet. Får man en person til å slutte idag, reduserer dette sannsynligheten for kreft som igjen staten må betale behandlingen for, noe som er bedre enn ingenting.

Dette er økonomisk motivert, så vell som sosiologisk
Sist endret av Icewave; 12. oktober 2009 kl. 18:06.
Siden enkelte folk fortsatt er så dumme at de begynner å røyke selv om de vet at det er skadelig, er det for meg greit at myndighetene forsøker å skremme de fra å begynne. (Delvis skrevet for å provosere.)
Jeg lurer på hvis vi hadde vokst opp med slike bilder på pakkene fra vi var små, hadde det hatt en langsiktig preventiv effekt på oss? Eller hadde vi blitt så vant til å se det at det ikke hadde noen effekt?
hahaha. Jeg gleder meg å se fjortisjenter og andre som ikke tåler å se blod puke hver gang de skal tenne på sigg
tror ikke det vil ha noen spesiell merkbar effekt. de har rett å slett kasta bort tida si :b
Alle som røyker er klar over skadeligheten. Dette blir bare å føre groteske bilder ut i samfunnet, for å prøve å skremme folk til å slutte å røyke.

Ser for meg at flere og flere kjøper innsmugla røyk for å unngå bildene
Her i Singapore har de hatt slike skremmebilder på røykpakkene lenge. Folk røyker ikke mindre av den grunn, de unngår bare å se på bildene. Den eneste bieffekten er at enkelte av bildene er så jævlige at du blir småkvalm uavhengig av om du er røyker eller ikke.
Er det ikke bare å sette en liten bit MacGyver-tape foran bildene?
Kunne ikke brydd meg mindre, har alltid hatt lyst til å kjøpe sånne uansett.
Sist endret av Volch0k; 12. oktober 2009 kl. 18:32.
Oss som fremdeles er dumme nok til å velge røyken har forstått det jævla poenget: ja, vi kommer til å dø 2544 år tidligere, vi stinker, vi ender opp med kols, lungekreft og fraværende kondis og vi støtter den om mulig jævligste industrien på kloden. Vi har tatt et dumt valg. Greit?

Advarselsteksten på pakken er helt ok, men groteske bilder av ymse svartsvidde organer er direkte smakløst ovenfor røykerene selv, som tross alt nyter en *helt lovlig* stimulant. En ting er de som nyter ulovlige rusmiddler må leve med worst-case scenario propaganda fra myndighetene, men om oss som faktisk sitter og nyter en helt lovlig siggarett, og som er meget klar over farene ved dette, må få en zombie-splatter kasta i annsiktet hver gang vi tar oss en blås... Vel, den dagen har du mange røkere som føler seg tråkka på..

Jeg er klar over at det mildt sagt er vitenskaplig bevist at tobakkrøyk fukker mye i kroppen, men jeg trenger ikke å bli servert en scene fra Peter Jacksons zombieperiode for å innse dette - jeg mener at de aller fleste er modne nok til å innse dette bare av å lese advarslene på pakken

For vitenskaplig informasjon - nei til skremmselsbasert informasjon!
Jeg føler at vi går 500 år tilbake i tid, hvor enkeltmenneske ikke skal ha en dritt å si; det er myndighetene som skal tvinge befolkningen til å rette seg etter deres synspunkter hva livskvalitet anngår. Personlig er jeg i mot at myndighetene skal bestemme hva folk gjør med sin egen kropp, og dess større blir denne irritasjonen når de skal skal slenge svidde kroppsorganer på forsiden av pakka.

Men joa, jeg tviler egentlig ikke på at hjelper. Hvor mye aner jeg ikke, men at det viser effekt i x grad er jeg overbevist om - det er vel sjenerelt godt dokumentert.
Det er egentlig veldig irriterende og se slike bilder for oss som ikke røyker. Det går utover oss som ser røykpakker hver dag, selv om vi ikke røyker.

Gidder faen ikke miste matlysten fordi noen jeg kjenner røyker.

Edit: Nå som jeg tenker over det, så kommer det kanskje til å bli mye mer spying på festrøykerne også.
Sist endret av Jani_; 12. oktober 2009 kl. 19:13.
Det er selvfølgelig å gå for langt!

Herregud da, alle som røyker er KLAR over hva det gjør med dem, og dette er bare..patetisk.

Kan de ikke bare forby røyk istede da..? Dette er rett og slett latterlig..
Sitat av Jani_ Vis innlegg
Det er egentlig veldig irriterende og se slike bilder for oss som ikke røyker. Det går utover oss som ser røykpakker hver dag, selv om vi ikke røyker.

Gidder faen ikke miste matlysten fordi noen jeg kjenner røyker.
Vis hele sitatet...
Eller at du står ved kassa og oppdager røykehyllen full av groteske bilder av folk som skjærer i magen på folk.
Sitat av f-w0rd Vis innlegg
tror ikke det vil ha noen spesiell merkbar effekt. de har rett å slett kasta bort tida si :b
Vis hele sitatet...
Det vil jeg ikke si. Jeg røyker, og det hender seg at jeg tenker godt over hva som står på røypakkene. Kan godt hende at bilder får meg til å tenke mer.
Lurer på hva som kommer på snus bokser da, råttent tannskjøtt?
Herregud dette her er alt for overdrevet.
Sist endret av Dr.Feelgood; 12. oktober 2009 kl. 19:56.
Husker en gang på barneskolen at vi se bilder av noen røykelunger. Jeg sa til meg selv da at jeg skulle aldri begynne å røyke, men her sitter jeg med røyken i kjeften.
Alle idag vet hvor skadelig røyking er med mindre de bor under en stein. Så jeg tror ikke dette vil ha noe særlig effekt utenom å gjøre folk kvalm.
Dette er bra. Alt for å få folket til å røyke mindre! Det skader oss, og man har fortsatt valget, røyke eller ikke røyke. Propaganda handler om å påvirke, ikke bestemme. Jeg syns dette er et fint tiltak. Mange mange mennesker dør på grunn av røyk, og det koster staten masse penger å reparere. Få folk til å røyke mindre!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Dette er bra. Alt for å få folket til å røyke mindre! Det skader oss, og man har fortsatt valget, røyke eller ikke røyke. Propaganda handler om å påvirke, ikke bestemme. Jeg syns dette er et fint tiltak. Mange mange mennesker dør på grunn av røyk, og det koster staten masse penger å reparere. Få folk til å røyke mindre!
Vis hele sitatet...
Da kan vi også sette opp bilder på alkoholholdige drikker hvor det er bilde av noen leger som opererer ut levra. For alkohol skader oss, og mange dør på grunn av alkohol, og det koster staten masse penger.
... og vi må ikke glemme at dette faktisk er godsinnet propaganda!
Røyker ikke selv og har heller ikke noe spesielt forhold til røyk, verken på godt eller vondt, så fremt jeg ikke rydder etter en heidundrende fest selvfølgelig. _Da_ hater jeg røyk og røykere!
Men tilbake til hva jeg mener om bildene.
Disse bildene gjør meg egentlig ingenting å se på. Jeg kan lett se på slike bilder mens jeg spiser mat som kan sammenlignes med mageinnhold osv.
Men det jeg syns er problematisk med disse bildene er tankene du kan danne deg etter å ha sett på bildene.

Det bildet som gjorde størst inntrykk på meg var det bildet av han som ligger i senga med ledninger og greier på armen.
Grunnen til dette er at det var slik jeg husket det øyeblikket min kjære farfar sovnet inn i sykehussengen mens jeg holdt han i hånda.
Slike øyeblikk er temmelig sterke og det er nok mange som kan assosiere slike bilder med en de har mistet. Jeg i mot disse bildene for jeg føler det er unødvendig å "slenge slike minner i trynet på folk".

Dessuten er bildene av særdeles grotesk karakter og egner seg ikke i nærheten av barneøyne. Røyk hører selvfølgelig ikke hjemme i barnelunger heller, men det får være en annen diskusjon.
Men syns ikke småguttene at slike bilder er skikkelig tøffe?

Jeg røyker og har ingen planer om å slutte. Jeg ser ikke på røykpakkene bortsett fra da jeg ser oppi etter hvor mange det er igjen. Jeg kan ikke bringe fram bildet av hvordan pakka ser ut i hodet mitt her og nå. Jeg tror ikke jeg vil legge merke til det om jeg kjøper en pakke og det er et slikt bilde på den. Jeg vil nok se det når andre trekker opp sin.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Kan de ikke bare forby røyk istede da..? Dette er rett og slett latterlig..
Vis hele sitatet...
The Ultimate Goal.
Det vil nok skje en dag. Forventer at det skal bli ulovlig 100% i det offentlige rom, slik som med alkohol idag. Så vil alderen går opp, noe avgifter her og der, også vil det eventuelt bli ulovlig.

Dette baserer jeg på ingenting, rett og slett en spådom fra mitt kholsfrie hjerte.
Har ingenting imot røykere men jeg syntes valget var dumt. Forbeholder meg retten til å mobbe dere bittelittegranne
Hei...jeg skulle gjerne hatt ???**...___-- den der til høyre for han med foten i likhuset,den der med opperasjonen på:P

Nei ikke den med høyre lunge...den med venstre:P

Blir jo nesten ikke mulig å se merkenamnet noe mer med disse med disse bildene på da konsentrasjonen blir forstyrret.
Sist endret av Azure; 12. oktober 2009 kl. 21:19.
Akkurat nå vet jeg ikke hvordan det står til med tobakkforbruket, om det går opp eller ned, men det skal bli interessant å se om dette har en virkning. Kanskje det over tid stopper nyrekruttering ved et større fokus på skadevirkninger.
Men siden helsedirektoratet er så godt i gang her så kan de jo likegodt legge til bilder på foreksempel spritflasker om skrumplever eller kanskje et eller annet bilde på godteposene om tannråte evnt et bilde på lettbrusflaskene om bilringer!

synest dette ble litt dumt...det neste blir vell å strikke seg en pose å ha tobakspungen i da det sikkert blir forbudt med hjemmelagede tobakspunger med dekopage på elns.

over and out!...
Det står fortsatt "kan være helseskadelig" eller "kan før til en langsom og smertefull død". Da tenker jeg som enhver "fornuftig" person - "dette skjer ikke meg". Hadde det stått "fører garantert til en langsom og smertefull død" så tror jeg flere hadde tenkt seg litt om. Når man først bruker propaganda så bør man jo gjøre det skikkelig. Tomater kan også være helseskadelig i store mengder, men jeg lar ikke vær å spise det av den grunn.
Jeg tror dette vil ha en stor effekt på røykere, og hele røyke-kulturen. Det blir stadig mindre og mindre kult å røyke, og med en innpakning som ser ut som en scene tatt ut fra en horrorfilm, kan jeg "garantere" dere at røyking blir mindre sosialt akseptert. Når det blir brukt sinnsyke summer for å designe røykpakker for salg, sier det seg selv at skremselbilder vil gi en merkbar effekt.. Way to go!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Tomater kan også være helseskadelig i store mengder, men jeg lar ikke vær å spise det av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er ei fullstendig søkt sammenligning. At røyking er helseskadelig er så hinsides grundig dokumentert at det å angripe vindmøller framstår som fornuftig hobby sammenligna med det å nekte.

Like fullt vil ikkje folk ta det innover seg; kanskje er det på tide å understreke det litt tydlegare? Eg har ingen innvendinger mot bilder på tobakkspakkar, tvert imot er det med på å bevistgjere folk. Ein tekstadvarsel - greit, men eit grafisk bilete som viser resultatet? Langt meir effektivt trur eg.
Kommer ikke til å hjelpe i det hele tatt..

Folk som røyker vet allerede konsekvensene, og bilder blir da "upraktisk".
Skremmer iallefall ikke meg.
Enig med Feint.
Blir egentlig bare bortkastet vill nå jeg tro. OG jeg synes det er og gå alt for langt og tullete.
Sitat av Feint Vis innlegg
Kommer ikke til å hjelpe i det hele tatt..

Folk som røyker vet allerede konsekvensene, og bilder blir da "upraktisk".
Skremmer iallefall ikke meg.
Vis hele sitatet...
Hensikten er vel strengt tatt ikke å direkte skremme folk, men snarere å gjøre røyking til noe upopulært, som folk ikke vil identifisere seg med.
tror du røyking blir upoppulært med og vise sånne bilder ? virker ikke som det funket når de reklamene gikk på tv.
Hva gud og hvermann tror fungerer, er egentlig så lite interessant at det ikke er verdt pikslene på skjermen, med mindre brukeren viser en viss refleksjonsevne eller dokumenterer troen sin.

En spennende link som kan være verdt og ta en titt på er denne:
- Antirøyk-reklame kan virke mot sin hensikt

Videre bekrefter rimelig mange andre kilder mitt ståsted: skremselspropagande fungerer.
- Høy oppmerksomhet for røykekampanje
- Avliver myte om røykekampanjer
- Kampanjene virker
- Skremmende er effektivt
Sist endret av Restyle; 12. oktober 2009 kl. 23:20.
Sitat av The Nameless Vis innlegg
tror du røyking blir upoppulært med og vise sånne bilder ? virker ikke som det funket når de reklamene gikk på tv.
Vis hele sitatet...
Ja, det tror jeg. Det er logisk, ettersom tobakksprodusenter bruker vannvittig mye resurser og penger på å designe en attraktiv røykpakke. Gjør du røykpakken mindre attraktiv, vil færre kjøpe den. Gjør du den direkte motbydelig, vil dette gradvis påvirke hele "imaget" røyking fører med seg, og forsterke den generelle oppfatning av at røyk er noe dritt.

Dette kan ikke sammenlignes med en reklamekampanje på tv, da du blir MYE mer eksponert for røykpakken, samt ser bildet hver gang før du tenner sigaretten. Det er faktisk en grunn til at tobakkindustriens lobbyister har kjempet mot dette for harde livet i flere år.
Røyking har jo ikke noe bra image idag i det hele tatt. Det er bra at staten bryr seg om folkehelsen og driver holdningskampanjer, men disse bildene er å ta det hele litt langt.
hadde noen pakker chilensk røyk, der de hadde bilde av en lungesyk mann, som helt klart så veldig trist ut. Fant bildet ubehagelig, og la alltid pakken på bordet med bildet ned, for det ga faktisk litt avsmak på å røyke. Og siden man så at fyren ikke hadde det bra, ga det nok mere effekt enn en tannløs munn vil gjøre. Man greier som tidligere nevnt i tråden ikke å relatere til noe så groteskt.
Gleder meg til bilder av overvektige folk utenpå kvikklunsjen og colaen.

Totalt enig med at man ikke trenger å gå lenger en man har gjort med merking av røykpakker, tror ikke de som røyker setter særlig stor pris på å bli påminnet hvor dumme og svake de er som røyker, og at innsiden av lungene deres ser ut som en vrengt ape. Alle er klarover at det ikke er bra, så synes det nesten blir unødvendig plaging av de som røyker.
Be nice to smokers. We dont have much time left.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Per Gunnar Vis innlegg
Røyking har jo ikke noe bra image idag i det hele tatt. Det er bra at staten bryr seg om folkehelsen og driver holdningskampanjer, men disse bildene er å ta det hele litt langt.
Vis hele sitatet...
Dessuten koster røykere samfunnet mye. Jeg er usikker på hvor mye den Norske stat tjener på tobakk, men det er nok en del. Så jeg skal ikke si at vi hadde tjent noe på eventuelt å forby tobakk.
Jeg er enig med Per Gunnar. Folkehelsen ligger delvis i statens hender. Røyking ødelegger helsen, staten melder krig mot røyking. Det er slik det skal være, disse tullebildene på røykpakken gir meg en følelse av at staten passer på meg.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/04/12/324468.html
http://www.tk.no/Innenriks/article91...?service=print
Sitat av Sio Vis innlegg
Dessuten koster røykere samfunnet mye. Jeg er usikker på hvor mye den Norske stat tjener på tobakk, men det er nok en del. Så jeg skal ikke si at vi hadde tjent noe på eventuelt å forby tobakk.

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/04/12/324468.html
http://www.tk.no/Innenriks/article91...?service=print
Vis hele sitatet...
STATENS UTGIFTER

(millioner kroner)

Ikke så lett å anslå produktivitetstap ved for tidlig død. I fjor ble det i Sverige gjort anslag over dette: 6 milliarder i produktivitetstap og 18 milliarder i utbetalt sykelønn. Ettersom Norges innbyggertall er om lag halvparten av Sveriges, halverer vi tallene.

Årlige utgifter til sykehusbehandling som kan tilskrives tobakksrøyking – kreft, hjerte- og kar- og lungesykdommer ble i NOU 2000 nr. 16 beregnet til 1769 millioner kroner. I 2007-kroner: 2098 millioner

Utgifter til sykehusbehandling av tobakksskader (2007-kroner): 2098

Utgifter til sykepenger : 9000

Tapt produktivitet : 3000

Sum utgifter : 14 098

STATEN TJENER:

6821,8 + 18 532 – 14 659 = 10 694,8 millioner
Vis hele sitatet...
Utgiftene er 14 milliarder, inntektene er 10 milliarder, saa jo, staten ville tjent noe paa aa forby tobakk, saafremt forbudet virket.

Kilde
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Utgiftene er 14 milliarder, inntektene er 10 milliarder, saa jo, staten ville tjent noe paa aa forby tobakk, saafremt forbudet virket.

Kilde
Vis hele sitatet...
Ville ikke si at jeg stoler på den kalkulasjonen.
Sitat av boiler Vis innlegg
Ville ikke si at jeg stoler på den kalkulasjonen.
Vis hele sitatet...
Poenget hans er jo at staten sansynligvis ikke tjener en døyt på dette. Staten taper på dette på grunn av alle helseutgiftene. Og når folk sier at staten setter reguleringsavgifter for å få penger inn i statskassa blir jeg kvalm. Dette er for å redusere bruken av røyk! Hvis dette forbys, så er jeg temmelig sikker på at vi tjener penger på det.

Men hvis du spør meg så vil jeg ikke ha forbud på det, men jeg vil ha høyere avgifter, og jeg vil ha mer skremselspropaganda. Poenget er ikke å få femtiåringer til å slutte, men å forhindre fjorteåringer til å starte!
Fordel: at færre kjøper sigaretter.
(dummeste jeg har hørt)

Ulempe: at samtlige som ser disse bildene, ikke bare røykere, blir mer tolerante ovenfor groteske bilder og dermed enda mer likegyldige. Som om ikke folk er det nok fra før.
Sitat av luguberduo Vis innlegg
Fordel: at færre kjøper sigaretter.
(dummeste jeg har hørt)

Ulempe: at samtlige som ser disse bildene, ikke bare røykere, blir mer tolerante ovenfor groteske bilder og dermed enda mer likegyldige. Som om ikke folk er det nok fra før.
Vis hele sitatet...
1. Kan du ikke utdype deg litt? Hvorfor vil det ikke funke? Hvorfor er det det dummeste du har hørt?
2. La oss forby internett også, for tro meg, disse bildene som kommer opp på røykpakkene er ingenting i forhold til hvha som florerer på det vide vevet.

De som er i mot bildene på røykpakkene, kom med et ordentlig argument! At barn ikke vil like bildene er ikke et argument! At folk blir tolerante til groteske bilder er ikke et argument! Det eneste argumentet som er litt bra her er at staten passer på deg, men det er en annen diskusjon spør du meg. Poenget er at bildene sannsynligvis vil fungere. Det er jo bevist flere ganger at skremselspropaganda fungerer utmerket, og vi er vel alle enige om at vi må gjøre det vi kan innenfor rimelighetens grenser for å forhindre flere dødsfall i samfunnet?
Jeg vil faktisk si at jeg støtter det. Jeg tror ikke det finnes en bedre måte å skape en preventiv effekt på.

Å sette opp avgiften enda mer ville vært idiotisk. For det første er ikke røyking noe som skal være forbeholdt de rike. For det andre er motivet for mange som slutter å røyke/snuse er allerede at det koster for mye penger. Det er like forbanna vanskelig å slutte uansett. Det ville kun fucka enda mer opp for økonomien til de som allerede røyker, men har lite penger.