Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3371
Hei.

Beklager dårlig tittel.

For 4 måneder siden hadde jeg et stort uhell.
Det var fredags morgen. Jeg tok noen piller som skulle roe ned angsten min som jeg hadde fått utskrevet av legen min. På vei til jobb fikk jeg motorstopp i et kryss, dette var midt i rushet så det var en evig lang kø bak meg.

I det jeg gikk ut av bilen fikk jeg skikkelig panikkangst, har aldri opplevd noe slikt tidligere! Jeg svimte av og falt rett i bakken. Våknet opp et par timer seinere på sykehuset.
Legen mente jeg hadde kollapset pga en blanding av panikkfallet/medisinen min.
Ble så sendt hjem og politiet sa de skulle kontakte meg på et seinere tidspunkt.
De tok også lappen min.

Nå 4 måneder seinere ringte jeg for å spørre hva som ville skje med meg. De mente jeg muligens ville få 21 dager i fengsel, en kraftig bot, samt miste lappen i 2-3 år. Men dette var bare synsing da det var opp til dommeren å avgjøre.

Dette skjønner jeg ingenting av? Pillene var utskrevet av legen min, det står INGEN steder på verken pakken eller i vedlegget at man ikke kan kjøre bil ved inntak.

Jeg har aldri vært dømt for noe tidligere, eneste boten jeg har fått er for å ha kjørt i 86 i 70 sonen, for et par år siden.

Havner jeg i fengsel mister jeg mest sannsynlig jobben min også.

Er det noen her som har vært ute for noe slikt tidligere? Har noen innspill om situasjonen min? Antakelse om hva jeg kan forvente meg?

Hele denne saken dreper meg innvendig..

Håper teksten er forståelig.

Setter pris på innspill!
Hva med å snakke med politiet/legen/en advokat? De vet garantert mye mer om slikt enn randoms på freakforum.
hva slags medisiner er det snakk om? hvis det er medisiner mot angst regner jeg med at det er rød trekant på de. det betyr imidlertid ikke at det er kosekvent forbudt å kjøre,men at kjøring skal utvises med forsiktighet. du bør isåfall kansje "pynte" litt på antall og tidspunkt i forhold til kjøringen din
Som nevnt av flere. Advokat, eneste muligheten til å få et godt svar + hjelp. Samtidig høres det rart ut om du skal bli dømt for "pillekjøring" hvis det er piller du har fått utskrevet av lege og de ikke har trekant-tegnet på seg.
Hvis du svimer av for motorstopp er det kanskje like greit at du ikke kjører bil..
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Hvis du svimer av for motorstopp er det kanskje like greit at du ikke kjører bil..
Vis hele sitatet...
Han skriver at det er snakk om 21 dagers fengsel og bot, i tillleg til å miste lappen. Om han ikke ble opplyst om virkningene av medisin og ikke hadde grunn til å tro han kunne besvime etter motorstopp så virker det for meg helt urimelig.

Hvis det kan sannsynliggjøres at lignende kan skje igjen så bør han nok ikke kjøre bil.
Sist endret av Kinseek; 26. november 2010 kl. 18:56.
Herregud folkens. Å få motorstopp i et kryss kan være en ekstremt stor mental påkjenning for en som allerede sliter med angst. Man blir rådvill, omgitt av sinte trafikanter som tuter og presser seg forbi, og man er i en totalt ukjent situasjon. At dette kan bli for mye for noen med panikkangst betyr på INGEN måte at vedkommende ikke er skikket til å føre et kjøretøy. Det er ekstremt mange 100% friske mennesker som takler slike situasjoner veldig dårlig.

Ut ifra situasjonen TS har beskrevet har vedkommende ikke gjort noe galt, og en advokat vil utvilsomt få dette på det rene og tiltalen faller bort.

Så TS; ring advokat og slapp av, dette ordner seg.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Han skriver at det er snakk om 21 dagers fengsel og bot, i tillleg til å miste lappen. Om han ikke ble opplyst om virkningene av medisin og ikke hadde grunn til å tro han kunne besvime etter motorstopp så virker det for meg helt urimelig.

Hvis det kan sannsynliggjøres at lignende kan skje igjen så bør han nok ikke kjøre bil.
Vis hele sitatet...
Fengsel og bot mener jeg ikke er nødvendig slik som trådstarter beskriver situasjonen. Men glad han besvimte pga motorstopp og ikke av rødt lys. Er ikke en menneskrett å kjøre bil. Må jo tenke på at han kan skade/drepe andre.
Tusen takk for svar alle sammen!
Har ikke råd til advokat for øyeblikket, uansett får jeg vite straffen innen året er ferdig. Håpet bare på innspill som kunne roe meg ned litt.

Nei det var ikke en rød trekant på esken. Jeg har kjørt bil i snart 30 år, har heller aldri besvimt eller opplevd noe lignende før.

Frykter som dere sier; at politiet oppgjør seg den vurderingen at jeg ikke bør kjøre bil i fremtiden. Selv mener jeg at pillene har skyld i episoden, men det er bare min mening.

Sandkasse: Motorstoppet i dette tilfelle var bare en av flere faktorer som spilte inn. Har hatt motorstopp tidligere, på motorveien faktisk, uten at det var noe problem for meg. (Utrolig kjedelig selvfølgelig).

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Herregud folkens. Å få motorstopp i et kryss kan være en ekstremt stor mental påkjenning for en som allerede sliter med angst. Man blir rådvill, omgitt av sinte trafikanter som tuter og presser seg forbi, og man er i en totalt ukjent situasjon. At dette kan bli for mye for noen med panikkangst betyr på INGEN måte at vedkommende ikke er skikket til å føre et kjøretøy. Det er ekstremt mange 100% friske mennesker som takler slike situasjoner veldig dårlig.

Ut ifra situasjonen TS har beskrevet har vedkommende ikke gjort noe galt, og en advokat vil utvilsomt få dette på det rene og tiltalen faller bort.

Så TS; ring advokat og slapp av, dette ordner seg.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for innlegget ditt! I tillegg til dette var det en jævla trailer som brøytet seg forbi ved siden av meg som knuste sidespeilet mitt i forsøket på å komme seg forbi.
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen!
Har ikke råd til advokat for øyeblikket, uansett får jeg vite straffen innen året er ferdig. Håpet bare på innspill som kunne roe meg ned litt.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet må saken opp i retten for at du skal kunne dømmes til fengselsstraff. Du får oppnevnt en forsvarsadvokat, dette koster deg ingen ting. Hvis du fremholder at du ikke gjorde noe ulovlig, har de ingen ting du kan dømmes på. Ikke godta et forelegg eller skriv under på noen tilståelse!
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Tusen takk for svar alle sammen!
Har ikke råd til advokat for øyeblikket, uansett får jeg vite straffen innen året er ferdig. Håpet bare på innspill som kunne roe meg ned litt.

Nei det var ikke en rød trekant på esken. Jeg har kjørt bil i snart 30 år, har heller aldri besvimt eller opplevd noe lignende før.

Frykter som dere sier; at politiet oppgjør seg den vurderingen at jeg ikke bør kjøre bil i fremtiden. Selv mener jeg at pillene har skyld i episoden, men det er bare min mening.

Sandkasse: Motorstoppet i dette tilfelle var bare en av flere faktorer som spilte inn. Har hatt motorstopp tidligere, på motorveien faktisk, uten at det var noe problem for meg. (Utrolig kjedelig selvfølgelig).
Vis hele sitatet...
Du har vel rett på fri rettshjelp.

Om det er pillene eller angsten som er skyld i episoden spiller ingen rolle. At du ikke fungerer i en stresset og uvandt situasjon, som førvrig har NADA med føring av motorisert kjøretøy å gjøre, gjør deg på ingen måte uskikket til å kjøre bil.

Slik jeg ser det er det eneste du kan ryke på her dersom du BURDE visst at pillene ikke er forenelig med kjøring. Om det ikke var noe som tilsa dette vil en advokat uansett få deg ut av problemene, for du har ikke brutt noen trafikklov.

Skal noen frata deg retten til å kjøre bil pga tilstanden din er dette en lege, ikke politiet.

Har du hatt rettsak? Hvis ikke ville jeg uansett nektet og kontaktet advokat om det er snakk om noe annet enn frikjennelse.
Vil ikke kalle meg noen ekspert, men etter litt leting fant jeg noen pekepinner som jeg tror kan være til hjelp. Uansett vil jeg påstå at fengsel er utelukket i ditt tilfelle. Jeg mener det burde komme klart fram i svarene mine. Boten er jeg ikke sikker på. Det kommer ann på hva som er grunnlaget for den, pillekjøring?

pkt.1 Du har vært til legen din og i samråd med han har du fått utskrevne medikamenter mot angst. Hvis legen din mener at du ikke er skikket til å kjøre bil er han pliktig til å opplyse deg og myndighetene om dette. Skal også sies at du som sjåfør er pliktig til å avstå fra å kjøre bil hvis du ikke er i stand til dette, uansett om legen din mener at det skal gå greit.
Står i Foreskrift om førekort m.m. Vedlegg 1 - Helsekrav

§ 1. Generelle bestemmelser om helse.

Ingen må føre motorvogn når vedkommende på grunn av sykdom, annen påvist eller sannsynlig helsesvekkelse eller bruk av medikamenter ikke er i stand til å kjøre på trygg måte.

Når innehaver av førerkort som følge av langvarig svekkelse av helse eller førlighet er i tvil om fortsatt kjøring kan skje på trygg måte, plikter vedkommende å oppsøke lege for undersøkelse.

Dersom legen finner at vedkommende ikke fyller helsekravene, plikter legen å gi melding om det til fylkesmannen, jf. lov om helsepersonell § 34, jf. § 76, jf. forskrift fastsatt i medhold av tidligere legelov § 48. Førerkortinnehaveren skal innlevere førerkortet til politiet. Dersom melding ikke kreves, er kjøring likevel ikke tillatt, så lenge tilstanden varer.
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at du ikke har opplevd et slikt anfall før? Eller kom til å reagere slik? Så da vil jeg tro at du er trygg på dette punktet siden du har vært til lege.
§ 2. Krav til helse og førlighet – klassene A, A1, B, B1, BE, M, S og T

3.Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder.
Vis hele sitatet...
Denne blir litt værre og komme unna. Et anfall er blitt påvist og dermed tilfredstiller du ikke helskrava, se quote. Det vil si at du må være anfallsfri i 12 mnd. Etter det skal du med attest fra fastlegen din kunne få tilbake lappen.

Lykke til.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du har vel rett på fri rettshjelp.

Om det er pillene eller angsten som er skyld i episoden spiller ingen rolle. At du ikke fungerer i en stresset og uvandt situasjon, som førvrig har NADA med føring av motorisert kjøretøy å gjøre, gjør deg på ingen måte uskikket til å kjøre bil.

Slik jeg ser det er det eneste du kan ryke på her dersom du BURDE visst at pillene ikke er forenelig med kjøring. Om det ikke var noe som tilsa dette vil en advokat uansett få deg ut av problemene, for du har ikke brutt noen trafikklov.

Skal noen frata deg retten til å kjøre bil pga tilstanden din er dette en lege, ikke politiet.

Har du hatt rettsak? Hvis ikke ville jeg uansett nektet og kontaktet advokat om det er snakk om noe annet enn frikjennelse.
Vis hele sitatet...
ts skriver at dette er medisiner uten rød trekant. da ER de forenelig med bilkjøring
Sitat av vadefuglen Vis innlegg
Ble så sendt hjem og politiet sa de skulle kontakte meg på et seinere tidspunkt.
De tok også lappen min.

Nå 4 måneder seinere ringte jeg for å spørre hva som ville skje med meg. De mente jeg muligens ville få 21 dager i fengsel, en kraftig bot, samt miste lappen i 2-3 år. Men dette var bare synsing da det var opp til dommeren å avgjøre.
Vis hele sitatet...
Har du samtykket til beslag av førerkortet ditt? Måtte du skrive under på noe?

Stikk uansett ned på politistasjonen og lever et brev hvor du trekker tilbake evt. samtykke, slik at de blir nødt til å foreta seg noe (altså henlegge saken).


Kode

Ditt navn og adresse

                                            XXXX politistasjon, dato/år


TILBAKETREKKING AV SAMTYKKE

Jeg, XXXXXX XXXXXXXXX, født XXXXXX, trekker med dette tilbake
samtykke til beslag av mitt førerkort.


Med hilsen,
XXXXX XXXXXXX
Sitat av skukketrure Vis innlegg
ts skriver at dette er medisiner uten rød trekant. da ER de forenelig med bilkjøring
Vis hele sitatet...
Vegtrafikkloven § 21. Alminnelige plikter.
Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.
Departementet kan gi forskrifter om kjøre- og hviletid, om arbeidstid og om arbeidsvilkår for førere, grupper av førere, andre arbeidstakere innenfor vegtransport og avtalepart i transportoppdrag. Departementet kan videre gi forskrifter om plikt til å registrere opplysninger om disse forhold og om lagring, nedlasting, oppbevaring, innsending og kontroll av opplysningene, og om kontrollmyndighetenes tilgang til virksomheter, kjøretøy og kontrollapparater. Departementet kan også gi forskrifter om gebyr for utstedelse av fartsskriverkort.
Vis hele sitatet...
Dersom du svimer av grunnet motorstopp, er du ikke i en slik tilstand at du er skikket til å kjøre bil uansett om det er røde trekanter eller ikke på eska til tabbisene du har spist.
Sist endret av MB300Diesel; 27. november 2010 kl. 12:05.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dersom du svimer av grunnet motorstopp, er du ikke i en slik tilstand at du er skikket til å kjøre bil uansett om det er røde trekanter eller ikke på eska til tabbisene du har spist.
Vis hele sitatet...
Trådstarter burde muligens vurderes av en lege, i forhold til om han/hun er skikket til å kjøre bil med den diagnosen og de medisinene som er med i bildet. Å skulle dømmes til fengsel og bøter for å ha fått et illebefinnende _utenfor_ motorvognen er imidlertid latterlig.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dersom du svimer av grunnet motorstopp, er du ikke i en slik tilstand at du er skikket til å kjøre bil uansett om det er røde trekanter eller ikke på eska til tabbisene du har spist.
Vis hele sitatet...
Personen besvimte som et resultat av situasjonen som oppstod rundt motorostoppet, og det har ingenting med evnen til å kjøre bil å gjøre.

Les i det minste tråden før du skriver meningsløse kommentarer.
Hvorfor sier du at du har kjørt bil i over 30 år når du nevner en annen plass at du bare er oppi tyveårene?
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Denne blir litt værre og komme unna. Et anfall er blitt påvist og dermed tilfredstiller du ikke helskrava, se quote. Det vil si at du må være anfallsfri i 12 mnd. Etter det skal du med attest fra fastlegen din kunne få tilbake lappen.

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Jeg er rimelig sikker på at de mener anfall som i akutt funksjonssvikt uten særlig forvarsel, altså et resultat av hovedsakelig endogene faktorer, slik som et epilepsianfall (som nevnes i loven).

Det TS opplevde var en reaksjon på en situasjon som oppstod mens han ikke førte kjøretøyet, men etter at motoren var avskrudd. Dette var en stressreaksjon, som i værste tilfelle kan føre til panikkangst.

La meg stille deg/dere et spørsmål; Se for deg en person som lider av angst og skal holde en presantasjon på jobben. Ting skjærer seg underveis, og plutselig tar stresset/angsten overhånd, og vedkommende går i bakken.

Skal han fratas lappen? Hvis nei, hva er forskjellen? At det i TS sitt tilfelle skjedde "rett etter" han kjørte? Eller fordi det var i veien? Poenget er at det ikke er NOE som tilsier at TS plutselig skal besvime bak rattet ved normal kjøring.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg er rimelig sikker på at de mener anfall som i akutt funksjonssvikt uten særlig forvarsel, altså et resultat av hovedsakelig endogene faktorer, slik som et epilepsianfall (som nevnes i loven).

Det TS opplevde var en reaksjon på en situasjon som oppstod mens han ikke førte kjøretøyet, men etter at motoren var avskrudd. Dette var en stressreaksjon, som i værste tilfelle kan føre til panikkangst.

La meg stille deg/dere et spørsmål; Se for deg en person som lider av angst og skal holde en presantasjon på jobben. Ting skjærer seg underveis, og plutselig tar stresset/angsten overhånd, og vedkommende går i bakken.

Skal han fratas lappen? Hvis nei, hva er forskjellen? At det i TS sitt tilfelle skjedde "rett etter" han kjørte? Eller fordi det var i veien? Poenget er at det ikke er NOE som tilsier at TS plutselig skal besvime bak rattet ved normal kjøring.
Vis hele sitatet...
Jeg ser problemstillingen din. Dette skjedde ikke under kjøring. Vil tro at det er dette du vil fram til? Og dermed skulle han ikke kunne miste lappen.
Sammenligningen synes jeg at ikke er sammenlignbare av den enkle grunn at du utsetter ikke andre for fare under en presentasjon. Hadde han derimot vært en flygeleder som plutselig besvimte pga. stress. Hadde nok det(besvimelse) vært oppsigelsegrunn. I TS tilfelle utgjorde han ikke en fare. Han var jo på utsiden av bilen sin med motoren av sier du. Men er det mulig at dette kunne skjedd med han bak rattet i en annen stressende situasjon?

Tar med denne igjen:
3.Anfallsvis opptredende hjernefunksjonsforstyrrelser (herunder epilepsi og bevissthetsforstyrrelser av annen eller usikker årsak) må ikke ha forekommet i løpet av de siste 12 måneder.
Vis hele sitatet...
bevissthetsforstyrrelser årsak stress. Noe som gjør at han ikke tilfredstiller helsekrava. Han fortjener ikke fengsel og bot. Lappen er nok desverre tapt i 12 mnd.
Jeg kjenner nemlig en som fikk et anfall pga stress gjennom jobben. Var noen uker med ekstremt mye å gjøre i tillegg hadde han en ekstrajobb i helgene. Dette gjorde at han ble utkjørt/stressa. Som igjen førte til en anfall pga. stress, sa legene. Sykebilen kom å henta han da noen hadde ringte 113. Han mista lappen siden legene sa ifra at det var et anfall. Som førte til at han mista fulltidsjobben som sjåfør. Han blir omskolert i disse dager. Og han har ikke hatt anfall før eller siden. Mener å huske at dette skjedde under luftetur med hunden.
Sist endret av javaFreak; 27. november 2010 kl. 13:42.
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Jeg ser problemstillingen din. Dette skjedde ikke under kjøring. Vil tro at det er dette du vil fram til? Og dermed skulle han ikke kunne miste lappen.
Sammenligningen synes jeg at ikke er sammenlignbare av den enkle grunn at du utsetter ikke andre for fare under en presentasjon. Hadde han derimot vært en flygeleder som plutselig besvimte pga. stress. Hadde nok det(besvimelse) vært oppsigelsegrunn. I TS tilfelle utgjorde han ikke en fare. Han var jo på utsiden av bilen sin med motoren av sier du. Men er det mulig at dette kunne skjedd med han bak rattet i en annen stressende situasjon?
Vis hele sitatet...
Du utsetter ikke andre for fare når du besvimer som fotgjenger heller - det var det som var hele sammenligningen. Han besvimte ikke mens han førte kjøretøyet. Det er du som er litt på viddene med sammenligninger - iom at du sammenligner en fotgjenger med en flyegelder.


Sitat av javaFreak Vis innlegg
Tar med denne igjen:
bevissthetsforstyrrelser årsak stress. Noe som gjør at han ikke tilfredstiller helsekrava. Han fortjener ikke fengsel og bot. Lappen er nok desverre tapt i 12 mnd.
Jeg kjenner nemlig en som fikk et anfall pga stress gjennom jobben. Var noen uker med ekstremt mye å gjøre i tillegg hadde han en ekstrajobb i helgene. Dette gjorde at han ble utkjørt/stressa. Som igjen førte til en anfall pga. stress, sa legene. Sykebilen kom å henta han da noen hadde ringte 113. Han mista lappen siden legene sa ifra at det var et anfall. Som førte til at han mista fulltidsjobben som sjåfør. Han blir omskolert i disse dager. Og han har ikke hatt anfall før eller siden. Mener å huske at dette skjedde under luftetur med hunden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke overførbart. Generelt høyt stress med påfølgende bevissthetsforstyrrelser er noe helt annet enn akutt stress. Helt friske mennesker får bevissthetsforstyrrelser under akutt stress, det har aldri i betydd inndradd førerkort.
Sist endret av Tøffetom; 27. november 2010 kl. 14:02.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Du utsetter ikke andre for fare når du besvimer som fotgjenger heller - det var det som var hele sammenligningen. Han besvimte ikke mens han førte kjøretøyet. Det er du som er litt på viddene med sammenligninger - iom at du sammenligner en fotgjenger med en flyegelder.
Vis hele sitatet...
Nei du utsetter ikke andre for fare som fotjenger, normalt sett. I dette tilfellet besvimte han pga. stress. Kan dette skje igjen? Derfor sier loven 12 mnd. For å se om dette skjer flere ganger. Om han har til vane å besvime under stress med andre ord. Jeg står fult bak sammenligningen mellom sjåfør og flygeleder(var dette jeg mente, ikke fotgjenger-flygeleder). Begge er fotgjengere når de har fri. Men har de tilbakevendende besvimelser på fritiden kan dette føre til oppsigelse jobbmessig og inndragelse av sertifikat mener jeg. Hvis det blir oppdaget.

Det er ikke overførbart. Generelt høyt stress med påfølgende bevissthetsforstyrrelser er noe helt annet enn akutt stress. Helt friske mennesker får bevissthetsforstyrrelser under akutt stress, det har aldri i betydd inndradd førerkort.
Vis hele sitatet...
Kan du henvise til noen kilder hvor friske mennesker besvimer under akutt stress? Ble litt nyskjerrig på den Uansett så er jo ikke TS helt frisk, så ikke helt sammenlignbart. Tror jeg?
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dersom du svimer av grunnet motorstopp, er du ikke i en slik tilstand at du er skikket til å kjøre bil uansett om det er røde trekanter eller ikke på eska til tabbisene du har spist.
Vis hele sitatet...
han kan alikevel ikke miste førerkort/få 21 dager fengsel for kjøring i PÅVIRKET tilstand da dette ikke er medisiner man blir påvirket av. ihertfall i forhold til vegtrafikkloven
Dette er jo helt på jordet! Som Felix (tror jeg det var) sa; Ikke skriv under på noe som helst, og for guds skyld ikke tilstå noe!

Av alle tilfeller jeg har hørt om der folk har mistet lappen / står i fare for fengsel må dette være det dummeste. Alle kan bli i overkant stresset av og til, og i dette tilfellet gikk det helt av skaftet. Noe som er helt forståelig når du i tillegg sliter med angst. Det er rett og slett helt uhørt at du skal bli så hard straffet for en slik småting.


Og til alle dere som sitter der og påstår at han helt klart burde være uten lappen: Ta dere en bolle. Idiotisk.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Herregud folkens. Å få motorstopp i et kryss kan være en ekstremt stor mental påkjenning for en som allerede sliter med angst. Man blir rådvill, omgitt av sinte trafikanter som tuter og presser seg forbi, og man er i en totalt ukjent situasjon. At dette kan bli for mye for noen med panikkangst betyr på INGEN måte at vedkommende ikke er skikket til å føre et kjøretøy. Det er ekstremt mange 100% friske mennesker som takler slike situasjoner veldig dårlig.

Ut ifra situasjonen TS har beskrevet har vedkommende ikke gjort noe galt, og en advokat vil utvilsomt få dette på det rene og tiltalen faller bort.

Så TS; ring advokat og slapp av, dette ordner seg.
Vis hele sitatet...
Du MÅ vere skikket til og føre kjøretøy,det er du ikke hvis du lapser pga, motorstopp ol.Piller du har fått av legen må du ha brukt i minst 6mnd.og legen må gi deg lov
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Kan du henvise til noen kilder hvor friske mennesker besvimer under akutt stress? Ble litt nyskjerrig på den Uansett så er jo ikke TS helt frisk, så ikke helt sammenlignbart. Tror jeg?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke besvime for å bli bevisthetsforstyrret. Noen får så sterke stressreaksjoner at dette påvirker bevistheten, så de blir ute av stand til å handle rasjonellt eller fungere normalt motorisk. Men dette er ved akutt skyhøyt stress, noe jeg har full forståelse av at en allerede usikker person kan få i en slik situasjon. Mao ikke noe som har noenting med bilkjøring å gjøre.

Skulle stresstrest vært en del av sertifikatet hadde nok svært mange røket med.

Sitat av Bevi Vis innlegg
Du MÅ vere skikket til og føre kjøretøy,det er du ikke hvis du lapser pga, motorstopp ol.Piller du har fått av legen må du ha brukt i minst 6mnd.og legen må gi deg lov
Vis hele sitatet...
Han "lapset" ikke av motorstopp, men den påfølgende stressende situasjonen. Stressmestring har aldri vært et kriterie for å være en traffikant.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Man trenger ikke besvime for å bli bevisthetsforstyrret. Noen får så sterke stressreaksjoner at dette påvirker bevistheten, så de blir ute av stand til å handle rasjonellt eller fungere normalt motorisk. Men dette er ved akutt skyhøyt stress, noe jeg har full forståelse av at en allerede usikker person kan få i en slik situasjon. Mao ikke noe som har noenting med bilkjøring å gjøre.

Skulle stresstrest vært en del av sertifikatet hadde nok svært mange røket med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har dette ingenting med bilkjøring å gjøre? Det er vel her vi ikke blir helt enige vil jeg tro. TS besvimte i en situasjon som gir et høyt stressnivå. Hva vil da tilsi at han ikke vil bli bevisthetsforstyrret som du sier(handel rasjonelt og fungere normalt motorisk) i en mindre stressende situasjon. Dette mener du at i tillegg gjelder "friske" personer. Her er snakk om en som tar medesiner mot angst. Og jeg mener bestemt at dette kan føre til farlige situasjoner i trafikken, ikke at det kommer til.

Uansett vil jeg tro at dette kommer ned til hva en lege sier. Han har vært til lege ja. Men vil tro at dette forandrer situasjonen noe. Så han vil trolig måtte få en ny evaluering hos lege. Og det er legen som kommer til å avgjøre om TS må være uten tilbakefall i løpet av 12 mnd for å få tilbake lappen.

Bot og fengsel kan de bare kjøre gjennom markuleringsmaskina med en gang.
Om du er helt ærlig med oss, TS, så ring advokat og få hjelp der. Ingen på forumet kan hjelpe deg mer enn advokat, og det trenger du. (grunnen til at jeg sier 'om du var ærlig med oss' er at du har en anna thread der du spør om å blande hasj og sobril, så jeg antar at du leker litt med piller som legen ikke har gitt deg).
Sitat av javaFreak Vis innlegg
Hvorfor har dette ingenting med bilkjøring å gjøre? Det er vel her vi ikke blir helt enige vil jeg tro. TS besvimte i en situasjon som gir et høyt stressnivå. Hva vil da tilsi at han ikke vil bli bevisthetsforstyrret som du sier(handel rasjonelt og fungere normalt motorisk) i en mindre stressende situasjon. Dette mener du at i tillegg gjelder "friske" personer. Her er snakk om en som tar medesiner mot angst. Og jeg mener bestemt at dette kan føre til farlige situasjoner i trafikken, ikke at det kommer til.

Uansett vil jeg tro at dette kommer ned til hva en lege sier. Han har vært til lege ja. Men vil tro at dette forandrer situasjonen noe. Så han vil trolig måtte få en ny evaluering hos lege. Og det er legen som kommer til å avgjøre om TS må være uten tilbakefall i løpet av 12 mnd for å få tilbake lappen.

Bot og fengsel kan de bare kjøre gjennom markuleringsmaskina med en gang.
Vis hele sitatet...
Jeg er stort sett enig med deg, tror egentlig diskusjonen bunner ut i hva som egentlig kreves av en bilist. Du mener at for å føre en bil må man kunne beherske et gitt stressnivå, noe som forsåvidt er selvsagt.

Men å spekulere i at dette skal gjenta seg fordi TS f.eks må inn i en rundkjøring eller lukeparkere mens noen venter synes jeg blir å dra den for langt. Det å føre en bil krever bare et minimum av evner, og befolkningen som fører bil innbefatter alt fra folk med downs til 70 år gamle damer med nedsatt evne til å lese trafikkbildet, bearbeide informasjon osv.

Jeg mener altså at om TS mister lappen så er listen hevet urettferdig høyt for han.

Men igjen, dette blir bare synsing og personlige meninger, legen har forhåpentligvis langt mer kompetanse til å vurdere dette.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg er stort sett enig med deg, tror egentlig diskusjonen bunner ut i hva som egentlig kreves av en bilist. Du mener at for å føre en bil må man kunne beherske et gitt stressnivå, noe som forsåvidt er selvsagt.

Men å spekulere i at dette skal gjenta seg fordi TS f.eks må inn i en rundkjøring eller lukeparkere mens noen venter synes jeg blir å dra den for langt. Det å føre en bil krever bare et minimum av evner, og befolkningen som fører bil innbefatter alt fra folk med downs til 70 år gamle damer med nedsatt evne til å lese trafikkbildet, bearbeide informasjon osv.

Jeg mener altså at om TS mister lappen så er listen hevet urettferdig høyt for han.

Men igjen, dette blir bare synsing og personlige meninger, legen har forhåpentligvis langt mer kompetanse til å vurdere dette.
Vis hele sitatet...
I sånne saker blir det alltid mye synsing og personlige meninger. Det jeg ville fram til ut i fra det TS spurte om. Om han kunne miste lappen?
Antakelse om hva jeg kan forvente meg?
Vis hele sitatet...
Tror jeg hvis politiet vil ta fra han lappen. Så kan de det med loven om helsekrav til bilister.
Kom med navnet på pillene, ellers kan vi vanskelig bedømme om du kan få bot for å ha kjørt med dem.
Om det ikke var varseltrekant på esken, bør det ikke være noe problem med det. Og selv om det hadde vært trekant burde det ikke være veldig problematisk med mindre du har tatt svært store doser eller legen har gitt deg beskjed om å ikke kjøre mens du går på de.

Om du ikke har råd til advokat så finnes det mange "gratis" måter å få en samtale med advokat. Vet at i byen jeg kommer fra (arendal) er det noe advokater til disposisjon på bibloteket til faste tildspunkt hvert uke, er sikkert noe ligende hos deg, eller noen du kan ringe for gratis rådgivning.

Slik jeg ser det har du en svært god sak, om informasjonen du kommer med stemmer og du ikke har unlatt noe. Lykke til!
Så utrolig urettferdig! Du skal ikke tolerere slik behandling.
fuck the police!
Sitat av Frontex Vis innlegg
Så utrolig urettferdig! Du skal ikke tolerere slik behandling.
fuck the police!
Vis hele sitatet...
Glimrende innlegg. Hva har egentlig politiet gjort feil her? De er nødt til å gjøre noe slik situasjonen ble, så får det bli opp til politiadvokat/domstol/lege å bedømme hva som skjer videre.
Sitat av Frontex Vis innlegg
Så utrolig urettferdig! Du skal ikke tolerere slik behandling.
fuck the police!
Vis hele sitatet...
Wow. Setter pris på innsikten du tilbyr, og setter samtidig pris på at du rev deg løs fra de andre trådene dine, "Vasking av pipe" og "Rivotril: Bekymret for røykekamerat".

Hva med å komme med argument for hvorfor dette er urettferdig, eller tips til TS om hva han burde gjøre? (Selv om det opplagte i 99% av 'hjelp, politiet mener jeg har brutt loven'-threads er advokat)