Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2987
hei,
la oss si at jeg skal legge alle ledningene som er der fra før av inn i k rør og inn i veggen, hvordan kan jeg da skjøte ledningene som alle rede stikker ut av veggen? funker det å isolere hver pol og jording hver for seg med el teip?

takk takk
Både ut ifra denne tråden, og den forrige din om kabling i gipsvegg, kan løsningen du trenger skisseres i et ord:
Elektriker.
jeg vet jeg vet.... men det var ikke det jeg lurte på!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om du foreslår å skøyte kabler med tape så er virkelig einaste fornuftige svaret elektriker, for du har ikkje peiling på kor rævkjørt du blir av forsikringsselskapet når huset ditt brenner ned. Du har heller ikkje peiling på kor risikofyllt det er.

Bruk nemkogodkjent installasjonsmateriell, som f.eks. koblingsbokser, eller til nøds torix-klemmer.
... det var bare ett forslag. jeg kunne da ikke vite hva en torix. klemme er..
hva er det?
Tja, du kan gå på biltema, de har noen saker man skrur over ledningsendene for å feste de sammen, eller du kan kjøpe noen av disse; http://www.elektroimportoren.no/main...le&artno=59008 og tre over ledningsendene.

edit: biltema/vrihylser: http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/...hylser-25-stk/
Sist endret av meitemark; 5. januar 2010 kl. 17:54.
TAKK MEITEMAKRK! men jeg lurer litt på hvordan de fungerer? mulig jeg er dum
Med ditt kunnskapsnivå ville jeg kun holdt meg til gulesider.no.

Du har _INGENTING_ å gjøre i nærheten av installert kabel i huset.


Det er i tillegg ulovlig for deg til å gjøre noe som helst på dette området.
Sist endret av Blackkoz; 5. januar 2010 kl. 17:59.
jeg forstår ikke helt hva du skal gjøre, skjøte en kurs? isolere en kurs? hva skal det bli i enden av den nye kursen?
og det er mye du må tenke på, hva var det der ledningene stikker ut? en bryter? stikkontakt?

hvis det satt en bryter der før, har du antagelig bare 1-fase, dvs du ikke kan utvide kursen til en/flere stikkontakter.

et bilde hadde hjulpet.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av gymgutt Vis innlegg
... det var bare ett forslag. jeg kunne da ikke vite hva en torix. klemme er..
hva er det?
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager ser du for deg å gjøre noe som helst av husinstallasjon når du ikke vet hvordan du skjøter kabel engang?
Sitat av gymgutt Vis innlegg
TAKK MEITEMAKRK! men jeg lurer litt på hvordan de fungerer? mulig jeg er dum
Vis hele sitatet...
Vrihylser: avmantle (ta bort plasten) på 1,5 cm av kabelendene, sett på hylsen og vri den på.

Wago Klemme; avmantle 1-1,5 cm av kabelendene og dytt de inn i hullet. Det bruker å stå howto på utsiden av esken.
skjer med negative mennesker a?
selvom jeg vil vite hvordan man skal gjøre ting, så betyr ikke det at jeg faktisk gjør det. jeg takker de som heller stiller hjelpene spørsmål, og ser stykt på de som kommer med skjennepreken. jeg har faktisk, tro det eller ei, forstått alt det tulle dere maser med :P
og de vri hylsene, jeg har aldri sett de før så jeg ville vite hvordan de funker. er det bare å mose begge ledeningene inn i en hylse og så vri? hvordan skulle jeg vite det? jeg vet ikke jeg gjetter, si ifra vis du vet.
det er mye jeg ikke vet, og dette er en av dem, hvorfor ikke forklare meg hvordan? hvis jeg vil koble meg selv til ruin, få et hus til å brenne og la mange uskyldige mennesker dø. så er det mitt valg? :P jeg har ikke tenkt å gjøre dte i dte hele tatt. slapp av alle mammaer og pappaer.
for å ikke stresse alle de folka over så kan vi ta det teoretisk fremmover...

hvis jeg i teorinen skal dra en ledning som går fra badet til en ledning som går til gangen, "mellom" de skal alt lys til mitt rom være koblet opp. (det var sånn før også) . det må trekkes kabler fra det punktet til alle lampene... ish.

jeg er kansje dårlig til å forklare men, la gå.

noen som teoretisk sett kan forklare hvordan de ville gjort det? (ikke ringe til elekstrikker, jeg har forstått det allerede)

takk
Du har jo forklart det. Du trekker kabel og setter opp brytere/lamper/stikk der det trengs.
Hvis du ikke vet hvordan en bryter virker eller ett stikk kobles så kjøp deg ett multimeter og de komponentene du vil lære om. Koster deg ikke mange hundre kronene også slipper du å drite deg ut på nettet.

Dette er så basic at man lærer om det på ungdomskolen. Det er bare å følge med i naturfag timene så lærer du hvordan brytere, lamper og stikk funker uten å risikere livet.
Sist endret av Mith; 5. januar 2010 kl. 18:46.
Sitat av gymgutt Vis innlegg

noen som teoretisk sett kan forklare hvordan de ville gjort det? (ikke ringe til elekstrikker, jeg har forstått det allerede)

takk
Vis hele sitatet...
Noen år med el-energi fag vil nok gi deg svaret.

Få noen til å hjelpe deg. Dette er ikke noe hvem som helst kan hive seg uti.
Tja, selve prosjektet er såpass fort gjort og lite avansert at han helt sikkert får lys i lampene etter bare noen timer med praktisk opplæring. Å prøve å lære seg noe slik over internnett, uten å forstå at man ikke taper sammen ledere, er rimelig dødfødt.

Problemet med prosjektet er at det er snakk om spenninger som helt fint både brenner ned hus og dreper. Gjør man slik selv så øker risikoen for dette drastisk, spesielt når utgangspunktet er så dårlig som her.
jeg kan kretser etc.... jeg er ikke dum.
jeg kan basic elektronikk, men jeg har jobbet veldig lite med 240v. for det meste 12-36v
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av gymgutt Vis innlegg
skjer med negative mennesker a?
selvom jeg vil vite hvordan man skal gjøre ting, så betyr ikke det at jeg faktisk gjør det. jeg takker de som heller stiller hjelpene spørsmål, og ser stykt på de som kommer med skjennepreken. jeg har faktisk, tro det eller ei, forstått alt det tulle dere maser med :P
og de vri hylsene, jeg har aldri sett de før så jeg ville vite hvordan de funker. er det bare å mose begge ledeningene inn i en hylse og så vri? hvordan skulle jeg vite det? jeg vet ikke jeg gjetter, si ifra vis du vet.
det er mye jeg ikke vet, og dette er en av dem, hvorfor ikke forklare meg hvordan? hvis jeg vil koble meg selv til ruin, få et hus til å brenne og la mange uskyldige mennesker dø. så er det mitt valg? :P jeg har ikke tenkt å gjøre dte i dte hele tatt. slapp av alle mammaer og pappaer.
for å ikke stresse alle de folka over så kan vi ta det teoretisk fremmover...

hvis jeg i teorinen skal dra en ledning som går fra badet til en ledning som går til gangen, "mellom" de skal alt lys til mitt rom være koblet opp. (det var sånn før også) . det må trekkes kabler fra det punktet til alle lampene... ish.

jeg er kansje dårlig til å forklare men, la gå.

noen som teoretisk sett kan forklare hvordan de ville gjort det? (ikke ringe til elekstrikker, jeg har forstått det allerede)

takk
Vis hele sitatet...
Folk som vil lære seg å kode begynner ikke med å skrive et operativsystem! Vi er negative fordi vi vet hva som skjer når halvhjerner prøver seg på ting de ikke kan. Når det kommer til idioti så er jeg for det, såfremt idioten ikke drar med seg andre i fallet, noe du tilsynelatende ikke bryr deg om.

Kjøp deg en bok, lær deg grunnleggende teori om emnet. Tegn et skjema og legg det ut her, så skal du få tilbakemelding.
og desuten er mitt ønske bare å kopiere sånn det var før jeg fjernet de fleste stikkkontaktene. men jeg ønsker at de jævla ledningene skal ligge inne i veggen, og da må de gå i k-rør.
så kabelen går nå fra bad til gang?

du skal ha lys til ditt rom innimellom?

slik gjør du: klipp kabelen på badet. klipp også andre enden av kabelen i gangen, så du har ens tump stikkende ut fra gangen, og en fra badet.
monter en koplingsboks på stumpen fra badet, fra den koblingboksen skal det ga en kabel til lampene, en kabel til bryteren til lampa og en kabel til gangen.
kabelstumpen i gangen kobler du i en koblingsboks, sammen med kabelen fra badet.
jeg er faktisk ikke så jævelig retard som dere kansje tror, men jeg vil heller spørre her for å lære en å bare gjøre det. jeg regner med at en elektrikker gjør det uansett, men jeg vil LÆRE VITE KUNNE.

det raxor mener er det som er nå. ja det er sånn det skal være og sånn det var før.

OG IGJEN, DET ER TVILSOMT AT JEG GJØR DET, MEN JEG VIL VITE KUNNE LÆRE!!!!!!!!!!!!!!!!!! JEG GJENTAR : DET ER TVILSOMT AT JEG GJØR DET, MEN JEG VIL VITE KUNNE LÆRE!!!!!!!!!!!!!!!!!

og hvor mange lumen vil man ha i ett soverom/ hjemmekino på 4*4 meter ish .. eller 4*5..
Da ringer du en elektriker og ser på hvordan han gjør det, få han til å fortelle deg litt hva han gjør, og neste gang er du litt klokere.
Det er noen DIY videoer på youtube. du får lete litt å se om du finner noe.

Her er en liten film. på 3.10min bruker han disse vrihylsene du spørte om tidligere.
http://www.youtube.com/watch?v=imia1...eature=channel

Merk bare at dette er video fra usa, og enkelte ting er forskjellig fra her hjemme. f.eks. spenning
Problemet ditt er at du vil ha hjelp til å gjøre noe du ikke har lov til, det er faktisk ulovlig i Norge.
Grett nok, lover generelt kan man sette mange spørsmål ved, men akkurat denne delen av loven er fornuftig, da elektrisk brann er hovedgrunn nr 1 i de aller fleste branner her i landet. Og det er ikke uten grunn.
Pga personer som tror at de kan nok til å kunne legge opp elnett selv, så brenner hus ned.
du kan ikke koble eller noe før du har klart i huet hvordan det gjøres, så skaff deg et koblngs skjema.
noe du også trenger er nok og rive ned all panel der hvor du skal ha k-rør.
Så må du kjøpe inn koblingsbokser, stikkontakter og lampe punkter.
Etter det må du ha skrutrekkere og avmantlingstang.
SÅ KAN DU RINGE EN ELEKTRIKER!!!
Er en grunn til at det tar 4.5 år å bli elektrikker, med både teoretisk og praktisk prøve bestått før fagbrevet utsendes.
En ting er å gjøre det selv å få ting til å fungere, men ser det bra ut? Er det sikkerhetsmessig utført slik at det ikke volder skade vedr. berøring og brannfare? Er mye mann må tenke på før mann hiver seg ut på noe slikt...

Igjen: som sagt tidligere i tråden, det du ønsker hjelp til er ulovlig og glemmer du noe kan du havne i livsfare. Strøm er ikke noe man kødder med.

Har du ikke en venn eller noe som er elektrikker og kan forklare deg?
Sitat av gymgutt Vis innlegg
mulig jeg er dum
Vis hele sitatet...
Sitat av gymgutt Vis innlegg
jeg er ikke dum.
Vis hele sitatet...
Uansett vil jeg bare minne deg på om du velger å utføre arbeid, så jobb uten strøm.
Skulle du få strøm fra arm til arm, altså igjennom hjertet så kan du være totalt på bærtur.

Og vis det engang skulle være brann ( uansett hvor langt i ettertid ) . så tror jeg det vil være folk som krever dokumentasjon på elektriske installasjoner osv, da tror jeg du har lite å komme med.

Anyways, good luck have fun.
Sitat av gymgutt Vis innlegg
jeg er faktisk ikke så jævelig retard som dere kansje tror, men jeg vil heller spørre her for å lære en å bare gjøre det. jeg regner med at en elektrikker gjør det uansett, men jeg vil LÆRE VITE KUNNE.

det raxor mener er det som er nå. ja det er sånn det skal være og sånn det var før.

OG IGJEN, DET ER TVILSOMT AT JEG GJØR DET, MEN JEG VIL VITE KUNNE LÆRE!!!!!!!!!!!!!!!!!! JEG GJENTAR : DET ER TVILSOMT AT JEG GJØR DET, MEN JEG VIL VITE KUNNE LÆRE!!!!!!!!!!!!!!!!!

og hvor mange lumen vil man ha i ett soverom/ hjemmekino på 4*4 meter ish .. eller 4*5..
Vis hele sitatet...
Min personlige mening er at den beste måten å lære på er praksis, så om du så inderlig ikke har peiling på det å alikevel ikke skal gjøre det selv, men vil lære. Så kan du henge over skuldra til elektrikeren når han kommer og se hva han gjør.

Og angående hjemmekino, skal du bare bruke rommet til hjemmekino så er det ett fett hvor mange lumen du har i det så lenge du kan slå av lyset, er jo ikke et rom du skal henge i med lyset på?