Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 7646
Sitat av Elefanten
Men slik er det ikke med alkohol. Sikkert godt over 90% av de som prøver alkohol i norge har det med seg som en + videre i livet, de kan ta etter en lang dag på jobb, eller som et "friminutt" fra hverdagen i helgene.

Å si at man ikke har gått glipp av noe ved å være avholds er som å si man ikke går glipp av noe om man er vegetarianer 4 life.
Vis hele sitatet...
Så man må ha alkohol for og få et "friminutt" i helgen? isåfall synes jeg synd ideg.

Jeg vil si du har gått glipp av ganske mye siden du drikker/driver med stoff. Du vet ikke hvordan det er å virkelig ha kontroll over sinn og kropp.

Hva er verdt og gå glipp av og hva er ikke? Uansett hva vi velger går vi jo glipp av noe! Det gjelder bare å kunne leve med andre s valg.
Elefanten: Så det er ikke mulig å ta et rasjonelt valg ut i fra en personlig overbevisning eller tro? Det eneste som grenser til idioti er din forutintatte holdning på temaet.

Dersom noen forteller meg at de avstår fra alkohol på grunn av bibelen, som igjen er grunnlaget for deres tro viser det meg at de nettopp har evnen til å ta et rasjonelt valg, basert på et verdisyn...
Sitat av murloc
Så man må ha alkohol for og få et "friminutt" i helgen? isåfall synes jeg synd ideg.

Jeg vil si du har gått glipp av ganske mye siden du drikker/driver med stoff. Du vet ikke hvordan det er å virkelig ha kontroll over sinn og kropp.

Hva er verdt og gå glipp av og hva er ikke? Uansett hva vi velger går vi jo glipp av noe! Det gjelder bare å kunne leve med andre s valg.
Vis hele sitatet...
Nei, må du legge ord i munnen på meg for å få et valid argument? Jeg skrev at mange bruker det som det. Selv driver jeg hverken med dop eller alkohol så dine konklusjoner vedrørende min livskvalitet kan du egentlig holde fordegselv til du har noe vurderingsgrunnlag. At jeg har prøvd noe "back in the days" betyr ikke at jeg driver med det.

Og jeg lever med andres valg. Ingen her inne har noengang prøvd å nekte kristne å drive med avhold.
jeg må ærlig si at alkohol er jo et skadelig rusmiddel, det er bevist. Det er som nevnt i mange andre tråder mye mindre helsefarlig å røyke f.eks. hasj.
Vis hele sitatet...
Et moderat alkoholkonsum (et par drinker om dagen) har mange positive innvirkninger på helsen.

Noen sitater fra Wikipedia:

Moderate drinkers are less likely to suffer heart attacks than total abstainers or heavy drinkers
Vis hele sitatet...
Another study found that when men increased their alcohol intake from very low to moderate, they significantly reduced their risk of coronary heart disease
Vis hele sitatet...
Drinking in moderation has been found to help those who have suffered a heart attack survive it
Vis hele sitatet...
Research has found moderate drinking to be associated with lower risk of dementia, including Alzheimer’s disease
Vis hele sitatet...
Both abstaining from alcohol and abusing it are risk factors for cognitive decline and dementia
Vis hele sitatet...
Analysis of data from 8,125 participants in the Third National Health and Nutrition Examination Study revealed that drinkers had a 43 percent lower chance of having Metabolic Syndrome than did abstainers or non-drinkers
Vis hele sitatet...
Research has found that drinking reduces the risk of developing gallstones
Vis hele sitatet...
Research indicates that drinking alcohol is associated with a lower risk of developing kidney stones
Vis hele sitatet...
Moderate drinkers may have a lower risk of diabetes than non-drinkers
Vis hele sitatet...
Moderate drinkers have been found to have higher resistance than do alcohol abstainers to five strains of the common cold virus
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke så oppdatert på helsefarene ved å røyke hasj, men jeg mener å huske at det var en tråp oppe her for ikke så lenge siden, med en undersøkelse som viste at hasjrøyking var mer kreftframkallende enn tobakk. Og mens det å drikke daglig kan han en positiv innvirkning på dine kognitive evner, vil daglig hasjrøyiking bare gjøre deg sløv.

All respekt til folk som ikke liker alkoholrusen, og avstår av den grunn, men det å ikke engang være interessert i å prøve noe som en så stor del av verdens befolkning nyter, skjønner jeg ikke. Det virker litt som å høre om orgasmer, og si "det er ikke noe jeg er interessert i å oppleve."
Sitat av Cikey
Elefanten: Så det er ikke mulig å ta et rasjonelt valg ut i fra en personlig overbevisning eller tro? Det eneste som grenser til idioti er din forutintatte holdning på temaet.

Dersom noen forteller meg at de avstår fra alkohol på grunn av bibelen, som igjen er grunnlaget for deres tro viser det meg at de nettopp har evnen til å ta et rasjonelt valg, basert på et verdisyn...
Vis hele sitatet...
Rasjonelt valg ut i fra en personlig overbevisning om å leve livet sitt etter en 2000 år gammal bok skrevet på hamp?

Trenger jeg å utdype hvorfor jeg ikke helt kjøper den?

Dersom jeg er personlig ovebevist om at det er en fisk på månen, er det da rasjonelt av meg å bygge et romskip med fiskestang?
Du hevder altså at en annen persons valg ikke kan være gjennomtenkt og rasjonelt fordi du forkaster et av kriteriene valget baserer seg på?

Eksempelet ditt er latterlig, og jeg forstår at du føler et behov for å latterliggjøre kristne, men det blir litt på siden av diskusjonen her. Dersom noen tar et valg basert på religiøs overbevisning betyr det slett ikke at personen er verken idiot eller at valget ikke er rasjonelt. Men du kan selvsagt fortsette å hevde det. Din ignoranse kan ingen ta fra deg...
Sitat av Elefanten
Man må ikke ha en god grunn. Men om man utelukker noe andre bedriver så og si alle sine "frinetter" på uten engang å prøve det er jo litt merkelig. Om en person så bruker "det står i bibelen" som et argument betyr ikke det at jeg trøkker spritflasken i halsen på han, men det betyr at jeg stille tenker for megselv at vedkommende ikke greier å trekke sine egne konklusjoner og ta sine egne valg.

Jeg ser ned på personen, og kanskje tilogmed helle mot idiot, men ingen av oss har noengang sagt at man "må ha en god grunn".
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne beklage til deg om jeg fikk det til å virke som om du presser andre til og drikke, det var ikke meningen! Det var ikke et direkte svar til din post.

Jeg mener folk kan godt velge for seg selv om de mener noe er bedre uten å ha prøvd det. Men de skal ikke belære andre om det de ikke vet. Håer du skjønner hva jeg mener med det.
Sist endret av murloc; 30. mai 2008 kl. 20:13.
Sitat av Cikey
Pølse: Så med andre ord respekterer du ingenting du ikke selv kan rasjonalisere. Helt i orden det, men da er du med andre ord en trangsynt dritt..

Personlig forsøker jeg å respektere andres livssyn uansett hva de begrunner dem med.
Vis hele sitatet...
Så lenge de kan rasjonalisere det er jeg fornøyd. At det står i bibelen er ikke et argument. At man gjør det ut fra et verdisyn man kan redegjøre for er.

I et anfall av ydmykhet vil jeg også nevne at jeg ikke kan redegjøre for verken røykingen eller drikkingen min. Men jeg forventer heller ikke at noen skal respektere det. Som var sakens kjerne.
Sitat av murloc
Så om kristne vil ha din respekt for sitt valg så bør de helst skylde på at de skal kjøre bil senere?
Vis hele sitatet...
Les over.
Sitat av murloc
Jeg vil si du har gått glipp av ganske mye siden du drikker/driver med stoff. Du vet ikke hvordan det er å virkelig ha kontroll over sinn og kropp.
Vis hele sitatet...
Som Elefanten var inne på: rusmidler er en avkobling fra verden, og når man først har fått smaken på det så er det gjort. Jeg skrev tidligere: "enten drikker man eller så drikker man ikke". Jeg forsøker ikke å legitimisere alkohol - heller tvert imot.

Jeg respekterer - og misunner - de som klarer seg uten.
Sitat av Cikey
Du hevder altså at en annen persons valg ikke kan være gjennomtenkt og rasjonelt fordi du forkaster et av kriteriene valget baserer seg på?

Eksempelet ditt er latterlig, og jeg forstår at du føler et behov for å latterliggjøre kristne, men det blir litt på siden av diskusjonen her. Dersom noen tar et valg basert på religiøs overbevisning betyr det slett ikke at personen er verken idiot eller at valget ikke er rasjonelt. Men du kan selvsagt fortsette å hevde det. Din ignoranse kan ingen ta fra deg...
Vis hele sitatet...
Dersom valget ene og alene er basert på denne religiøse overbevisningen så er det hverken gjennomtenkt eller rasjonelt, nei. Du har forstått meg på det.

Hva skjer når folk kun baserer seg på sin religiøse overbevisning? For å nevne noen litt mer alvorlige eksempler:

- Gå mot abort. (kristendom)
- Mot kvinners rettigheter. (islam)
- Forkaste vitenskap uten å se på fakta (darwin f.eks). (kristendom)
- Selge huset for å betale seg til frelse. (scientologi)

Synes du dette er sunne, rasjonelle verdier? Selvfølgelig er ikke det det like alvorlig å avstå fra alkohol. Men grunnlaget for standpunktet er fortsatt det samme - en religiøs overbevisning. Det siste vi trenger her i verden er flere personer som tar valg basert på tolkning av religion!

Dersom en person velger å avstå fra alkohol er det på ingen måte negativt for samfunnet. Men dersom personen kun gjør dette pga bibelen tilsier det gjerne også at bibelen er et avgjørende kriterie når vedkommende tar stilling til andre, gjerne mer betydningsfulle ting. DETTE gjør at jeg ser ned på vekdommende.
Tør jeg spørre hvorfor det er noen vits i diskutere dette?
Alle tar sine egne meninger, dette gjelder også kristne. De mener at de lettere synder av det, la de gjøre så. Hvis medlemmene her respekterer andres syn, hvorfor diskutere det?

Jeg kjenner flere kristne enn mange andre her på forumet (går på kristen internatskole), og de er overbevist til den grad at Jesus lever den dag i dag og snakker med de. De kan være så hjernevaskede de vil, men så lenge beskjedene de sprer hovedsaklig er gode, så ser ikke jeg problemet med deres eksistens eller mening. Jeg er uenig i det de sier om bla. homofili etc.
Her genreliserer du VELDIG! Ikke alle kristne er imot abort(er ikke helt sikker på denne).

Moderne muslimer undertrykker ikke kvinner(De har kansje enda et stykke å gå, men så lenge ingen blir tvunget til noe, er dette i positiv utvikling. iallefall integrerte vestlige mulsimer. Husk at mange kvinnelige muslimer er enig i mye av dette synet)

Vet ikke om alle kristne deler det samme syn på darwinisme, men antar du har rett på akkurat det tema.

scientologi er så langt jeg har forstått en veldig utnyttende religion(?) og går i mot min filosofi om og ikke presse andre til og gjøre ting.

Men som sagt ikke generaliser. Det finnes nok forskjellige grader av alt, ikke alle muslimer vil bombe noe(de ferreste antageligvis.)
Sitat av murloc
Her genreliserer du VELDIG! Ikke alle kristne er imot abort(er ikke helt sikker på denne).

Moderne muslimer undertrykker ikke kvinner(De har kansje enda et stykke å gå, men så lenge ingen blir tvunget til noe, er dette i positiv utvikling. iallefall integrerte vestlige mulsimer. Husk at mange kvinnelige muslimer er enig i mye av dette synet)

Vet ikke om alle kristne deler det samme syn på darwinisme, men antar du har rett på akkurat det tema.

scientologi er så langt jeg har forstått en veldig utnyttende religion(?) og går i mot min filosofi om og ikke presse andre til og gjøre ting.

Men som sagt ikke generaliser. Det finnes nok forskjellige grader av alt, ikke alle muslimer vil bombe noe(de ferreste antageligvis.)
Vis hele sitatet...
Nei nei, jeg mener ikke å generalisere. Jeg sier ikke at alle kristne er sånn! Det jeg sier er at dersom man har religion som eneste vurderingsgrunnlag så kan man ende opp med ganske samfunnsfiendtlige synspunkter.

Som nevnt tidligere - mange kristne drikker alkohol. Jeg har ikke noe imot det å være kristen i seg selv, det jeg ikke greier å respektere er når folk bruker bibelen som eneste kriterie. Nå er det heller ikke sånn at alle kristne som er avholds gjør dette, men om en avholds person kun sier "det er synd" som forklaring rynger jeg på nesen.

Mener på ingen måte å angripe kristendommen i sin helhet.
Det kommer jo helt an på i hvilken riktning de er i eller om de er fundamentalistiske eller liberale.
t.eks tviler på at en fundamentalistisk orthodox drikker så ofte eller mye.
Jeg mener at så lenge det holder for den enkelte og si at kristendom forbyr ditt og datt så føyer jeg meg, er god nok forklaring for den enkelte, så lenge de bare bruker det som argument for seg selv.

Synes forresten at å dra bibelen inn i denne diskusjonen er litt meningsløst. Er vel bare fundamentalistiske kristne som følger denne side for side. Og når man følger en tekst skrevet for 1600 år siden er det vel naturlig at man tolker den litt forskjellig.
Jeg trodde vi begynte å bli enig. Men...
Sitat av murloc
Jeg mener at så lenge det holder for den enkelte og si at kristendom forbyr ditt og datt så føyer jeg meg, er god nok forklaring for den enkelte, så lenge de bare bruker det som argument for seg selv
Vis hele sitatet...
Så..om en eller annen tulling finner ut at kristendommen forbyr jøder på jorda, føyer du deg? Det er akkurat dette diskusjonen dreier seg om. Vi vet alle at de fleste mennesker, religiøs eller ikke, er mer nyansert enn som så. Men det fins grusomme eksempler fra historien: korsfaring, heksejakt, aktiv utstøtning av forskere som presenterte stoff som var mot religøse toppers overbevisning (jorda er flat!), etc.

Ja, jeg er fordomsfull. Det er vi alle. Det er nettopp derfor jeg krever mer reflekterte holdninger fra et religiøst menneske. Fra ethvert menneske, faktisk. Vi er idioter, og jeg er gjerne den første til å innrømme det.
Om du leser mine tidligere poster ser du at jeg sier at de har rett til sitt syn så lenge de ikke skader noen. Det jeg mente med;

"Opprinnelig skrevet av murloc
Jeg mener at så lenge det holder for den enkelte og si at kristendom forbyr ditt og datt så føyer jeg meg, er god nok forklaring for den enkelte, så lenge de bare bruker det som argument for seg selv"

Er at så lenge det de mener bare gjelder seg selv så er det greit. Skader de noen andre trenger vi ikke snakke kristendom lenger. Da skal vi snakke jus og om hvordan vi kan bure dem inn.

Jeg mente at så lenge det kun affekterer dem selv kan alle mene hva de vil.

Beklager om jeg utrykte meg uklart

Edit: Les det jeg sa og legg god tmerke til tegnsettingen min. Jeg mente ikke føyer meg som i at jeg som person føyer meg etter deres meninger. Snakket som en kristen, som sier at så lenge gud sier noe så føyer jeg meg.

Mulig jeg forklarer meg rotete her, beklager det
Sist endret av murloc; 30. mai 2008 kl. 22:01.
Gøy diskusjon. Kristne er alltid gøy å prate med på fylla "Englevakten" har gratis mat, det smaker godt i fylla. Og da er det alltid noen kristne der jeg ender opp med å diskutere med. Det er gøy.

Jeg respekterer kristne som ikke drikker. Det er da deres valg. Men å si at det er synd er ikke en god grunn.

Jeg bor vel i utkanten av bibelbeltet, og jeg kan med sikkerhet si at de fleste kristne her omkring drikker ikke mer pga. livsstilen enn troen. De fleste er fornuftige folk, som ikke skjønner poenget med å drikke. De har det visst like gøy uten (nei, de har ikke det, men det skjønner de ikke). De finner stort sett aldri på noe tull. Det er også desverre en del som tar avstand fra det kun fordi de rett og slett mener det er galt. Noe det ikke er om man kjenner sine grenser.

Men samme det om de drikker eller ikke, de er gøye å prate med "Hva ruser du deg på i dag da?" "Jeg ruser meg på Jesus!" Ja, den hørte jeg en gang
Sitat av murloc
Om du leser mine tidligere poster ser du at jeg sier at de har rett til sitt syn så lenge de ikke skader noen.
Vis hele sitatet...
Kardemommeloven

Alles in ordnung. Det var ikke meningen å henge deg ut, men jeg måtte reagere på den setningen. Nå kunne jeg dratt det ennå lengre ved å si at folk har forskjellig syn på rett og galt også (samt hvorvidt man skader andre ved en handling), men jeg tenker vi legger den ballen død her eller sparker den videre i en annen tråd. Dette gjaldt i hovedsak kristnes forhold til alkohol.
Sitat av Pølse
Kardemommeloven

Alles in ordnung. Det var ikke meningen å henge deg ut, men jeg måtte reagere på den setningen. Nå kunne jeg dratt det ennå lengre ved å si at folk har forskjellig syn på rett og galt også (samt hvorvidt man skader andre ved en handling), men jeg tenker vi legger den ballen død her eller sparker den videre i en annen tråd. Dette gjaldt i hovedsak kristnes forhold til alkohol.
Vis hele sitatet...
Hehe ja enig Takker for en saklig og ufiendlig tråd nonetheless! Dette emnet kan man vel vanskelig bli enig om!

Synes forøvrig denne debatten er et flott eksempel på hvor bra NFF egetlig er. En tråd med så mange meninger, men samtidig ingen som tyr til usaklige argumenter

Edit: ble for glad i smileys.
Sist endret av murloc; 30. mai 2008 kl. 22:20.
Sitat av murloc
Jeg mener at så lenge det holder for den enkelte og si at kristendom forbyr ditt og datt så føyer jeg meg, er god nok forklaring for den enkelte, så lenge de bare bruker det som argument for seg selv.

Synes forresten at å dra bibelen inn i denne diskusjonen er litt meningsløst. Er vel bare fundamentalistiske kristne som følger denne side for side. Og når man følger en tekst skrevet for 1600 år siden er det vel naturlig at man tolker den litt forskjellig.
Vis hele sitatet...
Joda, det er jeg enig i.

Men jeg synes det er litt naivt å tro at en person kan avstå fra noe "alle" nyter på grunnlag av bibelen, men samtidig ha et reflektert faktabasert syn på alt som angår andre (f.eks abortspørsmålet).

Men føler vi begyner å melke oss tom her, vi er vel ikke så ufattelig uenige når alt kommer til alt og jeg tror vi har fått fram hvor vi vil :P
Jeg går på en kristen internatskole (Syvendedags adventist) på østlandet, jeg har mange kristne venner men er selv ateist. Jeg har derfor nok grunnlag for å uttale meg rundt dette temaet. Vi har hatt mange uendelige diskusjoner rundt dette temaet, og de kristnes mening om alkohol er at det virker som gift på kroppen, de skjønner ikke at folk ikke klarer å hygge seg uten å beruse seg. De mener folk ikke er seg selv når de har fått alkohol i blodet, og at man ikke kan stole på berusede personer. Dessuten sier de at Jesus er perfekt, og siden han ikke drakk, drikker ikke de. Det er riktig at det står i bibelen at Jesus drakk vin med sine elleve disipler. De kristne mener sådan at det var alkoholfri vin.

Før jeg sier min mening om dette, vil jeg si at det står stor respekt av alle som tør å holde seg avholds og ikke følge strømmen.

Jeg mener vi lever i et samfunn styrt av normer og regler, Vi mennesker hadde vært helt annerledes uten. Når man får inntak av alkohol, glemmer man det og derfor blir en helt annen person uavhengig av normer og regler Det resulterer at mennesker blir mye mer sosiale, og slipper seg mer løs.
Sitat av hyys
- Schallabais, hvorfor sitter dere her og drikker cola da?, var det første som kom ut av min noe fuktige munn.

- Hehe, vi liker ikke alkohol vi ser du, svarte den ene med kanskje noe intuisjon om videre graving og spørring fra min side.

- Liker ikke alkohol? Snakker vi gjærsmak eller spritsmak?, svarte jeg før jeg la til: - Dere er kanskje kristne?, i håp om å dra igang en diskusjon.

......
- Dere vet at Jesus "him self" drakk rødvin? Om jeg ikke husker feil, tryllet han faktisk vann om til vin for å overbevise folket om at han var Guds sønn til og med!

- Joda, svarte de to bibel-rytterene i kor. - Men vi mener at alkohol kan få oss til å gjøre ting som er synd. Som for eksempel sex før ekteskap, la den ene raskt til.

- Hva for noe!?, var omtrent det jeg lirket fra meg. - Så dere nyter ikke et glass vin til maten heller?

- Nei. Vi ser rett og slett ikke poenget i å ruse oss på den måten, avsluttet dem, og brøytet seg frem og vekk fra den slitte sofaen.
Vis hele sitatet...
Altså... For det første forstår jeg på ingen måte hvorfor du får 4 KP (per akkurat da jeg leste posten) for å skrive om hvor idiotiske uttalelser du har i fylla. At du hadde drukket er ingen unnskyldning. Men når det er sagt så har jeg ingenting i mot deg hyys, syns du har veldig mange bra innlegg også.

Skjønner ikke denne stigmatiseringen av kristne. Hvor utrolig er det ikke at noen behandler kroppen sin så bra at de avstår fra alkohol? (Jo jeg drikker og jeg skjønner fordelene med å drikke, men jeg kan også ha det like gøy uten å drikke). Og hvorfor må man være kristen bare fordi man velger å vente med en så viktig ting som sex til en finner en partner man stoler hundre prosent på?

Det er greit å bruke hue - det er forskjell på nysgjerrighet (hvorfor mange kristne ikke drikker / har sex før ekteskapet) og regelrett utdriting slik jeg vil påstå trådstarters spørsmål var. Du springer vel ikke rett bort til en mann i rosa skjorte og spør "du er kanskje homo du da???"
Sitat av Miss M
Altså... For det første forstår jeg på ingen måte hvorfor du får 4 KP (per akkurat da jeg leste posten) for å skrive om hvor idiotiske uttalelser du har i fylla. At du hadde drukket er ingen unnskyldning. Men når det er sagt så har jeg ingenting i mot deg hyys, syns du har veldig mange bra innlegg også.

Skjønner ikke denne stigmatiseringen av kristne. Hvor utrolig er det ikke at noen behandler kroppen sin så bra at de avstår fra alkohol? (Jo jeg drikker og jeg skjønner fordelene med å drikke, men jeg kan også ha det like gøy uten å drikke). Og hvorfor må man være kristen bare fordi man velger å vente med en så viktig ting som sex til en finner en partner man stoler hundre prosent på?

Det er greit å bruke hue - det er forskjell på nysgjerrighet (hvorfor mange kristne ikke drikker / har sex før ekteskapet) og regelrett utdriting slik jeg vil påstå trådstarters spørsmål var. Du springer vel ikke rett bort til en mann i rosa skjorte og spør "du er kanskje homo du da???"
Vis hele sitatet...
Idiotisk uttalelse? Til nachspiel å være var jo det der absolutt ikke noe som var et idiotstempel verdig.

Behandler kroppen sin så bra? Bla en side tilbake, så får du en god mengde fordeler ved moderat alkoholkonsum. Mindre risiko for hjertesykdommer,slag og alzheimers taler for seg selv.

Og er ekteskap terskelen for når man kan stole på partneren? Jeg håper på guds skyld at de som forlover seg stoler på hverandre. Da er det latterlig å komme dragende med "stole på 100 prosent" som tilsvarende ekteskap.

Synes dette var ganske idiotiske uttalelser jeg menmen
Sitat av Elefanten
Idiotisk uttalelse? Til nachspiel å være var jo det der absolutt ikke noe som var et idiotstempel verdig.

Behandler kroppen sin så bra? Bla en side tilbake, så får du en god mengde fordeler ved moderat alkoholkonsum. Mindre risiko for hjertesykdommer,slag og alzheimers taler for seg selv.

Og er ekteskap terskelen for når man kan stole på partneren? Jeg håper på guds skyld at de som forlover seg stoler på hverandre. Da er det latterlig å komme dragende med "stole på 100 prosent" som tilsvarende ekteskap.

Synes dette var ganske idiotiske uttalelser jeg menmen
Vis hele sitatet...
Neinei dette var på ingen måte idiotiske uttalelser Den "er du kristen eller" er en idiotisk uttalelse og stigmatisering. Selv om trådstarter var på et nachspiel eller ei. (som sagt så løper vi ikke rundt og spør menn i rosa skjorte om de er homofile). Og moderat alkoholkosum kan kanskje ha helsemessig effekt, men da snakker vi ett glass vin til maten hver søndag eller noe sånt (har overhodet ikke satt meg inn i hvor ofte). Er ganske sikker på at helsegevinsten totalt er større av å avstå helt fra alkohol enn å drikke moderate mengder.

Jeg er nok ikke helt for at sex for en hver pris skal ventes med til ekteskap, men å ligge med noen uten å være sammen, eller etter å ha vært sammen kort tid kan neppe gå under å stole hundre prosent på hverandre. Hvordan kan man bli trygg på en kjæreste som før han / hun møtte deg tok for seg av hva hun / han kom over?
Sitat av Elefanten
Idiotisk uttalelse? Til nachspiel å være var jo det der absolutt ikke noe som var et idiotstempel verdig.

Behandler kroppen sin så bra? Bla en side tilbake, så får du en god mengde fordeler ved moderat alkoholkonsum. Mindre risiko for hjertesykdommer,slag og alzheimers taler for seg selv.

Og er ekteskap terskelen for når man kan stole på partneren? Jeg håper på guds skyld at de som forlover seg stoler på hverandre. Da er det latterlig å komme dragende med "stole på 100 prosent" som tilsvarende ekteskap.

Synes dette var ganske idiotiske uttalelser jeg menmen
Vis hele sitatet...
Du forlover deg ikke akkurat for moro skyld heller da, hvis du først skal se sånn på det..

EDIT:
MuzababeN eller hva du kalte deg, tror ikke det gjelder alle kristne at de mente det var alkoholfri vin. Jeg er ikke sikker, men er det vel katolismen som har det som regel at det må være alkohol-holdig vin, er det ikke (da tenker jeg på nattverden da, som er selve katolikkens grunnprinsipp nr.1 elns)?
Sist endret av paranoy; 30. mai 2008 kl. 23:39.
jeg prøver å være kristen men klarer ikke å være avholds.

er ikke så god på å være kristen tror jeg
Sitat av MusabaN1
Det er riktig at det står i bibelen at Jesus drakk vin med sine elleve disipler.
Vis hele sitatet...
Eh, du sier du har diskutert mange ganger med kristne folk og at du går på en kristen skole, og idiotisk nok av alt sier du at bibelen sier at jesus drakk vin med sine 11 disipler. De var 12 disipler.

Tobbe654: Det handler da ikke om å være en god eller dårlig kristen, i følge kristendommen holder det at du tror på at Jesus døde på korset for dine synder og stod opp igjen.

Jeg syntes noen brukere generaliserer kristne her. Det er feil å si at alle venter med sex før ekteskap/ikke drikker/er imot homofili/er imot abort/ ++.
Jeg tror dette muligens blir litt offtopic, men jeg skjønner ikke hvorfor folk blir så overrasket av at folk ikke drikker? Jeg drikker ikke alkohol, og jeg er ikke kristen, men jeg misliker rus og smak, og folk ser alltid på meg som om jeg har falt ned fra månen når jeg sier det. Hva er galt med samfunnet når folk blir sjokka fordi du ikke doper deg på løsemidler?

Og når det kommer til Kristne, så får det vel være opp til dem. Noen tolekr enkelte deler av Bibelen annerledes enn andre, og det må de få lov til. Alkohol er ikke påbudt, så vidt jeg vet, og godt er da det. Hvis du liker å krangle så mye at du må dra i gang krangler med kristne på fester grunnet personlige valg som ikke går utover noen (heller omvendt?) har du lite å gjøre.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy
Jeg er ikke sikker, men er det vel katolismen som har det som regel at det må være alkohol-holdig vin, er det ikke (da tenker jeg på nattverden da, som er selve katolikkens grunnprinsipp nr.1 elns)?
Vis hele sitatet...
Er det ikke de gresk-ortodokse da? Mener katolikkenes grunnrpinsipp No.1 er å skrifte! Men det er vel kanskje en potet-salat sak!

Back to the case:
Sitat av Gest
Og når det kommer til Kristne, så får det vel være opp til dem. Noen tolekr enkelte deler av Bibelen annerledes enn andre, og det må de få lov til. Alkohol er ikke påbudt, så vidt jeg vet, og godt er da det.
Vis hele sitatet...
For øttende gang! Dette er ikke ment som en tråd som på noen som helst måte disrespekter dem som er avholdsmennesker eller tar avstand til akohol! Dette er en tråd om hvor, hvordan og hvorfor kristne argumenterer med bibelen og sin tro i at dem ikke drikker!

Selve hovedpoenget her, er hvor i grønneste skogen har de kristne tolket at man ikke kan drikke alkohol?! Vis meg, gjerne i form av et bibel-sitat, eller forklar det, så skal jeg gi meg! Det har kommet noe fornuftig ut av denne posten, da mange påpeker at et kristent liv og holdning, er et slags rolig folkeslag, som ikke ruser seg nettopp fordi dem er dette rolige folkeslaget! Jeg synest ikke det er en god nok begrunning, men hører gjenre på den som har flere fornuftige forklaringer!

Sitat av Gest
Hvis du liker å krangle så mye at du må dra i gang krangler med kristne på fester grunnet personlige valg som ikke går utover noen (heller omvendt?) har du lite å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å ha lite å gjøre! Det handler om å sette spørsmål til handlinger av mennesker rundt seg! Det handler om å være utadvent og generelt nyskjerrig på et sosialantropologisk nivå. Om du tar deg en tur ut for å handle, og du ser en vilt fremmede står og grise-runker midt på gaten, ville du kanskje spurd han hva hensikten med handlingen hans er? Nei, jeg sammenligner ikke å drikke på en fest med åpenlys og offentlig onani, men for meg, var det faktisk litt overraskende å se to stykker sitte å drikke cola på en fest der pilsfaktoren var høy! Dem skilte seg ut fra mengden, og da blir jeg personlig interessert og vekket!
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 07:30.
Sitat av Elefanten
Dersom valget ene og alene er basert på denne religiøse overbevisningen så er det hverken gjennomtenkt eller rasjonelt, nei. Du har forstått meg på det.

Hva skjer når folk kun baserer seg på sin religiøse overbevisning? For å nevne noen litt mer alvorlige eksempler:

- Gå mot abort. (kristendom)
- Mot kvinners rettigheter. (islam)
- Forkaste vitenskap uten å se på fakta (darwin f.eks). (kristendom)
- Selge huset for å betale seg til frelse. (scientologi)

Synes du dette er sunne, rasjonelle verdier? Selvfølgelig er ikke det det like alvorlig å avstå fra alkohol. Men grunnlaget for standpunktet er fortsatt det samme - en religiøs overbevisning. Det siste vi trenger her i verden er flere personer som tar valg basert på tolkning av religion!

Dersom en person velger å avstå fra alkohol er det på ingen måte negativt for samfunnet. Men dersom personen kun gjør dette pga bibelen tilsier det gjerne også at bibelen er et avgjørende kriterie når vedkommende tar stilling til andre, gjerne mer betydningsfulle ting. DETTE gjør at jeg ser ned på vekdommende.
Vis hele sitatet...
Vi vet vel strengt tatt ikke hvorvidt valgene i dette tilfellet ene og alene var basert på religion. Likefullt kan valgene uansett være rasjonelle. Jeg finner det underholdende hvordan skriker opp om at folk som tar med et verdisyn i sine valg er irrasjonelle når du selv viser til en rasjonell tankegang på linje med en femmåring.

Listen du ramser opp har ingenting med denne diskusjonen å gjøre, og har heller ingenting med diskusjonen om rasjonelle valg å gjøre. Men den føyer seg fint inn i linjen din av manglende logikk.
Er det slik at alle som er imot abort er det fordi de er kristne? Er det slik at alle kristne er imot abort? Forkaster alle kristne vitenskap uten å se på fakta? Selger alle scientologer husene sine for å få råd til neste nivå?

Din evne til å ressonere er omtrent på følgende nivå: "Jeg leste om en neger som begikk drap. Da må alle negre være drapsmenn. Og ikke nok med det, de er også helt irrasjonelle som tror de kan gå rundt å drepe folk hele tiden"

Nåh, nok av dette vissvasset som er helt på siden av saken...

Et valg kan like fullt være rasjonelt, og gjennomtenkt selv om man baserer hele, eller deler av det på et verdisyn. De to som satt på festen og drakk cola kan ha tenkt gjennom sitt standpunkt, kan ha veiet for og imot og til slutt tatt et helt rasjonelt valg, selv om du forkaster det grunnlag de har lagt vekt på.
Sitat av Cikey
Vi vet vel strengt tatt ikke hvorvidt valgene i dette tilfellet ene og alene var basert på religion. Likefullt kan valgene uansett være rasjonelle. Jeg finner det underholdende hvordan skriker opp om at folk som tar med et verdisyn i sine valg er irrasjonelle når du selv viser til en rasjonell tankegang på linje med en femmåring.

Listen du ramser opp har ingenting med denne diskusjonen å gjøre, og har heller ingenting med diskusjonen om rasjonelle valg å gjøre. Men den føyer seg fint inn i linjen din av manglende logikk.
Er det slik at alle som er imot abort er det fordi de er kristne? Er det slik at alle kristne er imot abort? Forkaster alle kristne vitenskap uten å se på fakta? Selger alle scientologer husene sine for å få råd til neste nivå?

Din evne til å ressonere er omtrent på følgende nivå: "Jeg leste om en neger som begikk drap. Da må alle negre være drapsmenn. Og ikke nok med det, de er også helt irrasjonelle som tror de kan gå rundt å drepe folk hele tiden"

Nåh, nok av dette vissvasset som er helt på siden av saken...

Et valg kan like fullt være rasjonelt, og gjennomtenkt selv om man baserer hele, eller deler av det på et verdisyn. De to som satt på festen og drakk cola kan ha tenkt gjennom sitt standpunkt, kan ha veiet for og imot og til slutt tatt et helt rasjonelt valg, selv om du forkaster det grunnlag de har lagt vekt på.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller aldri sagt at jeg kun snakker om de to hyys møtte.

Du er tydeligvis ikke i stand til å fatte noen av argumentene, eller kanskje du ikke vil fordi innleggene mine plutselig gir mening da.

Jeg gidder følgelig ikke å gjenta megselv. Du kan lese gjennom innleggene mine og finne svar på hele ditt eget.

La meg gjette - du er kristen eller er tilhenger av et krsitent miljø? Nei, det har ingenting med diskusjonen å gjøre. Men det kan forklare hvorfor mine innlegg som andre har sett på som saklige og fornuftige plutselig oppfattes som verket til en 5-åring.

Men gidder ikke debattere videre med en som ikke greier å engang prøve å se det fra "den andre siden".
Sist endret av Elefanten; 31. mai 2008 kl. 10:51.
Elefanten: Så deilig at du kritiserer meg for å ikke se saken fra den annen side

Mitt livssyn er helt uvedkommende denne debatten, og har ingenting å si for mitt standpunkt.

Jeg fatter argumentene dine helt fint, og derfor sier jeg ifra om at de er ulogiske, overgeneraliserende og på grensen til det helt latterlige. Du trenger selvsagt ikke gjennta deg selv.
Det virker som veldig mange her mener at alkoholrusen er noe alle burde prøve. Men vi kan ta det videre, skulle ikke alle prøvd å ta heroin? du har jo ikke prøvd, så hvordan kan du vite at det ikke er noe for deg? Det blir bare for dumt.

Spørsmålet blir, syns du rusen er verd det? Savner du rusen om du faktisk aldri har opplevd den? (nei, det er ytterst få som gjør det). Alle vet at alkohol, som alle andre løsemiddler og rusmiddkler. Ja det har noen gode sider med f.eks. vin og øl; men ikke noe som du ikke kan få fra andre plasser.

Altså har man 2 grunner til å drikke alkohol:
1: drikken du drikker syns du er god
2: du liker rusen

under punkt 1, så er det faktisk ikke alle som liker drikker. Ja det fins noen drikker som alle liker; men disse smaker da egentlig ikke alkohol? Altså kunne de hatt en like god drikk uten alkohol.

Ved punkt 2 er jo der mange stopper. Hvorfor har de et behov for å ruse seg. Og ved å gå å se på norsk drikkekultur så kan jeg godt forstå de tar et skritt tilbake. Jeg personlig syns at drikkekulturen i Norge er ganske på tryne. Folk i Norge er generelt tue etter å drikke mest mulig og bli fulle hver gang de drikker. (legg merke til jeg sier generelt, det betyr ikke at alle gjør det). Og finnes det noen punkter med det å ruse seg som er så positivt som gjør at man absolutt burde prøve? Jeg kommer ikke på noen som er så gode, selv om jeg syns det er litt deilig å være brisen, men syns ikke det egentlig er noe som er noe stort egentlig.


Jeg vil på mange måter si man har det akkurat like gøy uten alkohol som med, og egentlig alt bare står på om man liker rusen eller ikke, og om man faktisk syns man trenger den. Og det er jo mange der ute som faktisk trenger rusen for å tørre å sjekke opp jenter og å få nye bekjente. Men det er mange som fint klarer det vel så bra i edrulig tilstand og.

... Edit:
Og de fleste av oss vet og at alkohol har ved 2(?) anledninger vært prøvd å gjøre illegalt i Norge da det sees på som et ganske skadelig rusmiddel, og det vet vi fortsatt at det er. Grunnen til at det ikke blir forbudt er at vi har erfart at gjennom å gjøre et rusmiddel som er så utbredt ulovelig ender vi bare opp med masse hjemmebrendt og smuglersprit; og egentlig like mye drikking. Altså større problemer.

Personlig tror jeg verden hadde vært et bedre sted uten alkohol, og andre rusmiddler generelt. Ikke fordi det er neo galt i å sette seg ned med en iskald pils tl grillmaten. Akkurat det syns jeg er kjempe deilig selv. Men hvis man går på byen eller leser avisa og ser hvor mye problemer som ofte skjer når folk ruser seg. Og man vet selv at en del folk blir mye mer aggresive når de drikker, og det kan skape bråk.
Sist endret av etse; 31. mai 2008 kl. 11:11.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Etse: Jeg vil ikke gå så langt å kalle pils for et løsemiddel! Kanskje 96-heimkok nærmer seg det jeg definerer som løsemidler!

Jeg synest diskusjonen har vridd seg mer mot "Avholds og alkohol" og glemmer de kristne, men greit nok!

3: Du liker å leske deg på iskald pils! Pils er ikke særlig god smak på, på samme måte som kanskje vin smaker godt! Varm pils smaker py og helvete, og man drikker helst pils for å leske halsen!
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 11:11.
Sitat av hyys
Etse: Jeg vil ikke gå så langt å kalle pils for et løsemiddel! Kanskje 96-heimkok nærmer seg det jeg definerer som løsemidler!
Vis hele sitatet...
Det er et løsemiddel, altså man kan si det er "utvannet" ved lave prosenter, men det forandrer ikke det faktum a det faktisk er et løsemiddel på likt nivå med mange andre. Det er bare at en kald pils ikke er så veldig sterk.

Nå er det mange av oss som liker pils da, men det er som med cola, den er ikke god varm. Jeg har likt øl siden jeg smakte den første. Er mange som lærer seg å like det, men vet om en god del som hat slikt det siden de smakte det

og ja, jeg glemte punkt 4, som går under fjortissene.
4: man drikker for å være tødd og like kul som de andre siden "alle" andre drikker.
Sist endret av etse; 31. mai 2008 kl. 11:14.
Sitat av Elefanten
Dersom en person velger å avstå fra alkohol er det på ingen måte negativt for samfunnet. Men dersom personen kun gjør dette pga bibelen tilsier det gjerne også at bibelen er et avgjørende kriterie når vedkommende tar stilling til andre, gjerne mer betydningsfulle ting. DETTE gjør at jeg ser ned på vekdommende.
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er rimelig umodent av deg å si at det å gjøre valg på grunn av ens tro er noe som du SER NED PÅ. Bibelen er for kristne Guds ord, og det står ingenting i Bibelen som på noen måte kan skade deg ved at kristne følger den. Du mener å ha så stor respekt for kristne, men når det kommer til stykket så synes du de er tåpelige og har ingen problemer med å si det.
Hyys:

Jeg tror begge de to største katolske religionene eller hva du skal kalle det, differerer på nattverden spesifikt. Om skriftinga deres er en grunnprinsipp i deres religion, veit da søtten - paven, den øverste biskopen i Roma er fellesnevneren ihvertfall, det har jeg fått med meg.

Forøvrig, for å slenge meg med i den diskusjonen din, tror jeg at de to som var på fest og drakk cola gjorde det fordi de liker cola. Det høres logisk ut.

Sosialt stigmatisering av kristne fordi de ikke drikker alkohol på fest må jo være et norges-fenomen
Sist endret av paranoy; 31. mai 2008 kl. 11:40.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av paranoy
Hyys:

Jeg tror begge de to største katolske religionene eller hva du skal kalle det, differerer på nattverden spesifikt. Om skriftinga deres er en grunnprinsipp i deres religion, veit da søtten - paven, den øverste biskopen i Roma er fellesnevneren ihvertfall, det har jeg fått med meg.

Forøvrig, for å slenge meg med i den diskusjonen din, tror jeg at de to som var på fest og drakk cola gjorde det fordi de liker cola. Det høres logisk ut.

Sosialt stigmatisering av kristne fordi de ikke drikker alkohol på fest må jo være et norges-fenomen
Vis hele sitatet...
hehe! Paven holder vel til i Vetikan-staten såvidt jeg vet, men nok om dette!

Jeg og liker Cola! Jeg og drikker Cola! For all del! Jeg stopper ikke tilfeldige på gaten som drikker Cola og vil ha en begrunning i hvofor dem drikker det!

Poenget mitt var at alle de andre satt å drakk pils! Det var en pils-fest! De skilte seg ut! Men hovedpoenget mitt, var nok at de begrunnet at de drakk Cola fordi dem var kristne! Det er der det skurrer for meg! Jeg føler meg ganske trygg på at Jesus ikke drakk Cola!

edit: Altså, dem begrunnet at dem ikke drakk pils fordi dem var kristne!
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 11:49.
Hehe, du har et godt poeng egentlig.

Men ikke generaliser, bibelen er delt i to derav Jesus er først med i oppfølgern. Før ham var castingen bl.a. en kar ved navn Moses. Han var ikke like kul som Jesus og gjorde vann til vin, istedet kom han med 10 bud fra den Allmektige. I de 10 buda står det noen korte setninger som verden elsker å mistolke i alle mulige slags måter, og et ordtak sier at fylla har skylda. De kristne vil rett og slett ikke gjøre samme feilen som Moses og se brennende trær på et fjell som snakker til dem og leverer dem 10 kjipe læresetninger som utvikler seg til norm - til hvilken nytte? Kan ikke engang begjære naboens ektefelle eller misunne ham for den råflotte ferrarien på vei til bussholde-plassen. Skjønner de kristne godt jeg - fylla har skylda! Noen tar det bare litt mer bokstavelig enn andre, what's the big deal?

EDIT:
Paven er øverste leder for det katolske fellesskapet, som helt riktig er lokalisert med en egen selvstyrt (om ikke økonomisk elendig styrt) stat, et av verdens minste om ikke den minste, Vatikanstaten. Den har beliggenhet sist jeg ble fortalt i nord-vestlige delen av Roma, som jo må sies å være en del av Roma, ikke sant?

Om du ikke helt forstod poenget mitt i dette innlegget (som når jeg leste over det må jeg ærlig innrømme at det ikke akkurat lå så veldig åpenlyst - kanskje en da paranoy kode?) så begrunner de kristne sin avholdenhet med sin tolkning av tilsammen 10 bud fra bibelen.

Du må jo skjønne såpass at skal du klare å etterleve de 10 buda der, kan du søren ikke ha rare fyllekula..
Sist endret av paranoy; 31. mai 2008 kl. 12:08.
Hyys: Vil du hevde at man ikke kan begrunne et avholdsstandunkt ut i fra kristendommens prinsipper? Det finnes flere punker i bibelen man kan legge til grunn for et avholdsstandpunkt. Dog er det et argument slik jeg ser det som er en god grunn for å være avholdsmann og det er solidaritet.

Solidaritet med alle dem som får livene sine ødelagt av alkoholrusen (nei, jeg snakker ikke om alkoholikerne, men alle de uskyldige offrene av alkoholikere). Dette argumentet vil være gyldig uavhengig av livssyn, men for kristne er det kanskje enda stekere enn for andre.

Dog må det sies at kristne kan finne flere belegg i bibelen for å avstå fra rusmidler (deriblandt alkohol). Det synes jeg vi skal respektere, og det står det respekt av. Det er ikke å være ureflektert, idiot eller noe annet. Det viser at man har tatt et standpunkt, og det står det respekt av.
Nåja, solidaritetsspørsmålet er mer avhengig av samfunnets utvikling enn det er for religionens, har jeg inntrykk av. Under hekseprosessene var det totalt mangel på solidaritet fra kirkens side og i korstogene var prinsippet bak solidaritet like mye makt og penger, kort fortalt - så solidaritet meg her og der, greit det er en religion men trenger ikke akkurat å tilegne solidaritet spesifikt for kristendommen. Fornærmelse mot buddhismen syns jeg..
Sitat av paranoy
Om du ikke helt forstod poenget mitt i dette innlegget (som når jeg leste over det må jeg ærlig innrømme at det ikke akkurat lå så veldig åpenlyst - kanskje en da paranoy kode?) så begrunner de kristne sin avholdenhet med sin tolkning av tilsammen 10 bud fra bibelen.

Du må jo skjønne såpass at skal du klare å etterleve de 10 buda der, kan du søren ikke ha rare fyllekula..
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan alle tror dette. Hadde vi ikke religion gjennom hele grunnskolen? Kristendommen: Det gamle testamentet/pakten er jødenes historie, det er en pakt som ble oppløst gjennom Jesus. Så kristne lever etter det nye testamentet og det Jesus sa, ikke noen gamle lover fra GT.

Greit at du tar kristne i forsvar her, men du stiller oss bare i dårligere lys med det uoversiktelige tulleinnlegget ditt.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Nå synest jeg diskusjonen ble straks mer matnyttig!

Paranoy: Etter det jeg har lest og lært, står det i bibelen at man ikke skal drikke seg drunken. Det er egentlig forståelig, ettersom man kan miste grepet litt når man blir drunken, eller moderne kalt full! Den sier ingenting om at man ikke kan drikke et glass rødvin til maten, eller en pils på guttefesten!

Cikey: Du nærmer deg farlig kjernen av diskusjonen, men å skrive at det finnes flere punkter i bibelen som fremmer et avholds-standpunkt er ukjent for meg! Om du klarer å hoste opp noe som backer påstanden din, vil jeg legge diskusjonen død for alltid! (all eva)

Solidaritets-poenget ditt, er det beste argumentet til nå i diskusjonen og "åpnet" de trangsynte øynene mine litt! Altså, å ta avstand til et rusmiddel som skaper problemer for mennesker. Går vel litt under nestekjærlighet eller kjærlighet til mennesket generelt!

Sitat av Cikey
Dog må det sies at kristne kan finne flere belegg i bibelen for å avstå fra rusmidler (deriblandt alkohol). Det synes jeg vi skal respektere, og det står det respekt av. Det er ikke å være ureflektert, idiot eller noe annet. Det viser at man har tatt et standpunkt, og det står det respekt av.
Vis hele sitatet...
For all del, jeg må visst skrive dette ofte i denne tråden: Jeg respekterer for all del de som tar avstand! Å skrive noe slikt synest jeg ikke har noe med diskusjonen å gjøre i det hele tatt!
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 12:23.
For det første, matthiesen:

Nope, jeg tar ikke kristne i forsvar. Det kalles små-sarkasme.

Og beklager at jeg ikke har fått med meg at de 10 bud er opphevet av de luthersk-kristne (protestanter, whatever) som jeg anser deg som, siden du sier oss og jeg regner med du sikter til statskirken forøvrig.

Men jeg er ganske sikker på at de katolske kristne, være seg romersk-katolske eller gresk-ortodokse eller hva de heter alle sammen følger de 10 bud. Sist jeg sjekka, var det Moses som kom med disse - ikke Jesus.

Beklager om jeg tok feil - sånt skjer. Hadde jeg visst at Det Nye Testamentet opphevde det gamle testamentets 10 bud, så hadde jeg sikkert svart annerledes. Beklager igjen

EDIT:
Det stemmer forøvrig det du sier om jødene og det gamle testamentet og opphevelse og alt det der, men du er da minst like uoversiktelig som meg om ikke verre. Til din opplysning, så har jødedommen noe som kalles Toraen. Hva det er får du spørre en jøde.
Sist endret av paranoy; 31. mai 2008 kl. 12:27.
Sitat av paranoy
Nåja, solidaritetsspørsmålet er mer avhengig av samfunnets utvikling enn det er for religionens, har jeg inntrykk av. Under hekseprosessene var det totalt mangel på solidaritet fra kirkens side og i korstogene var prinsippet bak solidaritet like mye makt og penger, kort fortalt - så solidaritet meg her og der, greit det er en religion men trenger ikke akkurat å tilegne solidaritet spesifikt for kristendommen. Fornærmelse mot buddhismen syns jeg..
Vis hele sitatet...
Jeg skrev vel aldri at kristne hadde enerett på solidaritet eller at det bare var kristne som evnet å vise solidaritet vel? Nei, jeg skrev vel heller at kristne burde ta dette enda mer inn over seg enn andre ut i fra sin religiøse overbevisning.

Og dette blir så langt på siden av tråden at jeg skal la det ligge, men om du vil diskutere hvorvidt hekseprosessene og andre skampletter i kristendommens historie var resultater av samtidens lederes behov for å undertrykke massene, eller en direkte manifestasjon av kristendommens natur så kan vi diskutere det i en annen tråd...
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
For ordens skyld, kan jeg sitere meg selv i første post i denne tråden:

Sitat av hyys

- Liker ikke alkohol? Snakker vi gjærsmak eller spritsmak?, svarte jeg før jeg la til: - Dere er kanskje kristne?, i håp om å dra igang en diskusjon.

- Joda, nikket den ene. - Vi mener det er synd å drikke alkohol, fortsatte han. Jeg så dem ble litt småflaue kanskje og jeg ønsket ikke på noen måte å drite dem ut, selv om jeg kanskje i etterkant gjorde det. Jeg så hvertfall på dette tidspunkt ikke noe mening i å slutte, så jeg kjørte på.
Vis hele sitatet...
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 12:28.
Hyys: Jeg tar selvsagt bare opp de argumentene jeg selv mener er gode. Du mente man ikke kunne begrunne et avholdsstandpunkt ut i fra kristendommen, jeg har gitt deg et eksempel. Når andre velger å ta med flere argumenter får de selv argumentere for dem.

Paranoy: NT har på ingen måte opphevet de ti bud. Om noe ble de skjerpet i NT. Men det er vanlig å si at den nye pakten opphever den gamle. Alså at GT handler om de løfter som ble gitt israelsfolket. Disse ble langt på vei oppfyllt i NT og det er vanlig at kristne forsøker å leve etter Jesu eksempel, ikke GTs lovtekster.
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cikey
Hyys: Vil du hevde at man ikke kan begrunne et avholdsstandunkt ut i fra kristendommens prinsipper? Det finnes flere punker i bibelen man kan legge til grunn for et avholdsstandpunkt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cikey
Hyys: Jeg tar selvsagt bare opp de argumentene jeg selv mener er gode. Du mente man ikke kunne begrunne et avholdsstandpunkt ut i fra kristendommen, jeg har gitt deg et eksempel. Når andre velger å ta med flere argumenter får de selv argumentere for dem.

Dog må det sies at kristne kan finne flere belegg i bibelen for å avstå fra rusmidler (deriblandt alkohol).
Vis hele sitatet...


Jeg spør bare etter noen kilder eller sitater som backer påstandene dine om at det finnes flere punkter i bibelen legger til grunn et avholds-standpunkt!
Sist endret av hyys; 31. mai 2008 kl. 12:34.
Sitat av hyys
Du nærmer deg farlig kjernen av diskusjonen, men å skrive at det finnes flere punkter i bibelen som fremmer et avholds-standpunkt er ukjent for meg! [u]Om du klarer å hoste opp noe som backer påstanden din, vil jeg legge diskusjonen død for alltid! (all eva)
Vis hele sitatet...
Slik som jeg forstod det, var du ute etter ting i bibelen som forteller oss kristne at det ikke er bra å drikke alkohol, right?

Drikk dere ikke fulle på vin; det fører til utskeielser (Ef. 5,18).

Hva med å bare være måteholden da? Hva sier bibelen om det?
Derfor er det riktig ikke å spise kjøtt eller drikke vin eller gjøre andre ting som fører din bror til fall (Rom. 14,21)

Så hva er hele saken her? Er dere nysgjerrig på om bibelen bare snakker om måtehold, og at avholdsfolk ikke har noen kristne argumenter for dette?

Hvorfor er det blitt slik at alkoholdebatt skal presse oss kristne til å stable flest mulig bibelsteder på beina for sitt eget standpunkt? Selvsagt har det noe å gjøre med den respekt vi har for Bibelen som øverste norm i kristen etikk. Det er nok av eksempler på etiske standpunkter som har lite eller intet feste i det bibelske materiale. Men svakheten ved denne debatten er at de enkelte bibelsteder som regel blir revet løs fra sin sammenheng, slik at standpunktet, enten det nå blir avhold eller måtehold, havner i et slags tomrom. At Bibelen er den kristne etikkens norm, betyr ikke at alt er avgjort bare ved å hente fram enkeltvers.

Etiske standpunkter har også med sammenhengen og helheten å gjøre. Først da blir det et velbegrunnet standpunkt når vi kan peke på at det er i pakt med dypere lag i det bibelske budskapet.
@hyys:

Djeeeze...

Ja, det finnes flere punkter i biblen som brukes som argument for avhold. Jeg bruker ikke noen av dem. Jeg er ikke avholdsmann, men jeg har sett og hørt flere slike argumenter. Jeg respekterer at folk argumenterer på denne måten og mener de har gjort et rasjonelt valg uavhengig av (og til tider på grunn av) at valget er tatt ut i fra en personlig / religiøs overbevisning og/eller tekst.

Selv mener jeg det bare er en eneste god grunn til å være avholdsmann og den har jeg allerede gjort rede for.

Noe mer vi lurte på da?
Sist endret av Cikey; 31. mai 2008 kl. 12:37.