Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 7767
Hvor farlig er det og bruke GHB egentlig?
Hvordan virker GHB på kroppen.

Takker for svar..
Jeg kan ikke så mye om GHB selv, men vil anbefale deg å lese om det på Erowid.

Edit: Kan forøvrig legge til at GHB er det rusmiddelet min mor har advart meg mest mot under oppveksten min. "Du vet aldri hvor mye kroppen tåler og det er veldig lett å ta overdose". Vet ikke om hvorvidt dette stemmer, men hun har sikkert et poeng på en eller annen måte.
Sist endret av Daybreak; 2. juli 2011 kl. 12:29.
GHB var å få kjøpt lovlig på apoteker for noen år siden. Det var populært for treningsnarkomane og bodybuildere som sovemedisin.

GHB brukt med riktig dose er langt mindre farlig for kroppen en for eksempel alkohol, det gir en tilsvarendes rus, men uten de negative effektene dagen derpå.
Det er heller ikkje fysisk avhengighetsskapende.

Det er registrert svært få dødsfall som følge av selve stoffet. Men det er registrert mange dødsfall som følge av at det blandes med alkohol, eller at man sovner med blokkerte luftveier ol.

Det som er viktig med GHB er å vite hva du får.
Det kan være meget vanskelig med dagens lovforbud.

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Det er livsfarlig, du kan lett dø om du tar mer enn du tåler.. GHB er et narkosemiddel som blir brukt på bla hester..Det sier jo litt.

Du blir sløv,døsig, rusa selvsagt. Rusen gir deg også eufori. Tar du for mye sovner du, til slutt stopper hjertet ditt å slå om dosen er høy.
.
Vis hele sitatet...
Slutt å spre propaganda som ikkje har hold i fakta. Please

GHB har en LD50 på 4,28 g/kg, dvs. vel 300 g for en voksen mann. I praksis er det nesten umulig å få i seg så mye (120 ”bruskorker” med 50% GHB)

Tar du for mye kaster du opp/ sovner. Det som gjør at folk ikke våkner er at de kaster opp og drukner i sitt eget spy.
GHB i seg selv er ikke giftig for kroppen, det gir ikke økt toleranse eller avhengihet.

Det er kanskje riktig at ”vi [her hjemme] vet lite om de eventuelle langsiktige skadevirkningene av stoffet” (Aftenposten Aften, 8.10.99). Men erfaringer fra tiårs forskning med GHB i andre land er den motsatte av hva norske myndigheter antar – de er positive, og stoffet har få skadevirkninger
Vis hele sitatet...
http://www.iform.no/forum/index.php?topic=37499.0;wap2
GHB i rein pulverform er et ganske så kontrollerbart narkotikum.
Det du får i Norge som er GBL blandet med vann er det stikk motsatte, derav mediahysteriet.

Hadde aldri kjøpt det av en klovn som har importert litt og sporadisk blandet det med vann uten å vite hva han holder på med.
Sitat av ranman22 Vis innlegg
Ja tok kanskje litt for mye vann over hodet der, legger meg flat for den.

Men poenget mitt var å forklare OP at GHB var livsfarlig, stoffet alene eller kombinert med andre ting. Å skrive at man trenger 300g for å få dødelig dose, blir på en måte å ufarligjøre stoffet, noe som blir veldig feil på et forum der det vanker ufattelig mange nysjerrige 14åringer..

Holder vel å skrive at det fort kan være dødelig, resten burde vert sensurert imo..
Vis hele sitatet...
Eg mente ikke å ufarligjøre stoffet, eg kan legge til at dette er ikke noe du prøver ut på en fest etter noen øl. Kombinasjonen alkohol+GHB kan være ren gift for kroppen.
Samtidig er det som med andre stoffer helt nødvendig å vite hva du får. Det er som sagt ikke lett så lenge det er forbudt.
Er jo det som gjør det så farlig fremstilt som det er. At det somregel blir inntatt ilag med andre rusmidler, som f.eks på et nachspiel... Selv har jeg bare inntatt dette i kontrollerte omgivelser,og har bare positive opplevelser. Når det kommer til overdoser (*Uten andre rusmidler*) er det somregel bare og sove det av seg.
Å påstå at man kan bøtte nedpå med 300g GHB før man dør er latterlig uansvarlig og helt feil. Du risikerer å dø allerede når du nærmer deg 10g, men allerede på 5-6g kan du svime av.

Hvis du vet helt sikkert doseringen (dvs hvor mye GHB det er i væska (f.eks 0.1g/ml)) og ikke kombinerer det med alkohol er GHB relativt sikkert.

Start med bittelitt på en teskje et par dager før du drar på fest, vent en time og se om det er noe, og prøv litt mer. Når du har funnet ut sånn cirka hvor mye du trenger er du klar. Også bør du ikke ta med deg mer enn det du/venner trenger, just to be safe

Sitat av ranman22 Vis innlegg
Holder vel å skrive at det fort kan være dødelig, resten burde vert sensurert imo..
Vis hele sitatet...
Alt er dødelig.
Sist endret av Stratops; 2. juli 2011 kl. 14:36.
Panisk depressiv
Jeg brukte sikkert brukt et par kilo GHB av farmsøytisk kvalitet i den tiden det fortsatt var lov å importere til eget bruk. Prima sovemedisin med få eller ingen bivirkninger, så lenge du ikke blander det med alkohol eller andre stoffer med dårlig kompatibilitet.

Det er lenge siden, men jeg tror dosen lå på 3-4 gram på kvelden, pluss et par gram senere på natten om nødvendig.

I USA var det til og med klassifisert som GRAS - Generally Recognized As Safe - av FDA. GHB finnes naturlig i kroppen og har en rekke positive egenskaper, synd at noen korka brushoder ødela alt.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Å påstå at man kan bøtte nedpå med 300g GHB før man dør er latterlig uansvarlig og helt feil. Du risikerer å dø allerede når du nærmer deg 10g, men allerede på 5-6g kan du svime av.

Alt er dødelig.
Vis hele sitatet...
OOPS
En grov Copy-paste feil av meg

Det som skulle stått var :
LD50-forsøk med natrium-GHB på rotter viste 1,7 g/kg kroppsvekt
Men det var usikkert om det var det høye innholdet av natrium eller GHB som tok livet av rottene.

Hentet fra samme artikkel som forrige.. den kan med fordel leses av de som vil vite mer.
http://www.iform.no/forum/index.php?topic=37499.0;wap2
Det har blitt nevnt før i tråden, men kan ikke stresses nok:
GHB i ren form er et hvitt pulver. Det er dette man bør forholde seg til, ikke skitne gateblandinger med ukjent konsentrasjon GHB, og/eller andre stoffer som GBL (evt. 1,4-butandiol i noen tilfeller).

Det burde ringe en bjelle om den sørgelige tilstanden til gatemarkedet, når det er _ny_ informasjon selv for mange «erfarne» GHB-brukere at GHB faktisk er et pulver, ikke en væske. Har selv brukt GHB en hel del i pulverform for mange år siden, og det var ikke noe problem å dosere for min del, da behagelig rusgivende dose og søvndose var flere gram unna hverandre. Det samme observerte jeg på de jeg tok det med. Til sammenlikning fikk jeg inntrykk av at å korke over (overdosere) var en slags rutinemessig affære blant partybrukere, som nesten utelukkende forholdt seg til det de antok var GHB, i væskeform.
Sist endret av Nichotin; 2. juli 2011 kl. 14:57.
Sitat av Ratex Vis innlegg
Hvorfor ta med ghb på fest? det er jo da det går galt... Du sier imot deg selv her.
Vis hele sitatet...
Fordi GHB er gøy på fest.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Fordi GHB er gøy på fest.
Vis hele sitatet...
Han mener nokk som et alternativ til alkohol. Ganske lik følelse, men slipper å bli fyllesyk og lettere å ha kontroll på, med mindre man er blåst i hodet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Fordi GHB er gøy på fest.
Vis hele sitatet...
Mulig det er derfor det ble referert som "Tivoli syre" i den siste Varg Veum filmen.
Uansett, GHB er utrolig farlig og det er lettere en du tror å ta overdose på det stoffet.

Kameraten min var gira og heiv i seg det på en fest. Riktignok, han hadde det utrolig gøy - dansa og lo.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tok, men ville tippe etter rundt 15 minutter med humøret på topp datt han rett i bakken. Som en sekk poteter.

...Folka fra sykebilen sa at hvis vi ikke hadde ringt dem tidligere, hadde kvelden fått en litt mere dramatisk utgang.

Hold deg til øl, kompis, det er tryggest!
Sist endret av TrollDad; 3. juli 2011 kl. 03:28.
Sitat av TrollDad Vis innlegg
Mulig det er derfor det ble referert som "Tivoli syre" i den siste Varg Veum filmen.
Uansett, GHB er utrolig farlig og det er lettere en du tror å ta overdose på det stoffet.

Kameraten min var gira og heiv i seg det på en fest. Riktignok, han hadde det utrolig gøy - dansa og lo.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tok, men ville tippe etter rundt 15 minutter med humøret på topp datt han rett i bakken. Som en sekk poteter.

...Folka fra sykebilen sa at hvis vi ikke hadde ringt dem tidligere, hadde kvelden fått en litt mere dramatisk utgang.

Hold deg til øl, kompis, det er tryggest!
Vis hele sitatet...

Da hadde han vel drukken no alko ved siden av?
Tror det nokk ville gått bra uansett. Ambulanse personel får jo ikke gjort noe annet en å vente til han våkner opp. Forkjellen blir jo at han våkner opp i en seng istede for på gulvet.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Da hadde han vel drukken no alko ved siden av?
Tror det nokk ville gått bra uansett. Ambulanse personel får jo ikke gjort noe annet en å vente til han våkner opp. Forkjellen blir jo at han våkner opp i en seng istede for på gulvet.
Vis hele sitatet...
Jepp, han hadde drukket alkohol ved siden av.
Men ikke så utrolig mye. Ville tro ca fem-seks øl. Er ikke sikker.

Når sykebilen kom så det ut som de gjorde litt mer en bare "å vente til han våkna".
Enda godt det er GHB sammen med alkohol som er farlig.


Tenk dere hvis det var ALKOHOL sammen med gbh som var farlig.


Shit.


Glad vi lever i en verden fylt av mennesker som tenker selv.


Der vitenskap og fakta rår.


Gruer meg til den dagen propaganda, uvitenhet og frykt får fritt spillerom.
Sitat av TrollDad Vis innlegg
Jepp, han hadde drukket alkohol ved siden av.
Men ikke så utrolig mye. Ville tro ca fem-seks øl. Er ikke sikker.
Vis hele sitatet...
Ikke for å påstå at GHB er helt uproblematisk, men det du beskriver i det første innlegget ditt er jo et tekstbokeksempel på uvettig GHB-bruk, som ikke akkurat er gjeldende for GHB i seg selv. Man bør gjøre research på stoffer før man putter de i seg, og i GHB sitt tilfelle ville man funnet ut at GHB og alkohol ikke på noen måte er en anbefalt kombinasjon. Fem-seks øl er forresten ganske mye i den sammenhengen du beskriver.

Bra kompisen din lever, og jeg håper han har tatt lærdom av episoden. Dessverre brukes slike hendelser til skrekk og advarsel mot GHB generelt, istedenfor å få frem at det spesielt er kombinasjonen av GHB og alkohol som er farlig. Noen måtte jo spørre deg spesifikt om alkohol var innblandet, selv om dette definitivt burde kommet med i det første innlegget.

Du kan ta en kikk på Oral GHB Dosages på Erowid, som gjelder for GHB i ren pulverform. For min egen del stemte de høyeste tallene på hver styrke ganske godt med hvordan jeg pleide å dosere GHB. Som du ser er det et stykke mellom «Common» og «Overdose». Jeg tør påstå at så lenge man ikke kombinerer med andre stoffer, har noenlunde magemål med den første doseringen sin, og eventuelle påfyllinger, bruker man GHB på en ganske trygg og forsvarlig måte.

En vanlig rusdose var for meg ca. 2,5 gram. Rundt 5 gram begynte blikket å flakke, og jeg følte jeg når som helst kunne sovne hvis ikke jeg konsentrerte meg om å være våken. Sovnet jeg, så våknet jeg uthvilt 4-5 timer senere, men kunne helt fint vekkes av noen andre eller en vekkerklokke når som helst. På den tiden jeg drev med det, fylte jeg store kapsler ved hjelp av en kapselfyller, som rommet ca. 660 mililgram hver. For en behagelig rusdose på litt over 2,5 gram ble dette da 4 kapsler, men jeg kunne ta 8 stykk på en gang og fremdeles holde meg våken med litt anstrengelse. Med andre ord, selv med sporadisk påfyll på den opprinnelige dosen på ~2,5 gram, med f.eks. 1-3 kapsler etter en og en halv time, var den enkelt å unngå farlige overdoser med bevisstløshet og oppkast, siden dette lå enda et hakk over dosene som gjorde meg veldig søvnig igjen.

Når dette er sagt, er det viktig å påpeke at doseringene jeg har nevnt gjelder for meg, og ikke må brukes som noen fasit ved egen utprøving. Har opplevd andre som er vesentlig mer økonomiske i drift på dette området, og derfor er det viktig å ikke bøtte på første gang, uten å ha kartlagt noenlunde trygge doser å forholde seg til.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det som bør legges til grunn i denne tråden er at det nettopp er den urene å variernde potente ghb'n som florer ute i samfunnet som dagens ungdom faktisk har tilgang til, å ikke det trygge rene pulveret som det nevnes her,tok selv 2 korker helt edru på en fest i '03 å gikk sakte men sikkert i koma etter noen heftige kramper inn mot søvnen,imellomtiden satt det en person bak meg på stol å holdt kroppen min oppe å en person satt foran meg på stol å pratet for og prøve å unngå at jeg sovnet,det ble blåst ca et gram amfetamin inn i nesa på meg ble jeg fortalt å jeg klarte såvidt å snufse det videre inn i systemet,hvor mye verre det kan ha gjort utfallet er jeg usikker på men de var vel rådville der øya trilla rundt i skallen å jeg klarte ikke å svelge vann omtrent som jeg å ble gitt.. klarte ikke og våkne å gikk i koma,men våknet på sykehuset noen timer etterpå men div ledninger å maskiner koblet til å skjønte ikke så veldig mye akkurat annet enn at jeg hadde griseflaks bare at jeg overlevde sa personalet,jeg hadde blitt pumpet å gitt store mengder benzo da jeg hadde sterke kramper i bevisstløs tilstand,dette var det eneste de kunne gjøre for meg å håpe jeg våknet opp etterhvert under observasjon,det finnes ingen motgift mot ghb overdoser så benzo mot kramper, å pumping av magesekken er eneste de kan gjøre.
Ghb kan være dødlig i selv små doser da det er urent å hjemmelagd som florer i samfunnet å er nok det mest uforutsigbare i forhold til utfall i etterkant v siden av heroin å overdosering. (ikke at jeg har rørt hero men)
Sist endret av Skade-skutt; 18. juli 2011 kl. 16:43.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Det som bør legges til grunn i denne tråden er at det nettopp er den urene å variernde potente ghb'n som florer ute i samfunnet som dagens ungdom faktisk har tilgang til, å ikke det trygge rene pulveret som det nevnes her,tok selv 2 korker helt edru på en fest i '03 å gikk sakte men sikkert i koma etter noen heftige kramper inn mot søvnen,imellomtiden satt det en person bak meg på stol å holdt kroppen min oppe å en person satt foran meg på stol å pratet for og prøve å unngå at jeg sovnet,det ble blåst ca et gram amfetamin inn i nesa på meg ble jeg fortalt å jeg klarte såvidt å snufse det videre inn i systemet,hvor mye verre det kan ha gjort utfallet er jeg usikker på men de var vel rådville der øya trilla rundt i skallen å jeg klarte ikke å svelge vann omtrent som jeg å ble gitt.. klarte ikke og våkne å gikk i koma,men våknet på sykehuset noen timer etterpå men div ledninger å maskiner koblet til å skjønte ikke så veldig mye akkurat annet enn at jeg hadde griseflaks bare at jeg overlevde sa personalet,jeg hadde blitt pumpet å gitt store mengder benzo da jeg hadde sterke kramper i bevisstløs tilstand,dette var det eneste de kunne gjøre for meg å håpe jeg våknet opp etterhvert under observasjon,det finnes ingen motgift mot ghb overdoser så benzo mot kramper, å pumping av magesekken er eneste de kan gjøre.
Ghb kan være dødlig i selv små doser da det er urent å hjemmelagd som florer i samfunnet å er nok det mest uforutsigbare i forhold til utfall i etterkant v siden av heroin å overdosering. (ikke at jeg har rørt hero men)
Vis hele sitatet...

Det er også viktig å få med er at dette er komplett uvettig bruk og at det ikke skyldes GHB i seg selv. Ta 1 kork om gangen og vent til rusen går ut før du tar 1 ny.

Skal du være på den helt sikre siden kan du alltids fylle 3/4 av korken når du har en ny GHB du ikke kjenner styrken på.
GHB har et ufortjent stygt rykte. Grunnen til dette trur jeg er at GHB i store doser kan føre til en veldig dyp søvn. Mange ringer ambulansen hvis man ikke får kontakt med en person (noe man skal gjøre, hvorfor ta sjansen) selv om det i de aller aller fleste tilfeller hadde holdt å legge personen i stabilt sideleie, og passe på han i en time eller to til han kommer til seg selv. På sykehuset får de såklart bedskjed om at de hadde flaks som overlevde. Dette er dels skremselspropaganda, dels uvitenhet fra lege/sykepleiers side.

GHB veldig lite skadelig på kroppen (mindre enn alkohol). Det er ikke fysisk-avhengighetsdannende. Det er heller ikke mulig å opparbeide seg noen nevneverdig toleranse, og det er derfor veldig lett å dosere riktig, man vil for eksempel ikke overdosere på stoffet fordi toleransen hadde synket mer enn forventet.

Jeg har personlig erfaring med inntak av GHB, men alltid fra en flaske jeg selv hadde blandet sammen. Nøye oppmålt GHB i pulverform, blandet med springvann. Hvis man drikker fra en flaske man verken vet hva inneholder, eller hvor potent det er blandet ut, så kan man egentlig skylde på seg selv om det går galt.

Hvis staten hadde gitt ut litt skikkelig informasjon og veiledning i steden for skremselspropaganda, kunne vi unngått mange dødsfall og mye elendighet.
Dr.robert: Tydelig at jeg ikke tålte det å at min evne til å puste var så godt som fraværende i en tidsperiode, i tilegg til fysiske kramper som i det store og det hele bidro til at kroppen var på vei inn i off-modus om du vil. Tviler ikke på at en renere type ghb i pulverform som du sier er tryggere,men er fortsatt varierende potent ghb som er tilgjengelig for majoriteten som kommer over dette på fest der colaflaska står på bordet fyllt opp.

Dr.perception: Tok en kork å kjente ikke noe etter ca 3 timer så tok en til å da var det som å få et balltre i panna,men ja skulle nok drøyd litt til for å sett ann, men der ser man hvor lite som egentlig skal til.
Så vær forsiktig sier jeg bare!
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Dr.robert: Tydelig at jeg ikke tålte det å at min evne til å puste var så godt som fraværende i en tidsperiode, i tilegg til fysiske kramper som i det store og det hele bidro til at kroppen var på vei inn i off-modus om du vil. Tviler ikke på at en renere type ghb i pulverform som du sier er tryggere,men er fortsatt varierende potent ghb som er tilgjengelig for majoriteten som kommer over dette på fest der colaflaska står på bordet fyllt opp.

Dr.perception: Tok en kork å kjente ikke noe etter ca 3 timer så tok en til å da var det som å få et balltre i panna,men ja skulle nok drøyd litt til for å sett ann, men der ser man hvor lite som egentlig skal til.
Så vær forsiktig sier jeg bare!
Vis hele sitatet...
Det der høres for meg rart ut. Plutserlig tålte du ikke en mengde du allerede hatt tatt tidligere uten å kjenne det en gang? :S
Flere i min vennekrets har brukt GHB daglig i flere år og har aldrig hørt noe lignende.

Vet ikke om du rista flaska da? Det er liksom en ting alle pleier å gjøre. Vet ikke om det skal ha noe å si jeg.