Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1018
Jeg og en venn skal lage et flash spill. Har lest ett par tutorialer på nette, men de fleste er på engelsk og det er ikke så lett å starte der.

Er det noen som kan flash og/eller action script som kan sette seg ned og hjelpe meg med dette. Vil lære det grunnlegende

Mvh
Thomas
Tror du får lære deg engelsk De beste tutorialene er på engelsk, og alle kodespråk går i engelsk... Du må inn i det uansett, så hvorfor ike ta det nå?
Enig med fulloggal. Engelsk først så resten.

Foresten, hvis du er født i 1980 som det står i profilen din burde vel du kunne engelsk? (finnes jo unntak hvis man er innvandrer etc), du skjønner hva jeg mener.
Finnes jo mange tutorials på youtube også om du føler det er lettere og få det med deg når du hører det enn leser det..
Et enkelt spill dere kan begynne med er jo feks snake

http://youtube.com/watch?v=YKReBSGBBWg
inder engelsk men lett og forstå ^^
Har du tenkt å starte med programering må du kunne Engelsk. Jeg vil anbefale deg å lære Java-språket først, som også er "open-source" og etter en del selvstudie (prøve, feile, lese, se) så kan du kanskje smått starte å lage ditt eget Java Flash spill.

Du burde sjekke ut: Sun - The Java Tutorials.

Etter dette så har man jo også C, Objective-C og C++ spårket som er veldig nytting å kunne hvis du skal begi deg ut på "advanced programming".
Saken er dete at jeg har liten tid på meg til å bli ferdig med dette. Så skal heller ikke være så stort.
Ingen fare, kan engelsk, men det går for treigt å ta alt inn så fort. Skal ta en titt på linkene. Youtube har jeg allerede sjekket ut ett par timer. Jeg greier å følge tutorialene, men er så mye jeg ikke skjønenner HVORFOR jeg gjør.

Siden spillet skal være skrevet av oss må jeg nesten skjønne alt, og det er mye jeg har å spørre om. Da hjelper ikke akkurat en webside eller en video deg særlig mye.

@Schmoopy årstallet er bare tull. Jeg har ikke lagt ut min virkelige alder.
@Incogn1to jeg har allerede lagd snake, men som sagt. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg gjør de forskjellige tingene. Scriptet mitt skal være uniket, så jeg kan ikke bare kopiere hele greia
@Clr jeg har alt for liten tid på meg å lære meg både flash, java, C, Objective-C og C++. Det er snakk om ett skoleprosjekt og trenger HELST en person jeg kan prate med og spørre om småting
Sist endret av Wolfie; 4. februar 2009 kl. 19:33. Grunn: la til noen direktemeldinger :)
hihi, lekser er fyfy her på nFF

men som tidligere sagt; hvis du skal ha NOE håp i det hele tatt, må du kunne sette deg litt inn i språket du skal bruke, om det så bare er å forstå struktur, så er du kommet et stykke på veien. prøv deg i det minste frem...
Fyfy? Er det :S
Jaja, er til min egen interesse også

Jeg prøver og prøver, lagd en haug med tutorialer, men skjønner fortsatt ikke hvorfor jeg gjør de forskjellige tingene.
Hei,

Du programmerer ved hjelp av kommandoer som du igjen "linker" til "animasjonens-sekvensenen" . Som clr og vivalatrina nevner; Du er nødt til å lære deg språket! Java er en god begynnelse, mer elr mindre identisk med action-script cmd's..

Du kan bruke "tutorials" til du blir grønn i trynet. Følge oppskriften og få etterfølgende resultat, men vil du lære noe så må du jo "4 gods sake" tenke sjæl!

gudd løkk
Tutorials er bare et utgangspunkt, Gjør dem, så prøver du og endre på dem. Så ser du hva som skjer.

Prøv og feil, og lær av dine egne feil. :-)
Å lage et dataspill fra bunnen med egne koder av TAR TID. Det er ikke noe man lærer på et par timer. Man må lære programspråket, tegne, animere, osv...

Vi i OPIM (en klasse på høgskolen i Hedmar) fikk et halvt år på oss å lage et plattformspill i det ene faget. Så jeg regner med at det tar minst en måned å lære å lage et plattformspill hvis man jobber med ActionScript for første gang (og jobbe med den på heltid).

Dersom du har dårlig tid må du nok betale noen for ekstern hjelp (for det er forbanna tidskrevende og mye å lære spesielt om du ikke kan noe fra før), eller kan du finne et ferdig-plattformspill på nett og endre på det.
Jeg har fire månder på meg til å bli ferdig. Huff ja, kanskje jeg kan betale noen av dere om det ikke går den rette veien
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Wolfie Vis innlegg
Jeg har fire månder på meg til å bli ferdig. Huff ja, kanskje jeg kan betale noen av dere om det ikke går den rette veien
Vis hele sitatet...
For å gjøre det på en uke mener du? Se hva dere kan gjøre av modifikasjoner på et allerede eksisterende spill (husk å kredittere dette). Om dere har fire måneder på dere må dere vel kunne klare å finne på noe? Har dere lærere? Kan dere spørre dem? Har de kunnskap dere kan dra nytte av?
Vi har ingen lære som kan noe om flash. To av lærerene våre kan det grunnlegende om Photoshop og InDesign. Thats it. Jeg kan mer photoshop en alle dem tilsammen, tragisk....
Hva slags spill skal du lage?
Jeg kan gi deg noen tips
Det har vi ikke bestemt oss enda. Vi tenkte å se an hvor vanskelig det er, men det blir nok et brettspill

(har veldig lyst til å lage noe lignende Boxhead: http://www.boxheadzombiewars.com/ Et survivor game)