Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 4706
Hei hei. Kom over en interessant artikkel i bladet Visjon nr. 5 som jeg fikk gratis på alternativmessa i Trondheim. Artikkelen handler om hvor kynisk legemiddelbransjen er og at de fokuserer mere på profitt enn hva som er best for menneskets fysiske og psykiske helse.


AVSLØRINGER OM LEGEMIDDELINDUSTRIEN


John Virapen har jobbet i legemiddelindustrien i mer enn 30 år. Han jobbet seg til topps i internasjonale selskaper, blant annet hos Ely Lilly & Co i Sverige. Nå ønsker han å være åpen om hvordan medisingigantene opererer.

- Legemiddelindustrien bidrar helt bevisst til å ødelegge menneskers helse. Dette er en industri som opprettholder pillebruk. Folk spiser medesin så lenge de lever og industrien tjener penger, sier John Virapen, som har doktorgrad i medisinsk psykologi og nå er bosatt i Tyskland.

- Industrien forteller ikke om bedre muligheter til å bli frisk. Alternativ behandling burde være første valget når man blir syk og ikke siste halmstrå, som det er for mange. Vi stoler blindt på en matrialistisk og teknologisk utvikling i stedet for egen helse. mener Virapen. Han har skrevet boken "Piller og profiter", som er utgitt på svensk og tysk. Her avslører han det han mener er uetisk metoder for markedsføring. Blant annet forteller han om hvordan han selv og legemiddeldirektøren bestakk en svensk psykiater for å få godkjent det antidepressive legemiddelet Prozak / Fontex i Sverige.

- Industrien visste at Prozak ga alvorlige bivirkninger. De gjemte unna dokumentasjonen om det. Dette vet jeg fordi jeg har jo vært med på det, sier John Virapen.


http://www.alternativ.no/
http://altnett.ning.com/



Møtte på en dame på messen som solgte søtningsmiddlet stevia fra planten Stevia. Jeg var ganske sikker på at dette var ulovlig så jeg gikk bort å spurte om loven hadde endret seg. Hun fortalte meg at det fortsatt var ulovlig å selge for inntak av mennesker men det ble solgt som "dyremat", så man kunne gjærne spise det sammen med hunden sin.

With its extracts having up to 300 times the sweetness of sugar, stevia has garnered attention with the rise in demand for low-carbohydrate, low-sugar food alternatives. Medical research has also shown possible benefits of stevia in treating obesity and high blood pressure. Because stevia has a negligible effect on blood glucose, it is attractive as a natural sweetener to people on carbohydrate-controlled diets. However, health and political controversies have limited stevia's availability in many countries; for example, the United States banned it in the early 1990s unless labeled as a supplement. Stevia is widely used as a sweetener in Japan, and it is now available in Canada as a dietary supplement.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stevia

Slik fungerer samfunnet vårt. Kynisk og kaldt.
Tenkte jeg sku starte en diskusjon rundt dette temaet og ville gjerne likt å hørt deres meninger rundt dette.

Hvordan skal vi få en stopp på dette?
Hvis det offentlige godtar dette, hva mer holder de skjult for oss?
Hvordan skal vi opplyse andre om hva som skjer?
Enkelt og greit: Et legemiddelselskap er ikke opprettet for å drive veldedighet, og heller ikke for å hjelpe folk. Dets eneste formål, som andre firmaer i et kapitalistisk samfunn, er å gjøre profitt. Noen tjener på pølser som selges i butikken, mens noen andre tjener penger på din sykdom.

Selve produksjonen av medisiner er relativt billig, men det som driver prisen opp er forskningen og testingen av nye medisiner. Hvem skal gjøre det hvis disse selskapene ikke gjør det? Staten? Det blir det samme, fordi det blir deg som konsument som må betale for det på en eller annen måte uansett.

Skulle Staten begynt å dele ut gratis medisiner, må den finne andre steder å hente disse pengene fra (skatt, avgifter etc), så uansett hvordan du vrir og vender på det så trenger vi faktisk disse selskapene.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Hørt om kildekritikk? Man skal ikke stole på alle energikontrollerende hippier man møter på New Age-messer.

Mer gidder jeg ikke si...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Foreslår at du leser litt om forskning. Moderne skulemedisin er basert på empirisk forskning. Alternativ medisin er stortsett basert på overtru. Det går rett og slett ikkje an å samanlikne dei to.

Revolusjoner innen medisinen tar tid, fordi vi stiller så store krav til sikkerhet og funksjonalitet. Hadde alternativ medisin vore utsett for samme krava til testing hadde det ikkje vore noko som heitte alternativ medisin, ettersom ingen av dei kan vise til empirisk forskning.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hvordan skal vi få en stopp på dette?
Korrupsjon har alltid finnes, synes det var rart at det var nok å bestikke én psykiater (etter inntrykket jeg fikk av hva som ble gjort) for å få godkjent et legemiddel.

En stopp får vi forhåpentligvis men usannsynligvis satt for det, men å forebygge det ved å foreta en rekke uavhengige studier av det kunne jeg tenke meg som et virkemiddel.

Hvis det offentlige godtar dette, hva mer holder de skjult for oss?
Byråkrati, ting går tregt, korrupsjon, smutthull i lover som utnyttes av dyre, flinke, uetiske advokater, you name it.

Hvem skal drive dyr lobbyvirksomhet mot slikt? Å gå inn for å få så lite som mulig oppmerksomhet rundt det derimot, det er en kjempeinnvestering for industrien.

Hvordan skal vi opplyse andre om hva som skjer?
Å engasjere andre i slikt er erfaringsmessig veldig vanskelig, men om de ikke har en oppgjort mening om det (som for eksempel "nehei, dette er vitenskap! Medisin! Teknologi! Forskning! Det _må_ være sant! Det virker sikkert! Se her: "dokumentert effekt" står det! Tror ikke på de derre akupunkturgreiene ass"), bør man først informere seg selv, og deretter andre. Seg selv først, slik at man kan besvare hvertfall de vanligste spørsmål. Andre slik at de faktisk blir bevisste slik kritikk på en del av samfunnet.

Husk: Statistikk viser at de fleste lar seg overbevise av statistikk.

En enorm fordel legemiddelindustrien har er jo "De lager jo ting som hjelper folk! De kan da ikke være slemme? De vil jo bare folks beste!"

Tror Sicko delvis befattet seg med dette.
Alt du skriver er desverre sant.... det er helt umulig å stoppe dette, det er mange som prøver og det er mange som har prøvd, men disse "firmaene og organisasjonene"/pille industrien lager monopol og regler. regler som gjør at man ikke vet hva som pillene innholder, og hvor farlige de er og hva stoffene skal hjelpe mot.. osv osv...

hvordan opplyse andre om hva som skjer.... det er vannekselig etter som veldig mange i norge tygger piller til tusen vær dag...eks parasett, p-piller osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er rett og slett tragisk å lese slike diskusjoner, for det er rett og slett snakk om at folk ikkje har fått med seg eller forstått elementære deler av pensum i ungdomsskulen. Moderne legemidler har bevisbare effekter, som alternativmedisin ikkje har.

Dei fleste forsøka som ligg til grunn for ei godkjenning av nasjonale helsemyndigheiter er offentleg informasjon, og om ein gidd kan ein stikke på næraste bibliotek og låne Tidsskrift for Den Norske Lægeforening, Western Journal of Medicine, eller andre fagtidsskrift, der forskning blir detaljert utgreidd, og der det er faglige diskusjoner på høgt nivå.

(Dei to publikasjonane var dradd ut fra toppen av hukommelsen - det finst sikkert et par hundre meir eller mindre liknande)
Ikke bare er industrien korrupt - legene er det også. De forskjellige legemiddelfirmaene betaler leger så de skal skrive ut medisinen de har laget. Betaler ferier og alt av opphold for dem. De av dere som har vært hos en lege vet at de aldri nøler med å skrive ut en resept. Det industrien bryr seg om er at tallet skal være høyere enn i fjor, ikke om å kurere plagene dine.

Legemiddelindustrien er sykt kynisk.

Alle disse medisinene man får mot psykiske plager feks. Det er ikke en bra behandling, det eneste pillene gjør er og ta bort personligheten din. Legemiddelindustrien vet det, legene vet det, men alikevel så blir ting skrivet ut i hele tiden og er heller litt sparsom med terapi, feks. http://www.nrk.no/nyheter/1.6591520

Når det gjelder alternativ behandling: Det burde være første valget. Hvis ikke det fungerer så kanskje terapi kan være et annet valg, og forskjellige naturlige mediner kan være et annet valg. Det som er sikkert, er at medisinene som leger skriver ut burde være din siste mulighet.

Alle disse medisinene som er kjemisk fremstilt, som er relativt nytt i verden blir skrivd først ut. Istedenfor naturlige medisiner, som forskjellige planter. Jeg er overbevist om at -alle- leger vet om mange situasjoner der forskjellige stoffer fra planter kan være en bedre løsning, men tingen er: En plante kan man ikke få patent på. Det går ikke ann og få patent på feks TCH fordi det allerede finnes i en plante. Derfor er det ikke lønnsomt for industrien.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
appels: er du klar over kor mykje av medisinen i dag som har opphav i dyr og planter? At det er synteisert har null å sei...

Forøvrig er alternativ medisin definitivt ikkje mitt førsteval, uansett sjukdom. Kva kan den stille opp med? INGEN JÆVLA TING. Det er i beste fall omdiskutert om alternativ medisin har effekt, men det er IKKJE omdiskutert om skulemedisinen har effekt.

Sjå no berre på korleis levealder har utvikla seg siste 150 åra. I løpet av den tida har moderne sjukehus blitt tilgjengelig, og folk lever lenger, og har færre sjukdomer. For 70 år sidan var tuberkolose ein livsfarleg sjukdom. I dag er det få som blir ramma, og den er langt i fra livsfarlig lenger. På 20 år har vi redusert dødsratene som følge av leukemi i ung alder dramatisk. På 50 år har hjerteinfarkt gått fra å vere dødsdom til å vere noko dei fleste overlever. Korleis stemmer det med bildet av at alternativ medisin er einaste saliggjerande?

Slike alternatividioter provoserer meg, for det er å håne vitenskapen, og dei som har ofra liva sine til medisinsk forskning, som eit felles gode for menneskeheita. Eg forsvarer på ingen måte legemiddelfirmaa, men dei er eit resultat av kapitalisme - ikkje moderne medisin. Angrip kapitalismen, ikkje medisinen, om profitten til legemiddelfirmaa opprører deg!
take a chillpill a slashdot... tragisk å lese det slike trangsynte ignoranter som deg skriver...
ja det er mange legemidler som har bevisbare effekter. men det er også mange legemidler som bare er på markedet for å tjene penger, og gjøre kjøperene/forbrukere avhengige av legemiddelet, mange av disse lege middlene gjør forbrukeren ofte verrre av bivirkninger slik at "pasienten/forbrukern må kjøpe mer pille å gå på strkere medisiner...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xhacktly Vis innlegg
take a chillpill a slashdot... tragisk å lese det slike trangsynte ignoranter som deg skriver...
ja det er mange legemidler som har bevisbare effekter. men det er også mange legemidler som bare er på markedet for å tjene penger, og gjøre kjøperene/forbrukere avhengige av legemiddelet, mange av disse lege middlene gjør forbrukeren ofte verrre av bivirkninger slik at "pasienten/forbrukern må kjøpe mer pille å gå på strkere medisiner...
Vis hele sitatet...
Vis til ei kjelde på den påstanden.

Det er rart at slike legemidler kan passere gjennom ganske grundige krav til dokumentasjon på effekten, og forsøk på både dyr og mennesker, i alt fra liten til stor skala. Det blir utført omfattande forskning på eit legemiddel. Forskninga blir utsatt for peer review, og helsemyndigheitene (f.eks. statens legemiddelverk, Food and Drug Administration, National Health Service) går gjennom og kontrollerer dokumentasjonen. Alt det før det blir tillat solgt.

Det er også stor merksemd rundt misbrukspotensialet til mange medisiner, og f.eks. Legemiddelverket jobber konstant med å minimalisere legemiddelbruken.
At det ikke er noen diskusjon om den type medisiner har effekt er jeg helt klar over. Den har en effekt, det er det ingen tvil over, men til hvilken pris? Grunnen til at alternativ medisin burde være første valget er pga det fører ikke med seg skumle bivirkninger, så du har ingenting og tape på det. Det samme kan du ikke si om skolemedisinen.


Forstå hva jeg sier, jeg mener ikke medisiner mot feks turberkolose. Det er masse som fungerer bra. Det jeg ville frem til er at industrien er kynisk, og medisiner som SSRI burde skrives ut med litt mer omtanke. Slutt og stol blindt på legen din. Du trenger ikke medisin mot alt og ingenting.
Sist endret av appel; 10. mai 2009 kl. 16:34.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
En kompis sa til meg at om vi fikk en kur for kreft ville Amerikas BNP synke merkbart. Dunno om det er sant, men vil tro på det til noen viser meg motsatt

Uansett er der ingen tvil om at mange land har det slik at økonomien avhenger en del av folk er syke. Dette gjør meg kvalm, helse er en menneskerett!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av appel Vis innlegg
Grunnen til at alternativ medisin burde være første valget er pga det fører ikke med seg skumle bivirkninger, så du har ingenting og tape på det. Det samme kan du ikke si om skolemedisinen.
Vis hele sitatet...
Alternativ medisin har bivirkninger jo. Alt frå kiropraktorar som stikk ei nål i ryggmargen din, til kraftige allergiske reaksjoner, eller interaksjoner med andre legemidler. Alt det er reelle tilfeller!

Forøvrig, om ein ser vekk frå biverknader, så har ein ekstremt mykje å tape på det. Ubehandla leukemi vil du typisk daue av i løpet av et halvt år. Då har du ikkje tid til å prøve udokumentert vissvass. Det er betre å satse på noko som har dokumentert sjans for å redde livet ditt enn noko som tilfeldige personer hevder kan redde deg. Viss du har flaks.
Sitat av appel Vis innlegg
Forstå hva jeg sier, jeg mener ikke medisiner mot feks turberkolose. Det er masse som fungerer bra. Det jeg ville frem til er at industrien er kynisk, og medisiner som SSRI burde skrives ut med litt mer omtanke.
Vis hele sitatet...
Det er eg heilt einig i, men det er i bunn og grunn ei forventing i befolkinga om at to piller skal fikse alt. Eg trur nok mange leger har lyst til å vere meir restriktive, men opplever eit press til å skrive ut medisiner frå pasienten. Det er jo bare å sjå her på nFF - alle trådane om sjølvmedisinering.

Og legemiddelfirmaa er opptatt av profitt. Det er eit naturleg biprodukt av kapitalismen. Vil ein ikkje ha det profittjaget så får ein offentleggjere all legemiddelproduksjon og forskning. Eg trur ikkje det vil bli spesielt mykje billegare, men ein vil bli kvitt profittfokuset.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Søren angrer på det forrige innlegget mitt, kan ikke redigere nå. Så beklager for dobbeltposting, men jeg googlet litt og fant en artikkel: Businessweek

And I quote: "But the very real problems with the health-care system mask a simple fact: Without it the nation's labor market would be in a deep coma. "
Sist endret av Sio; 10. mai 2009 kl. 16:43.
Pharma industri folka går hånd i hånd med wallstreet gutta.
Enorm lobbyvirksomhet i USA.
selvføleglig gjør medisiner mye for helsen våres. men hvor mye medisin har vi egentlig på markedet i dag? er alle medisiner som blir lagd her i verden så livsnødvendig at vi dør uten dem? tror ikke det.. det er så mange medisiner som vi kunne klart oss fint uten, som legemiddelselskapene melker en enorm profitt ut av. men hvis man skal bli stemplet hippie faen for å inse at det er noe de ikke forteller oss eller bli kalt trangsynt for å ikke se at det er noe de ikke forteller oss. er det så sinnsykt lite vits å ha denne diskusjonen.

piller til folket? tydligvis....
Birkningene kan ikke sammenlignes for 5 øre, slå opp noe helt random på felleskatalogen hvis du vil.

Det at man burde oppsøke en lege om man har HIV er en selvfølge. Og det går forøvrig ann å dra til legen din å høre hva han har og si. Det som er kjedelig er at dem stiller en diagnose alt for fort. Og funker ikke den medisinen der, så må det være noe annet her i skuffen som funker. Alt er korrupt og kynisk. De burde ikke stille en diagnose så fort som de gjør (LES: Jeg snakker om psykiske plager)

Det at en lege føler press skulle ikke ha noen ting å si, for en lege er en person som man skal kunne stole på at han vil ditt beste. Jeg tror også til en grad at legen har blitt hjernevasket gjennom åra sine som lege. At legemiddelindustrien har kjøpt seg inn i lærebøkene dems, feks. Kall det gjerne en konspirasjonsteori, whatever. Og ikke minst, de får betalt av legemiddelindustrien.

Det er mange, mange, masse 'sykdommer' som kan kureres så lett som med et bedre kosthold, men alikevel: "Spis denne tabletten du"
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
slegemiddelselskapene melker en enorm profitt ut av. Piller til folket? tydligvis....
Vis hele sitatet...
Her liker jeg legen min, han er en liten fan av kjerringråd, men gir medesiner når han vet det er det beste. Halsbetendelse som slår deg ut og gir deg sinnsyk feber? Gurgle grovsalt og vann 6 ganger til dagen i tre døgn!

Fungerte ikke så jeg måtte få resept xD Men poenget er alt hadde alle leger vært slik ville medisinene vart lenger (gleder meg til de fleste sykdommmre blir immune mot antibiotika!)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av appel Vis innlegg
Birkningene kan ikke sammenlignes for 5 øre, slå opp noe helt random på felleskatalogen hvis du vil.
Vis hele sitatet...
Delvis fordi alternativ medisin ikkje har medisinsk virkning i heile tatt, og delvis fordi dokumentasjonen er fraverande. Eg har sett på legemiddel i felleskatalogen, og veit at mange legemiddel har store biverkninger, men det blir "the lesser of two evils".
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forøvrig appel, eg trur du har veldig rett i mykje av det du seier om psykiske lidinger, og trur nok vi er rimelig på linje på mange ting. Det eg steiler totalt på er dei som generaliserer det til å gjelde all skulemedisin, og anta at det alltid er ondskap. Vi bør vere kritiske, både til skulemedisin og alternativ medisin. Og skulemedisinen har trossalt rimelig grei forskning å vise til, samt at alminnelig fornuft vil vise at mesteparten av det skulemedisinen representerer er særs virkningsfyllt, om enn med bivirkninger.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Blant annet forteller han om hvordan han selv og legemiddeldirektøren bestakk en svensk psykiater for å få godkjent det antidepressive legemiddelet Prozak / Fontex i Sverige.
Vis hele sitatet...
Uten at jeg egentlig vet noe særlig om temaet så vil jeg tro at det kreves mer enn én psykiaters godkjennelse for å innføre et nytt legemiddel i et land.

Endring: Oops, så ikke at det var nevnt før...
Sist endret av Gamgee; 10. mai 2009 kl. 17:19.
o shit waddup
Sitat av appel Vis innlegg
Det er mange, mange, masse 'sykdommer' som kan kureres så lett som med et bedre kosthold, men alikevel: "Spis denne tabletten du"
Vis hele sitatet...
Les en avis. Det er fler som har samme synspunkt som deg, og særlig akkurat det med kosthold er riktig. Det er mye som er galt i legemiddelindustrien, men å si at man skal boikotte det hele for å gå over til alternativ medisinering fordi den har ferre bivirkninger er litt bak mål. Kosthold kosthold kosthold er nøkkelordene, og jeg er sikker på at om legene hadde jobbet aktivt helt fra fødestua til gamlehjem for at kosthold, fysisk oppfostring og skolegang faller på plass, hadde vi aldri sett den bølgen av depresjon som vi har i dag.

Som jeg og nichotin diskuterte forleden, så handler det om å gjøre de gode valgene enkle, slik som det har blitt med sigaretter f. eks. nå. Det er veldig enkelt å bestille seg en burger på mcdonalds eller en pizza, men det er ikke i alle områder det er like enkelt å få kyllinggryte med ris eller sushi, eller en god salat for den saks skyld. Gjør det enkelt å være sunn, sett av god tid i skolegangen til fysisk aktivitet, la skolen servere god, varm mat, drive kostholdsundervisning, heimkunnskap, og la legene fungere som et sikkerhetsnett til å fakke de som faller utenfor, samtidig som de praktiserer skolemedisin. Jeg tror legene hadde endt opp med å få mer tid da de slipper å ta seg av halve undomsskoler som er deprimerte, ikke får sove, er totalt ute av form og som spiller WoW hele dagen.
Sist endret av ulldott; 10. mai 2009 kl. 17:23.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Et faktum jeg tror Michael Moore kom fram til i Sicko er at vi (altså amerikanerne (disse amerikanerne as, når skal de inkludere resten av verden når de snakker slik? *himler med øynene*)) tar mye mer medisiner nå enn for x antall år siden.

Til dels antageligvis på grunn av større tilgjengelighet og bedre medisin og slikt, men antageligvis også av en annen, tosplittet grunn: piller som kan være avhengighetsskapende (plausibelt, men har ingen kilde. Trådstarter kanskje?) og en slags svak massehypokondrianisme som jeg tror kan være tilfellet i USA, og "vet" er i Tyskland (andelen helseblader der er sjokkerende høy. Skummelt å lese er det også. Men de er ganske store fans av alternativ medisin).

Jeg tror placeboeffekten finnes i alternativ medisin, og også i skolemedisin.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
hvordan opplyse andre om hva som skjer.... det er vannekselig etter som veldig mange i norge tygger piller til tusen vær dag...eks parasett
Vis hele sitatet...
paracett funker jo som bare det, tok det sist i forrige uke da jeg hadde influensa, ingen bi-virkniger, ikke vanedannende. så hvor du vil med at paracett er farlig, er for meg en gåte.
Det beste eksemplet på legemiddelindustriens skyggeside er å se på hvordan de har lobbyet for å beholde pseudoefedrin som OTC-legemiddel, mens millioner av amerikanere lider under virkingene metaamfetamin har på samfunnet. For all del, dette har lite å gjøre med alternativ medisin, men det sier likevel noe om hvilken kynisk bransje en har med å gjøre...
Forøvrig er det et langt større problem med sammenblandingen av roller mellom HMO's, forsikringsselskap og leger i det amerikanske helsesystemet, (som noen har nevnt i vulgære termer tidligere i tråden) enn legemiddelindustriens syn på alternative medisiner. Heldigvis er ikke dette problemet like stort i sosialdemokratiske Norge (selv om enkelte problemer selvsagt overføres, da alt for mye av helseindustrien er basert i USA...)
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av appel Vis innlegg
Grunnen til at alternativ medisin burde være første valget er pga det fører ikke med seg skumle bivirkninger, så du har ingenting og tape på det. Det samme kan du ikke si om skolemedisinen.
Vis hele sitatet...
Tja, du kan tape store mengder penger på det. Alternativ medisin var ikke gratis sist jeg sjekket. Er det ikke dette en kynisk bransje når de selger dyre produkter og tjenester som ikke engang har dokumentert effekt da?
Jeg har mye vondt å si om legemiddelindustrien. Selvsagt hjelper de mennesker i nød, så sant medisiner foreskrives med varsomhet. Men det er alt annet enn tilfelle. Det finnes utallige mennesker som er avhengige av benzoer blant annet. Og jeg vet ikke helt hvor fint det er at antidepressiva skrives ut i så stort monn som det gjør. Jeg fikk Seroxat som førstebehandling mot en depresjon for flere år siden, og hadde bivirkninger som kramper, hallusinasjoner og enda sterkere depresjoner enn før. Da bestemte en psykiater at jeg skulle over på Nefadar -et legemiddel som ble forbudt et halvt år senere. Problemet var at da var det for sent for meg. Medisinen utløste psykoser og manier som lett slår ut det man får på amfetamin. Med store personlige konsekvenser for meg personlig, uten at jeg skal gå inn på det her. Jeg lot vær å ta medikamentet en måneds tid og begynte igjen, og opplevde en opptur som jeg aldri før har opplevd engang på amfetamin.

Nå som jeg er over bruken av både narkotika og antidepressiva så har jeg hatt et overforbruk av Paracet og Ibux. Ble i tillegg diagnostisert med Migrene og fikk Maxalt for å hjelpe på problemet. Resultatet kort fortalt: Anfall daglig, oppvåkning av migreneanfall, flere anfall per dag og la meg med migreneanfall. Alarmklokken begynte å ringe da jeg skrev en hodepinedagbok over anfallshyppighet og hvor mye jeg egentlig inntok av medikamenter. Da bråsluttet jeg med alt, og nå etter en måned er jeg helt fri for hodepine! Har kanskje svak hodepine en til to ganger i uken, men det løser jeg med lett tøyning av nakkemusklene!

Så ja, jeg er ikke i tvil -legemiddelindustrien vil ha oss til å bli avhengig av deres medikamenter.
Men nå skall det å sies at det er en grunn til at levealderen i Norge har steget over de siste 10år, det er noe pga de medikamentene vi har.
(så jeg tror folk gladelig kjøper medikamenter for å holde på enda noen år)

Så hvis medikamenter er så "skummle" som dere gir uttrykk for, ja så la heller være å ta de da!. Det er vel ytterst skjeldent noen som tvinger i dere medikamentene med gaffel.
Jeg vil påpeke at det er en grunn til at folk med veldig dårlig helse lever mye lengere enn før

For å ta ett lite eksempel, i dag tar de fleste folk paracet eller ibux hvis de får vondt i hode, hva gjorde folk for mange år siden? jo, ingen ting så du dør vel ikke om du ikke tar paracet elr lignende, de har bare blitt en vane vi selv har dannet oss.

Men jeg persjonelig har ingen ting i mot medikamenter, tvert i mot
Det var en gang jeg havnet på sykehuset etter en stygg ulykke, jeg hadde pådratt meg en så stor smell at jeg lå neddopet av medikamenter i flere dager.
I ettertid så jeg sitter å tenker på hvordan utfallet hadde blitt om det ikke hadde vert noe medikamenter inne i bilde?

Men til slutt skall jeg bare tilføye at jeg aldrig har hatt noen bivirkninger av disse medikamentene av noen slaks form, så jeg skjønner altså ikke hvorfor så mange er så kritiske til det
Sist endret av ZayteX; 12. mai 2009 kl. 01:59.
Sitat av ZayteX Vis innlegg
Men nå skall det å sies at det er en grunn til at levealderen i Norge har steget over de siste 10år, det er noe pga de medikamentene vi har.
(så jeg tror folk gladelig kjøper medikamenter for å holde på enda noen år)

Så hvis medikamenter er så "skummle" som dere gir uttrykk for, ja så la heller være å ta de da!. Det er vel ytterst skjeldent noen som tvinger i dere medikamentene med gaffel.
Jeg vil påpeke at det er en grunn til at folk med veldig dårlig helse lever mye lengere enn før

For å ta ett lite eksempel, i dag tar de fleste folk paracet eller ibux hvis de får vondt i hode, hva gjorde folk for mange år siden? jo, ingen ting så du dør vel ikke om du ikke tar paracet elr lignende, de har bare blitt en vane vi selv har dannet oss.

Men jeg persjonelig har ingen ting i mot medikamenter, tvert i mot
Det var en gang jeg havnet på sykehuset etter en stygg ulykke, jeg hadde pådratt meg en så stor smell at jeg lå neddopet av medikamenter i flere dager.
I ettertid så jeg sitter å tenker på hvordan utfallet hadde blitt om det ikke hadde vert noe medikamenter inne i bilde?

Men til slutt skall jeg bare tilføye at jeg aldrig har hatt noen bivirkninger av disse medikamentene av noen slaks form, så jeg skjønner altså ikke hvorfor så mange er så kritiske til det
Vis hele sitatet...

Siden du ikke har hatt noen bivirkninger så forklarer det godt hvorfor du heller ikke er særlig skeptisk i mine øyne. For oss andre som må slite med store helseplager på grunn av medikamentbruk så er historien helt annerledes.
Sist endret av JaneDoe; 12. mai 2009 kl. 02:04.
Jeg ser folk sier "det er jo en grunn til at vi lever lengre". Det er ikke snakk om medisiner som kurerer fysiske plager, men heller det at "psykiske plager" skal alltid kureres med pillere, pillere pillere... Hvis du går til legen og forteller du har opparbeidet deg litt angst og stress på grunn av din livs-situasjon så vil du ikke få tips om hvordan du kan snu din tankegang, du vil ikke få tips om og gå deg en tur, du vil ikke få tips annet enn "ta denne pillen så vil alt bli OK".

Når man alltid gjømmer seg unna psykiske plager som stress, angst, fobier, frykt osv, så vil man aldri lære seg teknikker for og kontrollere tankene sine. Sette seg på utsiden av tankene som utløser stress, angst osv, observere tankene, vitne til tankene, ikke leve inn i tankene sine. Pillere vil bare utsette dine problemer, og de vil komme sterkere tilbake, og der har du en evigvarende stygg sirkel.

Jeg ser mange nevner at alternativ medisin er basert på overtro, hekseri, magi og hippie-tull. Føler dere dere bedre av og mette egoet deres på en slik måte? Det vil da ihvertfall ikke fungere av at man går inn med en negativ innstillning, og regner alt som ikke har "dokumentert effekt på alle" som overtro og hippie-tull. Skjærp dere og LÆR dere heller om alternative metoder, ikke bare nekt for de og kall de en masse navn. Jeg synes det var unødvendig mye personangrep her i tråden, også fra de "høyere hoder", noe som skuffer meg svært.

Jeg tenker... Det er ikke snakk om og få legemiddler av banen, men heller og få andre alternative ting inn i fokuset. Vi burde prøve ut andre ting, og ikke bare bruke pillere som første løsning. For på en slik måte forurenser vi bare sinnet til mennesket, og det mennesket vil bare fortsette og forurense jorden og menneskene rundt seg.

Hva er grunnen til at det norske folk alltid regner meditasjon, hypnose, alternativ medisin, healing og så videre for "hekseri", "juks" og "hippie-tull". Slutt og vær så fordomsfull mot nye ting, prøv de heller ut.

Peace - puffman!
Sitat av slashdot Vis innlegg
appels: er du klar over kor mykje av medisinen i dag som har opphav i dyr og planter? At det er synteisert har null å sei...
Vis hele sitatet...
Nei, men det går fortsatt ikke an og ta patent på det. Derfor - lite lønnsomt.

En annen ting som er et bra eksempel er LSD-Terapi.
LSD-Terapi tror jeg at ikke er i bruk i dag pga de store legemiddelindustri selskapene har fått det fjernet, og at de bruker sin innflytelse for å holde det unna. LSD-Terapi kunne kurert plagene dine, og da trenger man ikke medisiner hver dag i flere år fremover (kanskje resten av livet).

100% spekulasjoner, bare mine tanker runnet emnet.
Sitat av puffman Vis innlegg
Hva er grunnen til at det norske folk alltid regner meditasjon, hypnose, alternativ medisin, healing og så videre for "hekseri", "juks" og "hippie-tull". Slutt og vær så fordomsfull mot nye ting, prøv de heller ut.

Peace - puffman!
Vis hele sitatet...
Et problem er at så mye av den alternative medisinen er sludder. Se på homeopati som eksempel. Dette er så til de grader motbevist, likevel holder folk på med dette. Hypnose er det også grunn til å være skeptisk til, da uklok bruk av dette har ført til skader for mange mennesker. Se f.eks Bjugn-saken.

En bør også se at en del alternative metoder faktisk har blitt akseptert, etter å ha blitt grundigere testet. Meditasjon og yoga begynner å bli rimelig annerkjent, og det samme gjelder akupunktur.

Det må være lov å være kritisk. Viss ikke stiller en seg åpen for å bli utnyttet av all verdens kvakksalvere...
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Mye av dette ble ironsik nok diskuterte på paneldebatten rundt Urospredere i Kristiansand. Aslak Borgersrud (kjent fra Gatas Parlament) syntes det var betenkelig at et selskap kan ha eneretten på produksjon av et legemiddel som i ytterste konsekvens kan være med på å redde menneskerasen. Et godt eksempel var ved utbruddet av fugleinfluensaen hvor ett selskap satt på en medisin (Tamiflu) som viste seg å være veldig effektiv mot det nye influensaviruset. Panikken spredte seg i verden og alle de rike landene kjøpte opp det de kom over av medisiner; faktisk så mye at produsenten ikke klarte å mette behovet. Er det riktig? Er det riktig at de skal styre hvor mye medisiner som kommer ut til markedet? Er det riktig at de fattige landene skal stilles i andre rekke?

Jeg tror faktisk det er patentsystemet som er pill råttent i Verden. Store deler av menneskekroppen er bl.a. patentert i USA. Ikke nok med det kan man i USA ta patent på et prinsipp, uten at det er et reelt ekspempel så kan noen ha patent på en sirkel og samtidig ha patent på alle fremgangsmåter som lager en sirkel, uavhengig av hva det endelige resultatet blir.
Patenterte medisiner kan, i en nødsituasjon, produseres fritt av hvem som helst. Tamiflu var hausset opp til de grader, men det var verken en epidemi eller spesielt effektivt (det finnes ingen dokumentert effekt fra kliniske studier) og folk sikret seg mot et mutert transhumant virus som foreløpig ikke eksisterte på det tidspunktet. Sannsynligheten for at den virker etter de samme mekanismen er på ingen måte 100%. Thailand produserte også generisk tamiflu under epidemiskremselen - patentsystemet er sådan nyttig, fordi det sørger for at mekanismene bak produksjonen er offentlige slik at vi kan gi blanke faen i patentsystemet når krisen faktisk kommer, og produsere så mye som mulig...

Jeg ser folk sier "det er jo en grunn til at vi lever lengre". Det er ikke snakk om medisiner som kurerer fysiske plager, men heller det at "psykiske plager" skal alltid kureres med pillere, pillere pillere... Hvis du går til legen og forteller du har opparbeidet deg litt angst og stress på grunn av din livs-situasjon så vil du ikke få tips om hvordan du kan snu din tankegang, du vil ikke få tips om og gå deg en tur, du vil ikke få tips annet enn "ta denne pillen så vil alt bli OK".
Vis hele sitatet...
En lege som skriver ut antidepressiva til en med mild sesongdepresjon bør ikke få praktisere medisin. Er dette noe du selv har erfart, eller er det et inntrykk du har fått fra ulike publikasjoner? Kjernen i problemet ligger jo i at vi bør bemidle mer penger til psykologtjenester slik at varig samtaleterapi kan brukes heller enn medisinering! Ikke å statsbevilige penger til behandling uten dokumentert effekt.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Patenterte medisiner kan, i en nødsituasjon, produseres fritt av hvem som helst. Tamiflu var hausset opp til de grader, men det var verken en epidemi eller spesielt effektivt (det finnes ingen dokumentert effekt fra kliniske studier) og folk sikret seg mot et mutert transhumant virus som foreløpig ikke eksisterte på det tidspunktet. Sannsynligheten for at den virker etter de samme mekanismen er på ingen måte 100%. Thailand produserte også generisk tamiflu under epidemiskremselen - patentsystemet er sådan nyttig, fordi det sørger for at mekanismene bak produksjonen er offentlige slik at vi kan gi blanke faen i patentsystemet når krisen faktisk kommer, og produsere så mye som mulig...
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at fugleinfluensaen var et godt eksempel sådan og det er nytt for meg at man kan bryte et patent hvis det er behov for det. Om ikke tamiflu har en dokumentert virkning i den grad man forventer av legemidler så var det også en av få medisiner som jobbet effektivt mot viruset. For alt vi vet var det en kombinert effekt av mennesklig imunforsvar og medisineringen.

Svært mye forskning er sterkt statsstøttet, hvorfor skal da personer og selskaper ha store økonomiske gevinser av noe som opprinnelig var finansiert av staten? Burde det ikke tilfalle felleskapet? I en overført debatt kan man si det samme om musikk og spesielt filmproduksjon i Norge...
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av ivioynar Vis innlegg
En lege som skriver ut antidepressiva til en med mild sesongdepresjon bør ikke få praktisere medisin. Er dette noe du selv har erfart, eller er det et inntrykk du har fått fra ulike publikasjoner? Kjernen i problemet ligger jo i at vi bør bemidle mer penger til psykologtjenester slik at varig samtaleterapi kan brukes heller enn medisinering! Ikke å statsbevilige penger til behandling uten dokumentert effekt.
Vis hele sitatet...
Der går dessverre Norge i totalt motsatt retning. Flere og flere psykriatiske klinikker blir lagt ned og det nye sykehuset i Stavanger (?) blir bygget uten egen psykologisk poliklinikk. Mye av psykologien som praktiseres i Norge er den samme som på 70-tallet, selv om det har skjedd store "gjennombrudd" innen behandling. Psykologene selv er klar over dette, men må praktisere etter boka fordi de i ytterste konsekvens kan bli holdt ansvarlig hvis nye, men dokumenterte, metoder blir brukt og det har et fatalt utfall.

Legevakten er ekstreme på dette feltet og jeg har sett flere tilfeller hvor heller et psykriatisk kriseteam (høres ekstremt ut, men se på det som akutten) burde vært tilkalt. Det er mye bra informasjon om psykisk helsevesen på Internett, og mye av det kommer fra staten, men utrolig nok blir det ikke praktisert av legene. Et godt eksempel er selvskading. Er vanlig praksis at folk som har selvskadet blir sydd sammen uten noen form for bedøvelse, "så de skal lære til neste gang". Dette er ordrett fra en lege. Psykriatisk poliklinikk i Kristiansand sendte selvskadere rett på akutten fordi legevakten var direkte skadelig for personer med psykiske problemer, hvis det gjaldt selvskading og mindre ufarlige ting.

Kjenner jeg drar dette alt for langt off-topic nå, men det er et tema jeg virkelig brenner for.
Sitat av snegler Vis innlegg
Et problem er at så mye av den alternative medisinen er sludder. Se på homeopati som eksempel. Dette er så til de grader motbevist, likevel holder folk på med dette. Hypnose er det også grunn til å være skeptisk til, da uklok bruk av dette har ført til skader for mange mennesker. Se f.eks Bjugn-saken.

En bør også se at en del alternative metoder faktisk har blitt akseptert, etter å ha blitt grundigere testet. Meditasjon og yoga begynner å bli rimelig annerkjent, og det samme gjelder akupunktur.

Det må være lov å være kritisk. Viss ikke stiller en seg åpen for å bli utnyttet av all verdens kvakksalvere...
Vis hele sitatet...
Homeopati er da verken sludder eller til de grader motbevist. Hypnose kan være farlig ved uklok bruk, ja. Men må vi ikke heller fokusere på og lære og den rette måten da? Hypnose handler om og åpne nerveforbindelse som kalles corpus callosum. Denne nerven står i midten av din venstre og høyre hjernehalvdel. Vanligvis kan bare en av dine hjernehalvdeler være aktiv.

Din venstre halvdel er din beviste del som tar seg av:
Bevisstheten, Logikk, Fornuft, Matematikk, Lesning, Skrivning, Sprog, Analyse
og Ego.


Den høye halvdel er din ubevisste halvdel som tar seg av:
Ubevissthet, Gjenkjennelse, Rytme, Visuelt, Billedskapning, Kreativitet, Syntese, Drømmer, Symboler, Følelseopplevelser og Id.

Hypnose kan skilles inn i to grupperinger: Autohypnose/Selvhypnose eller det motsatte som er Heterohypnose. Heterohypnose er når en annen person får deg til og gå i hypnose, og autohypnose er når du på egenhånd går inn i hypnose, alene. Når du går inn i hypnose vil du åpne nerveforbindelsen, corpus callosum, som gjør at din venstre- og høyre-halvdel vil kunne kommunisere med hverandre og begge vil kunne være aktiv samtidig.

Meningen med hypnose kan være så mangt. Avslappning eller person-utvikling er vell de mest brukte innen hypnose vil jeg tørre og påstå. Når du er i en hypnotisk-trance vil du kunne bevege deg inn i underbevistheten din, der mange fortrenger minner og ubehagelige ting/følelser som har skjedd i sitt liv. Disse fortrengte minnene vil være med deg hele livet ditt, helt til du gjør noe med det. Du kan få fram minner du ikke selv viste du har dratt med deg hele tiden, og kanskje akkurat dette minnet har holdt deg igjen for og utvikle deg som person - ditt ego som holder deg igjen.

Don't think....Feel! - puffman!
Sitat av ivioynar
En lege som skriver ut antidepressiva til en med mild sesongdepresjon bør ikke få praktisere medisin. Er dette noe du selv har erfart, eller er det et inntrykk du har fått fra ulike publikasjoner?
Vis hele sitatet...
Jeg har, for noen år siden, blitt utdelt en hel rekke pillere fra legen for stress, angst, søvnproblemer. Og dette er noe jeg ser legene til over halvparten av familie-medlemmene mine, fra min mor side, er også flink til og skrive ut resepter i hytt å pine. "Lykkepillere", sterke angstdempende pillere, sterke smertestillende for div ryggproblemer, sovemedisin, sovemedisin og atter sovemedisin.

Disse "problemene", hvis man kan kalle det det, har som oftest en rot fra en annen plass. Stress og angst er utløst av dine tanker, og slike tanker kommer som oftest hvis man har det veldig "travelt" i hverdagen. Men man får jo ikke gjort noe med roten til problemet hvis man går rundt og er stressa hele tiden. Man får jo heller ikke noe ut av og være stressa og ha "psykiske problemer", annet enn og skade seg selv og skape unødvendig smerte for deg selv. Smerte er en illusjon skapt av dine tanker.

Hvis du har en stein i skoen, skal du da stoppe opp for og ta ut denne steinen av din sko, eller skal du ta en smertestillende tablett og håpe på at denne steinen forsvinner av seg selv?

- For selv smerten er en illusjon. Det er kroppens signalsystemer. Ikke noe mer.
Sist endret av Quetzalcoatl; 12. mai 2009 kl. 14:02.
Jeg har ikke lest absolutt alle postene her, men jeg kan med en gang si følgende:
Det er veldig mange som er for og imot her, uten å ha et nyansert syn på saken.

Faktum er følgende:
Legemiddelindustrien vil tjene penger. De gjør det sannsynligvis også på uetiske måter, akkurat som all annen kapitalistisk industri.

Det betyr likevel ikke at de er bare onde og vil oss vondt. De skaper faktisk medisiner som redder liv. Og de bruker mye penger på forskning.

Jeg ser problemet, og det bør absolutt jobbes for å finne en løsning på det. Avskaffelse av lobbyisme i USA er et stort skritt på veien, og bedre kontroll av medisiners virkning er et annet.

Som andre har nevnt så tror jeg medisiner mot psykiske problemer er en av de områdene det bør gjøres noe. Piller mot søvnproblemer og depresjon er i beste fall midlertidige løsninger.

I Norge er vi forresten ganske heldige med et godt regulert helsevesen. Et eksempel som jeg kommer på i farten er at Ibux og andre medisiner med ibuprofen(?) står side om side på apoteket, og du kan fritt velge et billigere alternativ med samme virkning. Dette ungår at produsenter kjøper seg til monopoltilstander hos apotekene, som har vært et stort problem. Jeg har også til gode å møte en lege som prøver å skrive resept på medisiner jeg ikke trenger.

Selv er jeg klar over at det er en farlig mentalitet hos mange om å ta en pille for alle små plager, og har i de siste 5 årene kun brukt astmamedisin ved trening, samt Ibux smertestillende under den verste perioden av kyssesyken. Det er ikke sunt å knaske smertestillende om du har antydning til hodepine eller vondt i tåa, men om det hindrer deg i å gå på jobb så er saken en annen.

Tror dette ble ganske langt, håper at noen får noe fornuftig ut av det
Legemiddelindustrien drives av enkeltindivider. Jeg tror de fleste av disse er genuint opptatt av hva geskjeften deres kan oppnå for å bedre menneskers livstilstand. Noen, gjerne de fleste, mener at de mer effektivt kan finne nye medisiner om de er lønnsomme og kan ta inn profitt og reinvestere den; forskning koster. Noen få er sikkert drevet ene og alene av ønsken om profitt men jeg tror de fleste mennesker er mer sammensatt enn som så. Det er en grov forenkling å si at legemiddelindustrien bare er opptatt av penger og å bedra oss andre.

Patenter, selv om det jo kan være problematisk til tider, sikrer at både individer og selskaper kan tjene penger og være motiverte til å bedrive forskning/utvikling av nye produkter samt å gi ut oppskriften til disse istedet for å beskytte dem av profittmessige hensyn (siden uten patenter har du ikke beskyttelse og det er hensiktsmessig da å holde oppskriften hemmelig).

Sitat av puffman Vis innlegg
Homeopati er da verken sludder eller til de grader motbevist.
Vis hele sitatet...
Hvor mange forskningsresultater skal dere ha?

Er det å systematisk måle resultatene til de som bruker alternativ medisin målt mot skolemedisinen dårlig metode? Jeg synes det er trangsynt av forkjemperne til alternativ medisin å kreve at vi hele tiden skal konsentrere oss om de som av en eller annen uviss grunn ble "frisk" av alternativ medisin og forkaste at skolemedisinen *er* påviselig mer effektiv. Når alternativ medisin ikke kan vise til bedre resultater enn vanlig placebo eller naturens gang hva er poenget da?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av appel Vis innlegg
LSD-Terapi kunne kurert plagene dine, og da trenger man ikke medisiner hver dag i flere år fremover (kanskje resten av livet).
Vis hele sitatet...
LSD-behandling kan like godt ende med en helvetestripp og varige psykiske men. Tro meg, et slikt søksmål ville ikke sett pent ut.

Sitat av puffman Vis innlegg
Homeopati er da verken sludder eller til de grader motbevist. Hypnose kan være farlig ved uklok bruk, ja.
Vis hele sitatet...
Homeopati er ikke annet enn kvakksalveri og luring av godtroende folk som deg. Hjerneføde.

Et homeopatisk preparat med styrke 24X eller 12C har en 60% sjanse for å inneholde ett eneste molekyl av det originale stoffet, forutsatt at ett mol ble brukt før uttynningen ble satt i gang. Resten er vann. Hvis du tror at et slikt preparat faktisk har en effekt bortsett fra placebo, så blir jeg nødt til å erklære deg tilbakestående og uskikket til å føre en nogenlunde saklig diskusjon rundt medisinering...
Sigurd4u's Avatar
Trådstarter
Det handler jo om og gjøre mennesket mer bevisst slik at de kan få en slutt på sine problemer, ikke dope vekk bevistheten (samt problemene) deres. Man vil ikke forandre tankegangen til ett menneske med og flykte fra tankegangen. Hva enn som gjør at du får forandret tankegangen din er bedre enn og proppe i seg pillere som "gjør det for deg (midlertidig)".

Dette er ett diskusjons-forum for diskusjon. Ikke rette plassen for personangrep, så det kan du slutte med.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Litt synd at Stevia-debatten druknet i snakk om alternative medisiner.

Sigurd4.. Det meste, jeg vil si 90%, av alternativ medisin er bullshit. Totalt bullshit. Og folk i alternativ-medisinbransjen er enda mer kyniske enn i den tradisjonelle medisinbransjen, det handler like mye om penger. I den allminnelige medisinbransjen har man ihvertfall en viss kvalitetskontroll.

Men Stevia er det definitivt noe i. Men kanskje vi skulle starte en ny tråd angående det.

puffman: Beklager. Homeopati er noe av det verste tullet du finner innen alternativ medisin. Ars Technica har en flott artikkel angående emnet:
http://arstechnica.com/science/news/...homeopathy.ars
Sist endret av Skyfex; 12. mai 2009 kl. 22:37.
Okei, da kan jeg spørre dere om dette... Valium er jo kjent og har dokumenterte effekter mot angst og uro, sterke "lykkepillere" osv. Dette er pillere som får vekk dine uønskede tanker, som igjen utløser en uønsket følelse. Du lærer deg ikke selv og kontrollere dine tanker, men en pille gjør dette for deg. Hvordan skal du da en gang forbedre problemet med og lære deg og kontrollere ditt sinn? Tenk nå litt hvordan vei dette går.

Som Sigurd4u skrev her oppe, vi kan ikke dope ned bevisstheta til folk for og forvente problemet forsvinner.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
puffman: Det du nevner der er både legeindustrien og allmennhetens dårlige side.
I dagens samfunn skal alt skje på en-to-tre, vi har dårlig tid og med dagens teknologi er folk vant til å få ting som de vil, og det raskt.

Problemet er at folk presser disse standardene inn i helsesammenheng, nå sier jeg folk, for leger vet og har lenge visst at det finnes ingen mirakelkurer innen psykiatri. Legemiddelindustrien har elementer som virker kynisk i denne sammenhengen, klart. Men det er alikevell brukeren som utfører handlingen, til og med her i Norge, der vi har minimalt med medikamentreklamer i media.
nFF er jo et godt eksempel på trenden: Hvor mange tråder finns det ikke om hvordan man kan ta vekk angsten eller søvnproblemene sine med en magisk pille? Fornuftige forslag om trening, terapi etc blir bastant bortvist som ueffektive, tar for lang tid, o.l.
Dette er en grov generalisering, men når det finnes et marked, vil industrien alltid dekke behovet, det er en ond sirkel i dette tilfellet.
Sist endret av Dodecha; 14. mai 2009 kl. 13:32.
Dodecha: Takk skal du ha for at du deltar i diskusjonen med en litt mer seriøs tone

Ja, tenker man litt kommer man fram til at det ikke bare er legemiddelindustriens feil, så klart, men også samfunnets feil og menneskene i dette samfunnet. Man skulle trodd dette samfunn handler om og bygge seg opp rundt egoet sitt, og det gjør ikke så veldig mye om du klatrer på halvdøde for og selv komme seg til "toppen" (penger, status og annet unødvendig materialistisk tull).

Trådstarter spør jo noen spørsmål, blant annet hvordan vi skal få snudd denne trenden, og vi kan jo ikke akkurat si det har kommet noen meninger på dette i det hele tatt. For og få vekk denne stygge trenden, tenker jeg at vi må snu den gjennomsnittlige a4 tankegang. Få folk mer bevisst på akkurat hva de gjør, hvorfor man får "den" tanken, og hvordan følelse akkurat "den" tanken utløser. Vi må lære folk og leve i NÅET, ikke i fortiden eller framtiden.

Det er alt for mange som er stressa pga de tenker de vil nå ett mål, i framtida, eller tenker de på at de skal gjøre noe de ikke vil, i framtiden - Dette skaper stress og uro i kroppen, noe selvfølgelig ingen vil oppleve.
Så har du de som også tenker for mye på hva som har skjedd, "hvorfor gjorde jeg det?", "hvorfor gjorde jeg ikke det istedenfor det?" "jeg skulle sagt det istedenfor det" "ååh, så dum jeg er som gjorde det på den måten" - Når du tenker slik vil dine tanker utløse angst og uro, også følelser du ikke vil oppleve.

Så da kommer vi fram til at mennesket har ett valg om og oppleve disse følelsene eller ikke. Hvorfor utfører mennesket smerte til seg selv, når de selv ikke vil det? Vi skulle begynt og meditere på barneskole, og fortsette med dette ut livet vårt. Da ville mennesket levd mer i nået, og ikke opplevd like mye samfunns skapte psykiske problemer.

LEV HER Å NÅ - Lytt til naturen!
Jeg tror puffman er inne på mye positivt i denne tråden. Bet meg spesielt merke til utsagnet " Smerte er en illusjon skapt av dine tanker". Det er faktisk så enkelt at man kan tenke seg syk, og man kan tenke seg friskere. Og da snakker jeg om de diagnoser som baserer seg på det psykiske. Ta søvnproblemer for eksempel. Jeg har slitt med søvnproblemer en årrekke, og prøvd utallige medisiner. Nå sist Melatonin, som ga meg helt usannsynlige forhåpninger. Men jeg ligger våken om nettene likevel og vil helst sove på dagtid. Og jeg tror mye av problemet ligger i at jeg tenker: Nå skal jeg legge meg, og jeg VET jeg ikke kommer til å få sove. Har fått en slags lakenskrekk, som er totalt fraværende på dagtid. DA først klarer jeg å slappe av, for da er det ingen forventninger til det å måtte sove. Da forventer alle det motsatte. Har også spøkt med det tidligere at jeg egentlig er fra Australia, for da jeg var der så var jeg et A-menneske uten sidestykke. Var oppe klokken seks hver morgen og jogget og la meg kl 22-23 hver kveld. Fungerte helt utmerket. Men her i Norge så sliter jeg ennå.

Det er nok å ta et besøk til fastlegen for å se hvor avhengige de er av legemiddelindustrien. De har penner og skriveblokker merket utallige legemiddelleverandører, og de får vel en provisjon ut fra hvor mye de skriver ut også vil jeg tro. Ingenting forundrer meg.

Å ta piller for å fordøyve stress, uønskede tanker og å få bort angst er kun en midlertidig løsning. Det fungerer så sinnsykt bra der og da, men i det lange løp så må man finne alternativer. Jeg skal innrømme at jeg ikke har funnet det alternativet selv når det kommer til angsten. Jeg har heldigvis funnet det når det kommer til hodepine. Det har vært så enkelt som å slutte å kjøpe smertestillende. Jeg har tro på alternativ behandling for å overvinne angst, men spørsmålet er hva man skal gå etter? Det finnes jo så mange muligheter, og ikke minst kvakksalvere som kun er ute etter pengene dine. Jeg er i allefall rådvill når det kommer til akkurat den biten.
Det er mange som sliter med søvnproblemer som rett og slett prøver og sove for hardt. Psykologene kaller dette prinsippet med motsatt virkning. Det er som når du har glemt av ett navn og du konsentrerer deg på og finne det navnet, men tankene dine står helt i ro. Bortsett fra og telle sauer, er det vanligste og gjøre for eksempel å ta seg en gå tur, eller lese en bok. Begge eksemplene retter den søvnløse oppmerksomheten vekk fra problemet med og ikke få sove. Slik vil lettere den onde sirkel kunne brytes. Det trenger ikke og være akkurat dette som forårsaker dine søvnproblemer, men tenkte jeg skulle nevne det.

For og få vekk uønskede følelser som stress og angst er det rett som du sier, pillere er kun en midlertidig løsning, så derfor egentlig lite vits. For og selv kunne "kurere" dette, må du ha indre ro. Noe du kan lære lettere igjennom f.eks meditasjon, eller kanskje hypnose. Les mer om temaet. Vil også sterkt anbefale boka "Lev her å NÅ - av Eckhart Tolle"