Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4363
Hva er straffen, følgene av den handlingen?

Og drit i å si at jeg er fucked viss jeg havner i en ulykke/gjør skade - forsikring gjelder ikke osv. for det vet jeg og, og jeg er flink å kjøre og skal ikke kjøre særlig langt.
har hørt:
1år vist du bare blir stoppa uten og ha kjørt for fort.
2år vist du har gjort noen andre ulovlige handlinger mens du kjørte :s

er fan ikke sikker, det står i Teoriboka, men husker ikke hvor min er :P
Søk-funskjonen er ikke nede hvis du tror det...

No offence
Sist endret av Butchern; 9. juni 2008 kl. 02:37.
Ok, beklager.
Sist endret av The Don Mega; 9. juni 2008 kl. 02:36.
straffen hvis du har førerkort, men har glemt det heime?
Sitat av Heggi:)
straffen hvis du har førerkort, men har glemt det heime?
Vis hele sitatet...
Det står i tråden jeg linket til.
viss jeg aldri har hatt lappen tenkte jeg på
I vegtrafikkloven finner du svaret på dine spørsmål! Gir deg her et utdrag av det mest relevante for deg:

§ 24a. Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.

Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.


Det betyr: Blir du rutinemessig tatt uten lappen så vanker det 6 måneder sperrefrist. Føcker du det opp og kræsjer uten lappen så vil du få ett år...
Sitat av The Don Mega
straffen hvis du har førerkort, men har glemt det heime?
---
viss jeg aldri har hatt lappen tenkte jeg på
Vis hele sitatet...
Er ikke noe vits å si at du har glemt lappen hjemme (om du aldri har hatt lappen)
De sjekker i et register om du har lappen.
la oss hacke det registeret
Sitat av TheButcher
Det står i tråden jeg linket til.
Vis hele sitatet...
sorry, sjekket ikkkje linken, tenkte ikkje over det, trudde du bare linket til "søkefunksjonen" sorry, men takk
Vil dette si at straffen er kun utsettelse i 6-12 mnder?
Sitat av MatsBABZ-!
la oss hacke det registeret
Vis hele sitatet...
Hvis du klarer å endre info i AutoSys med hackingen din, ja da vil jeg rangere deg høyere enn Dvd-Jon...
Sitat av InsomniA
Vil dette si at straffen er kun utsettelse i 6-12 mnder?
Vis hele sitatet...
Jeg fikk ikke utsettelse første gangen min jeg ble stoppet. Spørs vel litt hvordan juristen ser på det, jeg hadde ikke noen alvorlige saker på meg fra før av.

Har blitt stoppet totalt 6 ganger på 2 år og har 2 års utsettelse nå.
Sitat av The Don Mega
Hva er straffen, følgene av den handlingen?

Og drit i å si at jeg er fucked viss jeg havner i en ulykke/gjør skade - forsikring gjelder ikke osv. for det vet jeg og, og jeg er flink å kjøre og skal ikke kjøre særlig langt.
Vis hele sitatet...

Selv om du er flink til å kjøre, betyr ikke det at alle andre er det...
Sist endret av fiNk; 10. juni 2008 kl. 16:41.
Noen som vet hva straffen for å kjøre uten førekortet (på seg), selv om du har lappen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Butterfly
Noen som vet hva straffen for å kjøre uten førekortet (på seg), selv om du har lappen?
Vis hele sitatet...
Forenkla forelegg på 500,-
Sitat av syre
Jeg fikk ikke utsettelse første gangen min jeg ble stoppet. Spørs vel litt hvordan juristen ser på det, jeg hadde ikke noen alvorlige saker på meg fra før av.

Har blitt stoppet totalt 6 ganger på 2 år og har 2 års utsettelse nå.
Vis hele sitatet...
Ser du veldig ung ut, eller bare suger du til å kjøre?
Sitat av confuser
Ser du veldig ung ut, eller bare suger du til å kjøre?
Vis hele sitatet...
Jeg ser på meg selv som verdensmester når det gjelder å kjøre bil, hehe.

Men med Volvo og 200 hester og bakhjulstrekk så kjører man som oftest sidelengs om natten på tomme veier.
Sitat av Heggi:)
sorry, sjekket ikkkje linken, tenkte ikkje over det, trudde du bare linket til "søkefunksjonen" sorry, men takk
Vis hele sitatet...
http://freakforum.nu/forum/search.php?

Dette er linken til søkefunksjonen
*jajaja off-topic!*
Sitat av syre
Jeg ser på meg selv som verdensmester når det gjelder å kjøre bil, hehe.

Men med Volvo og 200 hester og bakhjulstrekk så kjører man som oftest sidelengs om natten på tomme veier.
Vis hele sitatet...
Og du har aldrig hatt lappen før..? Isåfall bør du roe deg ned litt, ellers så vil jeg tørre å påstå at sjangsen er stor for at du ødelegger både ditt eget og/eller andres liv. Det er på en måte "greit nok" å kjøre uten lappen, eller kjøre litt sidelengs av og til i kontrolerte former... Men for all del, ikke se på deg selv som verdensmester, ialfall ha i bakhodet at ting KAN gå galt! Om du ikke har lappen, og kjører ned noen så han/hun dør eller får varige men, så kommer du til å vere gjeldsslave resten av livet! Skal du kjøre uten lappen, så bør du i alfal kjøre som en prest, mye for din egen del også!

Det var værtfall min moralpreken, og det skal sies at det er skjeldent at jeg preker moral til noen. Har jo vert litt jævel selv før i tida også, men ville tørre å påstå at jeg var en fornuftig jævel. Men når det blir så voldsomt som jeg får inntrykk av her, så MÅ jeg bare si fra.
Sitat av Volch0k
Er ikke noe vits å si at du har glemt lappen hjemme (om du aldri har hatt lappen)
De sjekker i et register om du har lappen.
Vis hele sitatet...
Du la ikke merke til at de TO innleggene ble skrevet av to forskjellige personer?
En spør om straffen for å legge igjen førerkortet hjemme.
Don mega oppfatter det som om Heggi spør om hva problemet egentlig er og retter på det.
Sitat av fiNk
Selv om du er flink til å kjøre, betyr ikke det at alle andre er det...
Vis hele sitatet...
Akkuratt den her er morsom

Tilfelle i lokalbygda.

(gjelder da lett mc, men still, gjelder da kjøre motorvogn av en persons om IKKE har førekort på denne saken)

1 ungdom har en 125ccm motorsykkel. <- selv har han _ikke_ lappen
1 ungdom har ikke 125ccm motorsykkel"lappen", men velger å få låne den av kompisen.

Lang historie kort:

Gutt utne lappen kjører fort ned 50sona, gamel dame legge rikke merke til motorsykkel, bryter vikeplikt.

Ung gutt havner på sykehus, mens dame forklarer saken.

Saken ender: 2000kroner i bot til alle 3 parter, og ettersom at damen hadde skyld i kræsjen, endte det med at gutten fikk ny motorsykkel på forsikringa hennes.

Om gutten hadde fått skylden (pga stor fart, eller at det var hans feil) ville saken mest sannsynlig endt:

Begge guttene ville fått større bot og utsetelse, og uten noen ny motorsykkel fra forsikring, med regress på en stor fin bulk i bil..

Er kanskje litt OT, menne, kjøre uten lappen + ikke skyldig = REIN IDIOTI fra staten.

Rett så mye dere vil om dette. men denne saken endte faktisk sånn:P

Sitat av syre
Jeg ser på meg selv som verdensmester når det gjelder å kjøre bil, hehe.

Men med Volvo og 200 hester og bakhjulstrekk så kjører man som oftest sidelengs om natten på tomme veier.
Vis hele sitatet...
Den dagen du kjører ned dama mi sørger for at du ikke har muligheten til å kjøre uten lappen på en stund.
Sitat av Sarv_2
Og du har aldrig hatt lappen før..? Isåfall bør du roe deg ned litt, ellers så vil jeg tørre å påstå at sjangsen er stor for at du ødelegger både ditt eget og/eller andres liv. Det er på en måte "greit nok" å kjøre uten lappen, eller kjøre litt sidelengs av og til i kontrolerte former... Men for all del, ikke se på deg selv som verdensmester, ialfall ha i bakhodet at ting KAN gå galt! Om du ikke har lappen, og kjører ned noen så han/hun dør eller får varige men, så kommer du til å vere gjeldsslave resten av livet! Skal du kjøre uten lappen, så bør du i alfal kjøre som en prest, mye for din egen del også!

Det var værtfall min moralpreken, og det skal sies at det er skjeldent at jeg preker moral til noen. Har jo vert litt jævel selv før i tida også, men ville tørre å påstå at jeg var en fornuftig jævel. Men når det blir så voldsomt som jeg får inntrykk av her, så MÅ jeg bare si fra.
Vis hele sitatet...

Jeg har aldri hatt lappen.
Men jeg er seriøst avhengig av å kjøre bil, har skikkelig problemer med å holde meg vekke fra rattet. Jeg mener det, det er verre enn nikotinen.

Men jeg skjønner at du gir meg en liten moral preken. Akkurat det du sier her har mange andre sagt til meg igjennom tidene. Det var først i fjor sommer jeg faktisk tenkte over det og solgte bilen og sluttet å kjøre.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hva er straff for å kjøre uten lappen når man har mistet førekortet midlertidig??
Kom akkurat hjem fra en aldri så liten rånetur nå, jeg har kjørt bil i 3 år nå (Jeg er 17) Og aldri blitt stoppet. Kanskje fordi jeg ikke er så sinnsykt sugen på å kjøre i 200 km/t gjennom byen.
Kjører man som en konge blir man ikke stoppet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis dere drittunger ikke er interessert i moralen rundt det å kjøre bil uten førerkort, hvorfor i alle dager lager dere sånne repeat tråder og spørr dere om eventuelle straffeforfølgelser dere vil få da egentlig?

Hadde det vært litt vett mellom ørene så hadde man fort forstått at det værste ikke er straffen (gjelder vel masse ting her til lands egentlig), men det faktum at man har noe i norsk erstatningsrett som heter regress. Men siden man heller ikke er så smarte tilå kunne bruke en søkemotor som f.eks. google så skal man vel ikke stille så sterke krav.

For å hjelpe dere litt så gjorde jeg jobben for dere slik at dere kan lese dere igjennom ørten sider med eventuell straff dere får: http://www.google.no/search?hl=no&q=...s%C3%B8k&meta=

Som sagt så gjelder dette kun straffen fra staten sin side. Langt værre er nok forsikringsselskapene, de kommer garantert ikke å si stakkars dere som er så unge og idioter. De sier bare vi skal ha dekket utgiftene våre som vi måtte ut med til tante Olga som ble kjørt ned.

Det er vel ikke akkurat så kult å starte det voksne livet med en mulig gjeld i millionklassen, tro ikke at forsikringsselskapene er nådig mot dere. De vil garantere søke utlegg og sikekrhet for kravet sitt. Er man riktig heldig så har man klart å pådratt seg en slik sum at man sitter med høy gjeld hele livet.

Og nei, dette var ingen moralpreken. Bare en påminnelse om at staten ikke akkurat er det værste man kan møte på når man kjører ulovlig.

Hadde dette derimot vært en moralpreken hadde jeg nok startet innlegget med det viktigste spørsmålet av alle om dere hadde tenkt over konsekvensene og eventuelt hva hvis dere hadde skadet noen for livet? Men som sagt så var ikke dette en moralpreken, og slike bagatellmessige ting er vel ikke akkurat det man funderer mest over siden det ikke hender en selv bare alle andre.

Hvem tror dere må betale når dere klarer det morsomme kunststykke å kjøre ned gjenstander eller andre mennesker? Bilen er i utgangspunktet fullforsikret, men den dagen dere kræsjer etter en ulovlig tur
Sitat av slashdot
Forenkla forelegg på 500,-
Vis hele sitatet...
Dette er pirking altså, men ...

Forenkla forelegg er noe som politiet kan tlby, men du må takke ja til det. De fleste takker ja ellers så blir man anmeldt...

Gebyr er noe som en med rett myndighet kan ilegg deg uten samtykke. (F.eks parkering gebyr)

De "mest brukte" gebyrene fra politiet er:
Kjøring uten førerkort er et gebyr på 500kr. (Du må ha førerkort ja)
Kjøring uten vognkort er et gebyr på 500kr.
Uten sikkerhetsbelte - 750kr
Uten hjelm på moped/sykkel - 750kr

Forenklet forelegg kan gies på de fleste mindre alvorlig trafikkforhold
som fart, mobilbruk, Brudd på skiltforskriften mm.

(Ja .. kjeda meg Slashdot)

Ole
Sist endret av _Ole_; 10. september 2008 kl. 21:24.
Sitat av _Ole_
Forenkla forelegg er noe som politiet kan tlby, men du må takke ja til det.
Vis hele sitatet...
Dette er pirking altså, men ...
Du MÅ ikke godta det forenklede forelegget nei.

Jeg har kjørt i vel et halvt år nå, og aldri blitt stoppet. Så lenge du ikke kjører som en mongo er det nok liten sjans for at du blir stoppet, og om natten er det selvfølgelig mye større sjans for å bli blinket inn til siden.

Likevel har både du, de rundt deg og miljøet du lever i best av at du går dit du skal. Du skaper usikre veier om du ikke har lappen, og du kan ikke komme her og så at du kjører som Petter Solberg når du ikke har vært gjennom og bestått nødvendig teori og praksis.
Sitat av Phanorama
Hva er straff for å kjøre uten lappen når man har mistet førekortet midlertidig??
Vis hele sitatet...
Pirket litt på slashdot i sted, kan jo pirke litt på deg også

Det å miste førerkortet er et forvaltningsmessig tiltak og skal ikke ansees som straff ... (latterlig, men slik er nå vegtrafikkloven)

Tiltaket blir i verste fall miste førerkortet for alltid, i beste fall kun ekstra tid uten førerkort. Mener det minimun 1 år ekstra, men tar et stort forbehold da jeg ikke er sikker.

Straff: Værste fall stor pengesum -> beste fall liten pengesum

Ole
Bare jeg som blir redd av å lese at flere 17 åringer mener de selv er gode til å kjøre bil?

Man blir aldri god nok til å kjøre bil i mine øyne. Greit nok så er man kanskje god til å kjøre rett frem, gjennom byen og den slags, men hva med stressa situasjoner? Der panikken slår inn og de som da ikke engang har førerkortet kommer som en vals.

Har hatt lappen i 5 år og kjører daglig 7 mil, men kommer aldri til å se på meg selv som en kjempe dyktig sjåfør for da kommer som oftest feilene også
Sitat av Phanorama
Hva er straff for å kjøre uten lappen når man har mistet førekortet midlertidig??
Vis hele sitatet...
Første gangen blir det seks måneder ekstra uten førerkortet, gjentar det seg blir det strengere.
Sitat av MannY
Dette er pirking altså, men ...
Du MÅ ikke godta det forenklede forelegget nei.
Vis hele sitatet...
Du velger helt fritt om du "ønsker å vedta forelegg på stedet" som det heter seg. Grunnen til at man får dette "tilbudet" er fordi politiet mener du har gjort noe feil i trafikken (f.eks kjøre 20 km/t for fort).
Velger du IKKE å vedta forelegget på stedet så blir det opprett en anmeldelse på deg fra politiet mtp den feilen du har gjort i trafikken. IKKE anmeldelse for selve handlingen "om å vedta forelegget".
Kanskje jeg ikke ordla meg rett i stad

Sitat av MannY
Jeg har kjørt i vel et halvt år nå, og aldri blitt stoppet. Så lenge du ikke kjører som en mongo er det nok liten sjans for at du blir stoppet, og om natten er det selvfølgelig mye større sjans for å bli blinket inn til siden.
Vis hele sitatet...
Enig

Sitat av MannY
Likevel har både du, de rundt deg og miljøet du lever i best av at du går dit du skal. Du skaper usikre veier om du ikke har lappen, og du kan ikke komme her og så at du kjører som Petter Solberg når du ikke har vært gjennom og bestått nødvendig teori og praksis.
Vis hele sitatet...
Skriver du til meg? I så fall har du totalt misforstått innlegget mitt. Trur du har lest litt for kjapt hvis du trur jeg er en av "gærningene" uten førerkort og kjører som svin.
Jeg hatt mitt førerkort over 18 ganger lengre enn deg og aldri mistet det
Sist endret av _Ole_; 10. september 2008 kl. 22:04.