Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  135 21145
Søk om utsettelse i første omgang. Det er mye lettere å få godkjent enn fritak.
Jeg søkte om utsettelse og endte med å få "fritak i fredstid", de gangene jeg spurte om fritak fikk jeg ingenting. Så kan virke som om hvis man søker om utsettelse kan det fort ble fritak i fredstid; men hvis du søker om fritak med noe som kun er halveis godt så er de litt vrange.
Sist endret av etse; 29. september 2008 kl. 18:54.
Jeg fikk "fritak i fredstid" uten og i det hele tatt spørt om det. Ble erklært tjenestedyktig selv om jeg inrømma jeg hadde røyka litt og sånn. En kompis som dog er helt straight fikk det samme.. Er 21år.
Noen som veit hvorfor de plutselig sender sånne fritak ut? Jeg syns militæret høres litt kjipt ut, men det kunne sikkert vært ganske spennende og. Så hadde jeg blitt innkalt ville jeg sikkert fullført.
Første målet mitt er egentlig bare å få utsettelse. Det vil i praksis si at fritak siden det er lite sannsynlig at arbeidssituasjonen min endrer seg nevneverdig før neste runde. Alder på 21 år har jo også litt å si.

Edit: Er nå man skulle hatt kontakter i forsvaret.
Sist endret av NoRemorse; 29. september 2008 kl. 19:06.
Forsvaret skal kun ha inn ca. halvparten av de ungdommene som er tjenestedyktige. Derfor er det mange som automatisk får fritak i fredstid o.l. Ofte gies det til de litt eldre, som gjerne har lån, høyere utdanning eller ligende å tenke på. Mye enklere å hente inn i 18-åring som har en smule motivasjon og som ikke har et helvetes studielån de må betale ned på.
NoRemorse: Nå vet ikke jeg åssen arbeidssituasjonen din er, men du kan jo søke deg til en stilling med turnusordning. Mange tjenestestillinger som har 1:1 eller 2:2 turnus. Når du er hjemme kan du jobbe akkurat så mye du vil.
Så noen her som tipset om å fake dårlig hørsel. Jeg har dårlig hørsel og fikk 9 (beste) på hørselstesten når jeg var på sesjon. Det fordi han som tok testen, legeasistenten, er i førstegangstjeneste og driter langt i jobben sin. Har en venn som er fargeblind og fikk kjeft av legeassistenten fordi han ikke klarte testen. Min eneste opplevelse av militæret har vært dagen jeg var på sesjon. Makan til uprofesjonalitet har jeg aldri opplevd. Jeg husker videon vi fikk se, værste propagandaen. Foredraget de hadde om de forskjellige mulighetene man har i militæret var greit nok, med tøffe bilder av folk i kammo og helikopter og sånn. Men når det kom til siviltjeneste var det bilder av små jenter som holdt hverandre i hendene og blomster og sånn. Militæret er sikkert veldig bra for mange, men inntrykket jeg fikk den dagen gjorde at jeg absolutt ikke ville. Noe jeg slapp pga min "tilstand (rygg) og forbruk (narkotika)".

Den dagen førstegangstjenesten er tvungen for både gutter og jenter, kan jeg ta militæret på alvor. Om man virkelig skal ha det sterkeste og beste, hvorfor ikke finne de sterkeste, smarteste og mest engasjerte uansett hvilket kjønn det er.
Da jeg var på rekrutten i garden startet det ut 4 tropper på ca 115 mann hver. Etter fire uker ble disse kortet ned til ca 45 mann hver. Ikke alle disse ble dimmitert selvfølgelig, noen ble sendt til FLO også(forsvarets logitstikkorganisasjon). Mener å huske at hver tropp stilte med 10-15 mann hver til FLO. Resten ble dimmitert, det sier litt om hvor enkelt det er å dimmitere.

Når det gjelder forbedring etter militæret så er det kanskje sant for noen, de få som må stille opp og gjøre en innsats når det store og hele fellesskap driter langt i det. La meg si det slik, jeg var dassvasker. Rommet mitt hadde ansvarsområde på dassen. Det var da 3 toaletter, 2 urinaler og 8 vasker. Og alle disse skulle skinne hver morgen, med unntak av lørdag og søndag. Folks manglende respekt for andres arbeid slo meg som helt ekstremt, folk dreit oppetter veggene, runket på gulvet og bleiesnus lå overalt omtrent 3 av de 5 dagene vi vasket. Dette bedret seg ikke mot slutten og flere av de fra troppen min gikk ikke gjennom den magiske forvandlingen som hyys snakker om. Nå sier jeg ikke at det ikke var en eller to som skjønte at denne oppførselen ikke egner seg, men i det hele og store bildet så var det en gjeng med apekatter på innrykk og en gjeng med apekatter ved dimmisjon.

Ang jobbdimming, vi hadde en 27årig brønntekniker inne, som var vant til å sitte med 40000 i måneden, en 25 åring med bachelor innen IT (husker ikke akkurat hva), et par folk med unger og en med store psykiske lidelser. Ingen av disse fikk dimmitere, med unntak av han med psykiske lidelser da han gikk løs på og ødela et skap. Dette var etter utallige skytebaneopphold der ingen av oss følte oss helt trygg.

Hvem fikk dimmitere? Selvfølgelig de med fysiske skavanker. Skadde knær og vondt i rygg gikk igjen. Men en effektiv gjenganger for å slippe unna var likevel noe så banalt som hjemlengsel. Book en time med sosialkurator og fortell om hjemlengsel. Det var utrolig mange som fikk dimme pga det.

Nå vet jeg ikke om noen av dere er kjent ved augustinnrykket i garden?
Da har man en rekruttperiode på ca 7 uker, istedet for 3 mndr. Dette høres i og for seg relativt greit ut, men "all" den "opplæringen" man tar på de 3 månedene blir presset inn på 7 uker. La meg fortelle dere at det å stille omvask kl 22:00 ikke blir en ukjent affere. Lange dager, gjerne fra 06:15 til 20 - 22, er ikke det gøyeste jeg har gjort.

Selv er jeg en av de som alt i alt hadde en knall førstegangstjeneste og ville ikke byttet den mot siviltjeneste, selv om det der og da var utrolig fristende å få sitt eget sted, jobbe på en skole og styre livet selv.

Når man er i garden så står de aller fleste vakt rundtom. Det kan være veldig lite fri i helgene og utrolig slitsomme uker, men noe av det desidert morsomste jeg gjorde var å stå på slottsplassen og le av eller snakke med fulle folk.

Hvis noen her er innkalt til garden og har spørsmål, så kan jeg godt forsøke å svare etter beste evne.
Det ble muligens litt rotete men jeg har akkurat stått opp og er på vei til jobb.

-Nydimmitert Gardist
Hei, lurer på om man slipper militæret hvis man er heftig gay?
Ikke at jeg er det sjøl :P Men kom på at det kanskje har noe mening?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Vi hadde en åpent homo fyr i kompaniet vårt. Hyggelig fyr som ingen plagde. Han dimmet ikke på grunn av dette.
shit
Åssen klarte dere å la være å mobbe han a? :P
oi jeg må ha sett ut som en skikkelig idiot når jeg var der da, får jeg gjorde det dårlig på alle testene med vilje og til slutt så la jeg ut om at jeg hadde prøvd å tatt livet mitt flere ganger.. Jeg slapp ihvertfall å bli med i gjengen dems da=)

edit**

Kansje de bare var såpass voksne i huet at dem rett og slett bare ikke gjorde det?
Sist endret av gulunderstrek; 1. oktober 2008 kl. 12:30.
Sitat av Deezire
Forsvaret skal kun ha inn ca. halvparten av de ungdommene som er tjenestedyktige. Derfor er det mange som automatisk får fritak i fredstid o.l. Ofte gies det til de litt eldre, som gjerne har lån, høyere utdanning eller ligende å tenke på. Mye enklere å hente inn i 18-åring som har en smule motivasjon og som ikke har et helvetes studielån de må betale ned på.
Vis hele sitatet...
Får håpe det skjer med meg også, har igrunn ikke noe i mot militæret og tror det kunne være spennende, problemet er at jeg ser på det som totalt bortkastet tid, siden jeg har fast jobb, leilighet, samboer, bil og lån.

Jaja, har iallefall søkt om utsettelse, får se hva det blir til.
Sliter med angst og det frister ikke særlig og gå i millitæret, tror dere jeg slipper?
Sitat av ChrisMafak
Hei, lurer på om man slipper militæret hvis man er heftig gay?
Ikke at jeg er det sjøl :P Men kom på at det kanskje har noe mening?
Vis hele sitatet...
Det er nulltoleranse for mobbing i forsvaret, det gjelder også for den skjeve delen av befolkningen.
Sitat av ChrisMafak
Hei, lurer på om man slipper militæret hvis man er heftig gay?
Ikke at jeg er det sjøl :P Men kom på at det kanskje har noe mening?
Vis hele sitatet...
Tro det eller ei, men de som er homoer er like mye mennesker som alle oss andre, og kan gjøre en akkurat like god jobb i militæret som alle andre. Og vi er i en tid der man faktisk skal respektere hverandres legning. Så ja de kommer inn de og som alle andre. Jeg tror folkene i militæret faktisk er voksne nok til å vite at du kan være like god soldat uansett legning.
Poenget er ikke at homofile kan tjenestegjøre, poenget er at man kan slippe hvis man sier man er homofil og er ukomfortabel med forsvaret. Det er ofte litt forskjell på hvordan ting bør være og hvordan det er i praksis og det har sesjonsfolka forståelse for... Jeg hadde i alle fall vært litt skeptisk til forsvaret hvis jeg var åpen homofil, folk er minst like fordomsfulle der som ellers og fallhøyden er mye større når du er der på heltid i motsetning til f.eks. en vanlig jobb.

Og så er det jo sikkert en del folk som synes gønnere er tøft og homoer er homo der.
Selvfølgelig, hvis du kommer og sier du er homo og at folk mobber deg osv, så har de forståele de er mennesker. men om du sier du er homo men vil inn, så tror jeg de bare ser bort i fra det. Jeg tolket det som at han mente at forsvaret "plukket vekk" de som var av homofile.

Men selvfølgelig du har mange macho folk i rekrutten som mobber de med annen legning. Men tror ikke generalene har noe problem med hvilken legning man har, man de forstår at selv om folk begynner å akseptere det er det faktisk en stund til før det er helt godtatt blandt folk.
Hadde jeg vært homofil, og et befal hadde brukt det mot meg, hadde jeg rimelig kjapt sørget for at befalet fikk en runde piskeslag. Tillitsmannordningen fungerer rimelig greit på sånne ting har jeg fått inntrykk av. Om andre menige ikke vil stå på siden av deg i dusjen, ville vært idiotisk, men det er lite å gjøre med sånn. Du kan ikke tvinge folk til å akseptere homofile, men du kan kreve å bli behandlet som alle andre.
Jeg kom rett gjennom sesjonen med karakter 9 i alt fysisk og 7 på prøva. Likevel tok det noen måneder så fikk jeg brev om grunnet mine kvalifikasjoner ville jeg ikke bli innkalt i fredstid. Eneste jeg kan se på meg som kan ha ført til diskvalifikasjon er at jeg har en liten filleting på rullebladet. Kan det være grunnen?
PepsiCo: Jeg tviler veldig på at at en liten "filleting" skal kunne ødelegge. Du har over gjennomsnittlige karakterer, men det er ikke alltid de med høyeste karakterer blir prioritert. De som blir droppet pga. rulleblad blir vasket av listene før innkallelse, og slipper å møte på sesjon som regel. Det finnes alltid unntak, men dette er hovedregelen. Jeg rykket inn med en anmeldelse på legemsfornærmelse mot et barn, og sikkerhetskontoret var skeptiske til å gi meg "Hemmelig" sikkerhetsklarering. Etter å ha forklart dem at saken bare var piss, så fikk jeg klarering likevel.

Mitt tips er igjen; Ring VPV på 03003. Alle befal der kan sjekke filen din, og der står ALT som er relevant for din tjeneste. Hvis det er noe som diskvalifiserer deg, så står det der, og hvis ikke, så bør du mase om å få tjeneste. De kan ordne ganske mye manuelt, og prioriterer naturligvis folk som ytrer ønske om å gjennomføre førstegangstjeneste.
En liten oppdatering fra min side...

Som jeg kanskje har nevnt tidligere (?) har jeg og arbeidsgiver søkt om utsettelse grunnet arbeid. Denne søknaden ble avslått. I løpet av de siste dagene har jeg fått arbeidsgiver til å sende protest på forrige avslag, der de blant annet nevner milliontap for bedriften om jeg blir innkalt (selvsagt godt begrunnet i matte), og problemer med å skaffe vikar med samme kvalifikasjoner (gjennom nav). I tillegg har jeg sendt personlig søknad om avslag begrunnet i legeerklæring om allergi, astma, svimmelhet, ol.

Så nå blir det vel 6 uker med venting før jeg forhåpentligvis får godkjent utsettelse eller fritak. Skal holde dere oppdatert så snart jeg hører noe... den kan selvfølgelig ta sin tid.
Sist endret av NoRemorse; 12. oktober 2008 kl. 02:34.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Fikk endelig svar fra forsvaret... klagen ble avslått. Å være i militæret et år er rett og slett ikke et alternativ for meg slik situasjonen er nå, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Forsvaret mener til og med at dokumentasjon fra NAV er for dårlig. Selv om NAV bekreftet at vi fikk bare en søker på stillingen (i løpet av en måned) og at denne søkeren ikke var kvalifisert. For et utrolig latterlig system...
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Var på sesjon i går og kan ikke si annet enn at det kommer helt ann på legen man får om man kommer inn eller ikke.

Jeg reiste inn med 2 kompiser hvor begge to sa de hadde vondt i ryggen og knær. De ble erklært ikke tjenestedyktig på stedet og dette var uten dokumentasjon. Mens jeg som også har hatt vondt i ryggen pluss har en altfor høy puls visstnok. Tror jeg hadde en hvilepuls på 84:P For å gjøre en lang historie kort ble jeg erklært tjenestedyktig på stedet mens de andre slapp. Siden jeg hadde en annen lege enn de så tror jeg det faktisk hadde litt og si.

Gjør ingenting for min del som egentlig ser fram til forsvaret men synes bare det er stygt at det var så lett for de og slippe. Jeg hadde full pott på alle andre ting da som f.eks hørsel og syn så om det hadde en innvirkning aner jeg ikke.
Sitat av Dumpventil Vis innlegg
Var på sesjon i går og kan ikke si annet enn at det kommer helt ann på legen man får om man kommer inn eller ikke.

Jeg reiste inn med 2 kompiser hvor begge to sa de hadde vondt i ryggen og knær. De ble erklært ikke tjenestedyktig på stedet og dette var uten dokumentasjon. Mens jeg som også har hatt vondt i ryggen pluss har en altfor høy puls visstnok. Tror jeg hadde en hvilepuls på 84:P For å gjøre en lang historie kort ble jeg erklært tjenestedyktig på stedet mens de andre slapp. Siden jeg hadde en annen lege enn de så tror jeg det faktisk hadde litt og si.

Gjør ingenting for min del som egentlig ser fram til forsvaret men synes bare det er stygt at det var så lett for de og slippe. Jeg hadde full pott på alle andre ting da som f.eks hørsel og syn så om det hadde en innvirkning aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Tar man fysiske tester der også? Skal på sesjon 31 mars skjønner du. Må man ha med "gymtøy" da? Jeg synes også det ikke er noe galt med millitæret, men er samtidig ikke motivert til å være der i ett år siden jeg heller vil studere. Vurderer å klage på angst og mistrivsel med andre mennesker, og at jeg liker å være for meg selv. Håper det går. Eller så kan jeg bare si sannheten (da slipper jeg samtidig skyldfølelsen); at jeg heller vil studere. Noen som vet hvilke reaksjoner jeg kan forvente meg da?
Sist endret av chanique; 9. mars 2009 kl. 09:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av chanique Vis innlegg
Tar man fysiske tester der også? Skal på sesjon 31 mars skjønner du. Må man ha med "gymtøy" da? Jeg synes også det ikke er noe galt med millitæret, men er samtidig ikke motivert til å være der i ett år siden jeg heller vil studere. Vurderer å klage på angst og mistrivsel med andre mennesker, og at jeg liker å være for meg selv. Håper det går. Eller så kan jeg bare si sannheten (da slipper jeg samtidig skyldfølelsen); at jeg heller vil studere. Noen som vet hvilke reaksjoner jeg kan forvente meg da?
Vis hele sitatet...

Det er ingen fysiske tester der, men de har en legesjekk. De bruker den egenerklæringen man skal krysse av diverse info i. Hvis du har krysset ja på si hjerteproblemer så sjekker de det. Så du slipper å ha med gymtøy.

Hvis du sier du har angst og mistrivelser med andre folk så kan det skade deg senere i livet, da de er pliktige til og føre opp psykiske ting som kan holde deg unna forsvaret. Er ikke sikker på dette, men mener å huske at jeg leste det.

Og si at du vil studere videre har ingen innvirkning på om du slipper det eller ikke. Jeg sa at militæret ville bare hindre min utdannelse men det hjalp veldig lite. Derfor er jeg mest sannsynlig å se i matrosdrakt en eller annen gang i 2010
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Sanne87 Vis innlegg
Hva med å dundre høy musikk i øra i et par timer før man skal inn, hører man noe særlig på den hørselstesten da?:-)
Vis hele sitatet...
Da ødlegger du sansyneligvis også hørselen for godt!
Sjekker dem legejournalen din når du skal i millitæret? For å se om du har noen tidligere skader?
Sliter med vond rygg og er til behandling for dette. Har ikke funnet ut hva det er enda. :S
Men vil inn i hæren når den tid kommer (om 2 år), så jeg tenkte at jeg ikke skulle nevne noe om det på sesjonen i og med at jeg vet at en fucked rygg ikke er så bra å ha i militæret...

Noen som vet noe mer om dette? Eller om det er noe sjangs for meg selv om jeg sliter med vond rygg, og gir besjed om det?
Sist endret av QwertyC; 12. april 2009 kl. 00:32.
Å slippe unna militæret er en veldig smal sak, Jeg hadde ingen problemer!
Kom inn til legen å hadde på forhånd krysset av for at jeg har opplevd depresjoner, fikk spørsmål om det forklarte deretter hva jeg mente var årsakene til det + spørsmålet om jeg hadde vært hos lege med problemet.
Hun krysset så av for depresjoner med mild tilbakevending på pcn sin, jeg fikk spørsmål om jeg ville inn i militæret der jeg svarte blankt nei.

And thats the end of it! Offiseren klaget litt i å med at jeg visstnok scooret over gjennomsnittet på testen men det var ikkenoe nevneverdig mas.
Tror det er mye lettere nå enn det pleide å være.
Sist endret av Irishman; 12. april 2009 kl. 02:07. Grunn: Typo
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heisann!

Jeg skal på sesjon på Hamar i morra klokka 10.00

Jeg er litt i tvil om militæret. Kommer helt ann på hvor jeg kommer inn osv.. Sliter litt med selvtilitt osv om dagen. Sliter veldig med skole å den dritten der å er litt deprimert pga det. Har så å si kasta bort de siste 2 åra på skolebenken på grunn av det.
Jeg er sykt utrent. Er ikke overvektig eller noe sånn, men bare hater alt som har med gym å gjøre.
Men har også den tanken at kansje ett år i militæret ikke er så dumt. Kansje det kan hjelpe meg med å få tilbake selvtilitten litt. Få litt struktur på livet igjen og bli flinkere til å stå opp om morran å ha en litt mere positiv holdning til den vanlige verdagen.

Noen her som har noen tips for å få et knallfint år i militæret? Bare tanken på å være et år på et sted jeg ikke trives får meg til å spy. Siden de 2 siste åra på skolen har vært et reint hælvette for meg psykisk.

-Zohan
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av Zohan Vis innlegg
Heisann!

Jeg skal på sesjon på Hamar i morra klokka 10.00

Jeg er litt i tvil om militæret. Kommer helt ann på hvor jeg kommer inn osv.. Sliter litt med selvtilitt osv om dagen. Sliter veldig med skole å den dritten der å er litt deprimert pga det. Har så å si kasta bort de siste 2 åra på skolebenken på grunn av det.
Jeg er sykt utrent. Er ikke overvektig eller noe sånn, men bare hater alt som har med gym å gjøre.
Men har også den tanken at kansje ett år i militæret ikke er så dumt. Kansje det kan hjelpe meg med å få tilbake selvtilitten litt. Få litt struktur på livet igjen og bli flinkere til å stå opp om morran å ha en litt mere positiv holdning til den vanlige verdagen.

Noen her som har noen tips for å få et knallfint år i militæret? Bare tanken på å være et år på et sted jeg ikke trives får meg til å spy. Siden de 2 siste åra på skolen har vært et reint hælvette for meg psykisk.

-Zohan
Vis hele sitatet...
Tja, du får jo ikke vite på sesjon hvor du skal, men du kan skrive opp 3 ønsker.
Undersøk litt på forhånd om hvor du kan tenke deg å bli utplassert, eller les i bladene som du får utdelt.
Jeg for min del fikk tredjevalget mitt, men har ennå ikke tjenestegjort (utsettelser i hytt og pine pga skolegang).
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
I år er det nesten så lett som å si at du ikke er motivert for å dra inn i militæret, de tar bare inn 1/6 av de som er på sesjon.
bobbo's Avatar
Trådstarter
Dersom du er klar til å yte litt: GSV
ok. Takker!

Skal sjekke ut hva GSV er nå
jævlig enkelt og slippe unna førstegangstjenesten..
eneste jeg gjorde var at jeg sa jeg ikke var motivert for det og de spurte om jeg hadde prøvd narkotika så jeg sa ja på det og fikk til svar var at jeg er "reserve" å blir innkalt bare hvis det er fare for krig i norge hvis ikke så kunne jeg ta kontakt med dem så kunne jeg få innkallelse hvis jeg ville.
forsvaret virker litt skutt med tanke på de 3 ønskene. jeg skreiv opp panser, 2.Bataljon og no annent piss. men ble innkalt til SAMBAND! men det var ikke værre enn å ta en telefon til Vernepliktsverket også ramset han opp steder som var ledige, det var egentlig bare å velge å vrake. jeg kom dit jeg ville, å ser virkelig frem til det=)

kommer du ikke inn dit du vil når du får "varsel om planlagt innkalling" ringer du dagen etter til VPV og sier du vil bytte.
lykke til!