Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4335
til sommern/høsten erre militæret for alle penga, men lurer på om jeg skal ta ub eller bare vanlig førstegangstjeneste. noen som har noen erfaring fra ub? (gjerne vanlig verneplikt også, regner med at det er flest av de her)
og hva har dere brukt tida til i militæret? 2% løpe i skogen, 50% på vakt (=kjede seg), 40% sløve, kjede seg, fortelle negervitser og sove + 8% et eller annet?
har inntrykket av at vanlig førtegangstjeneste er bare kødd, derfor jeg tenkte litt på ub for å faktisk få noe ut av det året når jeg allikevel må inn i militæret (tar man ub slipper man verneplikt. den faller inn under ub)

jah, erfaringer der ute?

edit: har forresten lest det jeg fant om verneplikt o.l på forumet.

har ikke fått innkallelse til sesjon enda heller, når pleier det å komme?
Sist endret av ezkild; 28. januar 2003 kl. 22:53.
Slenger meg på, noen som har peil?

Noen som har noen anning om TADCOM/Hærens samband eller MP?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Vanlig militærtjeneste:
- Rekrutt fra 4 - 8 uker, kommer an på hvor du havner.
- Mest sannsynlig på ett fast tjenestested til du dimmer 11 måneder seinere.

UB:
Det betyr jo utskrevet befal, som betyr at du kommer til å få en utdannelse i løpet av året, og når du dimmer blir du sersjant.
- 3 ukers aspirant. Blir du ikke trekt ut fortsettes vanlig førstegangstjeneste.
- Et halvt år med "skole" begynnes. I 6 måneder kommer du til å lære mye om hvordan å utføre en "ledende" stilling. Når de seks månedene er over blir man korporal. Eller UB Korporal om du vil.
- De 6 resterende månedene blir brukt på en rekruttskole (mest sannsynlig), eller andre baser der de trenger befalassistenter. Det du kommer til å gjøre der er ting som å lede troppen fra sted til sted (du vet, hø.. hø.. venstre om!), være instruktør på øvelser, da gjerne å lære rekruttene/soldatene å sette opp syvduker, fyre i primus/multifuel og slike ting. Hver UB korporal må gjennom øvelser som lagleder for soldatene og slike ting.

Og siste dagen får dere diplom og sersjantdistinksjoner. Så kan du enten gå hjem, verve deg eller begynne på befalskolen.
blooooddy mary..
UB hørtes skummelt ut
Helvetesuka er vel påbudt når man tar UB?
Helvetesuka er en del av aspirantperioden i UB-kurset.
jeg vet dette... har faktisk fartstid i forcen!

den største forskjellen mener jeg er at dersom du velger UB så får du noe igjen for førstegangstjenesten. Du lærer faktisk noe og utvikler deg. Etter ub-utdanningen blir du sersjant, dersom du er "skikket"til det. Det er bra å ha på CV'en sin. I tillegg kan du fex jobbe et år i forsvaret og tjene 250000 kr i året.
Dette med helvetesuke er oppskrytt. du overlever!

Vanlig førstegangstjeneste har en tendens til å oppleves som kjedelig og meningsløst... og man har ikke noe særlig mer igjen for det enn en medalje.

Men husk at når man er ute i praksis i UB utdanelsen er man "the lowest piece of shit" på rangstigen, så man får gjerne alle møkka oppgavene.
ezkild's Avatar
Trådstarter
gusto: de 11 månedene som bekymrer meg, gidder ikke spille kort nesten et helt år (som jeg har inntrykk av at mange bruker tida til..)

Tenkte på kommunikasjons-greia i ub (UB NASAMS/RB 70), men høres ganske jævlig ut med ub i forhold til verneplikt. tror ikke jeg er den rette "leder-typen". kanskje derfor jeg burde ta ub men..
Hvordan er det med å bli innkalt senere dersom du velger ub?
Og det står at etter endt ub-kurs er man "mobiliseringsdisponert som befal i Forsvaret", betyr det at de plutselig kan kalle meg inn igjen?

visste ikke at dersom man ikke kommer videre fra aspirant-perioden så fortsetter man med vanlig førstegangstjeneste. takk gustO!
NASAMS/RB 70 er da vel ikke kommunikasjon. Luftvern det
ezkild's Avatar
Trådstarter
sorry mente Luftvern operasjoner (UB LV-OPS)

Dette er i hovedsak et mobilt taktisk digitalt tale- og datakommunikasjonssystem. Du vil få teoretisk og praktisk trening i bruk av krypto- og autentiseringsmateriell, samt opplæring i operativ tjeneste i en luftverngruppe og rakettluftvernsystemet NASAMS
Vis hele sitatet...
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av ezkild

Hvordan er det med å bli innkalt senere dersom du velger ub?
Og det står at etter endt ub-kurs er man "mobiliseringsdisponert som befal i Forsvaret", betyr det at de plutselig kan kalle meg inn igjen?
Vis hele sitatet...
De fleste befal blir mobilisert, hvis de ikke har en skade som tilsier at de ikke kan utføre tjenesten sin. Når du blir mobilisert får du et brev av Forsvaret som inneholder informasjon om hvilken stilling du har, og hvor du skal møte opp hvis Norge setter igang mobilisering til en krig. Det kommer selvsagt mest sannsynlig aldri til å skje (at vi kommer i krig). Men en ting du kommer til å gå igjennom etter førstegangstjenesten er repetisjonsøvelser. Mobiliserte befal reiser oftere på dem enn den vanlige mobiliserte soldaten. Nå har det seg slik at jeg jobbet på Vernepliktsverket under førstegangtjenesten min, og da under Mobilisering, så jeg vet at det er få som i det hele tatt blir tatt inn på repetisjonsøvelse. Men jeg dimmet før omorganiseringen av VPV (Alle avdelingene er flyttet til Hamar), så jeg vet ikke om repetisjonsøvelsene har fått økt prioritet siden da. Det tviler jeg på.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Jeg var MP-rekrutt, og det er vel UB Light.
Helvetesuka er stress når du er midt i den, men bare morsomt etterpå. I MP og UB blir du gjerne bedre knyttet til dine medsoldater, og du får testet deg selv litt.
Jeg vil anbefale at du blir MP eller UB når du først skal inn i militæret. Det er bedre å føle at du har gjort noe i ett år, enn å sløve bort et år med PS2 og pizza.
ezkild's Avatar
Trådstarter
blir ub, bare håper jeg kommer videre etter aspirant-tida. men noen som har noe å anbefale innenfor ub? mp eller luftvern operasjoner som jeg har nevnt tidligere? kanskje vakthold & sikring, men ser for meg at det blir mye "å stå på post" = waste et år..

Keanu: du som var mp, mye drittjobber (les: fulle folk og annet faenskap) eller var det bra?

og til slutt; noen her som har tenkt til å ta ub neste år? så vi sees i stavanger?
The Rhymenocerous
polle's Avatar
tenkte på ub, men i det senere har jeg bare starta å gi faen i det meste. Så det blir vanlig førstegangstjeneste på meg du gitt, og det gir meg ikke akkuart dårlig nattesøvn.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Hvis du velger vakthold og sikring tror jeg nok ikke det blir så mye vaktståing. De legger nok stor vekt på den grenen i disse terrortider.

Jeg var bare MP-rekrutt, og fikk ikke bli MP siden det krevde lappen, noe jeg ikke har. Jeg ble lovd at jeg skulle få ta den da jeg begynte, men det bli jo ikke opprettholdt.
Men kameraten ble MP, og det var nok utrolig mye papirarbeid. Selv ble jeg vaktsoldat, som forøvrig er en fin stilling hvis du ikke skulle være skikket som UB. Får mye våpentrening (morsomt) og mye fri (gjerne to uker fri hver måned).
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
hva går egentlig MP ut på?? Virker litt interessant, skal jeg inn kan jeg jo leke litt purk samtidig
MP ligger i grøfta med laser og stopper alle beltevogner som kjører i 45km/t.. (maks lovlig er 40km/t.. *duh*), og de sjekker at du står opp om morgenen, og at du tømmer søplebøtta di hver kveld, og at du ikke har alkohol i leiren og andre -spennende- ting..
mp ene der jeg er er stort sett rasshøl! super høye på pæra. de går rundt og skriver parkeringsbøter til folk som har parkert feil inne på leiren og passer på at ingen kjører over x plass, for den er hellig... tror ikke de får så jævlig mye mer ut av førstegangs tjenesten en meg uten om et super høyt ego.
Very Important Lurker
Keanu's Avatar
Trenger jeg å si no mer?
MP er nok forholdsvis like UBer og andre lave befal.
De har ansvar for ro og orden, og dessuten passe på at ingen jukser under uventede narkokontroller og urinprøver.
MP er vel sånn ca de mest hata folka i hele leiren (ihvertfall blant alle som liker å feste litt), og UB = Ubrukelig Befal. Selv i vakt&sikring (doggypatrol hører til der) som har relativt godt forhold til dem siden vi har endel med dem å gjøre unngår vi dem helst. MP er for folk uten sosial intelligens som har blitt for mye sjefa med av andre før, og nå gjerne vil ta igjen litt. Enda mer tragiske tilfeller enn disse 14 år gamle (virker ihvertfall sånn) UB'ene som kommer og klager på at du ikke har barbert deg bra nok.

Moralen er: Sky UBMP som VX-gass, MP generelt som anthrax, og UB generelt som pesten
ezkild's Avatar
Trådstarter
såpass! blir ikke den meste populær om jeg velger ub altså? hmm, har ikke bestemt meg enda i det hele tatt jeg.. hører både for og imot her så
Hvis du bestemmer deg for å bli noe slags befal så prøv å behold fatningen. De fleste drittunger som blir befal tror dem er kongen på haugen. Og det er kvalmt Egentlig litt morsomt da men..
Du kan selvsagt gjøre et forsøk på å bli en kul UB, har tross alt truffet på dem, de er en trua art, men det er da desto mer hyggelig når man treffer på dem.

Det er gjerne de som enten er litt eldre, og dermed ikke tar av heeeelt når de plutselig kan bestemme litt (og siden de ikke tar av helt, så prøver de heller ikke å bestemme så mye som mulig bare fordi de kan). Med mindre du har skikkelig kraftig skjeggvekst så er det også litt tåpelig å klage på barberinga til folk som er 5-6 år eldre og har barbert seg siden du begynte på barneskolen...
Dessverre er det nok sånn at det er alt for få befal som har skjønt at det er "streng når du må, kul når du kan"-holdningen som fungerer best. Kvartermesteren vår på knmhh hadde heldigvis skjønt dette. fenriken derimot var en gedigen rass når han hadde på seg uniform.
de forekommer, men er nok dessverre unntaket fra regelen ja...

Anbefaler alle å søke siviltjeneste, der har dere sjansen til å både gjøre noe nyttig (går an å gjøre mer enn å koke kaffe og kopiere/levere post osv), få erfaring som faktisk kan være nyttig i det virkelige liv, og få nyttige kontakter. TRE TING PÅ EN GANG! I tillegg tar du standpunkt mot alle krigshisserne som det er alt for mange av her i verden, i motsetning til i forsvaret der det er alt for mange slike, spesielt blant befalet. Syns det er alt for dårlig dekning i søknaden man sender inn nå, så jeg anbefaler alle å søke samme om dere virkelig er pasifister eller ikke, på pur faan.

www.sivilarbeider.org - korrekt info om siviltjeneste, i motsetning til eventuelt piss du måtte få servert av befal e.l., og www.siviltjenesten.no - ofisielle sider og info.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
mye kan sies om UB-tjeneste, og det meste har nok en kjerne av sannhet. Personlig hadde jeg tat det foran vanlig førstegangstjeneste, men ta noe som monner litt, sånn at du ikke ender op som kontorsjef på FO og lignende tull.

kurs jeg vil anbefale:

UB oppklaring

UB jeger

UB kystjeger

et tips er å prøve å bli UB i Storm, i tilfelle du får lyst på utenlandstjeneste. komme ned som sjersant og saker vet du.
vel..

mp korporalene er jo de største tullingene noensinne.. De nyter lav respekt blant de fleste menige da de eneste gangene man ser dem er når man skal reise hjem fra perm. Da går de gjerne rundt på Oslo S og sjekker at folk har korrekt permanntrekk.

Ellers er militæret noe av det latterligste som eksisterer i Norge. Det bærer sterkt preg av at 7 av 10 befal er latterlige, oppfører seg som noen tullinger og har store skrivevansker.

Så og si alt befalet graver livet sitt ned i en stor møkk og lar det gå utover de menige..

Men forøvrig er det bare å gjennomføre (det gjør jeg, 6.5mnd ferdig nå) selvom det er det mest latterlige drittet jeg har vært borti noengang.

Og hvis det er noen som ikke skjønner meg helt så kan jeg utdype dette med en artikkel på et par sider i morgen. Men nå går jeg på byn
Vil bare reklamere litt for tjenesten jeg har.. nemlig grensejegertjeneste. Man må gjennom et halvt år med mye stress, slit, dritt og mas for å bli grensejeger... men slik er det vel mange andre steder også. Men når man endelig blir grensejeger (resten av halvåret) er tjensten nesten bare digg (sier nesten for militæret blir aldri bra uansett hvordan du snur og vender på det)...
Man får i løpet av det første halvåret begrenset politimyndighetskurs...som man bruker til å arrestere slemminger ute på russergrensen (ikke det at det er så veldig mange av dem) og i aksjoner sammen med Politiets "Spesialstyrke" UEH...

Man får i tillegg kjøre massse snøscooter..fett!, men det beste av alt er at man bare har befal med seg ca 1/3 av tiden så det kommer lite mas fra den kanten...

Det finnes sikkert tjeneste-steder som er bedre, men jeg tror likevel at grensejegertjeneste befinner seg i det øvre sjiktet...I tillegg så gjør man jo en jobb, noe som er mye bedre sammenlignet med å sitte på en kaserne og råtne mens man venter på at det skal bli krig....

btw..hei joty
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av lodott


Man får i tillegg kjøre massse snøscooter..fett!
Vis hele sitatet...
snøscooter er megafett =P velta med en i går og fikk den over foten min *AU* snøscooter er god nok grunn til å ta førstegangstjenesten
Vil du ha en slakk førstegangstjeneste velger du luftforsvaret eller sjøforsvaret som forsvarsgren.

Hvis du satser på en befalsutdanning så velger du ikke UB, da tar du heller BS utdanning. Da kommer du i kontakt med mer normale folk i tjenesten din enn å være instruktør i et kunstig samfunn som en rekruttskole er.
Opprinnelig postet av Apraksin

kurs jeg vil anbefale:

UB oppklaring

UB jeger

UB kystjeger
Vis hele sitatet...
UB kystjeger finnes ikke lenger
▼ ... flere år senere ... ▼
Beklager for å bringe opp en 5 år gammel tråd fra de døde, men jeg trenger litt hjelp.
Jeg har fått en "Innkalling til opptaksprøver og seleksjon til utskrevet befalsutdanning i Luftforsvaret".
I beskrivelsen på hvilke prøver som blir gjort, står det blandt annet: "fysisk test: styrke, 3000 m. og svømming".
Men ikke noen gitt tidsgrense.

Er det noen med erfaring som vet hvilken tidsfrist det er for 3000 meteren, hvilken type styrketest det er snakk om, og hvor langt man må svømme?
Kan være lurt å sette seg et "mål" før prøvene.

[EDIT:] Fant noen krav på heimevernet, er disse de samme? Link til krav
Sist endret av Turbolego; 2. januar 2008 kl. 21:02.
Slik jeg husker det var kravet på 13 minutter og 30 sekunder på løpingen. Ellers er kravene de samme. Det var hvertfall slik for et par år siden.

Du vil nok få tilsendt en brosjyre med generell info og grenser på opptakskrav.


Til alle andre som lurer på samme som trådstarter lurte på for 5 år siden: Go for it, hands down! UB-utdanning spiser vanlig førstegangstjeneste til frokost mtp på tjenestetiden og kompetanse etter fullført tjeneste.
Om du skal velge mellom UB og vanlig førstegangstjeneste er valget drit enkelt! Ta UB! Jeg var selv på Kjevik i sommer, og kom in på BS (Befalskole, 2år), men takket nei da jeg fikk studieplass i Ålesund.

Med UB får du lederutdannelse som er høyt verdsatt i det sivile arbeidsmarkedet, med vanlig førstegangstjeneste får du ingenting. Den eneste ulempen med UB er inntaket, det er et rent h***! De fysisike og psykiske kravene er ikke vanskelige, men "helvetes" uken er helt forferdelig. Jeg tenkte selv at det ikke kom til å bli noe prob. what so ever, men de klarer å knekke deg rimelig godt ned! Det lover jeg deg!

Om du skal gå UB anbefaler jeg deg å ta opptaket om vinteren (Januar) da er det mye mindre pågang. På Kjevik var vi vel 700stk. til 25 plasser i HBS, og det var flere til UB plassene.

Sitat av Turbolego
Beklager for å bringe opp en 5 år gammel tråd fra de døde, men jeg trenger litt hjelp.
Jeg har fått en "Innkalling til opptaksprøver og seleksjon til utskrevet befalsutdanning i Luftforsvaret".
I beskrivelsen på hvilke prøver som blir gjort, står det blandt annet: "fysisk test: styrke, 3000 m. og svømming".
Men ikke noen gitt tidsgrense.

Er det noen med erfaring som vet hvilken tidsfrist det er for 3000 meteren, hvilken type styrketest det er snakk om, og hvor langt man må svømme?
Kan være lurt å sette seg et "mål" før prøvene.
Vis hele sitatet...
Det er ingen tidsfrist, du skal bare svømme. De legger en boje ut i sjøen og sier svøm frem og tilbake til den, om du svømmer fra resten av gruppen (ca 5stk omgangen) så truer de med å sende deg hjem (skjedde med meg) så du må bare KUNNE svømme.

Fysisk test er kanskje den vanskeligste, hangupsene er "helt ned helt opp" (går ikke an å fjuske :P) og du henger med håndflatene utover og ikke unnover som vanlig. Ellers er den ganske grei.

Løpingen er lett, der har du 13.40 eller noe slikt på 3000 meter, det klarer de fleste med litt trening før inntak

Igjen... Helvetes uken er det dere bør frykte, men det eneste du kan gjøre er å bite tennene sammen og prøve å være en god leder.
jeg kom inn på luftforsvarets befalskole, krav for 3000m er 14.00 ved inntak og 13.30 er sersjantkravet, altså det du må klare den på når du er ferdig. ellers er det push -ups 16 stk, hangups 4 stk, situps husker jeg ikke men trur ddet var 20. send pm hvis du trenger mer info svøminga er bare latterlig, svømte ca 50 meter uten tidskrav, eneste kravet var at du kunne svømme bryst sån passe bra
Sist endret av Hightemplar; 3. januar 2008 kl. 02:45.
Når er det man blir innkaldt egentli?
Går andre året på videregåenden no (snart 18år)
og satser på fallskjermjeger istedet for vanlig førstegangstjeneste
Shoot me if I'm wrong, men er ganske sikker på at det er sånn:

UB gir deg ikke automatisk jobb og rang, men du må søke (og få) sersjanttittel, mens med BS så får du automatisk sersjantjobb. Ergo, om du blir ikke automatisk sersjant av UB.

Alle hater ikke UB-korporalene, selv om vi seff er rimelig drittleie dem av og til. Er de rettferdige og behandler oss bra, så er det greit om de er strenge til tider. Det er jobben deres og det forstår de aller fleste. UB-korporaler (og annet befal) som herser med deg og misbruker rang, da blir folk sure
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Akanth: Utifra egne erfaringer er det ikke veldig mange arbeidgivere som gidder å ta seg bryet med se på papirene fra forsvaret engang.
eriksb: Som UB er rangen slik: "UB-Elev" de først 6 mnd. Som er den teoretiske delen. Så kommer praksisen på 6 måneder hvor du er UB-Korporal/Kvartermesteraspirant.
Når du så er ferdig med praksisen blir du sersjant/kvartermester og er samtidig ferdig med tjenesten. Du får ikke automatisk jobb som sersjant, men må søke deg til det. Ved BS tar du vanlig førstegangstjeneste som BS-elev. Deretter har du et påfølgende praksisår hvor du er fungerende sersjant.
Ergo blir du automatisk sersjant på begge deler, men via BS tar det 2 år. Mao er UB the way to go dersom du er 100% sikker på at du ikke skal ha karierre.

Et år som UB teller ikke fantastisk mye når du søker jobb, men er gøyalt å briefe med på CVen.
Sitat av z0p
Akanth: Utifra egne erfaringer er det ikke veldig mange arbeidgivere som gidder å ta seg bryet med se på papirene fra forsvaret engang.
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på om du var (utskreven)befal eller vanlig førstegangstjenestemenig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når i prosessen er det du søker deg inn til BS, eller UB?
UB: Vanligvis i rekrutten! Halvt års kurs og halvt års tjeneste. BS kan du enten søke ved endt tjenestetid, eller som førstegangstjeneste.

Slik var det i garden. Derfor, med forbehold om lokale praktiseringer.