Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  216 27540
Sitat av Deezire
Mannen eier både morals og etisk kunnskap og refleksjon. Er jo nettopp derfor han er så vellykket advokat. Han klarer i mange tilfeller å snu om når folket egentlig bare vil lynsje personen og få personen straffet rettferdig.
Vis hele sitatet...
Så du og Staff mener at en person som er skyldig ikke skal bli straffet rettferdig?
Sitat av hyys
Så du og Staff mener at en person som er skyldig ikke skal bli straffet rettferdig?
Vis hele sitatet...
Hvis rettsystemet fungerer slik det skal så blir ikke en person frikjent fra en handling han har begått.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Så du og Staff mener at en person som er skyldig ikke skal bli straffet rettferdig?
Vis hele sitatet...
Jobben til Staff er jo rimelig eintydig: minst mulig straff for tiltalte. Til gjengjeld har politiet aktor, som har motsett oppgave, og til slutt har ein dommaren, som skal sjå heilheita i saka, og begge sider sine argumenter, vegd opp mot lova, og komme til ein dom.

Ein forsvarsadvokat som ikkje gikk inn for frifinning om klienten nekta straffeskuld (uavhengig av om det var 100% sikkert at vedkommande hadde gjort det eller ikkje) ville vere ein uetisk advokat i mine auge.
Sitat av vidarlo
Ein forsvarsadvokat som ikkje gikk inn for frifinning om klienten nekta straffeskuld (uavhengig av om det var 100% sikkert at vedkommande hadde gjort det eller ikkje) ville vere ein uetisk advokat i mine auge.
Vis hele sitatet...
Så du mener med dine fulle fem at om Staff og lommemannen sitter og tar en kopp kaffi og dette blir sagt:

Staff: Gjorde du det eller ikke?
Lommemann: Joda, jeg gjorde det, men jeg vil ikke ha straff!
Staff: Det skal vi ordne vet du!

Se for deg at lommemannen ikke blir dømt, men blir frifunnet! Og det var Staff som hjalp ham til å "snike seg unna" straffen!

Er da Staff etisk i dine øyner?

Det må være tungt å krype til sengen som forsvarsadvokat når du vet at du har hjelpt en kriminell av den sort til å bli frifunnet!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Så du mener med dine fulle fem at om Staff og lommemannen sitter og tar en kopp kaffi og dette blir sagt:

Staff: Gjorde du det eller ikke?
Lommemann: Joda, jeg gjorde det, men jeg vil ikke ha straff!
Staff: Det skal vi ordne vet du!

Se for deg at lommemannen ikke blir dømt, men blir frifunnet! Og det var Staff som hjalp ham til å "snike seg unna" straffen!

Er da Staff etisk i dine øyner?

Det må være tungt å krype til sengen som forsvarsadvokat når du vet at du har hjelpt en kriminell av den sort til å bli frifunnet!
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk vil eg gå så langt som å sei at det ville være svært uetisk av Staff å gå inn for noko anna enn frifinnelse dersom vedkommande nekta straffeskuld i retten, uavhengig av kva som er blitt sagt i det private rom.

Den dagen ein forsvarsadvokat gjer slikt er eg rimelig sikker på at vedkommande heldigvis er ferdig som forsvarsadvokat. Det er for faen det som er jobben til en forsvarsadvokat. Og som sagt blir bildet balansert av ein aktor som har motsett oppgåve.

Lova er klinkande klar: kan ikkje aktor bevise at ei straffbar handling er begått av tiltalte, så skal ikkje tiltalte dømmast. Det er lovverket vårt. At du meiner det er alvorleg feil i det får stå på di kappe...

Ellers kan vi jo berre innføre systemet med politistat, der politiet lemper vedkommande i fengsel og bestemmer at han skal få 3 års fengsel - utan lov og dom. Eg vil ikkje ha eit slikt samfunn! Det er langt betre at ti personar går urettmessig fri, enn at ein person blir feilaktig dømt i mine auge. Alltid, og uten unntak.

Edit: forøvrig er jo prinsippet nedfelt i straffelova om ein strekker det litt: du kan aldri få straff for å nekte å inkriminere deg sjølv. MAO, du kan ikkje få straff for å nekte å forklare deg dersom du risikerer straff dersom du forklarer deg sannferdig. Du kan heller ikkje få straff for å lyge i ei rettsak der du er tiltalt. Det er fornuftige prinsipp, og eg er glad for at Noreg har eit balansert og velfundert lov- og rettsystem. Dei som skreiv lovene var ikkje dumme, dei vegde samfunnet sine interesser opp mot rettsvernet til den enkelte, og fann ein veldig fin balansegang! Den rettstradisjonen bør vi ta vare på!
Sist endret av vidarlo; 14. januar 2008 kl. 16:11.
Sitat av vidarlo
Ja, faktisk vil eg gå så langt som å sei at det ville være svært uetisk av Staff å gå inn for noko anna enn frifinnelse dersom vedkommande nekta straffeskuld i retten, uavhengig av kva som er blitt sagt i det private rom.

Den dagen ein forsvarsadvokat gjer slikt er eg rimelig sikker på at vedkommande heldigvis er ferdig som forsvarsadvokat. Det er for faen det som er jobben til en forsvarsadvokat. Og som sagt blir bildet balansert av ein aktor som har motsett oppgåve.

Lova er klinkande klar: kan ikkje aktor bevise at ei straffbar handling er begått av tiltalte, så skal ikkje tiltalte dømmast. Det er lovverket vårt. At du meiner det er alvorleg feil i det får stå på di kappe...

Ellers kan vi jo berre innføre systemet med politistat, der politiet lemper vedkommande i fengsel og bestemmer at han skal få 3 års fengsel - utan lov og dom. Eg vil ikkje ha eit slikt samfunn! Det er langt betre at ti personar går urettmessig fri, enn at ein person blir feilaktig dømt i mine auge. Alltid, og uten unntak.

Edit: forøvrig er jo prinsippet nedfelt i straffelova om ein strekker det litt: du kan aldri få straff for å nekte å inkriminere deg sjølv. MAO, du kan ikkje få straff for å nekte å forklare deg dersom du risikerer straff dersom du forklarer deg sannferdig. Du kan heller ikkje få straff for å lyge i ei rettsak der du er tiltalt. Det er fornuftige prinsipp, og eg er glad for at Noreg har eit balansert og velfundert lov- og rettsystem. Dei som skreiv lovene var ikkje dumme, dei vegde samfunnet sine interesser opp mot rettsvernet til den enkelte, og fann ein veldig fin balansegang! Den rettstradisjonen bør vi ta vare på!
Vis hele sitatet...
Jeg gir vel katten i hva som er oppgaven til en forsvarsadvokat! Men om du mener at det er etisk av en forsvarsadvokat og forsvare en person som har gjort noe grusom, vet du ikke betydningen av orden etisk . Om personen har rett og krav på en forsvarsadvokat og krav på en rettsak er noe helt annet. Ingen kan bli dømt uten en rettsak, og der skal begge parter snakke, både aktoratet og forsvareren. Det har ingenting med etikk og gjøre. Det er selve handlingen til en forsvarsadvokat jeg bemerket.

Ja! Staff er en kynisk drittsekk, som etter normalen MÅ ha problemer med Jon Blund.

Edit: noe som også forundrer meg, er lommemannens bror, som er politimann i bergen.(dette er ikke mine ord, men Begens Tidende) og jeg setter mine "eagle-eyes" på politimannen som garantert har fått med seg saken, og garantert har dratt kjensler på fantom-tegningene!

Hvorfor sa han ikke fra før?
Sist endret av hyys; 14. januar 2008 kl. 16:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Jeg gir vel katten i hva som er oppgaven til en forsvarsadvokat! Men om du mener at det er etisk av en forsvarsadvokat og forsvare en person som har gjort noe grusom, vet du ikke betydningen av orden etisk . Om personen har rett og krav på en forsvarsadvokat og krav på en rettsak er noe helt annet. Ingen kan bli dømt uten en rettsak, og der skal begge parter snakke, både aktoratet og forsvareren. Det har ingenting med etikk og gjøre. Det er selve handlingen til en forsvarsadvokat jeg bemerket.

Ja! Staff er en kynisk drittsekk, som etter normalen MÅ ha problemer med Jon Blund.
Vis hele sitatet...
Jo, takk. Eg er heilt klar over kva etisk betyr. Kanskje eg skulle forklart det tydlegare: Ein del av ein advokat sin etikk er å forsvare dei andre vil ha dømt. Grunnen til det ser ein meget godt i denne saka: Samfunnet har inntatt lynsjestemning, og at vedkommande då har rett på å ha ein person som taler deira sak fullt og heilt er rimeleg, og faktisk ein menneskerett i mine auge.

Sjå litt på historia: Det er begått *fleire* grove justismord i Noreg på 1900-talet, m.a Hetle-saka og Torgersen-saka. I begge tilfeller vart vedkommande dømt delvis på grunn av lynsjestemning i samfunnet. Seinare har det vist seg at dei strenge dommane var feil, og at det i svært stor grad har gått utover liva til dei impliserte. Eg får på ingen måte det til å vere rett, og det er eit langt verre inngrep enn å la ein skuldig gå fri.

Heldigvis har samfunnet oppegåande forsvarsadvokatar som skaper debatt rundt saker, og faktisk greier å få folk til å sjå ei sak frå fleire sider sjølv om dei er i lynsjestemning! All kudos til Staff for jobben han gjer.

Du kan jo lese litt på dei etiske retningslinjene for advokatar, samt det advokatforeningen skriv om Staff:
Sitat av jus.no
Advokatforeningen ønsker å understreke følgende:
- En forsvarers rolle er alltid å ivareta siktedes interesser.
- I forbindelse med offentlig omtale av en sak skal forsvareren alltid ha klientens interesser for øye.
- En advokat har vid ytringsfrihet i sin rolle som forsvarer.
- En forsvarer skal imidlertid ikke bagatellisere straffbare handlinger.
- Spesielt varsom bør en forsvarer være i forhold til straffbare handlinger som innebærer alvorlige personlige krenkelser.
Vis hele sitatet...
Om Staff ikkje talte klienten si sak var det heilt klart imot klientens interesser, og dermed det eg vil karakterisere som eit grovt brot på etikken for ein advokat. Kva om tiltalte faktisk ikkje er skuldig? Kva om han er skuldig i enkelte av sakene? Kva om han ikkje var tilregneleg i gjerningsøyeblikket?

Eg er einig i at Staff har hatt uheldige uttalelsar i denne saka, men eg er i prinsippet svært einig med han i at saka er blitt hypa av media, men eg har stor forståelse for at folk reagerer på utsagna has.

Men kan du grunngi kvifor det ville vere uetisk å forsvare nokon ein veit er skuldige?

Og hyys; ville du sagt ifra om din eigen bror, på grunnlag av tegninger som kanskje ikkje ligna så veldig? Eg veit at eg hadde ikkje gjort det, fordi min tillit til slekt er større enn min tillit til ei tegning. Det er heller ikkje straffbart i Noreg å nekte å inkriminere nær familie, så vedkommande har ikkje gjort noko straffbart.
Sist endret av vidarlo; 14. januar 2008 kl. 16:30.
Sitat av vidarlo
Men kan du grunngi kvifor det ville vere uetisk å forsvare nokon ein veit er skuldige?
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt! Det ville vært uetisk av Staff og ikke "talt rett" for tiltalte i en rettsak. Heldigvis har vi det slik i Norge, at ingen kan bli dømt uten en rettsak og i en rettsak skal begge parter snakke.

Grunnen til at jeg mener Staff handlet uetisk i denne saken, var fordi han bagatelliserte handlingene til den siktede lommemannen. Uavhengig om de faktisk har funnet lommemannen eller ikke, bagatelliserte han de nevnte handlingene.

Jeg vil også påstå, at om en forsvarsadvokat vet 100% sikkert at klienten hans har gjort dette, vil han være uetisk. Dette fordi han lyge eller vrenge på sannheten, samt endre dommerens fokus på saken. Det mener jeg er uetisk, uansett hva du måtte mene.

Og ja, om jeg hadde visst at dette var min far, min bror eller hva som helst, tror jeg at jeg ville sagt fra til politiet, som også politimannen gjorde til slutt. Det er bare det at kanskje det kunne skjedd flere overgrep og tilfeller i mellomtiden det gikk opp for broren, til han sa fra.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av vidarlo
Ja, faktisk vil eg gå så langt som å sei at det ville være svært uetisk av Staff å gå inn for noko anna enn frifinnelse dersom vedkommande nekta straffeskuld i retten, uavhengig av kva som er blitt sagt i det private rom.

Den dagen ein forsvarsadvokat gjer slikt er eg rimelig sikker på at vedkommande heldigvis er ferdig som forsvarsadvokat. Det er for faen det som er jobben til en forsvarsadvokat. Og som sagt blir bildet balansert av ein aktor som har motsett oppgåve.

Lova er klinkande klar: kan ikkje aktor bevise at ei straffbar handling er begått av tiltalte, så skal ikkje tiltalte dømmast. Det er lovverket vårt. At du meiner det er alvorleg feil i det får stå på di kappe...

Ellers kan vi jo berre innføre systemet med politistat, der politiet lemper vedkommande i fengsel og bestemmer at han skal få 3 års fengsel - utan lov og dom. Eg vil ikkje ha eit slikt samfunn! Det er langt betre at ti personar går urettmessig fri, enn at ein person blir feilaktig dømt i mine auge. Alltid, og uten unntak.
Vis hele sitatet...
vidarlo det var vel et spørsmål om etikk. Du svarer jo bare på hvordan lovverket er. Hvordan lovverket er en avsporing fra spørsmålet om det er etisk riktig å forsvare en som du vet er skyldig. Personlig ville jeg synes det var vanskelig.

Jeg er heller ikke sikker på at din lovtolkning er riktig. Forsvarsadvokatens jobb er vel å påse at klienten får en best mulig behandling av rettsvesenet og i vare ta klientens interesser. Altså ikke en frifinnelse for en hver pris. Om klienten sier han er skyldig(kommer med denne tilståelsen privat) bør advokaten anbefale han å gå for en tilståelsesdom. Om klienten senere trekker tilbake denne tilståelsen så kan han selvsagt ikke fortsette å anbefale det.

Etikk og juss går ikke alltid hånd i hånd. Men siden etikk er et så flytende tema som endrer seg fra person til person kan ikke slike tema nødvendigvis effektivt avgjøres av etikk alene. Det er derfor man har jussen.

Jeg er enig i at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig blir dømt. Sverger man derimot til utilitarismen er det ikke sikkert at svaret blir det samme. Utilitarisme eller i allefall en form for utilitarisme er faktisk fortsatt en vanlig måte å tenke etikk og moral på. (selv om jeg personlig mener den har for mange "hull")

Å mene noe bastant og grunnleggende om etikk og moral forutsetter at man tenker på temaene på samme måte.
Sist endret av sptz; 14. januar 2008 kl. 16:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av spetznaz
vidarlo det var vel et spørsmål om etikk. Du svarer jo bare på hvordan lovverket er. Hvordan lovverket er en avsporing fra spørsmålet om det er etisk riktig å forsvare en som du vet er skyldig. Personlig ville jeg synes det var vanskelig.

Jeg er heller ikke sikker på at din lovtolkning er riktig. Forsvarsadvokatens jobb er vel å påse at klienten får en best mulig behandling av rettsvesenet og i vare ta klientens interesser. Altså ikke en frifinnelse for en hver pris. Om klienten sier han er skyldig(kommer med denne tilståelsen privat) bør advokaten anbefale han å gå for en tilståelsesdom. Om klienten senere trekker tilbake denne tilståelsen så kan han selvsagt ikke fortsette å anbefale det.
Vis hele sitatet...
Ok, eg var litt uklar. Eg meiner at det er etisk av ein advokat å handle i klienten si interesse. Nesten alltid. Grunnen er at det er ei stilling der en ofte står mot samfunnet som heilheit. Eg sa det altså ikkje klart nok at dette var mitt syn på advokatens etikk.

Poenget blir vel her at dersom vedkommande tilstår i det private rom, bør heilt klart advokaten anbefale han å tilstå offentleg, i retten. Dersom klienten ikkje ynskjer dette meiner eg like fullt at advokaten bør fortsette å arbeide for full frifinning dersom klienten ber om det.
Sitat av vidarlo
Dersom klienten ikkje ynskjer dette meiner eg like fullt at advokaten bør fortsette å arbeide for full frifinning dersom klienten ber om det.
Vis hele sitatet...
Dersom dette er tilfelle, vil da forsvarsadvokaten etter din mening handle etisk riktig? Ikke riktig i form av lovene rundt en rettsak!
Nå er ikke jeg vidarlo, men jeg mener i hvert fall at han da handler etisk riktig i forhold til sitt virke som forsvarsadvokat.
Sitat av commie
Nå er ikke jeg vidarlo, men jeg mener i hvert fall at han da handler etisk riktig i forhold til sitt virke som forsvarsadvokat.
Vis hele sitatet...
Ok. dårlig pressisert spørsmål! Hva med om vi bytter virke som forsvarsadvokat til menneske ? Handler han da riktig? For en forsvarsadvokat er vel fremdeles et menneske?
Sitat av hyys
Ok. dårlig pressisert spørsmål! Hva med om vi bytter virke som forsvarsadvokat til menneske ? Handler han da riktig? For en forsvarsadvokat er vel fremdeles et menneske?
Vis hele sitatet...
Han handler enda korrekt som et menneske fordi han er forsvarsadvokat. I et tilfelle der han ikke var forsvarsadvokat så ville han handlet feil - noe jeg aldri kan tro at Staff ville en gang vurdert. Du kan ikke vri deg unnav denne, han handler som forsvarsadvokat, ikke som mannen i gaten.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Carlsberg, hvor mange liv mener du er ødelagt?
Sitat av spetznaz
Carlsberg, hvor mange liv mener du er ødelagt?
Vis hele sitatet...
nok liv ialfall. Poenget er at sånne folk som han er de værste taperne i samfunnet.
Sist endret av Carlsberg; 14. januar 2008 kl. 17:28.
Sitat av spetznaz
Carlsberg, hvor mange liv mener du er ødelagt?
Vis hele sitatet...
Carlsberg har bare lest det mediene skriver! Antallet er antatt å være mellom 150-300 personer. Om det har ødelagt livene dems, er en annen diskusjon!

Og uansett hvordan du vrir og vender på det, er Staff et menneske og jeg synest det er utrolig at han kan komme med slike uttalser, om han så er lommemannen selv!
Takk for meg!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Carlsberg
nok liv ialfall. Poenget er at sånne folk som han er de værste taperne i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Nok liv? Sett eit tal på det. 1? 100? Eller 11 slik tiltalen går ut på? Rettferdiggjer ei slik handling det å øydeleggje gjerningsmannen sitt liv?
Ok, jeg tok vel kanskje litt sterkt i. Har andre ting enn å gjøre enn å sitte å krangle med dere på freakforumet. Men hater sånne som lommemannen likevel, og håper han fremdeles blir mobba som faen i fengselet. Hadde jeg vært i fengsel hadde jeg ialfall gjort det.
Sitat av vidarlo
Nok liv? Sett eit tal på det. 1? 100? Eller 11 slik tiltalen går ut på? Rettferdiggjer ei slik handling det å øydeleggje gjerningsmannen sitt liv?
Vis hele sitatet...
Trodde jeg egentlig hadde sagt det jeg skulle si i denne saken, men nå fikk det en lite "turn" her.

Hva mener du her Vidar? Mener du at lommemannens liv bør ødelegges fordi han har ødelagt 11 liv, eller mener du det er forkastelig å ødelegge livet hans? Og ser du på fengselstraffen som "ødeleggelse" av liv, eller medias negative søkelys?
Jeg vil tro ein person som gjør noe sånt, og blir "offentliggjort" i media får en ganske grusom straff. For det første får han antakeligvis en streng straff (fengsel), og for det andre kan han ikke leve et "normalt" liv lenger, uten å risikere å bli banket, utstøtt, baksnakket ol.

Hvorvidt han fortjener det eller ikke er en annen sak da. Jeg ville bare fram til at fengselstraffen er ikke kun det han får.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hyys
Trodde jeg egentlig hadde sagt det jeg skulle si i denne saken, men nå fikk det en lite "turn" her.

Hva mener du her Vidar? Mener du at lommemannens liv bør ødelegges fordi han har ødelagt 11 liv, eller mener du det er forkastelig å ødelegge livet hans? Og ser du på fengselstraffen som "ødeleggelse" av liv, eller medias negative søkelys?
Vis hele sitatet...
Eg meiner at det er forkasteleg å øydelegge nokon på den måten som her blir gjort gjennom media. Om noko sørger det for at vedkommande blir isolert den dagen han slepp ut frå fengsel, og eg trur det kan føre til nye overgrep. Er samfunnet tent med det eintydige ropet om STRAFF som er i dag? Er det ikkje betre å satse på ei rehabilitering? Ikkje at eg har tru på å omvende fyren, men for min del held det så lenge han ikkje begår nye straffbare handlinger. Kva han tenkjer skal han få ha i fred for min del.

Sett opp mot mange andre forbrytelsar, og kva mediedekning dei får meiner eg heller ikkje at dette er ein så ekstrem forbrytelse som VG skal ha det til. Korleis er dekninga av valdtektssaker i samanlikning? Eg er sikker på at det gjev offeret større skadeverknader enn det som Staff omtaler som litt tukling i lommene på ein vaksen. Eller kva med tilfeldig vold som følge av alkoholinntak?
Utfordringen til en forsvarsadvokat ligger vel på å forholde seg fordomsfri og upåvirket av blant annet media og alle forstå-seg-på'ere. Hans oppgave er rett og slett å gjennomgå de faktiske forhold med sin klient og ikke ha et svart-hvitt syn på en sak, uavhengig av klientens skyld i forholdet.

Forsvarsadvokatens etiske ansvar ligger på hans evner til å kunne klare å skille mellom personlige synspunkter og arbeidet han er satt til å utføre.

Dette gjelder om han forsvarer en fyllekjører som er siktet for uaktsomt drap, en voldtektsmann som har forgrepet seg på kvinner, en pedofil-mistenkt eller en narkobaron som har ødelagt livet til flere tusen hjem med sin kyniske handel av stoff - for å nevne noen eksempler av mange. Alle har en eller annen form for ringvirkning som anses uakseptabelt hvis en studerer tilfellene nærmere.

Med det mener jeg at noen er alltids unger av noen og samma faen forholdet lovbruddsmessig er det alltids noen som får merke ringvirkningene i forkant, under og etterkant av en rettsak. Forskjellen på rett eller galt er det en domstol som tilslutt avgjør.

Et annet merkelig eksempel er vel en viss Thomas Quick. Seriemorder som påstår han har drept flere enn de har klart å bevise i en rettsak. I en slik sak er en forsvarsadvokat nødt til å fremstille saken for retten etter klientens ønske, selvom forsvareren kanskje innerst inne visste at denne personen rett og slett var litt skrudd i hodet og levde i vrangforestillinger. Dette er kun rene spekulasjoner fra min side, men det paradoksale her blir da dette.

Nå skal ikke jeg si at bt.no er den mest pålitelige kilden, men hvor var etikken hos det norske politiet hvis de svenske påstandene stemmer? Nå er jeg ikke helt oppdatert i denne saken slik bt.no fremstiller det, men leser med interesse:

Den svenske riksadvokaten Göran Lambertz, som er den svenske sivilombudsmannen, utelukker ikke at de ansvarlige i saken mot Quick kan bli tiltalt
Vis hele sitatet...
Så hyys, la forsvarsadvokaten bestemme sin etiske verdi av hva han bedriver - vi andre er bare tilskuere og nok en forstå-seg-på i forsvarerens hverdag..

(dæsken hvor mange nye innlegg som kom på denne korte påstanden min da - beklager hvis den ble noe utenfor relevans i de nye innlegga. jeg må lære meg touch, ass - skrive fortere mener jeg)

EDIT:
Artiklen er over ett år gammelt da, jeg glemte at vi er i 2008 nå - så jeg vet da søren hva de fant ut av det med Thomas Quick. Tok bare frem et eksempel ut av løse lufta..
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 17:58.
Løk! Dem som vil vite det på et forum som NFF, finner det garantert ut! men mesteparten av oss gir vel egentlig litt faen i hvem lommemannen er!
Purken har ikke klart og tatt han på 30 år, da kan ikke du bare knipse i fingrene og "slått han så hardt at han aldri kom opp igjen"

Ja, jeg skjønner frustrasjonen, men jeg er redd du ikke får gjort noe stort mer enn å utrykke deg på et forum som dette.
Satt nettopp og såg "Tabloid" på Tv2..
Der Staff kom med sine, som han selv sa, personlige meninger!
Jeg hater å si det, men det er jo forksjell på å kutte seg på armen enn å skjære av seg hele skulder-partiet!

Og det er jo fakktisk Staff sin oppgave å forsvare han, ikke komme med utaleser som sier noe imot mannens forsvar, han får jo tross alt fett betalt for å forsvare han.
Men Ja, det stygge i saken er jo at Staff sier sine utaleser etter egne meninger!

Ja, Lommemannen, Bandasjemannen, eller Potetkjeller-mannen for den sin del burde få strengeste straff, det er jeg ikke i tvil om!
Sist endret av Cadex; 14. januar 2008 kl. 21:27. Grunn: Fjernet sitat av slettet post
Jeg har ikke fulgt med på Tabloid-debatten, og for ikke å ta en Staff der jeg er nødt til å beklage mine uttalelser senere så får jeg trå varsomt

Jeg vil først og fremst gjøre klart for eventuelle debattanter som på lik linje med Tabloid og resten av Norges befolkning venter på det rette øyeblikk å angripe en stakkars forumbruker for eventuelle lite gjennomtenkte påstander før han hyler ut med det, at jeg synes Staff sine uttalelser er beklagelige.

Med andre ord, jeg synes ikke det smakte å høre de ordene falle fra en mann som tar på seg den utfordringen å forsvare sannsynligvis en av Norges mest forhatte mann for tiden, selvom skyldspørsmålet ikke er definitivt avgjort. Så var det sagt.

Tilbake til topic, så vet alle som har vært oppi en pinlig situasjon hvor vanskelig det er å bortforklare, beklage eller redegjøre for slike situasjoner - det være seg en flau historie eller en dårlig gjennomtenkt uttalelse. Det er som å helle bensin på bålet, du får neppe slukt ilden på det viset.

Uten å ha sett Tabloid denne gangen, vet jeg av tidligere erfaringer med dette programmet at settingen er viktig. Det er som inntak av psykedeliske stoffer, den rette settingen gir den rette underholdningen.

Jeg leser av PolkagrisLaila sitt innlegg at Staff har forsøkt å komme seg ut av salaten han har tråkket i, hvilket hell han har hatt her gjenstår for meg å se - hvilket blir i morgendagens avis. Utsiktene for at han har satt dype spor i dressingen virker på meg etter innlegget til PolkagrisLaila som et faktum.

Uansett fikk jeg følelsen av samme innlegg at Staff klarte seg igjennom hele Tabloid-programmet uten å tale om saken mens den pågår, og heller svømme litt i egne personlige synspunkter, som i bunn og grunn er det beste han kan uttale seg om i denne saken. Ville vært bekymringsverdig om han uttalte seg om selve saken for et riksdekkende media, noe jeg ikke tror han har gjort mer enn strengt talt det han har lov til å gå ut med.

Uansett, tidligere erfaringer med Tabloid-programmet får meg til å tenke på at Lommemannen i denne omgang ble satt litt på annen rekke, og at Staff sine uttalelser ble prioritert. Alltid morsomt å sparke en liggende mann, de kjemper så hjelpeløst med nebb og klør. Tviler ikke på at Staff reiser kjerringa i runde to - når han befinner seg i rettsalen..

Og med dette forer jeg meg selv til alle tabloid-ulver som ønsker en smakebit av paranoy for hans lite gjennomtenkte uttalelse - men jeg kommer med en sterk advarsel:

Jeg smaker ikke godt :P

EDIT:
For de som lurte på hva jeg egentlig skrev her (jeg lurte litt selv etter å ha lest det to ganger):

Staff har allerede kommet med en beklagelse, han beklaget sine uttalelser og så at de kunne tolkes på flere måter enn hva han i utgangspunktet ønsket. Dette til det verre enn selve meningen. Get over it - media ønsker å tyne de uttalelsene for alt hva den er verdt. Og Tabloid er intet unntak..
Sist endret av paranoy; 14. januar 2008 kl. 21:02.
Sitat av PolkagrisLaila
Purken har ikke klart og tatt han på 30 år, da kan ikke du bare knipse i fingrene og "slått han så hardt at han aldri kom opp igjen"
Vis hele sitatet...
Det var en spissformuelring da.
Ved hjelp av infromasjonen utgitt av media har jeg sannsynligvis klart å avsløre hvem lommemannen er.

Dagbladet informerer at mannen har en inntekt på 2 mill og har flere millioner i formue. Ved å søke igjennom skattelistene på Dagbladet sine sider manuelt på postnummer i Bergen finner jeg flere mulige menn som passer. (Alder og ca 2 mill i inntekt of noen mill "på bok").

Ved å søke opp navnet på Google finner jeg lakkeringsverkstedet han driver, Gulesider Kart med skråfoto viser klart bilde av lokalene. Av dette kan jeg identifisere at det er samme lokaler vist på tv i dag.

Adressen som dukker opp i Telefonkatalogen på Gulesider og flyfoto virker sammensvarende som bildene av pågripelsen av mannen som florerer på nett og tv.

Informasjonen om at mannen har en bror som har/er en viktig/fremtredene person i Bergenspolitiet bekrefter mine funn... Tiltross for at mannen har et "vanlig" navn.

Informasjonen media utgir er:
* økonomien til mannen
* bilder av pågripelse og av lokalene
* informasjon om familien
* informasjon om interessene til mannen (motorsport)

Nå vet sikkert alle i Bergen hvem denne mannen er, men jeg utenbysfra!

Til infromasjon tok det med ca 30 minutter å lete fram denne informasjonen...

Edit: la til info.
Edit2: OK, nå i etterkant ser jeg at man kunne ha funnet ut dette mye enklere og raskere enn jeg gjorde... Men gøy var det lell... Poster ikke navnet, da alle de andre stedene jeg har sett at navnet har blitt publisert så har det blitt slettet. Dog ser jeg ikke noe galt i å la fremgangsmåten min stå...
Sist endret av devotio; 15. januar 2008 kl. 00:44.
Sitat av hyys
Ok. La meg forklare dette videre.

En advokat som ikke har et "normalt" innsyn eller i det hele tatt et snever av etikk, bør ikke praktisere som advokat etter min mening. Dette på samme måte som en politimann med samme forutsetninger ikke bør praktisere som tjenestemann. Dog det er stor forskjell på en advokat og en tjenestemann.
Det skal være rom for å komme med forsvarstalen sin til media, men i denne saken kan det være med på å hindre små barn som har blitt misbrukt til å stå frem De tør ikke fordi Staff bagatelliserer lommemannens overgrep.
For all del, Staff kan ytre meningen sin så mye han vil. Han kan utgi en bok for min del! Men han bør ikke være advokat! Dette også med tanke på hans kjendisstatus.
Vis hele sitatet...

For det første så er Tor Erling Staff ett av de største unikumene vi har sett hittil i Norsk rettshistorie. På det faglige er han en sann perfeksjonist, og det er ikke uten grunn at han brukte 10 år på jus-studiet. Hele 45 år etter at han ble ferdig med studiene kan man telle 5 stykker som har levert en like god embetseksamen som Staff.

Tatt fra Wikipedia: "Han har forsvart en rekke klienter tiltalt for de fleste typer forbrytelser, herunder sedelighetslovbrudd og seksualisert vold, voldtekt, narkotika. To ganger har han løst gisselsituasjoner ved selv å møte væpnede gisseltakere.

Så derfor: Varemerket hans har alltid vært å være forsvarer for det verste forbryterene i samfunnet. Er det rart han ikke er spesiellt godt likt? Det er jo nesten ingen som ser at Staff bretter ut sine "sære" personlige meninger for å flytte fokuset bort fra klienten! Slik er det ingen andre advokater som gjør i Norge, og ingen kan straffe ham for å gjøre det heller.

Lytt på Staff og bli provosert! Der er jo akkurat det han vil selv også. Det eneste dere får ut av det er at Lommemannen får mindre straff!
Jeg skulle like å se deg utdype hvordan Staffs fremtreden i media vil hjelpe hans klient...

Personlig vil jeg tro at Staffs forsøk på å fremme sin personlige agenda i stor grad skader hans klient. Når denne såkallte "lommemannen" skal stå for en jury hvordan vil han tjene på at denne juryen missliker, og kanskje hater advokaten hans. Hvordan skal det påvirke straffeutmålingen i positiv grad? Om noe så sørger Staff for at rettsaken vil bli enda mer partisk og forhåndsdømmende enn den ville være om han holdt kjeft!

Staff har lenge hatt en agenda for å endre synet på seksuelt missbruk av mindreårige i dette landet og han benytter sjansen så ofte han får den til å fremme sin agenda. Fint for Staff, men en katastrofe for klienten hans.
Sitat av Cikey
Jeg skulle like å se deg utdype hvordan Staffs fremtreden i media vil hjelpe hans klient...

Personlig vil jeg tro at Staffs forsøk på å fremme sin personlige agenda i stor grad skader hans klient. Når denne såkallte "lommemannen" skal stå for en jury hvordan vil han tjene på at denne juryen missliker, og kanskje hater advokaten hans. Hvordan skal det påvirke straffeutmålingen i positiv grad? Om noe så sørger Staff for at rettsaken vil bli enda mer partisk og forhåndsdømmende enn den ville være om han holdt kjeft!

Staff har lenge hatt en agenda for å endre synet på seksuelt missbruk av mindreårige i dette landet og han benytter sjansen så ofte han får den til å fremme sin agenda. Fint for Staff, men en katastrofe for klienten hans.
Vis hele sitatet...
Det er ditt syn. Som du nevner er det ikke første gang han har vært ute i hardt vær i sine uttalelser i media. Han har blitt klaget inn for advokatforeningens etiske utvalg flere ganger. Blant annet har han ment at mødre bør onanere sine egne sønner, og han har utdypt fortvilelse over at en klient ikke klarte å ta sitt eget liv. Begge gangene har han derimot ikke fått straff for noe av dette, så lista for hva man kan mene ligger himmelhøyt over det han har kommet med i media de siste dagene!

Jeg siterer VG`s bokanmelder som anmeldte boka om Tor Erling Staff(utgitt i 2005):
Det er ubehagelige ting han ber oss se nærmere på, ber oss diskutere, men det er jo faktisk bare det han ber oss om, å våge å diskutere det! Vi kan synes hva vi vil om pedofili, for eksempel, men hysteriet som gjør at vi ikke en gang klarer å ha en normal diskusjon rundt tema, det er ikke en rettsstat verdig.

Cikey: Jeg skulle like å se deg utdype hvordan Staffs fremtreden i media vil hjelpe hans klient...

Hva ville du ha gjort hvis du var advokaten til tidenes verste sexforbryter i norsk rettshistorie? Utgangspunktet til denne lommemannen er jo 21 års fengsel(eller kanskje 21 års forvaring?) Alt annet vil være bonus! Ville du vært ydmyk og samarbeidsvillig? Jeg som er ferdig med fire års jusstudium vet skremmende lite om forsvarstaktikk, men jeg har skjønt en ting: Jeg måtte ha laget et rent helvete for politiet i jakten på beviser. Ingen avhør og ingen forklaringer.
På kveldens rettsmøte kom det jo også fram at den antatte lommemannen til og med benekter straffeskyld etter tilatalen! Det er jo helt sinnsykt selvfølgelig, men tro meg på mitt ord: Det gagner han i bøtter og spann.

OT: Til alle advokatspirer der ute anbefaler jeg dere å lese vg`s referat fra kveldens rettsmøte i Bergen Tingrett. Der ser dere ypperlig forsvarstaktikk i verdensklasse.
Sist endret av Jack Dalton; 15. januar 2008 kl. 04:05.
Man skal jo ikke forsvare noen som innrømmer skyld, det er litt rart at alle disse utlendingene som dreper og voldtar og raner her til lands blir forsvart og får strafferabatt for at de tilstår osv.

Det som virkelig skjer er at de som skal dønme dem blir truet på livet om det blir en skikkelig straff på mer enn et par år på tabletter.


Da staff stod utenfor fengselet der fyren ble puttet inn nå i kveld, så sto alle fangene i vinduene sine bak gitrene og ropte at de skulle ta lommemannen, hehe. Staff stod og virket ganske nervøs for sin egen sikkerhet også, han kan jo bekymre seg fra nå av når folk vet han er pedofil og støtter overgrep mot barn.
Sitat av foshar
Da staff stod utenfor fengselet der fyren ble puttet inn nå i kveld, så sto alle fangene i vinduene sine bak gitrene og ropte at de skulle ta lommemannen, hehe. Staff stod og virket ganske nervøs for sin egen sikkerhet også, han kan jo bekymre seg fra nå av når folk vet han er pedofil og støtter overgrep mot barn.
Vis hele sitatet...
Nervøs for sin egen sikkerehet? Han virket ganske uanfektet på direkte TV når fangene ropte etter han. Sitat fra VG: - Det de roper om meg, bryr jeg meg ikke om. For så vidt synes jeg det er bra at også mennesker som sitter innesperret uten fri vilje, kan få uttrykke sine meninger uten at ledelsen ved fengselet kutter tungen av dem, sier den 74 år gamle advokaten.


Men som du sier så vil det ikke bli så lett å være Mr.Lommemann de neste årene. Tenk deg å bo sammen med 200 innsatte i 15-20 år når alle hater deg dypt og innderlig for det du har gjort. Selv ville jeg heller sittet 15 år issolert på deathrow og deretter tatt sprøyta framfor noe sånt.
Har altid hatt sansen for Staff. Men etter at han kom ut av skapet synes jeg han virker mer og mer sinnsforvirret for hver gang jeg ser ham. Han er i ferd med å bli en gal, gal mann.

Det skal ikke være lett å være lommemann. Får håpe ønsket om å ta sitt eget liv blir sterkt nok.
Dette sier jeg på generelt grunnlag, og jeg driter i graden av alvorlighet i overgrepene. Gamle menn som forgriper seg på barn har rett og slett ikke noe i frihet å gjøre. Og det synes jeg bør vises mye tydligere i Norsk lov. Straffen bør helt klart ligge tett oppunder og i noen tilfeller over drap på skalaen.

Drap kan i gitte tilfeller forsvares. Overgrep mot små barn kan aldri forsvares.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Jack Dalton
Men som du sier så vil det ikke bli så lett å være Mr.Lommemann de neste årene. Tenk deg å bo sammen med 200 innsatte i 15-20 år når alle hater deg dypt og innderlig for det du har gjort. Selv ville jeg heller sittet 15 år issolert på deathrow og deretter tatt sprøyta framfor noe sånt.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler. Han havner sannsynligvis på Ila der han i dag sitter. Der er over 50% seksualforbrytere. Med andre ord er han i "godt" selskap. Fordel det gir er at en evt mob har mye mindre sjanser. At lommemannen er en større forbryter enn de fleste voldtektsmenn er ikke jeg enig i. Han har i de fleste tilfeller gjort ting som etter loven er en mildere forbrytelse. Men han har gjort mange av dem.
Til de som FORTSATT ikke har fått det med seg. De som legger ut informasjon om "lommemannen"s påståtte identitet enten de legger den her på forumet eller lenker til den får seg en tupp i ræva. (les; ban).
Sitat av Jack Dalton

Cikey: Jeg skulle like å se deg utdype hvordan Staffs fremtreden i media vil hjelpe hans klient...

Hva ville du ha gjort hvis du var advokaten til tidenes verste sexforbryter i norsk rettshistorie? Utgangspunktet til denne lommemannen er jo 21 års fengsel(eller kanskje 21 års forvaring?) Alt annet vil være bonus! Ville du vært ydmyk og samarbeidsvillig? Jeg som er ferdig med fire års jusstudium vet skremmende lite om forsvarstaktikk, men jeg har skjønt en ting: Jeg måtte ha laget et rent helvete for politiet i jakten på beviser. Ingen avhør og ingen forklaringer.
På kveldens rettsmøte kom det jo også fram at den antatte lommemannen til og med benekter straffeskyld etter tilatalen! Det er jo helt sinnsykt selvfølgelig, men tro meg på mitt ord: Det gagner han i bøtter og spann.

OT: Til alle advokatspirer der ute anbefaler jeg dere å lese vg`s referat fra kveldens rettsmøte i Bergen Tingrett. Der ser dere ypperlig forsvarstaktikk i verdensklasse.
Vis hele sitatet...

Du later til å ha peilig på juss, i alle fall tilsynelatende. Hvordan kan du da mene at de 11 tilfellene denne mannen er siktet for vil gi ham 21 år (og muligens forvaring) han er siktet for ett (1) tilfelle som kan likestilles med voldtekt. Denne mannen er (ved mindre han blir dømt for langt flere overtredelser) ute igjen om få år!

Du har ikke svart på spørsmålet mitt. Hvordan gagner Staffs fremtreden hans klient. På hvilken måte vil dette føre til lavere straff for hans klient?

Det virker forresten som du har skjønt fint lite. Staff lager på ingen måte et helvette for politiet i jakten på beviser. Det han derimot gjør er å forberede sin klient på lange og (for hans klient) livsviktige avhør. At den siktede nekter straffeskyld etter tiltalen er heller på ingen måte "sinnsykt".

Men tilbake til spørsmålet mitt: Hvordan vil du begrunne at staffs fremtreden i media gagner hans klient, og vil gi ham mindre straff? Jeg er nemlig litt spent på hvordan en ung advokatspire vil begrunne et utsagn som går stikk i strid med lederen av advokatforeningen. Harald Stabel (er ikke han leder?) har altså kritisert Staff og hevder at dette bare skader hans klient...
§195. Den som har seksuell omgang med barn under 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 2 år.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom
--
c) handlingen er foretatt overfor barn under 10 år og det har skjedd gjentatte overgrep..
Vis hele sitatet...
kilde

Som du ser, så varierer straffutmålingen kraftig på overtredelsene innunder kapittel 19. Vil tippe på at Staff ikke går for §195c..

Men jeg er jo ikke jussekspert av noe slag, så jeg skal absolutt ikke uttale meg. Så er det informert.

EDIT:
Med det mener jeg at Staff sikkert har sett at flere tilfeller er bevisene så mangelfulle at han kan klare å føre en litt annen sak for sin klient enn det som i utgangspunktet er reell ifølge media. Uansett kun spekulasjoner fra min og Jack Daltons side.
Sist endret av paranoy; 16. januar 2008 kl. 12:26.
Er ikke det Staff sier at media og politi har blåst opp alvorligheten rundt det hele? Dette er jo sant, fyren har jo ikke hakket opp mennesker med ishake.

Nå er det jo i størsteparten av disse tilfellene barna som har befølt ham, og ikke omvendt. At de har latt seg overtale til oralsex er jo et majestitisk tilfelle av lettlurthet, og noe de kan fleipe med senere i livet som den gangen de dreit seg skikkelig ut. Ingen er tjent med å ta sin egen seksuelle legning så alt for seriøst, og ingen har noengang fått traumer av å røre ved en penis. Om det da ikke var en vagina man ventet å finne.

Lommemannen har blitt forhåndsdømt av media, og at alt dette har ført til at han vil bli straffet for sitt rykte og ikke for sine handlinger er det vel liten tvil om.
Hva mener dere om Tor Erling Staff's uttalelser og hans bagatelisering av overgrep? Er det så skadelig for et barn å tukle i en voksen manns lomme eller er det andre som gjør det så alvorlig at det blir skadelig?
Vel nå er vel mannen selv praktiserende homofil, hvem vet om han føler sympati med lommekisen?


Jeg for min del driter egentlig i hele saken, den påvirker ikke meg og mine, tough luck for dem det er snakk om.
Sist endret av NoillStress; 16. januar 2008 kl. 13:42.
Etter min mening burde ikke Tor Erling Staff vært hans advokat med tanke på hans egen bakgrunn.
Han har jo selv sagt at han likte å plukke på voksne menn som liten da.

Edit: Det er jo det beste for tiltalte, en forsvarer som viser sympati. I rettsystemet har man rett til å bestemme sin egen advokat..
Sist endret av Bob Saget; 16. januar 2008 kl. 13:53.
Tor Erling Staff's uttalelser er vidt diskutert i tråden "Lommemannen tatt". Se: https://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=99329
Sitat av Deezire
Tor Erling Staff's uttalelser er vidt diskutert i tråden "Lommemannen tatt". Se: https://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=99329
Vis hele sitatet...
Helt ærlig synest jeg det er bedre og diskutere Staff i denne tråden, den du linket til har blitt veldig mixet.
En høyesterettsadvokat som ikke klarer å skille sex fra overgrep er helt feil.
Det er sant, men han er tross alt forsvars advokat. Han skal ikke akkurat stå for dømmingen.
Jeg ser ikke poenget ved å ta hele diskusjonen en gang til. Vidarlo kom med mange fine poenger i den andre tråden! Og da snakker vi lange og rafinerte svar!
Nettopp. Og jeg har mine tvil om at uttalelsene til Staff appelerer til folket på noen måte. Her er det snakk om sunn fornuft, og samfunnet er på barnas side. Hvertfall jeg...

Hvis noen kjøper ufarliggjøringen hans skal jeg personlig komme på besøk, så kan vi leke "lommeleken";P
Dette er kanskje litt off-topic, men hvem spiller på en streng her da?

Pedofili-dømte ut mot Staff

Jeg skjønte overhodet ikke omfanget av skadevirkningene jeg utsatte mine ofre for. De fleste er jo imot pedofili, men da det kom uttalelser som gikk den andre veien, ble det lettere for meg å begå flere overgrep, sier Stig (46).
Vis hele sitatet...
Jeg vil tørre påstå overfor denne Stig at alle som ikke er pedofile er imot pedofili. Det fins ingen unnskyldninger for å begå overgrep mot barn - ingen!

Ingen av de fem som sitter i dette rommet tenkte på at det de gjorde ville skade barna.
Vis hele sitatet...
Og troll og hekser er heller ingen uvanlig fenomen. Faktisk kommer julenissen hver jul.

Hvem forsøker disse pedofili-dømte å lure? Seg selv? Kom virkelig ikke tanken om at de tingene de gjorde kunne skade barna en eneste gang både før, under og etter overgrepet?

Jeg manipulerte barna, og opplevde at de ikke trakk seg unna. En viss seksualitet ble vekket i barnet også, og jeg var opptatt av at barnet skulle ha det bra. Men jeg hadde skylapper og var ruset på amfetamin, forteller Stig.
Vis hele sitatet...
Og nå forsøkern å ri på bølgen ved å trekke fram en forsvarsadvokats uheldige uttalelse i sitt forsøk på å hjelpe sin klient. Let's face it - ved dette tidspunktet dette innlegget er skrevet, er fortsatt ikke skyldspørsmålet avgjort for varetektsfangen på Ila, selvom det ser mørkt ut. Annerledes er det for de fem som sitter der og hever seg over denne varetektsfangen - la meg utdype null forståelse eller sympati med de gode ordene denne Stig preiker på oss.

1. Du manipulerte barna, og dine flåsete uttalelser i dette intervjuet forteller meg at du har lang tid igjen i behandlinga di. Hvordan i huleste heite kan du som overgriper si at en viss seksualitet ble vekket i barnet. Frykt er ikke synonymt med seksualitet, unntaket er i sære tilfeller jeg ikke husker definisjonen av. Men tror ikke det skal benyttes mot et barn uansett!

2. Opptatt av at barnet skulle ha det bra? Hallo - noen gi denne mannen en kjemisk kastrering med strøm-pistol gjennom ballene og spør ham om han har det bra! Du var opptatt av å tilfredstille deg selv seksuelt - hva slags terapi er dette som får en slik manipulerende fange til å komme med Staff-uttalelser?

3. Om du hadde skylapper eller var ruset på amfetamin betyr njet og nada! Det fins overhodet ingen unnskyldninger for å forgripe seg seksuelt overfor et barn. Når forvaringa di er over, hvordan skal vi vite om du ikke tar deg ei stripe og får disse skylappene på amfetamin og forgriper deg på et nytt barn?

Det er ingen automatikk på at en som ruser seg på amfetamin forgriper seg på barn, det er ingen unnskyldning. Er du pedofil, er sjansen for at du forgriper deg på barn der uansett om du er rusa eller ikke.

I Norge fins det mange ex-narkomane, amfetamin-misbrukere, til og med de som bruker amfetamin-preperat som medisin og fanger som sitter inne for forhold omhandlende amfetamin, og ingen av de er skyld i en pedofils overgrep. Kun den pedofile.

Som dere ser, er det fullt forståelig den artikkelen som jeg viste til i lenka. Men litt kynisk tankegang fra min side, kan jeg faktisk vri hele poenget i artiklen mot pedofili-dømte Stigs uheldige uttalelser om jeg vil. Faktisk var jeg eitrende sint når jeg leste artiklen første gangen, fordi det virket som om disse unnskyldte seg overfor sine overgrep, og forsøkte å manipulere mitt intellekt som leser ved å finne opp grunner til deres overgrep.

Fakta faen er nok at disse overgriperene forteller om sine erfaringer fra sitt synspunkt, og rett og slett forsøker å forklare det ut ifra sine hensikter. Men på meg falt det dårlig ut og med hensyn til terapi, syns jeg ikke de har kommet særlig langt. Annet enn at de nå forsøker å sparke til siden for en forsvarer som stiller seg hundre prosent bak sin klient - lurer på om disse pedofili-dømte hadde en forsvarer?

Ikke før han fikk en tung forvaringsdom og kom til behandling, skjønte han hva dette hadde betydd for ofrene hans.
Vis hele sitatet...
It ain't a crime if you don't get caught.

Når du først blir tatt, forstår du det. Bravo - bli lenge på Ila er du snill. Lenge..

EDIT:
Jeg forsøkte her å vise hvor lett det er å hause opp uheldige uttalelser selvom hensikten var god. For de som lurte..
Sist endret av paranoy; 16. januar 2008 kl. 15:12.