Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  587 113482
Jeg har et spørsmål angående urintesten man tar på sesjonen, skjekker de her for thc og andre stoffer i urinen, eller er det bare proteiner osv som skal måles. Jeg røykte en del hasj før jeg kom inn,men svarte nei på alle spørsmål om bruk av dop. Jeg hadde veldig lyst å komme inn i forsvaret som skipsdykker å gjorde det derrfor bra på prøvene.
Jeg ble ikke kaldt inn med en gang så da søkte jeg inn på fallskjermjeger rekrutten. Og jeg var blandt de 250 som ble kaldt inn til grovutak. Jeg tviler på at dette hadde gått om de hadde det svart på hvitt at jeg løy om bruk av dop når de hadde bevis som sa noe annet.

Kan foressten nevne at selv om jeg ikke ble noe jeger var tia mi på Rena leir veldig ok, og tror mange har godt av et år i millitær eventuelt folkehøyskole.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det mulig å slippe for pollenallergi? Noen som har erfaring med det?
..
Trådstarter
Du slipper ikke for pollenallergi nei.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Carlsberg
Er det mulig å slippe for pollenallergi? Noen som har erfaring med det?
Vis hele sitatet...
Da må du nok ha ekstrem pollenallergi. Om alle som hadde allergier gjorde et kjapt søk og kom opp med 54,6 % (USA) hadde sluppet unna...

Edit: 555
Sist endret av Jonta; 20. oktober 2007 kl. 21:05.
Sitat av Euph0ric
Jeg har et spørsmål angående urintesten man tar på sesjonen, skjekker de her for thc og andre stoffer i urinen, eller er det bare proteiner osv som skal måles. Jeg røykte en del hasj før jeg kom inn,men svarte nei på alle spørsmål om bruk av dop. Jeg hadde veldig lyst å komme inn i forsvaret som skipsdykker å gjorde det derrfor bra på prøvene.
Jeg ble ikke kaldt inn med en gang så da søkte jeg inn på fallskjermjeger rekrutten. Og jeg var blandt de 250 som ble kaldt inn til grovutak. Jeg tviler på at dette hadde gått om de hadde det svart på hvitt at jeg løy om bruk av dop når de hadde bevis som sa noe annet.

Kan foressten nevne at selv om jeg ikke ble noe jeger var tia mi på Rena leir veldig ok, og tror mange har godt av et år i millitær eventuelt folkehøyskole.
Vis hele sitatet...
De tar ikke urintest på seksjoner. Med mindre de har en STERK mistanke om noe fanteri, tror jeg. (Er ikke sikker på det siste jeg sa).
Sitat av Euph0ric
Kan foressten nevne at selv om jeg ikke ble noe jeger var tia mi på Rena leir veldig ok, og tror mange har godt av et år i millitær eventuelt folkehøyskole.
Vis hele sitatet...
Alle har rett og slett godt av å komme seg ut av mors lune favn og ta litt ansvar, enten det involverer millitæret, siviltjeneste, skole, jobb, eller noe annet. Jeg vil faktisk også påstå at man lærer MER av mange andre løsninger enn i millitæret, siden millitæret er lagt opp til at selv de lateste slaskene og de mest udugelige mammadaltene skal TVINGES til å ta ansvar, vaske, osv, du får mat og husrom selv om du soser bort alt av penger med en gang du får dem, og dagene styres stort sett for deg. Dermed lærer du faktisk mindre enn om du hadde funnet ut det samme av deg selv, ved å bo på hybel e.l.
Jeg jobber på VPV som sesjonsassistent, så jeg har litt greie på dette... shoot me some questions om det er noe dere lurer på... helst pm
Sitat av Ostepop
Jeg var veldig motivert på å gjennomføre førstegangstjeneste, og gjorde det jeg kunne på sesjon.
Tenkte at det var greit å gjøre noe annet et år, som en pause fra studiene.
Jeg ble innkalt til Garden, april 2008

Saken er nå den at jeg strøyk på nynorsk eksamen, og fikk ikke noe grunnlag for å søke på videre skole. (Jeg skal ta opp eksamen til jul, men da er det selvsagt for sent å søke på noe skole i år)

Problemet er derfor at jeg nå mister 2 år, før jeg kan fortsette å studere. Jeg må gå og slaske fram til innrykk i april, og når jeg er ferdig, må jeg slaske flere måneder før jeg kan fortsette studiene igjen.

Som om ikke det var nok, fikk jeg kort tid etter sesjon kjæreste, som jeg nå har vært samboer med i en måneds tid. Hun sier at hun neppe klarer å være borte fra meg så lenge, og for å være ærlig, tror jeg dette kan bli ganske tøft for meg og.

Dette har satt meg i en jævla kjip situasjon, der jeg mister 2 år, i tillegg til at det setter forholdet til dama i stor fare.

Er det noen mulighet for at jeg kunne fått slippe unna tjenesta ved å forklare situasjonen min?

Er det noe jeg kan søke overflytting til, som gjør at jeg får mer tid hjemme i tjenesteperioden? Har hørt rykter om at folk som tar no sånn branntjeneste får veldig mye mer tid hjemme enn andre folk, er det noen som kan bekrefte dette?

Evt. andre tips ønskes også.
Vis hele sitatet...
Hei Ostepop, håper du ser dette selv om det blir litt seint.

For det første går det an å søke om å komme inn tidligere (bare ring og spør), nå er det jo allerede ganske langt ute i det første året, så hvor mye tidligere du kan få det til spørs vel. For det andre er det ikke noe problem å ta opp fag mens du er i millitæret/siviltjeneste. Du har krav på fri til eksamen, lesedager, og du har en god del penger til rådighet i en pott, med ditt navn på, som er øremerka nettopp til å ta kurs, studier osv (dette er ikke penger du ellers får utbetalt).

Dameproblematikken er dessverre alt for vanlig, så det spiller nok ingen rolle, men dersom dere er litt lure, og bare setter deg på husleiekontrakten, så kan ihvertfall hun bo gratis mens du er borte. Du må vel ha hatt leiligheten i fire mnd før du skal inn, og det må være en leilighet du faktisk hadde hatt råd til å bo i. Dvs du kan ikke leie en superpimp-kåk på aker brygge til 30k i måneden, mens du jobber på kiwi og tjener 15k. Da skjønner de at det er ugler i mosen.

Ser at eriksb sikkert kan fylle ut med litt detaljer
Jess. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne egentlig, men anbefaler å ikke kødde på sesjon. Iq-testene overstyres lett om offiseren ser at du ikke er dum (skjer ofte), hørselstest overprøves av lege og offiser og du må kanskje scannes på nytt og da feike på samme db i forhold til frekvens hver gang. sutre til legen om depresjoner og slikt kan hjelpe tror jeg, men er usikker, men generelt er legeproblemer det letteste å slippe på. selv måtte jeg mase meg inn i forsvaret. legen på innrykk ville dimme meg pga. overvekt, men jeg ville inn så derfor har jeg kontorjobb
Noen som vet akkurat hvor skadet en må være for å slippe milli?
Har en type skade som gjør så jeg under hardt fysisk press på føttene (skjer blant annet ofte ved fotballspilling) blir storetånegla presset inn i tåa der den ryker et par blodkar, blodet kommer under neglen og neglen må av etterhvert. Etter det kan jeg ikke gjøre noe fysisk på et par uker.

Vil dette holde for å slippe militæret? Har legeattester som viser til at jeg har vært på legevakta et par ganger for å enten lette trykket under tåneglen eller rive den av.
ganske sikker på at det skal holde om du tar med papirer. men husk at du da får tjenesteudyktig på rullebladet
Ser ikke helt hvorfor folk VIL slippe millitær-tjeneste uten noen spesiell grunn....Selv synest jeg mitt millitær-år var MEGET bra og ikke minst lærerikt...jeg likte det faktisk så godt at jeg ble igjen som grenader i 3mnd ETTER obligatorisk tjeneste var over(med lønn da selvsagt) :P Det finnes sikkert en god del KJIPE oppgaver en kan bli satt til, men om du virkelig VIL en spesiell ting, så prioriteres du forran de som tilfeldigvis blir plassert der

Hvilken MANN er det som ikke VIL i forsvaret spør nå bare jeg :P Våpen, kule kjøretøyer, trening, gratis mat og klær,billig på tog/fly/buss/båt i et år... ofte får en turnus-vakter (1 uke på, 1 uke av)..
Utdanning,kurs,sertifiseringer osv. what's NOT to like??
eriksb: Har egentlig dette noe å si for fremtidige jobber osv?

R-M-I:
- Hard trening, evt kulde om du er plassert i nord.
- Waste av et, evt to år med studier eller arbeid.
- Sykt kjedelig til tider (tenker da spesielt på deler som garden).

Trening kan du forresten også gjøre hjemme, trenger ikke være i militæret for å tvinges til det. Du tjener ganske godt mye mer enn du gjør i militæret om du jobber et år, da vil du også ha råd til mat og klær som du så fint får gratis i milli. Kan også evt. ta opp fag eller eller begynne på en lettere utdanning mens du jobber.

Sier ikke at militæret er en uting, men bør jo absolutt være for de som vil dit, ikke for de som absolutt ikke har behovet. Er jo også kjipt å forlate venner osv, forsvinner kanskje litt fra hverandre av det året.
Sist endret av Zepplin; 22. oktober 2007 kl. 13:34.
Sitat av eriksb
ganske sikker på at det skal holde om du tar med papirer. men husk at du da får tjenesteudyktig på rullebladet
Vis hele sitatet...
Sant og sies er dette et rulleblad som yttrst få kan sjekke; og grunnen til hvorfor du er tjenesteudyktig er personlig informasjon, i likhet med alt du sier til en lege. Så vil ikke si det er for stort av et problem. Men du får ikke det at du har vært i millitæret på CV-en. Og Tror det ofte er et pluss med søking på jobb.
Sitat av etse
Sant og sies er dette et rulleblad som yttrst få kan sjekke; og grunnen til hvorfor du er tjenesteudyktig er personlig informasjon, i likhet med alt du sier til en lege. Så vil ikke si det er for stort av et problem. Men du får ikke det at du har vært i millitæret på CV-en. Og Tror det ofte er et pluss med søking på jobb.
Vis hele sitatet...
Hvis du møter opp på et jobbintervju, og han som intervjuer deg legger merke til at du er stemplet som tjenesteudyktig, er det 3 muligheter...

"Enten er han i svært dårlig form, rusa på sesjonsdagen eller sinnsyk..."

ikke spesielt bra å bli stempla tjenesteudyktig med andre ord...
Turbolego: Du trenger jo ikke være i svært dårlig form om du har en slags skade? En skade som evt. kan bli bedre etter et par år. Skjønner ikke helt at de på et jobbintervjue har lov til å sjekke om du er tjeneseudyktig, men bør vel i så fall ikke ha så mye å si. Om de har muligheten til å sjekke det skal det vel være en slags beskrivelse på hvorfor du er tjenesteudyktig?
Jeg er også i en situasjon hvor jeg har utsatt førstegangstjenesten i 4 år, og er 23 år gammel når jeg skal ut. Kan det at jeg f.eks har lån (billån, forbrukslån og billån) og husleie (og da også strøm, telefon osv) hjelpe meg? Evt. en jobb hvor firmaet er ganske avhengi av meg?

Jeg tenker da å sende en søknad om fritakelse fra førstengangstjeneste, men er ikke helt sikker på hvilke grunner jeg skal oppgi. Noen andre som sliter med det samme/har vært gjennom det samme?
Sist endret av Beratt; 22. oktober 2007 kl. 13:57.
Lån: enten du skal i sivil eller millitær førstegangstjeneste så blir det det samme - du ber banken om å sette avdragene på hold fordi du skal ha førstegangstjeneste, og så betaler staten rentene (HAH, der får jævlene for å sette opp renta! ). Så det er ikke noen unnskyldning (merk at det samme skjer med huslån og husleie også, så det vil si at du kan ordne gratis kåk for dama eller en kompis - evt tjene litt penger under bordet - hvis du planlegger litt på forhånd.

Hvis firmaet er SVÆRT avhengig av deg, så KAN det derimot være en grunn, ihvertfall til utsettelse. Men bare så du er advart - jeg vet om folk som har blitt innkalt selv når de var 26+, og da er det ENDA mindre morsomt enn når du er 23.
Sitat av Zepplin
eriksb: Har egentlig dette noe å si for fremtidige jobber osv?

R-M-I:
- Hard trening, evt kulde om du er plassert i nord.
- Waste av et, evt to år med studier eller arbeid.
- Sykt kjedelig til tider (tenker da spesielt på deler som garden).

Trening kan du forresten også gjøre hjemme, trenger ikke være i militæret for å tvinges til det. Du tjener ganske godt mye mer enn du gjør i militæret om du jobber et år, da vil du også ha råd til mat og klær som du så fint får gratis i milli. Kan også evt. ta opp fag eller eller begynne på en lettere utdanning mens du jobber.

Sier ikke at militæret er en uting, men bør jo absolutt være for de som vil dit, ikke for de som absolutt ikke har behovet. Er jo også kjipt å forlate venner osv, forsvinner kanskje litt fra hverandre av det året.
Vis hele sitatet...

HVEM har sagt at garden BARE er de med morsom hatt utenfor slottet osv? :P Garden har ganske grei tjeneste de også..med bla SIBO, sisu-kjøring osv :P Har selv vert med og trent med disse så å si garden generellt blir litt feil....

Over til NORD:
Hva med å kjøre tanks eller BV i nord? da har en det fint og varmt(av og til FOR varmt) selv på den hissigste snøvers-dag :P Nord har også det beste utstyret(kanskje likestillt med RENA om med noen)...i tillegg er kursmulighetene og evt. lastebil/bilsertifikat ganske enkelt å få til i løpet av året

Jeg var selv ganske kritisk til forsvaret FØR jeg kom inn dit selv...de første dagene var merkelige, men etter hvert som man kommer inn i det blir det mer og mer gøy Nå kan det vere jeg var ekstra heldig med tjenestested osv da....og at andre får crappy-tjenester...Det gjelder bare å vere bestemt og si din mening..så blir den faktisk ofte hørt...

folk som skal inn nå....prøv å få med dere noe SIBO osv makan til artig trening skal en lete lenge etter i gamle nedlagte skoler, storstillt "paint-ball" krig med skikkelige våpen(skyter små plastkuler med maling i)(som puttes rett i vanlige magasiner og brukes i ekte geværer)....

I tillegg til dette så kommer "utdanningsuker"..der en stort sett løper rundt og skyter med diverse våpen: Ag3,MG3,Mp5,Glock 17,GK36 osv osv. sinnsykt gøy...spesiellt når en begynner å bli god til det

Sist men ikke minst...millitærtiden er i allefall et år der folk lærer å sette pris på ting: som f.eks familie, damen, venner osv. og en lærer mye om seg selv. Og om tåleranse og respekt for folk rundt deg...noe ganske mange rundtom tydeligvis ikke har fått med seg hjemmefra(finnes heldigvis unntak her også)


PS:
Og ja...om en har avtjent verneplikt har noe å si når en søker jobber...dette blir det veldig ofte spurt om på jobb-intervjuer osv... En GOD tjenesteuttalelse er verdt en pluss i boken for folk...jeg har INGEN problemer med å vise en arbeidsgiver min i allefall
Sist endret av R-M-I; 22. oktober 2007 kl. 15:13.
..
Trådstarter
Sitat av R-M-I
Hvilken MANN er det som ikke VIL i forsvaret spør nå bare jeg :P Våpen, kule kjøretøyer, trening, gratis mat og klær,billig på tog/fly/buss/båt i et år... ofte får en turnus-vakter (1 uke på, 1 uke av)..
Utdanning,kurs,sertifiseringer osv. what's NOT to like??
Vis hele sitatet...
Våpen - Jeg vet nå ikke med deg, men jeg hata skytebanedager etterhvert. Det betydde bare å være ute i 20 minus dagen lang, skyte og pusse på ettermiddagen, samt å stille inspeksjon om morgenene.
Kule kjøretøyer - Kanskje som flyver. De fleste vognførerne jeg snakket med (Da av CV90, Carrier, BV206, 113, Scania, MB240 førere) hata det etterhvert. Periodisk kjøretøykontroll var noe fitteskap.
Trening - Tro meg, de fleste har bedre utbytte av trening på egen tid.
Gratis mat - Jo, den er grei.
Gratis klær - Dette er vel forsåvidt et ganske dumt punkt, da dette bare er klær du bruker når du er i tjenestetid/på leir.
Billig tog/fly/buss/båt - Jada, men hvor jævlig ofte bruker du dette da? Om du er på grensa pleier du ikke akuratt ta toget inn til Oslo S for å kjøpe deg en kebab. Billig fly får du heller ikke, det er bare bullshit og det vetdu.
Turnus-vakter - Ja, for folk som er i vakt og sikring/kontorstillinger. Resten har tjeneste 5 dager i uka (ofte i helgene også). Og tro meg, er du i Indre Troms så føles også helga som militære dager.
Utdanninger, kurs osv - Joda, om du får fritak fra tjeneste til å være med på slikt. Noe mange ikke gjør.

Sitat av R-M-I
HVEM har sagt at garden BARE er de med morsom hatt utenfor slottet osv? :P Garden har ganske grei tjeneste de også..med bla SIBO, sisu-kjøring osv :P Har selv vert med og trent med disse så å si garden generellt blir litt feil....

Over til NORD:
Hva med å kjøre tanks eller BV i nord? da har en det fint og varmt(av og til FOR varmt) selv på den hissigste snøvers-dag :P Nord har også det beste utstyret(kanskje likestillt med RENA om med noen)...i tillegg er kursmulighetene og evt. lastebil/bilsertifikat ganske enkelt å få til i løpet av året

Jeg var selv ganske kritisk til forsvaret FØR jeg kom inn dit selv...de første dagene var merkelige, men etter hvert som man kommer inn i det blir det mer og mer gøy Nå kan det vere jeg var ekstra heldig med tjenestested osv da....og at andre får crappy-tjenester...Det gjelder bare å vere bestemt og si din mening..så blir den faktisk ofte hørt...

I tillegg til dette så kommer "utdanningsuker"..der en stort sett løper rundt og skyter med diverse våpen: Ag3,MG3,Mp5,Glock 17,GK36 osv osv. sinnsykt gøy...spesiellt når en begynner å bli god til det

PS:
Og ja...om en har avtjent verneplikt har noe å si når en søker jobber...dette blir det veldig ofte spurt om på jobb-intervjuer osv... En GOD tjenesteuttalelse er verdt en pluss i boken for folk...jeg har INGEN problemer med å vise en arbeidsgiver min i allefall
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner flere som har vært i Garden (også i gamle KP 4 aka. SIBO-kompaniet), ingen har vært fornøyd med tjenesten. Mye av det _er_ SLO, drilling, repetering, mer drilling og litt parade.

BV og "tanks" (som vi ikke har, vi har Stormpanservogner og Bergepansere (Leo 1 mod)) har det ikke bare varmt. Man er ikke ute å kjører ting som sier "broom" hver dag, selv om man er VF. Man kjører når man er på VF-kurs eller når man er på øvelse. Selv da er det ganske ofte man må ut og kuke.

Nord har ikke det beste utstyret, det er veldig likestillt med leirer ellers i landet. De profesjonelle avdelingene har annet/bedre utstyr.

Du sier også at det er ganske lett å få lastebil/bilsertifikaet. Også feil. Du får sertifikatet for lastebil dersom du havner i en tjeneste som krever det, aldri ellers. Bilsertifikatet får du _aldri_.

Angående utdanningsukene dine så vil jeg bare si at man er heldig dersom man er innom kun 3 av de våpnenetypene du prata om. G36K har jeg aldri hørt om en vanlig menig som har skutt med engang.

Sist, men ikke minst, så teller egentlig tjenesteuttalsene for ingenting i de fleste jobber. Sure, den er kanskje kul å ha på CVen dersom du skal søke jobb som lagerarbeider, men jeg kan garantere deg at i de fleste (om ikke alle) jobber som krever høyere utdanning teller det jack shit.


Det høres ut som om du har havnet på et greit sted med en grei tjeneste (det lukter vakt og sikring av deg), men husk på at ikke alle har samme tjeneste og samme syn.
Egentlig hadde jeg ingen planer om å kommentere noe av det du sa, men når du kom med den der MANN-kommentaren lo jeg meg skakk og måtte kommentere. Yep.
Hei, er ganske keen på å dimme ved innrykk (skal i garden i januar), nettopp fordi jeg har mer lyst til å jobbe, reise og gå et år på musikkfolkehøyskole før jeg begynner å studere. Med andre ord, gjøre noe konstruktivt med tiden min. Det jeg lurer på, er hvilken fremgangsmåte en bør ta for å dimme. Dette er fremgangsmåten jeg har tenkt ut:

Jeg tenkte å dra til fastlegen min og si at i og med jeg har jobbet i barnehage det siste halvåret, har jeg pådratt med en lei ryggplage, noe jeg har familiært anlegg for, både min mor, far og søster har hatt alvorlige ryggplager. Hvis jeg da får en legeattest på dette, og viser den til innrykkslegen, vil jeg da dimme? En baktanke jeg har med denne fremgangsmåten er at jeg må da lyve til fastlegen min om en plage jeg ikke har, og dermed måtte bli mast på om det en stund, slik at hun ikke blir mistenksom hvis jeg plutselig mister denne plagen før neste besøk. Det er alltid greit å ha en godt forhold til legen sin...

Hva synes dere om denne planen?
tror den skal funke, men ville ikke gjort det.

er ikke sikker på hvor mange arbeidsplasser som legger vekt på militærtjenesten, men innen noen yrker er det veldig viktig.
Hmm, tenkte å studere økonomi (Sivøk), men jeg kan ikke se for meg at en arbeidsgiver ikke ansetter meg fordi jeg dimmet, når grunnen er legitim (selv om den ikke er sann :P)
..
Trådstarter
Drit i legen, dra til en kiropraktor. Greit nok, det koster gryn for noen timer med knekking og lirking, men du får lett med en legemelding fra kiropraktor. Spesielt om du blir på vennefot med han.
Sitat av R-M-I
Og ja...om en har avtjent verneplikt har noe å si når en søker jobber...dette blir det veldig ofte spurt om på jobb-intervjuer osv... En GOD tjenesteuttalelse er verdt en pluss i boken for folk...jeg har INGEN problemer med å vise en arbeidsgiver min i allefall
Vis hele sitatet...
Snodig. Jeg har faktisk aldri blitt spurt om noe som helst sånt. Kan selvsagt hende at det bare er fordi jeg er såpass glup at de ikke gidder å spørre om sånne idiotting (er du flink til å bevokte ekorn?), men ærlig talt tror jeg heller det er fordi de gir faan i det. Derimot vet jeg at de fleste arbeidsgivere gjerne ser at du _er_ferdig_ med førstegangstjeneste rett og slett fordi de ikke har lyst til å miste deg med en gang du er ferdig opplært e.l., samt at de må ansette noen bare i mellomtiden hvis du har vært der lenge nok til å ha krav på å få permisjon, altså rett og slett fordi ansatte som må ut i skogen og leke krig skaper kluss for dem.

Forøvrig lurer jeg også veldig på hva en "GK36" er? Er det G36 du snakker om? G36 tror jeg bare det er kystjegerne som bruker, og G36K tror jeg ikke blir brukt i norge i det hele tatt?

Billig fly fikk ihvertfall aldri jeg, og akkurat som duxo: du er heldig hvis du får skutt med mer enn 3 forskjellige våpen. 2-3 er mer sannsynlig.
Sist endret av atomet; 24. oktober 2007 kl. 03:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nettopp ferdig på sesjon nå - "Fritatt i fredstider" ble resultatet. Å nevne sosial angst (med en passende historie selvsagt) var alt som skulle til. Ønsker alle andre lykke til, ikke finn på noe unødvendig dumt. ^^
Kommer fra sesjon i Harstad nuh...
Til oppsuméring: matteoppgaver, ordrelasjoner og figuroppgaver... samt muligheten til å prøve å løfte en sekk på 33 Kg....
Ingen tisse/blodprøve.
Fikk sjekket syn, hørsel, puls og den testen hvor du får en ispinne i munnen og blir bedt om å si "A".
Storstilte videoer akkompagnert med "darude - sandstorm" ble vist både før prøvene og på pauserommet...

På matte, ordrelasjon og figuroppgavene fikk jeg ikke vite testresultatet, mens på helsetesten fikk jeg bare 9'ere.
På intervjuet var obersten(?) imponert over at jeg ivertfall hadde en formening om hva jeg skulle gjøre hvis jeg ble innkalt. (lederutdanning/russisk)

Jeg fikk et papir hvor det sto at jeg var tjenestedyktig, noe som en håndfull andre personer på sesjonen ikke fikk pga. 6-7'ere på hørsel/syn testen...

Hvor stor sjanse er det for at jeg blir en av de som blir innkalt?
Fikk vite av obersten(?) at 1/3 ble innkalt i år...
Hvis jeg begynner å søke på universitetet nuh, er det da mindre sjanse for å bli innkalt/slippe?
Sist endret av Turbolego; 2. november 2007 kl. 20:32. Grunn: leif!
Sitat av Praetox
Nettopp ferdig på sesjon nå - "Fritatt i fredstider" ble resultatet. Å nevne sosial angst (med en passende historie selvsagt) var alt som skulle til. Ønsker alle andre lykke til, ikke finn på noe unødvendig dumt. ^^
Vis hele sitatet...
Gratulerer!Men kommer ikke det på det militære rullebladet?
Jeg hadde det kjempegøy i militæret, jeg! Var både i nord og i sør, men syns begge var like kult.

Det å hevde at militærtjeneste ikke betyr noe ved jobbsøk i næringslivet er vås. Jeg vet om flere som jobber med rekruttering som selv har vært i tjeneste, og de sier at mange faktisk legger vekt på det. Det er ikke nødvendigvis de praktiske egenskapene som er viktig å ha med seg (foruten sengestrekk, førstehjelp og skaporden), men de psykiske. Ser arbeidsgiver at du har gode skussmål og gjort relevant tjeneste, så er det bra.

Tjenesten blir som man legger opp til. Vil du ha det kult, så får du det kult. Har du en kjip holdning blir tjenesten deretter. Jeg har frøset, ventet, hatet og hatet litt til, men gud så gøy det er å se på bilder og mimre litt en gang i blant.

Det viktigste er å underkaste seg befalet på rekruttskolen. Gjør du som de sier, så gjør du ikke noe feil, og befalet vil behandle deg bra. Mange skjønner ikke poenget med disiplin og slikt i militæret, men krig er det ultimate kaos, og da er det viktig at de som har kompetanse bestemmer.

Så, gutter (og frivillige jenter), ta dere et år i kamo. Det er gøy.
Sitat av Turbolego
Hvis jeg begynner å søke på universitetet nuh, er det da mindre sjanse for å bli innkalt/slippe?
Vis hele sitatet...
Da kan du evt. få utsettelse, men du slipper ikke hele førstegangstjenesten pga. skoleplass, dessverre.
Sitat av Praetox
Nettopp ferdig på sesjon nå - "Fritatt i fredstider" ble resultatet. Å nevne sosial angst (med en passende historie selvsagt) var alt som skulle til. Ønsker alle andre lykke til, ikke finn på noe unødvendig dumt. ^^
Vis hele sitatet...
Hva sa du for å slippe? Har du noen triks?

Lover deg masse KP, hvis du kommer med et godt svar.
Sitat av BroadRipple
Hva sa du for å slippe? Har du noen triks?

Lover deg masse KP, hvis du kommer med et godt svar.
Vis hele sitatet...
Mener du "historien"? Hvis ikke bør du lære deg å lese
Sist endret av Archj; 3. november 2007 kl. 18:56.
lol, mente historien ja
Da jeg var på sesjon sa jeg at jeg hadde astma. Nå skal det nevnes at jeg faktisk har astma, men jeg hadde ikke noe som kunne dokumentere det og legen undersøkte meg heller ikke på noen slags måte. Når han spurte om jeg ble tett av å løpe 3000meter svarte jeg ja og stemplet meg som ikke tjenestedyktig uten å nøle.


Det skal vel også nevnes at jeg hadde legeerklæring på hypotyreose, men han stilte ingen spørsmål vedrørende den sykdommen. Det virket som det var astamen han var opptatt av.
Sitat av bronsky
Jeg hadde det kjempegøy i militæret, jeg! Var både i nord og i sør, men syns begge var like kult.

Det å hevde at militærtjeneste ikke betyr noe ved jobbsøk i næringslivet er vås. Jeg vet om flere som jobber med rekruttering som selv har vært i tjeneste, og de sier at mange faktisk legger vekt på det. Det er ikke nødvendigvis de praktiske egenskapene som er viktig å ha med seg (foruten sengestrekk, førstehjelp og skaporden), men de psykiske. Ser arbeidsgiver at du har gode skussmål og gjort relevant tjeneste, så er det bra.

Tjenesten blir som man legger opp til. Vil du ha det kult, så får du det kult. Har du en kjip holdning blir tjenesten deretter. Jeg har frøset, ventet, hatet og hatet litt til, men gud så gøy det er å se på bilder og mimre litt en gang i blant.

Det viktigste er å underkaste seg befalet på rekruttskolen. Gjør du som de sier, så gjør du ikke noe feil, og befalet vil behandle deg bra. Mange skjønner ikke poenget med disiplin og slikt i militæret, men krig er det ultimate kaos, og da er det viktig at de som har kompetanse bestemmer.

Så, gutter (og frivillige jenter), ta dere et år i kamo. Det er gøy.
Vis hele sitatet...

Samme her, beste året i livet...
Tenk dere godt om før dere nekter.. Det blir sånn dere vil ha det selv, vil dere ha det kjipt så hater dere hele tida, vil dere ha det moro, så får dere det beste året i livet!
Ja, jeg var i nord, var lagfører og vf på bv.. sånn går det når man ikke gidder å fryse ;-)
Hvis jeg blir kalt inn, blir dette bare som å ta et ekstra skoleår/ et år på leirskole...
Skal på universitetet uansett, men kommer til å gå i millitæret før universitetet hvis jeg blir innkalt...
Lederutdanninga på 1 år (Utskrevet Befal) er også itt snacks å få på CV'n...
Sitat av Turbolego
Hvis jeg blir kalt inn, blir dette bare som å ta et ekstra skoleår/ et år på leirskole...
Skal på universitetet uansett, men kommer til å gå i millitæret før universitetet hvis jeg blir innkalt...
Lederutdanninga på 1 år (Utskrevet Befal) er også itt snacks å få på CV'n...
Vis hele sitatet...

haha, du tror militæret er akkurat som et år på leiskole?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet hva som blir dekka av millitæret? Leie av leilighet? Bilforsikring/veiavgift?
Jævelig kjipt når jeg skal hjem på perm, og ikke ha bil fordi jeg måtte avskilte den når jeg bare får ussle 100 kroner dagen.

Blir selv kalt inn i militæret til neste sommer, nesten 23 år gammel. Yay!
..
Trådstarter
Leilighet blir dekket dersom du har bodd i den i 4 måneder eller mer før innrykket.
Bilforsikring/veiavgift dekkes ikke.
Var på sesjon sist torsdag, fikk gå 3 timer før de andre og med fritak pga. karakterene 4 i syn og 3 i psykisk helse. Slapp de andre testene også.

Ikke så mye konstruktivt å komme med, men nå slipper jeg hvertfall at militæret legger seg opp i mine planer, og det er jeg fornøyd med.
Sist endret av Zahremar; 3. desember 2007 kl. 17:23.
Jeg har nå fått mindre andre innkallelse til militæret.
Etter å ha først blitt kalt inn til Artelleriet, og blitt stemplet "midlertidig tjenesteudyktig" i 6 måneder har jeg nå fått ny innkallelse, denne gangen til sjøforsvaret.

Så da har jeg noen spørsmål, kan jeg bare gå til legen og få utskrevet legeerklæring på smerter i foten, eller belastning-smerter i foten. Dette var grunnlaget for at jeg ble stemplet tjeneste-udyktig forrige gang.

Eller godtar de ikke denne mer? Er vel sannsynlig jeg kanskje får ny innkallelse om 6 måneder igjen da? evt. hvor lenge orker de å mase på samme person når han sender inn samme legeerklæring hver gang?

Har dere forslag til andre ting jeg kan nevne for legen, og få utskrevet når jeg er hos han. Skal til han neste uke og sjekke meg for lungebetennelse og skrive ut ny legeerklæring. Så tenkte jeg kanskje kunne prøve å få med litt flere ting. Ting han ikke kan motbevise at jeg ikke har, hadde vært en god ting. Er forresten migrene noe som kan gjøre deg tjeneste udyktig?

Jeg har og problemer med at jeg ofte svimler litt når jeg reiser meg opp, spesielt etter å ha sotte lengre i stolen eller halvsove på sofaen. Er dette og noe jeg kanskje burde sende inn?
etse;
Det kalles lavtblodtrykk.
Sitat av etse
Jeg har nå fått mindre andre innkallelse til militæret.
Etter å ha først blitt kalt inn til Artelleriet, og blitt stemplet "midlertidig tjenesteudyktig" i 6 måneder har jeg nå fått ny innkallelse, denne gangen til sjøforsvaret.

Så da har jeg noen spørsmål, kan jeg bare gå til legen og få utskrevet legeerklæring på smerter i foten, eller belastning-smerter i foten. Dette var grunnlaget for at jeg ble stemplet tjeneste-udyktig forrige gang.

Eller godtar de ikke denne mer? Er vel sannsynlig jeg kanskje får ny innkallelse om 6 måneder igjen da? evt. hvor lenge orker de å mase på samme person når han sender inn samme legeerklæring hver gang?

Har dere forslag til andre ting jeg kan nevne for legen, og få utskrevet når jeg er hos han. Skal til han neste uke og sjekke meg for lungebetennelse og skrive ut ny legeerklæring. Så tenkte jeg kanskje kunne prøve å få med litt flere ting. Ting han ikke kan motbevise at jeg ikke har, hadde vært en god ting. Er forresten migrene noe som kan gjøre deg tjeneste udyktig?

Jeg har og problemer med at jeg ofte svimler litt når jeg reiser meg opp, spesielt etter å ha sotte lengre i stolen eller halvsove på sofaen. Er dette og noe jeg kanskje burde sende inn?
Vis hele sitatet...
Det er latterlig mange myter som går om forsvaret. Det alle burde prøve først er å ringe til vernepliktsverket. Så lenge man ikke er innrullert er det de som behandler sakene. Der har de en veldig "sivil" tilnærming til inrulleringen. De vil helst ha motiverte og friske soldater, og så klart minst mulig ekstraarbeid. I veldig mange tilfeller vil det være nok å ringe inn og si hvorfor man ikke vil/kan gå inn i forsvaret. Hvorfor gjøre det mer komplisert?

Mange som liker å skryte av "kampen" sin mot forsvaret, men i de fleste tilfeller er det bare tull.. Og hvem har lyst til å tjenestegjøre sammen med "liksom ufrivillige" sytekopper..
Sist endret av Damnyou; 3. desember 2007 kl. 18:50.
Sitat av GothQueen
etse;
Det kalles lavtblodtrykk.
Vis hele sitatet...
troddej eg og først, men det er sjekket; og normalt. men da jeg tok blodprøve manglet jeg jern i kroppen. noe som fører til mindre røde blodlegemer. og mindre oksygen til hjernen. ettersom jeg forstod.

Jeg får ta en telefon til de, og se hva de sier. skal uansett til legen neste uke fordi jeg er syk. Så tenktej eg kunne prøve å få medm eg noen legeattester i tillegg=) så noen forslag til hva?
Sitat av etse
troddej eg og først, men det er sjekket; og normalt. men da jeg tok blodprøve manglet jeg jern i kroppen. noe som fører til mindre røde blodlegemer. og mindre oksygen til hjernen. ettersom jeg forstod.

Jeg får ta en telefon til de, og se hva de sier. skal uansett til legen neste uke fordi jeg er syk. Så tenktej eg kunne prøve å få medm eg noen legeattester i tillegg=) så noen forslag til hva?
Vis hele sitatet...
Nå er det å besvime ikke veldig typisk for anemi, men det kan føre til svimmelhet, så er vel mulig. Har selv slitt mye med anemi (jernmangel, altså) og dette var ikke grunn til å droppe militæret. De sa jeg bare skulle passe på å ta vitaminer mens jeg var der. Letteste er vel å fake en psykisk lidelse. Gjør det hos militærlegen og ikke hos fastlegen, så slipper det å bli noe annet enn militærsak av det.

Dette gjorde jeg med stor suksess, bare at jeg faktisk har en psykisk lidelse, så det gikk nok litt lettere for meg.
Sist endret av Abs; 3. desember 2007 kl. 22:09.
abs; problemet er at jeg ikke må komme inn. for kommer jeg inn, mister jeg muligheten på en jobb jeg vil ha. så vil ikke inn i militæret.

derfor nytter det ikke å satse på å komme inn og fake psykisk lidelse, jeg må ha papirer som gjør at jeg kommer meg unna før det =)
Sist endret av etse; 3. desember 2007 kl. 22:15.
Sitat av etse
abs; problemet er at jeg ikke må komme inn. for kommer jeg inn, mister jeg muligheten på en jobb jeg vil ha. så vil ikke inn i militæret.

derfor nytter det ikke å satse på å komme inn og fake psykisk lidelse, jeg må ha papirer som gjør at jeg kommer meg unna før det =)
Vis hele sitatet...
Tja, vet ikke hvor mange ting du kan lure på deg for å slippe unna før innrykket. Dersom du ikke har noen reelle skader, er det ikke bare bare å få papirer på det. Du vet at jobben ikke kan sparke deg hvis du allerede har fått jobben? Bare å "glemme" å nevne at du skal inn før du må.

Ellers kan jeg jo nevne at det er relativt lett å slippe på innrykket, men det er jo alltid en sjanse for at det ikke funker. Som jeg sikkert har nevnt tidligere i denne tråden: i min pulje på noen og 20 ble 14 stykker dimmet på innrykket.
abs; problemet er at jeg ikke får den, så om jeg ryker inn får noen andre den, hvis ikke får jeg den mest sikkert.

Jeg slapp første inrykk på grunn av skader i foten. men dette var kun en medlertidig tjenesteudyktig. lurer på om samme skade kan få meg unna igjen siden jeg nekter operasjon?
Og om jeg forteller de om at jeg har mye hodepine og migrene, kan vel snakke med legen om dette og.
det jeg ikke skjønner er at de aller fleste trenger 1 år i militæret. det å få litt disiplin i dagens ungdom vil bare gjøre de bedre. jeg har ikke vert der enda men jeg gleder meg sykt. tror detta blir mine for livet. sjøforsvaret 9 jan stavanger. har mange venner som har vert der og de sier at det er kjempe artig. SELV om det er noen dager som er jævli, samma som på skole jobb også lignende ting. det vil alltid vera en kjee dag i ditt liv. bare gjør det beste ut ta det. men for de som ikke vill inn håper jeg dere har noe annet å gjøre en å rage på sentre. militæret er en posetiv ting i livet. så folkens ha et hygelig år i militæret. du kommer aldri til å kunne få gjort det i det sivile;D