Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 3628
Jeg vet at det foregår mye unødvendig blandt de religiøse fanatikerne i verden, men dette syns jeg er et godt nok tegn på å gå hardt mot de ekstremistene som setter religiøse synspunkter forran menneskerettighetene, eller det jeg vil kalle en eller flere handliger av sunn fornuft.

menneskerettighetene, for de som ikke vet, er rettigheter som sier hva mennesker har rett til eller ikke. Mennesker har til eks. rett til medisinsk behandlig.


Etter at jeg leste denne nyheten på db.no og jeg kjenner adrenalinet koker inni meg.

Datteren hadde ikke vært hos lege siden hun var tre år gammel.

Jeg skjønner ikke at rettsvesenet ikke slår til og gjør noe når de vet at noe er feil, som i denne situasjonen. Jeg skjønner ikke at en 3djepart kan stå på sidelinjen og vite at noen er såpass overtroende at de er villige til å la darwins-lov slå til bare fordi de skal motbevise at det finnes en gud - noe de forlengst burde ha innsett at det ikke gjør.

En religion, slik jeg ser det, er en alternativ måte å gi mennesker en lykke på om de ikke finner den selv. Et alternativt svar på spørmål vi har, der hvor evolusjon er tatt vekk fra kartet og erstattet med et fiktivt vesen som bevist skulle ha satt ut to perfekte svar på kronidioter av mennesket; Adam og Eva - som igjen var de 2 første menneskene og opprinnelsen på menneskeheten ? HELLO WORLD, skal vi liksom stamme fra disse 2 ? No way. Evolusjon, jeg sier ikke mer på den.


Leilani Neumann sier at hun og hennes mann ikke er redde for etterforskningen fordi «våre liv ligger i Guds hender. Vi gjorde ikke noe kriminelt. Vi vet vi gjorde det beste for vår datter.»

Jeg vil si jeg kunne levd livet alene til døden hadde tatt meg, innesperret i kasjotten, om jeg hadde fått byttet det mot religionens eksistense. Nesten så jeg kan si, på grunnlag av slike mennesker, at jeg skammes av å være et individ av denne såkalte smarte rasen selv.

Edit: Ordfeil; "menneskerettighetene" ikke "personvernloven" *skriver i sinne*
Sist endret av dosky; 29. mars 2008 kl. 01:33.
Denne saken gjør meg sint. Som diabetiker vet jeg hvilke traumer/smerter hun kan ha opplevd, og da jeg også har en lillesøster på rundt den alderen stikker det ekstra i hjertet
Det er helt sykt hva folk kan få seg til å tro på! Håper de åpner øynene nå, selv om det er for sent. Følinger, enten det er fra for lavt eller høyt blodsukker kan være skikkelig jævlige, og om det går til det punkt at man dør tør jeg ikke engang tenke på hva denne stakkars jenta følte de siste timene. Verden er syk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg er lat, så eg kopierer inn det eg skreiv om det på bloggen min tidligere i dag:
Kom over ei tragisk sak i dagbladet, om ei 11 år gammal jente som døde av diabetes, som følge av at foreldra ikkje ville oppsøke lege:
Sitat av dagbladet.no
Jentas mor, Leilani Neumann, har forklart at hun og familien tror på Bibelen og at helbredelse kommer fra Gud, men at de ikke tilhører noen sekt eller bevegelse, ikke er fanatiske eller har noe i mot leger.
Vis hele sitatet...
Etter mi meining er dette så grov neglisjering av nokon som har din tillit, og så totalt sviktande dømmekraft, at det bør vere straffbart. Ein ting er om ein vaksen person medvite ikkje oppsøker lege på grunn av tru; det får bli deira valg, sjølv om eg ikkje kan forstå dei. Noko anna er når ein på vegne av andre tar eit valg som potensielt har så alvorlege konsekvensar! Det er etter mi meining på grensa til aktlaust drap.

Korleis hadde situasjonen vore om det var ei trafikkulukke, og vedkommande hevda dei hadde tiltru til gud sin helbredelse? Er situasjonen så veldig forskjellig?
dosky's Avatar
Trådstarter
Bra skrevet vidarlo.

Jeg går med på den, uaktsomt drap.


PS! Vidarlo: Sover du noen gang ?
Eller har du klonet deg selv for å sitte her å svare til alle døgnets tider ?

Ingenting negativt - bare positivt å få synspunkter fra en så klarsynt person
Det artikkelen viser er etter min mening en slags måte å slippe å tenke (handle) selv, (f.eks. foreldrene takler ikke ansvaret og sorgen som følger med den aktuelle situasjonen, Gud har ansvaret.) Har vært i miljøer der den tankegangen er høyt verdsatt, og syns det er uansvarlig. Men som du sier så kan jo det være en snar vei til lykke og uansvarlighet...

"HELLO WORLD, skal vi liksom stamme fra disse 2 ? No way. Evolusjon, jeg sier ikke mer på den."
Syns den parallelen blir for usammenlignbar, kristendommen er ikke den eneste "religionen" mennesket har, mange finner dessuten sin sannhet i sin eksistens uten å måtte ty til en organisert religion.
dosky's Avatar
Trådstarter
Borch: Jeg bare bruker det som et eksempel her da norge går under kristendom som religion. Og selv om det er valgfritt å være med, så er det igjen foreldrene som "døper deg inn". Og ja, det finns flere religioner som igjen kan være enda værre igjen.
Helt enig med vidarlo, dette er svært grov neglisjering, og det ble gjort selv om man forsto konsekvensene.

Jeg håper virkelig at de mister foreldreansvaret for resten av søsknene til den lille jenta, dette er mennesker som etter min mening aldri burde ha ansvaret for andre personer enn seg selv, og kansje ikke seg selv engang.

Når det gjelder å oppfostre barn inn i såpass fundamentalistisk religion er det på grensen til å være straffbart mener nå jeg. Det er kansje mange som skriker religionsfrihet når de hører dette, men hvor er disse barnas rett til religionsfrihet? Den blir ofret for foreldrenes rett til å indoktrinere barna sine med sin egen tro. Jeg kan ikke se at det på noen som helst måte er riktig.
Better than thou.
Madeleine Neumann (11) i Wisconsin led av type 1-diabetes, men var ikke undersøkt av lege og hadde dermed heller ingen medisiner.
Vis hele sitatet...
Jenta hadde trolig vært syk en måneds tid. Hun hadde symptomer som forkjølelse, sterk tørste, manglende appetitt og virket svak.
Vis hele sitatet...
Jentas mor, Leilani Neumann, har forklart at hun og familien tror på Bibelen og at helbredelse kommer fra Gud, men at de ikke tilhører noen sekt eller bevegelse, ikke er fanatiske eller har noe i mot leger.
Vis hele sitatet...
Hun hevder at deres datter var frisk inntil nylig, at de bare hadde registrert at hun virket litt trøtt de siste par ukene.

Det var først dagen før hun døde at situasjonen plutselig ble mer alvorlig, ifølge moren.

- Vi ba for henne, og vi trodde hun ville bli frisk. Vi så tegn på at hun var i ferd med å komme seg, skal moren ha sagt til politiet.
Vis hele sitatet...
For meg virker dette mer som en tragedie enn at de har trodd hun var på dødens rand og overlot henne til "gud".
Det kan høres mye verre ut enn det er, ja. Diabetes 1 er ikke akkurat noe folk vet så mye om symptomene på. De kan ikke akkurat ha trodd at det var noe alvorlig i det hele tatt. Rett og slett en familietragedie, men det at de har uttalt seg om dette på en slik måte er urovekkende.
Sitat av Carlo
For meg virker dette mer som en tragedie enn at de har trodd hun var på dødens rand og overlot henne til "gud".
Vis hele sitatet...


Sitat av Carlo
Jenta hadde trolig vært syk en måneds tid. Hun hadde symptomer som forkjølelse, sterk tørste, manglende appetitt og virket svak.Foreldrene ønsket ikke at hun skulle få legebehandling, men stolte på at hun ville bli helbredet av Gud.
Vis hele sitatet...

Når barnet ditt er sykt over så lang tid så håper jeg de fleste er enige i at det bare er sunn fornuft at det blir ordentlig sjekket ut på et sykehus. I min mening råder det ikke tvil om at dette er utrolig uansvarlig av foreldrene. At de ikke forsto hvor syk den lille jenta var er ingen unnskyldning, om noe så burde det bare være et sterkere bevis på at de ikke burde få ta den slags beslutninger igjen.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Vel, ingen tvil om at det finnes en del religiøse gærninger. For eksempel Jevohas vitner som nekter sine barn blodoverføring etc. Foreldrene i dette tilfellet hevdet dog at de "ikke tilhører noen sekt eller bevegelse, ikke er fanatiske eller har noe i mot leger", og det trenger absolutt ikke å være løgn. Kjenner folk som har gått med brukket arm i ukesvis som barn, uten at foreldrene har vært verken slemme eller religiøse skrullinger. Mange er nok langt verre også. Enkelte er av den gamle skolen og har en innstilling som gjør at de knapt besøker legen når de hoster blod.

Ønsker ikke å bagatellisere det foreldrene har gjort, det er en fryktelig handling, men mener bare at denne diskusjonen ikke kan kokes ned til "religion er fælt".
Religion i seg selv er ikke fælt, problemet er hva folk gjør med den. Dette går på sak, ikke person.
Menneskene tolker sin religion slik de vil tolke den, og det er ofte på den måten som ganger seg selv. Det er det som skaper problemene.

With or without religion, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.
Vis hele sitatet...

En ting er å sette seg selv i mulig livsfare for å bevise for seg selv eller gud at man virkelig tror. Men en helt annen til er å sette andres liv i fare for å bevise det samme, spesielt barn som ikke er i stand til beskytte seg selv mot slikt, der ligger den store bristen sånn jeg ser det. Det er galt på et såpass fundamentalt plan at jeg ikke fatter hvorfor folk ikke reagerer hardere.

Edit: Revidert.
Sist endret av Almighty; 29. mars 2008 kl. 13:57.
Et godt eksempel på at bønn vel faktisk har drept flere enn det har helbredet.

God helps he who helps himself.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av xtapolapocetl
Et godt eksempel på at bønn vel faktisk har drept flere enn det har helbredet.

God helps he who helps himself.
Vis hele sitatet...
Hm, du må tilby Crom :-D
De bør absolutt siktes for uaktsomt drap som nevnt tidligere i tråden.
dosky's Avatar
Trådstarter
Jeg har en anekdote som jeg fikk fortalt av en god kompis av meg, som jeg føler passer som et godt eksempel til denne saken.

Det var flom, og en mann berget seg opp på hustaket sitt for å komme unna vannet.

Etter en stund kommer det en robåt forbi og mannen på taket får spørsmål om han skal være med.

"Gud vil redde meg!", svarer mannen han tilbake.

Etter en stund, da vannet når halveis opp på taket, kommer det en motorbåt forbi og spør om han skal være med.

"Gud vil redde meg!", svarer mannen han tilbake.

Da vannet når han til halsen så kommer det ett helikopter forbi, stopper over han og spør om han skal være med.

"Gud vil redde meg!", svarer mannen han tilbake.


Mannen druknet, kom til himmelen, der han spurte Gud sint: "Hvorfor reddet du meg ikke?"

Gud svarte: "Jeg sendte deg en robåt, du takket nei! Jeg sendte deg en motorbåt, du takket nei! Og jeg sendte ett helikopter, og du sa fortsatt nei."


Her er et fint eksempel på at, hvis man skal tro på gud, så må man gjøre det på en realistisk måte. Som xtapolapocetl sier: God helps he who helps himself. - et vakkert sitat i mine øyne.
Hehe, den var ganske morsom. Og sånn, hva håper slike folk på, at gud personlig skal komme ned og gi dem en hånd?

Jeg synes det blir en jævelig ego-sentrisk måte og tenke på, når man hører folk som har vært i togulykker og nesten alle samen har dødd i ulykken, så sier en av de gjennlevende at "gud ville jeg skulle leve, han reddet meg!" Hva faen med barna, firebansmoren eller hvem som helst av de andre som døde, ville han at de skulle dø?
Hehe, jeg henger på TombRaider Forums. http://www.tombraiderforums.com/showthread.php?t=122673.
Morsomt hvordan de har brukt akkurat de samme vitsene om båten, motorbåten og helikopteret og sitater som God helps he who helps himself
dosky's Avatar
Trådstarter
Jeg vil kalle dette for sunn fornuft av det gode menneske.

Men det var litt.... sært å se de samme eksemple i bruk.

Her kan vi nesten snakke om paralelle handlinger : p
Vel, vi kunne jo alltids la Darwins legende gå videre om at de sterkeste overlever.. Men la oss innse det. Mennesket er ikke den sterke. Vi er faktisk ikke best i noe fysisk, det eneste vi har er en hjerne og fri vilje. Og det er nettopp dette vi må benytte for å klare oss. Så de sterkeste menneskene overlever faktisk, fordi vår styrke er kunnskap. (Mener ikke at ei jente på 11 skulle gåt til legen selv osv.. Men når det gjelder barn, så bør foreldrene ta de avgjørelsene.)

Og de som sa at religion har drept mer enn de reddet... Det er sant. Korstog, Hitler, shia vs. sunni i østen.. Listen er lang over hvor mange personer religioner dreper.
Hele grunnlaget for å si at mennesket er det intelligente vesen er at vi kan tanke hva vi tror kommer til å skje i framtiden for så å ta et standpunkt eller et valg. Disse menneskene har tatt et tydelig valg som kanskje ikke var det smarteste, og det grenser nesten til institusjonering. Likevel er det et valg, og neppe det dummeste du har hørt om i ditt liv.

Jeg har ikke lengre evnen til å sympatisere med noen av partene i en slik sak. Nyheter som ikke befatter mitt nærmiljø synes, for meg, ikke å eksistere i samme verden. Tidligere pleide jeg å la det gå inn på meg, men det skjer mye ille på vår lille klode til at jeg klarer å bearbeide alt slikt lesestoff. Jeg forstår deg dog meget godt som reagerer på denne måten. Jeg kan også se for meg hva min tidligere reaksjon hadde vært. *grøss*
dosky's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
Og de som sa at religion har drept mer enn de reddet... Det er sant. Korstog, Hitler, shia vs. sunni i østen.. Listen er lang over hvor mange personer religioner dreper.
Vis hele sitatet...
A religion who kills people ? Someone please call 9-fucking-11 !


Sitat av dynamite
Tidligere pleide jeg å la det gå inn på meg, men det skjer mye ille på vår lille klode til at jeg klarer å bearbeide alt slikt lesestoff. Jeg forstår deg dog meget godt som reagerer på denne måten. Jeg kan også se for meg hva min tidligere reaksjon hadde vært. *grøss*
Vis hele sitatet...
Hvis det er meg du sikter til, som trådstarter, så vil jeg bare meddele at jeg sjeldent lar noe jeg leser i media gå inn på meg. Dette var en av kanskje mange saker som er forholdsvis like, men alt dette med at man skal respektere en annen mans tro begynner å gå meg stegvis mer og mer på nervene.

Jeg missliker at verden i dag tollererer at en persons tro skal kunne stå over humane normer og etiske regler. En slik handling av et voksent menneske, det å vite at sitt eget barn skulle vært til lege for flere år siden, er hensynsløst og neglisjerende (som vidarlo såfint påpekte). Vi lever i 2-tusen-og-fuckings-8 og vi klarer ikke å stå imot fanatikere, ekstremister og andre dyr som går på jorden og gjør slikt mot andre.

Og nei, mennesket er ikke den sterkeste arten av fysisk styrke, men av den psykiske. Vi er flokkdyr som har klart å bli sterke, sammen. Jeg velger å si at jeg tror Darwins lov kunne vært fint å brukt mot overbefolkningen på jorda, selv om at det er en smule uetisk sagt av meg.

Men det å vite at ditt barns liv kan stå i fare hvis du ikke gjør noe med det, vil jeg si burde være en straffbar handlig av prinsipp.
Religion har aldri drept et eneste menneske, dyr eller amøbe! Mennesker har i alle tider søkt grunner for å kunne utøve makt over andre mennesker, undertrykke og hevde seg selv. Det er ingen nyhet. Religion har sånn sett vært en fin unnskyldning til å gjøre dette, men å si at religion dreper er jo bare uvitenhet.

Da kunne man jo dra den veldig langt og påstå at parforhold dreper, siden det er så mange familietragedier med mannfolk som dreper kjerring og unger for så å ta reperen selv.

Nei, her må sunn fornuft få innpass!

Så til saken: ja, dette er jo helt klart tragisk. Likevel skal man være litt kritisk til framstillingen, da media i 2008 synes å være sensasjonskåte og generelt flinke til å blåse til opp nyheter. Det finnes mange foreldre der ute som ikke skulle fått lov til å være det, men mest av alt synes det å være mange der ute som er altfor redd for å blande seg inn når de opplever at unger blir forsømt. Synes det er kritikkverdig at ikke øvrig familie tok affære tidligere dersom de så sterkt mente at jenta trengte legetilsyn.
Sist endret av Kefirånde; 30. mars 2008 kl. 19:10.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Et år etter at jeg skrev dette er det nå kommet oppdateringer i sakens kjærne;
http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle2952173.ece

Sitat: " Foreldrene ba til Gud og lot datteren (11) dø - Nå må de i retten, tiltalt for uaktsomt drap."


Det er en syk verden vi lever i.
Foreldrene burde tiltales for drap på lik linje med andre drapsmenn spør du meg...
Selvfølgelig burde foreldrene bli tilltalt for drap, det er ikke et spørsmål om det!
Ingen mennesker er så dumme at dem tror gud redder ungen sin fra døden helt uten hjelp fra leger, Det heter mirakel og det skal et mirakel til for at det skjer et mirakel...

Syns egentlig det er latterlig at foreldrene tør å stå frem å si noe sånt i det heletatt, det sier jo nesten bare det at de prøver å komme seg unna med en dårlig unnskyldning som de tydligvis synes er smart.

Blir dem ikke dømt for drap så vitner jo det bare til en enda dummere nasjon som lar noe sånt gå med religion som grunnlag

obs, leste ikke hele tråden før jeg svarte, ser nå at de er dømt for uaktsomt drap, noe jeg også synes er feil... for ingen kan virkelig være så tjukke i huet som det de foreldra der er, da hadde noen isåfall vist det å sperra dem inne
Sist endret av sykofant; 1. mars 2009 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vel, vi kunne jo alltids la Darwins legende gå videre om at de sterkeste overlever.. Men la oss innse det. Mennesket er ikke den sterke. Vi er faktisk ikke best i noe fysisk, det eneste vi har er en hjerne og fri vilje. Og det er nettopp dette vi må benytte for å klare oss. Så de sterkeste menneskene overlever faktisk, fordi vår styrke er kunnskap. (Mener ikke at ei jente på 11 skulle gåt til legen selv osv.. Men når det gjelder barn, så bør foreldrene ta de avgjørelsene.)

Og de som sa at religion har drept mer enn de reddet... Det er sant. Korstog, Hitler, shia vs. sunni i østen.. Listen er lang over hvor mange personer religioner dreper.
Vis hele sitatet...
Darwin mente vell at de som var flinkest til å tilpasse seg ville overleve, ikke de som løftet mest i benkpress.

Så her har de jo faktisk klart å bevise han, de har ikke klart å tilpasse seg medisinsk utvikling. Derfor døde datteren deres, fordi de stolte på eldgammel kunnskap istedenfor ny.
det har vel ikke noe med å tilpasse seg i dette sammenhenget! men ren fornuft
Sitat av sykofant Vis innlegg
Selvfølgelig burde foreldrene bli tilltalt for drap, det er ikke et spørsmål om det!
Ingen mennesker er så dumme at dem tror gud redder ungen sin fra døden helt uten hjelp fra leger, Det heter mirakel og det skal et mirakel til for at det skjer et mirakel...

Syns egentlig det er latterlig at foreldrene tør å stå frem å si noe sånt i det heletatt, det sier jo nesten bare det at de prøver å komme seg unna med en dårlig unnskyldning som de tydligvis synes er smart.

Blir dem ikke dømt for drap så vitner jo det bare til en enda dummere nasjon som lar noe sånt gå med religion som grunnlag

obs, leste ikke hele tråden før jeg svarte, ser nå at de er dømt for uaktsomt drap, noe jeg også synes er feil... for ingen kan virkelig være så tjukke i huet som det de foreldra der er, da hadde noen isåfall vist det å sperra dem inne
Vis hele sitatet...
Problemet er vel at det faktisk er en viss lovlighet i dette, i statene. Om ikke annet så er det jo et jævelig godt eksempel på at det ikke bare er ekstremister fra andre religioner som er idioter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av gulunderstrek Vis innlegg
Darwin mente vell at de som var flinkest til å tilpasse seg ville overleve, ikke de som løftet mest i benkpress.

Så her har de jo faktisk klart å bevise han, de har ikke klart å tilpasse seg medisinsk utvikling. Derfor døde datteren deres, fordi de stolte på eldgammel kunnskap istedenfor ny.
Vis hele sitatet...
Viss en skal sjå darwinistisk på det så er jo konklusjonen åpenbart at dei med diabetes ville dødd ut uten moderne medisinsk behandling, og ikkje fått ført defektane viare.

Sidan diabetes kjem i stor grad av kosthold ofte, er problemet på mange måter at mennesker ikkje er tilpassa det kostholdet. Gitt et par tusen generasjoner der vi lot dei som fikk diabetes døy så ville antakeleg problemet bli redusert.
Noen ganger skulle jeg ønske man var nødt til å ta en IQ-test for å se om man er egnet til å få unger..
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
[Flisespikker]Din IQ har vel heller lite å si om hvorvidt du er egnet til å oppdra unger[/Flisespikker]

Grusom sak, med mindre rettsystemet er korrupt så _må_ de jo bli dømt for uaktsomt drap!
idioter finner du i alle mulige former og farger men at noen kan være så blindet av religion nekter jeg å tro, da er det noe som virkelig er feil!
tilogmed superkristne paven og andre med høy rang innen kristendom skjønner såpass at de må til legen når noe er galt.

SLASHDOT: jeg håper ikke du mener det :s

brell: har menneskestanderen synket så lavt man må ta iq test for å få barn så er det større feil å tenke på her i verden
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av sykofant Vis innlegg
det har vel ikke noe med å tilpasse seg i dette sammenhenget! men ren fornuft
Vis hele sitatet...
Vill gjetning/resonnement:
For en haug år siden var det sikkert vanlig å be til diverse guder hvis man skulle kurere en sykdom. I dag har vi medisiner. For å overleve lettest mulig må man utnytte nyere kunnskap, altså tilpasse seg de nye påfunnene som er kommet.
Fornuft kan bety mye rart. Man kan jo dra frem det antikke eksempelet med om jorden er flat/rund; for samme haug år siden virket det mest fornuftig at jorden var flat, mens når det etter hvert har kommet solide bevis for at den er rund, er det selfølgelig mest fornuftig.
cheroxx; jo det har det det kommer bare ann på hvilken iq skala du har forskjellige typer iq

graapho; jeg skjønner hva du mener men la oss heller si det på en annen måte da; det som burde være sund fornuft for alle mennesker i den tidsalderen vi lever i og som har vært sund fornuft siden jesus levde; greit nok at du kan be for barnet ditt men det skjer somsakt ikke mirakler; ivertfall ikke helt av seg selv
Sist endret av sykofant; 1. mars 2009 kl. 14:38.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
[Flisespikker]Din IQ har vel heller lite å si om hvorvidt du er egnet til å oppdra unger[/Flisespikker]

Grusom sak, med mindre rettsystemet er korrupt så _må_ de jo bli dømt for uaktsomt drap!
Vis hele sitatet...
Problemet er at mange ameriakanske delstater har unntak i regelen for barnemisshandling som handler om akkurat dette:

Wisconsin, som i alle amerikanske delstater, er barnemishandling forbudt. Men i et tillegg til loven sies det også at foreldre ikke kan dømmes for mishandling eller uoverlagt drap hvis det er deres hellige overbevisning at bønn er det beste alternativet. Hele 30 amerikanske delstater har sørget for å gi lignende beskyttelse gjennom lovverket til foreldre som tar avstand fra medisinsk behandling av religiøse årsaker.
Vis hele sitatet...
Som det står i Aftenposten...
Det er akkurat like idioti å ha en slik lov spør du meg... den ene er ikke noe bedre en den andre på en måte. Damn hvem godtar disse lovene? må ha vært en del år siden ivertfall
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av sykofant Vis innlegg
Det er akkurat like idioti å ha en slik lov spør du meg... den ene er ikke noe bedre en den andre på en måte. Damn hvem godtar disse lovene? må ha vært en del år siden ivertfall
Vis hele sitatet...
Antakeleg er dei rimelig nye, komt til siste 10-20 åra, og drevne gjennom av den neokonservative religiøse bevegelsen som Bush var representant for. I noreg er vel næraste analogien til desse miljøa indremisjonskretsane.
Hvordan skal staten snappe opp slikt og gjøre noe med det ?
Når hele verden kutter ned på budsjettene sine og verdensbefolkningen bare går oppover ?
Er ikke det en katastrofe i vente nå snart ?
Mennesker er beist og vi kommer til og være det for evig og alltid også etter min personlige mening. Men denne saken gjør meg også forbannet!
Det med IQ-test var egentlig en spøk, men helt irrelevant er ikke stupidet for oppdragelse heller. Det viser seg jo f.eks. i denne saken, 90% av de som døde pga foreldre som nektet medisinsk behandling kunne overlevd. Ergo, idoti får fatale følger. Men for all del, smarte mennesker kan godt være forferdelige foreldre de også.

"Hele 30 amerikanske delstater har sørget for å gi lignende beskyttelse gjennom lovverket til foreldre som tar avstand fra medisinsk behandling av religiøse årsaker." Det er noe alvorlig galt med et slikt lovverk spør du meg, får være grenser for vern av religionsutøvelse. Den grensen går der det går utover andre mennesker.

Sannsynligvis er ikke foreldrene kriminelle og hadde ikke onde intensjoner, de brukt bare en form for motsatt psykologi der de virkelig trodde det de gjorde var rett. Kvalifiserer ikke til overlagt drap kanskje, men jeg synes de burde dømmes for uaktsomt drap hvertfall. Om ikke annet, har man da satt foten ned for slik praksis.
Tror nok ikke den slags lover er så voldsomt gamle nei, kreasjonister og religiøse ekstremister av ymse varianter står sterkt i statene, og har ikke blitt mindre sterke de siste årene, bl.a. med en president som ikke var langt unna den slags synspunkter selv. Sarah Palin var jo også enda et hakk lengre i den retningen enn Bush. Blir spennende å se om McCain lever i fire år til, så vet vi om USA hadde endt opp med sin hittil galeste president hvis han hadde vunnet valget, tatt kvelden, og latt visepresidenten ta over roret.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Viss en skal sjå darwinistisk på det så er jo konklusjonen åpenbart at dei med diabetes ville dødd ut uten moderne medisinsk behandling, og ikkje fått ført defektane viare.

Sidan diabetes kjem i stor grad av kosthold ofte, er problemet på mange måter at mennesker ikkje er tilpassa det kostholdet. Gitt et par tusen generasjoner der vi lot dei som fikk diabetes døy så ville antakeleg problemet bli redusert.
Vis hele sitatet...
Ja, men i dette tilfellet - om de valgte å stole på gud fremfor medisin - så kan man si at datteren døde, fordi foreldrene ikke tilpasset seg tilbudene samfunnet kunne tilby?