Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 6774
på nyåret blir jeg arbeidsledig! Jeg har problemer med ryggen og tenkte jeg skulle benytte meg av arbeidsledigheta til å dra på trening og behandling av ryggen til kiropraktor. det jeg lurer på da er om det går an å få noen form for behandling dekket av NAV? og hvor mye dagpenger kan jeg forvente å få?
(altså månedlig sum ca) Tjener nå ca 18.000 mnd

Legen min har sagt at han kan skrive et lite brev også vips er jeg arbeidsufør hvis jeg vil det men, jeg er jo 22 år, og vil jo aldri i verden bli arbeidsufør NÅ! jeg vet jeg kan rette opp ryggen med trening og behandling, men jeg føler meg ikke klar til å "hoppe" inn i no ny jobb. man skal jo tross alt vise hva man duger til og stå på kanskje det lille ekstra.
http://www.nav.no/page?id=728

"Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt."

Sikkert lurt å sjekke med NAV før nFF.
Sist endret av Benson; 6. desember 2008 kl. 01:04.
jeg skjønte ikke stort av nav når jeg søkte der inne før jeg posta. derfor jeg spurte her inne, men den linken du ga meg der fungerer jo ikke for meg :S

sååå, jeg får sånn ca 16.647 før skatt av nav. hvor mye skatt må jeg betale av dette da?
Sist endret av Vattmaffi; 6. desember 2008 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får ikke dagpenger fra NAV hvis du ikke er arbeidsfør desverre. Jeg siterer folketrygdloven:

§ 4-5. Reelle arbeidssøkere

For å ha rett til dagpenger må medlemmet være reell arbeidssøker. Som reell arbeidssøker regnes den som er arbeidsfør, og er villig til

a) å ta ethvert arbeid som er lønnet etter tariff eller sedvane,
b) å ta arbeid hvor som helst i Norge,
c) å ta arbeid uavhengig av om det er på heltid eller deltid,
d) å delta på arbeidsmarkedstiltak.

Dersom alder eller tungtveiende sosiale hensyn knyttet til helse, omsorgsansvar for små barn eller pleietrengende i nær familie tilsier det, kan medlemmet regnes som reell arbeidssøker selv om vedkommende søker deltidsarbeid eller bare søker arbeid innenfor et begrenset geografisk område.


Du må ordne deg sykemelding hos legen din som du deretter må sende direkte til NAV... Det som vil skje videre er at du får utregnet et sykepengegrunnlag som du skal leve av til du blir frisk.

Når det gjelder dekning av nødvendig medisinsk behandling så vil du få et egenandelskort av legen din som du må føre opp utgifter som medisiner, legetimer, behandlingstimer - you name it... Når du har betalt 1735,- til sammen så vil du få frikort, og medisink behandling blir dekket av staten. Opptrening på treningsstudio er omdiskutert, og vil kun i sjeldne tilfeller regnes som nødvendig behandling.

Lykke til, og god bedring.
[QUOT
(altså månedlig sum ca) Tjener nå ca 18.000 mnd

Legen min har sagt at han kan skrive et lite brev også vips er jeg arbeidsufør hvis jeg vil det men, jeg er jo 22 år, og vil jo aldri i verden bli arbeidsufør NÅ! jeg vet jeg kan rette opp ryggen med trening og behandling, men jeg føler meg ikke klar til å "hoppe" inn i no ny jobb. man skal jo tross alt vise hva man duger til og stå på kanskje det lille ekstra.[/quote]

Du sier du er 22 år regner med dette stemmer..
Jeg har vært gjennom samme greiene som du står midt oppe i nå
Stå på og slit for din bevegelse..
Det er det eneste som hjelper (slit).Nav kan kysse seg midt i REva
Her snakker vi om egeninnsats..Bevegelse = Frihet ( det hjelper)

Lygra
Nav er no dritt, ser bare på dama som har fått seg Praksisplass gjennom nav, hu får mye mindre penger pr.mnd når hu går der enn om hu bare hadde holdt seg hjemme. noe som er helt sykt! skal det ikke være motiverende å være i jobb? skjønner ikke helt logikken i det
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Om du har tjent deg opp til 1,5G som det var når jeg måtte ty til NAV, så tjener du vel 8-9000 før skatt hver måned. Så du halverer lønna di med andre ord. Ganske heftig.
jeg hadde en årsinntekt på ca 300 000.
etter jeg falt ned fra ett tak knuste jeg hofta og ble sjukemeldt.
jeg jikk ett år på sjukepenger,noe som faktisk ikke berørte min økonomi i det hele tatt.

etter året med sjukepenger var åver jikk jeg åver på noe som heter "yrkes rettet attføring" der man har krav på omskolering og eventuelle kurs.betalingen jikk ned ca 40% fra sjuke penger.

så till trådstarter: hadde jeg vert deg,hadde jeg klaget på ryggen mens jeg fårtsatt hadde jobb.om du har jobb mens du blir sykemeldt står du mye sterkere till og få hjelp hos nav.da kan du få trening hos fysioterapi og muligens omskolering vist du havner på "yrkessretta". vist du derimot blir først arbeidsledig,også går til nav med dine plager vill jeg tro de jir seg blankt faen,da setter de deg på "dagpenger" og sender deg på jobbsøkekurs. spring og syt til legen raskt som fan.
joda, jeg har tenkt på det der og, men.. sjefen min vet ikke om mine rygg plager, og grunnen til at jeg ikke blir ansatt i den andre avdelingen som fortsatt er oppe og går er pga manglende innestående jobber. om jeg sier jeg har rygg plager og sjukmelder meg rett før jeg skal slutte så ser jo ikke det bra ut for videre jobb muligheter i firmaet. Jeg håper på at det skal løstne på nyåret. de mangler bare underskrift på to anbud og hvis det skjer får jeg og en anna kollega jobb tvært! men slik har det vært fram og tilbake siden september. (vi har utvidet oppsigelsestid)
Sitat av Vattmaffi Vis innlegg
joda, jeg har tenkt på det der og, men.. sjefen min vet ikke om mine rygg plager, og grunnen til at jeg ikke blir ansatt i den andre avdelingen som fortsatt er oppe og går er pga manglende innestående jobber. om jeg sier jeg har rygg plager og sjukmelder meg rett før jeg skal slutte så ser jo ikke det bra ut for videre jobb muligheter i firmaet. Jeg håper på at det skal løstne på nyåret. de mangler bare underskrift på to anbud og hvis det skjer får jeg og en anna kollega jobb tvært! men slik har det vært fram og tilbake siden september. (vi har utvidet oppsigelsestid)
Vis hele sitatet...
Det strider mot norsk lov å si opp ansatte på grunn av sykdom. Dette skal du ikke være redd for i et hele tatt.
Hva står det i arbeidkontrakten din? Hvis du har utvidet oppsigelsestid så kan det tyde på at kontrakten ikke er tidsbestemt, og dermed kan ikke arbeidsgiver gi deg oppsigelse når du er sykemeldt.
Når jeg leser det første innlegget ditt så får jeg et inntrykk av at du har en god dialog med legen din, og jeg tror ikke det vil være noe problem for deg å få attføring så lenge han til og med er villig til å skrive deg ufør på grunn av ryggen.

Men snart må du bestemme deg. Hvis du blir sykemeldt rett etter at du har blitt permitert vil du bli behandlet med et skjevt blikk av både arbeidsgiver, NAV og kanskje legen også. Det skal ikke være slik, men desverre bor vi i et land som har en ganske sær forvaltning. Det er i dag 20 dager til 2009, og arbeidsgiverperioden er på 16 dager f.o.m dagen du blir sykemeldt. Hadde jeg vært bare litt i tvil om min helse og vært i din situsjon så hadde jeg sykemeldt meg pronto.
Har du dårlig rygg? Kanskje du sitter for mye med pcen? Jeg vil anbefale sov i en ganske hard seng, og sov lenge, legg deg tidlig. Bruk pcen minst mulig. Gå turer i skogen. Hadde store problemer med ryggen i fjor, men er bra igjen nå. Dette var også med hjelp av en god slump bønn
Nav har nok ett opplegg for deg. Omskolering vil være ett av de. Prøv å få en god kontakt mellom nav og legen din så fort som mulig. Samtidig finn ut av ting utenom som du kan tjene penger på.