Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1931
Hei.

Har tatt noen pils i dag så beklager om det er noen skrivefeil underveis.

Jeg tenker på den hete bølgen vi har hatt nå.

Er det slik at vi normenn ikke tåler den varmen som ser ut til å øke hvert år her i Norge?

Var i begravelse i dag, en nabo døde. Forrige uke døde en venn av min mor.
Begge var over 55 år.

En kamerat av meg hadde hjerte infark forrige uke(alder 39).

Selv så har jeg vondt for å puste i denne varmen og kan føle meg svimmel til tider. Det var aldig slike varme bølger før(5-10 år siden) etter det jeg husker. Husker i fjor var det også grusomt veldig varmt.

Må nevne at tempraturen har ligget på ca 34-35 inne i huset her på kvelden, selv med vinduer og dører åpne. Er nesten helt vind stille.

Skal bli godt med litt kjøligere vær da det kommer. For dette er jævlig.
flaggstang.vgb.no
Er nok en del gamle som ikke tåler varmen så godt. Folk som er overopphetet kan også bli ekstremt hissige. Husker det var en sak hvor en 9 år gammel jente knivstakk broren sin uten særlig motiv, så til slutt konkluderte de med at det var varmen som gjorde at hun klikka. Har ikke kilde, det var på nyhetene for mange år siden, men husker det godt. Er jo også spedbarn og hunder som blir etterlatt i biler og som dør pga. varmen. Så ja, varme kan drepe, men man kan alltid venne seg til andre klimaer. Skjønte ikke helt hvor du ville med tråden
Kanskje dere kan prøve å ha vinduene oppe om natten, og lukke dem om dagen, slik at du holder noe av varmen ute? Les den andre tråden her ( http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=133920 ) mange gode tips.
Zagge's Avatar
Trådstarter
Sitat av MusabaN1 Vis innlegg
flaggstang.vgb.no
Vis hele sitatet...
Hva tenkte du på der da?
http://flaggstang.vgb.no/

Ord deling og sær skriving?
Hmm skjønte ikke den jeg. Jeg er kanskje ikke den beste til å ordlegge meg, men gjør mitt beste om det var det du mente
Zagge's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nala Vis innlegg
Er nok en del gamle som ikke tåler varmen så godt. Folk som er overopphetet kan også bli ekstremt hissige. Husker det var en sak hvor en 9 år gammel jente knivstakk broren sin uten særlig motiv, så til slutt konkluderte de med at det var varmen som gjorde at hun klikka. Har ikke kilde, det var på nyhetene for mange år siden, men husker det godt. Er jo også spedbarn og hunder som blir etterlatt i biler og som dør pga. varmen. Så ja, varme kan drepe, men man kan alltid venne seg til andre klimaer. Skjønte ikke helt hvor du ville med tråden
Kanskje dere kan prøve å ha vinduene oppe om natten, og lukke dem om dagen, slik at du holder noe av varmen ute? Les den andre tråden her ( http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=133920 ) mange gode tips.
Vis hele sitatet...
Takk for svar.

Jeg tenkte ikke på hvordan man skal holde varmen ute. Jeg har sett den tråden.
Tenkte heller på hvor farlig det er på helsa denne varmen kan være på enkelte av oss osv.
Vet vi ikke har så høy tempratur samenlignet med andre varmere land, men vi er ikke vandt til denne varmen her i nordlige del av globusen.
Jeg kom nettopp fra kreta og rett hjem da denne varmen begynte. Jeg synes det bare er deilig!
Må inrømme jeg er rimelig lei av å svette hele dagen pga. denne varmen, men for christ sake, det er jo bedre enn regnet som ellers er her!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis folk bare husker å drikke nok så er det ikke noe problem.
Er helt riktig, var kke så varmt for 5-10 år siden, men det er ikke særlig langt å gå tilbake når du snakker om vær. De siste hundre årene har det vært hetebølge ca. hvert 14 år, dvs 5 dager med over 30 grader i strekk..

Er ingenting unormalt med det vi opplever nå du, er bare at vi ikke husker forrige gang det skjedde.
Hetebølger finnes ikke i finnmark enda : )

men ifølge en naturfagstime jeg halv sov i, så gløder sola fra "sterk" til "svak" hele tiden, med mange års mellomrom. å skaper denne "bølgen". Å nowadays er vi på vei opp til toppen av bølgen.

http://bildr.no/thumb/443317.jpeg


drep meg om jeg tar feil =)
Sist endret av Sixpounder; 4. juli 2009 kl. 11:38.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Først nå reagerer folk på global oppvarming
Me loves global warming!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zagge Vis innlegg
Er det slik at vi normenn ikke tåler den varmen som ser ut til å øke hvert år her i Norge?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er slik at svake og sjuke personer ikkje tåler den ekstra påkjenninga. Ein del døyr kanskje eit halvår før dei elles ville gjort, men eg tviler på at veldig mange får forkorta livet med veldig mange månader.

For eit par år siden var det hetebølge i Europa, med dramatiske oppslag om eldre som døde. Det var isolert sett fleire som døde den sommeren, men i snitt gjennom året var dødsrata veldig nær normalen - folk døydde bare eit par månader tidlegare enn dei elles ville gjort.
Det er mange eldre som dør om vinteren også, fordi de ikke tar seg råd til å fyre.
Ta dere et kaldt bad, det har dere godt av!

Kunne gjerne vært varmere for min del
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pope Vis innlegg
Det er mange eldre som dør om vinteren også, fordi de ikke tar seg råd til å fyre.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på den påstanden? Eg trur det er relativt få eldre i Noreg som omkommer av den årsaka.
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvis folk bare husker å drikke nok så er det ikke noe problem.
Vis hele sitatet...
Enig. Syns dog det er rart at enkelte glemmer at de er tørste men...
Varmen dreper oss ikke, Du dreper deg selv, med og ikke tilføre nok væske i kroppen din.
Avsluter ferien og reiser hjem i morgen. Ser at snitt temperaturen neste uke vil ligge på omtrent 11 grader så beskymrer meg ikke akkurat for varmen framover

Men til topic. Må si meg enig med flere innlegg, er vel ikke direkte varmen som dreper, men heller dehydrering.
Hvor ofte det forekommer, skal jeg ikke si noe om, men det har vært et par saker om det.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article396918.ece
http://www.politiskanalyse.no/analys...=73&module=355 (4. Avsnitt)
http://debatt.aftenposten.no/item.ph...ThreadID=25219 (Ikke artikkel, men dog...)
Sitat av Brainiac Vis innlegg
Først nå reagerer folk på global oppvarming
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo om det er global oppvarming som er tilfellet bak dette, noe jeg tviler på. Forøvrig fant den verste hetebølgen som har vært målt sted allerede i 1923, og var vel ingen som skyldte på global oppvarming da.

Som sagt, dette er vanlig, det skjer hvert fjortende år i Norge, har i hvert fall gjort det de siste hundre årene. Slutt å skyld på global oppvarming !
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Beis Vis innlegg
Enig. Syns dog det er rart at enkelte glemmer at de er tørste men...
Vis hele sitatet...
Eldre mennesker har dårligere oppfattelse av tørste enn de yngre. Hender dessuten de glemmer litt...

I tillegg går mange eldre på vanndrivende medikamenter.
Sist endret av luni; 4. juli 2009 kl. 17:59.
Les forøvrig Aftenposten om du ønsker å vite mer om de tidligere hetebølgene som har vært i Norge.

Hadde forøvrig en 100 år gammel dame på jobb i dag som etter å ha sittet i solsteken i rundt en time, og etter en halv liter vin ikke greide å stå på bena. Usikker om det var vinen eller varmen, men tipper på en kombinasjon!
Sist endret av c0k3; 4. juli 2009 kl. 17:59.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Det er slik at svake og sjuke personer ikkje tåler den ekstra påkjenninga. Ein del døyr kanskje eit halvår før dei elles ville gjort, men eg tviler på at veldig mange får forkorta livet med veldig mange månader.
Vis hele sitatet...
En prest sa til meg engang at det døde gjennomsnitlig flere eldre på sykehjemmer når høytrykkene kom om sommeren. Han tvilte på at det var noe med varmen å gjøre, da sykehjemmene var godt ventilerte og normale temperaturer. Han mente det hadde noe med trykket i luften å gjøre. Synest det høres interessant ut.
Sitat av reklame Vis innlegg
En prest sa til meg engang at det døde gjennomsnitlig flere eldre på sykehjemmer når høytrykkene kom om sommeren. Han tvilte på at det var noe med varmen å gjøre, da sykehjemmene var godt ventilerte og normale temperaturer. Han mente det hadde noe med trykket i luften å gjøre. Synest det høres interessant ut.
Vis hele sitatet...
Nå har jo ikke lufttrykk automatisk noe med varme å gjøre. Nå er det feks 29 grader i Oslo men trykket er lavere enn det er på en fin vinterdag med tjue kuldegrader. Jeg tror presten roter.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nå har jo ikke lufttrykk automatisk noe med varme å gjøre. Nå er det feks 29 grader i Oslo men trykket er lavere enn det er på en fin vinterdag med tjue kuldegrader. Jeg tror presten roter.
Vis hele sitatet...
Nå har hverken jeg eller presten kommet med påstand at det er noen automatiske sammenhenger mellom temperatur og lufttrykk heller. Når det var høytrykk på sommerhalvåret, døde det ofte flere eldre på sykehjemmene, uavhengig av temperatur- da temperaturen inne på sykehjemmene var stabile uansett. Jeg tror du roter litt.
For oss unge og friske så er varmen bare litt ubehagelig i lengden, å gå rundt med følelsen av at du nettopp har spurtet sekstimeteren og senga di om natta fungerer som vannseng med hull i... Vel, jeg er glad vi investerte i gulvvifte og isbitformer!
Sitat av Zagge Vis innlegg
Det var aldig slike varme bølger før(5-10 år siden) etter det jeg husker. Husker i fjor var det også grusomt veldig varmt.
Vis hele sitatet...
Jo. Sitat: De høye temperaturene til tross, statsmeteorologen tør ikke å spå noen hetebølge à la 1997, en sommer de fleste husker som uvanlig varm her i Norge. Fra: Moss Avis sin artikkel om det varme været i fjor.

Fant også denne artikkelen i Aftenposten, her står det om hetebølger som har vært før (litt forbauset over at 1997 ikke ble nevnt, menmen.)

Om nordmenn ikke tåler denne ekstremvarmen eller ikke spørs på hver enkelt. Har man en vifte, eller sørger for annen avkjøling ofte nok, og drikker rikelig med vann ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal tåle varmen. Drøssevis av nordmenn drar jo til syden hvert år hvor det er minst like varmt, og det overlever man jo.

Edit: så nå at cok3 hadde linket til samme Aftenposten-artikkel.
Sist endret av Viva la Opium; 7. juli 2009 kl. 16:30.