Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 6447
Starter denne tråden stort sett i ren frustrasjon, ettersom jeg føler for å "syte" og klage om min situasjon akkurat nå, på trass av at den har begynt å komme seg. (Og, som vi alle vet, er internett til for å øse ut sin frustrasjon over andre mennesker til vilt fremmede mennesker, ettersom man ikke tør å si det rett ut til den personen som det gjelder Ihvertfall kan man jo lure seg selv til å tro det )

Here goes:
Jeg og min samboer leide for et år siden en leilighet i stavanger. Den var rimelig forfallen, og ødelagt, og i det hele tatt, men vi måtte ta den, ettersom vi hadde blitt kastet ut av den forrige leiligheten på bakgrunn av at huseier skulle selge huset. Greit nok at den var forfallen og shabby; den var billig, og vi skulle klare å bo der. Naturligvis, ettersom dette er stavanger og sentrale leiligheter her som folk flest har råd til, er mangelvare.
Husvertene virket trivelige og koselige, og vi betalte depositum, som ikke ble satt inn på en egen konto, som det jo egentlig skal, men, pytt, pytt, tenkte jeg, det går nok bra... Det var to leiligheter vegg i vegg som ble leid ut, og husverten forsikret oss om at det ikke var spesielt lytt der. Akkurat som at de forsikret oss om at det ikke var spesielt lydt ned til oss fra dem. (dette var en kjellerleilighet, innlysende nok.) Det første vi merket var at det var mye mer lytt enn de påsto. Men det gikk jo greit, en stund. Det året gikk jo forsåvidt bra, men så kom husverten bort til meg når hun tilfeldigvis traff meg utenfor en dag, når jeg skulle hente posten, og sa ifra om at leien skulle økes. Dette var da halvannen uke før leien skulle betales inn. og i tillegg skulle vi betale 200 kroner for internett. Leien skulle settes opp med 500 kroner, sa de, og jeg syntes dette virket noe suspekt, så jeg bestemte meg for å gå på nettet for å finne reglene for utleieleiligheter. Der viste det seg at de brøt alle regler som finnes for utleieleiligheter - ikke bare skulle de si ifra om økning i husleien SKRIFTLIG en måned i forveien, men også at de bare har lov til å øke den med like mye som konsumprisindeksen hadde steget. I tillegg hadde de ikke lov å kreve betaling for internett i tillegg til leien. Dette skulle innlemmes i leien.

Og at det var utrolig mye mer lytt enn hva de påsto merket vi i påskeferien, da de hadde besøk, og faktisk bråkte så mye at vi var nødt til å flykte fra leiligheten i en uke. unger som hopper i taket så taklampene blinker, og skriking, og spilling av instrument rett over stuen vår sent på kvelden er ikke akkurat noe som aksepteres helt uten videre. Ei heller det at gjestene deres satt spedbarna sine i barnevogner utenfor stuevinduet vårt, slik at vi måtte gå opp og si ifra om at de våknet. Antageligvis har de hatt viktigere ting å gjøre enn å passe på ungene sine, og tok det som en selvfølge at vi ville passe på dem for dem. Tidligere hadde de hatt høylydte fester over soverommet vårt henholdsvis klokken 02:00 og 05:00 om natten, noe som ikke hadde vært noe problem hadde de bare isolert leiligheten skikkelig. Men, nei, det gjorde de ikke.

Etter vår uke i "eksil", reiste vi tilbake til leiligheten, leverte vi et skikkelig, saklig og formelt klagebrev på at de ikke kunne sette leien opp med så mye, at de skulle gi oss en måneds skriftlig varsel om husleie-økning, at det ikke var lovlig å kreve betaling for internett i tillegg til leien, og, at vi ikke aksepterte den slags bråk som gjorde at vi måtte flykte leiligheten. Vi la ved sitat fra leieboerforeningen om våre rettigheter (vi hadde kontaktet dem, og forhørt oss om hva vi skulle gjøre), samt reglene som gjelder for utleie-forhold. Vi spesifiserte at vi øn sket et skriftlig svar, og skrev også at vi ikke ønsket å provosere, men at vi håpte på en økt forståelse mellom begge parter.

(Det må legges til at jeg har et kraftig angst-problem, og sliter med hyppige og tunge depresjoner.)

To uker senere kommer den ene av husvertene ned, mannen i forholdet, dundrer på døren, skjeller oss ut, og forlanger å få modemet tilbake (kabelmodem). Han gikk rett inn i leiligheten, oppførte seg aggressivt og truende, og nektet å svare på spørsmål, eller noe som helst av det vi sa. Vi prøvde å snakke, rolig og behersket, at vi ikke hadde gjort noe gale; vi hadde bare påpekt våre rettigheter. Han sa bare: gi meg modemet tilbake! Med en gang. Brølte det, er forresten mer dekkende. på spørsmål om han hadde lest brevet, og reglene vi la med, svarte han bare med: Tror du jeg er dum? Jeg er ikke dum! Dette har ingenting med internett å gjøre. Hva nå enn det skal bety?
Jeg mistenker jo naturligvis at han ikke hadde lest hele brevet, spesielt ettersom vi spesifiserte at vi ville ha et skriftlig svar.

Han fikk modemet tilbake, og gikk heldigvis sin vei. Etter dette begynte husvertene å bråke enda mer, ungene deres begynte å bråke enda mer, og de begynte å klage på alt. En gang kom de ned midt i en privat krangel, avbrøt den, og ba oss være stille, fordi det visstnok skremte ungene deres. Og så høylydte var vi virkelig ikke. De er jo tydeligvis rimelig dumme, ettersom de nå har kranglet to uker i strekk, og det har vært skriking og brøling og dundring og smelling ovenfra. Visst ikke det skremmer ungene, vet jeg ikke helt...

Alt dette påførte meg et nervøst sammenbrudd, så jeg har vært nødt til å ta to valium for dagen, etter tidligere å ha klart meg uten medisiner. I en periode tok jeg tre valium for dagen.

Kontrakten sa at vi ikke hadde lov til å røyke inne, men det var en periode jeg gjorde dette, noe de kom ned og klagde på (det var før alt dette skjedde.) Jeg gjorde selvsagt som de sa, og sluttet å røyke inne. Etter at han var nede og hentet modemet, begynte jeg å røyke inne igjen, rett og slett fordi jeg ikke turde gå ut, i frykt for å møte på en av dem. Dette resulterte i at de klagde en gang til, og sa at dette var siste advarsel.
Sa også at vi skulle få en skriftlig varsel angående røyking inne, dersom vi ønsket det. Vi ville det, men så aldri noe til den. Samtidig var det tydeligvis helt greit at naboen vår røykte inne, og bråkte og alt mulig. Veggen mellom leilighetene er så tynn at vi hørte alt som skjedde i den andre leiligheten, telefonsamtaler, musikk, matlaging, alt!

Noen uker etter at de klagde på røyking inne igjen, kom de nok en gang og klagde. Da sto jeg i døråpningen og røkte, og det gjaldt tydeligvis som å røyke inne det også, ettersom det visst ikke var tett opp. noe merkelig, synes jeg, ettersom hun (den ene husverten, altså... ) flere ganger før vi skrev klagebrev, hadde stått og snakket med oss, skikkelig, og vært glad og hyggelig mens jeg sto i døråpningen og røkte. Forøvrig må det også nevnes at hun snakker til oss som om vi skulle vært to ti-åringer, og at vi ikke får lov å si noe som helst til dem, ettersom de bare avbryter oss hele tiden. Jeg prøvde å si at dette var merkelig, for hun hadde ikke klagd på det før. Hun avbrøt meg, og sa at hun hadde kalgd på røyking inne tidligere.

Naboen vår, får fremdeles lov å røyke både inne, og i døråpningen.

En liten stund etter at dette hadde skjedd, fikk vi en oppsigelse. Som forøvrig ikke var gyldig. begrunnelsen var at vi hadde fått tre ganger varsel om røyking inne, flere ganger skriking og bråk, og flere ganger klager fra naboen på bråk. Flere ganger klager på bråk? De klagde en gang. Og - naboen har overhodet ingen rett til å klage, ettersom han bråker jævlig mye mer enn oss. Vi viser faktisk hensyn, spiller ikke høy musikk, eller noe som helst.

Og: vi fikk bare en måneds oppsigelse, noe som jo ikke er lov, ettersom ingenting var spesifisert i kontrakten, og det da er tre måneder som gjelder. Vi kontaktet leieboerforeningen, og, ganske riktig, vi skal ha tre måneders oppsigelse. Så de skal nå sende brev til husverten om dette. Noe som har resultert i at vi nesten ikke tør å være i leiligheten, av frykt for at de skal komme ned igjen, og oppføre seg som han gjorde da han skulle hente modemet.

Det kraftigste beviset over alt på at de ikke riktig vet hvordan de skal oppføre seg, er at han SPYTTET etter meg, en gang når jeg gikk forbi.

Det er mange flere ting å klage på også: Fuktskader, ungene deres som stirrer inn stuevinduet vårt, mangel på uteområde pga at de bruker det som parkeringsplass, eller gjestende deres bruker det som parkeringsplass, mangel på isolasjon i vegger, dårlig gulv, vinduer som ikke kan lukkes skikkelig... veldig mye.

Vi frykter nå at vi ikke kommer til å få depositumet tilbake, og da er det vel egentlig bare å gå rettens vei.

For å avslutte med en solskinnshistorie: vi har nå fått oss ny leilighet, og den er kjempefin, med husverter som faktisk virket genuint trivelige og hyggelige. Minuset er at vi fortsatt må bo i denne rønnen i en måned før vi kan flytte inn i den nye leiligheten. Men jeg tror vi holder det ut, med mindre husvertene kommer ned og dreper oss en dag?

Uff... Gikk nettopp opp for meg hvor langt dette ble, og jeg regner vel egentlig ikke med at så veldig mange leser den, men jeg fikk i det minste øst ut min frustrasjon, og kan nå tenke på noe annet. Beklager hvis jeg hopper litt frem og tilbake i tid også... hodet mitt er noe kaotisk...



Det skremmer meg bare at så mange husverter ikke respekterer leieboeres rettigheter, og at de har så liten kjennskap til hvilke regler som egentlig gjelder. For de jeg har snakket om her tror tydeligvis at det bare er deres regler som gjelder, og ingenting annet.

Sånn... Det var det. Dersom noen har lest ferdig, takk for det
dette er helt sykt! hvis de ikke betaler tilbake, eller kommer ned enda engang så ville ikke jeg tvilt mye på å gå rettens vei. slik gjør man bare ikke...
Vel, jeg er litt usikker på hva jeg hadde gjort i din situasjon - men jeg føler meg ganske sikker på at jeg ville ha flyttet til et annet sted, da jeg ikke hadde bod sammen men slike personer - med eller uten retten på min side.
For å avslutte med en solskinnshistorie: vi har nå fått oss ny leilighet, og den er kjempefin, med husverter som faktisk virket genuint trivelige og hyggelige. Minuset er at vi fortsatt må bo i denne rønnen i en måned før vi kan flytte inn i den nye leiligheten.
Vis hele sitatet...
Da får jeg gratulere med ny leilighet, og håper dere får det fint der. Det jeg synes er litt merkelig er hvorfor dere ikke har sagt opp leiligheten før dere ble kastet ut.
Aldri, ALDRI tro godt om folk når det gjelder depositumskontoer. Leide hos en trivelig mann og kone før, plutselig hadde kona tatt ungene og dratt, og da var ikke mannen trivelig noe mer, og han flyttet etter hvert...med halve depositumet.

Skriv for guds skyld en kontrakt, og arranger en depositumskonto som _begge_ må være i banken for å kunne ta ut penger fra.

Leit at du møtte så teite folk, virket rett og slett skummelt.
Jøss...

Dere har all rett på å få tilbake depositumet. Hvis de nekter hadde jeg gått til politiet med en gang...
Kp for you, my man. Håper dette åpner øynene til alle som skal leie, der depositum Skal settes inn på felles konto, slik at man unngår sånt som dette, håper alt ordner seg for deg og dine
Ring "TV2 hjelper deg"
Lykke til med ny leilighet
Rett på meg hvis jeg tar feil, men nå har da vel ikke husverten lov til å gå inn i deres leilighet uten deres tillatelse, har han?
Sitat av skaarj
Rett på meg hvis jeg tar feil, men nå har da vel ikke husverten lov til å gå inn i deres leilighet uten deres tillatelse, har han?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet nei. Dessverre så virker det som om denne huseieren ikke bryr seg døyten om lovverket. Det finnes alt for mange slike rundt om, og de får som oftest holde på i år etter år fordi leietakere er avhengig av å ha en plass å bo og vil ikke legge seg for mye ut med huseier, og når de flytter så gir de faen, da er de fri fra galskapen.
Sitat av skaarj
Rett på meg hvis jeg tar feil, men nå har da vel ikke husverten lov til å gå inn i deres leilighet uten deres tillatelse, har han?
Vis hele sitatet...
Husvert har ikke lov å låse seg inn i leieobjektet nei, men om det blir det samme når de er hjemme med døra ulåst vet jeg ikke. Se forøvrig http://forbrukerportalen.no/faq/1023114961.61
Dra ned ett håndkle i dass og tett igjen sluet på vasken og la vannet renne når dere flytter.
Alle husverter virker greie i starten. Det er ihvertfall mine erfaringer.
Hoit
Jeg antar at dine husverter er utlendinger. Har selv vært leietaker og husvert iløpet av de siste 3 årene.

La oss gjøre en ting klart. Du skal ikke være frykte noen. Ihvertfall ikke en stusslig husvert. Skjønner at du har depresjoner og angst. Men når du lar husverten tråkke over deg engang. Da er det gjort.
Slet selv med en jevlig plagsom kurdisk husvert som ikke hadde peil på lover og regler. Kom ned å klagde på alt ifra at jeg hadde musikken på for høyt, at det lå røykstumper, at jeg måtte fikse badet osv osv. En dag klikket det for meg, tok tak i husverten skikkelig og lot han høre få høre noen gloser. Dette hjalp veldig, han tørte ikke å være frekk eller å se stygt på meg og mine. Ble selvfølgelig kastet ut, fikk 3mnd på meg. Jeg flyttet etter 2 mnd.


Konklusjon: Du flytter om 1 mnd. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gjort tiltak mot husverten fordi han stresset deg og dama. La han ihvertfall få høre hvor stor rassehøl han er. Du vil angre senere hvis du ikke gjør noe.

Ta og røyk cigar til du blir blå, vent til han kommer ned og blås i trynet på han. Hvis husverten din er jevlig svær og sterk. Så få med 3-4 kamerater og røyk cigar til det er tåke i leiligheten.


Cheers
Dette er ikke akseptabelt.
Men når det er sagt, så er det den som er minst redd som vinner.
Så om du er redd ( som egentlig er forsåelig ), ikke vis det til han.
Rettens vei er nok veien og gå, og som nevnt over, tv 2 hjelper deg ^^
Utleierne er blitt inspirert av Josef Fritzl.
Snakkes om 24 år.
Husk hermetikk og kondomer på neste handletur!
Trådstarter
heh... mange fine svar her, gitt...
Er naturligvis klar over at det de driver med overhodet ikke er lovlig, og, ja, de er utlendinger. Ikke ville jeg trodd at det skulle telle så mye, men, ja, det gjør nå tydeligvis det. (Uten å være rasistisk, off course.) Det er vel muligens kulturelt betinget? Ikke vet jeg. Vi har prøvd å si ifra til dem, men det er jo umulig å snakke med dem. Men nå er det jo bare å gi faen i alt de sier, for hva faen skal de gjøre? kaste oss ut enda en gang? Heh... Dobbel oppsigelse...

har naturligvis tenkt å gå rettens vei dersom vi ikke får tilbake depositumet. har også tenkt å få noen til å komme og se på leiligheten, og si ifra at den ikke er godkjent, slik at de må betale mye penger for å pusse opp, sikre, isolere, etc. (Ah.... Sweet, sweet, sweet revenge...) *Hevnlystig flir*


Og, btw, Parkett: Vi hadde tenkt å si opp leiligheten uansett, men nå bor vi i stavanger, og som de fleste vet er leilighetsmarkedet her sprengt, så vi hadde tenkt å vente til skoler og slikt sluttet, for da er det jo mange som flytter Like greit at de kastet oss ut nå, for det gjorde jo så vi faktisk virkelig begynte å lete. Og det er jo forsåvidt bare greit. Tregnte bare ikke en slik bekymring i tillegg.

Og jeg skal huske hermetikk og kondomer.... Ihvertfall hermetikk....
Sitat av x3m187
Ta og røyk cigar til du blir blå, vent til han kommer ned og blås i trynet på han. Hvis husverten din er jevlig svær og sterk. Så få med 3-4 kamerater og røyk cigar til det er tåke i leiligheten.
Vis hele sitatet...
Ikke gjør dette. Det gjør bare vondt verre.
Om han er idiot, så vær voksen nok til å gjøre ting på voksent vis!
Noe x3m187 ikke er enda.




Lykke til med ny leilighet ja!

Det var intresang lesning. Idiotiske mennesker. Dere har all rett til å få tilbake depositumet ja.
En ting vi som leser historien bør tenke på, det finnest alltid to sider av samme sak.
Om du har utelatt litt informasjon for å få deg bedre fram i lyset, ser jeg ikke bort i fra.
Det veit jeg jo selvsagt ikke.

Uansett, kontakt politiet om det faktisk skulle skje noe annet med depositumet en at du får det!
Sist endret av oom; 8. mai 2008 kl. 15:41.
Trådstarter
OoM:
Når jeg skrev inn dette, fryktet jeg faktisk for at folk skulle tro at jeg hadde utelatt informasjon, men det har jeg faktisk ikke gjort. Har også prøvd å se saken fra deres side også, og ser ikke hvorfor de har reagert såpass feil, og, vel, barnslig, som de har gjort.
Vi hadde all rett på vår side til å klage på at de brøt våre rettigheter. Og jeg har fortalt historien her akkurat slik den har foregått. Faktisk. Vi har prøvd å ordne ting skikkelig med dem, men de har svart ved å oppføre seg som ti-åringer. Med andre ord: vi har oppført oss skikkelig, ikke tatt "hevn" på noen måte, selv om det naturligvis frister. (kan ikke akkurat påstå noe annet.)
Men, såklart, tro hva du vil. Jeg forteller bare sannheten.
Jeg er faktisk "ydmyk" nok til å innrømme at jeg gjør feil også Og, som sagt, her har jeg fortalt akkurat hvordan ting har foregått.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1. Sørg for å få skikkelig kontrakt.
2. Ordne depositum slik at begge parter må til banken for å ta det ut (som Viva_La_Opium skrev)
3. Dokumentér skader o.l. før du flytter inn.

Lykke til med ny leilighet, ikke la dem komme ustraffet unna med det. Gå rettens vei.
1. Søksmål (du har grunnlag)
2. Si ifra til alle om dette, i håp om at ingen andre leier fra de igjen.
3. ????
4. Profit.


Altså at folk kan oppføre seg som slike drittsekker er ikke nytt, men et så ekstremt tilfelle har jeg aldri hørt om. At dere i TILLEGG måtte "passe" på ungene deres når de hadde fest blir for dumt i mitt synspunkt, blir FLAU over slike voksne rett og slett.
Trådstarter
Sitat av Scr0tum
1. Søksmål (du har grunnlag)
2. Si ifra til alle om dette, i håp om at ingen andre leier fra de igjen.
3. ????
4. Profit.


Altså at folk kan oppføre seg som slike drittsekker er ikke nytt, men et så ekstremt tilfelle har jeg aldri hørt om. At dere i TILLEGG måtte "passe" på ungene deres når de hadde fest blir for dumt i mitt synspunkt, blir FLAU over slike voksne rett og slett.
Vis hele sitatet...

Selvsagt er det ikke nytt at folk kan oppføre seg som drittsekker, men det får jo være grenser, ikke sant? og flauheten er det ikke noe å si på. Vil de oppføre seg som barnehageunger, så får de jo abre gjøre det, ikke sant? Det er jo til syvende og sist bare dem det går utover. Angående søksmål, så har vi vært innom tanken, men er rett og slett ikke sikre på om vi takler påkjenningene dette sannsynligvis kommer til å påføre oss. og, å si ifra til alle blir kanskje litt vanskelig, selv om det frister. Er ikke helt sikker på hvordan regelverket fungerer for slikt, men det er kanskje ikke så enkelt å gå på internett f.eks, og skrive en advarsel mot den og den adressen i stavanger?

Og - det med å "passe" på ungene var bent frem patetisk. Lurer litt på hva de tenkte.. som f.eks: "Vi bare setter dem utenfor stuevinduet til leieboerne våre - de har sikkert ingenting imot det. De har jo ikke krav på ro og fred? Nei... det går sikkert bra."
Til vårt forsvar skal det jo bare sies at vi sa ifra om at ungene våknet, selv om det strengt tatt ikke er vårt ansvar, og vi egentlig burde latt de skrike. Men det ville jo vært barnemishandling, og gitt meg drittdårlig samvittighet. på tross av at det ikke var vårt ansvar, som sagt.
Jeg føler faktisk heller du kan "vinne" over husverten din ved å faktisk gå til media med saken! Du sier du sliter med nervene, og å gå en rettslig vei- blir egentlig bare ord mot ord (av tilfellene). Du sier du er i dialog med leie-foreningen. Dem ordner opp slike ting for deg. Du kommer sikkert til å få tilbake depositumet

Men en media-sak, det er det absolutt!
Trådstarter
Sitat av hyys
Jeg føler faktisk heller du kan "vinne" over husverten din ved å faktisk gå til media med saken! Du sier du sliter med nervene, og å gå en rettslig vei- blir egentlig bare ord mot ord (av tilfellene). Du sier du er i dialog med leie-foreningen. Dem ordner opp slike ting for deg. Du kommer sikkert til å få tilbake depositumet

Men en media-sak, det er det absolutt!
Vis hele sitatet...

En media-sak er fullstendig ute av bildet for min del. Selv om det jo ikke er noe dumt forslag i det hele tatt. Har bare ikke så veldig lyst til å bli gjenkjent på gaten som: "Han sytepaven fra tv2 hjelper deg" Men, så klart, det er jo sannsynligvis ikke det som ville skjedd. Mange gode forslag her, noe som er ganske kjekt, ettersom jeg egentlig ikke forventet at så mange ville lese den, eller forventet å få noe særlig med svar.
Sitat av Nekran
Selvsagt er det ikke nytt at folk kan oppføre seg som drittsekker, men det får jo være grenser, ikke sant? og flauheten er det ikke noe å si på. Vil de oppføre seg som barnehageunger, så får de jo abre gjøre det, ikke sant? Det er jo til syvende og sist bare dem det går utover.
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ikke gøy at det går utover folk som dere.
Trådstarter
Sitat av Scr0tum
Det er fortsatt ikke gøy at det går utover folk som dere.
Vis hele sitatet...

Nei, selvfølgelig er det ikke det. Og det er jo klart det går utover oss, men det er de som liksom skal oppføre seg som de mest modne og voksne menneskene her, ettersom det er de som er de eldste menneskene. Litt trist når 20-åringer er mer modne og saklige og skikkelige og høflige enn 40-50 åringer. (selv om det skjer relativt ofte, desverre...)
Så, til syvende og sist kommer de virkelig til å gjøre ett eller annet skikkelig fælt, som ender med noe skikkelig fælt for dem, pga hvordan de oppfører seg. (Alt vondt en gjør kommer trefoldig tilbake til en.) liker tanken, ihvertfall.
Sist endret av Nekran; 8. mai 2008 kl. 17:33.
Dagen før du flytter setter du en boomblaster forran veggen med den sykeste hardstylen på full guffe.
Som et takk for meg.
Trådstarter
Sitat av Wangsta
Dagen før du flytter setter du en boomblaster forran veggen med den sykeste hardstylen på full guffe.
Som et takk for meg.
Vis hele sitatet...
heh
Kanskje ikke så dumt det... *tenke* *tenke* Eller veldig hard, obskur, mørk og ukjent finsk black-metal med element av finsk folkemusikk og samisk joik?
Sitat av Nekran
heh
Kanskje ikke så dumt det... *tenke* *tenke* Eller veldig hard, obskur, mørk og ukjent finsk black-metal med element av finsk folkemusikk og samisk joik?
Vis hele sitatet...
Med litt effekter fra pyro forumet i tilleg, da?
Skikelig KNSU røykteppe er ikke no koselig inne i et hus kan jeg tenke meg. DA ser det ut som du røyka mange sigger da.
Sist endret av estragon; 8. mai 2008 kl. 22:44.
For all del, ikke finn på å begå hærverk som så alt for mange foreslår. Ikke vil jeg anbefale røyking inne heller, da utleier med det kan kreve penger til nytapetsering og kjøp av nye møbler(dersom den er møblert).
Klarer ikke la være å kommentere denne. I fra det du forteller så er ikke leieforholdet riktig på noen måte, men jeg fraråder deg Sterkt å gjøre noe som kan irritere utleier ytterligere. Du har alt sagt at utleierne ikke er norske, og det er vanskelig å si det her uten å høres rasistisk ut - men jeg tror du gjør best i å lage minst mulig bråk og bare komme deg vekk så fort som mulig. Da jeg irriterte på meg en som ga føyken i å holde seg til lovverket, var fremgangsmåten denne: Brøl, bråk og tru til du får viljen din. Selvsagt kan en ikke skjære alle utlendinger under en kam, og det er utrolig mange flotte mennesker også - men sinte utlendinger er skumle greier.

Det du vil er jo ikke å lage mest mulig styr for deg selv i ettertid, det er jo bare å få depositumet ditt og finne et nytt sted å bo. Selv om du klør etter hevn nå så ikke gjør det! Det vil bare komme tilbake og bite deg i ræva senere. Men du skal selvsagt ha krav på det som er ditt, som depositumet. (Som jeg tror du kan se langt etter uten å gjøre rettslig krav på det).
Trådstarter
Altså, ettersom det virker som om de fleste her tar hevntankene alvorlig, må jeg bare påpeke at for min del er det bare spøk. har ikke tenkt å gjøre noe som helst som kan irritere dem på meg (oss) ytterligere. Men det er morsomt å snakke om, og forslaget med pyroteknikk var ubegripelig morsomt. Men, nei, jeg har ikke tenkt å begå hærverk, eller spille finsk black-metal på full guffe. Selv om det frister aldri så mye. Jeg skal være snill, snill gutt frem til vi flytter. (som forøvrig nærmer seg gradvis, om enn noe for sent etter min mening.)
Det er ikke aktuelt å gjøre noe hærverk av noe slag, ettersom det jo bare minsker våre muligheter for å få tilbake depositumet. Dessuten, Buddhist som jeg er, ihvertfall prøver å være:P, er ikke hevn noe jeg bedriver så ofte. Men hevnfantasier og spøk må jo være lov. en fin måte å få ut frustrasjon på bare det, egentlig
Sist endret av Nekran; 9. mai 2008 kl. 10:20.
Hvis depositumet er 2mnd leie, er det jo bare å la være å betale husleie de 2 siste mnd dere bor der.
Trådstarter
Sitat av KultNick
Hvis depositumet er 2mnd leie, er det jo bare å la være å betale husleie de 2 siste mnd dere bor der.
Vis hele sitatet...

Skal bare bo der en måned til nå, og det er fordi leiligheten vi skal flytte til er opptatt frem til 1 juni noe som jo er litt kjipt. Men, denne måneden betaler jeg ikke leie for. Egentlig har jo vi all rett nå til å holde tilbake leien, og har hatt rett til det i nærmere tre måneder nå, pga hvordan de har oppført seg.
Dette har vi selvsagt ikke turt, med tanke på hvordan de oppfører seg. Fikk vite for noen dager siden at vi ble kastet ut, og fant imponerende nok leilighet svært raskt.
Hvis vi ikke får depositumet tilbake skal vi anmelde dem, og da ligger de tynt an, ettersom de for det første ikke har rett til å holde det tilbake, og for det andre ikke opprettet en egen depositumskonto, noe som ikke er lov. Regner nesten med at depositumet vårt har forsvunnet i klær til ungene deres
Sitat av Nekran
Nei, selvfølgelig er det ikke det. Og det er jo klart det går utover oss, men det er de som liksom skal oppføre seg som de mest modne og voksne menneskene her, ettersom det er de som er de eldste menneskene. Litt trist når 20-åringer er mer modne og saklige og skikkelige og høflige enn 40-50 åringer. (selv om det skjer relativt ofte, desverre...)
Så, til syvende og sist kommer de virkelig til å gjøre ett eller annet skikkelig fælt, som ender med noe skikkelig fælt for dem, pga hvordan de oppfører seg. (Alt vondt en gjør kommer trefoldig tilbake til en.) liker tanken, ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Kan det kalles modenhet? Tror bare de har 0 respekt for dere...
Jeg ville gått til media, du ville bare i verste fall bli gjenkjent som en person som står fram mot slike drittsekker. Ikke la de slippe billig unna, dette burde virkelig fått konsekvenser for dem!

Iallefall krev depositummet tilbake, hvis de ikke gir det til deg, annmeld dem. Tror du har ganske stødig sak.
Sist endret av Spelly; 9. mai 2008 kl. 10:49.
Trådstarter
Sitat av spelley
Kan det kalles modenhet? Tror bare de har 0 respekt for dere...
Jeg ville gått til media, du ville bare i verste fall bli gjenkjent som en person som står fram mot slike drittsekker. Ikke la de slippe billig unna, dette burde virkelig fått konsekvenser for dem!

Iallefall krev depositummet tilbake, hvis de ikke gir det til deg, annmeld dem. Tror du har ganske stødig sak.
Vis hele sitatet...
Du har nok egentlig et poeng i det at de sannsynligvis bare har 0 respekt for oss, men synes bare det ikke er så veldig modent å spytte etter noen... Og jeg vil jo naturligvis skape konsekvenser for dem, så media er naturligvis et alternativ. Problemet er at denslags eksponering av meg blir et stort problem, pga mitt angst-problem...
Men, får vi ikke depositumet tilbake, så går vi til sak. Det er jo helt klart.
Sitat av Nekran
Du har nok egentlig et poeng i det at de sannsynligvis bare har 0 respekt for oss, men synes bare det ikke er så veldig modent å spytte etter noen... Og jeg vil jo naturligvis skape konsekvenser for dem, så media er naturligvis et alternativ. Problemet er at denslags eksponering av meg blir et stort problem, pga mitt angst-problem...
Men, får vi ikke depositumet tilbake, så går vi til sak. Det er jo helt klart.
Vis hele sitatet...
De har nokk zero0 respekt for deg. Ang ditt angstproblem, for meg er det helt umulig å sette seg inn i noe slikt, så vet ikke hvordan det hadde vært for meg om jeg hadde gjort det samme. Uansett ønsker deg lykke til, å de husvertene fra helvete, burde få en reaksjon på deres oppførsel, uavhengig om depositummet blir betalt.
Gi oss oppdateringer om saken videre da, jeg har lest denne posten siden dag 1, men har blitt litt mer engasjert etterhvert. Det er intressant å lese og kan gi tips til oss framtidige leieboere.
Trådstarter
Sitat av spelley
De har nokk zero0 respekt for deg. Ang ditt angstproblem, for meg er det helt umulig å sette seg inn i noe slikt, så vet ikke hvordan det hadde vært for meg om jeg hadde gjort det samme. Uansett ønsker deg lykke til, å de husvertene fra helvete, burde få en reaksjon på deres oppførsel, uavhengig om depositummet blir betalt.
Gi oss oppdateringer om saken videre da, jeg har lest denne posten siden dag 1, men har blitt litt mer engasjert etterhvert. Det er intressant å lese og kan gi tips til oss framtidige leieboere.
Vis hele sitatet...

Kan godt gi oppdateringer ja. Reaksjon skal de få, men på en måte som langt overgår deres oppførsel: jeg har med andre ord ikke tenkt å "synke ned på deres nivå", men skal oppføre meg skikkelig, modent og voksent ovenfor dem. Uansett hva de finner på å gjøre, skal jeg oppføre meg skikkelig og anstendig. Det blir nok et hardt slag for dem, håper jeg
Må jo vise hvem som er mest fornuftig, vet du:P
Og jeg trodde leiligheten vår var kjip :-/ Med skjeive vinkler, vinduer som trekker, nøkler som mangler, sluker som er tette, vifter som streiker og manglende nødutganger.
- Men vi har hvertfall en koselig husvert og mange polakker som kommer på besøk hver gang vi har et problem

Men gratulerer med ny leilighet ;D
Ikke glem å drite i dassen uten å trekke ned før du flytter ut :P
Trådstarter
En liten oppdatering:

Ikke så mye, men likevel...

I går traff vi på husverten vår (den kvinnelige), og hun spurte om vi hadde fått brevet om oppsigelse. merkelig smilende og glad i går, i motsetning til hva hun har vært tidligere. Vi sa ja, og at de får et brev fra oss i morgen (dvs i dag) angående utflytting og diverse. Turte selvsagt ikke si noe om depositumet, ettersom jeg ikke helt vet hva de er i stand til å gjøre. Men brevet med krav om depositum tilbake, samt diverse andre krav angående flytting, blant annet at uteområdet vårt skal være tomt, slik at vi kan parkere flyttebilen der og pakke inn i den, og at vi ikke ønsker noen annen kommunikasjon med dem mer, annet enn gjennom brev skal leveres til dem i dag, og det kan bli interresant. Spesielt interressant å se hvilke unnskyldninger de kommer opp med for å holde tilbake depositumet. Noe jeg mistenker at de kommer til å gjøre som sagt.

Var bare ubegripelig merkelig at hun smilte og var så lykkelig og hyggelig mot oss i går. Sannsynligvis bare fordi de endelig har fått oss ut, så fælt som vi har oppført oss... *Kremt*. Det er vel kanskje unødvendig å påpeke at jeg ikke smilte tilbake... opplever henne som svært hyklersk og... vel... falsk.

Men oppdaget enda flere feil med leiligheten i dag, som er helt utrolig... OK: vannkranen som hageslanger og denslags kobles til, står rett utenfor kjøkkenvinduet vårt, og husverten sto på vårt uteområde og vasket bilen sin i dag. Ikke nok med det, men ungene deres hadde vannkrig rett utenfor. Skriking og skråling tidlig på lørdager er ikke akkurat aktuelt, men det som skremte meg mest av det jeg fant ut i dag, var at når de bruker den kranen til hageslangen, (ungene deres fylte vannballonger med den), blir kaldtvannet i dusjen vår skrudd av. Og de var veldig flinke til å bruke den mens jeg dusjet. Så jeg har brent meg veldig mye i dag på VELDIG varmt vann.

Jeg kunne jo selvsagt ikke dusje ferdig, ettersom vannet ble skåldende varmt hvert andre minutt... Og det kan da umulig være lov?

...over menneskeheten senker det seg et forunderlig mørke...

Og det har vel aldri stemt mer enn nå, når folk faktisk kan leie ut rønner som det her, oppføre seg slik, og slippe unna med det? Stay tuned in, I`ll be here all week....
hmm, slik som jeg ser hvordan situasjonen har vært ville jeg ikke tvilt om å anmelde dem. de har IKKE fulgt regler, de har SKJULT skader og andre saker som ikke burde ha vært der, og i tillegg har de oppført seg som noen jævler mot dere..
Sitat av Nekran
En liten oppdatering:

Ikke så mye, men likevel...

Men oppdaget enda flere feil med leiligheten i dag, som er helt utrolig... OK: vannkranen som hageslanger og denslags kobles til, står rett utenfor kjøkkenvinduet vårt, og husverten sto på vårt uteområde og vasket bilen sin i dag. Ikke nok med det, men ungene deres hadde vannkrig rett utenfor. Skriking og skråling tidlig på lørdager er ikke akkurat aktuelt, men det som skremte meg mest av det jeg fant ut i dag, var at når de bruker den kranen til hageslangen, (ungene deres fylte vannballonger med den), blir kaldtvannet i dusjen vår skrudd av. Og de var veldig flinke til å bruke den mens jeg dusjet. Så jeg har brent meg veldig mye i dag på VELDIG varmt vann.

Jeg kunne jo selvsagt ikke dusje ferdig, ettersom vannet ble skåldende varmt hvert andre minutt... Og det kan da umulig være lov?
Vis hele sitatet...
Okæi jeg var enig med deg tidligere men nå overreagerer du. Ser at du tidligere har nevnt at du har rett til å holde tilbake tre måneders leie. Hva du har rett til og ikke rett til tror jeg neppe det er så greit å finne ut av at du bare kan bestemme deg for det. Her bør du kontakte noen med peiling.

I tillegg - du leier. Det gir at selv om utleierne bruker uteområdet deres, og det er uheldig - så er det ikke totalt uhørt. Antar at dette ikke er noe som skjer hver eneste dag? De eier, du leier. De har barn. Det visste du da du flyttet inn. Barn bråker. Det har de gjort i all tid. At de bråker klokka 11 på en lørdag er totalt normalt. Ser ikke bort fra at også du bråkte da du var på deres alder og lekte med vann. Og i eldre hus er det også helt normalt at det blir trøbbel med vannet når kaldt / varmt vann brukes i andre deler av huset. Dette er ikke et større problem enn at du ikke dusjer når de bruker mye vann. Dette gjelder forresten andre veien også. Dersom du tapper vann når de dusjer så opplever også de kuldesjokk / brennhett vann.

Du er snart ferdig med leieforholdet, bare halve mai igjen. Hev deg over irritasjonsmomenter fra utleierne til da.
Sikkerhetsklarert
Det der med vannet er ikke noen feil, det er helt normalt.

Man har et vist vanntrykk, når du har justert tempen i dusjen så er den f.eks 50/50 med kaldtvann og varmtvann. Når andre bruker kaldtvannet synker vanntrykket på kaldtvannet mens varmtvannet er uforandret, da vil tempen din bli varmere da blandebatteriet i dusjen ikke lenger får like mye kaldtvann som varmtvann.

Blir selvsagt motsatt om huseieren skulle brukt varmtvann.
Hvis du vil være helt jævlig, så møter du opp på visning etter du har flyttet ut(de skal sikkert ha inn nye folk) og forteller alle hvor jævlig det egentlig er. Hvis de blir sur for det, så stiller du deg rett utenfor grensen til inkjørselen(utenfor eiendomen) og stopper alle som skal inn, og forteller det.
Det man trenger er en nettside, en plass hvor man skrive om negative (forsåvidt også positive) erfaringer med verter.
Når man leier en leilighet får man selvsagt informasjon om leiligheten, men det er intet sted å få info om verten fra.

Så jeg skulle gjerne sett at en nettside ble satt opp med dette på.
Sitat av Emptyy
Det man trenger er en nettside, en plass hvor man skrive om negative (forsåvidt også positive) erfaringer med verter.
Når man leier en leilighet får man selvsagt informasjon om leiligheten, men det er intet sted å få info om verten fra.

Så jeg skulle gjerne sett at en nettside ble satt opp med dette på.
Vis hele sitatet...
Seriøst? Hørt om personvern?
Er en vanskelig situasjon, og er kanskje lett for meg å si dette men:
Hvis alle tenker som deg og ikke gjør noe med saken vil slike drittsekker få holde på som de vil med andre leieboere. Unner du virkelig de neste som skal flytte inn dit den samme behandlingen?
Sitat av UngarEffect
Utleierne er blitt inspirert av Josef Fritzl.
Snakkes om 24 år.
Husk hermetikk og kondomer på neste handletur!
Vis hele sitatet...
Tenkte faktisk akkurat det samme da jeg leste dette.
Minte meg ekstremt mye om Josef Frtizl!
  1. Bor i en kjeller
  2. Ekstremt streng/sur
  3. virker litt gal
  4. ble sikkert misshandlet som barn
Sitat av Raymond
Er en vanskelig situasjon, og er kanskje lett for meg å si dette men:
Hvis alle tenker som deg og ikke gjør noe med saken vil slike drittsekker få holde på som de vil med andre leieboere. Unner du virkelig de neste som skal flytte inn dit den samme behandlingen?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er helt og holdent enig i at de bør "få igjen" - for å si det på en ekstremt barnslig måte. Men har du noen gang håndtert eitrende forbanna nye landsmenn? Det er på ingen måte noe du vil ha etter deg. Å lage en nettside for dårlige utleiere er et angrep på personvernet, så det er utelukket. Å hevne seg ved å røyke inne eller fortelle alle på visning at utleierne er duster - vil bare slå tilbake på leietakeren. Den eneste måten leietaker har en sjanse er å gå juridisk frem - og da har han kanskje en sjanse. Juridiske prosesser er kostbare, og i og med at han muligens er student (?) antar jeg at dette også er ganske utelukket.

Så jo, jeg er innmari enig i at mennesker som turer frem på denne måten - både nordmenn og utlendinger, bør få straff som fortjent. Men du tar en viss risiko når du bråker med mennesker som opererer med metoden "brøl bråk og tru" som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Innmari mange av svarene i denne debatten går ut på å hevne seg på barnsligst mulig måte - og jeg ser frem til at dere som skriver og mener at dette er en ok fremgangsmåte får et tupp i ræva av livets harde realiteter
Sitat av Miss M
Nei, jeg er helt og holdent enig i at de bør "få igjen" - for å si det på en ekstremt barnslig måte. Men har du noen gang håndtert eitrende forbanna nye landsmenn? Det er på ingen måte noe du vil ha etter deg. Å lage en nettside for dårlige utleiere er et angrep på personvernet, så det er utelukket. Å hevne seg ved å røyke inne eller fortelle alle på visning at utleierne er duster - vil bare slå tilbake på leietakeren. Den eneste måten leietaker har en sjanse er å gå juridisk frem - og da har han kanskje en sjanse. Juridiske prosesser er kostbare, og i og med at han muligens er student (?) antar jeg at dette også er ganske utelukket.

Så jo, jeg er innmari enig i at mennesker som turer frem på denne måten - både nordmenn og utlendinger, bør få straff som fortjent. Men du tar en viss risiko når du bråker med mennesker som opererer med metoden "brøl bråk og tru" som jeg nevnte i et tidligere innlegg. Innmari mange av svarene i denne debatten går ut på å hevne seg på barnsligst mulig måte - og jeg ser frem til at dere som skriver og mener at dette er en ok fremgangsmåte får et tupp i ræva av livets harde realiteter
Vis hele sitatet...
Sant nok at man kan oppføre seg modent.
Men som nevnt over, ville alle drittsekkene rundt om bare fortsatte med jævlighetene sine, om alle hadde tenkt på samme måte som deg.
De vil tro at de kan gjøre det de vil uten konsekvenser. Og DET er feil.
Media er vel en av tingene som kan bryte de ned mest