Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2578
Hei, håper noen kan hjelpe meg med dette spørsmålet!

Er det mulig å dyrke cannabishemp i nedre halvdel av det Afrikanske kontinent? Kom til å tenke at kanskje det stedvis tørre klimaet der nede ville hindre plantene i å få nok næring, eller vann? Håper noen kan motvise dette
ifølge wikipedia er utbredelsen i hele verden, så den kan sikkert gro der nede også regner jeg med, vokser jo koka planter i afghanistan og er rimelig tørt og varmt der om sommeren da..
Sør-Afrika er jo en av verdens største produsenter av marihuana, de har til og med en del cannabisturisme der nede. Aldri hørt om South African Durban eller Durban Poison? Velkjent strain fra Sør-Afrika som kan kultiveres både ute og inne =)
Ifølge FN's rapport fra 2006 utgjør cannabis fra sydre deler av Afrika så mye som 10% av den totale cannabisproduksjonen verden over. Landene som gjelder er Swaziland, Malawi og Sør Afrika. Det er her planten "Swazi-gold" stammer fra.
Jeg har vært i Sør Afrika i ett år og røyka masse, masse marijuana eller "Dagga" uttales Dacha som det heter der nede. Avisene skriver tilogmed dagga når det er omtalt.
kvaliteten der nede er kjempegod, og prisen er toppers hvis du har inntekt i Norge. Ikke at jeg noen gang brydde meg om vekten der nede, når du fikk en full bankpose på størrelse med to 20 pakninger med røyk lagt ved siden av hverandre med tanke på volum/høyde/bredde for rundt 100,150 rand som tilsvarer ca 80,130 kr.

De mest kjente og mest røykte strainsa der nede er som nevnt tidligere Durban Poison, Swazi, Swazi gold.

Durban poison, DP er den mest potente av disse ifølge flertallet. De blir dyrket i KvazuluNatel provinsen som ligger nordøst i landet ved kystgrensa til det indiske hav og den største byen i kvazuluNatel, også Sør Afrikas 3. største by, Durban, derav navnet Durban Poison.
Første gangen jeg røyke DP tok jeg to store bongtrekk og ble høy som aldri før. det skal sies at jeg ikke var innrøykt da og det var ikke så lenge siden jeg hadde startet da. Dette var på en lørdag, og på mandag var jeg bakskækk som faen og endte opp med å stirre på veggen hele dagen.
Durban poison er lysegrønn/brun og som oftest tørr. I posen med all weeden finnes også det de kaller for hasj. Det er noen mindre biter som er presset hardt sammen, og som kan knekkes av og legges rett i bongen.

Swazi/Swazi gold blir dyrket i Swaziland som er et monarki i nordøst sør afrika.
Swazi gold er sterkere og dyrere enn Swazi og gir en effekt nesten like sterk som DP, men litt verre å få tak i enn DP og ikke like kjent.
Swazi/Swazi gold har en ufattelig sterk lukt, helt annerledes enn DP og har en mye mørkere grønnfarge. Den er ofte også litt fuktigere enn DP.
I Swazi/Swazi gold kommer det ikke med noen såkalte hasj klumper.

Hasj er sjelden vare der nede og jeg så ikke sånn hasj vi har i Norge der nede en eneste gang og ingen jeg kjente visste noen som hadde røyka det.

budsa du får i posen er ikke store, ca 5 cm på det lengste og ikke tykkere en 1cm.
Du får også med frø, jeg opplevde aldri at jeg fikk uten frø, disse er med på å øke vekta og har noen gang opplevd å få mer frø enn weed, byttet dealer kjapt.

Cannabis er veldig kjent der nede og du møter på det hver dag. Enten lukter du det fra hagen hos naboen at arbeiderne røyker det når de har pause i arbeidet.
Eller så møter du vakmestre og vaskekoner som røyker det på jobb, dette eksempelet på en barneskole.
Dealerne står på hvert eneste gatehjørner i Central i de diverse byen ofte flere på hvert gjørne. Politiet er ofte korrup og blir betalt av de store dealerne for å ikke forstyrre. Dog må du passe deg for såkalte sikkerhetsvakter som spaserer rundt i central, de er i samband med politiet og jeg har flere ganger opplevde at de skriver ned nummeret og tilkaller politiet, men da igjen har vi aldri hørt noe mer eller blitt tatt. Noen sikkerhetsvakter blir også betalt.

Er du sammen med reisefølge og sliter med å finne, kan du spørre en av de som står i de største byene og selger turist ting, nesten alle sitter med en liten bankpose og de selger deg den gjerne til deg, men det blir 2,3 ganger dyrere.

Uansett hvem du kjøper av, kan jeg anbefale deg at du finner en sør afrikaner som er med deg og snakker for deg, da hører de ikke at du har en annen aksent og da blir marijuanaen 2,3 ganger billigere enn om du avslører at du er turist og nesten alle rike vestkantlands valuta er verdt kjempemye der nede.
Wow, takk for informative tilbakemeldinger! Tenkte først og fremst i denne posten på hemp uten thc-innhold, til produksjon av eksempelvis tekstiler, mat, etc. Finnes det noen særlig utnyttelse av planten på den måten, der nede?

Visste absolutt ikke at ganja var så utbredt der nede, overraskende og fint, forsåvidt. Kjekt innlegg Silhouette, i tilfelle reisefoten min kribler i retning av Afrika en eller annen gang
Sist endret av Botansja Manikk; 8. oktober 2008 kl. 17:21.
Angående kultivering av planter der nede uten THC innhold, vet jeg dessverre veldig lite om. Husker at jeg så noen sko der nede av Adidas eller Nike som var laget av hemp, men de er nok importert.
Jeg fant heller ingenting på google om det, og ingen av kameratene mine der nede visste noe om det.
Tror nok det helt sikkert går ann å dyrke hemp der nede, men tror ingen gjør det.
hvorfor dyrke hemp når man kan dyrke planten og få et produkt som er sååå populært der nede?
Sitat av Silhouette
Angående kultivering av planter der nede uten THC innhold, vet jeg dessverre veldig lite om. Husker at jeg så noen sko der nede av Adidas eller Nike som var laget av hemp, men de er nok importert.
Jeg fant heller ingenting på google om det, og ingen av kameratene mine der nede visste noe om det.
Tror nok det helt sikkert går ann å dyrke hemp der nede, men tror ingen gjør det.
hvorfor dyrke hemp når man kan dyrke planten og få et produkt som er sååå populært der nede?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tenker på hemp til produksjon av forskjellige, nyttige varer: tekstiler (tau, klær, sko), gummiraffinering, mel, matolje, planker, etc. Hemp-produksjon er veldig billig og effektivt, sammenlignet med mye annet, og ville i organisert form sikkert være nokså positivt der nede.
Isåfal gir vel denne siden litt relevant informasjon, ihvertfal hva Sør-Afrika angår.

http://new.petitiononline.com/hemp01/petition.html
Sitat av mentalmelt
Isåfal gir vel denne siden litt relevant informasjon, ihvertfal hva Sør-Afrika angår.

http://new.petitiononline.com/hemp01/petition.html
Vis hele sitatet...
Genialt! Akkurat noe slikt jeg så for meg, fantastisk intiativ og sinnsykt god idé. Hemp har et stort potensiale og bør fokuseres mye mer på spør du meg. Her skal i alle fall jeg signere.
Sist endret av Botansja Manikk; 9. oktober 2008 kl. 18:32.
Sitat av Botansja Manikk
Genialt! Akkurat noe slikt jeg så for meg, fantastisk intiativ og sinnsykt god idé. Hemp har et stort potensiale og bør fokuseres mye mer på spør du meg. Her skal i alle fall jeg signere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor egentlig burde vi det?
Sitat av ugler
Hvorfor egentlig burde vi det?
Vis hele sitatet...
Fordi alle monner drar, og fordi intiativet er fint!
mmm, det er jeg enig med. Sett det sånn at hemp hadde reddet verden eller? Fordi vi kan lage tau og tekstil så støtter vi det? Fordi det kommer av en veldig allsidig plante, som har blitt feilbrukt i så lang tid så skal vi støtte hemp? Jeg tror vi snakker om at man støtter en sak man ikke vet hvorfor man støtter den. Det er ikke som og sende mat med røde kors i håp om å få en statue av jusus tilbake her.
Du har ikke fått med deg at hamp er en mye mer (energi)effektiv måte å produsere endel av de produktene vi bruker her i verden, enn nåværende produksjonsmetoder?
Sitat av ugler
mmm, det er jeg enig med. Sett det sånn at hemp hadde reddet verden eller? Fordi vi kan lage tau og tekstil så støtter vi det? Fordi det kommer av en veldig allsidig plante, som har blitt feilbrukt i så lang tid så skal vi støtte hemp? Jeg tror vi snakker om at man støtter en sak man ikke vet hvorfor man støtter den. Det er ikke som og sende mat med røde kors i håp om å få en statue av jusus tilbake her.
Vis hele sitatet...
Skeptisk? Jeg har ikke snakket om å redde verden; jeg sa godt intiativ og det er det også. Jeg slutter meg til DeMent her, som sier: "hamp er en mye mer (energi)effektiv måte å produsere endel av de produktene vi bruker her i verden, enn nåværende produksjonsmetoder".

Det sier seg nærmest selv at potensialet som ligger i en slik sak - i stedet for å bli neglisjert - heller bør bli fremhevet og utnyttet videre.
ja jeg er skeptisk til at hamp har noe god nytteverdi. For sånn jeg ser det kommer det bare til og bli nyttet til og dyrke ulovlig i lovlige jorder. At hamp har noe verdi utifra en industri hvor vi selger for og ruse seg ser jeg ikke, det er bare blomst med sterk stamme som kan utnyttes til og lage tråder eller svære skipstau. For det er sant. Hvis vi hadde legalisert hamp her til lands, hvor hadde vi om 25 år, hva skulle hamp gjort for vår økonomi og leve standart? annet enn å bli røyka av damer.
Sist endret av ugler; 10. oktober 2008 kl. 20:28.
Vet du i det hele tatt noe som helst om hvilken nytteverdi industriell hamp har? Eller bare liker du å uttale deg om ting du ikke vet noe om bare fordi du har en ubegrunnet mening som må frem?

Kanskje du skal ta en titt på den siden her før du roter deg lengre bort:
http://www.uv.no/arkiv/uttalelser/ja...ustriell-hamp/
Sitat av ugler
ja jeg er skeptisk til at hamp har noe god nytteverdi. For sånn jeg ser det kommer det bare til og bli nyttet til og dyrke ulovlig i lovlige jorder. At hamp har noe verdi utifra en industri hvor vi selger for og ruse seg ser jeg ikke, det er bare blomst med sterk stamme som kan utnyttes til og lage tråder eller svære skipstau. For det er sant. Hvis vi hadde legalisert hamp her til lands, hvor hadde vi om 25 år, hva skulle hamp gjort for vår økonomi og leve standart? annet enn å bli røyka av damer.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at du blander industriell hemp med "røykbar hemp" (cannabis) her. Forskjellen er at industriell hemp inneholder så lite thc, at det praktisk talt er umulig å røyke seg fjern på.
Sist endret av Botansja Manikk; 10. oktober 2008 kl. 22:16.
Jeg er ikke alene tror jeg. For hemp og cannabis er vidt forskjellige ting. ene siden er dop motpolen til den er industri hamp. Og bunn og grunn så kan cannabis også brukes som hemp pga du har hunn og hann blomst. Hvor den ene kan bli dyrket og den andre bruker i industri der. det er nesten den eneste forskjellen mellom cannabis som industri og rus er vel plante art.

Jeg nevner landet våres pga olje, og det er den tingen vi har som stor eksport. Hva skal vi gjøre når olja tar slutt. Vann? Cannabis? Eller Helium? Og hva med røde kors?
Sist endret av ugler; 10. oktober 2008 kl. 23:14.
Hva er det du snakker om? Les hva du selv skriver mann, det er bare usammenhengende tull.
Jeg gjør visst det... men det jeg vil ha fram er at selv om vi legaliserer hemp her til lands så er det veldig lett og utnytte dette lovverket, sett sånn at hamp bonder i iMjøsa hadde 5 deka med industri så skal jeg banne på at 1 deka kunne lett vært cannabis. Selv om det hadde vært strenge kontroller på dette tror jeg ikke alt ville vært helt etter boka overalt. smugling, for eksempel, der det blir lastet konteinere med hamp kunne det fort vekk vært mye cannabis i den kontaineren. Selv om det også her ville vært mye kontroller. Selv om jeg er for legaliseringn av hemp ser jeg fort at dette kan missbrukes. Det er per idag ingen som kan gi gode råd på hvorfor vi skal gjøre det. Kanskje om 25 år når verdens olja tar slutt. kjører vi da i biler som går hamp olje?

Men for og tenke mindre langsiktig, så kan vi per idag bruke cannabis til å lage mel, som igjen lager brød, som igjen metter, og igjen alle monner drar, så igjen vil mindre sulte, som igjen vil føre til flere mennesker, som igjen vil føre til mere cannabis, som igjen vil føre til økt sjangse for smugling. Huff detta blei en liten røre i røra, men poenget er der håper jeg. Lets Legalize It..
Sist endret av ugler; 10. oktober 2008 kl. 23:33.
Sitat av ugler
Jeg gjør visst det... men det jeg vil ha fram er at selv om vi legaliserer hemp her til lands så er det veldig lett og utnytte dette lovverket, sett sånn at hamp bonder i iMjøsa hadde 5 deka med industri så skal jeg banne på at 1 deka kunne lett vært cannabis. Selv om det hadde vært strenge kontroller på dette tror jeg ikke alt ville vært helt etter boka overalt. smugling, for eksempel, der det blir lastet konteinere med hamp kunne det fort vekk vært mye cannabis i den kontaineren. Selv om det også her ville vært mye kontroller. Selv om jeg er for legaliseringn av hemp ser jeg fort at dette kan missbrukes. Det er per idag ingen som kan gi gode råd på hvorfor vi skal gjøre det. Kanskje om 25 år når verdens olja tar slutt. kjører vi da i biler som går hamp olje?

Men for og tenke mindre langsiktig, så kan vi per idag bruke cannabis til å lage mel, som igjen lager brød, som igjen metter, og igjen alle monner drar, så igjen vil mindre sulte, som igjen vil føre til flere mennesker, som igjen vil føre til mere cannabis, som igjen vil føre til økt sjangse for smugling. Huff detta blei en liten røre i røra, men poenget er der håper jeg. Lets Legalize It..
Vis hele sitatet...
Ok, så nå er du plutselig for legalisering av industriell hamp? Det er jo i og for seg bra det, men dog litt merkelig sett ut ifra de tidligere postene dine hvor du er sterkt kritisk til denne industrien.

Det argumentet med å skjule "røykbar" cannabis i hempåkere er jo det alle som er negative til det støtter seg til.

I dag er det absolutt nok cannabis på det norske markedet til å møte forbruket, så om et par bønder skulle slengt opp ei plante her og der i åkeren sin tror jeg ikke det er verdens undergang.

Ang smugling, så røyker man buds (blomsten) og det er rimelig forskjellig fra en industriplante hvor man bruker hele planten. Det som uansett vil bli eksportert/importert er gjerne fiber og oljer anyways, ikke en hel plante putta i en pose.

Det er per i dag en haug med råd om hvorfor hemp hadde vært en lønnsom industri både i Norge og i verden, man må bare gidde å lese dem.

Forøvrig er det som påpekt slitsomt å lese det du skriver, i tillegg til at mesteparten totalt mangler sammenheng. Ta deg litt tid til å produsere et lesbart innlegg, ikke bare skvaldre ned no drit og trykk Send svar.
Må si jeg også synes det er underlig å lese hvordan du vingler frem og tilbake.

At det ville ha vært et uoverkommelig stort problem med bønder som dyrker marihuana tror jeg ikke, og det tror heller ikke landbrukstilsynet som er de som måttet ville ha kontrollert og tatt prøver av avlingene.
VURDERING AV KONTROLLMULIGHETENE VED DYRKING AV INDUSTRIHAMP.

(...)

Landbrukstilsynet mener at dyrking av industrihamp kan skilles fra dyrking av hamp til narkotikaformål under forutsetning av at følgende kontrolltiltak blir iverksatt:

- Det tillates kun dyrket sorter som har lavere THC-innhold enn 0,2 %. All frøimport foretas av de autoriserte såvareforretningene.

- Alle produsenter må registreres hos Landbrukstilsynet før produksjonen starter.
Dyrking av hamp, uansett type, hos ikke registrerte produsenter, vil fortsatt være
forbudt.

- Alle arealer må kontrolleres av Landbrukstilsynet i veksttida. Det tas ut planteprøve som testes for innhold av THC. Kontrollordningen må være selvfinansierende.
Vis hele sitatet...
http://landbrukstilsynet.mattilsynet...ing_082001.pdf
Sist endret av mentalmelt; 11. oktober 2008 kl. 00:32.
yeeehs, jeg er litt ny til dette med forum, men jeg tror jeg seg hvor dere tok meg... Men for og få det på det rene hvor jeg står i legaliserings saken. Jeg mener at per idag er det ingen grunn til og legalisere. Fordi hvis mans skal legalisere så må man ha en god nok verdi hvor vi kan utnytte det bra nok. altfor mye sier imot.

Da snakker jeg ikke bare om smugling, for dette vil skje, og det samme vil dyrking. Og grunnen til at det er big deal er fordi det bryter norske lov. Og muligheten har jeg allerede vist frem, og lett også hvis man bare prøver litt.

Vel la oss tenke langsiktig, at når verdens olje reserver går tomt. Vil vi da gå over til Hemp som skal drive oss vidre inn i framtiden med tanke på biler og andre maskiner? Håper det, billig og bra. Men sånn det er per idag så kommer ikke dette til og skje fordi olje utgjør altfor mye idag. Det er ikke lønnsomt og bli kvitt det, helt ennå.

Men så er det de gode grunnene som mat f.eks. At man kan lage mel og lage brød og andre mel produkter er vel og bra. Men det faktum at hvete er en mye bedre alternativ er ikke å se vekk ifra. Både når det gjelder levedyktigHet og frømengder. men litt usikker.

Og tekstil, men det bruker vi allerde som det vil jeg ikke si så mye på. Fibrene er kjempe sterke, til kles slitasje er det perfekt, og sikkert andre ting. tau og andre fiber ting.
Sist endret av ugler; 11. oktober 2008 kl. 10:54. Grunn: måtte redigere litt
Hvis du tror at det eneste hemp kan brukes til foruten tekstiler er å ertstatte mel og oljeindustrien så har du har åpenbart ikke lest hva vi har skrevet. Jeg gir deg denne linken en siste gang, i håp om at du klarer å forstå hva som står der:
http://www.uv.no/arkiv/uttalelser/ja...ustriell-hamp/

Hamp har vannvittig mange bruksområder som vi kan og bør utnytte, så å si at hvete er så mye bedre på et av disse områdene er bare et latterlig argument. Bare tenk hvis alle plastposer var laget av et organisk nedbrytbart materiale for eksempel, eller om vi kunne fått 4 ganger mer papir ut av råmaterialet enn det vi klarer i dag.

At dyrking av industriell hamp vil føre til smugling høres bare helt fjernt ut. Det er ingen grunn til å smugle pot ut av Norge, da man uansett bare vil få en dårligere pris et annet sted. Det vil heller ikke føre til betydelig større innlandsproduksjon, da det ikke er speisielt vanskelig å kontrollere og ta stikkprøver av slike avlinger.

Og om det skulle ført til litt økt innlandsproduksjon så hadde det ettter min mening bare vært bra, for jo mer penger vi kan gi til norske bønder fremfor utenlandsk mafia jo bedre. Men dette er uansett på siden av saken.
Jeg tror på det jeg sier. Og at både olje, tre og bomull industrienen, som er de 3 punktene som faktisk har noe nytteverdi med dette kommer det ikke til og skje noe ennå. Det er altfor mye kroner som må gå i lommene til rike menn før dette vil skje. Jeg er klart for at vi skal passe på miljø og gjøre det lettere for våre barnebarn og deres barnebarn igjen. Men å tro at vi skal leve i harmoni fordi vi har funnet et bedre alternativ er bare naivt.

Miljø idag er bare tull. Om de virkelig ville gjort noe med det. Så hadde de allerde gjort tiltak som skulle gjort noe. Vi ser problemet men ingen løsning, selv om løsningen er der, men blir slått tilbake av menn som skal tjene noen slanter først. Dessverre ikke relevant.

Jeg vil at det skal bli sånn dere nevner, men per idag tror jeg ikke det er vits i og legalisere for da vi vil mele resten av kaka før vi henter en ny kake. og akkurat det med innlandsproduksjon er en god legaliserings grunn.

Man skal lage veldig mange bøker før man kommer til og merke noe forskjell at trehuggst går ned. Man vil fremdeles ha furu panel osv. Men det er et godt tiltak uansett, men tror statistikken ikke vil være betyddelig stor fra eller til.

et usselt, men viktig poeng er hvor vi skulle plantet disse åkerene? Skal bondene idag kappe ned det de har for og gjøre plass?

Dette er det jeg mener er viktig med hvorfor det ikke ennå er rom for legalisering. prove me wrong, please.

takk for faksene dine mentalmelt, de er viktige i diskusjonen.
Hvem tror at vi vil leve i harmoni om hamp blir legalisert? Det er kun et steg på vei til å leve av naturen på en "fornybar" måte. Dette handler om å utnytte jordbruksarealene mer effektivt. Hamp er et "ugress" og vokser deretter, dvs. omtrent hvor enn du sår det.

At disse industriene du snakker om ikke ønsker alternative produksjonsmetoder er jo rimelig logisk, men det er ikke de som bestemmer hva som skal være lovlig eller ulovlig å dyrke. Klart de lobbyerer (?) mot det, men allikevel, det er mulig å gjøre noe med det.

Hvis man slutter å produsere papir fra treverk vil man selvfølgelig merke en nedgang i hogsten. Hvorfor tror du det er så viktig å resirkulere papir/papp ? Jo nettop fordi en stor del av hogsten skyldes produksjon av nettopp dette.

Hva er det egentlig du mener med at det ikke er noe vits for "da vil vi mele resten av kaka før vi henter en ny kake?" Hva enn du mener så uttrykker du det ihvertfall ikke på en forståelig måte i den setningen der og sånn jeg tolker det er det ikke et argument anyways, kun svada.

For å si det sånn så er det ettertrykkelig bevist, både i denne tråden og i hva jeg velger å kalle allmenn kunnskap (selv om mange ikke er klar over dette), at du tar feil, og det jeg klarer å tyde av argumenter du har, henger ikke på greip i det hele tatt. Så det er nok du som må bevise at du har rett, skal du få noe gehør hos meg.

Du kan jo kanskje begynne med å sette deg litt bedre inn i hampens bruksområder, og samfunnets funksjoner, så kanskje det går opp et lys for deg også.

Jeg gidder ikke bruke mer energi nå på å prøve å hjelpe deg til å forstå mulighetene her, da du ikke tar til deg det som blir sagt, og bare skvaldrer videre på at du har "rett".

edit: beklager hvis jeg er litt krass i dette innlegget, men jeg blir litt oppgitt.
Sist endret av DeMenT; 11. oktober 2008 kl. 17:01.
Det ser ut til at jeg kjemper en tapt sak. Argumentene deres er veldig gode, og jeg kan ikke si noe på det.

jeg får håpe at argumentene dere blir tatt opp av de jævla politkerne, og får håpe de klarer og få igang en diskusjon på stortinget. Der er iværtfall gjengen intressert i viktige spørsmål, no offence.

Det jeg vilhuske på er å lage banners og kjempe for saken den dagen vi kan. Da snakker jeg om marijhunna-marsjen. Jeg skal lage noe ting. Dere får se etter meg. Vi må bruke de dagene vi har.
Sist endret av ugler; 12. oktober 2008 kl. 19:21.