Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1736
En 46 år gammel mann fra North Dakota, Kenneth Rau, er tiltalt for oppbevaring av Salvia Divinorum. Politiet fant 8 ounces Salvia, noe Amanita muscaria og en del andre urteprodukter hjemme hos mannen. Påtalemyndighetene har antatt at Rau planla å selge Salviaen videre på grunn av den "store mengden". Rau på sin side sier han kjøpte hele mengden samlet på e-bay for $32 (ca NOK 160,-), til eget bruk. "I bought eight ounces of leaf on eBay by bidding $32 for it," said Rau. "Now they're charging me with possession with intent. That's silly. Nobody wants leaves. Everyone is buying those 10X and 20X and 30X extracts." For ikke å snakke om, som har vært påpekt av andre, at du ikke kan kjøpe mindre enn det som er tilbudt på e-bay. For tørkede blader er det svært få som kjøper mindre enn én ounce.

Påtalemyndighetene har ikke kjennskap til plantematerialet som ble funnet hos Rau. Han blir bl.a. tiltalt for oppbevaring av psilocybin med hensikt å selge. Amanita muscaria inneholder ikke psilocybin, og er heller ikke forbudt i delstaten der Rau bor. Selv sier han at han aldri har brukt narkotika. Han ønsket å prøve disse plantene fordi han trodde de var lovlige. Bakgrunnen for ønsket er en interesse for religion og spiritualitet, urter generelt og et håp om å kunne avhjelpe depresjon.

Kilde
Andre artikler om saken:
Psychonaut.com
Lokalavisa
Nå er det jo faktisk slik at Salvia er ulovlig i North Dakota, så jeg skal ikke si noe på at han ble arrestert for å oppbevare Salvia.
Det som ikke er like bra, er at nå kommer sikkert flere til å se på dette som kriminelt de stedene det ikke er det.

Det er godt mulig at flere stater kommer til å gjøre Salvia ulovlig fra nå av, mener iallefall jeg.
capo420's Avatar
Trådstarter
Ja, sant nok. Men det som er spesielt er at det er et par stater som har gjort Salvia ulovlig til tross for at DEA ikke enda har uttalt seg om dette. På føderalt nivå, altså. Og i tillegg viser saken hvor liten kunnskap de som skal dømme mannen faktisk sitter med om emnet. Særlig ettersom han nå er tiltalt for marihuanabesittelse siden de fant en pipe, for psilocybinbesittelse på grunn av en sopp som verken er ulovlig eller inneholder psilocybin, og i tillegg anklages for å ha hatt til hensikt å selge. Han skal ha forsøkt å forklare dommeren at doseringen på tørkede blader er langt høyere enn for ekstrakt etc, men ble avbrutt med en kommentar om at han burde være stille for å unngå at det han sier brukes mot ham. Men selvsagt, det har vært forbudt ett års tid nå eller noe i North Dakota. Dette er så vidt jeg vet første gang i verden noen blir tiltalt pga. Salvia.
Ja, jeg er helt enig med deg på det med at det virker som om de som har reist tiltale mot han er inkompetente innenfor emnet.
Det er jo helt uhørt viss denne mannen blir dømt for alt det han har blitt tiltalt for. Selv om han har begått ett lovbrudd, så blir det jo nærmest som å dømme en uskyldig mann.

Jeg foreslår at viss denne mannen blir dømt med hard hånd, så setter vi igang en slags Internett-kampanje av et slag, for å få økt oppmerksomhet rundt de rèelle forholdene i saken.
Kanskje kjekt for den uheldige mannen (selv om jeg virkelig ikke tror en slik kampanje har noen som helst virkning), men det er særdeles lite heldig å få medias søkelys på salvia!
Plutselig fatter en eller annen politiker interesse for dette "farlige rusmiddelet" og så er det gjort...
Ja, enig der, men som jeg sa: de rèelle forholdene, som er at et individ kan komme til å bli unødvendig hardt straffet for noe han er "uskyldig" i.
Men, kanskje ikke det er noen god idè med noen kampanje, nei.
Sist endret av krakaren; 28. april 2008 kl. 18:23. Grunn: Omformulering
Det er jo helt skrudd at han blir tiltalt for marihuana besittelse, herregud, både amerikansk politi og jurisme kan jo lett se forskjell på Salvia og pot. Alt han trenger er vel en god forsvarer som har peil og info om disse tingene. Det med den totalt lovlige soppen er også helt på tryne.. Vi får virkelig håpe politikkere ikke blir skepsiske til Salvia.

PS: Skal forresten hamstre litt Salvia på Shangri-la til helga, er det dyrt?
Det er vel selvfølgelig 18 års grense på urten?
Finnes den i det heletatt på Shangri-la?
Nei, selvfølgelig finnes den ikke der. Er jo reseptpliktig.
Så det må bestilles fra internett? hva e prisene?
Hvis du hadde lest første posten så hadde du sett at den arresterte bestilte på ebay. Hadde du søkt på forumet hadde du funnet den store Salvia Divinorum-tråden der det er masse linker til nettsider som selger. Nok offtopic nå.