Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2372
Har hørt snakk om at vis man drikker seg dritings ei helg, så får man ikke utbytte av de 5 neste treningene? Noen som kan bekrefte dette?

Og hvor mye skal til for at man ikke skal få utbytte av treningene?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Dette er vel mer en myte med rot i virkeligheten. Man vil ha mer utbytte av å trene enn å ikke trene. Dette vil uansett være individuelt, og komme an på hvordan du trener, spiser og hvor mye du drikker.

Men om du trener mye vil det sette deg tilbake en del om du legger deg på flatfylla.
Sist endret av z0p; 29. januar 2008 kl. 16:55.
Så hvis man drikker seg dritings hver helg får man ingenting ut av å trene 5 ganger i uken?
Pølsevev spør du meg.
Ren logikk tilsier at dette er BS
det hjelper jo å trene, men det er vel noe med at det ødlegger for styrketrening. Man skal vel egentlig ikke trene styrke dagen før du drikker, dagen etter og kanskje ikke dagen før eller. Mener å lest noe om dette på forumet tidligere foresten
Det er nok som z0p sier ja, ikke no hold i det. Man drikker, kroppen blir forgifta og er ikke i no særlig slag så lenge man er full og man er muligens redusert dagen etter, så restituerer kroppen seg og man har et like godt utganspunkt for å trene som før man drakk.
Hvis man har en treningsøkt, også drar på fylla etterpå, så vil dette dempe effekten av treningen. Når man trener brytes musklene ned og det er viktig for kroppen å få hvile for å bygge de opp sterkere igjen
Sist endret av TechLash; 29. januar 2008 kl. 17:11.
Ti myter om alkohol:

3. En skikkelig treningsøkt dagen derpå kan drive ut bakrusen.

USANT: Ingenting påvirker alkoholforbrenningen, og det er godt dokumentert at det ikke er noe å hente i å trene dagen derpå. Enkelte hevder tvert i mot at det kan være uheldig å trene dagen derpå, men at det ikke er skadelig så lenge man lytter til kroppens signaler. Det som derimot er fakta, er at menn får mindre effekt av styrketrening hvis de har hatt en promille på 1-1,5 kvelden før. Alkohol reduserer nemlig testosteronnivået som er nødvendig for å bygge muskler.
Vis hele sitatet...
Det kan altså være hensiktsmessig å hvile dagen etter et fyll, men at det skal ødelegge fem treningsøkter er nok bare en myte.
Siden spørsmålet om trening etter drikking er vell besvart nå, takket være xtapolapocetl, så vil jeg vri litt på temaet...

Er det sant at all trening som er utført går i vasken, vis du tar deg en røyk etterpå?

All logikk strider jo i mot dette... Jeg kan forstå at musklene blir litt mer nedbrutt med tanke på oxygen inntaket ditt synker mens du røyker, men ikke at all trening skal være bortkastet bare på grunn av dette...
I følge et familiemedlem som har kunnskap innen området så er det slik at "om du er på fylla på lørdagen, så dropp treningen på mandagen".

Alkohol i store mengder ødelegger svært mye for trening, om du drikker deg dritings to dager hver helg har du veldig lite utbytte fra treningen ettersom det både bryter ned kroppen og hindrer musklene i å "reparere" seg selv etter en treningsøkt.
Sitat av junu
Siden spørsmålet om trening etter drikking er vell besvart nå, takket være xtapolapocetl, så vil jeg vri litt på temaet...

Er det sant at all trening som er utført går i vasken, vis du tar deg en røyk etterpå?

All logikk strider jo i mot dette... Jeg kan forstå at musklene blir litt mer nedbrutt med tanke på oxygen inntaket ditt synker mens du røyker, men ikke at all trening skal være bortkastet bare på grunn av dette...
Vis hele sitatet...
Nei, treningen din går ikke i vasken. Men idrett og røyk går dårlig sammen.
Røyk gjør som kjennt lungene og kroppen generelt dårligere.
For å få maksimalt utbytte av treninga lønner det seg å holde avstand fra røyk.
Sitat av junu
Siden spørsmålet om trening etter drikking er vell besvart nå, takket være xtapolapocetl, så vil jeg vri litt på temaet...

Er det sant at all trening som er utført går i vasken, vis du tar deg en røyk etterpå?

All logikk strider jo i mot dette... Jeg kan forstå at musklene blir litt mer nedbrutt med tanke på oxygen inntaket ditt synker mens du røyker, men ikke at all trening skal være bortkastet bare på grunn av dette...
Vis hele sitatet...
Nei det er hvertfall BS

Mengden oksygen blodet kan bære blir som du nevner redusert så lenge det er CO (kullos) i blodet, men dette vil ha liten (sannsynligvis ingen i praksis) betydning på musklenes evne til å restituere seg.

Hvis man skal si noe om røyk og styrketrening så er det at man kan ødelegge en trening ved å røyke FØR. Dette gjør at du får mindre oksygen ut til musklene, noe som reduserer løfteevnen noe.

I det lange løp så vil jo også røyk virke litt i negativ rettning. Men noen big deal ved vekttrening er det absolutt ikke, bare se på Markus Ruhl, en av de største byggerne gjennom tidene. Han tar seg gjerne en røyk for å dempe matlysten på diett

Når det gjelder alkohol er ikke alkohol i seg selv så fryktlig nedbrytende. Studier har vist en reduksjon i proteinsyntesen på 20%. Dersom du utsetter deg for dette 10 av 150 timer (en fylla i uken ca) tilsier all logikk at den direkte katabole effekten av alkohol er ganske minimal.

Problemene som oppstår ved fylla er mer indirekte, i farten kommer jeg på:
- Man tar gjerne middag som siste skikkelige måltid i f.eks 7-tiden, og er ute til langt på natt uten annet enn drittmat og mer drikke.
- Man sover dårligere i alkoholrus, og våkner utmattet neste dag. Dette reduserer også produksjonen av hormoner.
- Man blir dehydrert.
- Om man er dårlig orker man ikke spise mat som tunfisk, proteinshaker, egg etc, og det går gjerne mer i enkle karbohydrater og man får negativ nitrogenbalanse.
- Man orker ikke trene denne dagen.

Med andre ord er det mye du kan gjøre for å redusere alkoholens negative innvirkning på musklaturen. For å nevne noen jeg benytter meg av:
- Spiser alltid ordentlig før jeg går ut.
- På vors/fest drikker jeg mye vann innimellom alkoholen.
- Slutter å drikke etter vors (sprit på nach er det dummeste du kjan gjøre f.eks)
- Om jeg er på vors med godt kjente så er det heller ikke altfor flaut å spise en boks tunfisk, ta en shake e.l der heller.
- Til "byn" mat bør man unngå pølser, pizzalignende produkter etc og heller prøve å få i seg kjøttprodukter som f.eks en 200 grams hamburger. Slik holder man nitrogenbalansen positiv ved tisltrekkelig proteiner.
- Drikker gjerne litt mindre og erstatter med andre mindre katabole rusmiddler (f.eks kokain).
- Når jeg kommer hjem spiser jeg jeg f.eks rester fra middag om jeg er i form til det, hvis ikke drikker jeg en liter melk og eter litt tunfisk. Dette gir både proteiner og væske.
Jeg drikker stort sett hver fredag fra 3 tiden og lørdag fra 10-11 tiden. Ingen tvil om at det ødelegger. Klarer jeg å bare drikkr 1 gang merker jeg fremgang, ellers stagnerer det. Da jeg var yngre gikk det greit uansett. Trenger bare lenger tid til restitusjon nå,
Det går nok veldig på person til person DrBiatch. Her på idretslinja på høyskolen, så er det ikke uvanelig å ha 3 fyllteturer i løpet av en uke, og noen ganger kan det være flere, og allikevel trener vi 1 - 2 ganger hver dag på skolen pluss egentrening.
Sier ikke at vi nødvendigvis setter personlig rekorder etter en fylletur, men vi underpresterer heller ikke no utover det vanlige.
Sitat av Elefanten
*snip*
Ingen vits å quote lange innlegg på den måten...
/moderator
Vis hele sitatet...
Takk for de siste tipsene der ass, det skal jeg faktisk prøve å gjøre
Sist endret av Nichotin; 1. februar 2008 kl. 11:18.
det der med at man ødelegger 5 treninger var å ta hardt i.
jeg kjenner jo selv at når jeg har vært på fylla en helg så er det jo helt for jævli å trene noen dager senere, men ikke i 5 dager!
Har slappe treninger i en til to dager etter fylla, så 5 var å ta hardt i...

Sitat av Elefanten
*snip*
Ingen vits å quote lange innlegg på den måten...
/moderator
Vis hele sitatet...
tror jeg skal prøve det en gang å se om det blir noe bedre...
Sist endret av Nichotin; 1. februar 2008 kl. 11:18.
Sitat av junu
Siden spørsmålet om trening etter drikking er vell besvart nå, takket være xtapolapocetl, så vil jeg vri litt på temaet...

Er det sant at all trening som er utført går i vasken, vis du tar deg en røyk etterpå?

All logikk strider jo i mot dette... Jeg kan forstå at musklene blir litt mer nedbrutt med tanke på oxygen inntaket ditt synker mens du røyker, men ikke at all trening skal være bortkastet bare på grunn av dette...
Vis hele sitatet...
Min far røyker mye, men trenger og har bedre kondisjon en de fleste der borte på hans alder. Så det er definitivt sludder
Jeg regnte med at dette bare var tull, men alltids greit å få det bekreftet. Takk for svar.
Dersom du prestererer å gjennomføre en hel treningsøkt dagen derpå har du ikke drukket nok dagen før. Ergo, du får ingen fremgang i drikkingen din og du stagnerer.
Sitat av Rejolo
Min far røyker mye, men trenger og har bedre kondisjon en de fleste der borte på hans alder. Så det er definitivt sludder
Vis hele sitatet...
Om man røyker mye, så går det utover kondisjonen. Om man har to personer på samme alder og med samme forutsetninger for trening og en av de røyker, så er det ikke en tvil i helvete at han som ikke røyker har bedre kondisjon.

Veit det ble spurt om etter en treningsøkt, men om man først røyker, så røyker man gjerne før, etter og ellers også.
Men ved f.eks styrketrening, så er jeg ikke sikker på om en røyk har noe å si for restitusjonen av musklene etter en treningsøkt.
Med tanke på at blodårene krymper burde det vel ha noe å si på all restitusjon?
Sitat av duxo
Med tanke på at blodårene krymper burde det vel ha noe å si på all restitusjon?
Vis hele sitatet...
Joda, noe rett der. Samme prinsipp som det er med snus, blodårene "krymper" som du så fint kalte det, pga nikotininntaket. Dog, får jeg ikke helt dette til å stemme mht. at flere av Sverriges beste styrkeløftere snuser, samt ett par av de Norske gutta.

Sier ikke at snus er positivt, for det er det definitivt ikke - men hvor mye skade det gjør, kan diskuteres. Samme opplegg med røyk sikkert.

Kan legge til at saken sikkert får en annen belysning dersom man trener kondisjon, og ikke styrke/muskler generelt.
Sist endret av Restyle; 30. januar 2008 kl. 16:59.
Dette med at "blodårene krymper" har i praksis veldig liten effekt.

Det første man ville legge merke til om så var tilfellet var at blodtrykket ville gått opp. Derimot tyder det på at røykere faktisk har LAVERE blodtrykk enn ikke-røykere, noe som igjen tilsier at kroppen fint klarer å tilpasse seg dette.

Det at man blir svakere/mindre av snus/røyk er noe vissvass som kun stemmer som hypoteser på papiret og ikke i praksis. Røyk (og i ekstremt liten grad snus) går ut over allmenntilstanden, først og fremst det kardiovaskulære. Dette kan som indirekte effekt ødelegge for styrketrening, men noen direkte katabol effekt har det ikke.
For å ta meg selv som et eksempel, jeg har trent i 4 år, drikker så og si 2 ganger hver helg, og løfter nå 170benk (gidder ikke skrive resten ettersom dette ikke er ment som en "bragge" post) osv. og er 85 kilo, har heller ikke brukt AS.

Med et godt kosthold så går det som bare faen
Sitat av Hawn
For å ta meg selv som et eksempel, jeg har trent i 4 år, drikker så og si 2 ganger hver helg, og løfter nå 170benk (gidder ikke skrive resten ettersom dette ikke er ment som en "bragge" post) osv. og er 85 kilo, har heller ikke brukt AS.

Med et godt kosthold så går det som bare faen
Vis hele sitatet...
Med den vekten, alderen og benkmax hadde du lett vært norgesmester Utrolig hvor mange av dere det er på internett
skal man drikke en dag, er det ingen vits å trene den dagen eller dagen etter... eneste med å drikke er jo at det er usunt, om man trener er jo det bare noe som motvirker det.
Kopiert fra fitnessprat.no:

Sitat av fitnessprat.no
Alkohol er i realiteten tomme kalorier. Det har ingen næringsemner (vitaminer og mineraler), men er en kalorikilde på 7 kalorier per gram. I én enkelt shot med vodka er det nærmere 100 kalorier. For de av dere som prøver å bli kvitt litt fett frem til sommersesongen og drikker, tenk igjen.. Ikke bare er det høye kaloriinntaket negativt på ditt totale kaloriinntak, det fører også til at metabolismen synker (Krebs sykel). Kort forklart klarer ikke kroppen å bryte ned fettceller fordi kroppen retter all fokus mot å bryte ned og forbrenne alkoholen. Å drikke skader også muskeltilveksten hvor proteinsyntesen blir satt ned så mye som 20 %. Det var TJUE PROSENT! Det er flere grunner til at dette skjer. Den første og viktigste grunnen er at muskelcellene blir dehydrerte. Som mange vet gir hydrert eller til og med overhydrert muskulatur (som når du bruker kreatin) en gyllen mulighet for et anabolt miljø i kroppen. På grunn av at muskelcellene ikke holder på så mye vann blir det vanskeligere å bygge muskler. Den andre grunnen til at alkohol skader muskeltilveksten din er fordi det blokkerer opptaket av mange viktige næringsstoffer som er viktige for kontraksjon, stress og tilvekst. Disse er kalsium, fosfor, magnesium, jern og potassium.

Det er egentlig en tredje grunn til at alkohol påvirker proteinsyntesen negativt. Denne er den mest viktige, og jeg vil derfor legge inn litt mer tid til den delen. Av de artiklene jeg har samlet opp gjennom åra.
Til de av dere som ikke var klar over at alkohol fører til en lavere testosteronproduksjon og en forhøyelse av østrogen. I en studie ble det observert at testosteronnivåene hos menn ble målt før og etter inntak av alkohol. I et tilfelle hadde testosteronnivået sunket hele 25 %. Et annet interessant funn var at når alkoholnivået var på topp, var testosteronnivået på det laveste.
Alkohol har også blitt påvist til å påvirke aromatiseringen av androgen til østrogen, hvilket forklarer at mange alkoholikere ofte får gynecomastria (gyno) i en periode. Til de av dere som bruker androgene stoffer burde definitivt holde dere unna alkohol for å minimere risken for gyno. I en undersøkelse foretatt på rotter, reduserte alkohol det insulinlignende hormonet IGF-1 med 42 %; og det er et drastisk fall!!

En ting jeg syns er unaturlig med et fall i testosteronnivåene er at de fleste gutter/ menn blir skikkelig ”pån” i fylla. Hvis vi ser bort ifra eventuelle ølbriller som måtte dukke opp, hva er det som får oss til å bli det? Artiklene jeg har sett i refererer til at prøver kroppen, etter inntak av alkohol, forsøker å øke testosteronnivået i kroppen ved å frigjøre Leydig- hormoner (LH) i store kvantum. Dessverre har ikke dette er reell effekt i kroppens naturlige testosteronproduksjon.

Jeg har lært meg at alkohol har en negativ effekt på kroppen etter å ha sett, lest og fulgt opp nære som har vært igjennom en ungdomstid og tjueårene med mye drikking og trening.

Hvis det er den tiden i måneden hvor du virkelig vil ta deg en heisatur på byen med mye alkohol etter å ha lest dette men samtidig tenker litt på formen din, har jeg satt opp noen tips under som kan hjelpe deg å hindre å komme i den verste katabole tilstanden, men fortsatt ha det moro:

- Ha med deg minst en liter vann ved sengen når du kommer hjem fra byen. Ikke bare vil det hjelpe deg i å hindre den verste ”hangoveren”, men hjelpe deg i å hydrere muskulaturen din
- Drikk en proteinshake eller spis noe med mye proteiner før du hopper i kassa (hvis du fortsatt kan stå). Dette vil hjelpe deg i å jevne noe av den verste katabolismen som dannes i kroppen din for å ikke nevne at du alltid har behov for proteiner.
- Dagen etter bør du 45 minutter til en time før frokost, innta en servering med ZMA som naturlig hever testosteronnivået som ble sunket noen timer tidligere. Tilføy evt. Glutamin og katabolismen vil stoppe hurtigere.
- Spis en god frokost med mat som er rik på proteiner, kalsium, fosfor og jern. Kroppen hunger etter disse næringsstoffene siden alkoholen fjernet dem dagen før.

Det er bare å innse at alkohol er morsomt og godt. Det får store kvinner til å bli attraktive, det får uattraktive gutter til å bli attraktive, det får en sky gutt til å stå frem selv om han driter seg ut, og det får en mann som meg selv til å danse på byen. Dessverre reduserer det også testosteronnivået i kroppen med flere negative sider som nevnt tidligere. Det betyr ikke at du bør slutte å ha det moro, ikke vær redd for å dra ut å ha det moro. Dra på byen, ha det moro, men moderer inntaket.

Håper innlegget mitt ikke var altfor utydelig forklart. "


Referanser til undersøkelser:
1. What´s Your Poison. (1997). On Line
2. Aguayo LG. Ethanol potentiates the GADAA activates CI- currets in mouse hippocampal and cortical neurons. Eur. J. Pharmacol 1990;187;127-130
3. Bloomfield, J. Fricker, P.A. & Fitch, K.D. (1992). Texbook of Science and Medicine in Sport, Australia
4. Walsh J. K. Sedative effects of ethanol at night. Journal of Study on Alcohol, 1991, 6, pp. 597-600
5. Burke, L. (1992). The Complete Guide to Food for Sports Performance. Allen and Unwin

(tror det er skrevet av en "TheBest" på treningsforum)
Vis hele sitatet...
Sitat av jorossv
Har hørt snakk om at vis man drikker seg dritings ei helg, så får man ikke utbytte av de 5 neste treningene? Noen som kan bekrefte dette?

Og hvor mye skal til for at man ikke skal få utbytte av treningene?
Vis hele sitatet...
Hvis det er kalorier du sikter til, så er det omtrent like ødeleggende å drikke som å spise sjokolade.
Bortsett fra det er det veldig bra å trene etterpå.
Når en drikker påfører en kroppen giftstoffer, når en trener svetter man ut mange av disse (når en drikker mye vann blir de og skyldt ut i urinen).
En annen ting som er fint med trening er at det øker produksjonen av dopamin og endorfiner, som er kroppens egne rusmidler. Trening gir mer av disse stoffene uansett om en har drukket eller ei, så det vil antageligvis bare få deg til å føle deg bedre.
Fetende mat/drikke kan vel også øke muskelmassen, såvidt jeg har hørt. Det er jo en grunn til at bolere heller i seg MENGDER fetende mat.